Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 249 din 9 iunie 2004  privind pensiile ocupationale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 249 din 9 iunie 2004 privind pensiile ocupationale

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 600 din 5 iulie 2004


Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta lege stabileşte:
a) principiile înfiinţãrii schemelor facultative de pensii ocupaţionale şi a fondurilor de pensii ocupaţionale;
b) principiile organizãrii şi funcţionãrii administratorilor, precum şi coordonarea activitãţii altor entitãţi implicate în acest domeniu;
c) reglementarea şi supravegherea prudenţialã a sistemului pensiilor ocupaţionale.
(2) Dreptul de a propune o schemã facultativã de pensii ocupaţionale aparţine:
a) angajatorului şi sindicatului sau, dupã caz, reprezentanţilor salariaţilor, prin contractul colectiv de muncã la nivel de unitate, grup de unitãţi sau ramurã;
b) angajatorului, singur sau prin asociere cu alţi angajatori, în lipsa unui contract colectiv de muncã şi/sau în lipsa sindicatului.
(3) Angajatorii, agenţi economici care înregistreazã obligaţii bugetare neachitate la scadenţã la sfârşitul anului faţã de bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate şi fondurile sistemului de asigurãri pentru accidente de muncã şi boli profesionale, la furnizorii de energie şi combustibil de orice fel, precum şi instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, nu pot contribui la scheme facultative de pensii ocupaţionale.
(4) Schemele facultative de pensii ocupaţionale sunt furnizate de administratori.
(5) Administratorii colecteazã contribuţii, investesc resursele financiare ale fondului de pensii ocupaţionale şi plãtesc pensii ocupaţionale.
ART. 2
(1) În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
1. activele financiare reprezintã fonduri monetare, acţiuni, obligaţiuni, titluri de valoare şi valori mobiliare;
2. activul personal reprezintã suma din contul unui participant care cuprinde contribuţiile plãtite şi veniturile rezultate din investirea sumelor, diminuate cu comisioanele legale şi reactualizate potrivit prevederilor legale;
3. activul net reprezintã valoarea care se obţine prin deducerea valorii obligaţiilor din valoarea activelor;
4. actul de aderare este un contract scris între participant şi administrator, încheiat în baza prevederilor contractului de administrare în vederea înscrierii la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale;
5. administratorul este o societate pe acţiuni constituitã în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei comerciale şi cu prevederile prezentei legi, care are ca obiect exclusiv de activitate colectarea, administrarea şi investirea resurselor financiare ale unui fond de pensii ocupaţionale, precum şi plata pensiilor ocupaţionale;
6. angajatorul reprezintã persoana fizicã sau juridicã, care poate, potrivit legii, sã angajeze forţã de muncã pe bazã de contract individual de muncã sau organizaţii patronale constituite potrivit legii;
7. participantul reprezintã angajatul care a aderat la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale, în numele cãruia s-au plãtit contribuţii la un fond de pensii ocupaţionale şi care are un drept prezent sau viitor la o pensie ocupaţionalã;
8. beneficii colaterale reprezintã orice avantaje, precum facilitãţi bãneşti sau cadouri, altele decât cele care rezultã din calitatea de participant sau de beneficiar al unei pensii ocupaţionale;
9. Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor, denumitã în continuare Comisia, este autoritatea de reglementare şi supraveghere prudenţialã în domeniul pensiilor ocupaţionale;
10. Consiliul de coordonare este organul de reprezentare a participanţilor la fondul de pensii ocupaţionale în relaţia cu administratorul;
11. contractul de administrare este contractul semnat între Consiliul de coordonare şi administrator, în vederea administrãrii fondului de pensii ocupaţionale;
12. contribuţiile la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale reprezintã sume plãtite de angajatorii şi angajaţii care participã la schema respectivã;
13. conturile participanţilor reprezintã suma unitãţilor de cont;
14. depozitarul reprezintã o bancã, persoanã juridicã românã sau o sucursalã a unei instituţii de credit strãine, autorizatã sã funcţioneze pe teritoriul României;
15. fondul de pensii ocupaţionale reprezintã fondul constituit prin contract de societate civilã, încheiat între toţi participanţii la schema facultativã de pensii ocupaţionale, în conformitate cu prevederile Codului civil referitoare la societatea civilã particularã şi cu dispoziţiile prezentei legi;
16. beneficiarul reprezintã moştenitorii participantului definiţi conform prevederilor Codului civil;
17. plãtitorul reprezintã angajatorul care vireazã contribuţii cãtre un fond de pensii ocupaţionale;
18. pensia ocupaţionalã reprezintã suma plãtitã periodic, pe viaţã, unui participant în mod suplimentar şi distinct de cea furnizatã de sistemul public;
19. normele reprezintã reglementãrile emise de Comisie în aplicarea prezentei legi, care sunt obligatorii pentru schemele de pensii ocupaţionale, fondurile de pensii ocupaţionale, administratori şi depozitari;
20. schema facultativã de pensii ocupaţionale reprezintã un sistem de termene, condiţii şi reguli pe baza cãruia administratorul colecteazã, investeşte resursele financiare ale fondului de pensii ocupaţionale şi plãteşte pensii ocupaţionale;
21. sindicatul reprezintã acele organizaţii definite potrivit <>Legii sindicatelor nr. 54/2003 , precum şi, dupã caz, reprezentanţii aleşi ai angajaţilor organizaţi potrivit legii;
22. transferul de disponibilitãţi reprezintã trecerea activului personal din contul unui participant la un fond de pensii ocupaţionale cãtre un alt fond de pensii ocupaţionale;
23. unitatea de cont reprezintã o parte proporţionalã din activul financiar net al fondului de pensii ocupaţionale;
24. data de transfer reprezintã data la care se efectueazã transferul de disponibilitãţi aflate în contul unui participant, de la un fond de pensii ocupaţionale la altul;
25. data de convertire reprezintã data la care se convertesc în unitãţi de cont contribuţiile participanţilor şi sumele ce fac obiectul transferului de disponibilitãţi, în conformitate cu valoarea unitãţilor de cont la acea datã;
26. rata de rentabilitate a unui fond de pensii ocupaţionale este raportul dintre diferenţa dintre valoarea medie a unei unitãţi de cont în ultima zi a trimestrului şi valoarea acelei unitãţi în ultima zi lucrãtoare care precedã perioada de
24 de luni şi, respectiv, valoarea acelei unitãţi de cont în ultima zi lucrãtoare care precedã perioada de 24 de luni, exprimatã în procente;
27. ponderea fondului la o anumitã datã este raportul dintre valoarea activului net al fondului şi valoarea activelor nete ale tuturor fondurilor de pensii ocupaţionale, calculate la aceeaşi datã;
28. rata medie ponderatã de rentabilitate a tuturor fondurilor pentru ultimele 24 de luni este suma produselor dintre rata de rentabilitate a fiecãrui fond şi ponderea medie a fondului în totalul fondurilor de pensii ocupaţionale;
29. ponderea medie a fondului în totalul fondurilor de pensii ocupaţionale este media aritmeticã dintre ponderea fondului în ultima zi lucrãtoare care precedã perioada de 24 de luni şi ponderea fondului în ultima zi lucrãtoare din perioada de 24 de luni;
30. rata de rentabilitate minimã a tuturor fondurilor reprezintã cea mai micã valoare dintre rata medie ponderatã de rentabilitate a tututor fondurilor în perioada respectivã, diminuatã cu patru puncte procentuale şi 50% din rata medie ponderatã de rentabilitate a tuturor fondurilor în perioada respectivã;
31. acţionar semnificativ este acea persoanã fizicã sau juridicã, care, nemijlocit şi singurã ori prin intermediul sau în legãturã cu alte persoane fizice ori juridice, acţionând în mod concertat, exercitã drepturi aferente unor acţiuni care, cumulate, fie ar reprezenta cel puţin 5% din capitalul social al administratorului, fie ar conferi cel puţin 5% din totalul drepturilor de vot în adunarea generalã, sau care dau posibilitatea sã exercite o influenţã semnificativã asupra conducerii administratorului.
(2) Persoana afiliatã, în raport cu o persoanã fizicã sau juridicã, numitã prima entitate, reprezintã:
a) un acţionar sau un grup de acţionari care deţine mai mult de 10% din acţiunile emise de prima entitate ori care, deşi deţine un procent mai mic, poate influenţa, direct sau indirect, deciziile luate de prima entitate;
b) orice entitate în care prima entitate deţine, direct sau indirect, mai mult de 10% din acţiunile emise ori care, deşi deţine un procent mai mic, poate influenţa, direct sau indirect, deciziile luate de respectiva entitate;
c) orice altã entitate în care un acţionar deţine, direct sau indirect, mai mult de 30% din acţiunile emise şi, în acelaşi timp, deţine, direct sau indirect, mai mult de 30% din totalul acţiunilor emise de prima entitate;
d) orice persoanã care poate determina, direct sau indirect, deciziile primei entitãţi;
e) orice membru al consiliului de administraţie sau al altui organ de conducere ori supraveghere al respectivei entitãţi;
f) soţul/soţia sau o rudã pânã la gradul al treilea ori un afin pânã la gradul al doilea inclusiv al oricãrei persoane prevãzute la lit. a)-e).

CAP. II
Schemele facultative de pensii ocupaţionale

ART. 3
(1) Schema facultativã de pensii ocupaţionale trebuie sã conţinã cuantumul şi periodicitatea contribuţiilor, modul de împãrţire a acestora între angajat şi angajator, regulile de investire a activelor, precum şi metodele pentru efectuarea plãţii pensiilor ocupaţionale, a frecvenţei, duratei şi actualizãrii acestor plãţi.
(2) Comisia emite norme privind schemele facultative de pensii ocupaţionale.
(3) Încadrarea în muncã a unei persoane sau dobândirea calitãţii de membru de sindicat nu poate fi condiţionatã de participarea sau continuarea participãrii la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale şi nu se pot face reţineri din salariu pentru contribuţii la o astfel de schemã fãrã acordul scris al persoanei respective.
ART. 4
(1) Angajatorul şi sindicatul pot propune angajaţilor, de comun acord, participarea la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale, prin contractul colectiv de muncã.
(2) În situaţia în care nu existã contract colectiv de muncã, schemele facultative de pensii ocupaţionale pot fi propuse de angajator şi sindicat în baza unui protocol.
(3) În situaţia în care nu existã sindicat, schemele facultative de pensii ocupaţionale pot fi propuse de angajator cu consultarea angajaţilor.
ART. 5
(1) Angajatorul reţine şi vireazã contribuţiile angajaţilor sãi care au calitatea de participant la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale şi rãspunde penal de neplata contribuţiilor sau de plata lor incompletã conform termenelor, condiţiilor şi regulilor schemei cu privire la plata contribuţiilor.
(2) Determinarea valorii obligaţiei financiare care rezultã din neplata contribuţiilor sau din plata lor incompletã este reglementatã de Comisie.
(3) Administratorul este obligat sã notifice plãtitorului, Consiliului de coordonare şi participantului neîndeplinirea obligaţiei faţã de fondul de pensii ocupaţionale.
(4) În vederea recuperãrii obligaţiei financiare prevãzute la alin. (2), administratorul schemei respective poate solicita aplicarea mãsurilor de executare silitã asupra angajatorului, potrivit dispoziţiilor Codului de procedurã civilã.

