Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 253 din 16 iunie 2004  privind caracterul definitiv al decontarii in sistemele de plati si in sistemele de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 253 din 16 iunie 2004 privind caracterul definitiv al decontarii in sistemele de plati si in sistemele de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 566 din 28 iunie 2004
LEGE nr. 253 din 16 iunie 2004
privind caracterul definitiv al decontãrii în sistemele de plati şi în sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 566 din 28 iunie 2004

Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Dispoziţiile prezentei legi se aplica:
a) sistemelor definite la art. 2 alin. (1) pct. 1, care opereazã în orice moneda sau în diferite monede pe care sistemul le converteste una în alta;
b) participanţilor la sistemele prevãzute la lit. a);
c) garanţiilor constituite în legatura cu participarea la un sistem sau cu operaţiunile Bãncii Naţionale a României, ale bãncilor centrale din statele membre ale Spaţiului Economic European şi ale Bãncii Centrale Europene, în calitatea acestora de bãnci centrale.
ART. 2.
(1) În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificatie:
1. sistem - o convenţie în forma scrisã care îndeplineşte, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) este încheiatã între 3 sau mai mulţi participanţi, alţii decât un posibil agent de decontare, o posibila contraparte centrala, o posibila casa de compensare sau un posibil participant indirect, şi are reguli comune şi proceduri standardizate privind executarea ordinelor de transfer între participanţi;
b) este guvernata de legea aleasã de participanţi, care poate fi legea romana, dacã cel puţin unul dintre participanţi îşi are sediul social în România, sau legea unui stat membru al Spaţiului Economic European, dacã cel puţin unul dintre participanţi îşi are sediul social în respectivul stat membru;
c) este desemnatã de Banca Nationala a României, ca sistem ce intra sub incidenta prezentei legi, sau este desemnatã de alt stat membru al Spaţiului Economic European, a cãrui lege îi este aplicabilã şi este notificatã ca atare Comisiei Europene;
2. instituţie - oricare dintre urmãtoarele entitãţi, care participa la un sistem şi care este obligatã sa execute obligaţiile financiare rezultate din ordinele de transfer emise în cadrul respectivului sistem:
a) o instituţie de credit, asa cum este definitã în <>Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice entitate având sediul social într-un stat membru al Spaţiului Economic European, autorizata sa atragã depozite sau alte fonduri rambursabile de la public şi sa acorde credite pe cont propriu sau orice entitate, alta decât o instituţie de credit, având sediul social într-un stat membru al Spaţiului Economic European, autorizata sa emita mijloace de plata sub forma de moneda electronica;
b) o persoana juridicã autorizata sa ofere servicii de investiţii financiare, asa cum este definitã în legislaţia aferentã pieţei de capital, sau orice persoana juridicã având sediul social într-un stat membru al Spaţiului Economic European, autorizata sa ofere serviciile menţionate în anexa care face parte integrantã din prezenta lege, în legatura cu instrumentele menţionate la pct. 8;
c) o autoritate publica şi alte entitãţi garantate public;
d) orice entitate având sediul social în afarã teritoriului României sau al statelor membre ale Spaţiului Economic European şi ale carei funcţiuni corespund celor ale instituţiilor de credit, instituţiilor emitente de moneda electronica sau ale persoanelor juridice autorizate sa ofere servicii de investiţii financiare;
3. contraparte centrala - o entitate care se interpune, din punct de vedere juridic, între instituţiile participante la un sistem şi care acţioneazã în calitate de cocontractant exclusiv al fiecãrei instituţii şi preia obligaţiile acestor instituţii în legatura cu ordinele lor de transfer;
4. agent de decontare - o entitate care pune la dispoziţia instituţiilor şi/sau a contrapartii centrale, care participa la sistem, conturi de decontare prin care ordinele de transfer din sistem sunt decontate şi care poate acorda credite respectivelor instituţii şi/sau contrapartii centrale, în scopul decontãrii;
5. casa de compensare - o entitate insarcinata cu calculul poziţiei nete a fiecãrei instituţii, a unei posibile contraparti centrale şi/sau a unui posibil agent de decontare;
6. participant - o instituţie sau o contraparte centrala, un agent de decontare sau o casa de compensare din sistemul avut în vedere sau din orice alt sistem; participant este şi cel care, în conformitate cu regulile sistemului, acţioneazã în acelaşi timp în calitate de contraparte centrala, casa de compensare şi agent de decontare sau doar în unele dintre aceste calitãţi;
7. participant indirect - o instituţie de credit, asa cum este definitã la pct. 2 lit. a), care poate sa transmitã ordine de transfer prin sistem, în temeiul unei relaţii contractuale cu o instituţie participanta în sistem, care executa ordine de transfer în cadrul acestuia;
8. instrumente financiare:
