Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 263 din 19 iulie 2007  privind infiintarea, organizarea si functionarea creselor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 263 din 19 iulie 2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea creselor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 30 iulie 2007

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Creşele sunt structuri care oferã servicii sociale specializate pentru creşterea, îngrijirea şi educarea timpurie a copiilor în vârstã de pânã la 3 ani.
(2) Beneficiarii serviciilor acordate de creşe sunt copiii cetãţenilor români cu domiciliul sau reşedinţa în România.
(3) De serviciile furnizate de creşe beneficiazã şi copiii cetãţenilor altor state sau ai apatrizilor care au domiciliul sau reşedinţa stabilite în România potrivit legii, precum şi copiii cetãţenilor strãini aflaţi temporar pe teritoriul României.
ART. 2
(1) Creşele se înfiinţeazã, se organizeazã şi funcţioneazã ca centre cu program de lucru zilnic sau sãptãmânal, în sistem public ori privat.
(2) Creşele în sistem public se înfiinţeazã prin hotãrâre a consiliului local, în subordinea acestuia, ca unitãţi cu sau fãrã personalitate juridicã.
(3) Creşele în sistem privat se înfiinţeazã de cãtre societãţi comerciale, regii autonome, organizaţii neguvernamentale, persoane fizice autorizate sau alte persoane juridice, cu respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la serviciile sociale.
(4) Serviciile sociale furnizate de autoritãţile administraţiei publice locale, precum şi de instituţiile şi persoanele prevãzute la alin. (2) şi (3) se acrediteazã în condiţiile legii.
(5) Creşele, ca servicii sociale specializate, trebuie sã îndeplineascã standarde minime de calitate.
(6) Coordonarea metodologicã a serviciilor furnizate de creşe se realizeazã de Ministerul Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse, Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului şi Ministerul Sãnãtãţii Publice.
(7) Pentru asigurarea calitãţii serviciilor, activitatea creşelor se supune controlului instituţiilor abilitate, conform legii.
ART. 3
(1) În îndeplinirea scopului lor, creşele realizeazã, în principal, urmãtoarele activitãţi:
a) asigurã servicii de îngrijire şi supraveghere a copiilor în vârstã de pânã la 3 ani;
b) asigurã un program de educaţie timpurie adecvat vârstei, nevoilor, potenţialului de dezvoltare şi particularitãţilor copiilor în vârstã de pânã la 3 ani;
c) asigurã supravegherea stãrii de sãnãtate şi de igienã a copiilor şi acordã primul ajutor şi îngrijirile medicale necesare în caz de îmbolnãvire, pânã la momentul preluãrii copilului de cãtre susţinãtorul legal sau al internãrii într-o unitate medicalã, dupã caz;
d) asigurã nutriţia copiilor cu respectarea normelor legale în vigoare;
e) colaboreazã cu familiile copiilor care frecventeazã creşa şi realizeazã o relaţie de parteneriat activ cu pãrinţii/reprezentanţii legali în respectarea interesului copilului;
f) asigurã consiliere şi sprijin pentru pãrinţii/reprezentanţii legali ai copiilor;
g) contribuie la depistarea precoce a situaţiilor de risc care pot determina separarea copilului de pãrinţii sãi.
(2) Evidenţa îndeplinirii atribuţiilor prevãzute la alin. (1) se realizeazã pe baza unor documente, care se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
ART. 4
(1) Creşele sunt organizate din punct de vedere educaţional pe grupe de vârstã, astfel:
a) grupa micã, pânã la împlinirea vârstei de un an;
