Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 251 din 23 iunie 2006  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 251 din 23 iunie 2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 4 iulie 2006

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 22 martie 2004, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (1) al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementeazã regimul general al raporturilor juridice dintre funcţionarii publici şi stat sau administraţia publicã localã, prin autoritãţile administrative autonome ori prin autoritãţile şi instituţiile publice ale administraţiei publice centrale şi locale, denumite în continuare raporturi de serviciu."
2. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 2 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Funcţia publicã reprezintã ansamblul atribuţiilor şi responsabilitãţilor, stabilite în temeiul legii, în scopul realizãrii prerogativelor de putere publicã de cãtre administraţia publicã centralã, administraţia publicã localã şi autoritãţile administrative autonome.
(2) Funcţionarul public este persoana numitã, în condiţiile legii, într-o funcţie publicã. Persoana care a fost eliberatã din funcţia publicã şi se aflã în corpul de rezervã al funcţionarilor publici îşi pãstreazã calitatea de funcţionar public."
3. Litera c) a alineatului (3) al articolului 2 va avea urmãtorul cuprins:
"c) elaborarea proiectelor politicilor şi strategiilor, a programelor, a studiilor, analizelor şi statisticilor necesare realizãrii şi implementãrii politicilor publice, precum şi a documentaţiei necesare executãrii legilor, în vederea realizãrii competenţei autoritãţii sau instituţiei publice;".
4. Alineatul (5) al articolului 2 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) În sensul prezentei legi, totalitatea funcţionarilor publici din cadrul autoritãţilor administrative autonome şi din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice din administraţia publicã centralã şi localã constituie corpul funcţionarilor publici."
5. Alineatul (3) al articolului 4 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), funcţiile publice de execuţie temporar vacante pe o perioadã de cel puţin o lunã pot fi ocupate pe perioadã determinatã, astfel:
a) prin redistribuirea funcţionarilor publici din corpul de rezervã care îndeplinesc condiţiile specifice pentru ocuparea funcţiei publice respective;
b) prin numire pe perioadã determinatã, prin concurs în condiţiile legii, în situaţia în care în corpul de rezervã nu existã funcţionari publici care sã îndeplineascã cerinţele specifice pentru a fi redistribuiţi în conformitate cu dispoziţiile prevãzute la lit. a). Persoana numitã în aceste condiţii dobândeşte calitatea de funcţionar public numai pe aceastã perioadã şi nu beneficiazã la încetarea raportului de serviciu de dreptul de a intra în corpul de rezervã al funcţionarilor publici."
6. Alineatul (2) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prin statutele speciale prevãzute la alin. (1) se pot reglementa:
a) drepturi, îndatoriri şi incompatibilitãţi specifice, altele decât cele prevãzute de prezenta lege;
b) funcţii publice specifice."
7. Dupã alineatul (2) al articolului 5 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul statutelor speciale aplicabile serviciilor diplomatice şi consulare, precum şi poliţiştilor şi altor structuri ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, dispoziţiile speciale pot reglementa prevederi de natura celor prevãzute la alin. (2), precum şi cu privire la carierã."
8. Litera a) a articolului 6 va avea urmãtorul cuprins:
"a) personalului contractual salariat din aparatul propriu al autoritãţilor şi instituţiilor publice, care desfãşoarã activitãţi de secretariat, administrative, protocol, gospodãrire, întreţinere-reparaţii şi de deservire, pazã, precum şi altor categorii de personal care nu exercitã prerogative de putere publicã. Persoanele care ocupã aceste funcţii nu au calitatea de funcţionar public şi li se aplicã legislaţia muncii;".
9. Dupã litera b) a alineatului (1) al articolului 7 se introduce o nouã literã, litera c), cu urmãtorul cuprins:
"c) funcţii publice de stat, funcţii publice teritoriale şi funcţii publice locale."
10. Alineatul (3) al articolului 7 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Funcţiile publice specifice reprezintã ansamblul atribuţiilor şi responsabilitãţilor cu caracter specific unor autoritãţi şi instituţii publice, stabilite în vederea realizãrii competenţelor lor specifice, sau care necesitã competenţe şi responsabilitãţi specifice."
11. Dupã alineatul (3) al articolului 7 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Echivalarea funcţiilor publice specifice cu funcţiile publice generale, în condiţiile legii, se face prin statutele speciale prevãzute la art. 5 alin. (1) sau, la propunerea autoritãţilor şi instituţiilor publice, de Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici."
12. Dupã articolul 7 se introduce un nou articol, articolul 7^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 7^1. - (1) Funcţiile publice de stat sunt funcţiile publice stabilite şi avizate, potrivit legii, în cadrul ministerelor, organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi în cadrul autoritãţilor administrative autonome.
(2) Funcţiile publice teritoriale sunt funcţiile publice stabilite şi avizate, potrivit legii, în cadrul instituţiei prefectului, serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unitãţile administrativ-teritoriale.
(3) Funcţiile publice locale sunt funcţiile publice stabilite şi avizate, potrivit legii, în cadrul aparatului propriu al autoritãţilor administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice subordonate acestora."
13. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Funcţiile publice se împart în 3 clase, definite în raport cu nivelul studiilor necesare ocupãrii funcţiei publice, dupã cum urmeazã:
a) clasa I cuprinde funcţiile publice pentru a cãror ocupare se cer studii universitare de licenţã absolvite cu diplomã, respectiv studii superioare de lungã duratã, absolvite cu diplomã de licenţã sau echivalentã;
b) clasa a II-a cuprinde funcţiile publice pentru a cãror ocupare se cer studii superioare de scurtã duratã, absolvite cu diplomã;
c) clasa a III-a cuprinde funcţiile publice pentru a cãror ocupare se cer studii liceale, respectiv studii medii liceale, finalizate cu diplomã de bacalaureat."
14. Alineatul (2) al articolului 9 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Funcţionarii publici numiţi în funcţiile publice din clasele a II-a şi a III-a pot ocupa numai funcţii publice de execuţie."
15. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 10 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pot fi numite funcţionari publici debutanţi persoanele care au promovat concursul pentru ocuparea unei funcţii publice de grad profesional debutant.
(3) Pot fi numiţi funcţionari publici definitivi:
a) funcţionarii publici debutanţi care au efectuat perioada de stagiu prevãzutã de lege şi au obţinut rezultat corespunzãtor la evaluare;
b) persoanele care intrã în corpul funcţionarilor publici prin concurs şi care au vechimea în specialitatea studiilor necesare ocupãrii funcţiei publice de minimum 12 luni, 8 luni şi, respectiv, 6 luni, în funcţie de nivelul studiilor absolvite."
16. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Categoria înalţilor funcţionari publici cuprinde persoanele care sunt numite în una dintre urmãtoarele funcţii publice:
a) secretar general al Guvernului şi secretar general adjunct al Guvernului;
b) secretar general din ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
c) prefect;
d) secretar general adjunct din ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
e) subprefect;
f) inspector guvernamental."
17. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Categoria funcţionarilor publici de conducere cuprinde persoanele numite în una dintre urmãtoarele funcţii publice:
a) director general şi director general adjunct din aparatul autoritãţilor administrative autonome, al ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi în funcţiile publice specifice asimilate acestora;
b) director şi director adjunct din aparatul autoritãţilor administrative autonome, al ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi în funcţiile publice specifice asimilate acestora;
c) secretar al unitãţii administrativ-teritoriale;
d) director executiv şi director executiv adjunct ai serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale din unitãţile administrativ-teritoriale, în cadrul instituţiei prefectului, în cadrul aparatului propriu al autoritãţilor administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice subordonate acestora, precum şi în funcţiile publice specifice asimilate acestora;
e) şef serviciu, precum şi în funcţiile publice specifice asimilate acesteia;
f) şef birou, precum şi în funcţiile publice specifice asimilate acesteia.
(2) În cadrul autoritãţilor administrative autonome pot fi stabilite şi funcţiile publice prevãzute la alin. (1) lit. e) şi f), precum şi alte funcţii publice prevãzute în reglementãrile specifice.
(3) Funcţiile publice prevãzute la alin. (1) lit. a) se pot stabili şi în cadrul autoritãţilor şi instituţiior publice din administraţia publicã localã care au un numãr de minimum 150 de posturi."
18. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Sunt funcţionari publici de execuţie din clasa I persoanele numite în urmãtoarele funcţii publice generale: consilier, consilier juridic, auditor, expert, inspector, precum şi în funcţiile publice specifice asimilate acestora.
(2) Sunt funcţionari publici de execuţie din clasa a II-a persoanele numite în funcţia publicã generalã de referent de specialitate, precum şi în funcţiile publice specifice asimilate acesteia.
(3) Sunt funcţionari publici de execuţie din clasa a III-a persoanele numite în funcţia publicã generalã de referent, precum şi în funcţiile publice specifice asimilate acesteia."
19. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Înalţii funcţionari publici realizeazã managementul de nivel superior în administraţia publicã centralã şi în autoritãţile administrative autonome.
(2) Pentru a ocupa o funcţie publicã corespunzãtoare categoriei înalţilor funcţionari publici persoana trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) cele prevãzute la art. 50;
b) studii universitare de licenţã absolvite cu diplomã, respectiv studii superioare de lungã duratã, absolvite cu diplomã de licenţã sau echivalentã;
c) cel puţin 5 ani vechime în specialitatea studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice;
d) a absolvit programele de formare specializatã pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzãtoare categoriei înalţilor funcţionari publici;
e) a promovat concursul naţional pentru intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici.
