Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 232 din 3 iunie 2004  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 232 din 3 iunie 2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 502 din 3 iunie 2004
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 187 din 7 august 1997, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Înaintea alineatului (1) al articolului 1 se introduce un nou alineat cu urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Curtea Constituţionalã este garantul supremaţiei Constituţiei."
2. Alineatul (3) al articolului 1 se abrogã.
3. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Curtea Constituţionalã asigurã controlul constituţionalitãţii legilor, a tratatelor internaţionale, a regulamentelor Parlamentului şi a ordonanţelor Guvernului.
(2) Sunt neconstituţionale prevederile actelor prevãzute la alin. (1), care încalcã dispoziţiile sau principiile Constituţiei.
(3) Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului."
4. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 3 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Atribuţiile Curţii Constituţionale sunt cele stabilite de Constituţie şi de prezenta lege.
(2) În exercitarea atribuţiilor care îi revin Curtea Constituţionalã este singura în drept sã hotãrascã asupra competenţei sale."
5. Articolele 4 şi 5 se abrogã.
6. Alineatul (2) al articolului 8 se abrogã.
7. Dupã alineatul (1) al articolului 9 se introduce un alineat nou, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Mandatul preşedintelui poate fi reînnoit."
8. Literele a) şi b) ale alineatului (1) al articolului 11 vor avea urmãtorul cuprins:
"a) coordoneazã activitatea Curţii Constituţionale;
b) convoacã şi prezideazã şedinţele Curţii Constituţionale;".
9. Dupã litera b) a alineatului (1) al articolului 11 se introduce o literã nouã, litera b^1), cu urmãtorul cuprins:
"b^1) desemneazã judecãtorul-raportor în cazurile prevãzute de lege şi stabileşte termenele de judecatã;"
10. Dupã alineatul (2) al articolului 11 se introduce un alineat nou, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În exercitarea atribuţiilor de conducere administrativã, preşedintele emite ordine."
11. Alineatul (1) al articolului 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Curtea Constituţionalã poate fi sesizatã în cazurile expres prevãzute de art. 146 din Constituţie, republicatã, sau de legea sa organicã."
12. Partea introductivã şi litera A ale alineatului (1) al articolului 13 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Curtea Constituţionalã pronunţã decizii, hotãrâri şi emite avize, dupã cum urmeazã:
A. Decizii, în cazurile în care:
a) se pronunţã asupra constituţionalitãţii legilor, înainte de promulgarea acestora, la sesizarea Preşedintelui României, a unuia dintre preşedinţii celor douã Camere, a Guvernului, a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a Avocatului Poporului, a unui numãr de cel puţin 50 de deputaţi sau de cel puţin 25 de senatori, precum şi, din oficiu, asupra iniţiativelor de revizuire a Constituţiei;
b) se pronunţã asupra constituţionalitãţii tratatelor sau altor acorduri internaţionale, înainte de ratificarea acestora de Parlament, la sesizarea unuia dintre preşedinţii celor douã Camere, a unui numãr de cel puţin 50 de deputaţi sau de cel puţin 25 de senatori;
c) se pronunţã asupra constituţionalitãţii regulamentelor Parlamentului, la sesizarea unuia dintre preşedinţii celor douã Camere, a unui grup parlamentar sau a unui numãr de cel puţin 50 de deputaţi sau de cel puţin 25 de senatori;
d) hotãrãşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial, precum şi a celor ridicate direct de Avocatul Poporului;
e) soluţioneazã conflictele juridice de naturã constituţionalã dintre autoritãţile publice, la cererea Preşedintelui României, a unuia dintre preşedinţii celor douã Camere, a primului-ministru sau a preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii;
f) hotãrãşte asupra contestaţiilor care au ca obiect constituţionalitatea unui partid politic."
13. Dupã alineatul (2) al articolului 13 se introduce un alineat nou, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Deciziile, hotãrârile şi avizele Curţii Constituţionale se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Deciziile şi hotãrârile Curţii Constituţionale sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor."
