Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 227 din 7 iunie 2006  privind prevenirea si combaterea dopajului in sport    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 227 din 7 iunie 2006 privind prevenirea si combaterea dopajului in sport

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 518 din 15 iunie 2006

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

TITLUL I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta lege reglementeazã prevenirea şi combaterea dopajului în sport.
(2) Conform reglementãrilor Convenţiei împotriva dopajului, adoptatã în cadrul Consiliului Europei, la Strasbourg la 16 noiembrie 1989, ratificatã prin Legea nr. 171/1998, şi ale Codului Mondial Anti-Doping, elaborat de Agenţia Mondialã Anti-Doping, denumit în continuare Cod, se interzice dopajul în sport din raţiuni de naturã eticã şi medicalã.
ART. 2
(1) Dopajul în sport reprezintã una sau mai multe încãlcãri ale reglementãrilor anti-doping prevãzute la alin. (2).
(2) Constituie încãlcãri ale reglementãrilor anti-doping urmãtoarele fapte:
a) prezenţa unei substanţe interzise sau a metaboliţilor acesteia ori a markerilor ei în proba biologicã provenitã de la un sportiv;
b) utilizarea sau tentativa de a utiliza o substanţã interzisã sau o metodã interzisã;
c) refuzul sau neprezentarea nejustificatã pentru prelevarea de probe dupã primirea invitaţiei la controlul doping, în conformitate cu reglementãrile anti-doping, sau evitarea în orice mod a prelevãrii probelor;
d) încãlcarea reglementãrilor în vigoare referitoare la disponibilitatea sportivului pentru controalele doping în afara competiţiei, prin nedeclararea de cãtre sportiv a informaţiilor necesare despre locurile unde poate fi gãsit şi neparticiparea la efectuarea controalelor doping în afara competiţiei planificate pe baza dispoziţiilor legale în vigoare;
e) falsificarea sau tentativa de a falsifica orice parte a controlului doping;
f) deţinerea de substanţe şi/sau de metode interzise;
g) traficarea oricãrei substanţe şi/sau metode interzise;
h) administrarea sau tentativa de a administra o substanţã interzisã oricãrui sportiv sau utilizarea unei metode interzise asupra oricãrui sportiv ori asistarea, instigarea sau orice formã de complicitate referitoare la orice încãlcare a faptelor prevãzute la lit. a)-g).
ART. 3
În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
1. sportiv - orice persoanã care participã la activitatea sportivã la nivel internaţional, definit ca atare de fiecare federaţie internaţionalã sau la nivel naţional, aşa cum este definit de fiecare organizaţie naţionalã anti-doping, şi orice altã persoanã care participã la activitatea sportivã la un nivel inferior, dacã este desemnatã de organizaţia sa naţionalã anti-doping;
2. sportiv de nivel internaţional - sportivul desemnat de una sau mai multe federaţii internaţionale ca fãcând parte din eşantionul de testare înregistrat al unei federaţii internaţionale;
3. personal asistent al sportivului - orice antrenor, instructor, manager, agent, personal din conducerea echipei, oficial, personal medical sau paramedical care lucreazã cu sau trateazã sportivi care participã sau se pregãtesc sã participe la competiţii sportive;
4. organizaţie naţionalã anti-doping - acea autoritate naţionalã sau acele autoritãţi naţionale responsabile cu privire la adoptarea şi implementarea reglementãrilor anti-doping, conducerea activitãţii de prelevare de probe biologice, gestionarea rezultatelor la testele efectuate şi conducerea audierilor, toate aceste responsabilitãţi fiind la nivel naţional. Dacã aceastã desemnare nu a fost fãcutã de autoritatea sau autoritãţile publice competente, entitatea respectivã va fi comitetul naţional olimpic al ţãrii respective sau reprezentantul sãu;
5. control doping - procesul care include planificarea distribuirii testãrilor, recoltarea şi mânuirea de probe biologice, analiza de laborator, gestionarea rezultatelor, audieri şi apeluri;
6. control doping în cadrul competiţiei - un test efectuat în cadrul competiţiei şi în baza cãruia sportivul este selecţionat pentru a fi testat în legãturã cu o anume competiţie, cu excepţia situaţiilor în care se prevede altfel în reglementãrile unei federaţii internaţionale sau ale unei alte organizaţii naţionale anti-doping;
7. control doping în afara competiţiei - orice control doping care nu este realizat în cadrul competiţiei;
8. testãri-ţintã - selecţionarea de sportivi pentru testãri, acolo unde anumiţi sportivi aleşi special sau grupuri de sportivi sunt selectaţi pe o bazã guvernatã de reguli specifice, pentru efectuarea de testãri la un anumit moment;
9. control doping fãrã aviz prealabil - un control doping care se desfãşoarã fãrã vreo atenţionare prealabilã a sportivului şi în care sportivul este însoţit în permanenţã, începând din momentul anunţãrii şi pânã la prelevarea probei biologice;
