Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 25 din 12 aprilie 1996  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 25 din 12 aprilie 1996 pentru modificarea si completarea Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 77 din 13 aprilie 1996
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
<>Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 239 din 28 noiembrie 1991, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Consiliile locale, consiliile judeţene, primãrii şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti se aleg prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat. Viceprimarii se aleg prin vot indirect de cãtre consiliile locale."
2. Articolul 3 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Pentru alegerea consiliului local, a primarului, a consiliului judeţean şi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, fiecare alegator are dreptul la cîte un singur vot."
3. Articolul 3 alineatul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Dreptul de vot se exercita numai în comuna, oraşul, municipiul sau subdiviziunea administrativ-teritorialã a municipiului în care alegatorul îşi are domiciliul."
4. La articolul 3 se introduce un nou alineat, care va avea urmãtorul cuprins:
"Cetãţenii cu drept de vot, care şi-au stabilit resedinta într-o alta unitate administrativ-teritorialã cu cel puţin 6 luni înaintea alegerilor, îşi vor exercita dreptul de vot în unitatea administrativ-teritorialã respectiva."
5. Articolul 4 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Au dreptul de a fi aleşi consilieri sau primari cetãţenii cu drept de vot care au împlinit, pînã în ziua alegerilor inclusiv, virsta de cel puţin 23 de ani, dacã nu le este interzisã asocierea în partide politice, potrivit art. 37 alin. (3) din Constituţie."
6. La articolul 4 se introduce un nou alineat, care va avea urmãtorul cuprins:
"La sectoarele municipiului Bucureşti pot candida persoanele care au domiciliul în municipiul Bucureşti, indiferent de sector."
7. Articolul 5 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Nu pot fi aleşi:
a) cetãţenii care fac parte din categoriile prevãzute la art. 37 alin. (3) din Constituţie;
b) persoanele care fac parte din categoriile prevãzute la lit. a) şi b) ale alin. 1."
8. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Candidaturile pentru consiliile locale şi judeţene, cît şi cele pentru primari se propun de partide politice sau aliante politice constituite potrivit legii partidelor politice. Se pot depune şi candidaturi independente sau de cãtre aliante electorale, în condiţiile prezentei legi.
Aliantele electorale se pot constitui între partide politice sau aliante politice la nivel judeţean sau local. Partidele politice din aliantele politice sau din aliantele electorale pot participa la alegeri numai pe listele aliantelor. Un partid politic nu poate face parte, la acelaşi nivel, decît dintr-o singura alianta. Aliantele electorale se înregistreazã la biroul electoral al circumscripţiei electorale în care depun candidaturi.
O persoana poate candida pentru un singur consiliu local şi pentru o singura funcţie de primar.
O persoana poate candida atît pentru funcţia de consilier, cît şi pentru cea de primar.
Numãrul de candidaţi de pe fiecare lista poate fi mai mare decît numãrul de consilieri stabilit potrivit Legii administraţiei publice locale, cu pînã la un sfert din numãrul mandatelor.
Candidaturile pe mai multe liste de candidaţi sau atît pe liste cît şi ca independenţi sînt nule de drept."
9. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Data alegerilor se stabileşte prin hotãrîre a Guvernului, cu cel puţin 45 de zile înaintea votarii.
Alegerile au loc într-o singura zi, care poate fi numai duminica.
În cazul alegerilor parţiale organizate potrivit Legii administraţiei publice locale, campania electoralã se reduce la jumãtate. În mod corespunzãtor se reduc şi termenele prevãzute de prezenta lege, cu excepţia celor de 24 de ore. Dacã din operaţiunile de reducere la jumãtate a termenelor rezulta fracţiuni de zile, rotunjirile se fac în plus."
10. Capitolul II va avea urmãtorul titlu:
"Organizarea alegerilor pentru consiliile locale, consiliile judeţene şi pentru primari"
11. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Pentru alegerea consiliilor locale şi a primarilor, fiecare comuna, oraş, municipiu şi subdiviziune administrativ-teritorialã a municipiului constituie o circumscripţie electoralã.
Pentru alegerea consiliilor judeţene, fiecare judeţ constituie o circumscripţie electoralã. Numerotarea circumscriptiilor electorale judeţene se face prin hotãrîre a Guvernului."
12. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Numãrul fiecãrei circumscripţii electorale se aduce la cunostinta alegãtorilor de cãtre primar, în termen de 10 zile de la stabilirea datei alegerilor."
13. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - La aceeaşi secţie de votare, alegatorii voteazã atît pentru consiliul local, consiliul judeţean, cît şi pentru primar."
14. Articolul 13 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Delimitarea sau numerotarea secţiilor de votare se fac de cãtre primari, prin dispoziţie, în termen de 20 de zile de la stabilirea datei alegerilor."
15. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Listele electorale permanente cuprind pe toţi cetãţenii cu drept de vot care au domiciliul în circumscripţia electoralã în care se organizeazã alegeri.
Cetãţenii au dreptul sa verifice înscrierile fãcute în listele electorale. Impotriva omisiunilor, inscrierilor gresite sau oricãror erori se poate face intimpinare la primarul care a întocmit lista.
Primarul este obligat sa soluţioneze intimpinarea, în termen de 3 zile de la înregistrarea acesteia, prin dispoziţie.
Impotriva dispoziţiei se poate face contestaţie în termen de 24 de ore de la comunicare. Contestaţia se soluţioneazã în cel mult 3 zile de cãtre judecãtoria în a carei raza teritorialã se afla secţia de votare. Hotãrîrea judecãtoreascã este definitiva, executorie şi se comunica celor interesaţi în termen de 24 de ore de la pronunţare.
Primãrii comunelor, oraşelor şi ai subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor vor face copii de pe listele electorale permanente, întocmite potrivit prevederilor Legii nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, pe care le vor inainta în doua exemplare birourilor electorale ale secţiilor de votare, în termen de 24 de ore de la constituirea acestora. Unul dintre exemplare va fi pus la dispoziţia alegãtorilor pentru consultare, iar celãlalt va fi utilizat în ziua alegerilor.
Orice modificare intervenita dupã trimiterea copiilor de pe listele electorale se comunica biroului electoral al sectiei de votare în termen de ore.
Listele electorale se semneazã de primar şi de secretar.
Militarii în termen cu drept de vot vor fi înscrişi în liste speciale, întocmite pe unitãţi militare şi semnate de comandantii acestora. Militarii în termen nu vor fi trecuţi în copiile întocmite de primari de pe listele electorale permanente ale localitãţilor în care aceştia îşi au domiciliul."
16. Dupã articolul 14 se introduc articolele 14^1, 14^2 şi 14^3, care vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14^1. - Copiile de pe listele electorale permanente se întocmesc separat pentru fiecare secţie de votare. Ele vor cuprinde pe toţi cetãţenii cu drept de vot care au domiciliul în circumscripţia electoralã în care se organizeazã alegerile şi care, potrivit delimitãrii efectuate în conformitate cu dispoziţiile art. 13, îşi vor exercita dreptul de vot la secţia respectiva. Aceste copii vor cuprinde: numele, prenumele, data naşterii, domiciliul, numãrul circumscripţiei electorale, precum şi o rubrica destinatã semnãturii alegatorului.
Art. 14^2. - Primãrii vor asigura condiţiile necesare consultãrii de cãtre alegatori a copiilor de pe listele electorale permanente atît la primãrii, cît şi la sediul sectiei de votare. În acest scop, cu 10 zile înaintea alegerilor, vor afişa listele electorale în locuri publice, în mod vizibil, şi vor asigura personalul necesar la secţiile de votare. Locurile de afişare vor fi aduse la cunostinta populaţiei de cãtre primar, care va lua mãsurile necesare, împreunã cu organele de ordine publica, pentru asigurarea integritãţii listelor afişate.
Orice neconcordanta între copie şi lista electoralã permanenta va fi soluţionatã de cãtre primar, pe baza datelor cuprinse în lista electoralã permanenta.
Art. 14^3. - La cererea cetãţenilor cu drept de vot, care şi-au stabilit resedinta în circumscripţia electoralã în care au loc alegeri, cu cel puţin 6 luni înaintea scrutinului, vor fi trecuţi de cãtre primar într-o lista electoralã suplimentarã, pe baza actului de identitate.
Primarul din localitatea de resedinta va solicita primarului din localitatea de domiciliu radierea persoanei în cauza din lista electoralã. Solicitarea se va face în scris sau telefonic. Solicitarile telefonice sub forma de note vor fi consemnate într-un registru special.
În ziua votarii, persoanele din categoria celor prevãzute la alin. 1, omise de pe listele suplimentare, vor fi trecute în lista suplimentarã de cãtre preşedintele biroului electoral al sectiei de votare, pe baza actului de identitate.
În lista suplimentarã vor fi trecute de cãtre preşedintele biroului electoral al sectiei de votare şi persoanele care se prezintã la vot şi fac dovada ca domiciliazã în circumscripţia electoralã respectiva, însã au fost omise din lista.
Modelul şi conţinutul listei electorale suplimentare se stabilesc în condiţiile art. 106."