a) valori mobiliare;
b) titluri de participare la organismele de plasament colectiv;
c) instrumente ale pieţei monetare, inclusiv titluri de stat cu scadenta mai mica de un an şi certificate de depozit;
d) contracte futures financiare, inclusiv contracte similare cu decontare finala în fonduri;
e) contracte forward pe rata dobânzii (FRA);
f) swapuri pe rata dobânzii, curs de schimb şi acţiuni;
g) optiuni pe orice instrument financiar menţionat la lit. a)-d), inclusiv contracte similare cu decontare finala în fonduri; aceasta categorie include şi optiuni pe curs de schimb şi pe rata dobânzii;
9. ordin de transfer:
a) o instrucţiune data de un participant de a se pune la dispoziţia unui destinatar o suma de bani, prin înscrierea acesteia în conturile unei instituţii de credit, ale unei bãnci centrale sau ale unui agent de decontare, sau orice instrucţiune care antreneaza asumarea sau executarea unei obligaţii de plata, asa cum este aceasta definitã de regulile de funcţionare a sistemului; sau
b) o instrucţiune data de un participant de a se transfera proprietatea asupra unuia sau mai multor instrumente financiare sau orice alt drept asupra unuia sau mai multor instrumente financiare, prin înscrierea în registrul de evidenta a acestora sau prin orice alta modalitate;
10. procedura de insolventa - orice procedura colectivã prevãzutã de legislaţia romana sau strãinã, care urmãreşte fie lichidarea unui participant, fie reorganizarea sa, dacã aceasta mãsura implica suspendarea sau limitarea transferurilor sau plãţilor;
11. compensare - înlocuirea creanţelor şi obligaţiilor rezultând din ordine de transfer din cadrul sistemului, pe care unul sau mai mulţi participanţi le emit în favoarea altui participant sau a altor participanţi ori pe care le primesc de la aceştia, cu o creanta sau o obligaţie neta unica, astfel încât aceasta creanta neta unica sa poatã fi pretinsa, respectiv aceasta obligaţie neta unica sa fie datoratã;
12. cont de decontare - un cont deschis la banca centrala, la un agent de decontare sau la o contraparte centrala, utilizat pentru depozitarea de fonduri şi de instrumente financiare, precum şi pentru decontarea tranzacţiilor dintre participanţii la un sistem;
13. garanţie - orice activ care se poate valorifica, inclusiv o suma de bani, şi care face obiectul oricãrei forme de garantare, al unui contract de report ori al unui contract similar şi care este constituit în favoarea participanţilor, a Bãncii Naţionale a României, a bãncilor centrale din statele membre ale Spaţiului Economic European sau a Bãncii Centrale Europene;
14. sistem de plati de importanta sistemica - un sistem în care, în cazul în care nu este suficient protejat impotriva riscurilor specifice, o întrerupere în funcţionarea sa poate produce sau transmite alte întreruperi în activitatea participanţilor sau chiar întreruperi în cadrul altor sisteme din sectorul financiar;
15. sistem de plati de importanta deosebita - un sistem care are un rol important în procesarea şi decontarea unor tipuri variate de plati şi care, în cazul imposibilitãţii de funcţionare, poate provoca efecte economice majore şi poate submina încrederea publicului în sistemele de plati şi în moneda, în general.
(2) Pentru prevenirea riscului sistemic, prin derogare de la prevederile alin. (1) pct. 1, Banca Nationala a României poate desemna, ca sistem care intra sub incidenta prezentei legi, o convenţie încheiatã în forma scrisã, indeplinind condiţiile stipulate la alin. (1) pct. 1, care este încheiatã cu scopul executãrii ordinelor de transfer definite la alin. (1) pct. 9 lit. b) şi care, într-o mãsura limitatã, executa şi ordine referitoare la alte instrumente financiare.
(3) Pentru prevenirea riscului sistemic, prin derogare de la prevederile alin. (1) pct. 1, Banca Nationala a României poate, dupã caz, sa desemneze, ca sistem care intra sub incidenta prezentei legi, şi o convenţie încheiatã în forma scrisã între 2 participanţi, alţii decât un posibil agent de decontare, o posibila contraparte centrala, o posibila casa de compensare sau un posibil participant indirect.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) pct. 2, dacã un sistem este supravegheat în baza legislaţiei romane sau a legislaţiei unui stat membru al Spaţiului Economic European şi executa doar ordine de transfer precizate la alin. (1) pct. 9 lit. b), precum şi plati rezultând din aceste ordine, Banca Nationala a României poate hotãrî ca entitatile care participa la acest sistem şi care sunt obligate sa execute obligaţiile financiare rezultând din ordinele de transfer emise în cadrul acelui sistem sa fie considerate instituţii în sensul prezentei legi, cu condiţia ca cel puţin 3 participanţi la sistem sa facã parte din categoriile prevãzute la alin. (1) pct. 2 şi ca o astfel de decizie sa fie justificatã din punct de vedere al prevenirii riscului sistemic.
(5) Pentru prevenirea riscului sistemic, Banca Nationala a României poate considera ca participant, în sensul prezentei legi, şi un participant indirect în sensul alin. (1) pct. 7, cu condiţia ca aceasta sa fie cunoscut sistemului.