10. ofiţer de control doping - un oficial care a fost specializat şi autorizat de cãtre Agenţia Naţionalã Anti-Doping de a avea, pe bazã de delegaţie, responsabilitatea gestionãrii la faţa locului a şedinţei de prelevare a probelor;
11. probã biologicã - orice material biologic colectat pentru a fi supus controlului doping;
12. testare doping - parte a procesului de desfãşurare a controlului doping, ce presupune planificarea distribuirii testelor, recoltarea de probe biologice, manipularea lor şi transportul de probe biologice la laborator;
13. listã interzisã - lista care denumeşte substanţele şi metodele interzise;
14. substanţã interzisã - orice substanţã calificatã astfel în cuprinsul listei interzise;
15. metodã interzisã - orice metodã calificatã astfel în cuprinsul listei interzise;
16. substanţe specifice - substanţe care pot constitui obiectul încãlcãrilor, fãrã intenţie, prevãzute la art. 2 alin. (2), deoarece sunt folosite pe scarã largã în realizarea medicamentelor şi a cãror utilizare în scop de dopaj este puţin probabilã;
17. standard internaţional - un standard adoptat de Agenţia Mondialã Anti-Doping, ce conţine detalii tehnice necesare pentru implementarea dispoziţiilor Codului;
18. rezultate pozitive constatate - un raport de la un laborator sau de la altã entitate cãreia i s-a aprobat efectuarea de testãri, care identificã într-o probã biologicã prezenţa unei substanţe interzise, a metaboliţilor ori a markerilor sãi, inclusiv însemnate cantitãţi de substanţe endogene sau dovezi ale utilizãrii de metode interzise;
19. metabolit - orice substanţã produsã în organism în urma unui proces de metabolizare, biodegradare;
20. marker - un compus, grup de compuşi sau parametri biologici care indicã utilizarea de substanţe sau metode interzise;
21. suspendare - oprirea sportivului sau a altei persoane, pentru o perioadã determinatã de timp, de la participarea în cadrul oricãrei competiţii sau al unei manifestãri sportive ori sponsorizãri, ca urmare a deciziei luate în urma audierii prevãzute la art. 28, conform prezentei legi;
22. descalificare - invalidarea rezultatelor sportivului, obţinute în cadrul unei anumite competiţii sau manifestãri sportive, cu toate consecinţele ce decurg din aceasta, inclusiv retragerea de medalii, puncte şi premii;
23. falsificare - modificarea rezultatelor analizelor, în scopul inducerii în eroare şi în vederea împiedicãrii desfãşurãrii normale a procedurilor obişnuite de testare doping;
24. utilizare de substanţe sau metode interzise - aplicarea, ingerarea, injectarea sau consumul prin orice mijloace al oricãrei substanţe sau metode interzise;
25. scutire pentru uz terapeutic (SUT) - aprobarea utilizãrii în scopuri terapeutice a unei substanţe şi/sau metode interzise sportivilor care prezintã o afecţiune doveditã medical;
26. terapeutic - tratamentul unei stãri medicale cu agenţi sau metode curative sau care ajutã la vindecare;
27. competiţie - o singurã cursã, meci, joc sau o întrecere sportivã singularã;
28. manifestare sportivã - o serie de competiţii individuale conduse de o singurã entitate conducãtoare;
29. tentativã - angajare comportamentalã deliberatã care constituie un pas important în desfãşurarea unei acţiuni, cu scopul sãvârşirii uneia dintre faptele prevãzute la art. 2 alin. (2);
30. lipsa vinovãţiei sau a neglijenţei efective - demonstrarea de cãtre sportiv a faptului cã nu a ştiut sau suspectat şi nici nu ar fi avut posibilitatea sã ştie sau sã suspecteze, chiar prin exercitarea celei mai atente griji, faptul cã a folosit sau cã i s-au administrat substanţe sau metode interzise;
31. lipsa vinovãţiei sau a neglijenţei semnificative - demonstrarea de cãtre sportiv a faptului cã vinovãţia sau neglijenţa de care a dat dovadã nu a fost semnificativã în ceea ce priveşte încãlcarea legislaţiei anti-doping;
32. participant - orice sportiv sau membru al personalului asistent al sportivului;
33. persoanã - o persoanã fizicã sau juridicã;
34. deţinere - posesia sau controlul exclusiv asupra substanţei sau metodei interzise;
35. eşantion înregistrat de testare - eşantionul de sportivi la nivelul competiţional cel mai înalt, stabilit separat de cãtre fiecare federaţie internaţionalã şi organizaţie naţionalã anti-doping, care este supus controlului în cadrul şi în afara competiţiei, ca parte a planului de distribuţie a testãrilor aparţinând organizaţiei sau federaţiei internaţionale respective;
36. sport de echipã - un sport în care înlocuirea jucãtorilor este permisã pe durata desfãşurãrii unei competiţii;
37. comercializare ilicitã - vânzarea, administrarea, transportul, livrarea sau distribuirea unei substanţe interzise sau a unei metode interzise unui sportiv, fie direct, fie prin intermediul unei terţe persoane, cu excepţia vânzãrii sau distribuirii, în scopuri terapeutice, de cãtre personalul medical sau de cãtre alte persoane decât membrii personalului asistent al sportivului a unei substanţe interzise, cu respectarea prevederilor prezentei legi.