CAP. III
Autorizarea schemelor facultative de pensii ocupaţionale

ART. 6
(1) Schemele facultative de pensii ocupaţionale trebuie sã obţinã autorizarea prealabilã a Comisiei.
(2) Procedura de autorizare şi modificare a schemelor facultative de pensii ocupaţionale este prevãzutã în normele Comisiei.
ART. 7
Administratorul procedeazã la publicitatea schemei şi la încasarea de contribuţii numai dupã autorizarea schemei facultative de pensii ocupaţionale, sub sancţiunea retragerii autorizaţiei de funcţionare a administratorului.
ART. 8
(1) Administratorul transmite Comisiei documentaţia necesarã în vederea autorizãrii fiecãrei scheme facultative de pensii ocupaţionale.
(2) Conţinutul documentaţiei se stabileşte prin normele Comisiei şi conţine obligatoriu urmãtoarele date şi reguli:
a) numele şi sediul administratorului;
b) numele şi sediul angajatorului sau angajatorilor şi denumirea şi sediul sindicatului sau sindicatelor, dupã caz, care au propus schema respectivã;
c) condiţiile de eligibilitate a participanţilor pentru aderarea la schema facultativã de pensii ocupaţionale;
d) principiile investiţionale ale schemei facultative de pensii ocupaţionale;
e) dreptul de proprietate al participanţilor la schema facultativã de pensii ocupaţionale asupra sumei existente în conturile lor;
f) condiţiile începerii şi periodicitatea plãţii pensiilor ocupaţionale;
g) condiţiile de acordare a pensiei ocupaţionale de invaliditate;
h) metoda da actualizare a pensiilor ocupaţionale;
i) nivelul comisioanelor plãtite administratorului;
j) periodicitatea şi procedura de raportare cãtre participanţi;
k) condiţiile şi procedurile de încetare a participãrii şi de transfer la o altã schemã facultativã de pensii ocupaţionale;
l) suma fixã prevãzutã în normele Comisiei, potrivit art. 72 alin. (1) şi (2);
m) forma de garantare a contribuţiilor şi a pensiilor ocupaţionale.
(3) În termen de 30 de zile de la depunerea documentaţiei, Comisia emite autorizaţia sau respinge cererea de autorizare, dupã caz.
(4) Administratorii informeazã participanţii despre datele şi regulile prevãzute la alin. (2) în momentul aderãrii, precum şi despre modificãrile şi completãrile ulterioare, în termen de 30 de zile de la autorizarea lor.
ART. 9
(1) Modificarea schemei facultative de pensii ocupaţionale se face de comun acord între administrator şi Consiliul de coordonare a fondului respectiv, fãrã a aduce atingere drepturilor participanţilor.
(2) Modificãrile devin aplicabile numai dupã autorizarea lor de cãtre Comisie.
ART. 10
(1) Comisia poate retrage autorizaţia unei scheme facultative de pensii ocupaţionale, dacã se dovedeşte cã au fost încãlcate dispoziţiile prezentei legi, ale normelor Comisiei sau dacã retragerea autorizaţiei este în interesul participanţilor la respectiva schemã.
(2) Înainte de a proceda la retragerea autorizaţiei, Comisia notificã administratorului şi Consiliului de coordonare a fondului respectiv, cu cel puţin 30 de zile înainte, intenţia şi motivele retragerii.
(3) În termen de 30 de zile de la data primirii notificãrii Comisiei, administratorul are obligaţia sã rãspundã acestei notificãri şi, dacã este cazul, sã propunã un plan de remediere.
(4) Comisia poate aproba planul de remediere propus şi acordã un termen de punere în aplicare.
(5) În cazul în care Comisia nu primeşte rãspuns în termenul prevãzut la alin. (3) sau dacã rãspunsul primit ori planul de remediere propus nu este satisfãcãtor, procedeazã la retragerea autorizaţiei.
(6) Administratorul schemei facultative de pensii ocupaţionale poate ataca decizia Comisiei de retragere a autorizaţiei la instanţa judecãtoreascã competentã, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare privind contenciosul administrativ.
ART. 11
Retragerea autorizaţiei unei scheme facultative de pensii ocupaţionale conduce automat la retragerea autorizaţiei fondului de pensii ocupaţionale de cãtre Comisie.
ART. 12
De la data retragerii autorizaţiei unei scheme facultative de pensii ocupaţionale de cãtre Comisie se aplicã urmãtoarele dispoziţii:
a) administratorul schemei facultative de pensii ocupaţionale nu mai acceptã contribuţii şi nu mai percepe comisioane, sub sancţiunea retragerii autorizaţiei de funcţionare a administratorului;
b) Comisia desemneazã un administrator special al schemei facultative de pensii ocupaţionale, care nu poate fi persoanã afiliatã administratorului, angajatorului, sindicatului sau depozitarului;
c) Comisia emite norme cu privire la administratorul special, atribuţiile acestuia, precum şi procedurile de selectare şi platã ale administratorilor speciali;
d) administratorul special evalueazã activele şi pasivele fondului de pensii ocupaţionale şi trimite Comisiei şi Consiliului de coordonare rapoarte preliminare;
e) în termen de 3 luni de la desemnare, administratorul special transmite Comisiei şi Consiliului de coordonare raportul final al evaluãrii prevãzute la lit. d), auditat de un auditor financiar, avizat de Comisie, precum şi o propunere de lichidare a schemei facultative de pensii ocupaţionale; propunerea de lichidare prevede modalitatea şi programul transferului de disponibilitãţi cãtre alt administrator de fonduri de pensii ocupaţionale;
f) în perioada de evaluare administratorul special poate efectua transferuri de disponibilitãţi la date pe care le stabileşte, cu excepţia cazului în care constatã cã acestea nu sunt în interesul participanţilor;
g) angajatorul, Consiliul de coordonare şi sindicatul, dupã caz, pot transmite Comisiei obiecţii la propunerea de lichidare prevãzutã la lit. e), în termen de 30 de zile de la primirea acesteia;
h) Comisia analizeazã propunerea de lichidare şi obiecţiile formulate şi se pronunţã în termen de 60 de zile de la primirea acesteia;
i) în situaţia respingerii propunerii de lichidare, Comisia poate cere administratorului special o nouã propunere de lichidare, în termen de 30 de zile de la data respingerii, pe baza recomandãrilor din decizia de respingere;
j) Comisia analizeazã noua propunere de lichidare şi decide în termen de 30 de zile de la primirea acesteia;
k) dupã aprobarea propunerii, administratorul special procedeazã la lichidarea schemei facultative de pensii ocupaţionale şi înştiinţeazã Comisia despre finalizarea operaţiunilor, printr-un raport.
ART. 13
(1) Comisia emite norme referitoare la procedura de lichidare a schemei facultative de pensii ocupaţionale şi la conţinutul rapoartelor obligatorii.
(2) Comisia emite norme privind condiţiile transferurilor de disponibilitãţi de la retragerea autorizaţiei pânã la momentul aprobãrii planului de lichidare.
ART. 14
Activele personale nu pot reveni angajatorului, sindicatului, administratorului sau depozitarului, actele de atribuire cãtre oricare dintre aceştia fiind nule de drept.

CAP. IV
Transferurile între schemele facultative de pensii ocupaţionale

ART. 15
(1) Schemele facultative de pensii ocupaţionale conţin reguli privind transferul la altã schemã facultativã de pensii ocupaţionale.
(2) În condiţiile în care participantul a aderat la o nouã schemã facultativã de pensii ocupaţionale, acesta poate:
a) sã-şi transfere conturile individuale de la vechile fonduri de pensii ocupaţionale la noul fond;
b) sã-şi pãstreze calitatea de participant la toate schemele facultative de pensii ocupaţionale, urmând a le cumula la momentul deschiderii dreptului de pensie.
ART. 16
(1) Dacã participantul doreşte sã transfere activul personal la o altã schemã facultativã de pensii ocupaţionale, este obligat sã înştiinţeze administratorul fostei scheme facultative de pensii ocupaţionale şi sã îi transmitã o copie a actului de aderare.
(2) Comisia emite norme referitoare la:
a) forma şi conţinutul documentului prin care participantul înştiinţeazã administratorul despre aderarea la o altã schemã facultativã de pensii ocupaţionale;
b) procedurile de aderare la noua schemã facultativã de pensii ocupaţionale.
ART. 17
(1) În termen de 30 de zile calendaristice de la înştiinţare, administratorul fostei scheme facultative de pensii ocupaţionale efectueazã un transfer de disponibilitãţi cãtre administratorul noii scheme.
(2) Transferul de disponibilitãţi cuprinde activul personal, calculat la ultima datã de evaluare, mai puţin deducerile legale.
(3) Administratorul fostei scheme facultative de pensii ocupaţionale notificã administratorului noii scheme toate informaţiile referitoare la contribuţiile fãcute în contul participantului, precum şi despre transferurile de disponibilitãţi cu privire la contul acelui participant.

CAP. V
Participanţi şi contribuţii

ART. 18
(1) Tuturor participanţilor la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale li se aplicã un tratament nediscriminatoriu, având aceleaşi drepturi şi obligaţii raportat la fondul de pensii ocupaţionale.
(2) Participanţii şi beneficiarii la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale au dreptul la egalitate de tratament şi în cazul schimbãrii locului de muncã, domiciliului sau reşedinţei într-o altã ţarã, stat membru al Uniunii Europene sau stat aparţinând Spaţiului Economic European.
(3) Aderarea la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale este facultativã.
ART. 19
(1) Actul de aderare este un contract scris, încheiat direct între persoana fizicã şi administratorul schemei respective şi conţine principalele prevederi ale schemei facultative de pensii ocupaţionale, ale contractului de administrare, riscurile financiare, tehnice sau de altã naturã şi modul de repartizare a acestora, precum şi referiri la contribuţii, pensii ocupaţionale, investiţii şi nivelul comisioanelor.
(2) Administratorul nu poate refuza semnarea actului de aderare nici unei persoane care are dreptul de a participa la acea schemã.
(3) Forma actului de aderare este aceeaşi pentru toţi participanţii la acea schemã.
(4) Forma-cadru a actului de aderare este stabilitã de cãtre Comisie, prin norme.
(5) Administratorul poate modifica acest act numai cu autorizaţia Comisiei, caz în care actul de aderare trebuie refãcut.
(6) În termen de 30 de zile de la aderare, administratorul transmite participanţilor o copie semnatã a actului de aderare.
ART. 20
(1) Contribuţiile la un fond de pensii ocupaţionale se stabilesc conform regulilor acelei scheme facultative de pensii ocupaţionale şi se vireazã o datã cu contribuţiile de asigurãri sociale obligatorii.
(2) Contribuţia participantului la fondul de pensii ocupaţionale, de pânã la echivalentul în lei a 200 euro pe an din venitul salarial anual, în procedura de definitivare a impunerii anuale se deduce din venitul salarial brut al acestuia în completarea deducerii contribuţiilor de asigurãri sociale datorate potrivit legii.
(3) Cheltuielile angajatorului cu contribuţiile datorate de acesta la fondul de pensii ocupaţionale, în sumã de pânã la echivalentul în lei a 200 euro pe an pentru fiecare participant, sunt deductibile la calculul profitului impozabil.
(4) Participanţii pot, în orice moment, sã modifice, cu respectarea nivelului prevãzut la alin. (2), sã suspende sau sã înceteze contribuţiile la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale, fãrã nici un fel de sancţiune, înştiinţând în scris administratorul şi angajatorul cu cel puţin 30 de zile înainte de data suspendãrii sau încetãrii contribuţiilor.
(5) Înştiinţarea prevãzutã la alin. (4) nu va afecta în nici un fel activul personal şi dã dreptul angajatorului sã suspende sau sã înceteze obligaţia contractualã.
ART. 21
(1) Dacã un participant înceteazã plata contribuţiei, acesta îşi pãstreazã drepturile, conform regulilor schemei facultative de pensii ocupaţionale, cu excepţia cazului în care a solicitat un transfer de disponibilitãţi cãtre alt fond de pensii ocupaţionale.
(2) Participantul la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale din România, care a fost detaşat într-o altã ţarã, are dreptul la continuarea plãţii contribuţiilor la acea schemã pe durata detaşãrii sale.
(3) Dacã un participant devine incapabil de a presta o muncã, ca urmare a invaliditãţii, acesta va avea dreptul sã foloseascã activul personal, în conformitate cu normele Comisiei.
(4) Dacã un participant decedeazã înainte de pensionare, activele personale evaluate la acea datã se distribuie beneficiarilor, conform actului de succesiune şi normelor Comisiei.
(5) În cazul schimbãrii locului de muncã, a domiciliului sau reşedinţei în altã ţarã, stat membru al Uniunii Europene sau stat aparţinând Spaţiului Economic European, participantul şi beneficiarul pãstreazã dreptul la pensia ocupaţionalã câştigatã în cadrul schemelor facultative de pensii ocupaţionale din România şi aceasta se plãteşte în acel stat, în cuantumul rãmas dupã scãderea tuturor taxelor şi cheltuielilor aferente plãţii.