17. Articolele 16 şi 17 se abroga.
18. Articolul 18 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"În cazul schimbãrii domiciliului în alta circumscripţie electoralã, dupã înaintarea listei electorale la biroul sectiei de votare, primarul va elibera alegatorului o adeverinta privind exercitarea dreptului de vot, fãcînd menţiune despre aceasta atît în exemplarul listei electorale aflate la primãrie, cît şi în cele înaintate biroului electoral al sectiei de votare."
19. Articolul 19 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Primarul va comunica biroului electoral de circumscripţie numãrul de alegatori rezultat din listele electorale permanente, în termen de 24 de ore de la constituirea biroului. Numãrul definitiv de alegatori se va comunica biroului electoral de circumscripţie cu 10 zile înaintea datei alegerilor."
20. Alineatul 2 al articolului 19 se abroga.
21. Capitolul II, secţiunea a 4-a va avea urmãtorul titlu: "Birourile electorale".
22. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Pentru organizarea şi desfãşurarea operaţiunilor electorale se înfiinţeazã, în condiţiile prezentei legi: Biroul Electoral Central; birouri electorale judeţene; birouri electorale de circumscripţie şi birouri electorale ale secţiilor de votare.
Birourile electorale sînt alcãtuite numai din cetãţeni cu drept de vot. Candidaţii nu pot fi membri ai birourilor electorale.
În realizarea atribuţiilor ce revin birourilor electorale, toţi membrii din compunerea acestora exercita o funcţie ce implica autoritatea de stat. Exercitarea corecta şi impartiala a acestei funcţii este obligatorie."
23. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Birourile electorale de circumscripţie comunalã se constituie dintr-un numãr de 7 membri, cele ale oraşelor, municipiilor şi subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor, din 9 membri, iar al municipiului Bucureşti şi ale judeţelor, din 15 membri.
Biroul electoral de circumscripţie comunalã este format din preşedinte şi un loctiitor al acestuia, de regula jurişti, şi 5 reprezentanţi ai partidelor politice, aliantelor politice şi aliantelor electorale care participa la alegeri în circumscripţia electoralã respectiva.
Biroul electoral de circumscripţie oraseneasca, municipala şi din subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor este format din 2 jurişti şi 7 reprezentanţi ai partidelor politice, aliantelor politice şi aliantelor electorale care participa la alegeri în circumscripţia electoralã respectiva.
Biroul electoral de circumscripţie a municipiului Bucureşti şi birourile electorale de circumscripţie judeteana sînt formate din cîte 4 jurişti şi 11 reprezentanţi ai partidelor politice, aliantelor politice şi aliantelor electorale care participa la alegeri în circumscripţiile electorale respective.
Desemnarea juristilor, dintre care unul va fi, de regula, magistrat, se face în şedinţa publica, în termen de 5 zile de la stabilirea datei alegerilor, de cãtre preşedintele tribunalului judeţean, prin tragere la sorţi, dintre magistraţi sau alţi jurişti existenţi în judeţ sau în municipiul Bucureşti. Lista magistraţilor care vor participa la tragerea la sorţi se întocmeşte de cãtre preşedintele tribunalului, iar cea a altor jurişti, de cãtre prefect, împreunã cu preşedintele tribunalului. Listele vor cuprinde un numãr mai mare cu 10% decît cel necesar, acestea fiind rezerva la dispoziţia preşedintelui tribunalului pentru înlocuirea, în cazuri deosebite, a titularilor. Gruparea în liste, în vederea tragerii la sorţi, se va face avîndu-se în vedere necesitatea ca locuintele persoanelor în cauza sa fie în localitatea în care îşi are sediul biroul electoral de circumscripţie sau cît mai aproape de acesta. Lista va cuprinde elementele prevãzute la art. 24 alin. 3.
În lista prevãzutã la alineatul precedent vor fi trecuţi numai jurişti care nu fac parte din nici un partid, alianta politica sau alianta electoralã.
În cazul în care numãrul juristilor este insuficient, lista va fi completatã de cãtre prefect, la propunerea primarilor, cu alte persoane care se bucura de prestigiu în fata locuitorilor, nu fac parte din nici un partid, alianta politica sau alianta electoralã şi care au cel puţin studii medii.
Data şedinţei în care se va efectua tragerea la sorţi se aduce la cunostinta publica prin presa, de cãtre preşedintele tribunalului, cu cel puţin 48 de ore înainte. Rezultatul tragerii la sorţi se consemneazã într-un proces-verbal, semnat de preşedinte.
Procesul-verbal constituie actul de investitura.
Preşedintele tribunalului va desemna pe preşedintele biroului electoral de circumscripţie şi pe locţiitorul acestuia.
Biroul electoral de circumscripţie, constituit potrivit alineatelor precedente, îndeplineşte toate atribuţiile ce îi revin potrivit prezentei legi, urmînd a fi completat cu reprezentanţii partidelor politice, aliantelor politice şi aliantelor electorale, care participa la alegeri în circumscripţia respectiva.
În termen de 3 zile de la data pînã la care se pot propune candidaturile, filialele locale ale partidelor politice, aliantelor politice şi aliantelor electorale vor comunica, în scris, birourilor electorale de circumscripţie numele şi prenumele reprezentanţilor care vor face parte din acestea. Comunicãrile transmise dupã acest termen nu se mai iau în considerare.
Completarea birourilor electorale de circumscripţie cu reprezentanţii partidelor politice, aliantelor politice şi aliantelor electorale se face în termen de 24 de ore de la expirarea termenului prevãzut la alin. 12, de cãtre preşedintele biroului electoral, în prezenta persoanelor delegate de partidele politice, aliantele politice şi aliantele electorale care au comunicat reprezentanţii, în ordinea descrescãtoare a numãrului de candidaţi propuşi pentru consiliul local şi pentru primar. Un partid politic, o alianta politica sau o alianta electoralã nu poate avea mai mult de 2 reprezentanţi.
Persoanele care au calitatea de reprezentanţi ai unui partid politic, alianta politica sau alianta electoralã în biroul electoral de circumscripţie se stabilesc în ordinea menţionatã în comunicarea prevãzutã la alin. 12.
În cazul în care doua sau mai multe partide politice, aliante politice sau aliante electorale au propus acelaşi numãr de candidaţi, reprezentanţii lor fac parte din biroul electoral de circumscripţie, în limita locurilor neocupate de reprezentanţii partidelor politice, aliantelor politice şi aliantelor electorale, aflate, potrivit alin. 13, într-o situaţie mai favorabilã; dacã prin aplicarea acestei prevederi nu este posibil ca toţi reprezentanţii sa fie incluşi în componenta biroului electoral, preşedintele acestuia va proceda la tragerea la sorţi, în prezenta delegaţilor partidelor politice sau aliantelor în cauza.
În cazul în care partidele politice, aliantele politice şi aliantele electorale nu nominalizeaza reprezentanţi, preşedintele biroului electoral de circumscripţie va proceda la completarea biroului, incluzind în acesta, prin tragere la sorţi, persoane care nu fac parte din nici un partid politic, alianta politica sau alianta electoralã dintr-o lista propusã de primar. Lista se va depune de cãtre primar în termen de 24 de ore de la solicitarea preşedintelui biroului electoral de circumscripţie."
24. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Birourile electorale de circumscripţie au urmãtoarele atribuţii:
a) urmãresc aplicarea dispoziţiilor legale privitoare la alegeri în circumscripţie electoralã în care funcţioneazã;
b) vegheazã la întocmirea, în termen, a listelor electorale suplimentare, a copiilor de pe listele electorale permanente şi la organizarea secţiilor de votare;
c) înregistreazã listele de candidaţi şi candidaturile independente pentru consiliile locale, precum şi candidaturile pentru primar şi constata rãmînerea definitiva a acestora;
d) fac publicaţiile şi afişãrile necesare cu privire la listele de candidaţi şi candidaturile independente pentru consilieri şi pentru primar;
e) stabilesc, pe baza numãrului de alegatori înscrişi în listele electorale permanente, comunicat de cãtre primar conform dispoziţiilor art. 19 alin. 1, numãrul de sustinatori necesar pentru depunerea candidaturilor independente;
f) distribuie birourilor electorale ale secţiilor de votare buletinele de vot, ştampila de control şi stampilele cu menţiunea "votat";
g) rezolva intimpinarile referitoare la propria lor activitate şi contestaţiile cu privire la operaţiunile birourilor electorale ale secţiilor de votare;
h) biroul electoral de circumscripţie comunalã, oraseneasca şi municipala totalizeazã voturile exprimate şi stabileşte rezultatul alegerilor pentru circumscripţiile electorale în care funcţioneazã; elibereazã consilierilor şi primarilor aleşi certificatul doveditor al alegerii; totalizeazã voturile exprimate pentru consilierii judeţeni, întocmeşte procesul-verbal şi îl înainteazã biroului electoral de circumscripţie judeteana, împreunã cu contestaţiile aferente;
j) biroul electoral de circumscripţie judeteana totalizeazã voturile exprimate pentru consiliul judeţean şi stabileşte rezultatul alegerilor pentru consiliul judeţean; elibereazã consilierilor certificatul doveditor al alegerii, dupã care transmite consiliului judeţean procesele-verbale privitoare la rezultatul alegerilor pentru consilieri, în vederea validãrii alegerii acestora;
j) organizeazã, dacã este cazul, desfãşurarea celui de-al doilea tur de scrutin;
k) comunica date cu privire la alegeri şi rezultatul acestora, prin biroul electoral judeţean, Biroului Electoral Central şi Guvernului şi aduc la cunostinta populaţiei din cuprinsul circumscripţiei electorale, prin orice mijloc de publicitate, rezultatul alegerilor;
l) primesc de la birourile electorale ale secţiilor de votare şi predau judecãtoriilor, respectiv Tribunalului Municipiului Bucureşti, în a cãror raza teritorialã funcţioneazã, buletinele de vot întrebuinţate şi necontestate, precum şi pe cele anulate, stampilele şi celelalte materiale necesare votarii."
25. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Biroul electoral de circumscripţie a municipiului Bucureşti organizeazã şi alegerea Consiliului General al Municipiului Bucureşti, indeplinind, în mod corespunzãtor, atribuţiile prevãzute în prezenta lege pentru biroul electoral de circumscripţie judeteana."
26. Articolul 24 alineatul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"În cazul în care numãrul juristilor este insuficient, lista va fi completatã cu alte persoane, propuse de primar, care au cel puţin studii medii, se bucura de prestigiu în localitatea în care domiciliazã şi nu fac parte din nici un partid politic, alianta politica sau alianta electoralã. Lista va cuprinde un numãr de persoane mai mare cu 10% decît cel necesar, acestea fiind rezerva, la dispoziţia preşedintelui tribunalului, pentru înlocuirea, în cazuri deosebite, a titularilor stabiliţi potrivit alin. 2; lista va conţine: numele, prenumele, domiciliul, locul de munca, telefoanele şi semnãturile de luare la cunostinta ale persoanelor propuse. Prevederile art. 21 alin. 5, privitoare la gruparea în liste, se aplica în mod corespunzãtor."
27. La articolul 24, alineatele 6 şi 7 se abroga, iar dupã alineatul 5 se introduc şase noi alineate, care vor avea urmãtorul cuprins:
"În vederea desemnãrii membrilor biroului electoral al sectiei de votare, preşedintele biroului electoral de circumscripţie va comunica preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare, în termen de 48 de ore de la desemnarea acestora, potrivit alin. 2, numãrul de candidaţi propuşi de fiecare partid politic, alianta politica sau alianta electoralã. De asemenea, partidele politice, aliantele politice şi aliantele electorale care au depus liste de candidaţi sau candidaţi pentru funcţia de primar în circumscripţia respectiva sînt obligate sa comunice, fiecare, prin filiale locale, preşedintelui biroului electoral al sectiei de votare, în acelaşi termen, numele şi prenumele reprezentantului lor.
Prevederile art. 21 alin. 14, 15 şi 16 se aplica în mod corespunzãtor, tragerea la sorţi efectuindu-se de cãtre preşedintele biroului electoral al sectiei de votare.
Desemnarea membrilor biroului electoral al sectiei de votare se face de cãtre preşedintele acestuia, pe baza comunicãrilor prevãzute la alin. 6 sau, dupã caz, a prevederilor alin. 7.
Operaţiunile de desemnare a membrilor biroului electoral al sectiei de votare se consemneazã într-un proces-verbal care constituie dovada calitãţii de membru în biroul electoral al sectiei de votare.
Desemnarea membrilor biroului electoral al sectiei de votare şi încheierea procesului-verbal se fac în termen de 24 de ore de la expirarea termenului prevãzut la alin. 6, în prezenta delegaţilor desemnaţi de partidele politice, aliantele politice şi aliantele electorale.
Birourile electorale ale secţiilor de votare se constituie pe data desemnãrii membrilor acestora."
28. Articolul 25 literele a) şi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) primesc, de la primari, copiile de pe listele electorale permanente şi listele electorale suplimentare şi asigura condiţiile necesare verificãrii acestora de cãtre alegatori; primesc de la birourile electorale de circumscripţie buletinele de vot pentru alegatorii ce urmeazã sa voteze la secţia respectiva, ştampila de control şi stampilele cu menţiunea <<votat>>;"
"c) numara voturile şi consemneazã rezultatul votarii pentru circumscripţiile electorale pentru care s-a votat la secţia respectiva, şi anume, pentru consiliul local, primar şi pentru consiliul judeţean;"
29. Dupã articolul 25 se introduc articolele 25^1-25^5, care vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25^1. - Birourile electorale de circumscripţie judeteana îndeplinesc în mod corespunzãtor atribuţiile prevãzute la art. 22, precum şi urmãtoarele atribuţii:
a) urmãresc aplicarea dispoziţiilor legale privitoare la alegeri în toate circumscripţiile electorale din cuprinsul judeţului;
b) asigura aducerea la cunostinta birourilor electorale din judeţ a hotãrîrilor Biroului Electoral Central şi urmãresc modul de aplicare a acestora;
c) efectueazã instruirea preşedinţilor birourilor electorale de circumscripţie şi ai birourilor electorale ale secţiilor de votare din cuprinsul judeţului;
d) primesc de la birourile electorale de circumscripţie procesele-verbale conţinînd rezultatul alegerilor, centralizeazã rezultatele pe judeţ, pe partide politice, aliante politice, aliante electorale şi candidaţi independenţi şi le dau publicitãţii. Rezultatul centralizarii datelor pe judeţ se consemneazã într-un proces-verbal, care se transmite Biroului Electoral Central, potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 25^2. - În judeţele în care se organizeazã alegeri numai în unele circumscripţii electorale se constituie un birou electoral judeţean, format din 5 judecãtori, potrivit procedurii prevãzute în art. 24, care se aplica în mod corespunzãtor.
Birourile electorale judeţene, constituite potrivit alin. 1, îndeplinesc în mod corespunzãtor atribuţiile prevãzute în prezenta lege pentru Biroul Electoral Central.
Art. 25^3. - Biroul Electoral Central este alcãtuit din 7 judecãtori ai Curţii Supreme de Justiţie.
Desemnarea celor 7 judecãtori se face în şedinţa publica, în termen de 5 zile de la stabilirea datei alegerilor, prin tragere la sorţi, de cãtre preşedintele Curţii Supreme de Justiţie, dintre toţi judecãtorii în exerciţiu ai Curţii. Rezultatul tragerii la sorţi se consemneazã într-un proces-verbal, semnat de preşedinte şi de consultantul şef al Curţii Supreme de Justiţie, care constituie actul de investire. Data şedinţei se aduce la cunostinta publica prin presa, de cãtre preşedintele Curţii Supreme de Justiţie, cu cel puţin 24 de ore înainte.
În termen de 24 de ore de la investire, cei 7 judecãtori aleg din rindul lor, prin vot secret, pe preşedintele Biroului Electoral Central.
Art. 25^4. - Biroul Electoral Central are urmãtoarele atribuţii:
a) vegheazã la actualizarea listelor electorale permanente şi la întocmirea de cãtre primari a copiilor de pe acestea;
b) urmãreşte şi asigura respectarea şi aplicarea corecta a dispoziţiilor legale privitoare la alegeri pe întreg teritoriul tarii; asigura interpretarea uniforma a prevederilor legale;
c) rezolva intimpinarile referitoare la propria sa activitate şi contestaţiile cu privire la modul de constituire, componenta şi activitatea birourilor electorale judeţene;
d) primeşte şi soluţioneazã orice contestaţie cu privire la organizarea şi desfãşurarea alegerilor locale, altele decît cele care, prin prezenta lege, sînt date în competenta birourilor electorale de circumscripţie, a birourilor electorale judeţene sau a instanţelor judecãtoreşti;
e) primeşte procesele-verbale întocmite de birourile electorale judeţene, împreunã cu procesele-verbale conţinînd rezultatul alegerilor, întocmite de birourile electorale de circumscripţie, totalizeazã rezultatele pe ţara, pe partide politice, aliante politice, aliante electorale şi candidaţi independenţi, separat pentru consiliile locale, consiliile judeţene şi primari, şi le publica în Monitorul Oficial al României şi în presa;
f) soluţioneazã sesizãrile privitoare la frauda electoralã, putind dispune anularea alegerilor dintr-o circumscripţie electoralã, în cazul în care votarea şi stabilirea rezultatului alegerilor au avut loc prin fraude de natura a modifica atribuirea mandatelor în circumscripţia electoralã respectiva; în astfel de cazuri, dispune repetarea scrutinului în termen de cel mult doua saptamini. Noile alegeri au loc în aceleaşi condiţii, folosindu-se aceleaşi liste electorale şi aceleaşi liste de candidaţi şi candidaturi independente, cu excepţia cazurilor în care s-a dispus de cãtre birou anularea unei liste de candidaţi sau a unor candidaturi independente în sarcina cãrora s-a reţinut comiterea fraudei care a determinat anularea alegerilor;
g) soluţioneazã contestaţiile privitoare la încãlcarea dispoziţiilor art. 46^1 alin. 1, 8 şi 9 referitoare la subvenţionarea partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale sau candidaţilor independenţi, dispunind anularea voturilor şi mandatelor acordate celor cãrora le este imputabilã aceasta fapta. În astfel de cazuri, Biroul Electoral Central dispune restabilirea rezultatului alegerilor, în condiţiile art. 66 din prezenta lege;
h) îndeplineşte orice atribuţii ce-i sînt stabilite prin lege.
