Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 244 din 9 iunie 2004  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 244 din 9 iunie 2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 543 din 17 iunie 2004

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 30 iulie 1992, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Zona liberã este o zonã geograficã a teritoriului României, în care operatorii desfãşoarã activitãţi, iar mãrfurile, mijloacele de transport şi alte bunuri se supun prevederilor <>Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, cu modificãrile ulterioare. Supravegherea vamalã se face numai la limita zonelor libere.
(2) În sensul prezentei legi, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) operator - persoanã fizicã sau juridicã, românã ori strãinã, care desfãşoarã activitãţi în interiorul zonei libere;
b) front de acostare al zonei libere - danele şi/sau cheiurile aflate pe teritoriul zonei libere."
2. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Zonele libere sunt precis delimitate şi împrejmuite fie prin îngrãdire, fie prin existenţa unor limite naturale, cum ar fi luciul sau cursul de apã.
(2) Controlul accesului cãtre zona liberã se efectueazã de organele vamale şi ale poliţiei de frontierã.
(3) Navele maritime sau fluviale aflate la fronturile de acostare din zonele libere se considerã pe teritoriul zonei libere."
3. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Înfiinţarea şi delimitarea teritorialã a zonelor libere, înfiinţarea birourilor vamale şi ale punctelor poliţiei de frontierã se fac prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale interesate."
4. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Prin hotãrârea Guvernului de înfiinţare se aprobã regulamentul de organizare şi funcţionare a zonei libere, regimul de exploatare, administrare şi control, modul de percepere a taxelor şi a tarifelor, precum şi mijloacele necesare supravegherii vamale şi ale poliţiei de frontierã."
5. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Administraţiile zonelor libere funcţioneazã ca regii autonome, care se pot reorganiza ca societãţi comerciale sau companii naţionale, aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului sau sub autoritatea administraţiei publice locale, dupã caz.
(2) Atribuţiile administraţiilor zonelor libere se stabilesc prin regulamentul prevãzut la art. 7."
6. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Coordonarea metodologicã a activitãţii administraţiilor zonelor libere se face de cãtre Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului."
7. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) În perimetrul zonelor libere se pot desfãşura de cãtre operatori activitãţile prevãzute de Clasificarea activitãţilor din economia naţionalã - CAEN, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 656/1997 , cu modificãrile ulterioare.
(2) Administraţiile zonelor libere şi operatorii se pot asocia cu persoane fizice sau juridice, române ori strãine, în condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare privind asocierea şi libera concurenţã, în scopul desfãşurãrii activitãţii proprii.
(3) Administraţiile zonelor libere pot desfãşura activitãţi productive, comerciale şi servicii, în nume propriu şi în asociere, în afara perimetrelor declarate a fi zone libere, cu respectarea legislaţiei în vigoare, fãrã a beneficia de facilitãţile de zonã liberã."
8. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Activitãţile din zonele libere se realizeazã de cãtre operatori numai pe baza licenţelor eliberate de administraţiile zonelor libere, cu respectarea principiilor liberei concurenţe."
9. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Activitatea de concesionare şi de închiriere din zonele libere se desfãşoarã pe bazã de licitaţie publicã."
10. Dupã articolul 12 se introduc articolele 12^1 şi 12^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 12^1. - (1) Se concesioneazã bunuri proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativteritoriale, precum şi activitãţi/servicii publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere.
(2) Concesionarea se face în baza unui contract prin care administraţia zonei libere, în calitate de concedent, transmite pentru o perioadã de cel mult 49 de ani operatorului, în calitate de concesionar, dreptul şi obligaţia de exploatare a unui bun, a unei activitãţi sau a unui serviciu public, în schimbul unei redevenţe, care se constituie venit prorpiu al administraţiei.
Art. 12^2. - (1) Se închiriazã bunuri proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, aflate în administrarea zonelor libere.