14. Alineatul (1) al articolului 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Şedinţele de judecatã sunt publice, în afarã de cazul în care, din motive întemeiate, Curtea hotãrãşte altfel."
15. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 17 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Curtea Constituţionalã se pronunţã asupra constituţionalitãţii legilor înainte de promulgarea acestora, la sesizarea Preşedintelui României, a unuia dintre preşedinţii celor douã Camere, a Guvernului, a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a Avocatului Poporului, a unui numãr de cel puţin 50 de deputaţi sau de cel puţin 25 de senatori.
(2) În vederea exercitãrii dreptului de sesizare a Curţii Constituţionale, cu 5 zile înainte de a fi trimisã spre promulgare, legea se comunicã Guvernului, Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, precum şi Avocatului Poporului şi se depune la secretarul general al Camerei Deputaţilor şi la cel al Senatului. În cazul în care legea a fost adoptatã cu procedurã de urgenţã, termenul este de 2 zile."
16. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) În cazul sesizãrii Curţii Constituţionale de unul dintre preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, de parlamentari, de Guvern, de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau de Avocatul Poporului, Curtea va comunica Preşedintelui României sesizarea primitã, în ziua înregistrãrii.
(2) Dacã sesizarea s-a fãcut de Preşedintele României, de parlamentari, de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau de Avocatul Poporului, Curtea Constituţionalã o va comunica, în termen de 24 de ore de la înregistrare, preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, precizând şi data când vor avea loc dezbaterile.
(3) Dacã sesizarea s-a fãcut de preşedintele uneia dintre Camerele Parlamentului, Curtea Constituţionalã o va comunica preşedintelui celeilalte Camere, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, iar dacã sesizarea s-a fãcut de cãtre Guvern, Curtea o va comunica preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, precum şi Avocatului Poporului, prevederile alin. (2) aplicându-se în mod corespunzãtor."
17. Alineatul (1) al articolului 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Pânã la data dezbaterilor, preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului pot prezenta, în scris, punctul lor de vedere."
18. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 20 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Decizia se pronunţã, în urma deliberãrii, cu votul majoritãţii judecãtorilor şi se comunicã Preşedintelui României. Decizia prin care se constatã neconstituţionalitatea legii se comunicã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi primului-ministru.
(3) În cazurile de neconstituţionalitate care privesc legile, înainte de promulgarea acestora, Parlamentul este obligat sã reexamineze dispoziţiile respective pentru punerea lor de acord cu decizia Curţii Constituţionale."
19. La capitolul III secţiunea a 2-a, dupã punctul 1 se introduc douã puncte noi, punctele 1^1 şi 1^2, cu urmãtorul cuprins:
"1^1. Verificarea constituţionalitãţii iniţiativelor de revizuire a Constituţiei
Art. 20^1. - Înainte de sesizarea Parlamentului pentru iniţierea procedurii legislative de revizuire a Constituţiei, proiectul de lege sau propunerea legislativã, însoţitã de avizul Consiliului Legislativ, se depune la Curtea Constituţionalã, care este obligatã ca, în termen de 10 zile, sã se pronunţe asupra respectãrii dispoziţiilor constituţionale privind revizuirea.
Art. 20^2. - La primirea proiectului de lege sau a propunerii legislative, preşedintele Curţii numeşte un judecãtor-raportor şi stabileşte termenul de judecatã.
Art. 20^3. - (1) Curtea Constituţionalã se pronunţã asupra proiectului de lege sau a propunerii legislative cu votul a douã treimi din numãrul judecãtorilor.
(2) Decizia Curţii se comunicã celor care au iniţiat proiectul de lege sau propunerea legislativã ori, dupã caz, reprezentantului acestora.
Art. 20^4. - Proiectul de lege sau propunerea legislativã se prezintã Parlamentului numai împreunã cu decizia Curţii Constituţionale, comunicatã potrivit art. 20^3 alin. (2).
