Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 259 din 14 decembrie 2010  sigurantei digurilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 259 din 14 decembrie 2010 sigurantei digurilor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 857 din 21 decembrie 2010

    Parlamentul României adoptã prezenta lege.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Prezenta lege stabileşte exigenţele de siguranţã obligatorii pentru toţi deţinãtorii cu orice titlu ai digurilor de apãrare împotriva inundaţiilor.
    ART. 2
    (1) Drepturile de realizare şi de exploatare în siguranţã a digurilor de apãrare împotriva inundaţiilor se exercitã în conformitate cu prevederile prezentei legi, ale actelor normative din domeniile apelor, protecţiei mediului, calitãţii în construcţii, precum şi cu prevederile convenţiilor internaţionale la care România este parte.
    (2) Respectarea exigenţelor de performanţã referitoare la siguranţa digurilor de apãrare împotriva inundaţiilor este obligatorie în toate etapele de realizare şi de exploatare a acestora: proiectare, execuţie, exploatare în perioada de execuţie, punere în funcţiune, exploatare curentã, conservare, postutilizare sau dezafectare.
    (3) Deţinãtorii de diguri de apãrare împotriva inundaţiilor, cu orice titlu, denumiţi în continuare deţinãtori, sunt direct responsabili de realizarea şi de menţinerea siguranţei în exploatare a acestora, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
    (4) Digurile de apãrare împotriva inundaţiilor existente, pentru care nu existã sau nu este cunoscut un deţinãtor, se preiau, în condiţiile legii, de cãtre autoritatea publicã localã pe teritoriul cãreia se gãsesc acestea, la solicitarea autoritãţii publice centrale din domeniul apelor.
    (5) Evaluarea stãrii de siguranţã în exploatare a digurilor de apãrare împotriva inundaţiilor se realizeazã de cãtre experţi, în baza unei proceduri elaborate de autoritatea publicã centralã din domeniul apelor şi aprobate prin ordin al conducãtorului acesteia.
    (6) Experţii care evalueazã starea de siguranţã în exploatare a digurilor de apãrare împotriva inundaţiilor sunt atestaţi de autoritatea publicã centralã din domeniul apelor.
    (7) Atestarea experţilor prevãzuţi la alin. (5) şi (6) se efectueazã în baza unui regulament care se aprobã prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale din domeniul apelor.
    ART. 3
    În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    a) dig de apãrare împotriva inundaţiilor, denumit în continuare dig - orice lucrare hidrotehnicã având o structurã existentã sau propusã, realizatã din materiale pãmântoase, anrocamente, beton ori alte materiale, dispusã de-a lungul unui curs de apã, al malului unui lac sau al ţãrmului mãrii, cu scopul protejãrii împotriva inundaţiilor a unor localitãţi, a unor obiective socioeconomice sau terenuri, inclusiv terenul de fundare, zona de protecţie, construcţiile şi instalaţiile-anexã aferente;
    b) categorie de importanţã a digurilor - clasificare bazatã pe cuantificarea riscului asociat unui dig, utilizându-se un sistem de criterii, indici şi notãri, conform unei metodologii de încadrare în categorii de importanţã pentru aceste tipuri de lucrãri;
    c) dig cu risc sporit - dig care este declarat de autoritatea publicã centralã din domeniul apelor ca fiind cu potenţial ridicat privind consecinţele produse, în cazul cedãrii, asupra populaţiei, proprietãţii şi mediului social, economic sau înconjurãtor.
    ART. 4
    (1) Se înfiinţeazã Comisia Naţionalã pentru Siguranţa Digurilor, denumitã în continuare CONSIDIG, organism consultativ care funcţioneazã pe lângã autoritatea publicã centralã din domeniul apelor.