(3) Pentru ocuparea funcţiilor publice prevãzute la art. 11 lit. a), b) şi d) se pot stabili condiţii specifice sau proceduri specifice, în condiţiile legii."
20. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - Programele de formare specializatã pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzãtoare categoriei înalţilor funcţionari publici se organizeazã în condiţiile legii."
21. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici se face prin concurs naţional. Recrutarea se face de cãtre o comisie permanentã, independentã, formatã din 7 membri, numiţi prin decizie a primului-ministru. Membrii comisiei au mandate fixe de 10 ani şi jumãtate şi sunt numiţi prin rotaţie.
(2) Persoanele care au promovat concursul naţional prevãzut la alin. (1) pot fi numite în funcţiile publice corespunzãtoare categoriei înalţilor funcţionari publici.
(3) Structura, criteriile de desemnare a membrilor, atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale comisiei prevãzute la alin. (1) se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici."
22. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Numirea, modificarea, suspendarea, încetarea raporturilor de serviciu, precum şi sancţionarea disciplinarã a înalţilor funcţionari publici se fac, în condiţiile legii, de cãtre:
a) Guvern, pentru funcţiile publice prevãzute la art. 11 lit. a), c) şi e);
b) primul-ministru, pentru funcţiile publice prevãzute la art. 11 lit. b), d) şi f).
(2) Numirea într-o funcţie publicã prevãzutã la art. 11 lit. a), b) şi d) se face dintre persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 15 alin. (2) şi (3).
(3) La eliberarea din funcţia publicã, înalţii funcţionari publici au dreptul la compensaţii materiale, stabilite potrivit legii privind sistemul unitar de salarizare a funcţionarilor publici."
23. Dupã articolul 18 se introduce un nou articol, articolul 18^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 18^1. - (1) Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale înalţilor funcţionari publici se face anual, în condiţiile legii.
(2) Evaluarea generalã a înalţilor funcţionari publici se face o datã la 2 ani, în scopul confirmãrii cunoştinţelor profesionale, aptitudinilor şi abilitãţilor necesare exercitãrii funcţiei publice.
(3) Înalţii funcţionari publici au obligaţia de a urma anual cursuri de perfecţionare profesionalã, în condiţiile legii.
(4) Evaluarea anualã prevãzutã la alin. (1) şi evaluarea generalã prevãzutã la alin. (2) se fac de cãtre o comisie de evaluare, ai cãrei membri sunt numiţi prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului administraţiei şi internelor."
24. Litera j) a alineatului (1) al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
"j) aprobã condiţiile de participare şi procedura de organizare a recrutãrii şi promovãrii pentru funcţiile publice pentru care organizeazã concurs, avizeazã şi monitorizeazã recrutarea şi promovarea pentru celelalte funcţii publice, în condiţiile prezentei legi;".
25. Dupã litera p) a alineatului (1) al articolului 20 se introduce o nouã literã, litera q), cu urmãtorul cuprins:
"q) constatã contravenţii şi aplicã sancţiuni, în condiţiile legii."
26. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Planul de ocupare a funcţiilor publice stabileşte:
a) numãrul maxim al funcţiilor publice rezervate promovãrii funcţionarilor publici;
b) numãrul maxim al funcţiilor publice care vor fi rezervate în scopul promovãrii rapide;
c) numãrul maxim al funcţiilor publice care vor fi ocupate prin recrutare;
d) numãrul maxim al funcţiilor publice care vor fi înfiinţate;
e) numãrul maxim al funcţiilor publice care vor fi supuse reorganizãrii;
f) numãrul maxim de funcţii publice pe fiecare clasã, categorie şi pe grade profesionale;
g) numãrul maxim al funcţiilor publice de conducere şi al funcţiilor publice corespunzãtoare categoriei înalţilor funcţionari publici.
(2) Planul de ocupare a funcţiilor publice se elaboreazã anual, cu consultarea sindicatelor reprezentative ale funcţionarilor publici, astfel:
a) de cãtre Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici, pe baza propunerilor ordonatorilor principali de credite, pentru autoritãţile şi instituţiile publice din administraţia publicã centralã;
b) de cãtre primar sau, dupã caz, de cãtre preşedintele consiliului judeţean, prin aparatul propriu de specialitate, pentru autoritãţile şi instituţiile publice din administraţia publicã localã.
(3) Planul de ocupare a funcţiilor publice se întocmeşte centralizat, pe fiecare ordonator principal de credite şi pe fiecare instituţie din subordinea acesteia sau finanţatã prin bugetul sãu.
(4) În situaţia prevãzutã la alin. (2) lit. a), planul de ocupare a funcţiilor publice se aprobã prin hotãrâre a Guvernului. În situaţia prevãzutã la alin. (2) lit. b), planul de ocupare a funcţiilor publice se aprobã prin hotãrâre a consiliului local, respectiv a consiliului judeţean.
(5) Pentru autoritãţile şi instituţiile publice din administraţia publicã localã, proiectul planului de ocupare a funcţiilor publice se transmite Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici cu 45 de zile înainte de data aprobãrii. În situaţia în care Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici constatã neregularitãţi în structura acestuia, autoritãţile sau instituţiile publice au obligaţia de a modifica proiectul planului de ocupare a funcţiilor publice, pe baza observaţiilor Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în conformitate cu prevederile legale."
27. Alineatul (2) al articolului 23 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Evidenţa funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici se ţine în cadrul fiecãrei autoritãţi sau instituţii publice, potrivit formatului stabilit de cãtre Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici. Autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia de a transmite Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici toate informaţiile cuprinse în evidenţa funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici din cadrul acestora."
28. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Dreptul de asociere sindicalã este garantat funcţionarilor publici.
(2) Funcţionarii publici pot, în mod liber, sã înfiinţeze organizaţii sindicale, sã adere la ele şi sã exercite orice mandat în cadrul acestora.
(3) În situaţia în care înalţii funcţionari publici sau funcţionarii publici de conducere sunt aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, aceştia au obligaţia ca în termen de 15 zile de la alegerea în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale sã opteze pentru una dintre cele douã funcţii. În cazul în care funcţionarul public opteazã pentru desfãşurarea activitãţii în funcţia de conducere în organizaţiile sindicale, raporturile de serviciu ale acestuia se suspendã pe o perioadã egalã cu cea a mandatului în funcţia de conducere din organizaţia sindicalã.
(4) Funcţionarii publici se pot asocia în organizaţii profesionale sau în alte organizaţii având ca scop protejarea intereselor profesionale."
29. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Funcţionarilor publici le este recunoscut dreptul la grevã, în condiţiile legii.
(2) Funcţionarii publici care se aflã în grevã nu beneficiazã de salariu şi alte drepturi salariale pe durata grevei."
30. Litera d) a alineatului (1) al articolului 29 va avea urmãtorul cuprins:
"d) suplimentul corespunzãtor treptei de salarizare."
31. Articolul 31 se abrogã.
32. Alineatul (1) al articolului 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) Durata normalã a timpului de lucru pentru funcţionarii publici este, de regulã, de 8 ore pe zi şi de 40 de ore pe sãptãmânã."
33. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Funcţionarii publici pot fi aleşi sau numiţi într-o funcţie de demnitate publicã, în condiţiile legii.
(2) Înalţii funcţionari publici şi funcţionarii publici de conducere pot fi numiţi în funcţii de demnitate publicã numai dupã încetarea, în condiţiile legii, a raporturilor de serviciu.
(3) Înalţii funcţionari publici şi funcţionarii publici de conducere pot candida pentru funcţii de demnitate publicã numai dupã încetarea, în condiţiile legii, a raporturilor de serviciu."
34. Alineatul (2) al articolului 36 se abrogã.
35. Dupã alineatul (2) al articolului 40 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Mãsurile speciale de protecţie pentru funcţionarii publici cu atribuţii de control şi inspecţie, executare silitã a creanţelor bugetare, precum şi pentru alte categorii de funcţionari publici care desfãşoarã activitãţi cu grad ridicat de risc profesional se stabilesc prin acte normative, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici sau de cãtre autoritãţi şi instituţii publice, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici."
36. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) Funcţionarilor publici le este interzis sã ocupe funcţii de conducere în structurile sau organele de conducere, alese sau numite, ale partidelor politice, definite conform statutului acestora, ale organizaţiilor cãrora le este aplicabil acelaşi regim juridic ca şi partidelor politice sau ale fundaţiilor ori asociaţiilor care funcţioneazã pe lângã partidele politice.
(2) Înalţilor funcţionari publici le este interzis sã facã parte din partide politice, organizaţii cãrora le este aplicabil acelaşi regim juridic ca şi partidelor politice sau din fundaţiile ori asociaţiile care funcţioneazã pe lângã partidele politice.
(3) Funcţionarii publici au obligaţia ca, în exercitarea atribuţiilor ce le revin, sã se abţinã de la exprimarea sau manifestarea publicã a convingerilor şi preferinţelor lor politice, sã nu favorizeze vreun partid politic sau vreo organizaţie cãreia îi este aplicabil acelaşi regim juridic ca şi partidelor politice."