b) grupa mijlocie, între un an şi 2 ani;
c) grupa mare, între 2 ani şi 3 ani.
(2) În cadrul unei grupe de vârstã pot exista mai multe grupe, în funcţie de numãrul de copii, în conformitate cu capacitatea creşei aprobatã prin actul de înfiinţare.
(3) Prin standardele minime de calitate se specificã numãrul maxim de copii ai unei grupe, prevãzut la alin. (2), şi numãrul minim de personal de specialitate necesar realizãrii activitãţilor desfãşurate de creşã, raportat la numãrul de copii.
ART. 5
(1) Creşele organizate cu program de lucru zilnic funcţioneazã în intervalul orar 7,00-19,00.
(2) Creşele prevãzute la alin. (1) pot funcţiona şi cu program flexibil, la solicitarea pãrinţilor/reprezentanţilor legali, în funcţie de opţiunile acestora, cu asigurarea condiţiilor de siguranţã a copiilor.
(3) Creşele organizate cu program de lucru sãptãmânal funcţioneazã 5 zile lucrãtoare pe sãptãmânã.
(4) Prin program de lucru sãptãmânal se înţelege perioada de îngrijire şi educare a copiilor, cuprinsã între ora 7,00 a zilei de luni şi ora 19,00 a zilei de vineri.
(5) Creşele organizate cu program de lucru sãptãmânal asigurã, pe lângã serviciile prevãzute la art. 1 alin. (1), gãzduirea copiilor pe timpul nopţii.
(6) Creşele funcţioneazã pe tot parcursul anului.
(7) Creşele îşi pot înterupe funcţionarea pe o perioadã de 30 de zile de vacanţã pe timpul verii, precum şi în perioada sãrbãtorilor legale.
(8) Perioadele de vacanţã se stabilesc în urma consultãrii pãrinţilor/reprezentanţilor legali ai copiilor sau a comitetului de pãrinţi, dupã caz.
(9) Perioadele de vacanţã se afişeazã de cãtre conducerea creşei la loc vizibil pãrinţilor/reprezentanţilor legali ai copiilor cu cel puţin 30 de zile înainte de data începerii acestora.
(10) Activitãţile de igienizare şi, dupã caz, lucrãrile de reparaţii şi de întreţinere ale clãdirii se realizeazã, de regulã, în perioadele de vacanţã.
ART. 6
(1) Înscrierea copiilor la creşã se face pe tot parcursul anului, cu excepţia perioadei de vacanţã, în funcţie de numãrul de locuri, pe grupe de copii.
(2) Pentru asigurarea de servicii de calitate nu se înscriu la creşã mai mulţi copii decât numãrul aprobat prin actul de înfiinţare şi pentru care a fost acordatã acreditarea.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul în care se solicitã înscrierea fraţilor sau a copiilor crescuţi de aceiaşi pãrinţi/reprezentanţi legali şi nu este liber decât un loc la grupa de vârstã a copiilor, se va suplimenta numãrul de locuri din grupa de vârstã corespunzãtoare cu numãrul de copii aflaţi în aceastã situaţie.
ART. 7
(1) Înscrierea copiilor la creşã este realizatã în temeiul unui contract de furnizare de servicii, încheiat între pãrinţi/reprezentanţii legali ai copiilor şi creşã, reprezentatã de conducãtorul acesteia.
(2) Prin contractul prevãzut la alin. (1) se stabilesc drepturile şi obligaţiile pãrţilor.
(3) Contractul prevãzut la alin. (1) are la bazã modelul de contract încheiat între furnizorul de servicii sociale şi beneficiar, aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei şi egalitãţii de şanse.
(4) Pentru reprezentarea intereselor copiilor în relaţia cu creşa, pãrinţii/reprezentanţii legali ai copiilor înscrişi la creşã se pot constitui într-un comitet de pãrinţi.
(5) Reprezentanţii comitetului de pãrinţi sunt consultaţi obligatoriu de cãtre conducerea creşei cu privire la activitãţile şi serviciile destinate copiilor, precum şi la creşterea eficienţei managementului creşei.

