Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 231 din 7 octombrie 2015  privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 martie 2012 de stabilire a cerinţelor tehnice şi comerciale aplicabile operaţiunilor de transfer de credit şi de debitare directă în euro şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 924/2009    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 231 din 7 octombrie 2015 privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 martie 2012 de stabilire a cerinţelor tehnice şi comerciale aplicabile operaţiunilor de transfer de credit şi de debitare directă în euro şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 924/2009

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 758 din 12 octombrie 2015

    Parlamentul României adoptă prezenta lege.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Prezenta lege stabileşte măsurile necesare punerii în aplicare la nivel naţional a dispoziţiilor cuprinse în Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 martie 2012 de stabilire a cerinţelor tehnice şi comerciale aplicabile operaţiunilor de transfer de credit şi de debitare directă în euro şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 924/2009, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 94 din 30 martie 2012, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 260/2012.
    ART. 2
    (1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta lege au semnificaţia prevăzută în Regulamentul (UE) nr. 260/2012.
    (2) În sensul prezentei legi, prin operator de sistem de plăţi se înţelege entitatea autorizată de Banca Naţională a României în calitate de administrator al unui sistem de plăţi, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. II
    Autoritatea competentă responsabilă cu asigurarea respectării prevederilor Regulamentului

    ART. 3
    (1) În aplicarea art. 10 din Regulamentul (UE) nr. 260/2012, Banca Naţională a României este desemnată autoritate competentă responsabilă cu asigurarea respectării prevederilor Regulamentului (UE) nr. 260/2012.
    (2) În sensul alin. (1), Banca Naţională a României monitorizează prestatorii de servicii de plată, operatorii sistemelor de plăţi stabiliţi pe teritoriul României care furnizează servicii de plată în euro, de tipul operaţiunilor de transfer de credit şi de debitare directă, precum şi proprietarii schemelor de plăţi prevăzute la art. 4 din Regulamentul (UE) nr. 260/2012.
    (3) În exercitarea atribuţiilor prevăzute de prezenta lege, Banca Naţională a României cooperează cu alte autorităţi competente din state membre ale Uniunii Europene, în condiţiile stabilite de Regulamentul (UE) nr. 260/2012.
     ART. 4
     În exercitarea atribuţiilor care îi revin în calitate de autoritate competentă conform art. 3 alin. (1), Banca Naţională a României poate:
    a) să solicite orice informaţii şi documente în legătură cu executarea, procesarea şi/sau decontarea operaţiunilor de transfer de credit şi debitare directă în euro, opinii şi/sau rapoarte de audit relevante privind componentele şi sistemele IT utilizate, emise de persoane specializate în domeniu;
    b) să efectueze inspecţii la sediul prestatorilor de servicii de plată şi al operatorilor de sisteme sau scheme de plată care funcţionează pe teritoriul României şi, dacă este cazul, la sediul entităţilor care operează tehnic infrastructuri de plăţi, stabilite pe teritoriul României.