37. Articolul 48 se abrogã.
38. Dupã articolul 49 se introduce o nouã secţiune, secţiunea a 3-a "Perfecţionarea profesionalã a funcţionarilor publici", cuprinzând articolele 49^1 - 49^4, cu urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 3-a
Perfecţionarea profesionalã a funcţionarilor publici
Art. 49^1. - Funcţionarii publici au dreptul şi obligaţia de a-şi îmbunãtãţi în mod continuu abilitãţile şi pregãtirea profesionalã.
Art. 49^2. - (1) Autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia sã prevadã în bugetul anual propriu sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor de perfecţionare profesionalã a funcţionarilor publici organizatã la iniţiativa ori în interesul autoritãţii sau instituţiei publice.
(2) Pe perioada în care funcţionarii publici urmeazã forme de perfecţionare profesionalã, beneficiazã de drepturile salariale cuvenite, în situaţia în care acestea sunt:
a) organizate la iniţiativa ori în interesul autoritãţii sau instituţiei publice;
b) urmate la iniţiativa funcţionarului public, cu acordul conducãtorului autoritãţii sau instituţiei publice.
(3) Funcţionarii publici care urmeazã forme de perfecţionare profesionalã, a cãror duratã este mai mare de 90 de zile într-un an calendaristic, organizate în ţarã sau în strãinãtate, finanţate din bugetul de stat sau bugetul local, sunt obligaţi sã se angajeze în scris cã vor lucra în administraţia publicã între 2 şi 5 ani de la terminarea programelor, proporţional cu numãrul zilelor de perfecţionare profesionalã, dacã pentru programul respectiv nu este prevãzutã o altã perioadã.
(4) Funcţionarii publici care au urmat forme de perfecţionare profesionalã, în condiţiile alin. (3), ale cãror raporturi de serviciu înceteazã, potrivit dispoziţiilor art. 84 lit. b), d) şi e), ale art. 84^1 alin. (1) lit. f) şi g) sau ale art. 84^2 alin. (1) lit. d), înainte de împlinirea termenului prevãzut sunt obligaţi sã restituie contravaloarea cheltuielilor efectuate pentru perfecţionare, precum şi, dupã caz, drepturile salariale primite pe perioada perfecţionãrii, calculate în condiţiile legii proporţional cu perioada rãmasã pânã la împlinirea termenului.
(5) Prevederile alin. (4) nu se aplicã în cazul în care funcţionarul public nu mai deţine funcţia publicã din motive neimputabile acestuia.
(6) În cazul în care persoanele care au urmat o formã de perfecţionare, dar nu au absolvit-o din vina lor, sunt obligate sã restituie instituţiei sau autoritãţii publice contravaloarea cheltuielilor efectuate pentru perfecţionare, precum şi drepturile salariale primite în perioada perfecţionãrii, calculate în condiţiile legii, dacã acestea au fost suportate de autoritatea sau instituţia publicã.
Art. 49^3. - Nu constituie forme de perfecţionare profesionalã şi nu pot fi finanţate din bugetul de stat sau din bugetul local studiile universitare sau studiile de doctorat.
Art. 49^4. - Autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia sã comunice anual Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în condiţiile legii, planul de perfecţionare profesionalã a funcţionarilor publici, precum şi fondurile prevãzute în bugetul anual propriu pentru acoperirea cheltuielilor de perfecţionare profesionalã a funcţionarilor publici, organizate la iniţiativa ori în interesul autoritãţii sau instituţiei publice."
39. Litera i) a articolului 50 va avea urmãtorul cuprins:
"i) nu a fost destituitã dintr-o funcţie publicã sau nu i-a încetat contractul individual de muncã pentru motive disciplinare în ultimii 7 ani;".
40. Dupã articolul 50 se introduce un nou articol, articolul 50^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 50^1. - Ocuparea funcţiilor publice vacante şi a funcţiilor publice temporar vacante se poate face numai în condiţiile prezentei legi."
41. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - Ocuparea funcţiilor publice se face prin:
a) promovare;
b) transfer;
c) redistribuire;
d) recrutare;
e) alte modalitãţi prevãzute expres de prezenta lege."
42. Dupã articolul 51 se introduc trei noi articole, articolele 51^1, 51^2 şi 51^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 51^1. - (1) Recrutarea în vederea intrãrii în corpul funcţionarilor publici se face prin concurs, în limita funcţiilor publice vacante rezervate în acest scop prin planul de ocupare a funcţiilor publice.
(2) Condiţiile de participare şi procedura de organizare a concursului se stabilesc potrivit legii.
(3) Concursul are la bazã principiile competiţiei deschise, transparenţei, meritelor profesionale şi competenţei, precum şi cel al egalitãţii accesului la funcţiile publice pentru fiecare cetãţean care îndeplineşte condiţiile legale.
(4) Anunţul privind concursul se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi într-un cotidian de largã circulaţie, cu cel puţin 30 de zile înainte de data desfãşurãrii concursului. În mod excepţional, termenul de 30 de zile poate fi redus, în condiţiile legii, pentru concursul organizat în vederea ocupãrii funcţiilor publice de execuţie temporar vacante.
(5) Condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare participãrii la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie se stabilesc astfel:
a) un an în specialitatea studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional asistent din clasa I, 8 luni pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional asistent din clasa a II-a sau 6 luni pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional asistent din clasa a III-a;
b) 5 ani în specialitatea studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional principal;
c) 9 ani în specialitatea studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional superior.
(6) Condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare participãrii la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere se stabilesc astfel:
a) 2 ani în specialitatea studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere de: şef birou, şef serviciu şi secretar al comunei, precum şi a funcţiilor publice specifice asimilate acestora;
b) 5 ani în specialitatea studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere, altele decât cele prevãzute la lit. a).
(7) Pentru participarea la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere, candidaţii trebuie sã fi absolvit studii de masterat sau postuniversitare în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice.
Art. 51^2. - (1) Concursul de recrutare pentru funcţiile publice vacante din autoritãţile şi instituţiile publice centrale este organizat, în condiţiile legii, astfel:
a) de cãtre comisia prevãzutã la art. 17 alin. (1) pentru înalţii funcţionari publici. Secretariatul tehnic al comisiei se asigurã de Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici;
b) de cãtre Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici, pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere generale şi specifice;
c) de cãtre autoritãţi şi instituţii publice, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie generale şi specifice.
(2) Concursul de recrutare pentru funcţiile publice vacante din autoritãţile şi instituţiile publice din administraţia publicã localã este organizat, în condiţiile legii, astfel:
a) de cãtre Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici, pentru funcţiile publice de conducere din urmãtoarele domenii: protecţia copilului, evidenţa informatizatã a persoanei, audit public intern, financiar-contabilitate, urbanism şi arhitecturã, resurse umane, integrare europeanã, pentru secretarii unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi pentru funcţiile publice de execuţie din domeniul auditului public intern;
b) de cãtre autoritãţi şi instituţii publice, pentru ocuparea funcţiilor publice vacante, altele decât cele prevãzute la lit. a).
(3) În situaţia prevãzutã la alin. (2) lit. b), autoritãţile şi instituţiile publice din administraţia publicã localã au obligaţia de a informa Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici înainte cu 10 zile de demararea procedurii de organizare şi desfãşurare a concursurilor. În situaţia în care Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici constatã cã nu sunt îndeplinite condiţiile legale privind organizarea şi desfãşurarea concursurilor dispune amânarea sau suspendarea organizãrii şi desfãşurãrii concursului.
(4) Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici poate delega autoritãţilor sau instituţiilor publice, în condiţiile legii, competenţa de a organiza concursuri de recrutare pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere generale şi specifice.
Art. 51^3. - Concursul pentru admiterea la programele organizate în condiţiile legii pentru obţinerea statutului de manager public se organizeazã şi se gestioneazã de instituţiile abilitate potrivit legii sã organizeze astfel de programe, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici."
43. Alineatul (3) al articolului 52 se abrogã.
44. Alineatul (2) al articolului 53 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul prevãzut la alin. (1) lit. b) perioada de stagiu nu constituie vechime necesarã pentru ocuparea unei funcţii publice."
45. Alineatele (1), (2), (3) şi (7) ale articolului 54 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 54. - (1) Numirea în funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici se face în conformitate cu dispoziţiile art. 18 alin. (1).
(2) Numirea în funcţiile publice de conducere pentru care se organizeazã concurs în condiţiile art. 51^2 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) lit. a) se face prin actul administrativ emis de conducãtorii autoritãţilor sau instituţiilor publice din administraţia publicã centralã şi localã, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(3) Numirea în funcţiile publice pentru care se organizeazã concurs în condiţiile art. 51^2 alin. (1) lit. c) şi alin. (2) lit. b) se face prin actul administrativ emis de conducãtorii autoritãţilor şi instituţiilor publice din administraţia publicã centralã şi localã.
........................................................................................ (7) Depunerea jurãmântului prevãzut la alin. (6) se consemneazã în scris. Refuzul depunerii jurãmântului se consemneazã în scris şi atrage revocarea actului administrativ de numire în funcţia publicã. Obligaţia de organizare a depunerii jurãmântului aparţine persoanei care are competenţa legalã de numire."
46. Articolul 55 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 55. - În carierã, funcţionarul public poate promova în funcţia publicã şi poate avansa în treptele de salarizare, în condiţiile legii. Promovarea în clasã, promovarea în grade profesionale şi avansarea în trepte de salarizare nu sunt condiţionate de existenţa unui post vacant."