CAP. II
Compensarea şi ordinele de transfer

ART. 3
(1) Ordinele de transfer şi compensarea sunt valabile, îşi produc efectele juridice şi sunt opozabile terţilor chiar şi în cazul deschiderii procedurii de insolventa asupra unui participant, cu condiţia ca respectivele ordine de transfer sa fi fost introduse în sistem înaintea momentului deschiderii procedurii de insolventa, asa cum este acesta definit la art. 6 alin. (1).
(2) Dacã ordinele de transfer sunt introduse în sistem dupã momentul deschiderii procedurii de insolventa şi sunt procesate în ziua deschiderii procedurii de insolventa, aceste ordine de transfer şi compensarea îşi produc efectele juridice şi sunt opozabile terţilor, cu condiţia ca agentul de decontare, contrapartea centrala sau casa de compensare sa poatã dovedi, dupã momentul decontãrii, ca nu a cunoscut şi nici nu trebuia sa cunoascã faptul ca s-a deschis procedura de insolventa.
(3) Nici o norma juridicã, regula, dispoziţie sau practica vizând anularea unor contracte şi tranzacţii încheiate înaintea momentului deschiderii procedurii de insolventa, definit la art. 6 alin. (1), nu poate conduce la anularea unei compensãri efectuate în conformitate cu alin. (1) şi (2).
(4) Momentul din care un ordin de transfer este considerat introdus în sistem trebuie sa fie clar precizat prin regulile sistemului.
ART. 4
Având în vedere termenii contractuali aplicabili, fondurile sau instrumentele financiare disponibile în contul de decontare al participantului şi facilitatea de creditare (incluzând împrumutul unor instrumente financiare) acordatã participantului în ziua decontãrii, în limita garanţiilor constituite în acest scop, pot fi folosite, chiar în condiţiile în care impotriva participantului a fost deschisã o procedura de insolventa, pentru îndeplinirea obligaţiilor participantului în cadrul sistemului din ziua deschiderii procedurii de insolventa, în principal pentru achitarea oricãrei datorii rezultate în urma compensãrii, fãcând posibila decontarea finala pentru sistem.
ART. 5
Un ordin de transfer nu poate fi revocat de cãtre un participant la sistem sau de cãtre un terţ, din momentul stabilit prin regulile sistemului respectiv.

CAP. III
Prevederi referitoare la procedura de insolventa

ART. 6
(1) În înţelesul prezentei legi, momentul deschiderii procedurii de insolventa este momentul în care autoritatea competenta pronunţa hotãrârea de deschidere a procedurii de insolventa.
(2) Autoritatea competenta care a pronunţat hotãrârea de deschidere a procedurii de insolventa în baza legii romane impotriva unui participant la sistem este obligatã sa comunice de îndatã aceasta hotãrâre Bãncii Naţionale a României şi Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare. Obligaţia de notificare a fiecãrei autoritãţi menţionate se considera îndeplinitã numai dacã autoritatea competenta a primit de la respectiva autoritate confirmarea de primire a hotãrârii.
(3) Banca Nationala a României şi Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare vor comunica de îndatã tuturor sistemelor naţionale hotãrârea de deschidere a procedurii de insolventa primitã de la autoritatea competenta, conform prevederilor alin. (2), sau de la statele membre ale Spaţiului Economic European.
(4) Banca Nationala a României va comunica de îndatã şi Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare hotãrârea de deschidere a procedurii de insolventa comunicatã de statele membre ale Spaţiului Economic European.
ART. 7
Deschiderea procedurii de insolventa asupra unui participant nu are efect retroactiv asupra drepturilor şi obligaţiilor sale, care decurg din participarea sa la sistem sau sunt legate de aceasta participare, care au luat naştere anterior momentului deschiderii acestei proceduri, asa cum acesta este definit la art. 6 alin. (1).
ART. 8
Drepturile şi obligaţiile decurgând din participarea la sistem sau legate de aceasta participare ale participantului impotriva cãruia s-a deschis o procedura de insolventa sunt determinate de legea care guverneazã sistemul.