    (2) CONSIDIG este constituitã din reprezentanţi ai autoritãţilor publice centrale din domeniile apelor, lucrãrilor publice, îmbunãtãţirilor funciare, transporturilor şi infrastructurii, administraţiei şi internelor, ai deţinãtorilor de diguri, ai institutelor de cercetare şi proiectare, ai societãţilor de construcţii din domeniu, din învãţãmântul superior tehnic de construcţii hidrotehnice şi de îmbunãtãţiri funciare şi are drept scop coordonarea realizãrii reglementãrilor şi normelor tehnice referitoare la siguranţa digurilor, precum şi coordonarea, îndrumarea şi urmãrirea activitãţii de supraveghere a digurilor în vederea exploatãrii în siguranţã a acestora.
    (3) Structura, atribuţiile specifice, componenţa şi dotarea CONSIDIG se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Siguranţa Digurilor, care se elaboreazã de autoritatea publicã centralã din domeniul apelor şi se aprobã prin ordin al conducãtorului acesteia, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
    ART. 5
    (1) Avizarea documentaţiilor de evaluare a stãrii de siguranţã a digurilor aflate în exploatare şi verificarea respectãrii exigenţelor de performanţã referitoare la siguranţa în exploatare a proiectelor de realizare a digurilor noi sau de punere în siguranţã a digurilor aflate în exploatare se realizeazã de cãtre o comisie de avizare organizatã pe lângã autoritatea publicã centralã din domeniul apelor, aflatã în coordonarea CONSIDIG.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru lucrãrile încadrate în categoriile de importanţã C şi D, potrivit prevederilor art. 6 alin. (1), conducãtorul autoritãţii publice centrale din domeniul apelor poate stabili, prin ordin, ca avizarea sã fie efectuatã de comisii de avizare teritoriale organizate de Administraţia Naţionalã "Apele Române".
    (3) Comisiile de avizare prevãzute la alin. (1) şi (2) sunt înfiinţate conform Instrucţiunilor de organizare şi funcţionare a comisiilor de avizare a documentaţiilor de evaluare a stãrii de siguranţã în exploatare a digurilor de apãrare împotriva inundaţiilor, elaborate de autoritatea publicã centralã din domeniul apelor, avizate de CONSIDIG şi aprobate prin ordin al conducãtorului acestei autoritãţi.
    (4) Comisiile de avizare prevãzute la alin. (1) şi (2) emit avize în care sunt precizate concluziile şi recomandãrile experţilor şi ale propriilor membri referitoare la starea de siguranţã a lucrãrilor analizate.
    ART. 6
    (1) În funcţie de criteriile stabilite prin Metodologia de încadrare în categorii de importanţã a digurilor de apãrare împotriva inundaţiilor, digurile sau sectoarele de diguri se încadreazã în una dintre urmãtoarele categorii de importanţã:
    a) dig de importanţã excepţionalã (A);
    b) dig de importanţã deosebitã (B);
    c) dig de importanţã normalã (C);
    d) dig de importanţã redusã (D).
    (2) Metodologia prevãzutã la alin. (1) se elaboreazã de autoritatea publicã centralã din domeniul apelor, se avizeazã de CONSIDIG şi se aprobã prin ordin comun al conducãtorului autoritãţii publice centrale din domeniul apelor şi al conducãtorului autoritãţii publice centrale din domeniul îmbunãtãţirilor funciare.
    (3) Încadrarea în categorii de importanţã a digurilor reprezintã o obligaţie legalã a proiectanţilor pentru lucrãrile noi, respectiv a deţinãtorilor, în cazul digurilor aflate în exploatare, şi este utilizatã pentru:
    a) stabilirea tipului de urmãrire a comportãrii în timp a digurilor - specialã sau curentã - în conformitate cu rigorile impuse de sistemul calitãţii în construcţii;
    b) ierarhizarea digurilor în vederea stabilirii programelor de evaluare a stãrii de siguranţã în exploatare a acestora;
    c) stabilirea listei cuprinzând digurile cu risc sporit;
    d) stabilirea atribuţiilor de verificare şi control al digurilor care revin autoritãţii publice centrale din domeniul lucrãrilor publice şi, respectiv, al apelor;
    e) stabilirea obligaţiilor ce revin deţinãtorilor, referitoare la siguranţa în exploatare a digurilor, în vederea luãrii mãsurilor corespunzãtoare pentru reducerea riscului.