47. Articolul 56 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 56. - (1) Promovarea este modalitatea de dezvoltare a carierei prin ocuparea unei funcţii publice superioare.
(2) Promovarea în gradul profesional imediat superior celui deţinut de funcţionarul public se face prin concurs sau examen, organizat anual, prin transformarea postului ocupat de funcţionarul public ca urmare a promovãrii concursului sau examenului. Fişa postului funcţionarului public care a promovat în funcţia publicã se completeazã cu noi atribuţii şi responsabilitãţi."
48. Articolul 57 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 57. - (1) Examenul de promovare în gradul profesional se organizeazã de autoritatea sau instituţia publicã, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în limita funcţiilor publice rezervate promovãrii, cu încadrarea în fondurile bugetare alocate.
(2) Pentru a participa la examenul de promovare în gradul profesional imediat superior celui deţinut, funcţionarul public trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sã aibã cel puţin 4 ani vechime în gradul profesional al funcţiei publice din care promoveazã;
b) sã aibã cel puţin 2 ani vechime în treapta de salarizare din care avanseazã;
c) sã fi obţinut cel puţin calificativul «bine» la evaluarea performanţelor individuale în ultimii 2 ani;
d) sã nu aibã în cazierul administrativ o sancţiune disciplinarã neradiatã în condiţiile prezentei legi.
(3) Funcţionarii publici care nu îndeplinesc condiţiile de vechime prevãzute pentru promovarea în gradul profesional imediat superior celui deţinut pot participa la concursul organizat, în condiţiile legii, în vederea promovãrii rapide în funcţia publicã."
49. Articolul 58 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58. - Pentru a participa la concursul de promovare într-o funcţie publicã de conducere, funcţionarii publici trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sã fie absolvenţi de masterat sau de studii postuniversitare în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice;
b) sã fie numiţi într-o funcţie publicã din clasa I;
c) sã îndeplineascã cerinţele specifice prevãzute în fişa postului;
d) sã îndeplineascã condiţiile prevãzute la art. 51^1 alin. (6);
e) sã nu aibã în cazierul administrativ o sancţiune disciplinarã neradiatã în condiţiile prezentei legi."
50. Dupã articolul 58 se introduce un nou articol, articolul 58^1 , cu urmãtorul cuprins:
"Art. 58^1. - Avansarea în trepte de salarizare se face în condiţiile legii privind sistemul unitar de salarizare a funcţionarilor publici."
51. Articolul 59 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - (1) În urma dobândirii unei diplome de studii de nivel superior în specialitatea în care îşi desfãşoarã activitatea, funcţionarii publici de execuţie au dreptul de a participa la examenul organizat pentru ocuparea unei funcţii publice într-o clasã superioarã celei în care sunt încadraţi, în condiţiile legii.
(2) Promovarea în condiţiile alin. (1) se face prin transformarea postului ocupat de funcţionarul public ca urmare a promovãrii examenului."
52. Alineatele (2), (3) şi (4) ale articolului 60 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În urma evaluãrii performanţelor profesionale individuale, funcţionarului public i se acordã unul dintre urmãtoarele calificative: «foarte bine», «bine», «satisfãcãtor», «nesatisfãcãtor».
(3) Calificativele obţinute la evaluarea profesionalã sunt avute în vedere la:
a) avansarea în treptele de salarizare;
b) promovarea într-o funcţie publicã superioarã;
c) eliberarea din funcţia publicã.
(4) În cadrul procesului de evaluare a performanţelor profesionale ale funcţionarilor publici se stabilesc cerinţele de formare profesionalã a funcţionarilor publici."
53. Dupã articolul 60 se introduce secţiunea a 5-a "Sistemul de promovare rapidã în funcţia publicã", cuprinzând articolele 60^1 şi 60^2 cu urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 5-a
Sistemul de promovare rapidã în funcţia publicã
Art. 60^1. - (1) Pot beneficia de sistemul de promovare rapidã în funcţia publicã:
a) persoanele care au absolvit programe organizate, în condiţiile legii, pentru obţinerea statutului de manager public;
b) funcţionarii publici care au promovat concursul prevãzut la art. 57 alin. (3).
(2) Pot participa la concursul prevãzut la alin. (1) lit. b) funcţionarii publici care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) au cel puţin 1 an vechime în gradul profesional al funcţiei publice din care promoveazã;
b) au obţinut calificativul «foarte bine» la evaluarea performanţelor profesionale individuale din ultimul an;
c) nu au în cazierul administrativ o sancţiune disciplinarã neradiatã în condiţiile prezentei legi;
d) au urmat cel puţin o formã de perfecţionare profesionalã în ultimul an.
(3) Concursul pentru promovarea rapidã prevãzut la art. 57 alin. (3) se organizeazã anual, de cãtre Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici, în limita numãrului de funcţii publice rezervate promovãrii rapide.
Art. 60^2. - (1) Perioada în care o persoanã a urmat programe organizate, în condiţiile legii, pentru obţinerea statutului de manager public este asimilatã perioadei de stagiu.
(2) În cazul nepromovãrii programelor prevãzute la alin. (1), perioada de stagiu nu constituie vechime în specialitatea studiilor necesare ocupãrii funcţiilor publice şi nici vechime în funcţia publicã."
54. Articolul 62 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 62. - (1) În cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice se constituie comisii paritare.
(2) În alcãtuirea comisiei paritare intrã un numãr egal de reprezentanţi desemnaţi de conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice şi de sindicatul reprezentativ al funcţionarilor publici. În cazul în care sindicatul nu este reprezentativ sau funcţionarii publici nu sunt organizaţi în sindicat, reprezentanţii lor vor fi desemnaţi prin votul majoritãţii funcţionarilor publici din respectiva autoritate sau instituţie publicã.
(3) Modul de constituire, organizare şi funcţionare a comisiilor paritare, precum şi componenţa, atribuţiile şi procedura de lucru ale acestora se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici."
55. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 63 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 63. - (1) Comisiile paritare sunt consultate în urmãtoarele situaţii:
a) la stabilirea mãsurilor de îmbunãtãţire a activitãţii autoritãţilor şi instituţiilor publice pentru care sunt constituite;
b) la stabilirea oricãror mãsuri privind pregãtirea profesionalã a funcţionarilor publici, dacã costurile acestora sunt suportate din fonduri bugetare;
c) la stabilirea programului de lucru de cãtre conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice;
d) alte situaţii prevãzute de lege.
(2) În exercitarea atribuţiilor, comisiile paritare emit avize consultative."
56. Dupã articolul 64 se introduce un nou articol, articolul 64^1 , cu urmãtorul cuprins:
"Art. 64^1. - (1) Orice persoanã care se considerã vãtãmatã într-un drept al sãu sau într-un interes legitim se poate adresa instanţei judecãtoreşti, în condiţiile legii, împotriva autoritãţii sau instituţiei publice care a emis actul sau care a refuzat sã rezolve cererea referitoare la un drept subiectiv sau la un interes legitim.
(2) În cazul în care acţiunea se admite şi se constatã vinovãţia funcţionarului public, persoana respectivã va fi obligatã la plata daunelor, solidar cu autoritatea sau instituţia publicã.
(3) Rãspunderea juridicã a funcţionarului public nu se poate angaja dacã acesta a respectat prevederile legale şi procedurile administrative aplicabile autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea."
57. Litera k) a alineatului (2) al articolului 65 va avea urmãtorul cuprins:
"k) alte fapte prevãzute ca abateri disciplinare în actele normative din domeniul funcţiei publice şi funcţionarilor publici."
58. Litera d) a alineatului (3) al articolului 65 va avea urmãtorul cuprins:
"d) retrogradarea în treptele de salarizare sau retrogradarea în funcţia publicã pe o perioadã de pânã la un an;".
59. Alineatul (5) al articolului 65 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Sancţiunile disciplinare se aplicã în termen de cel mult 1 an de la data sesizãrii comisiei de disciplinã cu privire la sãvârşirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 2 ani de la data sãvârşirii abaterii disciplinare."
60. Dupã alineatul (5) al articolului 65 se introduc douã noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu urmãtorul cuprins:
"(6) În cazul în care fapta funcţionarului public a fost sesizatã ca abatere disciplinarã şi ca infracţiune, procedura angajãrii rãspunderii disciplinare se suspendã pânã la dispunerea neînceperii urmãririi penale, scoaterii de sub urmãrire penalã ori încetãrii urmãririi penale sau pânã la data la care instanţa judecãtoreascã dispune achitarea sau încetarea procesului penal.
(7) Pe perioada cercetãrii administrative, în situaţia în care funcţionarul public care a sãvârşit o abatere disciplinarã poate influenţa cercetarea administrativã, conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice are obligaţia de a interzice accesul acestuia la documentele care pot influenţa cercetarea sau, dupã caz, de a dispune mutarea temporarã a funcţionarului public în cadrul altui compartiment sau altei structuri a autoritãţii ori instituţiei publice."
61. Articolul 66 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 66. - (1) Sancţiunea disciplinarã prevãzutã la art. 65 alin. (3) lit. a) se poate aplica direct de cãtre persoana care are competenţa legalã de numire în funcţia publicã.
(2) Sancţiunile disciplinare prevãzute la art. 65 alin. (3) lit. b)-e) se aplicã de persoana care are competenţa legalã de numire în funcţia publicã, la propunerea comisiei de disciplinã.