TITLUL II
Strategia naţionalã anti-doping

CAP. I
Agenţia Naţionalã Anti-Doping

ART. 4
În vederea combaterii fenomenului de dopaj în sport funcţioneazã Agenţia Naţionalã Anti-Doping, denumitã în continuare Agenţia, instituţie publicã cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului, coordonatã de primul-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru, ca organ de specialitate cu autonomie decizionalã în activitatea anti-doping, finanţatã din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, cu sediul în municipiul Bucureşti, bd. Basarabia nr. 37-39, sectorul 2.
ART. 5
Agenţia are urmãtoarele obiective:
a) prevenirea şi combaterea la nivel naţional a fenomenului de dopaj prin adoptarea şi implementarea politicilor şi reglementãrilor anti-doping, în conformitate cu prevederile prezentei legi;
b) încurajarea practicãrii unui sport curat, în vederea protejãrii sãnãtãţii sportivilor şi respectãrii principiilor fairplay-ului în sport;
c) promovarea şi susţinerea cercetãrilor anti-doping.
ART. 6
În vederea realizãrii obiectivelor prevãzute la art. 5, Agenţia îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã strategia naţionalã anti-doping, în conformitate cu obiectivele şi prevederile Codului şi ale standardelor internaţionale;
b) iniţiazã proiecte de acte normative pentru armonizarea legislaţiei naţionale anti-doping cu reglementãrile internaţionale în domeniu;
c) iniţiazã, susţine financiar şi/sau promoveazã, dupã caz, programe educative şi de prevenire a dopajului în sport;
d) asigurã aplicarea de mãsuri concrete pentru sancţionarea dopajului în sport;
e) iniţiazã, susţine financiar şi/sau încurajeazã programe de promovare a fairplay-ului în sport;
f) încurajeazã structurile sportive, Agenţia Naţionalã pentru Sport şi Comitetul Olimpic şi Sportiv Român în adoptarea unor programe de testare coerente şi uniforme;
g) colaboreazã cu autoritãţile şi instituţiile publice, cu organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale naţionale şi internaţionale cu atribuţii în domeniu;
h) propune autoritãţilor şi instituţiilor publice mãsuri specifice, în sensul intensificãrii luptei împotriva traficului ilicit de substanţe şi/sau metode interzise;
i) aprobã, publicã anual şi revizuieşte lista substanţelor şi a metodelor interzise, în conformitate cu lista Agenţiei Mondiale Anti-Doping;
j) publicã şi reactualizeazã anual, în colaborare cu Ministerul Sãnãtãţii Publice şi cu Agenţia Naţionalã a Medicamentului, lista cu specialitãţile farmaceutice autorizate şi comercializate în România care au în componenţã substanţe şi/sau metode interzise;
k) stabileşte programul naţional anual anti-doping, în competiţie şi în afara competiţiei, care cuprinde toţi sportivii de nivel naţional şi internaţional;
l) întocmeşte lista cu sportivii de nivel naţional şi internaţional, adresele acestora şi locurile de pregãtire;
m) organizeazã şi efectueazã controalele doping atât în cadrul competiţiilor, cât şi în afara acestora, cu excepţia controalelor efectuate de federaţiile internaţionale în timpul competiţiilor internaţionale organizate pe teritoriul României;
n) încurajeazã procesul de testare reciprocã între organizaţiile naţionale anti-doping;
o) planificã şi asigurã desfãşurarea audierilor sportivilor şi ale altor persoane susceptibile de dopaj, într-un cadru corect şi echitabil, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu standardele internaţionale;
p) aprobã scutirile de uz terapeutic pentru sportivii de nivel naţional, la solicitarea scrisã a comisiilor anti-doping din federaţiile sportive naţionale şi/sau ligi. Pentru sportivii de nivel internaţional avizeazã şi trimite dosarele depuse, spre aprobare, federaţiei internaţionale responsabile şi Agenţiei Mondiale Anti-Doping;
q) comunicã Agenţiei Mondiale Anti-Doping cazurile de dopaj depistate în rândul sportivilor români, pe plan naţional şi/sau internaţional;
r) elaboreazã normele metodologice privind organizarea şi desfãşurarea controlului doping;
s) asigurã instruirea şi perfecţionarea ofiţerilor de control doping, precum şi eliberarea unui atestat în acest sens;
t) prezintã anual un raport de activitate Guvernului şi Parlamentului;
u) organizeazã periodic acţiuni privind informarea, prevenirea şi combaterea fenomenului de dopaj în sport;
v) iniţiazã, promoveazã şi desfãşoarã activitãţi de cercetare pentru eradicarea dopajului în sport.
ART. 7
Posturile publice de radio şi de televiziune pun la dispoziţie Agenţiei un spaţiu de emisie de minimum 30 de minute sãptãmânal, din care 50% la ore de maximã audienţã, pentru difuzarea de materiale promoţionale de prevenire şi combatere a dopajului în sport.
ART. 8
(1) Pe lângã Agenţie funcţioneazã Consiliul director, ca organ consultativ.
(2) Conducerea Agenţiei este asiguratã de un preşedinte, numit pe o perioadã de 5 ani, prin decizie a primului-ministru, din rândul specialiştilor în domeniu, pe baza îndeplinirii cerinţelor de competenţe profesionale şi manageriale, precum şi a criteriului de independenţã politicã şi de independenţã faţã de structurile sportive.
ART. 9
(1) Consiliul director al Agenţiei are în componenţã 9 membri, dupã cum urmeazã:
a) preşedinte;
b) 2 reprezentanţi ai Cancelariei Primului-Ministru, desemnaţi de şeful Cancelariei;
c) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru Sport, desemnat de preşedintele acesteia din rândul angajaţilor sãi;