    (4) La stabilirea categoriei de importanţã a digurilor, deţinãtorii sau, dupã caz, proiectanţii acestor tipuri de lucrãri vor ţine seama de:
    a) caracteristicile tehnice şi funcţionale ale digurilor;
    b) necesitatea protecţiei populaţiei, a proprietãţii şi a mediului social, economic sau înconjurãtor împotriva efectelor negative potenţiale produse în cazul cedãrii digurilor;
    c) cuantificarea efectelor negative potenţiale ale unui incident sau accident la digul respectiv;
    d) impactul socioeconomic şi de mediu în cazul indisponibilitãţii unui dig;
    e) modul în care digul este proiectat, construit, exploatat, inspectat tehnic periodic, reparat, conservat, postutilizat sau dezafectat.
    (5) Încadrarea într-o categorie de importanţã a unui dig se analizeazã şi se valideazã de cãtre comisia de avizare în competenţa cãreia se aflã lucrarea.
    (6) În scopul protecţiei populaţiei, a proprietãţii şi a mediului social, economic sau înconjurãtor, CONSIDIG are drept de control asupra stabilirii categoriei de importanţã şi, dupã caz, de modificare a acesteia pentru oricare dintre digurile din România.
    ART. 7
    (1) Stabilirea exigenţelor de performanţã care definesc sistemul calitãţii în domeniul construcţiilor de diguri, procedurile şi reglementãrile tehnice, precum şi controlul respectãrii acestora sunt realizate prin grija autoritãţii publice centrale din domeniul lucrãrilor publice.
    (2) Reglementãrile şi procedurile cu caracter general aferente sistemului calitãţii în domeniul construcţiilor de diguri se stabilesc prin ordin comun al conducãtorului autoritãţii publice centrale din domeniul apelor, al conducãtorului autoritãţii publice centrale din domeniul lucrãrilor publice şi al conducãtorului autoritãţii publice centrale din domeniul îmbunãtãţirilor funciare.
    (3) Normele tehnice aferente sistemului calitãţii în construcţiile de diguri se elaboreazã prin grija autoritãţii publice centrale din domeniul lucrãrilor publice şi se aprobã prin ordin comun al conducãtorilor autoritãţilor menţionate la alin. (2).
    (4) Normele tehnice specifice pentru urmãrirea comportãrii în timp a digurilor se elaboreazã prin grija autoritãţii publice centrale din domeniul lucrãrilor publice şi se aprobã prin ordin comun al conducãtorilor autoritãţilor menţionate la alin. (2).

    CAP. II
    Regimul de folosire a digurilor

    ART. 8
    (1) Este obligatoriu sã se obţinã de la autoritatea publicã centralã din domeniul apelor acordul privind respectarea exigenţelor de performanţã referitoare la siguranţa digurilor, denumit în continuare acord, în urmãtoarele situaţii:
    a) pentru proiecte de realizare a unor diguri noi;
    b) pentru intervenţii constructive care refac parametrii de bazã ai digurilor aflate în exploatare, în vederea punerii în siguranţã a acestora;
    c) pentru intervenţii constructive care modificã parametrii de bazã ai digurilor aflate în exploatare, în vederea punerii în siguranţã a acestora;
    d) pentru trecerea în conservare, postutilizarea sau dezafectarea digurilor aflate în exploatare.
    (2) Acordul se solicitã de titularul de investiţie, în cazul proiectelor de realizare a unor diguri noi, şi de cãtre deţinãtor, în toate celelalte cazuri.