(3) Sancţiunile disciplinare nu pot fi aplicate decât dupã cercetarea prealabilã a faptei sãvârşite şi dupã audierea funcţionarului public. Audierea funcţionarului public trebuie consemnatã în scris, sub sancţiunea nulitãţii. Refuzul funcţionarului public de a se prezenta la audieri sau de a semna o declaraţie privitoare la abaterile disciplinare care i se imputã se consemneazã într-un proces-verbal."
62. Articolul 67 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 67. - (1) Pentru analizarea faptelor sesizate ca abateri disciplinare şi propunerea sancţiunii disciplinare aplicabile funcţionarilor publici din autoritãţile sau instituţiile publice se constituie comisii de disciplinã.
(2) Din comisia de disciplinã face parte şi un reprezentant al organizaţiei sindicale reprezentative sau, dupã caz, un reprezentant desemnat prin votul majoritãţii funcţionarilor publici pentru care este organizatã comisia de disciplinã, în cazul în care sindicatul nu este reprezentativ sau funcţionarii publici nu sunt organizaţi în sindicat.
(3) Comisia de disciplinã poate desemna unul sau mai mulţi membri şi, dupã caz, poate solicita compartimentelor de control din cadrul autoritãţilor sau instituţiilor publice sã cerceteze faptele sesizate şi sã prezinte rezultatele activitãţii de cercetare.
(4) Comisia de disciplinã pentru înalţii funcţionari publici este compusã din 5 înalţi funcţionari publici, numiţi prin decizia primului-ministru, la propunerea ministrului administraţiei şi internelor.
(5) Modul de constituire, organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplinã, precum şi componenţa, atribuţiile, modul de sesizare şi procedura de lucru ale acestora se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici."
63. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 74 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care funcţionarul public este trimis în judecatã pentru sãvârşirea unei infracţiuni de natura celor prevãzute la art. 50 lit. h), persoana care are competenţa legalã de numire în funcţia publicã va dispune suspendarea funcţionarului public din funcţia publicã pe care o deţine.
(3) Dacã instanţa judecãtoreascã dispune achitarea sau încetarea procesului penal, suspendarea din funcţia publicã înceteazã, iar funcţionarul public respectiv îşi va relua activitatea în funcţia publicã deţinutã anterior şi îi vor fi achitate drepturile salariale aferente perioadei de suspendare."
64. Dupã alineatul (4) al articolului 74 se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) De la momentul începerii urmãririi penale, în situaţia în care funcţionarul public poate influenţa cercetarea, persoana care are competenţa numirii în funcţia publicã are obligaţia sã dispunã mutarea temporarã a funcţionarului public în cadrul altui compartiment sau altei structuri fãrã personalitate juridicã a autoritãţii ori instituţiei publice."
65. Articolul 75 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 75. - (1) Mobilitatea în cadrul corpului funcţionarilor publici se realizezã prin modificarea raporturilor de serviciu, astfel:
a) pentru eficientizarea activitãţii autoritãţilor şi instituţiilor publice;
b) în interes public;
c) în interesul funcţionarului public, pentru dezvoltarea carierei în funcţia publicã.
(2) Modificarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici de execuţie şi funcţionarilor publici de conducere are loc prin:
a) delegare;
b) detaşare;
c) transfer;
d) mutarea în cadrul altui compartiment sau altei structuri fãrã personalitate juridicã a autoritãţii sau instituţiei publice;
e) exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere.
(3) Dacã mobilitatea funcţionarilor publici de execuţie şi a funcţionarilor publici de conducere se dispune în interes public, în condiţiile legii, funcţionarii publici nu pot refuza aplicarea mãsurilor prevãzute la alin. (2) lit. b) şi d), cu excepţia cazurilor prevãzute la art. 77 alin. (3), sub sancţiunea eliberãrii din funcţia publicã. În aceste cazuri, modificarea raportului de serviciu se dispune de cãtre persoana care are competenţa de numire în funcţia publicã, cu avizul sau la solicitarea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici."
66. Alineatul (3) al articolului 76 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Delegarea pe o perioadã mai mare de 60 de zile calendaristice în cursul unui an calendaristic se poate dispune numai cu acordul scris al funcţionarului public."
67. Alineatul (2) al articolului 77 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Detaşarea se poate dispune dacã pregãtirea profesionalã a funcţionarului public corespunde atribuţiilor şi responsabilitãţilor funcţiei publice, cu respectarea categoriei, clasei şi gradului profesional al funcţionarului public. Detaşarea se poate dispune şi pe o funcţie publicã de conducere, cu aplicarea dispoziţiilor art. 80 alin. (2), dacã funcţionarul public îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime în specialitatea studiilor şi dacã nu existã în cadrul autoritãţii sau instituţiei publice funcţionari publici care sã exercite cu caracter temporar funcţia publicã. Funcţionarul public poate fi detaşat pe o funcţie publicã inferioarã, numai cu acordul sãu scris."
68. Alineatele (1), (4) şi (5) ale articolului 78 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 78. - (1) Transferul poate avea loc dupã cum urmeazã:
a) în interesul serviciului;
b) la cererea funcţionarului public.
........................................................................................
(4) Transferul în interesul serviciului se face într-o funcţie publicã de aceeaşi categorie, clasã şi grad profesional cu funcţia publicã deţinutã de funcţionarul public sau într-o funcţie publicã de nivel inferior.
(5) Transferul la cerere se face într-o funcţie publicã de aceeaşi categorie, clasã şi grad profesional sau într-o funcţie publicã de nivel inferior, în urma aprobãrii cererii de transfer a funcţionarului public de cãtre conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice la care se solicitã transferul. În acest caz, transferul poate avea loc numai între autoritãţi sau instituţii publice din administraţia publicã centralã, între autoritãţi administrative autonome ori, dupã caz, între autoritãţi sau instituţii publice din administraţia publicã localã."
69. Dupã alineatul (5) al articolului 78 se introduc douã noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu urmãtorul cuprins:
"(6) În cazul funcţionarilor publici de conducere transferul se poate realiza pe funcţii publice de conducere ale cãror atribuţii sunt similare cu atribuţiile funcţiei publice de pe care se efectueazã transferul, cu respectarea prevederilor alin. (2), (4) şi (5).
(7) Autoritãţile sau instituţiile publice au obligaţia de a asigura publicitatea funcţiilor publice vacante care pot fi ocupate prin transfer la cerere. În situaţia în care doi sau mai mulţi funcţionari publici solicitã ocuparea unei funcţii publice vacante prin transfer la cerere, selecţia se face pe bazã de interviu."
70. Alineatul (2) al articolului 79 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Mutarea definitivã în cadrul altui compartiment poate avea loc în urmãtoarele situaţii:
a) când se dispune de cãtre conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea funcţionarul public, pe o funcţie publicã vacantã de aceeaşi categorie, clasã şi grad profesional sau cu repartizarea postului corespunzãtor funcţiei publice deţinute, cu respectarea pregãtirii profesionale a funcţionarului public şi a salariului acestuia. În acest caz este necesar acordul scris al funcţionarului public;
b) la solicitarea justificatã a funcţionarului public, cu aprobarea conducãtorului autoritãţii sau instituţiei publice, pe o funcţie publicã de aceeaşi categorie, clasã şi grad profesional, cu respectarea pregãtirii profesionale a funcţionarului public;
c) în alte situaţii prevãzute de dispoziţiile legale."
71. Dupã alineatul (3) al articolului 79 se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) şi (6), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Mutarea temporarã sau definitivã în cadrul altui compartiment poate fi solicitatã de funcţionarul public în cazul în care starea sãnãtãţii, doveditã cu certificat medical, nu îi mai permite desfãşurarea activitãţii în acel compartiment. Mutarea se poate face pe o funcţie publicã corespunzãtoare, dacã funcţionarul public în cauzã este apt profesional sã îndeplineascã noile atribuţii care îi revin.
(5) Dacã mutarea se dispune în altã localitate, funcţionarul public beneficiazã de drepturile prevãzute la art. 78 alin. (3).
(6) Funcţionarul public poate refuza mutarea în cadrul altei structuri a autoritãţii sau instituţiei publice în altã localitate, dacã se aflã într-una dintre situaţiile prevãzute la art. 77 alin. (3)."
72. Articolul 80 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 80. - (1) Exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere se realizeazã prin promovarea temporarã a unui funcţionar public care îndeplineşte condiţiile specifice pentru ocuparea acestei funcţii publice şi care nu are în cazierul administrativ sancţiuni disciplinare neradiate în condiţiile prezentei legi.
(2) Dacã funcţia publicã este vacantã, mãsura prevãzutã la alin. (1) se dispune de cãtre persoana care are competenţa numirii în funcţia publicã, pe o perioadã de maximum 6 luni într-un an calendaristic, astfel:
a) cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, pentru funcţiile din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice din administraţia publicã centralã;
b) cu obligaţia înştiinţãrii înainte cu cel puţin 10 zile a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, pentru funcţiile publice din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice din administraţia publicã localã. În situaţia în care Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici constatã cã nu sunt îndeplinite condiţiile legale privind exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere, dispune neefectuarea mãsurii sau, dupã caz, încetarea acesteia.