Biroul Electoral Central acrediteazã, la propunerea Ministerului Afacerilor Externe, pe observatorii strãini, precum şi pe delegaţii mass-media strãine şi soluţioneazã contestaţiile cu privire la acreditarea sau refuzul acreditãrii de cãtre biroul electoral judeţean.
Cererea de anulare a alegerilor dintr-o circumscripţie electoralã se poate face numai de cãtre partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale sau candidaţii independenţi care au participat la alegeri, în termen de 48 de ore de la încheierea votarii, sub sancţiunea decãderii. Cererea trebuie motivatã şi însoţitã de dovezile pe care se întemeiazã. Cererea poate fi admisã numai dacã cel care a sesizat nu este implicat în producerea fraudei. Soluţionarea cererii de cãtre Biroul Electoral Central se face pînã la data publicãrii rezultatului alegerilor în Monitorul Oficial al României.
În exercitarea atribuţiilor ce-i revin, Biroul Electoral Central emite hotãrîri care se aduc la cunostinta în şedinţa publica şi prin orice mijloc de publicitate. Hotãrîrile Biroului Electoral Central sînt obligatorii pentru toate birourile electorale din ţara, precum şi pentru toate organismele cu atribuţii în materie electoralã, de la data aducerii la cunostinta în şedinţa publica.
Hotãrîrile Biroului Electoral Central prin care se dau interpretãri unor prevederi ale prezentei legi se publica în Monitorul Oficial al României.
Art. 25^5. - Biroul Electoral Central îşi înceteazã activitatea dupã publicarea în Monitorul Oficial al României a rezultatului alegerilor locale şi judeţene, potrivit prevederilor prezentei legi."
30. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Contestaţiile asupra modului de constituire şi a componentei birourilor electorale se pot face în termen de 48 de ore de la constituirea sau, dupã caz, de la completarea acestora.
Contestaţiile se soluţioneazã de biroul electoral de circumscripţie, dacã privesc biroul electoral al sectiei de votare; de biroul electoral judeţean, dacã privesc biroul electoral de circumscripţie; de Biroul Electoral Central, dacã privesc biroul electoral judeţean, şi de Curtea Suprema de Justiţie, dacã privesc Biroul Electoral Central, în termen de doua zile de la înregistrare.
Hotãrîrea este definitiva."
31. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Birourile electorale lucreazã în prezenta majoritãţii membrilor ce le compun.
Hotãrîrile birourilor electorale se iau cu votul majoritãţii celor prezenţi."
32. Dupã articolul 27 de introduce articolul 27^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27^1. - Reprezentanţii partidelor politice, aliantelor politice şi ai aliantelor electorale în birourile electorale nu pot primi alte însãrcinãri în afarã celor prevãzute de prezenta lege."
33. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - Propunerile de candidaţi pentru consilieri locali, consilieri judeţeni şi primari se fac pe circumscripţii electorale şi se depun la birourile electorale de circumscripţie cel mai tirziu cu 30 de zile înainte de data alegerilor."
34. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - Propunerile de candidaţi se fac în scris, în 4 exemplare, de cãtre partidele politice, aliantele politice sau aliantele electorale care participa la alegeri, sub semnatura conducerii organizaţiilor judeţene ale acestora, iar în cazul candidaţilor independenţi, pe baza listei susţinãtorilor.
În cazul aliantelor electorale dintre partide politice, listele cu propuneri de candidaţi vor fi semnate şi de conducerile judeţene ale fiecãrui partid din alianta.
Listele de candidaţi trebuie sa cuprindã numele, prenumele, locul şi data naşterii, ocupaţia, profesia şi apartenenţa politica a candidaţilor, iar în cazul aliantelor, şi partidul care i-a propus.
Listele de candidaţi vor fi însoţite de declaraţiile de acceptare a candidaturii, semnate şi datate de candidaţi.
Declaraţia de acceptare a candidaturii va cuprinde numele, prenumele, partidul politic sau alianta care l-a propus, profesia, ocupaţia şi apartenenţa politica a candidatului, consimtamintul expres al acestuia de a candida pentru funcţia respectiva, precum şi precizarea ca întruneşte condiţiile prevãzute de lege pentru a candida."
35. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - Partidele politice, aliantele politice şi aliantele electorale vor putea propune cîte o lista de candidaţi în fiecare circumscripţie electoralã pentru consiliul local, consiliul judeţean şi cîte un candidat pentru funcţia de primar."
36. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Candidaţii independenţi pentru funcţia de consilier vor trebui sa fie sustinuti de minimum 1% din numãrul total al alegãtorilor înscrişi în liste, împãrţit la numãrul de consilieri ce pot fi aleşi în comuna, oraşul sau judeţul respectiv, dar nu mai puţin de 50.
Pentru funcţia de primar, candidaţii independenţi trebuie sa prezinte lista susţinãtorilor, care va cuprinde minimum 1% din numãrul total al alegãtorilor înscrişi în liste pentru circumscripţia pentru care candideazã, dar nu mai puţin de 150.
Nu se admit liste de candidaţi independenţi pentru funcţia de consilier."
37. Dupã articolul 34 se introduce articolul 34^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34^1. - Lista susţinãtorilor trebuie sa cuprindã data alegerilor, numele şi prenumele candidatului, funcţia pentru care candideazã, numele şi prenumele susţinãtorului, data naşterii, adresa, denumirea, seria şi numãrul actului de identitate, precum şi semnatura acestuia. În lista se vor mentiona, de asemenea, numele şi prenumele persoanei care a întocmit-o. Persoana care a întocmit lista este obligatã sa depunã o declaraţie pe propria rãspundere prin care sa ateste veridicitatea semnaturilor susţinãtorilor.
Lista susţinãtorilor constituie un act public, cu toate consecinţele prevãzute de lege.
Sustinatorii pot fi numai cetãţeni cu drept de vot. Un sustinator poate sprijini cãtre un singur candidat la funcţia de consilier sau de primar.
Adeziunile susţinãtorilor se dau pe propria rãspundere a acestora.
Lista de sustinatori va fi însoţitã de declaraţia de acceptare a candidaturii, data în condiţiile art. 31 alin. 4 şi 5."
38. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Biroul electoral de circumscripţie examineazã respectarea condiţiilor legale pentru ca o persoana sa poatã candida, respectarea condiţiilor de fond şi de forma ale listelor de candidaţi, precum şi a listei susţinãtorilor, inregistrind candidaturile care îndeplinesc aceste condiţii sau respingind înregistrarea celor care nu îndeplinesc condiţiile legale.
Doua exemplare ale propunerii de candidatura se pãstreazã la biroul electoral de circumscripţie, iar celelalte doua, certificate de biroul electoral de circumscripţie prin semnatura preşedintelui acestuia şi prin aplicarea ştampilei, se restituie depunatorului; unul dintre exemplarele restituite depunatorului se înregistreazã de cãtre acesta la judecãtoria în a carei raza teritorialã se afla circumscripţia electoralã, respectiv la tribunalul în a cãrui raza teritorialã se afla circumscripţia electoralã.
În termen de 24 de ore de la înregistrarea fiecãrei candidaturi, unul dintre exemplarele propunerii de candidatura se afişeazã de biroul electoral de circumscripţie la sediul sau, la loc vizibil."
39. Dupã articolul 35 se introduce articolul 35^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35^1. - Candidaţii pot renunţa la candidatura, pînã la data rãmînerii definitive a candidaturilor, potrivit art. 37 alin. 1. În acest scop, persoana în cauza va da o declaraţie, în condiţiile art. 31 alin. 4 şi 5."
40. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - Acceptarea de cãtre biroul electoral de circumscripţie a unei candidaturi poate fi contestatã de cãtre cetãţeni, partidele politice, aliantele politice şi aliantele electorale, în termen de 5 zile de la afişarea propunerii de candidatura sau de la expirarea termenului de depunere a candidaturii.
Respingerea de cãtre biroul electoral de circumscripţie a unei candidaturi poate fi contestatã de cãtre candidat, partidele politice, aliantele politice sau aliantele electorale care au propus candidatura respectiva, în termen de 3 zile de la respingere.
Contestaţiile vor cuprinde numele şi prenumele, adresa şi calitatea contestatorului, numele şi prenumele persoanei a carei candidatura a fost admisã sau respinsã, expunerea temeiurilor contestaţiei, data şi semnatura contestatorului şi indicarea, dacã este cazul a persoanei desemnate sa-l reprezinte.
Contestaţia şi cererea de recurs se depun la instanta competenta, sub sancţiunea nulitãţii.
Contestaţiile privind admiterea sau respingerea candidaturilor se soluţioneazã în termen de 48 de ore de la înregistrare, de cãtre judecãtoria, respectiv tribunalul, în a carei raza teritorialã se afla circumscripţia electoralã. Hotãrîrea nu se comunica.