    (3) Acordul se referã la încadrarea în categorii de importanţã a digului, la adaptarea soluţiilor de proiectare la condiţiile de amplasament, la respectarea normelor şi reglementãrilor legale privind siguranţa digurilor, precum şi a celor mai bune practici în domeniu.
    (4) Acordul este necesar pentru obţinerea avizului de gospodãrire a apelor care condiţioneazã ulterior emiterea autorizaţiei de construire.
    (5) Acordul se emite de autoritatea publicã centralã din domeniul apelor, în baza avizului favorabil al comisiei de avizare prevãzute la art. 5 alin. (1).
    (6) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), pentru lucrãrile încadrate în categoriile de importanţã C şi D, conducãtorul autoritãţii publice centrale din domeniul apelor poate stabili, prin ordin, ca acordul sã fie emis de unitãţile teritoriale ale Administraţiei Naţionale "Apele Române", în baza avizului favorabil al comisiilor de avizare teritoriale.
    (7) Acordul se solicitã de la autoritatea publicã centralã din domeniul apelor sau, dupã caz, de la unitãţile teritoriale ale Administraţiei Naţionale "Apele Române", în competenţa cãreia se aflã lucrarea, denumite în continuare autoritãţi competente, în conformitate cu Procedura de emitere a acordului privind respectarea exigenţelor de performanţã referitoare la siguranţa digurilor de apãrare împotriva inundaţiilor.
    (8) Acordul îşi menţine valabilitatea pe toatã durata execuţiei lucrãrilor, dar nu mai mult de 5 ani, cu condiţia respectãrii prevederilor cuprinse în acesta. Dacã timp de 2 ani de la data emiterii execuţia nu a început, acordul îşi pierde valabilitatea.
    (9) Reînnoirea acordului este posibilã numai la cerere şi numai dacã se respectã integral prevederile cuprinse în actul de reglementare emis anterior. În caz contrar, este necesarã obţinerea unui alt acord. Solicitarea de reînnoire se face de deţinãtor, la autoritatea competentã, cu cel puţin 60 de zile înainte de data expirãrii acordului iniţial, în conformitate cu prevederile legale.
    (10) În cazul în care s-au produs evenimente de naturã sã modifice condiţiile de siguranţã ale lucrãrilor proiectate şi/sau în curs de execuţie, acordul îşi pierde valabilitatea, iar deţinãtorul este obligat sã obţinã un alt acord de la autoritatea competentã, în conformitate cu prevederile legale.
    ART. 9
    (1) Pentru digurile aflate în exploatare, deţinãtorul este obligat sã obţinã de la autoritatea publicã centralã din domeniul apelor o autorizaţie de funcţionare în condiţii de siguranţã, denumitã în continuare autorizaţie.
    (2) Autorizaţia certificã îndeplinirea exigenţelor de performanţã referitoare la siguranţa în exploatare şi condiţioneazã obţinerea autorizaţiilor de gospodãrire a apelor şi, respectiv, de protecţie a mediului.
    (3) Autorizaţia se emite de autoritatea publicã centralã din domeniul apelor, în baza avizului favorabil al comisiei de avizare.
    (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), pentru lucrãrile încadrate în categoriile de importanţã C şi D, conducãtorul autoritãţii publice centrale din domeniul apelor poate stabili, prin ordin, ca autorizaţia sã fie emisã de unitãţile teritoriale ale Administraţiei Naţionale "Apele Române", în baza avizului favorabil al comisiei de avizare teritoriale.
    (5) Autorizaţia se solicitã de la autoritatea publicã centralã din domeniul apelor sau, dupã caz, de la unitãţile teritoriale ale Administraţiei Naţionale "Apele Române", în competenţa cãreia se aflã lucrarea, în conformitate cu Procedura de emitere a autorizaţiei de funcţionare în condiţii de siguranţã a digurilor de apãrare împotriva inundaţiilor.