Art. 20^5. - (1) În termen de 5 zile de la adoptarea legii de revizuire a Constituţiei, Curtea Constituţionalã se pronunţã, din oficiu, asupra acesteia, prevederile art. 20^2 şi art. 20^3 aplicându-se în mod corespunzãtor.
(2) Decizia prin care se constatã cã nu au fost respectate dispoziţiile constituţionale referitoare la revizuire se trimite Camerei Deputaţilor şi Senatului, în vederea reexaminãrii legii de revizuire a Constituţiei, pentru punerea ei de acord cu decizia Curţii Constituţionale.
1^2. Controlul constituţionalitãţii tratatelor sau a altor acorduri internaţionale
Art. 20^6. - (1) Curtea Constituţionalã se pronunţã asupra constituţionalitãţii tratatelor sau a altor acorduri internaţionale înainte de ratificarea acestora de Parlament, la sesizarea unuia dintre preşedinţii celor douã Camere, a unui numãr de cel puţin 50 de deputaţi sau de cel puţin 25 de senatori.
(2) Dacã sesizarea s-a fãcut de preşedintele uneia dintre Camerele Parlamentului, Curtea Constituţionalã o va comunica Preşedintelui României, preşedintelui celeilalte Camere, precum şi Guvernului.
(3) Sesizarea fãcutã de parlamentari se înregistreazã, dupã caz, la Senat sau la Camera Deputaţilor şi se trimite Curţii Constituţionale, în ziua primirii ei, de cãtre secretarul general al Camerei respective.
(4) Curtea Constituţionalã comunicã sesizarea Preşedintelui României, preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Art. 20^7. - Pânã la data dezbaterilor în plenul Curţii Constituţionale, Preşedintele României, preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul pot prezenta, în scris, punctele lor de vedere.
Art. 20^8. - (1) Dezbaterea asupra constituţionalitãţii tratatului sau a acordului internaţional are loc în plenul Curţii Constituţionale, pe baza sesizãrii, a documentelor şi a punctelor de vedere primite, atât asupra prevederilor menţionate în sesizare, cât şi asupra celor de care, în mod necesar şi evident, acestea nu pot fi disociate.
(2) Decizia se pronunţã, în urma deliberãrii, cu votul majoritãţii judecãtorilor şi se comunicã Preşedintelui României, preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
(3) În cazul în care constituţionalitatea tratatului sau a acordului internaţional a fost constatatã potrivit art. 146 lit. b) din Constituţie, republicatã, acesta nu poate face obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate. Tratatul sau acordul internaţional constatat ca fiind neconstituţional nu poate fi ratificat."
20. Alineatul (3) al articolului 22 se abrogã.
21. Alineatul (4) al articolului 22 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Dacã prin decizie se constatã neconstituţionalitatea unor dispoziţii ale regulamentului, Camera sesizatã va reexamina, în termen de 45 de zile, aceste dispoziţii, pentru punerea lor de acord cu prevederile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile din regulament declarate neconstituţionale sunt suspendate. La expirarea termenului de 45 de zile, dispoziţiile regulamentare declarate neconstituţionale îşi înceteazã efectele juridice."
22. La capitolul III secţiunea a 2-a, punctul 3 va avea urmãtorul titlu:
"3. Soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial".
23. Alineatele (1), (2), (3) şi (6) ale articolului 23 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, care are legãturã cu soluţionarea cauzei în orice fazã a litigiului şi oricare ar fi obiectul acestuia.
(2) Excepţia poate fi ridicatã la cererea uneia dintre pãrţi sau, din oficiu, de cãtre instanţa de judecatã ori de arbitraj comercial. De asemenea, excepţia poate fi ridicatã de procuror în faţa instanţei de judecatã, în cauzele la care participã.
(3) Nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale.
....................................................................
(6) Dacã excepţia este inadmisibilã, fiind contrarã prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanţa respinge printr-o încheiere motivatã cererea de sesizare a Curţii Constituţionale. Încheierea poate fi atacatã numai cu recurs la instanţa imediat superioarã, în termen de 48 de ore de la pronunţare. Recursul se judecã în termen de 3 zile."