(3) În mod excepţional, perioada prevãzutã la alin. (2) poate fi prelungitã cu maximum 3 luni, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, dacã autoritatea sau instituţia publicã a organizat concurs de recrutare sau promovare şi funcţia publicã nu a fost ocupatã, în condiţiile legii.
(4) Dacã funcţia publicã este temporar vacantã, mãsura prevãzutã la alin. (1) se dispune de cãtre persoana care are competenţa numirii în funcţia publicã, pânã la data încetãrii suspendãrii din funcţia publicã, a detaşãrii titularului funcţiei publice sau, dupã caz, a radierii din cazierul administrativ al titularului funcţiei publice a sancţiunii disciplinare prevãzute la art. 65 alin. (3) lit. d).
(5) Dacã salariul corespunzãtor funcţiei publice pe care o exercitã cu caracter temporar este mai mare, funcţionarul public are dreptul la acest salariu."
73. Dupã articolul 80 se introduce un nou articol, articolul 80^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 80^1. - (1) Înalţii funcţionari publici sunt supuşi mobilitãţii în funcţie şi prezintã disponibilitate la numirile în funcţiile publice prevãzute la art. 11, cu respectarea prevederilor art. 15 alin. (3).
(2) Refuzul neîntemeiat al numirilor prevãzute la alin. (1) atrage eliberarea din funcţia publicã.
(3) Autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia de a asigura decontarea cheltuielilor ocazionate de mobilitate, precum şi locuinţe de serviciu, în condiţiile legii."
74. Literele a) şi h) ale alineatului (1) al articolului 81 vor avea urmãtorul cuprins:
"a) este numit sau ales într-o funcţie de demnitate publicã, pentru perioada respectivã, cu excepţiile prevãzute la art. 33;
........................................................................................
h) se aflã în concediu pentru incapacitate temporarã de muncã, pe o perioadã mai mare de o lunã, în condiţiile legii;".
75. Dupã litera l) a alineatului (1) al articolului 81 se introduc douã noi litere, literele l^1) şi l^2), cu urmãtorul cuprins:
"l^1) în cazul în care s-a dispus trimiterea în judecatã pentru sãvârşirea unei infracţiuni de natura celor prevãzute la art. 50 lit. h);
l^2) pe perioada cercetãrii administrative, în situaţia în care funcţionarul public care a sãvârşit o abatere disciplinarã poate influenţa cercetarea administrativã, la propunerea motivatã a comisiei de disciplinã;".
76. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 81 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În termen de 15 zile calendaristice înainte de data încetãrii motivului de suspendare de drept, dar nu mai târziu de data luãrii la cunoştinţã de motivul încetãrii suspendãrii de drept, funcţionarul public este obligat sã informeze în scris persoana care are competenţa legalã de numire în funcţia publicã despre acest fapt. Neinformarea persoanei care are competenţa legalã de numire în funcţia publicã atrage încetarea de drept a raportului de serviciu al funcţionarului public, cu excepţia cazurilor prevãzute la alin. (1) lit. f), h), i), k) şi l).
(3) Persoana care are competenţa legalã de numire în funcţia publicã are obligaţia sã asigure, în termen de 5 zile de la expirarea termenului prevãzut la alin. (2), condiţiile necesare reluãrii activitãţii de cãtre funcţionarul public."
77. Alineatele (2), (3) şi (4) ale articolului 82 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Raportul de serviciu se poate suspenda la cererea motivatã a funcţionarului public, pentru un interes personal legitim, în alte cazuri decât cele prevãzute la alin. (1) şi la art. 81 alin. (1), pe o perioadã cuprinsã între o lunã şi 3 ani.
(3) Cererea de suspendare a raportului de serviciu se face în scris, cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de data când se solicitã suspendarea, cu excepţia situaţiei prevãzute la alin. (1) lit. e), când cererea de suspendare se face cu 48 de ore înainte de declanşarea grevei.
(4) Suspendarea raportului de serviciu se constatã în cazurile prevãzute la alin. (1) şi la art. 81 alin. (1), precum şi în alte cazuri reglementate prin legi speciale, respectiv se aprobã în cazul prevãzut la alin. (2), prin act administrativ al persoanei care are competenţa numirii în funcţia publicã."
78. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 83 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 83. - (1) Reluarea activitãţii se dispune prin act administrativ al persoanei care are competenţa legalã de numire în funcţia publicã.
........................................................................................
(3) Pe perioada suspendãrii raportului de serviciu autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia sã rezerve postul aferent funcţiei publice. Ocuparea acestuia se face, pe o perioadã determinatã, în condiţiile legii. Pe perioada suspendãrii, raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici nu pot înceta şi nu pot fi modificate decât din iniţiativa sau cu acordul funcţionarului public în cauzã."
79. Dupã alineatul (3) al articolului 83 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Perioada suspendãrii raporturilor de serviciu în condiţiile art. 81 alin. (1) lit. c) şi art. 82 alin. (1) lit. c) se considerã vechime în funcţia publicã."
80. Articolul 84 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 84. - Încetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici se face prin act administrativ al persoanei care are competenţa legalã de numire în funcţia publicã şi are loc în urmãtoarele condiţii:
a) de drept;
b) prin acordul pãrţilor, consemnat în scris;
c) prin eliberare din funcţia publicã;
d) prin destituire din funcţia publicã;
e) prin demisie."
81. Dupã articolul 84 se introduc patru noi articole, articolele 84^1, 84^2, 84^3 şi 84^4, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 84^1. - (1) Raportul de serviciu înceteazã de drept:
a) la data decesului funcţionarului public;
b) la data rãmânerii irevocabile a hotãrârii judecãtoreşti de declarare a morţii funcţionarului public;
c) dacã funcţionarul public nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile prevãzute la art. 50 lit. a), d) şi f);
d) la data îndeplinirii cumulative a condiţiilor de vârstã standard şi a stagiului minim de cotizare pentru pensionare sau, dupã caz, la data comunicãrii deciziei de pensionare pentru limitã de vârstã, pensionare anticipatã, pensionare anticipatã parţialã ori invaliditate a funcţionarului public, potrivit legii;
e) ca urmare a constatãrii nulitãţii absolute a actului administrativ de numire în funcţia publicã, de la data la care nulitatea a fost constatatã prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã;
f) când funcţionarul public a fost condamnat printr-o hotãrâre judecãtoreascã definitivã pentru o faptã prevãzutã la art. 50 lit. h) sau prin care s-a dispus aplicarea unei sancţiuni privative de libertate, la data rãmânerii definitive şi irevocabile a hotãrârii de condamnare;
g) ca urmare a interzicerii exercitãrii profesiei sau funcţiei, ca mãsurã de siguranţã ori ca pedeapsã complementarã, de la data rãmânerii definitive a hotãrârii judecãtoreşti prin care s-a dispus interdicţia;
h) la data expirãrii termenului în care a fost ocupatã pe perioadã determinatã funcţia publicã.
(2) Constatarea cazului de încetare de drept a raportului de serviciu se face, în termen de 5 zile lucrãtoare de la intervenirea lui, prin act administrativ al persoanei care are competenţa legalã de numire în funcţia publicã. Actul administrativ prin care s-a constatat încetarea de drept a raporturilor de serviciu se comunicã Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în termen de 10 zile lucrãtoare de la emiterea lui.
Art. 84^2. - Persoana care are competenţa legalã de numire în funcţia publicã va dispune eliberarea din funcţia publicã prin act administrativ, care se comunicã funcţionarului public în termen de 5 zile lucrãtoare de la emitere, în urmãtoarele cazuri:
a) autoritatea sau instituţia publicã şi-a încetat activitatea ori a fost mutatã într-o altã localitate, iar funcţionarul public nu este de acord sã o urmeze;
b) autoritatea sau instituţia publicã îşi reduce personalul ca urmare a reorganizãrii activitãţii, prin reducerea postului ocupat de funcţionarul public;
c) ca urmare a admiterii cererii de reintegrare în funcţia publicã ocupatã de cãtre funcţionarul public a unui funcţionar public eliberat sau destituit nelegal ori pentru motive neîntemeiate, de la data rãmânerii definitive şi irevocabile a hotãrârii judecãtoreşti prin care s-a dispus reintegrarea;
d) pentru incompetenţã profesionalã, în cazul obţinerii calificativului «nesatisfãcãtor» la evaluarea performanţelor profesionale individuale;
e) funcţionarul public nu mai îndeplineşte condiţia prevãzutã la art. 50 lit. g);
f) starea sãnãtãţii fizice sau/şi psihice a funcţionarului public, constatatã prin decizie a organelor competente de expertizã medicalã, nu îi mai permite acestuia sã îşi îndeplineascã atribuţiile corespunzãtoare funcţiei publice deţinute;
g) ca urmare a refuzului neîntemeiat al înaltului funcţionar public de acceptare a numirii în condiţiile art. 80^1 .
(2) Situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. a)-c) şi e)-g) reprezintã motive neimputabile funcţionarilor publici.
(3) În cazul eliberãrii din funcţia publicã, autoritatea sau instituţia publicã este obligatã sã acorde funcţionarilor publici un preaviz de 30 de zile calendaristice.
(4) În perioada de preaviz, persoana care are competenţa legalã de numire în funcţia publicã poate acorda celui în cauzã reducerea programului de lucru, pânã la 4 ore zilnic, fãrã afectarea drepturilor salariale cuvenite.