Impotriva hotãrîrii date în contestaţie se poate face recurs în termen de 24 de ore de la pronunţare, la instanta ierarhic superioarã. Recursul se soluţioneazã în termen de 24 de ore de la înregistrare.
Hotãrîrea pronunţatã în recurs este definitiva şi irevocabilã."
41. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - Dupã expirarea termenului de depunere a candidaturilor, la care se adauga, dacã este cazul, termenele prevãzute la art. 36 alin. 1, 2, 5 şi 6, birourile electorale de circumscripţie încheie un proces-verbal prin care constata rãmînerea definitiva a candidaturilor, afişeazã la sediul lor, precum şi la sediul secţiilor de votare, dupã constituirea birourilor electorale ale acestora, candidaturile definitive, cu precizarea numelui şi prenumelui, domiciliului, apartenentei politice, profesiei şi ocupaţiei candidatului. Candidaturile definitive pot fi fãcute publice prin presa şi orice mijloace de informare în masa, cheltuielile fiind suportate de cei interesaţi."
42. Articolul 39 alineatul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"În unghiul din partea stinga de sus a patrulaterului se va imprima denumirea partidului politic, aliantei politice sau aliantei electorale care participa la alegeri ori, dupã caz, menţiunea <<Candidat independent>>, iar în unghiul din partea dreapta de sus, semnul electoral."
43. Articolul 39 alineatul 4 se abroga.
44. Articolul 39 alineatul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"În patrulaterele fiecãrui buletin de vot se vor imprima listele de candidaţi în ordinea rezultatã din tragerea la sorţi efectuatã de cãtre preşedintele biroului electoral de circumscripţie; candidaţii se identifica pe lista prin nume şi prenume şi se trec în ordinea stabilitã de partidul politic, alianta politica şi alianta electoralã care a depus lista."
45. La articolul 39, dupã alineatul 5 se introduce un nou alineat, care va avea urmãtorul cuprins:
"Pentru fiecare candidat independent se imprima un patrulater distinct în partea finala a buletinului de vot, în care aceştia vor fi trecuţi în ordinea înregistrãrii propunerilor."
46. Articolul 39 alineatul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Pentru alegerea primarului se vor imprima în patrulaterele buletinului de vot numele şi prenumele candidatului în ordinea stabilitã prin tragerea la sorţi la biroul electoral în prezenta reprezentanţilor partidelor."
47. Articolul 40 alineatele 1 şi 2 vor avea urmãtorul cuprins:
"Partidele politice, aliantele politice şi aliantele electorale îşi pot stabili semne electorale pe care le comunica Biroului Electoral Central, în termen de 5 zile de la constituirea acestuia.
Partidele politice, aliantele politice şi aliantele electorale care au participat la alegerile anterioare îşi pot pãstra semnele electorale, avînd obligaţia sa le comunice Biroului Electoral Central, potrivit alin. 1."
48. Articolul 40 alineatul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"În toate circumscripţiile electorale, partidele politice, aliantele politice şi aliantele electorale, formate la nivel naţional sau judeţean, vor utiliza acelaşi semn electoral."
49. Alineatul 5 al articolului 40 se abroga.
50. Articolul 40 alineatele 6 şi 7 vor avea urmãtorul cuprins:
"În cazul semnelor electorale noi, dacã acelaşi semn este solicitat de mai multe partide politice, aliante politice ori aliante electorale, atribuirea se va face în beneficiul partidului politic, aliantei politice ori aliantei electorale care a înregistrat primul respectivul semn.
Biroul Electoral Central comunica prefecturilor semnele electorale, pînã la data rãmînerii definitive a candidaturilor, în vederea imprimarii lor pe buletinele de vot."
51. Articolul 42 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - Buletinele de vot se distribuie în circumscripţiile electorale de cãtre prefecţi şi se preiau de cãtre primar, împreunã cu preşedintele biroului electoral de circumscripţie, pe baza de proces-verbal. Buletinele de vot se predau preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare, pe baza de proces-verbal, cel mai tirziu în preziua alegerilor.
Distribuirea şi predarea buletinelor de vot se fac în pachete sigilate de cîte 100 de bucãţi."
52. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - La primãrie, la sediul biroului electoral de circumscripţie, precum şi la cele ale secţiilor de votare se va afişa, în termen de 3 zile de la expirarea termenului de imprimare, cîte un buletin de vot din fiecare categorie, dupã ce a fost vizat şi anulat de preşedintele biroului electoral de circumscripţie."
53. Articolul 44 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - La cererea partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale sau a candidaţilor independenţi care participa la alegeri, biroul electoral de circumscripţie va elibera, pentru fiecare, cîte un buletin de vot din fiecare categorie, vizat şi anulat".
54. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - În campania electoralã, candidaţii, partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale, precum şi cetãţenii au dreptul sa-şi exprime opiniile în mod liber şi fãrã nici o discriminare, prin mitinguri, adunãri, utilizarea televiziunii, radioului, presei şi a celorlalte mijloace de informare în masa.
În timpul campaniei electorale se asigura nediscriminatoriu candidaţilor spaţii corespunzãtoare pentru a se intilni cu alegatorii în primãrii, şcoli, amfiteatre, case de cultura, cãmine culturale şi cinematografe, pe baza de înţelegere cu privire la cheltuielile de întreţinere.
Candidaţii vor stabili de comun acord cu comandantii unitãţilor militare, în raport cu programul acestora, intilniri cu militari în termen. Aceste intilniri se vor desfasura în afarã unitãţilor militare.
Mijloacele folosite în campania electoralã nu pot contraveni ordinii de drept.
Este interzisã organizarea acţiunilor de campanie electoralã în unitãţile militare."
55. Dupã articolul 46 se introduc articolele 46^1 şi 46^2, care vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46^1. - Partidele politice, aliantele electorale şi candidaţii independenţi sînt obligaţi sa declare public subvenţiile primite pentru campania electoralã de la persoanele fizice sau juridice din ţara, dupã deschiderea campaniei electorale.
Primirea pentru campania electoralã a subvenţiilor de la persoane juridice ori de la persoane fizice se face numai printr-un mandatar financiar, desemnat în acest scop de cãtre conducerea partidului, aliantei politice sau aliantei electorale.
Mandatarul financiar rãspunde solidar, cu partidul politic, alianta politica sau alianta electoralã care l-a desemnat, de legalitatea cheltuielilor efectuate din subvenţiile acordate şi de respectarea prevederilor alin. 1.
Mandatarul financiar poate fi o persoana fizica sau juridicã.
Un partid, o alianta politica sau o alianta electoralã poate avea mai mulţi mandatari financiari; în acest caz, la desemnare se vor delimita şi împuternicirile acestora.
Mai multe partide, aliante politice sau aliante electorale pot folosi serviciile aceluiaşi mandatar.
Calitatea de mandatar financiar se dobîndeşte numai dupã înregistrarea sa oficialã la Ministerul Finanţelor şi dupã aducerea la cunostinta publica prin presa.
Prevederile prezentului articol se aplica în mod corespunzãtor şi candidaţilor independenţi care primesc subvenţii de la persoane fizice sau juridice din ţara.
Este interzisã subvenţionarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, de cãtre persoane fizice sau juridice, strãine sau din strãinãtate. Sumele astfel primite se confisca şi se fac venit la bugetul statului.
Se interzice subvenţionarea campaniei electorale a unui partid politic, alianta politica, alianta electoralã sau candidat independent de cãtre o autoritate publica, instituţie publica, regie autonomã sau societate comercialã cu capital integral sau majoritar de stat.
Art. 46^2. - Accesul partidelor parlamentare, aliantelor politice şi aliantelor electorale, precum şi al candidaţilor independenţi la serviciile publice de radiodifuziune şi de televiziune, inclusiv la cele ale studiourilor teritoriale ale acestora, este gratuit. Partidele neparlamentare, aliantele politice şi aliantele electorale au acces, gratuit, la serviciile publice teritoriale de radiodifuziune şi de televiziune, numai în mãsura în care depun liste de candidaţi în minimum 50% din circumscripţiile electorale de pe cuprinsul unui judeţ ce intra în raza de acoperire a studiourilor teritoriale respective. Timpul de antena acordat în aceste situaţii va fi proporţional cu numãrul listelor complete de candidaţi depuse în teritoriul respectiv. La serviciile naţionale publice de radiodifuziune şi de televiziune au acces partidele politice neparlamentare, aliantele politice şi aliantele electorale care depun liste complete de candidaţi în cel puţin 50% din circumscripţiile electorale din 15 judeţe.
Organizaţiile cetãţenilor aparţinînd minoritãţilor naţionale au acces la serviciile publice teritoriale şi naţionale de radiodifuziune şi de televiziune, dacã participa în alegeri cu liste de candidaţi în circumscripţiile electorale din judeţe în mod proporţional cu ponderea lor în totalul populaţiei judeţului, respectiv al României.
Accesul partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale, precum şi al candidaţilor independenţi şi ai organizaţiilor cetãţenilor aparţinînd minoritãţilor naţionale la posturile private de radiodifuziune şi de televiziune, inclusiv televiziune prin cablu, se face prin contract încheiat între mandatarii financiari şi respectivele posturi. Fiecare post va practica tarife unice pe unitate de timp de emisie, pentru toţi solicitantii, în condiţiile prezentului articol.