24. Alineatele (1) şi (4) ale articolului 24 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Primind încheierea prevãzutã la art. 23 alin. (4), preşedintele Curţii Constituţionale va desemna judecãtorul-raportor şi va comunica încheierea prin care a fost sesizatã Curtea Constituţionalã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, indicându-le data pânã la care pot sã trimitã punctul lor de vedere. Prevederile art. 19 alin. (2) se aplicã în mod corespunzãtor.
..................................................................
(4) Judecata are loc la termenul stabilit, pe baza actelor cuprinse în dosar, cu înştiinţarea pãrţilor şi a Ministerului Public."
25. Alineatul (3) al articolului 24 se abrogã.
26. Dupã alineatul (4) al articolului 24 se introduce un alineat nou, alineatul (4^1), cu urmãtorul cuprins:
"(4^1) Participarea procurorului la judecatã este obligatorie."
27. Alineatul (3) al articolului 25 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare constatate ca fiind neconstituţionale îşi înceteazã efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale, dacã, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupã caz, nu pune de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept."
28. La capitolul III secţiunea a 2-a, dupã punctul 3 se introduc douã puncte noi, punctele 3^1 şi 3^2, cu urmãtorul cuprins:
"3^1. Soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate ridicate de Avocatul Poporului
Art. 25^1. - Curtea Constituţionalã hotãrãşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate direct de Avocatul Poporului privind constituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau ordonanţã în vigoare.
Art. 25^2. - La soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate, dispoziţiile art. 23-25 se aplicã în mod corespunzãtor.
3^2. Soluţionarea conflictelor juridice de naturã constituţionalã dintre autoritãţile publice
Art. 25^3. - (1) Curtea Constituţionalã soluţioneazã conflictele juridice de naturã constituţionalã dintre autoritãţile publice, la cererea Preşedintelui României, a unuia dintre preşedinţii celor douã Camere, a primului-ministru sau a preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Cererea de soluţionare a conflictului va menţiona autoritãţile publice aflate în conflict, textele legale asupra cãrora poartã conflictul, prezentarea poziţiei pãrţilor şi opinia autorului cererii.
Art. 25^4. - (1) Primind cererea, preşedintele Curţii Constituţionale o va comunica pãrţilor aflate în conflict, solicitându-le sã îşi exprime, în scris, în termenul stabilit, punctul de vedere asupra conţinutului conflictului şi a eventualelor cãi de soluţionare a acestuia, şi va desemna judecãtorul-raportor.
(2) La data primirii ultimului punct de vedere, dar nu mai târziu de 20 de zile de la primirea cererii, preşedintele Curţii Constituţionale stabileşte termenul pentru şedinţa de judecatã şi citeazã pãrţile implicate în conflict. Dezbaterea va avea loc la data stabilitã de preşedintele Curţii Constituţionale chiar dacã vreuna dintre autoritãţile publice implicate nu respectã termenul stabilit pentru prezentarea punctului de vedere.
(3) Dezbaterea are loc pe baza raportului prezentat de judecãtorul-raportor, a cererii de sesizare, a punctelor de vedere prezentate potrivit alin. (1), a probelor administrate şi a susţinerilor pãrţilor.
Art. 25^5. - Decizia prin care se soluţioneazã conflictul juridic de naturã constituţionalã este definitivã şi se comunicã autorului sesizãrii, precum şi pãrţilor aflate în conflict, înainte de publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I."
29. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Curtea Constituţionalã vegheazã la respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României şi confirmã rezultatele sufragiului.
(2) Rezultatul alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al României este validat de Curtea Constituţionalã."
30. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Contestaţiile cu privire la înregistrarea sau neînregistrarea candidaturii la funcţia de Preşedinte al României, precum şi cele cu privire la împiedicarea unui partid sau a unei formaţiuni politice ori a unui candidat de a-şi desfãşura campania electoralã în condiţiile legii se soluţioneazã de Curtea Constituţionalã, cu votul majoritãţii judecãtorilor, în termenele prevãzute de legea pentru alegerea Preşedintelui României."