CAP. VI
Conturile participanţilor şi evaluarea activelor

ART. 22
(1) Participantul este proprietarul activului personal din contul sãu.
(2) Activul personal este insesizabil, neputând face obiectul nici unei mãsuri de executare silitã.
(3) Activul personal nu poate fi gajat sau cesionat, sub sancţiunea nulitãţii.
ART. 23
(1) Contribuţiile se colecteazã pe baza codului numeric personal în conturile individuale ale participanţilor.
(2) Contribuţiile la un fond de pensii ocupaţionale şi transferurile de disponibilitãţi se convertesc în unitãţi de cont şi diviziuni ale acestora.
(3) Valoarea totalã a unitãţilor de cont ale unui fond de pensii ocupaţionale este întotdeauna egalã cu valoarea totalã a activelor fondului.
(4) Comisia emite norme care definesc activul net, principiile de evaluare a activelor şi pasivelor fondurilor de pensii ocupaţionale.
(5) Activele şi pasivele fondului de pensii ocupaţionale sunt evidenţiate şi ţinute separat de cele ale administratorului.
ART. 24
(1) Contribuţiile şi transferul de disponibilitãţi la un fond de pensii ocupaţionale se convertesc în unitãţi de cont numai la anumite date, denumite date de convertire, conform valorii unitãţilor de cont la acea datã.
(2) Pânã la convertire, contribuţiile şi transferul de disponibilitãţi se înscriu într-un cont separat al fondului de pensii ocupaţionale, dobânda generatã de acest cont constituind venit al fondului.
(3) Comisia prevede, prin norme, datele de convertire şi periodicitatea lor.
(4) La prima datã de convertire care urmeazã plãţii primei contribuţii la fondul de pensii ocupaţionale, valoarea unei unitãţi de cont va fi de 100.000 lei.
(5) Comisia poate reactualiza valoarea unitãţii de cont, pe baza principiilor de evaluare a activelor fondurilor de pensii ocupaţionale.
ART. 25
(1) Valoarea activelor nete şi valoarea unitãţii de cont ale unui fond de pensii ocupaţionale, calculate de cãtre depozitar la fiecare datã de evaluare, se comunicã administratorului şi Comisiei în aceeaşi zi.
(2) Calculele menţionate la alin. (1) sunt fãcute de depozitar şi sunt supuse auditãrii unui auditor independent avizat de Comisie.
(3) Auditorul financiar nu poate fi persoanã afiliatã angajatorului, sindicatului, administratorului sau depozitarului.
(4) Evaluarea are loc cel puţin o datã pe lunã la datele stabilite prin normele Comisiei.
ART. 26
Administratorul care a primit contribuţii pe o perioadã de cel puţin 24 de luni calculeazã, în ultima zi lucrãtoare a fiecãrui trimestru, rata de rentabilitate a fiecãrui fond de pensii ocupaţionale pentru ultimele 24 de luni şi o comunicã Comisiei.
ART. 27
Comisia emite norme cu privire la:
a) regulile de calcul al rentabilitãţii fondurilor de pensii ocupaţionale, inclusiv regulile de rotunjire a valorilor obţinute;
b) data la care depozitarul trebuie sã informeze Comisia şi Consiliul de coordonare despre valoarea activelor nete ale fondului de pensii ocupaţionale, valoarea unei unitãţi de cont, rentabilitatea fondului, precum şi metoda prin care se face aceastã înştiinţare;
c) forma şi data publicãrii ratei medii ponderate de rentabilitate a tuturor fondurilor;
d) procedura de avizare a auditorului financiar;
e) metodologia de calcul al activului net şi al unitãţilor de cont.

CAP. VII
Înfiinţarea şi autorizarea fondurilor de pensii ocupaţionale

ART. 28
(1) Resursele fondului de pensii ocupaţionale se constituie din sumele provenite din contribuţiile fãcute şi din sumele provenite din investirea acestora.
(2) Ponderea în fondul de pensii ocupaţionale a participantului este determinatã de activul sãu personal.
ART. 29
Un fond de pensii ocupaţionale trebuie sã aibã minimum 100 de participanţi.
ART. 30
(1) Un fond de pensii ocupaţionale poate fi administrat numai de un administrator având autorizare de funcţionare pentru fondurile de pensii ocupaţionale, eliberatã de Comisie, care îl reprezintã în raporturile cu terţii, inclusiv în faţa instanţelor judecãtoreşti.
(2) Acţiunile şi cererile introduse de participanţi sau alte instituţii publice la instanţele judecãtoreşti în legãturã cu administrarea fondului de pensii ocupaţionale sunt scutite de taxa judiciarã de timbru.
ART. 31
(1) Sediul fondului de pensii ocupaţionale va fi acelaşi cu cel al administratorului.
(2) Denumirea fondului de pensii ocupaţionale conţine sintagma "fond de pensii ocupaţionale".
ART. 32
(1) Conţinutul contractului-cadru de societate civilã, prin care se constituie un fond de pensii ocupaţionale, este stabilit prin normele Comisiei.
(2) Comisia aprobã contractul de societate civilã.
(3) Un fond de pensii ocupaţionale nu poate fi declarat în stare de faliment.
ART. 33
(1) Consiliul de conducere reprezintã fondul de pensii ocupaţionale în relaţiile cu administratorul, negociazã şi semneazã contractul de administrare.
(2) Consiliul de coordonare este format din participanţi aleşi, candidaţii fiind propuşi, în mod paritar, de angajator şi sindicat sau de reprezentanţi ai salariaţilor, dupã caz; componenţa sa este indicatã în conţinutul contractului de societate civilã.
(3) Administratorul este obligat sã informeze Consiliul de coordonare despre activitatea desfãşuratã, în modalitãţile prevãzute în contractul de administrare şi în normele Comisiei.
ART. 34
(1) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de coordonare prevede numãrul de reprezentanţi, condiţiile pe care trebuie sã le îndeplineascã, drepturile, obligaţiile, durata mandatului, procedurile alegerii, temeiurile pentru revocare, clauze de confidenţialitate şi alte dispoziţii referitoare la aceştia.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de coordonare prevede procedura de convocare a participanţilor la şedinţele Consiliului de coordonare.
(3) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de coordonare este elaborat de Comisie, dupã consultarea Consiliului Economic şi Social.
ART. 35
(1) Comisia elaboreazã contractul-cadru de administrare, care conţine obligatoriu:
a) pãrţile contractante;
b) principiile schemei facultative de pensii ocupaţionale;
c) principalele drepturi şi obligaţii ale pãrţilor şi modalitatea de implementare;
d) administrarea;
e) modalitãţile de control, exercitate de cãtre auditori;
f) obligaţiile de informare a administratorului faţã de Consiliul de coordonare a fondului de pensii ocupaţionale, participanţi şi autoritãţi;
g) evidenţele administratorului referitoare la participanţi, contribuţii, investiţii şi pensii ocupaţionale;
h) modalitãţile specifice de constatare, reclamare şi remediere a deficienţelor;
i) rãspunderea pãrţilor contractante;
j) sancţiunile;
k) durata contractului de administrare, modalitãţile de modificare şi încetare a contractului de administrare;
l) informaţii privind depozitarul fondului de pensii ocupaţionale.
(2) Actul de aderare se constituie ca anexã a contractului de administrare.
(3) Secţiunea privind pãrţile contractante prevãzute la alin. (1) lit. a) trebuie sã cuprindã:
a) elementele de identificare a fondului de pensii ocupaţionale, a administratorului şi a Consiliului de coordonare;
b) actul constitutiv şi regulamentele interne.
(4) Principiile schemei facultative de pensii ocupaţionale, prevãzute la alin. (1) lit. b), trebuie sã precizeze:
a) cuantumul contribuţiei, cotele aferente angajatului şi angajatorului, precum şi modalitatea de platã;
b) modalitatea de împãrţire a profitului între participanţi;
c) tipurile de pensii ocupaţionale şi condiţiile de eligibilitate.
(5) Principalele drepturi şi obligaţii ale pãrţilor şi modalitatea de implementare, prevãzute la alin. (1) lit. c), trebuie sã precizeze:
a) obiectul de activitate;
b) principalele operaţii desfãşurate de administrator în contul fondului de pensii ocupaţionale: colectarea contribuţiilor, investirea lor, plata pensiilor ocupaţionale;
c) comisionul acordat administratorului.
(6) Administrarea prevãzutã la alin. (1) lit. d) trebuie sã cuprindã:
a) principiile de conducere şi de investiţii ale fondului de pensii ocupaţionale;
b) competenţele, drepturile şi restricţiile acesteia;
c) metoda de calcul şi de percepere a comisioanelor;
d) declaraţia privind politica de investiţii.
(7) Obligaţiile de informare a administratorului, prevãzute la alin. (1) lit. f), trebuie sã cuprindã:
a) informãrile generale;
b) raportãrile financiar-contabile.
(8) Contractul de administrare poate fi modificat numai cu aprobarea prealabilã a Comisiei.
ART. 36
(1) Fondul de pensii ocupaţionale trebuie autorizat, în prealabil, de Comisie.
(2) Autorizaţia se elibereazã în baza unei cereri formulate de administratorul care urmeazã sã administreze fondul de pensii ocupaţionale, la care se anexeazã urmãtoarele documente:
a) actul constitutiv al administratorului;
b) proiectul contractului de administrare;
c) proiectul contractului de depozitare;
d) contractul de societate civilã încheiat între participanţii iniţiali ai fondului de pensii ocupaţionale;
e) proiectul actului individual de aderare la fondul de pensii ocupaţionale;
f) dovada plãţii taxei pentru cererea de autorizare;
g) alte documente cerute de normele Comisiei.
ART. 37
(1) Comisia poate solicita Consiliului de coordonare alte documente şi informaţii, în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii cererii de autorizare a fondului de pensii ocupaţionale.
(2) Comisia poate verifica orice aspect legat de cererea de autorizare a fondului de pensii ocupaţionale, fiind îndreptãţitã:
a) sã se adreseze autoritãţilor competente;
b) sã solicite documente şi informaţii din alte surse.
ART. 38
Comisia analizeazã cererea de autorizare a unui fond de pensii ocupaţionale şi procedeazã, în termen de 30 de zile de la data primirii ultimului set de documente şi informaţii de la Consiliul de coordonare, fie la aprobarea, fie la respingerea cererii.
ART. 39
Comisia respinge cererea de autorizare a unui fond de pensii ocupaţionale, dacã:
a) cererea nu este conformã cu dispoziţiile prezentei legi sau ale altor legi cu incidenţã în domeniu;
b) organizarea fondului de pensii ocupaţionale nu este conformã cu dispoziţiile prezentei legi şi ale celorlalte legi cu incidenţã în domeniu;
c) documentele prezentate în conformitate cu prevederile art. 36 alin. (2) şi ale art. 37 conţin clauze sau, dimpotrivã, nu conţin anumite clauze, fapt ce poate avea ca efect prejudicierea intereselor participanţilor la fondul de pensii ocupaţionale sau nu protejeazã în mod adecvat interesele participanţilor;
d) existã posibilitatea ca administrarea fondului de pensii ocupaţionale sã nu fie desfãşuratã în conformitate cu practica administrãrii solide şi prudente a fondurilor de pensii ocupaţionale, potrivit normelor Comisiei.
ART. 40
În cazul respingerii cererii de autorizare a unui fond de pensii ocupaţionale, Comisia informeazã administratorul care a formulat cererea despre motivele respingerii, cu excepţia situaţiei în care Comisia doreşte sã protejeze sursele confidenţiale de informaţie.
ART. 41
Consiliul de coordonare şi administratorul încheie contractul de administrare în forma aprobatã de Comisie şi fondul de pensii ocupaţionale primeşte contribuţiile participanţilor numai dupã ce administratorul a primit autorizaţia de funcţionare şi fondului de pensii ocupaţionale i-a fost acordatã autorizaţia.
ART. 42
(1) Comisia poate retrage autorizaţia unui fond de pensii ocupaţionale în urmãtoarele situaţii:
a) schemei facultative de pensii ocupaţionale i s-a retras autorizaţia;
b) numãrul de participanţi a scãzut sub minimul legal;
c) este în interesul participanţilor, apreciat de Comisie.
(2) Administratorul nu mai poate investi activele fondului de pensii ocupaţionale din momentul retragerii autorizaţiei acestuia.
(3) De la data la care Comisia retrage autorizaţia unui fond de pensii ocupaţionale, se aplicã prevederile art. 12 referitoare la retragerea autorizaţiei unei scheme facultative de pensii ocupaţionale.