CAP. II
Finanţarea creşelor

ART. 8
(1) Finanţarea cheltuielilor necesare organizãrii şi funcţionãrii creşelor din sistemul public se realizeazã din urmãtoarele surse:
a) bugete ale consiliilor locale;
b) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;
c) contribuţii lunare ale pãrinţilor/reprezentanţilor legali;
d) donaţii;
e) sponsorizãri;
f) alte surse legal constituite.
(2) Proporţia şi, dupã caz, cuantumul sumelor necesare finanţãrii creşelor din sistemul public se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Cheltuielile privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor din sistemul privat se suportã din bugetele instituţiilor sau persoanelor care le-au înfiinţat, din contribuţia pãrinţilor/reprezentanţilor legali, precum şi din alte surse prevãzute de lege.
(4) Sumele încasate din contribuţiile pãrinţilor/reprezentanţilor legali reprezintã venit la dispoziţia creşei direct sau, dupã caz, prin instituţia care a înfiinţat-o.
ART. 9
(1) Pãrinţii/reprezentanţii legali ai copiilor au obligaţia sã plãteascã o contribuţie lunarã de întreţinere pentru fiecare copil înscris la creşã şi care beneficiazã de serviciile acesteia.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), consiliul local va suporta contribuţiile pãrinţilor/reprezentanţilor legali ai copilului înscris la creşã şi expus riscului abandonului.
(3) Contribuţia lunarã se calculeazã în baza costului mediu lunar de întreţinere în creşã.
(4) Costul mediu lunar de întreţinere se calculeazã în funcţie de cheltuielile de întreţinere, hranã şi gospodãrie, obiecte de inventar, echipament şi cazarmament, materiale igienicosanitare şi altele asemenea, iar în cazul creşelor private, inclusiv cheltuielile aferente plãţii salariilor pentru personalul angajat în creşã.
(5) Costul mediu lunar de întreţinere se stabileşte diferenţiat, în funcţie de tipul creşei, respectiv centru de zi sau centru rezidenţial, şi se aprobã anual prin act administrativ al instituţiei care are în administrare creşa.
(6) Nivelul costului mediu lunar de întreţinere se revizuieşte anual pe baza valorii cheltuielilor prevãzute la alin. (4).
ART. 10
(1) Valoarea contribuţiei lunare de întreţinere datorate de pãrinţii/reprezentanţii legali ai copiilor înscrişi la creşa organizatã în sistem public se stabileşte în funcţie de veniturile familiei şi de numãrul de copii aflaţi în întreţinerea acesteia.
(2) Contribuţia lunarã de întreţinere datoratã de pãrinţii/reprezentanţii legali ai copiilor pentru serviciile furnizate de creşã pentru un copil se determinã în funcţie de numãrul de zile în care copilul frecventeazã creşa.
(3) Contribuţia lunarã de întreţinere prevãzutã la alin. (1) se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse.
ART. 11
Contribuţia lunarã de întreţinere datoratã de pãrinţii/reprezentanţii legali ai copilului poate fi achitatã şi prin tichete de creşã, potrivit legii.

CAP. III
Structura de personal

ART. 12
(1) Structura organizatoricã, numãrul de posturi şi categoriile de personal pentru creşe se aprobã, dupã caz, prin hotãrâre a consiliului local sau prin hotãrâre a organelor de conducere a instituţiilor publice sau a persoanelor fizice şi juridice care le înfiinţeazã.
(2) Pachetul de servicii aferente creşelor se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
ART. 13
Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, Ministerul Sãnãtãţii Publice şi Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã elaboreazã şi implementeazã, în condiţiile legii, programele de formare, calificare, recalificare, reconversie profesionalã şi perfecţionare în domeniul puericulturii.
ART. 14
Atribuţiile personalului de specialitate angajat în creşã se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi, în conformitate cu specificul profesiei/ocupaţiei şi tipul serviciilor acordate.
ART. 15
Activitatea de supraveghere a stãrii de sãnãtate a copiilor şi acordarea, în caz de îmbolnãvire/accidentare, a îngrijirilor medicale în regim de urgenţã se organizeazã cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
ART. 16
(1) onducerea creşelor înfiinţate de consiliile locale este asiguratã, dupã caz, de un director sau un şef de centru.
(2) Numirea directorului şi a şefului de centru se face pe bazã de concurs sau examen, dupã caz, în condiţiile legii, de cãtre instituţia angajatoare.
(3) Candidaţii pentru ocuparea posturilor prevãzute la alin. (1) trebuie sã fie absolvenţi ai învãţãmântului universitar cu diplomã de licenţã, de preferinţã de orientare socioumanã, medicalã sau economicã.