(5) În cazurile prevãzute la alin. (1) lit. b), c) şi e), în perioada de preaviz, dacã în cadrul autoritãţii sau instituţiei publice existã funcţii publice vacante corespunzãtoare, aceasta are obligaţia de a le pune la dispoziţie funcţionarilor publici.
(6) În cazurile prevãzute la alin. (1) lit. a)-c) şi e), dacã nu existã funcţii publice vacante corespunzãtoare în cadrul autoritãţii sau instituţiei publice, autoritatea ori instituţia publicã are obligaţia de a solicita Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în perioada de preaviz, lista funcţiilor publice vacante. În cazul în care existã o funcţie publicã vacantã corespunzãtoare, identificatã în perioada de preaviz, funcţionarul public va fi transferat în interesul serviciului sau la cerere.
(7) Funcţionarul public de conducere are prioritate la ocuparea unei funcţii publice vacante de nivel inferior.
Art. 84^3. - (1) În caz de reorganizare a autoritãţii sau instituţiei publice, funcţionarii publici vor fi numiţi în noile funcţii publice sau, dupã caz, în noile compartimente în urmãtoarele cazuri:
a) se modificã atribuţiile aferente unei funcţii publice mai puţin de 50%;
b) sunt reduse atribuţiile unui compartiment;
c) este schimbatã denumirea fãrã modificarea în proporţie de peste 50% a atribuţiilor aferente funcţiei publice;
d) este schimbatã structura compartimentului.
(2) Aplicarea prevederilor alin. (1) se face cu respectarea urmãtoarelor criterii:
a) categoria, clasa şi, dupã caz, gradul profesional ale funcţionarului public;
b) îndeplinirea criteriilor specifice stabilite pentru funcţia publicã;
c) pregãtirea profesionalã;
d) sã fi desfãşurat activitãţi similare.
(3) În cazul în care existã mai mulţi funcţionari publici, se organizeazã examen de cãtre autoritatea sau instituţia publicã.
(4) Reducerea unui post este justificatã dacã atribuţiile aferente acestuia se modificã în proporţie de peste 50% sau dacã sunt modificate condiţiile specifice de ocupare a postului respectiv, referitoare la studii.
(5) În cazul reorganizãrii activitãţii prin reducerea posturilor, autoritatea sau instituţia publicã nu poate înfiinţa posturi similare celor desfiinţate pentru o perioadã de un an de la data reorganizãrii.
Art. 84^4. - (1) Destituirea din funcţia publicã se dispune, în condiţiile art. 66, prin act administrativ al persoanei care are competenţa legalã de numire în funcţia publicã, ca sancţiune disciplinarã aplicatã pentru motive imputabile funcţionarului public, în urmãtoarele cazuri: a) pentru sãvârşirea repetatã a unor abateri disciplinare sau a unei abateri disciplinare care a avut consecinţe grave;
b) dacã s-a ivit un motiv legal de incompatibilitate, iar funcţionarul public nu acţioneazã pentru încetarea acestuia într-un termen de 10 zile calendaristice de la data intervenirii cazului de incompatibilitate.
(2) Actul administrativ prevãzut la alin. (1) se comunicã funcţionarului public în termen de 5 zile lucrãtoare de la data emiterii. Comunicarea actului administrativ trebuie sã se facã anterior datei destituirii din funcţia publicã."
82. Articolul 85 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 85. - Funcţionarul public poate sã comunice încetarea raporturilor de serviciu prin demisie, notificatã în scris persoanei care are competenţa legalã de numire în funcţia publicã. Demisia nu trebuie motivatã şi produce efecte dupã 30 de zile calendaristice de la înregistrare."
83. Articolul 86 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 86. - (1) La modificarea, la suspendarea şi la încetarea raportului de serviciu funcţionarul public are îndatorirea sã predea lucrãrile şi bunurile care i-au fost încredinţate în vederea exercitãrii atribuţiilor de serviciu.
(2) La încetarea raportului de serviciu funcţionarul public îşi pãstreazã drepturile dobândite în cadrul carierei, cu excepţia cazului în care raportul de serviciu a încetat din motive imputabile acestuia.
(3) Funcţionarii publici beneficiazã de drepturi din bugetul asigurãrilor pentru şomaj, în cazul în care raporturile de serviciu le-au încetat în condiţiile prevãzute la:
a) art. 84^1 alin. (1) lit. c), cu excepţia cazului în care funcţionarul public nu mai îndeplineşte condiţia prevãzutã la art. 50 lit. a);
b) art. 84^1 alin. (1) lit. e) şi h);
c) art. 84^2 alin. (1)."
84. Alineatul (2) al articolului 87 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Redistribuirea funcţionarilor publici se face într-o funcţie publicã de aceeaşi categorie, clasã şi acelaşi grad profesional cu funcţia publicã deţinutã de funcţionarul public."
85. Dupã alineatul (3) al articolului 87 se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmãtorul cuprins:
"(3^1) Redistribuirea într-o funcţie publicã de conducere se face cu respectarea alin. (2) sau, dupã caz, a alin. (3) numai dacã funcţionarul public a îndeplinit atribuţii similare cu atribuţiile funcţiei publice de pe care se efectueazã redistribuirea."
86. Alineatul (1) al articolului 88 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 88. - (1) Corpul de rezervã este format din funcţionarii publici care au fost eliberaţi din funcţia publicã în condiţiile art. 84^ 2 alin. (1) lit. a)-c), e) şi g) şi este gestionat de Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici."
87. Alineatul (1) al articolului 89 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 89. - (1) În cazul în care raportul de serviciu a încetat din motive pe care funcţionarul public le considerã netemeinice sau nelegale, acesta poate cere instanţei de contencios administrativ anularea actului administrativ prin care s-a constatat sau s-a dispus încetarea raportului de serviciu, în condiţiile şi termenele prevãzute de <>Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare, precum şi plata de cãtre autoritatea sau instituţia publicã emitentã a actului administrativ a unei despãgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi recalculate, şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat funcţionarul public."
88. Dupã articolul 91 se introduc şapte noi articole, articolele 91^1 - 91^7, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 91^1. - Cauzele care au ca obiect raportul de serviciu al funcţionarului public sunt de competenţa instanţelor de contencios administrativ, cu excepţia situaţiilor pentru care este stabilitã expres prin lege competenţa altor instanţe.
Art. 91^2. - Autoritãţile şi instituţiile publice prevãzute la art. 5 alin. (1) au obligaţia de a armoniza statutele speciale cu prevederile prezentei legi, cu consultarea şi avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
Art. 91^3. - (1) Autoritãţile şi instituţiile publice care au prevãzute în statele de funcţii posturi de naturã contractualã, care presupun exercitarea unor atribuţii dintre cele prevãzute la art. 2 alin. (3), au obligaţia de a stabili funcţii publice în condiţiile art. 90.
(2) Funcţiile publice vacante, funcţiile publice de conducere, precum şi funcţiile publice corespunzãtoare categoriei înalţilor funcţionari publici, stabilite potrivit alin. (1), se ocupã în condiţiile prezentei legi.
(3) Persoanele încadrate cu contract individual de muncã pe perioadã nedeterminatã în posturi de naturã contractualã care au fost stabilite şi avizate ca funcţii publice vor fi numite în funcţii publice de execuţie dacã îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 50 şi condiţiile de vechime în specialitatea studiilor corespunzãtoare clasei şi gradului profesional ale funcţiei publice.
(4) Drepturile salariale ale persoanelor care ocupã funcţii publice în condiţiile alin. (3) se stabilesc potrivit salarizãrii funcţiilor publice în care au fost numite.
Art. 91^4. - (1) Numãrul total al funcţiilor publice de conducere din cadrul fiecãrei autoritãţi sau instituţii publice, cu excepţia funcţiilor publice de secretar al unitãţii administrativ-teritoriale şi de şef al oficiului prefectural, este de maximum 12% din numãrul total al funcţiilor publice.
(2) Prin excepţie, în cadrul aparatului propriu al ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi al instituţiilor publice subordonate acestora, ponderea funcţiilor publice de conducere se poate stabili, pe baza justificãrii autoritãţii sau instituţiei publice, la maximum 15% din numãrul total al funcţiilor publice.
(3) Se excepteazã de la prevederile alin. (2) al <>art. XVI din Legea nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitãţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aparatul propriu al ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi al instituţiilor publice subordonate acestora.
Art. 91^5. - Programele organizate pentru obţinerea statutului de manager public potrivit art. 60^1 alin. (1) lit. a) sunt programele prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2004 privind crearea statutului special al funcţionarului public denumit manager public, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 452/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi de <>Legea nr. 157/2004 privind instituirea bursei speciale «Guvernul României» pentru formarea managerilor din sectorul public, cu modificãrile ulterioare.
Art. 91^6. - Dispoziţiile prezentei legi se aplicã în mod corespunzãtor şi autoritãţilor administrative autonome.
Art. 91^7. - Prin excepţie de la prevederile art. 17 alin. (1), comisia de recrutare se constituie în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, astfel:
a) un membru numit pe o perioadã de un an şi jumãtate;
b) un membru numit pe o perioadã de 3 ani;
c) un membru numit pe o perioadã de 4 ani şi jumãtate;
d) un membru numit pe o perioadã de 6 ani;
e) un membru numit pe o perioadã de 7 ani şi jumãtate;
f) un membru numit pe o perioadã de 9 ani;
g) un membru numit pe o perioadã de 10 ani şi jumãtate."