d) un reprezentant al Comitetului Olimpic şi Sportiv Român;
e) un reprezentant din domeniul farmacologiei sau toxicologiei, desemnat de Ministerul Sãnãtãţii;
f) un reprezentant din domeniul medicinei sportive, desemnat de Ministerul Sãnãtãţii;
g) un reprezentant al sportivilor de performanţã, desemnat de Comitetul Olimpic şi Sportiv Român;
h) un reprezentant al federaţiilor sportive naţionale, desemnat de Comitetul Olimpic şi Sportiv Român.
(2) Competenţele Consiliului director se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Activitatea Consiliului director este condusã de un preşedinte care este şi preşedintele Agenţiei.
(4) Mandatul membrilor Consiliului director este de 5 ani.
(5) Membrii Consiliului director sunt obligaţi sã respecte secretul profesional şi vor semna declaraţii de confidenţialitate şi conflict de interese.
(6) Consiliul director se întruneşte în şedinţe ordinare lunare şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie, la solicitarea preşedintelui sau a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor sãi.
(7) Convocarea şedinţelor de Consiliu director se face cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte şi va cuprinde în mod obligatoriu ordinea de zi ce urmeazã a fi dezbãtutã şi documentaţia necesarã.
(8) Deciziile Consiliului director sunt adoptate cu votul a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor sãi.
(9) Membrii Consiliului director, care participã la şedinţe, cu excepţia preşedintelui, beneficiazã de indemnizaţie de şedinţã de 20% din indemnizaţia lunarã a preşedintelui. Totalul sumelor cuvenite unui membru al Consiliului director, ca urmare a participãrii la şedinţe, nu poate depãşi într-o lunã 20% din indemnizaţia lunarã a preşedintelui.
ART. 10
(1) Mandatul membrilor Consiliului director înceteazã înainte de termen în urmãtoarele situaţii:
a) renunţarea la calitatea de membru;
b) transferarea în cadrul altei autoritãţi sau instituţii publice;
c) aplicarea unei sancţiuni disciplinare;
d) neîndeplinirea obligaţiilor ce îi revin;
e) pierderea calitãţii pentru care au fost numiţi;
f) deces.
(2) În cazurile prevãzute la alin. (1) se desemneazã un nou membru, al cãrui mandat dureazã pânã la expirarea mandatului celui în locul cãruia a fost numit.
ART. 11
(1) Preşedintele Agenţiei are rang de secretar de stat şi este ajutat în activitatea sa de un vicepreşedinte, cu rang de subsecretar de stat, numit pe o perioadã de 5 ani, în condiţiile legii, prin decizie a primului-ministru, pe baza îndeplinirii cerinţelor de competenţe profesionale şi manageriale, precum şi a criteriului de independenţã politicã şi de independenţã faţã de structurile sportive.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale preşedintele Agenţiei emite ordine şi instrucţiuni.
(3) Ordinele şi instrucţiunile cu caracter normativ emise de preşedintele Agenţiei se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 12
(1) Pe lângã Agenţie se constituie Comisia de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic, Comisia de audiere a sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încãlcat reglementãrile anti-doping, Comisia de apel şi Comitetul pentru stabilirea sancţiunilor.
(2) Componenţa şi competenţele comisiilor şi comitetului prevãzute la alin. (1) se aprobã prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(3) Membrii comisiilor şi comitetului prevãzute la alin. (1), care participã la şedinţe, beneficiazã de indemnizaţie de şedinţã de 20% din indemnizaţia lunarã a preşedintelui. Totalul sumelor cuvenite unui membru al comisiilor, respectiv al comitetului, ca urmare a participãrii la şedinţe, nu poate depãşi într-o lunã 20% din indemnizaţia lunarã a preşedintelui.
(4) Pentru activitatea prestatã de Comisia de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic, de Comisia de audiere a sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încãlcat reglementãrile anti-doping şi de Comisia de apel se percep taxe al cãror cuantum se stabileşte anual prin decizie a Consiliului director, aprobatã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 13
(1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Agenţiei se asigurã din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat.
(2) Modul de utilizare a veniturilor proprii ale Agenţiei se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Finanţarea activitãţii Agenţiei se realizeazã, începând cu anul 2006, din prevederile bugetare aprobate Cancelariei Primului-Ministru.
ART. 14
(1) Personalul Agenţiei beneficiazã de spor de confidenţialitate în cuantum de 15%, aplicat la salariul de bazã brut lunar.
(2) Categoriile de personal şi condiţiile de acordare a sporului prevãzut la alin. (1) se stabilesc, în limitele prevãzute de lege, prin actul administrativ al ordonatorului principal de credite, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei.
(3) Agenţia constituie un fond de stimulente prin aplicarea unui coeficient de 35% la sumele încasate pentru bugetul de stat, reprezentând amenzi, ca urmare a controlului.
(4) Modul de constituire şi de utilizare a fondului de stimulente, precum şi categoriile de personal care beneficiazã de fondurile prevãzute la alin. (3) se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin hotãrâre a Guvernului.