CAP. IV
Contravenţii şi sancţiuni

ART. 17
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (4) şi (5);
b) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (10);
c) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (2).
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre instituţiile prevãzute la art. 20 alin. (1).
ART. 18
Contravenţiile prevãzute la art. 17 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 500 de lei la 2.000 de lei, cele prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b);
b) cu amendã de la 1.000 de lei la 3.000 de lei, cea prevãzutã la alin. (1) lit. c).

CAP. V
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 19
(1) Pentru asigurarea programului de educaţie timpurie a copiilor, creşele organizate în sistem public şi privat care funcţioneazã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi au obligaţia sã se reorganizeze în termen de 6 luni de la aprobarea normelor metodolgoce de aplicare a prezentei legi.
(2) Personalul care, la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, este încadrat în creşe rãmâne pe posturile existente pânã la reorganizarea creşei în conformitate cu dispoziţiile alin. (1).
(3) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi se organizeazã concursul sau, dupã caz, examenul pentru ocuparea funcţiei de şef de centru sau de director.
(4) Personalul angajat în creşe beneficiazã de cursuri de formare, calificare, recalificare, reconversie profesionalã şi perfecţionare în domeniul puericulturii.
(5) Contravaloarea cursurilor prevãzute la alin. (4) este suportatã de cãtre instituţia angajatoare.
ART. 20
(1) Serviciile publice de asistenţã socialã organizate la nivelul autoritãţilor administraţiei publice locale, inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, Inspecţia Socialã şi direcţiile sanitare judeţene şi a municipiului Bucureşti monitorizeazã activitatea desfãşuratã de creşe.
(2) Activitãţile supuse monitorizãrii şi atribuţiile specifice instituţiilor prevãzute la alin. (1) se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
ART. 21
(1) Creşele care sunt înfiinţate şi funcţioneazã cu finanţare atât în sistem public, cât şi în sistem privat, anterior intrãrii în vigoare a prezentei legi, pot funcţiona fãrã acreditare pe o perioadã de 3 luni de la publicarea normelor metodologice de aplicare a prezentei legi şi se considerã licenţiate provizoriu pentru o perioadã de 12 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(2) În termen de 12 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Inspecţia Socialã are obligaţia de a efectua câte o inspecţie tuturor serviciilor sociale comunitare de creşã. Inspecţia se consemneazã într-un raport de inspecţie.
ART. 22
Pãrinţii/reprezentanţii legali ai copilului îngrijit în creşã sunt informaţi periodic, în scris, cu privire la gradul de dezvoltare psihomotorie a copilului, precum şi asupra stãrii de sãnãtate a acestuia.
ART. 23
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã dispoziţiile referitoare la creşe din <>Hotãrârea Guvernului nr. 360/1991 privind organizarea activitãţii creşelor şi grãdiniţelor şi stabilirea contribuţiei pãrinţilor la întreţinerea copiilor din aceste unitãţi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 31 mai 1991.
(2) În termen de 30 de zile de la publicarea normelor metodologice de aplicare a prezentei legi, Ministerul Sãnãtãţii Publice modificã corespunzãtor <>Ordinul ministrului sãnãtãţii nr. 1.955/1995 pentru aprobarea Normelor de igienã privind unitãţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 24
În termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse împreunã cu Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, Ministerul Sãnãtãţii Publice şi Ministerul Internelor şi Reformei Administrative elaboreazã normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 25
Prezenta lege intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 19 iulie 2007.
Nr. 263.
----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016