    (6) Autorizaţia se emite pe o duratã determinatã de maximum 10 ani, durata fiind stabilitã de autoritatea competentã, şi se reînnoieşte, la cerere, la expirarea perioadei pentru care a fost emisã. Solicitarea de reînnoire se face de deţinãtor cu cel puţin 90 de zile înainte de data expirãrii autorizaţiei iniţiale, în conformitate cu prevederile legale.
    (7) În cazul producerii unor accidente sau incidente care afecteazã condiţiile de funcţionare în siguranţã a digului, autorizaţia îşi pierde valabilitatea, iar deţinãtorul este obligat sã obţinã o altã autorizaţie de la autoritatea competentã, în conformitate cu prevederile legale.
    ART. 10
    Procedura de emitere a acordului privind respectarea exigenţelor de performanţã referitoare la siguranţa digurilor de apãrare împotriva inundaţiilor şi Procedura de emitere a autorizaţiei de funcţionare în condiţii de siguranţã a digurilor de apãrare împotriva inundaţiilor se elaboreazã de autoritatea publicã centralã din domeniul apelor şi se aprobã prin ordin al conducãtorului acesteia.
    ART. 11
    Tarifele pentru emiterea avizelor, acordurilor şi autorizaţiilor, care vor acoperi cheltuielile de funcţionare ale comisiilor de avizare şi ale CONSIDIG, se aprobã prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale din domeniul apelor şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 12
    (1) Îndeplinirea condiţiilor de exploatare în siguranţã prevãzute în avizele, acordurile şi autorizaţiile emise conform prevederilor prezentei legi este obligatorie.
    (2) Realizarea fãrã acord a unor lucrãri în situaţiile prevãzute la art. 8 alin. (1) este interzisã.
    (3) Exploatarea digurilor fãrã autorizaţie este interzisã.
    ART. 13
    (1) Deţinãtorii de diguri sunt obligaţi sã urmãreascã comportarea în timp a lucrãrilor pe baza unor proiecte de urmãrire specialã sau a unor instrucţiuni de urmãrire curentã elaborate prin grija proprie, conform reglementãrilor în vigoare.
    (2) Urmãrirea comportãrii în timp a lucrãrilor este obligatorie pe întreaga perioadã de execuţie, punere în funcţiune, exploatare, reabilitare, conservare, postutilizare sau dezafectare.
    (3) Nerespectarea prevederilor proiectului de urmãrire specialã sau a instrucţiunilor de urmãrire curentã a comportãrii în timp a lucrãrii atrage suspendarea autorizaţiei pe o perioadã de pânã la 90 de zile, timp în care deţinãtorul va realiza conformarea.
    (4) Activitatea de urmãrire a comportãrii în timp a digurilor se organizeazã pe 3 niveluri, astfel:
    a) nivelul I, cuprinzând observaţiile directe, mãsurãtorile la sistemele prevãzute pentru urmãrirea comportãrii în timp şi interpretarea primarã a rezultatelor, realizate de personalul de exploatare cu sarcini specifice;
    b) nivelul II, cuprinzând sinteza observaţiilor directe, a mãsurãtorilor şi a inspecţiilor tehnice periodice, precum şi interpretarea acestora din punctul de vedere al siguranţei lucrãrii, realizate, prin grija deţinãtorului, de specialişti care întocmesc rapoarte sintetice;
    c) nivelul III, cuprinzând analiza şi avizarea rapoartelor de sintezã realizate de comisii de urmãrire a comportãrii în timp a digurilor, organizate de deţinãtorii acestora, cu avizul CONSIDIG. În cazul deţinãtorilor care nu organizeazã comisii proprii de urmãrire a comportãrii în timp a digurilor, analiza şi avizarea rapoartelor de sintezã vor fi realizate fie de comisiile de urmãrire a comportãrii în timp a digurilor aprobate ale altor deţinãtori, fie de grupuri de specialişti constituite sub coordonarea şi cu avizul CONSIDIG.