CAP. II
Publicarea şi revizuirea listei interzise

ART. 15
Lista interzisã, în conformitate cu cea a Agenţiei Mondiale Anti-Doping, se aprobã prin ordin al preşedintelui Agenţiei şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 16
(1) Agenţia va revizui lista interzisã ori de câte ori vor apãrea modificãri în lista publicatã de Agenţia Mondialã Anti-Doping.
(2) Agenţia are obligaţia sã informeze în scris toţi factorii responsabili din mişcarea sportivã asupra oricãror revizuiri ale listei interzise.

CAP. III
Scutiri pentru uz terapeutic

ART. 17
(1) Agenţia aprobã scutirile pentru uz terapeutic pentru sportivii de nivel naţional, la solicitarea scrisã a comisiilor anti-doping din federaţiile sportive naţionale, din cluburi şi/sau din ligile profesionale, în conformitate cu procedura descrisã în Standardul internaţional pentru scutiri de uz terapeutic (SUT) al Agenţiei Mondiale Anti-Doping.
(2) Agenţia avizeazã şi transmite spre aprobare Agenţiei Mondiale Anti-Doping şi federaţiei internaţionale de specialitate dosarele pentru scutiri pentru uz terapeutic, în cazul sportivilor de nivel internaţional.
(3) Agenţia va raporta Agenţiei Mondiale Anti-Doping acordarea scutirilor pentru uz terapeutic, atât pentru sportivii de nivel naţional, cât şi pentru cei de nivel internaţional, care sunt înscrişi în lotul sãu de testare înregistrat.

CAP. IV
Asistenţa medicalã a sportivilor

ART. 18
Medicii cu specialitatea medicinã sportivã şi asistenţii medicali din personalul asistent al sportivilor trebuie sã acorde o atenţie deosebitã tratamentului medical al acestora şi sã respecte urmãtoarele reguli:
a) sã nu recomande, sã nu prescrie şi sã nu administreze medicamente ce au în compoziţie substanţe interzise, atunci când acestea pot fi înlocuite cu altele care nu conţin astfel de substanţe;
b) sã nu recomande, sã nu prescrie sau sã nu colaboreze la utilizarea unor metode interzise care sunt incluse pe lista interzisã;
c) sã previnã folosirea de cãtre sportivi a substanţelor şi/sau a metodelor interzise;
d) sã informeze sportivii şi federaţiile sportive naţionale responsabile asupra medicaţiei administrate, a compoziţiei şi efectelor asupra organismului;
e) sã informeze federaţia sportivã naţionalã responsabilã, precum şi Agenţia în cazul în care suspecteazã un sportiv cã ar folosi substanţe şi/sau metode interzise, pentru ca acesta sã fie supus unor testãri-ţintã.
ART. 19
Sportivul de nivel naţional sau internaţional are obligaţia sã îşi precizeze calitatea la orice consultaţie medicalã, de orice naturã.