31. Alineatele (1), (2) şi (4) ale articolului 29 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Pentru soluţionarea contestaţiei, preşedintele Curţii Constituţionale va desemna judecãtorul-raportor, care este obligat sã o comunice, împreunã cu actele doveditoare, partidului politic la care se referã contestaţia, precizându-i data pânã la care poate depune un memoriu în apãrare, însoţit de dovezile corespunzãtoare.
(2) Contestaţia se judecã, pe baza raportului prezentat de judecãtorul desemnat în acest scop şi a probelor administrate, cu citarea contestatorului, a partidului politic a cãrui constituţionalitate este contestatã şi a Ministerului Public.
...................................................................
(4) Decizia Curţii nu este supusã cãilor de atac."
32. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - (1) Partidele politice pot fi declarate neconstituţionale în cazurile prevãzute de art. 40 alin. (2) din Constituţie, republicatã.
(2) Decizia de admitere a contestaţiei se comunicã Tribunalului Bucureşti în vederea radierii partidului politic neconstituţional din Registrul partidelor politice."
33. Alineatul (3) al articolului 31 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Preşedintele Curţii Constituţionale, primind cererea, va desemna judecãtorul-raportor."
34. Alineatul (1) al articolului 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) Avizul cu privire la suspendarea din funcţie a Preşedintelui României se emite de Curtea Constituţionalã în urma dezbaterii propunerii de suspendare şi a dovezilor prezentate."
35. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Cererea pentru constatarea existenţei împrejurãrilor care justificã interimatul funcţiei de Preşedinte al României va fi însoţitã de dovezile necesare, iar constatarea acestor împrejurãri se face de Curtea Constituţionalã, cu votul majoritãţii judecãtorilor."
36. La capitolul III secţiunea a 2-a, dupã punctul 7 se introduc douã puncte noi, punctele 7^1 şi 7^2, cu urmãtorul cuprins:
"7^1. Exercitarea atribuţiilor privitoare la organizarea şi desfãşurarea referendumului şi la confirmarea rezultatelor acestuia
Art. 34^1. - (1) Curtea Constituţionalã vegheazã la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului şi confirmã rezultatele acestuia.
(2) Pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor alin. (1), Curtea Constituţionalã poate cere informaţii de la autoritãţile publice.
(3) Biroul Electoral Central este obligat sã prezinte, la solicitarea Curţii Constituţionale, informãri asupra fazelor şi operaţiunilor de desfãşurare a referendumului.
Art. 34^2. - (1) Plenul Curţii Constituţionale decide cu o majoritate de douã treimi asupra valabilitãţii referendumului.
(2) Hotãrârea Curţii Constituţionale stabileşte dacã a fost respectatã procedura pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului şi confirmã rezultatele acestuia.
(3) Înaintea publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, hotãrârea Curţii Constituţionale se prezintã Camerei Deputaţilor şi Senatului, întrunite în şedinţã comunã.
7^2. Verificarea îndeplinirii condiţiilor pentru exercitarea iniţiativei legislative de cãtre cetãţeni
Art. 34^3. - Curtea Constituţionalã, din oficiu sau pe baza sesizãrii preşedintelui Camerei Parlamentului la care s-a înregistrat iniţiativa legislativã a cetãţenilor, se pronunţã asupra:
a) caracterului constituţional al propunerii legislative ce face obiectul iniţiativei cetãţenilor;
b) îndeplinirii condiţiilor referitoare la publicarea acestei propuneri şi dacã listele de susţinãtori sunt atestate de cãtre primarii unitãţilor administrativ-teritoriale ori de cãtre împuterniciţii acestora;
c) întrunirii numãrului minim de susţinãtori pentru promovarea iniţiativei, prevãzut la art. 74 alin. (1) sau, dupã caz, la art. 150 alin. (1) din Constituţie, republicatã, precum şi asupra respectãrii dispersiei teritoriale în judeţe şi în municipiul Bucureşti, prevãzutã de aceleaşi articole.