CAP. VIII
Investiţiile fondurilor de pensii ocupaţionale

ART. 43
(1) Investiţiile fondurilor de pensii ocupaţionale se efectueazã în conformitate cu dispoziţiile prezentei legi şi cu normele Comisiei, cu respectarea regulilor schemei facultative de pensii ocupaţionale şi ale contractului de administrare, în scopul maximizãrii veniturilor şi în beneficiul exclusiv al participanţilor.
(2) Principiile de investiţie sunt:
a) prudenţialitatea, inclusiv asigurarea securitãţii activelor;
b) diversificarea investiţiilor în vederea evitãrii concentrãrii excesive a investiţiilor pe o anumitã clasã de active, emitenţi sau grup de emitenţi;
c) menţinerea unei lichiditãţi adecvate stipulate în normele Comisiei;
d) calitatea şi profitabilitatea investiţiilor.
(3) Declaraţia privind politica de investiţii respectã principiile de investire şi conţine:
a) strategia de investire a activelor, în raport cu natura şi durata obligaţiilor;
b) metode de mãsurare a riscului investiţiilor;
c) procedurile de management al riscului;
d) metoda de revizuire a principiilor de investiţie;
e) persoanele responsabile de luarea deciziilor şi realizarea investiţiilor, procedurile pentru luarea deciziilor.
(4) Administratorul revizuieşte şi completeazã declaraţia privind politica de investiţii o datã la 3 ani sau ori de câte ori intervine o schimbare importantã în politica de investiţii, cu acordul Comisiei şi al Consiliului de coordonare.
ART. 44
Cu respectarea dispoziţiilor art. 43, administratorul investeşte în:
a) instrumente ale pieţei monetare, inclusiv conturi şi depozite în lei la o bancã, persoanã juridicã românã, sau la o sucursalã a unei instituţii de credit strãine autorizate sã funcţioneze pe teritoriul României şi care nu se aflã în procedurã de supraveghere specialã ori administrare specialã sau a cãrei autorizaţie nu este retrasã;
b) titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor Publice;
c) obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autoritãţile administraţiei publice locale din România;
d) valori mobiliare tranzacţionate pe o piaţã reglementatã şi supravegheatã de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare;
e) obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de alte state, care îndeplinesc cerinţele prevãzute de normele Comisiei;
f) obligaţiuni şi alte valori mobiliare ale organismelor strãine neguvernamentale, dacã aceste instrumente sunt cotate la burse de valori autorizate şi îndeplinesc cerinţele de rating şi alte cerinţe prevãzute de normele Comisiei;
g) titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România sau din alte ţãri, care îndeplinesc cerinţele de rating şi alte cerinţe prevãzute de normele Comisiei;
h) alte forme de investiţii prevãzute de normele Comisiei, în condiţiile art. 94 alin. (1) lit. i).
ART. 45
(1) Investiţiile în categoriile de active prevãzute la art. 44 se supun urmãtoarelor condiţii:
a) în cazul activelor prevãzute la art. 44 lit. a), nu poate fi investit un procent mai mare de 20% din valoarea totalã a activelor fondului;
b) în cazul activelor prevãzute la art. 44 lit. b), nu poate fi investit un procent mai mare de 70% din valoarea totalã a activelor fondului;
c) în cazul activelor prevãzute la art. 44 lit. c), nu poate fi investit un procent mai mare de 30% din valoarea totalã a activelor fondului;
d) în cazul activelor prevãzute la art. 44 lit. d), nu poate fi investit un procent mai mare de 50% din valoarea totalã a activelor fondului;
e) în cazul activelor prevãzute la art. 44 lit. e), nu poate fi investit un procent mai mare de 10% din valoarea totalã a activelor fondului;
f) în cazul activelor prevãzute la art. 44 lit. f), nu poate fi investit un procent mai mare de 10% din valoarea totalã a activelor fondului;
g) în cazul activelor prevãzute la art. 44 lit. g), nu poate fi investit un procent mai mare de 5% din valoarea totalã a activelor fondului.
(2) Investiţiile în categoriile de active prevãzute la art. 44 lit. e)-g) şi în procentele prevãzute la alin. (1) lit. e)-g) se fac cu respectarea prevederilor privind operaţiunile valutare, conform reglementãrilor în vigoare ale Bãncii Naţionale a României.
(3) Comisia poate diminua temporar procentul maxim al activelor care poate fi investit în categoriile de active prevãzute la art. 44.
(4) Procentele maxime admise sunt:
a) 5% din activele unui fond pot fi investite într-o singurã societate comercialã sau în fiecare categorie de active ale acesteia;
b) 5% din activele unui fond pot fi investite în activele unui singur emitent, grup de emitenţi şi persoanele afiliate lor;
c) 10% din activele unui singur emitent pot face obiectul investiţiilor unui fond.
ART. 46
(1) Administratorul exercitã, în numele fondului, dreptul de vot în adunãrile generale ale acţionarilor societãţilor comerciale în care s-au investit activele fondului de pensii ocupaţionale.
(2) Votul este exercitat exclusiv în beneficiul participanţilor la fondul de pensii ocupaţionale.
ART. 47
Administratorul nu poate investi activele fondului de pensii ocupaţionale în:
a) active care nu pot fi înstrãinate prin lege;
b) acţiuni, obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de acţionarii administratorului;
c) acţiuni, obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de administrator, dacã este cazul;
d) acţiuni, obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de angajator;
e) acţiuni, obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de depozitar;
f) acţiuni, obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de orice persoanã afiliatã în raport cu entitãţile prevãzute la lit. b)-e);
g) orice alte active stabilite prin normele Comisiei.
ART. 48
(1) Administratorul este obligat sã ia mãsuri pentru adaptarea activitãţii de investiţii în situaţia în care prevederile strategiei financiare nu sunt respectate, ca urmare a:
a) schimbãrii preţurilor de piaţã, care constituie baza de evaluare a activelor;
b) modificãrii ratelor de schimb valutar;
c) modificãrii relaţiilor organizatorice sau economice dintre entitãţile în care au fost investite activele;
d) oricãror alte circumstanţe care nu pot fi controlate imediat de cãtre administrator.
(2) Adaptarea activitãţii de investiţii trebuie sã aibã loc în termen de cel mult 6 luni de la data apariţiei situaţiilor prevãzute la alin. (1).
(3) La cererea administratorului, în cazuri bine justificate, Comisia poate, dacã protejarea intereselor participanţilor la schema facultativã de pensii ocupaţionale o impune, sã prelungeascã termenul prevãzut la alin. (2) pânã la 12 luni.
ART. 49
(1) Administratorul nu poate înstrãina activele fondului de pensii ocupaţionale:
a) sie însuşi;
b) depozitarului;
c) angajatorului sau sindicatului care propune schema facultativã de pensii ocupaţionale;
d) persoanelor afiliate în raport cu oricare dintre entitãţile prevãzute la lit. a)-c).
(2) Activele fondului de pensii ocupaţionale nu pot constitui garanţii şi nu pot fi utilizate pentru acordarea de credite, sub sancţiunea nulitãţii.
ART. 50
(1) Comisia poate prevedea restricţii suplimentare pentru investiţii, în scopul protejãrii intereselor participanţilor.
(2) Nerespectarea prevederilor privind investiţiile fondurilor de pensii ocupaţionale duce la retragerea autorizaţiei de funcţionare a administratorului.