CAP. V
Controlul doping

ART. 20
Controlul doping, în competiţie şi în afara competiţiei, se efectueazã conform Programului naţional anual anti-doping, cu respectarea Standardului internaţional pentru testãri.
ART. 21
(1) Controlul doping se solicitã Agenţiei de cãtre:
a) Agenţia Naţionalã pentru Sport;
b) Comitetul Olimpic şi Sportiv Român;
c) federaţiile sportive naţionale, cluburi sau ligi profesioniste;
d) alţi organizatori de manifestãri sportive, care nu sunt cuprinşi într-un cadru federal.
(2) Procedura de desfãşurare a controlului doping este reglementatã în normele metodologice privind organizarea şi desfãşurarea controlului doping, care se elaboreazã de Agenţie, în conformitate cu Standardul internaţional pentru testãri, emis de Agenţia Mondialã Anti-Doping.
(3) În cazul sesizãrilor de urgenţã, preşedintele Agenţiei poate sã dispunã efectuarea unui control doping.
ART. 22
(1) Sportivul participant la o competiţie sportivã este obligat sã se supunã controlului doping, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Recordurile naţionale se pot omologa numai în urma efectuãrii controlului doping asupra sportivului în cauzã.
(3) Testãrile-ţintã şi cele în afara competiţiilor pot fi efectuate oricând şi fãrã preaviz, în toate locurile şi incintele în care se desfãşoarã activitãţi fizice şi sportive, iar sportivii au obligaţia sã se supunã acestor testãri.
ART. 23
(1) Testarea doping se efectueazã în spaţii adecvate numite staţia de control doping, compuse din camerã de aşteptare, camerã unde se desfãşoarã şedinţa de colectare a probelor, grup sanitar cu douã cabine, complet utilate, în conformitate cu prevederile Standardului internaţional pentru testãri.
(2) În termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, administratorii de baze sportive au obligaţia sã amenajeze staţii de control doping în conformitate cu prevederile Standardului internaţional pentru testãri.
ART. 24
Testãrile doping pot fi efectuate numai de cãtre ofiţerii de control doping care au absolvit un curs de perfecţionare şi deţin un atestat în acest sens, eliberat de Agenţie.
ART. 25
Rãspunderea privind recoltarea şi transportarea probelor la laborator aparţine Agenţiei.

CAP. VI
Gestionarea rezultatelor

ART. 26
(1) Rezultatul analizei de laborator este emis sub forma unui buletin de analizã, semnat de directorul Direcţiei cercetare şi laborator control doping din cadrul Agenţiei sau, în lipsa acestuia, de adjunctul sãu.
(2) Analiza probelor biologice şi emiterea buletinului de analizã se efectueazã de cãtre Direcţia cercetare şi laborator control doping, în conformitate cu Standardul internaţional pentru laboratoare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping.
(3) Rezultatul controlului doping se comunicã preşedintelui Agenţiei.
(4) În cazul unui rezultat pozitiv, Agenţia verificã dacã a survenit una dintre urmãtoarele situaţii:
a) a fost acordatã o scutire pentru uz terapeutic;
b) existã o suspiciune cu privire la încãlcarea Standardului internaţional pentru testãri sau existã o analizã de laborator care sã infirme validitatea rezultatului constatat.
(5) Dacã verificarea menţionatã la alin. (4) nu evidenţiazã una dintre situaţiile prevãzute, Agenţia informeazã sportivul în cauzã şi federaţia sportivã naţionalã responsabilã, Agenţia Naţionalã pentru Sport, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român şi Agenţia Mondialã Anti-Doping asupra:
a) rezultatului constatat;
b) reglementãrii anti-doping încãlcate;
c) drepturilor sportivului.
ART. 27
Sportivul are urmãtoarele drepturi:
a) de a cere contraexpertizã sau, în cazul în care renunţã, sã dea o declaraţie scrisã în acest sens;
b) de a fi prezent personal sau prin reprezentant la contraexpertizã, dacã aceasta este solicitatã;
c) de a solicita copii ale documentaţiei de laborator pentru proba sa, care include informaţiile prevãzute de Standardul internaţional pentru laboratoare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping.

CAP. VII
Dreptul la o audiere echitabilã

ART. 28
(1) Agenţia organizeazã o procedurã de audiere pentru sportivul sau personalul asistent al acestuia, învinuit de una dintre încãlcãrile prevãzute la art. 2 alin. (2).
(2) Procesul de audiere se desfãşoarã cu respectarea urmãtoarelor principii:
a) organizarea audierii într-un interval de timp rezonabil;
b) o comisie de audiere echitabilã şi imparţialã;
c) dreptul de a fi reprezentat pe cheltuiala persoanei;
d) dreptul de a fi informat corect şi la timp despre învinuirea adusã de violare a reglementãrilor anti-doping;
e) dreptul de a se apãra în faţa învinuirii aduse de violare a reglementãrilor anti-doping;
f) dreptul fiecãrei pãrţi de a prezenta probe, de a chema şi interoga martori;
g) dreptul persoanei la un interpret pe durata audierii;
h) dreptul la o decizie în formã scrisã, motivatã şi comunicatã într-un timp rezonabil.
(3) Preşedintele Agenţiei poate decide organizarea unei proceduri de audiere în regim de urgenţã, atunci când împrejurãrile o cer.

CAP. VIII
Confidenţialitate

ART. 29
Identitatea sportivilor ale cãror probe biologice sunt pozitive sau a sportivilor ori personalului asistent al acestora, care sunt suspectaţi de una dintre încãlcãrile prevãzute la art. 2 alin. (2), poate fi fãcutã publicã de cãtre preşedintele Agenţiei sau, în lipsa acestuia, de cãtre înlocuitorul sãu, numai dupã soluţionarea definitivã a cazului.