    CAP. III
    Măsuri de remediere şi sancţiuni

    ART. 5
    (1) Pentru nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 260/2012, ale actelor delegate adoptate de Comisie în temeiul Regulamentului (UE) nr. 260/2012 sau ale reglementărilor emise de Banca Naţională a României potrivit art. 12, Banca Naţională a României, în calitate de autoritate competentă în sensul art. 3 alin. (1), dispune măsuri de remediere şi/sau aplică sancţiuni în conformitate cu prevederile prezentei legi.
    (2) Măsurile de remediere şi/sau sancţiunile dispuse conform prevederilor alin. (1) trebuie să fie eficiente, proporţionale şi de natură a avea un efect descurajant.
    (3) La stabilirea măsurii de remediere şi/sau sancţiunii, precum şi, după caz, a cuantumului acesteia, Banca Naţională a României are în vedere circumstanţele personale şi reale ale săvârşirii faptei.
    ART. 6
    (1) În aplicarea art. 5 alin. (1), Banca Naţională a României poate să dispună măsuri de remediere necesare în scopul înlăturării deficienţelor constatate şi/sau a cauzelor acestora, precum şi pentru a impune persoanelor în culpă o conduită conformă cu cerinţele prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 260/2012 sau de actele delegate adoptate de Comisie în temeiul acestui regulament ori de reglementările emise de Banca Naţională a României potrivit art. 12.
    (2) În situaţia în care persoanele prevăzute la art. 3 alin. (2) nu se conformează măsurilor de remediere dispuse de Banca Naţională a României, aceasta poate aplica sancţiunile prevăzute la art. 7.
    ART. 7
    (1) În aplicarea art. 5 alin. (1), Banca Naţională a României poate aplica următoarele sancţiuni:
    a) avertisment scris;
    b) amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei;
    c) suspendarea temporară a dreptului prestatorilor de servicii de plată de a presta servicii de plată de tipul celor care fac obiectul Regulamentului (UE) nr. 260/2012;
    d) suspendarea temporară a autorizaţiei de funcţionare a operatorilor de sisteme de plăţi.
    (2) Sancţiunile prevăzute la alin. (1) pot fi aplicate concomitent cu dispunerea de măsuri de remediere potrivit art. 6 alin. (1) sau independent de acestea.
    (3) Actele de aplicare a sancţiunii amenzii constituie titluri executorii. Amenzile încasate potrivit prevederilor alin. (1) lit. b) se fac venit la bugetul de stat.
    (4) Aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se prescrie în termen de un an de la data constatării faptei, dar nu mai mult de 3 ani de la data săvârşirii acesteia.
    ART. 8
    (1) Constatarea faptelor prevăzute la art. 5 alin. (1) se realizează de către reprezentanţi ai Băncii Naţionale a României împuterniciţi în acest sens, în cursul inspecţiilor efectuate la sediul persoanelor prevăzute la art. 4 lit. b) sau pe baza informaţiilor, documentelor sau opiniilor/rapoartelor de audit puse la dispoziţia Băncii Naţionale a României în conformitate cu art. 4 lit. a).
    (2) Actele prin care sunt dispuse măsuri de remediere şi/sau sunt aplicate sancţiunile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. a) şi b) se emit de către guvernatorul, prim-viceguvernatorul sau viceguvernatorii Băncii Naţionale a României, conform reglementărilor interne.
    (3) Actele prin care sunt aplicate sancţiunile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. c) şi d) se emit de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României.
    (4) Actele emise în temeiul alin. (2) şi (3) trebuie să cuprindă cel puţin elementele de identificare a persoanei în culpă, descrierea faptei şi a circumstanţelor acesteia şi temeiul de drept al dispunerii măsurii sau, după caz, al aplicării sancţiunii.
    ART. 9
    (1) Actele adoptate de Banca Naţională a României potrivit prezentei legi pot fi contestate, în termen de 15 zile de la comunicare. Contestaţiile se soluţionează de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, care se pronunţă prin hotărâre motivată, în termen de 30 de zile de la data sesizării.
    (2) Hotărârea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României poate fi atacată în termen de 15 zile de la comunicare, la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Hotărârea instanţei este definitivă.
    (3) Banca Naţională a României este singura autoritate în măsură să se pronunţe asupra considerentelor de oportunitate, a evaluărilor şi analizelor calitative care stau la baza emiterii actelor sale.
    (4) În cazul contestării în instanţă a actelor Băncii Naţionale a României potrivit alin. (2), instanţa judecătorească se poate pronunţa asupra legalităţii acestor acte.
    (5) Până la adoptarea unei hotărâri de către Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, potrivit alin. (1), sau până la pronunţarea unei hotărâri definitive de către instanţa judecătorească, potrivit alin. (2), executarea actelor emise de Banca Naţională a României nu se suspendă.

    CAP. IV
    Soluţionarea extrajudiciară a diferendelor

    ART. 10
    Soluţionarea pe cale extrajudiciară a diferendelor intervenite între prestatorii de servicii de plată şi utilizatorii unor astfel de servicii în legătură cu drepturile şi obligaţiile ce decurg din Regulamentul (UE) nr. 260/2012 se face în conformitate cu prevederile Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificările şi completările ulterioare.
    ART. 11
    Prevederile art. 10 nu aduc atingere dreptului persoanei interesate de a iniţia acţiuni în justiţie în legătură cu drepturile şi obligaţiile ce decurg din Regulamentul (UE) nr. 260/2012.

    CAP. V
    Dispoziţii finale

    ART. 12
    (1) În exercitarea prerogativelor care îi revin potrivit art. 3, Banca Naţională a României poate emite reglementări, pentru a asigura punerea în aplicare a dispoziţiilor Regulamentului (UE) nr. 260/2012 şi a actelor delegate adoptate de Comisia Europeană în condiţiile Regulamentului (UE).
    (2) Reglementările emise în aplicarea prezentei legi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                        PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                             VALERIU-ŞTEFAN ZGONEA

                             PREŞEDINTELE SENATULUI
                    CĂLIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TĂRICEANU

    Bucureşti, 7 octombrie 2015.
    Nr. 231.
                                     -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016