CAP. IX
Constituirea, autorizarea şi funcţionarea administratorilor

ART. 51
(1) Administratorul trebuie sã obţinã autorizaţie de funcţionare de la Comisie pentru a putea administra un fond de pensii ocupaţionale.
(2) Denumirea administratorului va conţine sintagma "societate de administrare a fondurilor de pensii".
(3) Dacã un administrator nu face cerere pentru autorizaţia de funcţionare în termen de 30 de zile de la primirea autorizaţiei de constituire sau dacã Comisia nu îi acordã autorizaţia de funcţionare, acesta este obligat sã-şi schimbe în cel mai scurt timp denumirea, în sensul eliminãrii sintagmei prevãzute la alin. (2).
(4) Administrarea unui fond de pensii ocupaţionale desemneazã serviciile prestate exclusiv de administratorul unui fond prin care se asigurã:
a) gestionarea operaţiunilor zilnice ale fondului de pensii ocupaţionale;
b) gestionarea, depozitarea şi arhivarea tuturor documentelor privind fondul şi participanţii la acesta;
c) transferul de disponibilitãţi şi decontarea cheltuielilor privind operaţiunile fondului de pensii ocupaţionale;
d) colectarea contribuţiilor participanţilor, transformarea lor în unitãţi de cont şi actualizarea informaţiilor din conturile acestora;
e) administrarea activelor fondului de pensii ocupaţionale;
f) furnizarea documentelor privind participarea la fond, notificarea, informarea periodicã şi retragerea participanţilor de la fond;
g) gestionarea relaţiilor cu depozitarul şi cu Fondul de garantare a pensiilor ocupaţionale;
h) calculul şi plata pensiilor ocupaţionale şi a celorlalte drepturi ce revin participanţilor conform prezentei legi;
i) elaborarea, prezentarea, depunerea, publicarea şi distribuirea rapoartelor prevãzute de normele Comisiei;
j) alte activitãţi reglementate de Comisie.
(5) Un administrator poate administra mai multe scheme facultative de pensii ocupaţionale.
(6) Activele şi pasivele fiecãrui fond de pensii ocupaţionale sunt organizate, evidenţiate şi administrate distinct, separat de celelalte activitãţi şi de contabilitatea proprie, fãrã posibilitatea transferului între ele.
ART. 52
(1) Administratorul trebuie sã acţioneze numai în interesul participanţilor şi sã aplice principii prudenţiale în activitate.
(2) Administratorul nu poate fi o persoanã afiliatã angajatorului, sindicatului sau depozitarului.
ART. 53
(1) Acţiunile unui administrator sunt nominative şi nu pot fi transformate în acţiuni la purtãtor.
(2) Administratorul nu poate emite acţiuni preferenţiale.
(3) Angajatorul şi sindicatul sau reprezentanţii salariaţilor, dupã caz, care au înfiinţat o schemã facultativã de pensii ocupaţionale, nu pot fi acţionari la administratorul fondului de pensii ocupaţionale corespondent acestei scheme.
(4) Actul constitutiv al administratorului trebuie sã prevadã cã acţionarii nu pot beneficia de drepturi preferenţiale sau de alte privilegii şi cã este interzisã limitarea drepturilor sau impunerea de obligaţii suplimentare.
(5) O persoanã fizicã sau juridicã poate fi acţionar la un singur administrator.
(6) Participaţia cumulatã a persoanelor fizice nu poate depãşi 5% din capitalul social al administratorului.
(7) Calitatea acţionarilor trebuie sã rãspundã nevoii garantãrii unei gestiuni prudente şi sãnãtoase a fondului de pensii ocupaţionale şi sã permitã realizarea unei supravegheri eficiente în scopul protejãrii intereselor participanţilor şi beneficiarilor.
(8) Acţionarii administratorului trebuie sã îndeplineascã cel puţin urmãtoarele condiţii:
a) sã dispunã de o situaţie financiarã stabilã, aptã sã susţinã entitatea în caz de necesitate;
b) sã justifice, în mod satisfãcãtor, provenienţa fondurilor destinate participaţiei la capitalul social;
c) sã furnizeze toate informaţiile necesare pentru identificarea relaţiilor de afiliere cu alte persoane; persoanele juridice sã funcţioneze de minimum 3 ani, cu excepţia celor rezultate din fuziunea sau divizarea unei persoane juridice aflate în funcţiune de minimum 3 ani.
ART. 54
(1) Capitalul social minim pentru activitatea de administrare a fondurilor de pensii ocupaţionale este echivalentul în lei, calculat la cursul de schimb al Bãncii Naţionale a României la data constituirii, a sumei de 2 milioane euro.
(2) Capitalul social al administratorului este subscris şi vãrsat integral, exclusiv în numerar, la momentul constituirii acestuia.
(3) Capitalul social al administratorului nu poate fi constituit şi nici majorat prin subscripţie publicã.
(4) Capitalul social al administratorului nu poate proveni din împrumuturi sau credite şi nu poate fi grevat de sarcini.
(5) La constituire, aportul de capital trebuie vãrsat într-un cont deschis la o bancã, persoanã juridicã românã, sau la o sucursalã a unei bãnci strãine autorizate sã funcţioneze pe teritoriul României.
ART. 55
(1) Membrii consiliului de administraţie trebuie sã îndeplineascã condiţiile cerute de legislaţia privind societãţile comerciale, precum şi urmãtoarele condiţii:
a) sã fie absolvenţi ai unei instituţii de învãţãmânt superior;
b) sã aibã experienţã profesionalã de cel puţin 2 ani în domeniul financiar, bancar sau de asigurãri;
c) sã aibã onorabilitatea necesarã pentru funcţia pe care urmeazã sã o îndeplineascã.
(2) Cel puţin o treime din numãrul membrilor consiliului de administraţie trebuie sã fie licenţiaţi în ştiinţe economice sau juridice.
ART. 56
(1) Membrii consiliului de administraţie nu pot fi membri în consiliul de administraţie al:
a) unui alt administrator sau persoanelor afiliate;
b) depozitarului sau persoanelor afiliate.
(2) Interdicţia prevãzutã la alin. (1) se aplicã şi persoanelor care au raporturi de muncã, relaţii comerciale sau alte raporturi similare cu persoanele prevãzute la alin. (1).
ART. 57
(1) Înfiinţarea unui administrator este supusã autorizãrii prealabile de cãtre Comisie.
(2) Administratorul nu poate fi înmatriculat la registrul comerţului fãrã autorizaţia de constituire emisã de Comisie.
(3) Cererile unui administrator de fonduri de pensii ocupaţionale pentru autorizarea de constituire şi pentru autorizaţia de funcţionare se adreseazã Comisiei, în conformitate cu prevederile prezentei legi şi cu normele emise de Comisie.
ART. 58
(1) Cererea de autorizare de constituire este întocmitã de cãtre fondatorii administratorului şi este însoţitã de urmãtoarele documente:
a) proiectul actului constitutiv al administratorului;
b) declaraţia de intenţie a fondatorilor pentru constituirea administratorului;
c) proiectul regulamentului de organizare a administratorului;
d) documentaţia din care sã rezulte îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 1 alin. (3);
e) regulile de bazã ale schemelor facultative de pensii ocupaţionale propuse;
f) lista acţionarilor, care cuprinde informaţii referitoare la eventuala lor calitate de persoane afiliate, la natura legãturilor dintre ei, documente referitoare la statutul lor juridic şi la provenienţa resurselor financiare constituite ca aport la capitalul social al societãţii;
g) lista candidaţilor pentru consiliul de administraţie şi, dacã este cazul, pentru comitetul de direcţie, precum şi un curriculum vitae în care sã se specifice calificarea şi experienţa profesionalã a fiecãruia;
h) cazierele judiciare şi cazierele fiscale ale acţionarilor societãţii, dupã caz;
i) un plan organizatoric şi financiar al activitãţilor administratorului pentru urmãtorii 5 ani;
j) documentaţia referitoare la depozitarul fondului de pensii ocupaţionale;
k) dovada plãţii taxei pentru cererea de autorizare de constituire;
l) orice alte documente prevãzute în normele Comisiei.
(2) Listele prevãzute la alin. (1) lit. f) şi g) se dau publicitãţii.
ART. 59
(1) În termen de 30 de zile de la data înregistrãrii cererii de autorizare de constituire, Comisia poate solicita fondatorilor documente şi informaţii suplimentare, pe care aceştia trebuie sã le transmitã în maximum 30 de zile de la data solicitãrii.
(2) Comisia poate verifica orice aspect legat de cererea de autorizare de constituire, fiind îndreptãţitã:
a) sã se adreseze altor autoritãţi competente în domeniu;
b) sã solicite documente şi informaţii din alte surse.
ART. 60
Comisia analizeazã cererea de autorizare de constituire şi procedeazã, în termen de maximum 45 de zile de la data primirii ultimului set de documente, fie la aprobarea cererii de autorizare de constituire, fie la respingerea acesteia.
ART. 61
Comisia aprobã cererea de autorizare de constituire, dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) fondatorii dovedesc cã pot respecta obligaţia de vãrsare a capitalului social, în conformitate cu normele Comisiei;
b) calitatea acţionarilor corespunde nevoii garantãrii unei gestiuni sãnãtoase şi prudente;
c) candidaţii pentru consiliul de administraţie şi pentru comitetul de direcţie, dacã este cazul, au onorabilitatea, pregãtirea şi experienţa profesionalã necesare pentru ocuparea funcţiei pe care urmeazã sã o îndeplineascã;
d) regulile schemelor facultative de pensii ocupaţionale asigurã o gestiune sãnãtoasã a pensiilor ocupaţionale;
e) fondatorii demonstreazã cã au fãcut sau cã vor face, înainte de începerea administrãrii fondului de pensii ocupaţionale, toate demersurile necesare pentru organizarea şi conducerea contabilitãţii;
f) denumirea propusã pentru administrator nu este de naturã sã inducã în eroare participanţii fondului de pensii ocupaţionale sau orice altã persoanã;
g) alte condiţii stabilite prin normele Comisiei.
ART. 62
(1) Comisia respinge cererea de autorizare de constituire, dacã constatã neîndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 61.
(2) Comisia informeazã fondatorii care au formulat cererea de autorizare de constituire despre respingere şi motivele acesteia.
ART. 63
(1) În termen de 3 luni de la primirea autorizaţiei de constituire, fondatorii înregistreazã administratorul la registrul comerţului, în conformitate cu documentele menţionate în cererea de autorizare de constituire.
(2) Depãşirea termenului de 3 luni duce la pierderea valabilitãţii autorizaţiei de constituire.
ART. 64
(1) În termen de 30 de zile de la data înmatriculãrii, administratorul depune la Comisie copii ale ultimelor versiuni ale documentelor prevãzute la art. 58 şi orice alte documente prevãzute de normele Comisiei.
(2) În situaţia existenţei unor modificãri sau neconcordanţe în cererea de autorizare de funcţionare, faţã de cererea de autorizare de constituire, altele decât cele cu privire la constituirea administratorului, Comisia poate reevalua cererea de autorizare de funcţionare şi poate aplica, dupã caz, în mod corespunzãtor, prevederile art. 59.
(3) În situaţia în care nu existã modificãri şi neconcordanţe între cererea de autorizare de funcţionare şi cererea de autorizare de constituire, Comisia acordã autorizaţie de funcţionare în termen de 30 de zile de la primirea ultimului set de documente şi informaţii, obţinute conform prezentului articol.
(4) Comisia informeazã imediat administratorul asupra deciziei privind cererea de autorizare de funcţionare.
(5) Administratorul poate începe activitatea de administrare de fonduri de pensii ocupaţionale de la data emiterii autorizaţiei de funcţionare.
ART. 65
(1) Comisia poate sã suspende sau sã retragã autorizaţia de funcţionare a administratorului:
a) pentru aceleaşi motive pentru care respinge o cerere de autorizare de constituire pentru administrarea de fonduri de pensii ocupaţionale;
b) dacã interesele participanţilor nu sunt protejate în mod corespunzãtor;
c) dacã administratorul nu are angajat cel puţin un actuar autorizat;
d) dacã constatã încãlcarea gravã a obligaţiilor administratorului.
(2) Procedura de suspendare sau retragere a autorizaţiei de funcţionare se stabileşte prin normele Comisiei.
(3) În situaţia retragerii autorizaţiei de funcţionare pentru administrarea de fonduri de pensii ocupaţionale, se aplicã prevederile art. 12 referitoare la retragerea autorizaţiei unei scheme facultative de pensii ocupaţionale.
ART. 66
(1) Un administrator poate dobândi, parţial sau integral, capitalul social al unui alt administrator numai cu acordul prealabil scris al Comisiei şi cu respectarea dispoziţiilor legale privind concurenţa.
(2) Comisia aprobã tranzacţia, cu excepţia situaţiilor în care:
a) nu este în interesul participanţilor;
b) administratorii nu îndeplinesc cerinţele prezentei legi sau ale altor dispoziţii legale.
ART. 67
(1) Administratorul este obligat sã pãstreze documentele şi evidenţele referitoare la fondurile de pensii ocupaţionale, în conformitate cu prevederile legale privind arhivarea şi normele Comisiei.
(2) Administratorul fondurilor de pensii ocupaţionale are obligaţia organizãrii sistemului de control intern şi a activitãţii de audit intern, potrivit prevederilor legale în vigoare.