CAP. IX
Sancţiuni

ART. 30
(1) Orice încãlcare prevãzutã la art. 2 alin. (2) sãvârşitã de cãtre sportiv în timpul sau în legãturã cu o manifestare sportivã şi/sau unei competiţii sportive, doveditã conform procedurii prevãzute de prezenta lege, atrage de drept descalificarea, invalidarea rezultatelor individuale obţinute în acea competiţie şi retragerea medaliei, a punctelor sau a premiilor.
(2) Sportivii strãini sunt sancţionaţi conform prezentei legi numai în cazul în care participã la o competiţie sportivã şi/sau manifestare sportivã organizatã pe teritoriul României.
ART. 31
Cu excepţia substanţelor specifice, faptele prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. a), b) şi f) se sancţioneazã cu suspendarea din activitatea sportivã pe o perioadã de 2 ani la prima abatere şi cu suspendarea pe viaţã la cea de-a doua abatere.
ART. 32
În situaţia în care un sportiv demonstreazã cã utilizarea unei substanţe specifice nu a avut ca scop mãrirea performanţei sportive, perioada de suspendare prevãzutã la art. 31 va fi înlocuitã dupã cum urmeazã:
a) la prima încãlcare, cel puţin un avertisment şi o mustrare severã, fãrã acordarea unei perioade de suspendare, sau cel mult un an de suspendare;
b) la a doua încãlcare, 2 ani de suspendare;
c) la a treia încãlcare, suspendare pe viaţã.
ART. 33
(1) Faptele prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. c) şi e) se sancţioneazã conform art. 31.
(2) Pentru încãlcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. g) şi h), perioada de suspendare va fi de minimum 4 ani la prima abatere şi suspendarea pe viaţã la a doua abatere.
(3) Pentru încãlcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. d), perioada de suspendare va fi de minimum 3 luni şi maximum 2 ani, conform normelor metodologice de organizare şi efectuare a controlului doping.
ART. 34
Urmãtoarele fapte vor fi sancţionate direct cu suspendarea pe viaţã din activitatea sportivã:
a) orice încãlcare prevãzutã la art. 2 alin. (2), când aceasta presupune implicarea unui sportiv minor;
b) orice încãlcare prevãzutã la art. 2 alin. (2) de cãtre un membru al personalului asistent al sportivului minor.
ART. 35
(1) Perioada de suspendare începe de la data emiterii deciziei de suspendare.
(2) Perioadele de suspendare provizorie se deduc din perioada totalã de suspendare.
(3) În cazul întârzierii pronunţãrii deciziei de suspendare din motive neimputabile sportivului, perioada de suspendare poate începe de la data prelevãrii probelor biologice.
(4) Pe perioada suspendãrii sportivii nu pot participa în nicio calitate în cadrul unei competiţii sau manifestãri sportive.
(5) Pe perioada suspendãrii sportivii respectivi nu mai beneficiazã, pentru activitatea sportivã, de sume de la bugetul de stat sau de la bugetele locale.
ART. 36
(1) În vederea reluãrii activitãţii sportive sportivii suspendaţi trebuie sã se supunã testãrilor doping în afara competiţiei, realizate de Agenţie.
(2) Pe perioada suspendãrii sportivii au obligaţia de a comunica Agenţiei adresa exactã unde pot fi gãsiţi.
ART. 37
Prescripţia aplicãrii sancţiunii în cazul sãvârşirii uneia dintre încãlcãrile prevãzute la art. 2 alin. (2) este de 8 ani de la data la care a avut loc încãlcarea reglementãrilor anti-doping.

CAP. X
Consecinţe pentru echipe

ART. 38
(1) Atunci când un membru al unei echipe sportive a încãlcat sau este susceptibil de vreuna dintre încãlcãrile prevãzute la art. 2 alin. (2) în legãturã cu o manifestare sportivã, echipa va fi supusã testelor-ţintã stabilite pentru acea manifestare sportivã.
(2) În situaţia în care mai mult de un membru al unei echipe sportive este gãsit vinovat de una dintre încãlcãrile prevãzute la art. 2 alin. (2) în timpul unei manifestãri sportive, echipa poate fi supusã sancţiunii de descalificare sau unei alte sancţiuni disciplinare.
(3) În privinţa acelor discipline sportive care nu prevãd existenţa unor echipe, dar premierea se acordã acestora, descalificarea sau orice altã mãsurã disciplinarã luatã împotriva echipei, când unul sau mai mulţi membri ai acesteia au comis o încãlcare prevãzutã la art. 2 alin. (2), se vor aplica reglementãrile federaţiei internaţionale respective.