CAP. IV
Protejarea drepturilor pe care le au deţinãtorii de garanţii şi creditorii garantaţi contra efectelor procedurii de insolventa impotriva participantului care a constituit garanţia

ART. 9
(1) Drepturile unui participant în legatura cu garanţiile constituite în favoarea sa sau pe care le deţine în legatura cu participarea sa la un sistem, precum şi drepturile Bãncii Naţionale a României, ale bãncilor centrale din statele membre ale Spaţiului Economic European şi ale Bãncii Centrale Europene în legatura cu garanţiile deţinute sau constituite în favoarea acestora nu sunt afectate de deschiderea procedurii de insolventa impotriva unui alt participant sau impotriva contrapartii Bãncii Naţionale a României, a bãncilor centrale din statele membre ale Spaţiului Economic European sau a Bãncii Centrale Europene, care a constituit garanţiile.
(2) Garanţiile prevãzute la alin. (1) pot fi executate în scopul realizãrii drepturilor garantate.
ART. 10
Dacã în favoarea participanţilor şi/sau a Bãncii Naţionale a României, a bãncilor centrale din statele membre ale Spaţiului Economic European sau a Bãncii Centrale Europene s-au constituit drept garanţie instrumente financiare sau drepturi asupra unor instrumente financiare şi dacã dreptul lor ori al unui terţ care acţioneazã pe seama acestora asupra respectivelor instrumente financiare este înscris valabil într-un registru de evidenta, într-un cont sau într-un sistem centralizat de depozitare, localizat în România sau într-un stat membru al Spaţiului Economic European, determinarea opozabilitatii, conţinutului, întinderii şi efectelor drepturilor acestora asupra garanţiilor este guvernata de legea statului unde drepturile au fost valabil înscrise.

CAP. V
Dispoziţii aplicabile dupã aderarea la Uniunea Europeanã

ART. 11
Banca Nationala a României este obligatã sa notifice decizia prevãzutã la art. 6 alin. (2), de îndatã ce i-a fost comunicatã, altor state membre ale Spaţiului Economic European.
ART. 12
(1) Banca Nationala a României va comunica Comisiei Europene sistemele care intra sub incidenta prezentei legi.
(2) Ministerul Finanţelor Publice va informa Comisia Europeanã ca Banca Nationala a României este autoritatea nationala competenta care trebuie sa informeze şi sa fie informatã cu privire la deschiderea procedurii de insolventa impotriva unui participant la un sistem.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 13
(1) Banca Nationala a României desemneazã sistemele, asa cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 1, care intra sub incidenta prezentei legi.
(2) Desemnarea sistemelor care, conform legii, nu sunt autorizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare se face de cãtre Banca Nationala a României pe baza unor criterii proprii.
(3) Toate sistemele care, conform legii, sunt autorizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare şi destinate decontãrii operaţiunilor cu instrumente financiare intra sub incidenta prezentei legi. Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare va comunica Bãncii Naţionale a României toate sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare autorizate de aceasta, iar Banca Nationala a României va desemna automat aceste sisteme ca intrand sub incidenta prezentei legi.
(4) Banca Nationala a României va monitoriza permanent sistemele de plati şi sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare care deconteazã prin intermediul unor sisteme de plati de importanta sistemica sau de importanta deosebita.
ART. 14
Fiecare sistem, desemnat de Banca Nationala a României în conformitate cu prevederile art. 13, este obligat sa comunice acesteia participanţii la sistem, inclusiv participanţii indirecti, precum şi orice schimbare în rândul acestora.
ART. 15
Orice persoana care justifica un interes legitim poate cere unei instituţii informaţii referitoare la sistemele la care aceasta instituţie participa şi la principalele reguli de funcţionare a acestor sisteme, instituţia respectiva fiind obligatã sa-i furnizeze aceste informaţii gratuit, în termen de cel mult 5 zile de la data primirii cererii.
ART. 16
Banca Nationala a României şi Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare vor urmãri respectarea prevederilor prezentei legi în cadrul sistemelor care intra sub incidenta acestora.
ART. 17
Prezenta lege transpune Directiva nr. 98/26/CE privind caracterul definitiv al decontãrii în sistemele de plati şi în sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L166 din 11 iunie 1998.

Aceasta lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR PREŞEDINTELE SENATULUI
VALER DORNEANU NICOLAE VACAROIU

Bucureşti, 16 iunie 2004.
Nr. 253.


ANEXA

SERVICII DE INVESTIŢII FINANCIARE
1. a) Primirea şi transmiterea, în numele investitorilor, a ordinelor la unul sau mai multe instrumente financiare
b) Executarea unor astfel de ordine, altfel decât pe cont propriu
2. Tranzacţionarea pe cont propriu a oricãror instrumente financiare
3. Administrarea pe baza discretionara şi individualã a portofoliilor de investiţii, în conformitate cu mandatul dat de investitori, atunci când aceste portofolii includ unul sau mai multe instrumente financiare
4. Subscrierea, în cadrul emisiunilor, a oricãror instrumente financiare şi/sau plasamentul unor asemenea emisiuni.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016