CAP. X
Finanţarea activitãţii administratorilor

ART. 68
Administratorul utilizeazã aceeaşi metodã de calcul şi de percepere a comisioanelor pentru toţi participanţii la acelaşi fond de pensii ocupaţionale.
ART. 69
(1) Veniturile administratorului se constituie din comisioane percepute:
a) prin deducerea unui cuantum din contribuţiile plãtite, dar nu mai mult de 5%, cu condiţia ca aceastã deducere sã fie fãcutã înainte de convertirea contribuţiilor în unitãţi de cont;
b) prin deducerea unui procent negociat din profitul rezultat din investirea activelor fondului de pensii ocupaţionale, dar nu mai mult de 5%.
(2) Prin normele Comisiei se stabileşte modalitatea de calcul şi de platã a comisioanelor.

CAP. XI
Plata pensiilor ocupaţionale

ART. 70
(1) Activul personal este folosit numai pentru obţinerea unei pensii ocupaţionale viagere.
(2) Dreptul la pensia ocupaţionalã se deschide, la cererea participantului, cu îndeplinirea urmãtoarelor condiţii cumulative:
a) vârsta de pensionare prevãzutã în <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) dacã au fost plãtite minimum 60 de contribuţii lunare;
c) activul personal este cel puţin egal cu suma necesarã obţinerii pensiei ocupaţionale minime prevãzute prin normele Comisiei.
ART. 71
Se excepteazã de la prevederile art. 70 situaţiile în care:
a) participantul nu îndeplineşte una dintre condiţiile prevãzute la art. 70 alin. (2) lit. b) şi c), caz în care primeşte suma existentã în contul sãu ca platã unicã sau plãţi eşalonate în rate pe o duratã de maximum 5 ani, la alegerea sa;
b) participantul este pensionat de invaliditate pentru afecţiuni care nu mai permit reluarea activitãţii definite potrivit <>Legii nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, caz în care poate obţine:
1. suma existentã în contul sãu ca platã unicã sau plãţi eşalonate în rate pe o duratã de maximum 5 ani, dacã nu îndeplineşte condiţia prevãzutã la art. 70 alin. (2) lit. c), conform normelor Comisiei;
2. o pensie ocupaţionalã, ale cãrei condiţii şi termene sunt stabilite prin lege specialã privind organizarea şi funcţionarea sistemului de platã a pensiilor ocupaţionale, dacã îndeplineşte condiţia prevãzutã la art. 70 alin. (2) lit. c);
c) decesul participantului a survenit înainte de depunerea cererii pentru obţinerea unei pensii ocupaţionale, caz în care suma din cont se plãteşte beneficiarilor în condiţiile şi cuantumul stabilite prin actul de aderare şi actul de succesiune;
d) decesul participantului a survenit dupã deschiderea dreptului la pensia ocupaţionalã şi acesta a ales un tip de pensie ocupaţionalã cu componentã de supravieţuitor, caz în care sumele aferente se plãtesc cãtre persoana nominalizatã.
ART. 72
(1) Suma totalã cuvenitã pentru pensia ocupaţionalã nu poate fi mai micã decât valoarea contribuţiilor plãtite, ajustate cu indicele de consum al preţurilor intervenit între data plãţii contribuţiei respective şi data retragerii şi a transferurilor de disponibilitãţi cãtre contul participantului, care se diminueazã cu comisioanele percepute de administrator şi se majoreazã cu un profit minim anual real, stabilit de Comisie, care nu poate fi mai mic de 1%.
(2) Comisia emite norme care sã prevadã modul de stabilire şi modificare a profitului minim în funcţie de performanţa investiţionalã, suma necesarã pentru obţinerea unei pensii ocupaţionale minime, costurile pe care un participant trebuie sã le suporte, modul de platã şi consecinţele decesului unui participant.
(3) În termen de 3 ani de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, se adoptã legea specialã privind organizarea şi funcţionarea sistemului de platã a pensiilor ocupaţionale.
ART. 73
Pensia ocupaţionalã se supune reglementãrilor legale privind impozitarea pensiilor şi executarea silitã.

CAP. XII
Fondul de rezervã

ART. 74
(1) Fondul de rezervã este înfiinţat de administrator în scopul asigurãrii solvabilitãţii fondurilor de pensii ocupaţionale administrate.
(2) Neconstituirea fondului de rezervã sau neactualizarea lui, dupã caz, este sancţionatã de cãtre Comisie cu retragerea autorizaţiei de funcţionare a administratorului.
(3) Reglementarea fondurilor de rezervã se face de cãtre Comisie.
ART. 75
(1) Fondul de rezervã trebuie sã aibã un nivel prudenţial, care sã acopere cel puţin pensiile ocupaţionale în platã şi cele previzibile pe termen mediu, obligaţiile de majorare a acestor drepturi, precum şi pentru asigurarea profitului minim anual stabilit de Comisie.
(2) Fondul de rezervã se plaseazã în activele prevãzute la art. 44 lit. a), b) şi c).
(3) Fondul de rezervã se recalculeazã anual de cãtre un actuar şi este supus auditãrii de cãtre un auditor financiar avizat de Comisie.
(4) Avizarea auditorului financiar se face potrivit normelor Comisiei.
ART. 76
(1) Veniturile fondului de rezervã sunt finanţate din resursele administratorului.
(2) Cheltuielile fondului de rezervã acoperã în principal lichiditãţile necesare plãţii pensiilor ocupaţionale şi diferenţa dintre suma la care are dreptul participantul şi activul sãu personal în cazul transferului la un alt fond de pensii ocupaţionale.
ART. 77
(1) Fondul de rezervã nu poate fi afectat de obligaţii care aduc atingere capacitãţii lui de a respecta obligaţiile legale.
(2) Comisia verificã periodic nivelul şi modul de utilizare a fondului de rezervã şi ia mãsuri pentru intrarea în legalitate a administratorilor.

CAP. XIII
Interdicţii

ART. 78
(1) Este interzisã oferirea de beneficii colaterale unei persoane cu scopul de a o convinge sã adere sau sã rãmânã participant la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale.
(2) Este interzisã oferirea de beneficii colaterale unui angajator sau unor persoane afiliate acelui angajator, cu scopul de a-l recompensa sau de a-l determina sã convingã ori sã solicite angajaţilor sãi sã adere la o anumitã schemã facultativã de pensii ocupaţionale.
(3) Este interzisã oferirea de beneficii colaterale unui sindicat sau altei entitãţi colective ori unor persoane afiliate acelui sindicat sau entitãţi, cu scopul de a-l rãsplãti sau de a-l determina sã convingã ori sã solicite membrilor sãi sã adere la o anumitã schemã facultativã de pensii ocupaţionale.
(4) Este interzisã oferirea de beneficii colaterale fundaţiilor, asociaţiilor de orice tip, partidelor politice, patronatelor sau oricãror structuri asociative.
ART. 79
(1) Administratorilor, depozitarilor, angajatorilor, sindicatelor, precum şi persoanelor afiliate lor le este interzis:
a) sã transmitã informaţii false, înşelãtoare sau care pot crea o impresie falsã, sã emitã pretenţii ori sã facã afirmaţii, inclusiv prin publicitate sau alte forme promoţionale ori în informaţiile scrise care sunt distribuite participanţilor sau potenţialilor participanţi, despre o schemã facultativã de pensii ocupaţionale sau administratorul acesteia;
b) sã facã în faţa participanţilor sau potenţialilor participanţi afirmaţii ori previziuni despre evoluţia investiţiilor unei scheme facultative de pensii ocupaţionale altfel decât în forma şi modul prevãzute în normele Comisiei.
(2) În cazul în care Comisia constatã cã informaţiile sunt susceptibile de a induce în eroare, aceasta poate interzice publicarea şi distribuirea acestora şi obligã la publicarea rectificãrii în termen de 30 de zile de la constatare.
ART. 80
(1) Comisia emite norme cu privire la informaţiile conţinute în reclame sau materiale promoţionale în legãturã cu schemele facultative de pensii ocupaţionale sau cu pensiile ocupaţionale.
(2) Comisia emite norme care sã prevadã orice alte obligaţii privind marketingul schemelor facultative de pensii ocupaţionale.

CAP. XIV
Obligaţii de raportare şi transparenţã

ART. 81
(1) Administratorul publicã cel mai târziu la data de 31 mai a fiecãrui an o broşurã informativã cu informaţii corecte şi complete despre activitatea desfãşuratã în anul calendaristic precedent.
(2) Administratorul pune broşura la dispoziţie oricãrei persoane care solicitã dobândirea calitãţii de participant la schema facultativã de pensii ocupaţionale, înainte ca aceasta sã semneze actul de aderare.
(3) Anual, administratorul pune broşura informativã la dispoziţie Comisiei, Consiliului de coordonare şi oricãrui participant la schema facultativã de pensii ocupaţionale.
ART. 82
Broşura informativã conţine urmãtoarele informaţii cu privire la administrator şi la fondul de pensii ocupaţionale pe care îl administreazã:
a) componenţa consiliului de administraţie şi a comitetului de direcţie, dacã este cazul;
b) numele şi adresa acţionarilor care deţin mai mult de 5% din totalul acţiunilor şi procentul deţinut de aceştia din totalul acţiunilor;
c) denumirea şi sediul depozitarului;
d) orice alte informaţii cerute de normele Comisiei.
ART. 83
(1) Administratorul transmite lunar Comisiei un raport privind investiţiile fiecãrui fond de pensii ocupaţionale.
(2) Comisia elaboreazã raportul-cadru care trebuie sã conţinã cel puţin:
a) structura portofoliului de investiţii din perioada de raportare;
b) procentul activelor unui fond investit într-o singurã societate comercialã sau în fiecare clasã de active ale acesteia;
c) procentul activelor unui fond investit, în cazul activelor unui singur emitent.
ART. 84
(1) Administratorul informeazã anual, în scris, pe fiecare participant, la ultima adresã comunicatã, despre activul personal, despre transferurile de disponibilitãţi şi datele la care s-au efectuat în perioada respectivã, precum şi despre convertirea contribuţiilor şi a transferurilor de disponibilitãţi în unitãţi de cont.
(2) În cazul în care un participant la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale din România îşi schimbã locul de muncã, domiciliul sau reşedinţa într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau stat aparţinând Spaţiului Economic European, administratorul îi va comunica, în scris, informaţii adecvate referitoare la drepturile sale de pensie ocupaţionalã şi opţiunile sale posibile în acest caz.
(3) Administratorul informeazã anual Consiliul de coordonare despre valoarea şi procentul investiţiilor în diverse categorii de active corespunzãtoare ultimei date de evaluare din ultima lunã, incluzând referinţe despre emitenţii valorilor mobiliare care reprezintã cel puţin 1% din valoarea activelor financiare.
ART. 85
Administratorul transmite, anual sau ori de câte ori este necesar, Comisiei şi Consiliului de coordonare:
a) situaţiile activelor şi pasivelor, ale veniturilor şi cheltuielilor pentru fiecare fond de pensii ocupaţionale administrat, precum şi raportul unui auditor financiar avizat de Comisie;
b) situaţiile activelor şi pasivelor şi contul de profit şi pierdere privind activitatea proprie;
c) situaţia comisioanelor plãtite pentru depozitar, administrator şi alte situaţii privind cheltuielile solicitate de Comisie;
d) numãrul de participanţi la fiecare schemã facultativã de pensii ocupaţionale;
e) alte informaţii solicitate de Comisie.