Art. 34^4. - La primirea sesizãrii, preşedintele Curţii Constituţionale desemneazã judecãtorul-raportor şi stabileşte termenul pentru întrunirea judecãtorilor, în vederea verificãrii iniţiativei."
37. Articolele 35 şi 36 se abrogã.
38. Dupã capitolul III se introduc douã capitole noi, capitolele III^1 şi III^2, cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III^1
Plenul Curţii Constituţionale
Art. 36^1. - Plenul Curţii Constituţionale, alcãtuit din judecãtorii Curţii, îndeplineşte atribuţiile acesteia, prevãzute de Constituţie şi de lege. Plenul poate lua orice mãsurã necesarã pentru buna desfãşurare a activitãţii Curţii.
Art. 36^2. - (1) Curtea Constituţionalã lucreazã legal în prezenţa a douã treimi din numãrul judecãtorilor. Plenul decide cu votul majoritãţii judecãtorilor Curţii, dacã prin lege nu se prevede altfel.
(2) Soluţiile adoptate de Curtea Constituţionalã în exercitarea atribuţiilor jurisdicţionale se înscriu în condica şedinţelor de judecatã, iar în materie administrativã se consemneazã, pentru fiecare şedinţã în parte, într-un proces-verbal pe baza cãruia se emite o hotãrâre, semnatã de preşedintele Curţii şi contrasemnatã de secretarul general.
(3) Pentru exercitarea altor atribuţii decât cele jurisdicţionale, Plenul se convoacã de preşedintele Curţii Constituţionale, din proprie iniţiativã sau la cererea scrisã a unui judecãtor. Convocarea se face cu anunţarea ordinii de zi, care se adoptã în plen, la începutul şedinţei.
CAPITOLUL III^2
Reguli procedurale specifice activitãţii Curţii Constituţionale
Art. 36^3. - (1) La şedinţele Plenului participã toţi judecãtorii Curţii Constituţionale, în afarã de situaţiile în care unii absenteazã în mod justificat.
(2) Şedinţele sunt prezidate de preşedintele Curţii Constituţionale. În lipsa preşedintelui Curţii, şedinţele sunt prezidate de un judecãtor desemnat de acesta. La şedinţe participã în mod obligatoriu magistratul-asistent repartizat pe lângã judecãtorul-raportor, iar în cazurile prevãzute de lege, reprezentantul Ministerului Public şi alte persoane sau autoritãţi, înştiinţate în acest scop.
(3) Dezbaterile au loc cu participarea numai a judecãtorilor Curţii Constituţionale, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar şi, cu excepţia cazurilor prevãzute la art. 146 lit. d), e) şi k) din Constituţie, republicatã, fãrã înştiinţarea pãrţilor. Preşedintele Curţii poate invita, pentru relaţii, persoanele considerate necesare.
Art. 36^4. - (1) Accesul publicului este limitat la numãrul de locuri din sala de şedinţã. Secretarul general va lua mãsuri pentru asigurarea accesului publicului în sala de şedinţe.
(2) În scopul asigurãrii solemnitãţii şedinţei, utilizarea în sala de şedinţã a aparatelor ce permit înregistrarea, fixarea sau transmiterea cuvântului ori a imaginii este admisã numai înaintea începerii dezbaterilor şi cu autorizarea prealabilã a preşedintelui Curţii Constituţionale.
(3) Este interzis ca în sala de şedinţã sã se facã propagandã de orice fel, prin viu grai ori prin afişe, pancarte sau alte materiale de acest gen, sub sancţiunea evacuãrii din salã şi a sesizãrii organelor de poliţie, dacã preşedintele Curţii Constituţionale apreciazã cã fapta are caracter grav.
(4) Dispoziţiile art. 122 şi 123 din Codul de procedurã civilã sunt aplicabile.