(2) Închirierea se face, în condiţiile legii, în baza unui contract prin care administraţia zonei libere, în calitate de locator, transmite operatorului, în calitate de locatar, dreptul şi obligaţia de exploatare a unui bun, în schimbul unei chirii, care se constituie venit propriu al administraţiei."
11. Articolul 13 se abrogã.
12. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Ajutorul de stat se poate acorda pentru investiţiile realizate în baza contractelor comerciale încheiate, cu condiţia îndeplinirii criteriilor privind ajutorul de stat regional şi ajutorul de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii.
(2) Pentru investiţiile realizate în zonele libere, operatorii, precum şi administraţiile zonelor libere pot primi un ajutor de dezvoltare regionalã în cuantum de 50% din costurile eligibile ale investiţiilor realizate de întreprinderile mari şi de 65% din costurile eligibile ale investiţiilor realizate de întreprinderile mici şi mijlocii.
(3) Furnizorul de ajutor de stat elaboreazã schemele de acordare a ajutoarelor pentru operatorii din zonele libere, aprobate prin lege sau prin hotãrâre a Guvernului, în cazul în care prin acestea nu se acordã ajutoare de naturã fiscalã. Autoritatea abilitatã în monitorizarea ajutorului de stat, în colaborare cu furnizorul ajutorului de stat, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, împreunã cu administraţiile zonelor libere, monitorizeazã atingerea intensitãţii maxime a ajutorului regional pentru fiecare operator.
(4) Pentru ajutoarele de stat existente, aferente contractelor de concesiune în derulare, în vederea compatibilizãrii acestora furnizorii de ajutor de stat elaboreazã schemele pentru transformarea acestor ajutoare în ajutoare compatibile, aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
(5) Modalitãţile de acordare a ajutorului de stat sunt prevãzute în legislaţia în vigoare privind ajutorul de stat."
13. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Regimul vamal aplicabil mãrfurilor româneşti şi strãine care intrã, ies, staţioneazã, se utilizeazã sau se consumã în zonele libere este cel prevãzut în <>Legea nr. 141/1997 , cu modificãrile ulterioare, şi în Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.114/2001 , cu modificãrile ulterioare.
(2) În vederea valorificãrii sau eliminãrii deşeurilor obţinute ca urmare a unei activitãţi legal desfãşurate în perimetrul zonei libere se întocmesc, dacã este cazul, formalitãţi vamale, conform prevederilor stabilite în cadrul legislaţiei vamale.
(3) Operaţiile de valorificare şi de eliminare a deşeurilor din zonele libere se realizeazã în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale specifice privind gestionarea deşeurilor.
(4) Costurile aferente activitãţilor de colectare, transport, depozitare, valorificare şi de eliminare a deşeurilor în zonele libere se suportã de cãtre producãtorul sau deţinãtorul de deşeuri, care încredinţeazã deşeurile unei unitãţi specializate pentru valorificare sau eliminare.
(5) Administraţiile zonelor libere împreunã cu autoritãţile de mediu vor confirma în scris birourilor vamale care funcţioneazã pe lângã zonele libere cã deşeurile pentru care se solicitã întocmirea formalitãţilor vamale sunt rezultate în urma unor activitãţi desfãşurate pe teritoriul zonei libere în cauzã."
14. Articolele 17 şi 18 se abrogã.
15. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Toate operaţiunile financiare legate de activitãţile desfãşurate în zonele libere se fac în valutã liber convertibilã, acceptatã de Banca Naţionalã a României. Fac excepţie operaţiunile financiare ce se efectueazã în perioada realizãrii construcţiilor şi obiectivelor din zonele libere, precum şi cele realizate în cadrul activitãţilor comerciale în nume propriu de cãtre administraţiile zonelor libere, în afara perimetrelor zonelor libere, precum şi operaţiunile comerciale, inclusiv prestaţiile de servicii între rezidenţi, cele de alimentaţie publicã, prin cantine şi restaurante, care se pot efectua şi în lei.