CAP. XV
Depozitarul activelor

ART. 86
(1) Administratorul încheie contracte de depozitare cu un singur depozitar pentru toate fondurile de pensii ocupaţionale administrate.
(2) Depozitarul poate încheia contracte de depozitare cu mai mulţi administratori, cu condiţia de a pãstra separat activele, operaţiunile şi înregistrãrile fiecãrui fond de pensii ocupaţionale de ale sale însuşi.
ART. 87
(1) Depozitarul nu poate deţine acţiuni ale angajatorului sau ale oricãrei entitãţi afiliate angajatorului ori sindicatului, dupã caz, şi nu poate avea nici o relaţie de capital cu aceste entitãţi.
(2) Depozitarul trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) obiectul de activitate autorizat de Banca Naţionalã a României sã cuprindã activitãţi de depozitare a activelor financiare ale fondurilor de pensii ocupaţionale;
b) sã deţinã avizul Comisiei pentru desfãşurarea activitãţii de depozitare a fondurilor de pensii ocupaţionale;
c) sã nu se afle în procedurã de supraveghere specialã sau administrare specialã;
d) sã îndeplineascã alte cerinţe prevãzute în normele elaborate de Comisie, cu consultarea Bãncii Naţionale a României;
e) sã nu aibã un contract de depozitare pentru active, altele decât cele aparţinând fondului de pensii ocupaţionale, cu un administrator cãruia îi pãstreazã activele financiare;
f) sã nu acorde credite sub orice formã administratorului fondului de pensii ocupaţionale;
g) sã nu accepte sume rambursabile de la administrator, altele decât cele aparţinând fondului de pensii ocupaţionale.
(3) Angajaţii sau membrii organelor de conducere ale depozitarului nu pot fi membri ai consiliului de administraţie sau angajaţi ai administratorului fondului de pensii ocupaţionale ale cãrui active financiare le pãstreazã.
ART. 88
În exercitarea atribuţiilor sale depozitarul este obligat:
a) sã primeascã şi sã pãstreze în siguranţã toate activele fondului de pensii ocupaţionale;
b) sã pãstreze înregistrãrile referitoare la valorile mobiliare în formã dematerializatã care constituie active financiare ale fondului de pensii ocupaţionale;
c) sã actualizeze înregistrãrile în conturi;
d) sã transmitã administratorului informaţii privind activele depozitate ale fondurilor de pensii ocupaţionale;
e) sã respecte instrucţiunile administratorului;
f) sã transmitã Comisiei informaţiile şi raportãrile privind activele depozitate ale fondului de pensii ocupaţionale, în condiţiile şi la termenele stabilite prin normele acesteia.
ART. 89
(1) Contractul-cadru de depozitare, elaborat de Comisie, încheiat între administrator şi depozitar, cuprinde clauze privind:
a) obligaţiile depozitarului şi ale administratorului;
b) comisionul depozitarului şi modul de calcul al costurilor şi comisioanelor ce se suportã de administrator;
c) alte cerinţe prevãzute în normele Comisiei.
(2) Depozitarul este rãspunzãtor pentru prejudiciile rezultate din neexecutarea sau executarea necorespunzãtoare a obligaţiilor sale.
(3) Depozitarul nu este exonerat de rãspundere şi rãspunderea sa nu poate fi limitatã prin încredinţarea obligaţiilor sale unei alte entitãţi, sub sancţiunea nulitãţii.
(4) Comisia verificã respectarea conformitãţii contractului de depozitare cu clauzele stabilite prin contractul-cadru de depozitare.
(5) Comisia emite norme privind modificarea contractului-cadru de depozitare.
ART. 90
Comisia poate obliga administratorul sã înlocuiascã depozitarul dacã situaţia financiarã a acestuia s-a deteriorat substanţial sau dacã oricare dintre condiţiile prevãzute la art. 87 alin. (2) şi art. 88 nu mai este îndeplinitã.
ART. 91
În situaţia rezilierii contractului-cadru de depozitare, depozitarul transmite altui depozitar activele din depozitul sãu, precum şi copiile evidenţelor privind îndeplinirea obligaţiilor sale, în condiţiile legii, într-o perioadã stabilitã de comun acord, aprobatã de Comisie, cu asigurarea continuitãţii îndeplinirii obligaţiilor contractuale.
ART. 92
Activele financiare ale fondului de pensii ocupaţionale nu pot face obiectul executãrii silite împotriva depozitarului şi nici al unei tranzacţii.