Partidele politice, aliantele politice şi aliantele electorale, precum şi candidaţii independenţi şi ai organizaţiilor cetãţenilor minoritãţilor naţionale au obligaţia sa solicite, în termen de 5 zile de la declanşarea campaniei electorale, conducerii posturilor de radiodifuziune şi de televiziune, publice şi private, dupã caz, studiourilor teritoriale ale acestora, acordarea timpilor de antena. Solicitarile fãcute dupã acest termen nu se iau în considerare.
Timpii de antena la radiodifuziunile şi televiziunile publice şi private, inclusiv cele prin cablu, se acorda partidelor politice, aliantelor politice şi aliantelor electorale, proporţional cu numãrul de liste complete de candidaţi depuse, în fiecare din zilele de marti, miercuri, joi, vineri şi simbata, la ore de maxima audienta. Fiecare candidat independent are dreptul la timp de antena, la studiourile teritoriale, de cel mult 5 minute, pe toatã durata desfãşurãrii campaniei electorale. Candidaţii independenţi din circumscripţiile electorale din municipiul Bucureşti şi cei din resedintele de judeţ, care nu sînt pe raza de acoperire a unui studiou, au acces la serviciile publice naţionale de radiodifuziune şi de televiziune în acelaşi interval de timp, de 5 minute, pe toatã durata campaniei electorale.
Emisiunile transmise în cadrul timpului de emisie acordat fiecãrui partid politic, fiecãrei aliante politice şi aliante electorale, candidaţilor independenţi şi ai organizaţiilor cetãţenilor aparţinînd minoritãţilor naţionale vor fi realizate în direct sau înregistrate, în proportiile stabilite de aceştia.
Respectarea prevederilor prezentei legi privind exercitarea dreptului la antena intra în competenta Consiliului Naţional al Audiovizualului.
În cadrul emisiunilor care au caracter electoral este interzisã combinarea de culori, semne grafice sau sunete care sa evoce simbolurile naţionale ale României sau ale altui stat.
Sondajele de opinie care se difuzeazã în afarã emisiunilor electorale au caracter de ştiri de presa şi urmeazã regimul acestora."
56. Alineatul 2 al articolului 47 se abroga.
57. La articolul 47 se introduc şase alineate noi, avînd urmãtorul cuprins:
"Utilizarea locurilor de afisaj electoral este permisã pentru partidele politice, aliantele politice şi aliantele electorale care participa la alegeri şi pentru candidaţii independenţi.
Este interzisã utilizarea de cãtre un partid politic, alianta politica, alianta electoralã ori candidat independent a locurilor speciale de afisaj electoral, astfel încît sa împiedice folosirea acestora de cãtre un alt partid politic, alianta politica, alianta electoralã ori candidat independent. Pe un panou electoral, fiecare partid politic, alianta politica, alianta electoralã ori candidat independent poate aplica un singur afis electoral.
În alte locuri decît cele stabilite conform alin. 1, afisajul electoral este permis numai cu acordul proprietarilor sau, dupã caz, al deţinãtorilor.
Un afis electoral nu poate depãşi dimensiunile de 500 mm o latura şi 300 mm cealaltã latura, iar cel prin care se convoacã o reuniune electoralã, 400 mm o latura şi 250 mm cealaltã latura.
Sînt interzise afisele electorale care combina culori sau alte semne grafice, astfel încît sa evoce simbolurile naţionale ale României sau ale altui stat.
Organele de ordine publica sînt obligate sa asigure integritatea panourilor şi afiselor electorale."
58. Dupã articolul 47 se introduce articolul 47^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47^1. - Birourile electorale de circumscripţie vegheazã la corecta desfãşurare a campaniei electorale în circumscripţia în care funcţioneazã, solutionind plingerile ce le sînt adresate cu privire la împiedicarea unui partid politic, alianta politica, alianta electoralã ori candidat independent de a-şi desfasura campania electoralã în condiţiile prevãzute de lege şi cu respectarea deontologiei electorale.
Dacã biroul electoral de circumscripţie considera, cu ocazia soluţionãrii plingerii, ca este necesarã luarea unor mãsuri administrative sau aplicarea unor sancţiuni contravenţionale ori penale, sesizeazã autoritãţile competente.
Impotriva soluţiei date de biroul electoral de circumscripţie se poate face contestaţie la biroul electoral judeţean, respectiv la Biroul Electoral Central; soluţia data asupra contestaţiei este definitiva.
Soluţionarea plingerilor şi a contestaţiilor se face în termen de 3 zile de la înregistrarea lor, iar hotãrîrile date se publica în presa şi se afişeazã, în mod vizibil, la sediul biroului electoral care le-a emis."
59. Articolul 48 se abroga.
60. Articolul 60 alineatele 2, 3 şi 4 vor avea urmãtorul cuprins:
"Preşedintele va citi cu voce tare, la deschiderea fiecãrui buletin, lista de candidaţi care a fost votatã sau, dupã caz, numele şi prenumele candidatului pentru funcţia de primar votat şi va arata buletinul de vot celor prezenţi.
Sînt nule buletinele care nu poarta ştampila de control a sectiei de votare, buletinele de alt model decît cel legal aprobat, buletinele care nu au ştampila "votat" sau la care ştampila este aplicatã pe mai multe patrulatere sau în afarã acestora; aceste buletine nu intra în calculul voturilor valabil exprimate.
Rezultatul se va consemna în doua tabele separate, pentru consiliul local, consiliul judeţean, respectiv pentru primar, unul va fi ţinut de cãtre un membru al biroului electoral şi altul de cãtre candidaţii prezenţi. La municipiul Bucureşti se va întocmi tabel şi pentru primarul general al Capitalei."
61. Articolul 61 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Dupã deschiderea urnelor şi numãrarea voturilor, preşedintele biroului electoral al sectiei de votare încheie, pentru consiliul pentru care au avut loc alegerile, precum şi pentru primari, cîte un proces-verbal, în doua exemplare."
62. Articolul 61 alineatul 2 literele e) şi f) vor avea urmãtorul cuprins:
"e) numãrul voturilor valabil exprimate, obţinute de fiecare lista de candidaţi sau de fiecare candidat independent;
f) numãrul voturilor valabil exprimate, obţinute de fiecare candidat la funcţia de primar;"
63. La articolul 61 alineatul 2, dupã litera g) se introduc literele h), i) şi j), care vor avea urmãtorul cuprins:
"h) starea sigiliilor de pe urne, la încheierea votarii;
i) numãrul buletinelor de vot primite;
j) numãrul buletinelor de vot rãmase, neintrebuintate şi anulate."
64. Articolul 63 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 63. - Pentru fiecare consiliu local, consiliu judeţean, respectiv pentru primar, se întocmeşte cîte un dosar care va cuprinde: procesele-verbale şi contestaţiile privitoare la operaţiunile electorale ale sectiei de votare, precum şi buletinele nule şi cele contestate. Dosarele, sigilate şi stampilate, se vor inainta biroului electoral de circumscripţie, de cãtre preşedintele biroului electoral al sectiei de votare, cu paza militarã, în cel mult 24 de ore de la încheierea votarii, şi însoţit, la cerere, de reprezentanţii partidelor."
65. Articolul 64 alineatul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"De asemenea, se va aditiona, pentru fiecare candidat la funcţia de primar, numãrul de voturi obţinute."
66. Articolul 66 alineatul 1 litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) în etapa a II-a, biroul electoral de circumscripţie va inregistra numãrul de voturi neutilizate pentru fiecare partid politic, alianta politica, alianta electoralã ori candidat independent; mandatele neatribuite vor fi repartizate partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale sau candidaţilor independenţi, în ordinea descrescãtoare a numãrului de voturi neutilizate, cît unul pentru fiecare partid politic, alianta politica, alianta electoralã ori candidat independent, pînã la epuizarea lor. Dacã nu se reuşeşte repartizarea mandatelor, operaţiunea se repeta pînã la epuizarea acestora."
67. Articolul 66 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Candidaţii înscrişi în liste, care nu au fost aleşi, sînt declaraţi supleanţi în listele respective. În caz de vacanta a mandatelor de consilieri aleşi pe liste de candidaţi, supleanţii vor ocupa locurile devenite vacante în ordinea în care sînt înscrişi în liste, dacã, pînã la data validãrii mandatului pentru ocuparea locului vacant, partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale pe listele cãrora au candidat supleanţii confirma în scris ca aceştia fac parte din partidul politic, alianta politica, alianta electoralã respectiva."
68. Articolul 67 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 67. - Pentru funcţia de primar, centralizarea voturilor se face de cãtre biroul electoral de circumscripţie. Este declarat primar candidatul care a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate.
În cazul în care nici unul dintre candidaţii la funcţia de primar nu a întrunit aceasta majoritate, se organizeazã un alt tur de scrutin, în cel mult doua saptamini, între candidaţii aflaţi pe primele doua locuri.
Este declarat primar candidatul care a obţinut cel mai mare numãr de voturi valabil exprimate."