    (5) La sfârşitul fiecãrui an, comisiile de urmãrire a comportãrii în timp a digurilor organizate de deţinãtorii acestora vor transmite rapoarte de activitate la CONSIDIG, spre analizã şi avizare, precum şi la Comitetul Ministerial pentru Situaţii de Urgenţã al autoritãţii publice centrale din domeniul apelor.
    (6) Concluziile analizelor rapoartelor de sintezã ale comisiilor de urmãrire a comportãrii în timp a digurilor se materializeazã prin decizii ale conducãtorilor unitãţilor respective şi devin obligatorii pentru deţinãtori.
    ART. 14
    Pentru prevenirea unor accidente sau a unor avarii datorate sabotajelor, vandalismului ori unor acţiuni iresponsabile, deţinãtorii de diguri care apãrã zone populate şi/sau obiective socioeconomice importante sunt obligaţi sã organizeze şi sã realizeze un sistem de securitate şi pazã a lucrãrilor, avizat de instituţiile abilitate ale autoritãţii publice centrale din domeniul administraţiei şi internelor.
    ART. 15
    Trecerea în conservare, postutilizarea sau dezafectarea unui dig se realizeazã potrivit Procedurii de trecere în conservare, postutilizare sau dezafectare a digurilor de apãrare împotriva inundaţiilor, care se elaboreazã de autoritatea publicã centralã din domeniul apelor şi se aprobã prin ordin al conducãtorului acesteia.
    ART. 16
    (1) Deţinãtorii de diguri au obligaţia de a declara public caracteristicile generale, categoria de importanţã şi gradul de risc asociat digurilor. Declaraţia şi inventarierea se efectueazã conform Procedurii de inventariere a digurilor de apãrare împotriva inundaţiilor, care se elaboreazã de autoritatea publicã centralã din domeniul apelor şi se aprobã prin ordin al conducãtorului acesteia.
    (2) Inventarierea digurilor, inclusiv a zonelor de protecţie ale acestora, se realizeazã sub coordonarea autoritãţii publice centrale din domeniul apelor în baza declaraţiilor deţinãtorilor de diguri, efectuate conform prevederilor alin. (1), se centralizeazã în Registrul Naţional al Digurilor din România, denumit în continuare REDIG, şi se actualizeazã la fiecare 5 ani sau dupã producerea unor viituri importante.
    (3) REDIG se aprobã prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale din domeniul apelor şi se publicã pe site-urile autoritãţilor publice centrale din domeniile apelor şi îmbunãtãţirilor funciare.
    (4) Inventarierea digurilor aflate în exploatare şi întocmirea REDIG se realizeazã în termen de 3 ani de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    CAP. III
    Controlul în domeniul siguranţei digurilor

    ART. 17
    (1) Controlul îndeplinirii exigenţelor de performanţã şi al respectãrii prevederilor legale aferente siguranţei digurilor se efectueazã de cãtre autoritatea publicã centralã din domeniul apelor, prin personal împuternicit.
    (2) Controlul prevãzut la alin. (1) se va desfãşura prin acţiuni anuale sau dupã producerea unor viituri importante, pe baza unei tematici elaborate şi aprobate de autoritatea publicã centralã din domeniul apelor, în baza avizelor CONSIDIG şi ale Comitetului Ministerial pentru Situaţii de Urgenţã al autoritãţii publice centrale din domeniul apelor.
    ART. 18
    În scopul îndeplinirii atribuţiilor de control, personalul împuternicit al autoritãţii publice centrale din domeniul apelor are dreptul:
    a) de acces la diguri, indiferent de deţinãtorul şi destinaţia acestora, pentru a face constatãri privind respectarea prevederilor prezentei legi şi ale reglementãrilor ce decurg din aceasta;
    b) de a controla existenţa şi starea sistemelor prevãzute pentru urmãrirea comportãrii în timp a digurilor, în conformitate cu prevederile proiectelor de urmãrire specialã sau ale instrucţiunilor de urmãrire curentã a comportãrii în timp a lucrãrilor;
    c) de a constata contravenţii şi de a propune sancţiuni conform competenţelor acordate.