CAP. XVI
Supravegherea activitãţii

ART. 93
(1) Comisia reglementeazã, coordoneazã şi controleazã activitatea entitãţilor implicate în domeniul pensiilor ocupaţionale.
(2) În termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Comisia înfiinţeazã un departament distinct în vederea desfãşurãrii activitãţii în conformitate cu prevederile prezentei legi.
ART. 94
(1) Pentru desfãşurarea activitãţii în conformitate cu prevederile prezentei legi, Comisia are urmãtoarele atribuţii principale:
a) acordarea sau retragerea autorizaţiilor, dupã caz, pentru schemele facultative de pensii ocupaţionale, fondurile de pensii ocupaţionale şi administratori;
b) acordarea sau retragerea avizelor pentru depozitari şi auditori financiari;
c) asigurarea unei bune funcţionãri a schemelor facultative de pensii ocupaţionale şi a administratorilor;
d) supravegherea prudenţialã a activitãţii fondurilor de pensii ocupaţionale şi a administratorilor;
e) verificarea evidenţierii separate a activelor şi pasivelor fiecãrui fond de pensii ocupaţionale de celelalte activitãţi ale entitãţilor implicate;
f) informarea şi educarea populaţiei cu privire la scopurile şi principiile de funcţionare a schemelor facultative de pensii ocupaţionale, a fondurilor de pensii ocupaţionale şi a administratorilor;
g) colaborarea cu Banca Naţionalã a României şi cu Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare, precum şi cu alte organisme interne şi internaţionale, pentru a asigura cea mai eficientã supraveghere şi reglementare;
h) emiterea de norme privind funcţionarea schemelor facultative de pensii ocupaţionale, a fondurilor de pensii ocupaţionale, a fondurilor de rezervã, a Consiliului de coordonare, a administratorilor, a activitãţii depozitarilor şi a auditorilor financiari;
i) emiterea de norme privind investiţiile şi evidenţierea contabilã distinctã pentru perioadele contributive şi cele de platã a pensiilor ocupaţionale;
j) stabilirea profitului minim anual real, luat în considerare la determinarea sumei la care are dreptul participantul la terminarea perioadelor contributive;
k) supravegherea şi controlul activitãţii administratorilor;
l) desfãşurarea altor activitãţi prevãzute în prezenta lege.
(2) Comisia are calitatea procesualã activã şi poate interveni în orice proces împotriva administratorilor, organisme sau persoane care se aflã într-o relaţie juridicã cu aceştia, fie în mod direct, fie în mod indirect, atunci când o astfel de acţiune este necesarã în scopul protejãrii participanţilor.
(3) Comisia calculeazã şi publicã:
a) rata ponderatã de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii ocupaţionale pentru ultimele 24 de luni ca sumã a produselor dintre rata de rentabilitate a fiecãrui fond şi ponderea medie a fondului în piaţa fondurilor;
b) ponderea fiecãrui fond de pensii ocupaţionale în piaţa fondurilor ca medie aritmeticã dintre ponderea fondului în ultima zi lucrãtoare a lunii care precedã perioada de 24 de luni şi ponderea fondului în ultima zi lucrãtoare a ultimei luni din perioada de 24 de luni.
(4) În cazul în care rata de rentabilitate a unui fond de pensii ocupaţionale este mai micã decât rata de rentabilitate minimã a tuturor fondurilor, pentru 3 ani consecutivi, Comisia poate retrage autorizaţia de funcţionare administratorului fondului respectiv, aplicând procedura prevãzutã la art. 12.
ART. 95
(1) În exercitarea atribuţiilor de control al activitãţilor administratorilor, Comisia are dreptul:
a) sã obţinã de la administratori, angajatori, sindicate şi depozitari copii dupã toate documentele care privesc schema facultativã de pensii ocupaţionale respectivã;
b) sã obţinã orice informaţie ori sã chestioneze orice membru al Consiliului de administraţie sau pe oricare dintre angajaţii unui administrator ori ai depozitarului în legãturã cu activitãţile acestora.
(2) Persoanele autorizate de preşedintele Comisiei vor avea drept de acces în sediile:
a) unui administrator sau ale oricãrei alte entitãţi implicate, cu scopul de a verifica dacã activitãţile sale sunt în conformitate cu prevederile prezentei legi, ale normelor Comisiei, cu regulile schemei facultative de pensii ocupaţionale respective şi cu prevederile contractului de administrare;
b) unui angajator sau sindicat, cu scopul de a verifica dacã activitãţile lor legate de schemele facultative de pensii ocupaţionale propuse sunt în conformitate cu prevederile prezentei legi şi cu normele Comisiei;
c) depozitarului, cu scopul de a verifica dacã activitãţile acestora în legãturã cu schemele facultative de pensii ocupaţionale sunt în conformitate cu prezenta lege şi cu orice contract încheiat cu administratorul fondului de pensii ocupaţionale.
(3) Scopul inspecţiei va fi indicat în autorizaţia emisã de preşedintele Comisiei.
(4) Persoana autorizatã care efectueazã inspecţia are dreptul:
a) sã solicite şi sã verifice orice registre, documente, fişiere informatice sau alte evidenţe privind schemele facultative de pensii ocupaţionale;
b) sã solicite eliberarea de copii dupã astfel de documente sau evidenţe;
c) sã solicite orice informaţii privind fondurile de pensii ocupaţionale, de la membrii organelor statutare de conducere şi de la angajaţii entitãţilor la care se efectueazã inspecţia.
(5) Entitatea inspectatã este obligatã sã se asigure cã persoanei autorizate, care efectueazã inspecţia, i se permite accesul la toate registrele, documentele şi alte evidenţe care privesc activitãţile sale legate de obiectul inspecţiei.
(6) Persoana care efectueazã inspecţia redacteazã un raport pe care îl prezintã preşedintelui Comisiei, iar acesta înştiinţeazã entitatea la care s-a efectuat inspecţia despre neregulile constatate şi îi acordã un termen pentru corectarea acestora.
ART. 96
(1) Comisia ţine Registrul fondurilor de pensii ocupaţionale şi al administratorilor, denumit în continuare Registru.
(2) Registrul cuprinde:
a) denumirea şi natura fondului de pensii ocupaţionale;
b) denumirea, sediul, numãrul de ordine în registrul comerţului şi codul unic de înregistrare ale administratorului;
c) lista membrilor Consiliului de administraţie al administratorului;
d) denumirea, sediul, numãrul de ordine în registrul comerţului şi codul unic de înregistrare ale depozitarului;
e) codul autorizaţiei fondului de pensii ocupaţionale, codul autorizaţiei administratorului şi codul avizului depozitarului;
f) alte informaţii prevãzute în normele Comisiei.
(3) Comisia emite norme privind actualizarea informaţiilor din Registru.
ART. 97
(1) Comisia publicã, în termen de 6 luni de la sfârşitul fiecãrui an calendaristic, un raport privind piaţa pensiilor ocupaţionale din România.
(2) Raportul conţine date despre piaţa pensiilor ocupaţionale, o prezentare a modului de aplicare a legislaţiei pensiilor ocupaţionale, o prezentare a activitãţilor Comisiei, alte aspecte privind schemele facultative de pensii ocupaţionale, administratorii şi depozitarii, precum şi rata medie ponderatã de rentabilitate a tuturor fondurilor şi ponderea medie a fiecãrui fond.
ART. 98
(1) Preşedintele, membrii Consiliului Comisiei şi angajaţii Comisiei sunt obligaţi sã pãstreze stricta confidenţialitate a oricãrei informaţii obţinute în cursul sau ca urmare a exercitãrii funcţiei ori prerogativelor lor pe perioada exercitãrii mandatului, respectiv contractului de muncã, precum şi pe o perioadã de 2 ani de la data încetãrii mandatului sau contractului de muncã la Comisie.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) situaţiile în care informaţia este divulgatã în exerciţiul unei funcţii sau prerogative legate de activitatea Comisiei ori în alte cazuri prevãzute de lege.
ART. 99
Preşedintele Comisiei, membrii Consiliului Comisiei şi personalul de specialitate al Comisiei, în timpul activitãţii, sunt obligaţi:
a) sã nu accepte nici un fel de platã, post sau funcţie, sã nu presteze servicii şi sã nu deţinã acţiuni la un administrator, un sindicat, un depozitar, dupã caz, precum şi la persoanele afiliate acestora;
b) sã nu exercite altã profesie ori sã nu ocupe o funcţie publicã, privatã sau de demnitate publicã, cu excepţia activitãţii didactice în învãţãmântul superior;
c) sã nu adere la un fond de pensii ocupaţionale.
ART. 100
(1) Veniturile bugetului Comisiei se completeazã cu:
a) taxe pentru cereri de autorizare a schemei facultative de pensii ocupaţionale, în cuantum de 10.000.000 lei;
b) taxe pentru cereri de autorizare a fondului de pensii ocupaţionale, în cuantum de 10.000.000 lei;
c) taxe pentru cereri de autorizare a administratorului, în cuantum de 200.000.000 lei;
d) taxe pentru cereri de avizare a depozitarului, în cuantum de 50.000.000 lei;
e) taxe lunare plãtite de administratori din fonduri proprii, în cuantum de 0,7% din contribuţiile brute încasate.
(2) În cazul respingerii cererii de avizare sau de autorizare, taxa perceputã nu se restituie.
(3) Taxele prevãzute la alin. (1) sunt suportate de solicitant, iar modalitatea de platã a acestora este stabilitã prin normele Comisiei.
(4) Prin proiectul anual al bugetului propriu, Comisia poate modifica nivelul taxelor prevãzut la alin. (1) lit. a)-d), în funcţie de indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statisticã.
(5) Pentru nevirarea la termen a taxei prevãzute la alin. (1) lit. e), Comisia va calcula majorãri de întârziere, în conformitate cu reglementãrile în vigoare referitoare la sumele nevirate la termen la bugetul de stat.
ART. 101
Pânã la termenul de intrare în vigoare a legii, pentru cheltuielile de întreţinere, dotare şi funcţionare a departamentului prevãzut la art. 93 alin. (2), Comisia va apela, cu titlu de împrumut rambursabil, la disponibilul din Fondul de protejare a asiguraţilor, constituit în baza <>art. 60 din Legea nr. 136/1995 privind asigurãrile şi reasigurãrile în România, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Împrumutul se va rambursa de cãtre autoritatea de reglementare şi supraveghere a fondurilor de pensii în termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, potrivit art. 115, împreunã cu dobândã egalã cu cea practicatã de trezoreria statului.
ART. 102
(1) În primii 5 ani de la înfiinţare, Comisia colaboreazã cu un consultant cu experienţã internaţionalã în supravegherea şi administrarea fondurilor de pensii ocupaţionale.
(2) Comisia stabileşte condiţiile şi criteriile de selectare a consultantului.
ART. 103
(1) Un participant sau un fost participant la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale poate depune la Comisie plângere împotriva administratorului dacã considerã cã activitatea acestuia nu se conformeazã prevederilor legale în vigoare cu privire la schemele facultative de pensii ocupaţionale.
(2) Plângerile formulate conform prevederilor alin. (1) se adreseazã preşedintelui Comisiei.
(3) În termen de 30 de zile de la primirea sesizãrii, preşedintele Comisiei este obligat sã rãspundã petentului.
(4) Rãspunsul preşedintelui Comisiei la plângerea formulatã poate fi contestat la instanţa judecãtoreascã competentã, conform prevederilor legislaţiei în vigoare referitoare la contenciosul administrativ.

CAP. XVII
Fondul de garantare a pensiilor ocupaţionale

ART. 104
(1) Drepturile cuvenite participanţilor sunt garantate.
(2) În caz de neplatã a drepturilor datorate participanţilor de cãtre entitãţile implicate, plãţile vor fi efectuate din Fondul de garantare a pensiilor ocupaţionale, pânã la reluarea plãţilor de cãtre entitãţile implicate.
ART. 105
(1) Scopul Fondului de garantare a plãţilor ocupaţionale este acela de a proteja drepturile participanţilor câştigate în cadrul schemelor facultative de pensii ocupaţionale.
(2) Fondul de garantare a plãţilor ocupaţionale se constituie din cotizaţiile administratorilor.
(3) Sumele din Fondul de garantare a plãţilor ocupaţionale se pot investi în depozite bancare şi titluri de stat.
(4) În termen de pânã la un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Guvernul va elabora proiectul legii speciale privind organizarea, funcţionarea şi administrarea Fondului de garantare a pensiilor ocupaţionale.

CAP. XVIII
Rãspunderea juridicã

ART. 106
(1) Încãlcarea prevederilor prezentei legi atrage rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
(2) Administratorul sau angajatorul, dupã caz, rãspunde faţã de participanţi de prejudiciile rezultate din neexecutarea sau executarea necorespunzãtoare a obligaţiilor ce le revin, cu excepţia cazului fortuit sau forţei majore.
(3) Comisia retrage autorizaţia administratorului sau avizul depozitarului, dupã caz, dacã constatã:
a) administrarea sau modificarea neautorizatã a schemelor facultative de pensii ocupaţionale;
b) administrarea unui fond de pensii ocupaţionale neautorizat;
c) neexecutarea sau executarea necorespunzãtoare a obligaţiilor depozitarului;
d) depãşirea plafoanelor prevãzute la art. 45;
e) investirea în categoriile de active prevãzute la art. 47;
f) nerespectarea prevederilor art. 54 alin. (4);
g) nerespectarea prevederilor art. 78.
ART. 107
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) condiţionarea încadrãrii în muncã sau dobândirea calitãţii de membru de sindicat de participarea ori continuarea participãrii la o schemã facultativã de pensii ocupaţionale, prevãzutã la art. 3 alin. (3);
b) nerespectarea obligaţiei administratorului, prevãzutã la art. 5 alin. (3);
c) nerespectarea obligaţiei administratorului de informare a participanţilor, prevãzutã la art. 8 alin. (4);
d) nerespectarea unuia dintre termenele prevãzute la art. 17 alin. (1), art. 19 alin. (6), art. 48 alin. (2), art. 81 alin. (1), art. 83 alin. (1), art. 84 alin. (1) şi art. 85;
e) nerespectarea obligaţiei administratorului de a furniza informaţii Consiliului de coordonare, prevãzutã la art. 33 alin. (3);
f) nerespectarea dispoziţiilor prevãzute la art. 51 alin. (3);
g) nerespectarea prevederilor art. 68 privind metoda de calcul şi de percepere a comisioanelor;
h) nerespectarea prevederilor art. 99 lit. c) privind incompatibilitatea preşedintelui, a membrilor Consiliului Comisiei şi a angajaţilor Comisiei de a fi participanţi la un fond de pensii ocupaţionale.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cea prevãzutã la lit. e), cu amendã de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei;
b) cele prevãzute la lit. b), d), g) şi h), cu amendã de la 30.000.000 lei la 70.000.000 lei;
c) cele prevãzute la lit. a) şi f), cu amendã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
d) cea prevãzutã la lit. c), cu amendã de 1.000.000 lei pentru fiecare act de aderare încheiat.
(3) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesuluiverbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la alin. (2), constatatorul fãcând menţiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal.
(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul împuternicit de Comisie.
(5) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.

ART. 108
Fapta persoanei care dispune utilizarea în alte scopuri şi nevirarea contribuţiilor reţinute de la participanţi constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendã.
ART. 109
Nerespectarea prevederilor art. 79 alin. (1) constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani şi interzicerea unor drepturi.
ART. 110
(1) Litigiile în legãturã cu aplicarea prezentei legi şi a normelor emise în aplicarea acesteia se soluţioneazã de instanţele judecãtoreşti competente, potrivit legii.
(2) Cererile participanţilor îndreptate împotriva administratorului sau angajatorului se adreseazã instanţei în a cãrei razã teritorialã îşi are domiciliul reclamantul şi sunt scutite de taxa de timbru.
ART. 111
Decizia de respingere a cererilor de autorizare sau de avizare poate fi atacatã la instanţa judecãtoreascã competentã, în condiţiile contenciosului administrativ.

CAP. XIX
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 112
Comisia emite norme în aplicarea prezentei legi.
ART. 113
Prevederile prezentei legi se completeazã cu:
a) legislaţia privind societãţile comerciale;
b) legislaţia privind societatea civilã particularã fãrã personalitate juridicã;
c) legislaţia privind raporturile de muncã;
d) legislaţia privind asigurãrile;
e) legislaţia privind activitatea bancarã;
f) legislaţia privind tranzacţionarea valorilor mobiliare;
g) legislaţia privind contenciosul administrativ.
ART. 114
De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, poate fi depozitar în sensul prezentei legi şi o bancã cu sediul social pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene sau stat aparţinând Spaţiului Economic European.
ART. 115
Prezenta lege intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu excepţia art. 93 alin. (2).

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ


Bucureşti, 9 iunie 2004.
Nr. 249.

______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016