69. Articolul 68 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68. - În caz de paritate de voturi a cel puţin doi candidaţi pentru funcţia de primar, se declara balotaj şi se vor organiza, de drept, noi alegeri, în termen de doua saptamini. La acestea vor participa numai candidaţii aflaţi în situaţia de balotaj."
70. Dupã articolul 68 se introduce articolul 68^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68^1. - În cazul în care unul dintre candidaţii la funcţia de primar, între care urmeazã sa se desfãşoare turul al doilea de scrutin, potrivit prevederilor art. 67 alin. 2, decedeazã, renunţa sau nu mai îndeplineşte condiţiile prevãzute de lege spre a fi ales, la turul al doilea va participa candidatul situat pe locul urmãtor.
Dacã situaţiile prevãzute la alin. 1 se produc în cazul unuia dintre candidaţii aflaţi în situaţia de balotaj potrivit art. 68, nu vor mai avea loc alegeri, biroul electoral de circumscripţie declarindu-l primar pe celãlalt candidat."
71. Articolul 69 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69. - Biroul electoral de circumscripţie încheie, separat, cîte un proces-verbal pentru consiliul local, consiliul judeţean şi pentru primar, privind toate operaţiunile electorale, centralizarea voturilor, constatarea rezultatului alegerilor şi atribuirea mandatelor. În municipiul Bucureşti birourile electorale de circumscripţie întocmesc procese-verbale separate şi pentru primarul general şi pentru Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
Procesul-verbal va cuprinde:
a) numãrul alegãtorilor din circumscripţia electoralã, potrivit listelor de alegatori;
b) numãrul total al alegãtorilor care s-au prezentat la urne;
c) numãrul total al voturilor valabil exprimate;
d) numãrul total al voturilor nule;
e) numãrul total al voturilor valabil exprimate, obţinute de fiecare lista de candidaţi sau de fiecare candidat independent;
f) numãrul total al voturilor valabil exprimate, obţinute de fiecare candidat la funcţia de primar;
g) numele şi prenumele candidaţilor aleşi pentru fiecare consiliu local şi consiliu judeţean, partidul, alianta politica sau alianta electoralã care i-a propus, respectiv menţiunea de candidat independent;
h) numele şi prenumele primarului ales şi partidul, alianta politica sau alianta electoralã care l-a propus sau menţiunea de candidat independent;
i) expunerea pe scurt a intimpinarilor, contestaţiilor şi hotãrîrilor luate de biroul electoral de circumscripţie care sînt definitive.
Procesele-verbale se întocmesc în doua exemplare şi se semneazã de cãtre preşedinte şi ceilalţi membri ai biroului electoral de circumscripţie şi vor purta ştampila acestuia.
Un exemplar al procesului-verbal pentru consiliul local, consiliul judeţean şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, împreunã cu intimpinarile, contestaţiile şi procesele-verbale primite de la birourile electorale ale secţiilor de votare, formind cîte un dosar, sigilat şi semnat de membrii biroului electoral de circumscripţie, se înainteazã consiliului local, respectiv consiliului judeţean şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în vederea validãrii alegerilor. Pentru primar, dosarul format potrivit prezentului alineat se înainteazã, cu paza militarã, în cel mult 48 de ore, la judecãtoria în a carei raza teritorialã se afla circumscripţia electoralã pentru care a fost ales, iar în cazul primarului general al Capitalei, la Tribunalul Municipiului Bucureşti.
Al doilea exemplar al procesului-verbal se trimite, în termen de 24 de ore, la biroul electoral judeţean.
Membrilor birourilor electorale ale secţiilor de votare care au semnat procesul-verbal, reprezentanţilor partidelor politice, aliantelor politice şi aliantelor electorale, care au depus listele de candidaţi, precum şi candidaţilor independenţi li se elibereazã, la cerere, o copie certificatã de preşedintele sau vicepreşedintele biroului electoral. Cererea trebuie formulatã înainte de întocmirea procesului-verbal.
Biroul electoral de circumscripţie elibereazã certificatul doveditor al alegerilor consilierilor locali, consilierilor judeţeni şi primarului.
Pentru primarul general al Capitalei şi pentru Consiliul General al Municipiului Bucureşti, certificatele doveditoare ale alegerilor se elibereazã de Biroul electoral al municipiului Bucureşti."
72. Dupã articolul 69 se introduc articolele 69^1-69^3, care vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69^1. - Biroul electoral judeţean centralizeazã voturile şi rezultatul alegerilor pe judeţ, partide politice, aliante politice, aliante electorale şi candidaţi independenţi şi încheie cîte un proces-verbal pentru consilierii locali, consilierii judeţeni şi pentru primari.
Procesul-verbal se încheie în doua exemplare, în termen de 24 de ore de la primirea tuturor proceselor-verbale de la birourile electorale de circumscripţie, şi va cuprinde:
a) numãrul total al alegãtorilor din judeţ, potrivit listelor electorale;
b) numãrul total al alegãtorilor care s-au prezentat la urne;
c) numãrul total al voturilor valabil exprimate;
d) numãrul total al voturilor nule;
e) numãrul total al voturilor valabil exprimate, obţinute de listele de candidaţi la funcţia de consilier, grupat pe partide politice, aliante politice sau aliante electorale, precum şi pe candidaţi independenţi;
f) numãrul total al voturilor valabil exprimate, obţinute de candidaţi pentru funcţia de primar, grupat pe partide politice, aliante politice, aliante electorale şi pe candidaţi independenţi;
g) numãrul total al mandatelor de consilieri, grupate pe partide politice, aliante politice, aliante electorale şi pe candidaţi independenţi;
h) numãrul total al mandatelor pentru funcţia de primar, grupate pe partide politice, aliante politice, aliante electorale şi pe candidaţi independenţi.
Procesul-verbal se semneazã de membrii biroului electoral judeţean şi va purta ştampila acestuia.
Un exemplar al procesului-verbal se înainteazã în termen de 24 de ore de la întocmire, împreunã cu procesele-verbale primite de la birourile electorale de circumscripţii, cu paza militarã, la Biroul Electoral Central.
Biroul electoral judeţean da publicitãţii, prin Monitorul oficial al judeţului, rezultatul alegerilor pentru judeţul respectiv.
Art. 69^2. - Prevederile prezentei legi se aplica în mod corespunzãtor şi pentru alegerea Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Art. 69^3. - Consilierii judeţeni sau ai municipiului Bucureşti, validati, nu pot face parte în acelaşi timp din consiliile locale; locurile vacante se completeazã potrivit art. 66 alin. 2. Candidaţii declaraţi aleşi, atît în funcţia de consilier local cît şi de consilier judeţean, sînt obligaţi ca, în termen de 10 zile de la data ultimei validari, sa opteze pentru una dintre cele doua calitãţi.
Prevederile prezentului articol se aplica şi în cazul persoanelor alese în funcţia de consilier de sector sau de consilier al municipiului Bucureşti."
73. Capitolul V "Alegerea consiliilor judeţene" se abroga.
74. Articolul 89 litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) înscrierea cu buna ştiinţa a unui alegator în mai multe liste electorale ale localitãţii de domiciliu, înscrierea în listele electorale a unor persoane fictive ori care nu au drept de vot, semnarea listei susţinãtorilor cu încãlcarea prevederilor art. 34^1, precum şi încãlcarea dispoziţiilor referitoare la afişarea listelor electorale, a listelor de candidaţi şi a candidaţilor independenţi sau la folosirea semnelor electorale;"
75. La articolul 89, dupã litera l) se introduc literele m), n) şi o), care vor avea urmãtorul cuprins:
"m) primirea de subvenţii pentru campania electoralã, altfel decît printr-un mandatar financiar, sau încãlcarea de cãtre acesta a obligaţiilor ce-i revin potrivit prevederilor prezentei legi;
n) purtarea, pe durata votarii, de cãtre membrii biroului electoral al sectiei de votare sau de cãtre persoanele acreditate, de ecusoane, insigne sau alte însemne de propaganda electoralã;
o) absenta nejustificatã a preşedintelui, a loctiitorului acestuia sau a membrilor birourilor electorale, stabiliţi potrivit prevederilor prezentei legi, de la activitatea acestora."
76. Articolul 90 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 90. - Contravenţiile prevãzute la art. 89 lit. c), d) şi g) se sancţioneazã cu amenda de la 40.000 lei la 100.000 lei; cele de la lit. e), f), j), k), l), m), n) şi o), cu amenda de la 100.000 lei la 300.000 lei, iar cele de la lit. a), b), h) şi i), cu închisoare contravenţionalã de la o luna la 6 luni sau cu amenda de la 300.000 lei la 1.200.000 lei."
77. Articolul 91 alineatul 1 litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) ofiţerii şi subofiterii de poliţie, pentru faptele prevãzute la lit. a), b), c), d), f), g), h), i), l) şi m);"
78. La articolul 91 alineatul 1, litera c) se modifica şi se introduce litera d), cu urmãtorul cuprins:
"c) preşedintele biroului electoral de circumscripţie, pentru faptele prevãzute la lit. e), j), k) şi n);
d) preşedintele biroului electoral, în cazul membrilor acestuia, precum şi preşedintele biroului electoral ierarhic superior, în cazul preşedinţilor birourilor electorale ierarhic inferioare şi pentru loctiitorii acestora, pentru fapta prevãzutã la lit. o)."