(2) Operaţiunile de încasãri şi plãţi se pot efectua prin toate modalitãţile de platã prevãzute de legislaţia în vigoare, cu respectarea <>Regulamentului Bãncii Naţionale a României nr. 1/2004 privind efectuarea operaţiunilor valutare."
16. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Resursele financiare ale administraţiilor zonelor libere se constituie din:
a) venituri din aplicarea tarifelor de acordare a licenţelor de desfãşurare a activitãţii;
b) venituri din aplicarea tarifelor de închiriere şi concesionare;
c) venituri din eliberarea permiselor de acces;
d) venituri din comisioane şi prestãri de servicii;
e) venituri din alte activitãţi;
f) venituri provenite din penalitãţi de întârziere a plãţilor prevãzute în contractele comerciale încheiate;
g) fonduri de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, pentru realizarea de investiţii pentru domeniul public;
h) alte venituri, credite bancare şi resurse atrase.
(2) Nivelul tarifelor pentru închirieri, concesionãri şi prestãri de servicii se stabileşte prin negociere directã sau licitaţie, dupã caz, concretizatã în contractele încheiate între administraţiile zonelor libere şi persoanele fizice şi/sau juridice, române ori strãine, care desfãşoarã activitãţi în zonele libere."
17. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Urmãtoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţioneazã astfel:
a) intrarea în zonele libere fãrã aprobarea administraţiei, fãrã permis eliberat de administraţia zonei libere sau cu permis anulat, expirat ori suspendat, cu amendã, în echivalent lei, de la 250 euro la 1.000 euro;
b) introducerea în zonele libere de bunuri neînsoţite de documente, cu amendã, în echivalent lei, de la 2.000 euro la 10.000 euro;
c) desfãşurarea de activitãţi fãrã licenţe, cu licenţe expirate sau desfãşurarea altor activitãţi decât a celor specificate în licenţe, cu amendã, în echivalent lei, de la 2.500 euro la 10.000 euro;
d) desfãşurarea de activitãţi, altele decât cele prevãzute în hotãrârea de înfiinţare a zonei libere, cu amendã, în echivalent lei, de la 5.000 euro la 20.000 euro.
(2) Plata amenzilor prevãzute la alin. (1) se face în lei, prin transformarea cuantumului acestora la cursul oficial în vigoare la data constatãrii contravenţiei.
(3) Bunurile ce fac obiectul contravenţiilor prevãzute la alin. (1) lit. b), c) şi d) se confiscã."
18. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Prevederile art. 22 alin. (1) referitoare la contravenţii se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare."
19. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Introducerea în zonele libere de bunuri al cãror import este prohibit pe teritoriul României constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Introducerea de mãrfuri în zonele libere, cu bunã ştiinţã, pentru a deveni deşeuri în aceste zone, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
(3) Tentativa infracţiunilor prevãzute la alin. (1) şi (2) se pedepseşte."
20. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - Clãdirile din interiorul zonelor libere nu pot fi folosite ca locuinţe."
21. Articolul 29 se abrogã.
22. Alineatul (2) al articolului 32 se abrogã.
ART. II
(1) În termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va elabora Normele metodologice pentru concesionarea bunurilor proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activitãţilor/serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere, care se vor aproba prin hotãrâre a Guvernului.
(2) În termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va elabora Normele metodologice pentru închirierea bunurilor proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, aflate în administrarea zonelor libere, care se vor aproba prin hotãrâre a Guvernului.
ART. III
<>Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 30 iulie 1992, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se articolelor o nouã numerotare.
ART. IV
(1) Prezenta lege intrã în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii.
(2) Prevederile contractelor de concesionare şi de închiriere aflate în derulare la intrarea în vigoare a prezentei legi pot fi modificate prin negociere directã.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 9 iunie 2004.
Nr. 244.

________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016