ART. II
Anexa la <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile ulterioare, se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantã din prezenta lege.
ART. III
<>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 22 martie 2004, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. IV
(1) Prin excepţie de la dispoziţiile prezentei legi, în cursul anului 2006, pot participa la concursul organizat pentru intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la <>art. 15 alin. (2) lit. a)-c) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege.
(2) Pânã la adoptarea hotãrârii Guvernului prevãzute la <>art. 17 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, concursul organizat pentru intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici este gestionat de comisia de recrutare a înalţilor funcţionari publici numitã prin <>Decizia Primului-Ministru nr. 38/2006 privind numirea Comisiei de concurs şi a Comisiei de soluţionare a contestaţiilor pentru recrutarea înalţilor funcţionari publici, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 314 din 7 aprilie 2006.
(3) Prin excepţie de la dispoziţiile prezentei legi, pot ocupa o funcţie publicã din categoria înalţilor funcţionari publici persoanele care au promovat examenul de atestare, precum şi persoanele care au intrat în categoria înalţilor funcţionari publici în condiţiile alin. (1).
(4) Funcţionarii publici care ocupã o funcţie publicã din categoria înalţilor funcţionari publici în condiţiile alin. (3) şi funcţionarii publici care ocupã o funcţie publicã corespunzãtoare categoriei înalţilor funcţionari publici care la data intrãrii în vigoare a prezentei legi nu îndeplinesc condiţia prevãzutã la <>art. 15 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, au obligaţia de a îndeplini aceastã condiţie în termen de 2 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, sub sancţiunea eliberãrii din funcţia publicã.
(5) Condiţia prevãzutã la <>art. 51^1 alin. (7) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, nu este obligatorie, pentru recrutarea funcţionarilor publici de conducere, în cazul exercitãrii cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere, precum şi pentru funcţionarii publici care ocupã o funcţie publicã de conducere, pe o perioadã de 4 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(6) Funcţionarii publici prevãzuţi la alin. (5) sunt obligaţi sã îndeplineascã condiţia prevãzutã la <>art. 51^1 alin. (7) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, în termenul prevãzut, sub sancţiunea eliberãrii din funcţia publicã.
ART. V
(1) Secretarii de comune care, la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, nu au studii superioare juridice sau administrative îşi pot pãstra funcţia publicã, cu obligaţia ca în termen de 3 ani sã absolve o formã de învãţãmânt superior de lungã duratã în specialitate juridicã sau administraţie publicã, sub sancţiunea eliberãrii din funcţie.
(2) În cazul în care la concursurile organizate pentru ocuparea funcţiei publice de secretar al comunei nu se prezintã persoane care îndeplinesc condiţiile de studii prevãzute la alin. (1) şi/sau condiţiile de vechime în specialitatea studiilor juridice ori administrative, pot candida şi persoane care nu îndeplinesc aceste condiţii. În aceastã situaţie, ocuparea funcţiei publice de secretar se face pe perioadã determinatã, cu obligaţia organizãrii anuale a concursului pentru ocuparea acesteia.
ART. VI
Condiţia prevãzutã la <>art. 51^1 alin. (7) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, se considerã îndeplinitã pentru funcţionarii publici care au absolvit, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, programe de formare şi perfecţionare în administraţia publicã, organizate de Institutul Naţional de Administraţie, centrele regionale de formare continuã pentru administraţia publicã localã, precum şi de alte instituţii specializate, din ţarã sau din strãinãtate, cu durata de minimum un an, sau care, la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, urmeazã una dintre formele de învãţãmânt menţionate, cu condiţia absolvirii acestor studii în termenul prevãzut.
ART. VII
(1) În termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, prin hotãrâre a Guvernului, se aprobã:
a) normele privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici;
b) normele privind organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplinã;
c) normele privind organizarea şi funcţionarea comisiilor paritare şi încheierea acordurilor colective;
d) normele privind mobilitatea înalţilor funcţionari publici.
(2) În termen de 10 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, prin hotãrâre a Guvernului, se aprobã:
a) norme privind formarea profesionalã a funcţionarilor publici;
b) regulamentul de organizare şi desfãşurare a programelor de formare specializatã prevãzute de prezenta lege.
(3) Pânã la adoptarea hotãrârilor Guvernului prevãzute la alin. (1) lit. a)-c) se aplicã în mod corespunzãtor dispoziţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.209/2003 privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 29 octombrie 2003, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.210/2003 privind organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplinã şi a comisiilor paritare din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 29 octombrie 2003.
ART. VIII
Procedura de organizare şi desfãşurare a concursurilor, procedura de numire a funcţionarilor publici şi procedura disciplinarã, aflate în derulare la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se finalizeazã conform dispoziţiilor în vigoare la data iniţierii acestor proceduri.
ART. IX
Calificativele "excepţional" şi "foarte bun" obţinute de funcţionarii publici la evaluarea performanţelor profesionale individuale pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi se asimileazã cu calificativul "foarte bine", iar calificativul "bun" se echivaleazã cu calificativul "bine".
ART. X
Prevederile <>art. 49^3 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, nu se aplicã pentru cheltuielile deja angajate la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. XI
Condiţiile de vechime prevãzute la <>art. 57 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, nu se aplicã în cazul funcţionarilor publici care au îndeplinit condiţiile prevãzute de lege la data numirii în funcţia publicã.
ART. XII
(1) În anul 2006, promovarea într-o funcţie publicã superioarã vacantã se face prin concurs sau examen.
(2) Pentru a participa la concursul pentru promovarea într-o funcţie publicã de execuţie din gradul profesional principal, funcţionarii publici trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii minime:
a) sã aibã o vechime minimã de 2 ani în funcţiile publice de execuţie din gradul profesional asistent, în clasa corespunzãtoare studiilor absolvite;
b) sã fi obţinut, la evaluarea performanţelor profesionale individuale din ultimii 2 ani, cel puţin calificativul "foarte bun";
c) sã îndeplineascã cerinţele specifice prevãzute în fişa postului.
(3) Pentru a participa la concursul pentru promovarea într-o funcţie publicã de execuţie din gradul profesional superior, funcţionarii publici trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii minime:
a) sã aibã o vechime minimã de 2 ani în funcţiile publice de execuţie din gradul profesional principal sau 4 ani în funcţiile publice de execuţie din gradul profesional asistent, în clasa corespunzãtoare studiilor absolvite;
b) sã fi obţinut, la evaluarea performanţelor profesionale individuale din ultimii 2 ani, cel puţin calificativul "foarte bun";
c) sã îndeplineascã cerinţele specifice prevãzute în fişa postului.
ART. XIII
Prezenta lege intrã în vigoare la 15 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 29, 56, 57, 58^1 şi ale <>art. 60^1 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, care intrã în vigoare la 1 ianuarie 2007.
ART. XIV
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi dispoziţiile art. XV alin. (2) şi (3), art. XVI alin. (4)-(6), precum şi ale <>art. XX din Legea nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitãţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abrogã.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 23 iunie 2006.
Nr. 251.
----

ANEXĂ
LISTA
cuprinzând funcţiile publice

I. Funcţii publice generale
A. Funcţii publice corespunzãtoare categoriei înalţilor funcţionari publici
1. secretar general al Guvernului;
2. secretar general adjunct al Guvernului;
3. secretar general din ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
4. secretar general adjunct din ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
5. prefect;
6. subprefect;
7. inspector guvernamental.
B. Funcţii publice de conducere
1. director general din cadrul autoritãţilor administrative autonome, al ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
2. director general adjunct din cadrul autoritãţilor administrative autonome, din aparatul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
3. secretar al judeţului şi al municipiului Bucureşti;
4. director din cadrul autoritãţilor administrative autonome, din aparatul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, director executiv în cadrul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi în cadrul autoritãţilor administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice subordonate acestora;
5. director adjunct din cadrul autoritãţilor administrative autonome, din aparatul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, director executiv adjunct în cadrul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi în cadrul autoritãţilor administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice subordonate acestora;
6. secretar al municipiului, al sectorului municipiului Bucureşti, al oraşului şi comunei;
7. şef serviciu;
8. şef birou.
C. Funcţii publice de execuţie
1. consilier, consilier juridic, auditor, expert, inspector;
2. referent de specialitate;
3. referent.

NOTĂ:
1. Funcţiile publice generale, altele decât cele prevãzute la pct. I, se stabilesc cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
2. Funcţiile publice prevãzute la lit. B pct. 1 şi 2 se pot stabili şi în cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice din administraţia publicã localã care au un numãr de minimum 150 de posturi.
3. Funcţiile publice de conducere prevãzute la lit. B pct. 7 şi 8, precum şi funcţiile publice de execuţie prevãzute la lit. C pot fi funcţii publice de stat, teritoriale sau locale.

II. Funcţii publice specifice

A. Funcţii publice de conducere
1. arhitect-şef.

B. Funcţii publice de execuţie
1. inspector de concurenţã;
2. inspector vamal;
3. inspector de muncã;
4. controlor delegat;
5. expert în tehnologia informaţiilor şi a telecomunicaţiilor;
6. comisar.

C. Alte funcţii publice specifice
1. manager public.

NOTĂ:
Funcţiile publice specifice, altele decât cele prevãzute la pct. II, se pot stabili de autoritãţile şi instituţiile publice, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016