79. Articolul 91 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"În cazul contravenţiilor prevãzute la lit. c), d), e) f), g), j), k), l), m), n) şi o), o data cu încheierea procesului-verbal, agentul constatator va aplica şi amenda."
80. Articolul 91 alineatul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Procesul-verbal de constatare a contravenţiilor prevãzute la lit. a), b), h) şi i) va fi înaintat judecãtoriei în a carei raza teritorialã a fost sãvîrşitã contravenţia, care va aplica sancţiunea, ţinînd seama şi de dispoziţiile Legii nr. 61/1991."
81. Articolul 94 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 94. - Promisiunea, oferirea sau darea de bani ori alte foloase în scopul determinãrii alegatorului sa voteze sau sa nu voteze o anumitã lista de candidaţi sau candidat independent, precum şi primirea acestora de cãtre alegatori, în acelaşi scop, se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
Pedeapsa prevãzutã la alin. 1 se aplica şi persoanei care voteazã fãrã a avea drept de vot ori alegatorului care voteazã de mai multe ori în ziua alegerilor.
Tentativa se pedepseşte."
82. Dupã articolul 99 se introduce articolul 99^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 99^1. - Bunurile destinate sau folosite la sãvîrşirea contravenţiilor prevãzute la art. 89 sau a infracţiunilor prevãzute la art. 92-97, ori rezultate din comiterea acestora, se confisca."
83. Capitolul VII va avea urmãtorul titlu: "Dispoziţii tranzitorii şi finale"
84. Articolul 100 se abroga.
85. Articolul 101 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 101. - Cheltuielile pentru organizarea şi desfãşurarea alegerilor se suporta din bugetele locale şi judeţene.
Sediul, dotarea şi cheltuielile Biroului Electoral Central se asigura de cãtre Guvern. Sediile şi dotarea birourilor electorale judeţene şi ale birourilor electorale de circumscripţie judeteana se asigura de cãtre primãrii municipiilor resedinta de judeţ, împreunã cu preşedinţii consiliilor judeţene şi cu prefectii, iar cele ale birourilor electorale de circumscripţii comunale, orãşeneşti, municipale şi din subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, precum şi cele ale secţiilor de votare, de cãtre primari, împreunã cu prefectii.
Membrilor birourilor electorale li se acorda o indemnizaţie stabilitã de Guvern pentru fiecare zi de activitate prestatã în campania electoralã."
86. Articolul 103 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 103. - Guvernul, preşedinţii consiliilor judeţene şi primãrii vor asigura, pentru sprijinirea activitãţii birourilor electorale, statisticienii şi personalul tehnic auxiliar necesar, pe perioada cît funcţioneazã acestea.
Membrii birourilor electorale, statisticienii şi personalul tehnic auxiliar, care au calitatea de angajaţi, se considera detasati, pe perioada cît îşi desfãşoarã activitatea, la birourile electorale.
Delegaţii acreditaţi pot asista la operaţiunile electorale numai dacã prezintã actul de acreditare. Ei nu pot interveni în nici un mod în organizarea şi desfãşurarea alegerilor, avînd numai dreptul de a sesiza pe preşedintele biroului electoral în cazul constatãrii unei neregularitãţi. Orice act de propaganda pentru sau impotriva unui partid politic, alianta politica, alianta electoralã ori candidat independent, sau încercarea de a influenta opţiunea alegatorului, cît şi încãlcarea în orice mod a actului de acreditare atrag aplicarea sancţiunilor legale, anularea acreditãrii de cãtre biroul electoral care a constatat abaterea, iar în ziua votarii, îndepãrtarea imediata a persoanei respective din secţia de votare."
87. La articolul 104 se introduce un nou alineat, care va avea urmãtorul cuprins:
"Impotriva hotãrîrilor definitive şi irevocabile, pronunţate de instanţele judecãtoreşti potrivit prezentei legii, nu exista cale de atac."
88. Dupã articolul 104 se introduc articolele 104^1 şi 104^2, care vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 104^1. - Termenele pe zile, prevãzute de prezenta lege, se calculeazã din ziua cînd încep sa curgã, pînã inclusiv în ziua cînd se împlinesc, chiar dacã acestea nu sînt zile lucrãtoare.
Pe intreaga perioada a alegerilor, birourile electorale şi instanţele de judecata vor asigura permanenta activitãţii necesare în vederea exercitãrii de cãtre cetãţeni a drepturilor electorale.
Art. 104^2. - Persoanele lipsite de drepturile electorale prin hotãrîre judecãtoreascã definitiva nu participa la vot şi nu vor fi avute în vedere la stabilirea numãrului total al alegãtorilor, pe intreaga durata stabilitã prin hotãrîre.
Pentru persoanele deţinute în baza unui mandat de arestare preventivã sau aflate în executarea unei sancţiuni contravenţionale privative de libertate se aplica, în mod corespunzãtor, dispoziţiile art. 58 privind urna specialã."
89. Articolul 106 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 106. - În termen de 3 zile de la stabilirea datei alegerilor, Guvernul va stabili modelul copiei de pe listele electorale permanente şi a stampilelor birourilor electorale de circumscripţii, birourilor electorale judeţene şi a Biroului Electoral Central. De asemenea, va stabili, cu cel puţin 20 de zile înainte de data alegerilor, modelul ştampilei de control şi al ştampilei necesare votarii, al proceselor-verbale pentru consemnarea rezultatului votarii, al certificatului doveditor al alegerii consilierilor şi primarului şi al adeverintei privind exercitarea dreptului de vot.
Predarea şi primirea formularelor, stampilelor şi celorlalte materiale necesare votarii se face pe baza de proces-verbal."
90. Dupã articolul 106 se introduc articolele 106^1-106^8, care vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 106^1. - Prin act de identitate, în sensul prezentei legi, se înţelege buletinul de identitate, adeverinta care tine loc de buletin de identitate ori pasaportul diplomatic sau de serviciu, iar în cazul militarilor în termen şi al elevilor din şcolile militare, carnetul de serviciu militar.
Art. 106^2. - Birourile electorale vor acredita ca observatori interni numai pe cetãţenii cu drept de vot împuterniciţi de o organizaţie neguvernamentala care are ca obiect de activitate apãrarea drepturilor omului, înfiinţatã legal cu cel puţin 6 luni înaintea începerii campaniei electorale.
Art. 106^3. - Persoanele desemnate ca observatori interni nu pot fi membri ai unui partid; acreditarea se acorda pentru toate secţiile de votare de pe raza circumscripţiei electorale judeţene sau a municipiului Bucureşti, numai la cererea organizaţiilor menţionate la art. 106^2, însoţitã de declaraţia scrisã a fiecãrui observator ca va respecta condiţiile de acreditare; declaraţia se da pe propria rãspundere şi constituie act de drept public cu toate consecinţele prevãzute de lege; condiţiile acreditãrii sînt cele prevãzute în art. 103 alin. 3 din lege şi menţionate în actul de acreditare.
Art. 106^4. - Organizaţiilor neguvernamentale prevãzute la art. 106^2 le sînt aplicabile, în mod corespunzãtor, prevederile art. 46^1 alin. 9 şi art. 103 alin. 3.
Art. 106^5. - Guvernul va stabili durata şi condiţiile de pãstrare a buletinelor de vot întrebuinţate, contestate sau necontestate, precum şi a celor neintrebuintate, a stampilelor şi a celorlalte materiale necesare votarii.
Art. 106^6. - Prevederile prezentei legi se aplica în mod corespunzãtor alegerilor organizate pe durata unei legislaturi, ca urmare a dizolvãrii unor consilii locale sau judeţene, invalidãrii sau declarãrii vacante a funcţiei de primar.
Cu 6 luni înainte de expirarea duratei normale a mandatului nu se vor mai organiza alegeri pentru consiliile locale ori consiliile judeţene sau pentru primar.
Art. 106^7. - Denumirile comisie electoralã de circumscripţie, comisie electoralã de circumscripţie judeteana şi Comisie Electoralã Centrala, din cuprinsul <>Legii nr. 70/1991 privind alegerilor locale, se înlocuiesc cu denumirile birou electoral de circumscripţie, birou electoral de circumscripţie judeteana, respectiv Biroul Electoral Central. Sintagma partide, formaţiuni politice, coalitii de partide se înlocuieşte cu sintagma partide politice, aliante politice şi aliante electorale.
Art. 106^8. - Prin denumirea birou electoral de circumscripţie, folositã de prezenta lege, se înţelege biroul electoral de circumscripţie comunalã, oraseneasca, municipala, judeteana şi a subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului.
91. Articolele 107 şi 108 se abroga.
ART. 2
<>Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, dîndu-se capitolelor, articolelor şi alineatelor numerotarea corespunzãtoare.

Aceasta lege a fost adoptatã în şedinţa comuna a Camerei Deputaţilor şi Senatului din 3 aprilie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NASTASE

PREŞEDINTELE SENATULUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
-------------------





Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016