(5) Conexarea dosarelor aflate pe rolul Curţii Constituţionale se dispune atunci când obiectul excepţiei este identic.
Art. 36^5. - În timpul şedinţelor publice, judecãtorii, magistraţii-asistenţi, procurorii şi avocaţii poartã robã.
Art. 36^6. - Curtea Constituţionalã, legal sesizatã, procedeazã la examinarea constituţionalitãţii, nefiind aplicabile dispoziţiile Codului de procedurã civilã referitoare la suspendarea, întreruperea sau stingerea procesului şi nici cele privind recuzarea judecãtorilor.
Art. 36^7. - În cursul şedinţei publice, magistratul-asistent va consemna în registrul de note, numerotat şi sigilat, numãrul dosarului, susţinerile orale ale pãrţilor şi ale procurorului, mãsurile dispuse de Curtea Constituţionalã, precum şi toate celelalte aspecte rezultând din desfãşurarea dezbaterilor. Pe baza acestuia, magistratul-asistent va întocmi încheierea de dezbateri. Registrul de note se pãstreazã în arhiva Curţii timp de 5 ani de la data ultimelor note scrise.
Art. 36^8. - În cazul în care Curtea Constituţionalã rãmâne în pronunţare, preşedintele anunţã ziua stabilitã pentru aceasta. Amânarea pronunţãrii nu va depãşi, de regulã, 30 de zile. În condica de şedinţã se va trece în momentul pronunţãrii şi termenul la care au avut loc dezbaterile.
Art. 36^9. - (1) Deliberarea se face în secret şi la ea vor fi prezenţi numai judecãtorii care au participat la dezbateri. Magistratul-asistent care a pregãtit dezbaterile şi a participat la ele poate fi consultat.
(2) Judecãtorul-raportor voteazã primul, cel mai tânãr judecãtor, al doilea, apoi ceilalţi judecãtori şi, la sfârşit, preşedintele Curţii Constituţionale.
(3) În situaţia în care un judecãtor cere sã se întrerupã deliberarea pentru o mai bunã studiere a problemelor ce formeazã obiectul dezbaterii şi preşedintele Curţii Constituţionale sau cel puţin o treime din numãrul judecãtorilor Plenului considerã cererea justificatã, se va amâna pronunţarea pentru o altã datã, ţinându-se seama de urgenţa cauzei.
(4) Dacã în cursul deliberãrii se constatã necesitatea lãmuririi suplimentare a unor aspecte, preşedintele Curţii Constituţionale poate dispune redeschiderea dezbaterilor, luând mãsurile procesuale necesare.
Art. 36^10. - (1) Rezultatul deliberãrii se înscrie într-o minutã, care se semneazã de judecãtorii care au participat la şedinţã şi de magistratul-asistent.
(2) Magistratul-asistent va consemna de îndatã în condica de şedinţã soluţiile date, care se semneazã de cãtre judecãtori.
(3) Judecãtorul care a votat împotrivã poate formula opinie separatã. Cu privire la motivarea deciziei se poate formula opinie concurentã. Opinia separatã şi, dupã caz, cea concurentã se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, împreunã cu decizia.
Art. 36^11. - (1) Deciziile, hotãrârile şi avizele se redacteazã în scris de cãtre magistratul-asistent care a participat la dezbateri, sub îndrumarea judecãtorului-raportor. Termenul de redactare este de cel mult 30 de zile de la pronunţare.
(2) Deciziile, hotãrârile şi avizele se certificã de cãtre preşedintele Curţii Constituţionale şi de magistratul-asistent care a participat la dezbateri. Ele primesc numãr în ordinea înscrierii lor în condica de şedinţã, separat pentru decizii, hotãrâri şi avize.
(3) Curtea Constituţionalã editeazã culegeri de decizii şi hotãrâri şi organizeazã sistematizarea jurisprudenţei sale."
39. Titlul capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL IV
Statutul judecãtorilor Curţii Constituţionale"
40. Înaintea alineatului (1) al articolului 37 se introduc douã alineate noi, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - Judecãtorii Curţii Constituţionale sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor lor şi sunt inamovibili pe durata mandatului.