    ART. 19
    Pentru efectuarea controlului în unitãţile cu regim special de acces, precum şi în zonele de frontierã, persoanele prevãzute la art. 18 vor primi aprobare şi din partea autoritãţii publice centrale care coordoneazã unitãţile respective sau, dupã caz, din partea conducãtorului unitãţii respective.

    CAP. IV
    Sancţiuni

    ART. 20
    Încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage rãspunderea disciplinarã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
    ART. 21
    Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
    a) exploatarea digurilor fãrã autorizaţie, fãrã proiecte de urmãrire specialã sau instrucţiuni de urmãrire curentã a comportãrii în timp a lucrãrilor;
    b) nerespectarea prevederilor acordului sau ale autorizaţiei;
    c) nerealizarea sistemului de securitate şi pazã prevãzut de prezenta lege.
    ART. 22
    (1) Contravenţiile prevãzute la art. 21, sãvârşite de persoane fizice sau juridice, se sancţioneazã cu amendã de la 2.000 lei la 50.000 lei.
    (2) Cuantumul amenzilor se actualizeazã periodic, prin hotãrâre a Guvernului.
    ART. 23
    Constituie infracţiuni urmãtoarele fapte:
    a) lipsa acordului pentru situaţiile prevãzute la art. 8 alin. (1);
    b) exploatarea digurilor fãrã autorizaţie, punând în pericol populaţia, proprietatea ori mediul social, economic sau înconjurãtor;
    c) nedeclararea digului deţinut şi a caracteristicilor acestuia sau declararea eronatã a caracteristicilor digului în scopul obţinerii de avantaje de orice naturã;
    d) neîndeplinirea mãsurilor stabilite prin expertize avizate de comisiile competente, dacã fapta pune în pericol siguranţa construcţiei şi produce urmãri grave pentru populaţie, proprietate ori pentru mediul social, economic sau înconjurãtor;
    e) deteriorarea sau distrugerea cu intenţie a digurilor, precum şi a sistemelor de urmãrire a comportãrii în timp montate la diguri şi/sau în zonele de protecţie ale acestora;
    f) realizarea unor construcţii, depozite, amenajãri sau a altor activitãţi în ampriza digurilor ori în zonele de protecţie ale acestora.
    ART. 24
    Infracţiunile prevãzute la art. 23 se pedepsesc cu amendã de la 10.000 lei la 100.000 lei sau cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
    ART. 25
    Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 21 şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 22 se fac de cãtre personalul împuternicit din cadrul autoritãţii publice centrale din domeniul apelor sau al Administraţiei Naţionale "Apele Române".
    ART. 26
    Prevederile art. 21 şi 22 referitoare la contravenţii se completeazã cu cele ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 27
    Infracţiunile prevãzute în prezenta lege se constatã de organele de cercetare penalã direct sau la sesizarea personalului împuternicit din cadrul autoritãţii publice centrale din domeniul apelor ori al Administraţiei Naţionale "Apele Române".

    CAP. V
    Dispoziţii tranzitorii şi finale

    ART. 28
    Deţinãtorii de diguri aflate în exploatare la momentul intrãrii în vigoare a prezentei legi sunt obligaţi sã îşi autorizeze toate digurile din patrimoniu în termen de 3 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
    ART. 29
    Prezenta lege intrã în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor <>art. 75 şi ale <>art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.


             PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                  ROBERTA ALMA ANASTASE

                  PREŞEDINTELE SENATULUI
                    MIRCEA-DAN GEOANÃ


    Bucureşti, 14 decembrie 2010.
    Nr. 259.
                      _______

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016