Judecãtorii Curţii Constituţionale nu pot fi traşi la rãspundere juridicã pentru opiniile şi voturile exprimate la adoptarea soluţiilor."
41. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 42 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - (1) Judecãtorii Curţii Constituţionale nu pot fi arestaţi sau trimişi în judecatã penalã decât cu aprobarea Biroului permanent al Camerei Deputaţilor, al Senatului sau a Preşedintelui României, dupã caz, la cererea procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(2) Competenţa de judecatã pentru infracţiunile sãvârşite de judecãtorii Curţii Constituţionale aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie."
42. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - Preşedintele Curţii Constituţionale este egal în grad cu preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, iar judecãtorii Curţii Constituţionale, cu vicepreşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, beneficiind de indemnizaţie egalã cu a acestora, majoratã cu 15%, precum şi de celelalte drepturi."
43. Dupã articolul 46 se introduc douã articole noi, articolele 46^1 şi 46^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 46^1. - Judecãtorii care nu au domiciliul în municipiul Bucureşti beneficiazã de cazare gratuitã, de transport sãptãmânal la şi de la localitatea de domiciliu, precum şi de diurnã pentru zilele în care participã la lucrãrile Curţii Constituţionale, în condiţiile prevãzute de lege pentru deputaţi şi senatori.
Art. 46^2. - (1) La încetarea mandatului, ca urmare a expirãrii termenului acestuia sau a imposibilitãţii exercitãrii sale din motive de sãnãtate, judecãtorii Curţii Constituţionale beneficiazã de o sumã egalã cu indemnizaţia netã pe 6 luni de activitate.
(2) Judecãtorii Curţii Constituţionale, la data pensionãrii sau recalculãrii pensiilor anterior stabilite, beneficiazã de pensie de serviciu egalã cu 80% din indemnizaţia lor brutã lunarã. Pensia astfel stabilitã se actualizeazã în raport cu indemnizaţia judecãtorilor Curţii Constituţionale şi se impoziteazã potrivit legii.
(3) Judecãtorii Curţii Constituţionale au dreptul la paşaport diplomatic, în condiţiile legii."
44. Titlul capitolului V va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL V
Personalul Curţii Constituţionale"
45. În cadrul capitolului V, dupã articolul 46^2 se introduc douã articole noi, articolele 46^3 şi 46^4, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 46^3. - (1) Personalul Curţii Constituţionale este constituit din corpul magistraţilor-asistenţi şi din personalul Secretariatului General, care este condus de un secretar general.
(2) Secretarul general este asimilat magistraţilor, beneficiind în mod corespunzãtor de drepturile acestora. Perioada de îndeplinire a funcţiei de secretar general al Curţii Constituţionale constituie vechime în magistraturã.
(3) Secretarul general este ordonator de credite, în condiţiile art. 11 alin. (2).
Art. 46^4. - Statutul personalului Curţii Constituţionale se reglementeazã prin lege specialã."
46. Titlul capitolului VI va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale"
47. Alineatul (2) al articolului 49 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Proiectul de buget se aprobã de cãtre Plenul Curţii Constituţionale şi se înainteazã Guvernului pentru a fi inclus distinct în proiectul bugetului de stat supus legiferãrii."
48. Articolul 51 se abrogã.
49. Articolul 52 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - Autoritãţile publice, instituţiile, regiile autonome, societãţile comerciale şi orice alte organizaţii sunt obligate sã comunice informaţiile, documentele şi actele pe care le deţin, cerute de Curtea Constituţionalã pentru realizarea atribuţiilor sale."
50. Articolul 53 se abrogã.
ART. II
În tot cuprinsul legii, denumirea "Curtea Supremã de Justiţie" se înlocuieşte cu denumirea "Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie".
ART. III
<>Legea nr. 47/1992 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ

Bucureşti, 3 iunie 2004.
Nr. 232.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016