CAP. XI
Încetarea sau reducerea perioadei de suspendare pe baza unor circumstanţe excepţionale

ART. 39
(1) Sportivul este responsabil de prezenţa în proba biologicã a oricãrei substanţe interzise sau a metaboliţilor ori a markerilor ei, nefiind necesar sã se demonstreze intenţia sau culpa pentru a se stabili o încãlcare a reglementãrilor anti-doping.
(2) În cazul în care sportivul dovedeşte lipsa vinovãţiei sau a neglijenţei efective cu privire la faptele prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. a) şi b), sancţiunea cu suspendarea nu se aplicã.
(3) În cazul încãlcãrilor prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. a), b), c) şi h), perioada de suspendare poate fi redusã, însã aceasta nu va fi mai micã decât jumãtate din perioada de suspendare care s-ar fi cuvenit pentru o astfel de faptã, dacã sportivul demonstreazã lipsa vinovãţiei sau a neglijenţei semnificative.
(4) Pentru aplicarea mãsurilor prevãzute la alin. (2) şi (3) sportivul trebuie sã demonstreze modalitatea în care substanţa interzisã a pãtruns în corpul sãu.
(5) Dacã sancţiunea aplicabilã este suspendarea pe viaţã, atunci perioada de suspendare redusã aplicatã potrivit alin. (3) nu va fi mai micã de 8 ani.
(6) În cazul în care sportivul acordã Comisiei de audiere a sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încãlcat reglementãrile anti-doping şi Comisiei de apel un sprijin efectiv în vederea descoperirii sau stabilirii încãlcãrilor reglementãrilor anti-doping de cãtre personalul asistent, perioada de suspendare poate fi redusã, însã aceasta nu va fi mai micã decât jumãtate din perioada de suspendare care s-ar fi cuvenit pentru o astfel de faptã.

CAP. XII
Reglementãri pentru cazurile de încãlcãri repetate

ART. 40
(1) În cazul aplicãrii sancţiunilor prevãzute la art. 31, 32 şi 33, o nouã încãlcare prevãzutã la art. 2 alin. (2) va fi luatã în considerare de Agenţie în vederea aplicãrii de sancţiuni, numai dacã sportivul sau o altã persoanã din rândul personalului asistent al acestuia a sãvârşit aceastã nouã încãlcare dupã ce a fost înştiinţat de prima.
(2) Dacã Agenţia nu poate stabili acest lucru, atât prima, cât şi cea de-a doua încãlcare vor fi considerate ca fiind una singurã şi se va aplica sancţiunea cea mai gravã.
ART. 41
(1) Dacã la acelaşi control doping un sportiv este gãsit vinovat de utilizarea sau prezenţa unei substanţe specifice şi a altor substanţe ori metode interzise, sportivul va fi considerat vinovat de o singurã încãlcare a dispoziţiilor art. 2 alin. (2), iar sancţiunea aplicatã este cea mai gravã.
(2) În situaţia în care un sportiv este gãsit vinovat de sãvârşirea a douã încãlcãri diferite prevãzute la art. 2 alin. (2), una implicând o substanţã specificã, iar alta implicând o substanţã sau metodã interzisã ori o altã încãlcare, perioada de suspendare impusã pentru cea de-a doua abatere va fi de minimum 2 ani şi de amaximum 3 ani.
(3) În cazul în care un sportiv este gãsit vinovat de sãvârşirea celei de-a treia încãlcãri, determinatã de orice combinare între abaterea folosirii de substanţe specifice şi orice altã încãlcare sancţionatã conform art. 31 sau 33, se va aplica sancţiunea suspendãrii pe viaţã.

CAP. XIII
Infracţiuni

ART. 42
(1) Procurarea, distribuirea, oferirea, vânzarea, deţinerea fãrã drept ori administrarea de substanţe interzise sportivilor constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON).
(2) Prescrierea sau administrarea de substanţe interzise sportivilor de cãtre medici constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la 4 ani sau cu amendã de la 7.500 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
(3) În cazul sãvârşirii faptelor prevãzute la alin. (2) se sesizeazã şi Colegiul Medicilor din România.
ART. 43
(1) Îndemnul prin orice mijloace la consumul de substanţe interzise în vederea sporirii capacitãţii de performanţã, dacã este urmat de executare, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendã de la 7.500 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
(2) Dacã îndemnul nu este urmat de executare, pedeapsa este închisoarea de la douã luni la 2 ani sau amendã de la 1.500 lei (RON) la 5.000 lei (RON).
ART. 44
(1) Constituie circumstanţe agravante urmãtoarele împrejurãri şi situaţii:
a) sãvârşirea faptei de cãtre o persoanã care are, potrivit prezentei legi, atribuţii în prevenirea şi combaterea dopajului;
b) oferirea, prescrierea, administrarea de substanţe sau proceduri interzise unui sportiv minor;
c) sãvârşirea faptei împreunã cu un minor;
d) sãvârşirea faptei de cãtre o persoanã care îndeplineşte o funcţie ce implicã exerciţiul autoritãţii publice, iar fapta a fost sãvârşitã în exercitarea acestei funcţii.
(2) Dacã infracţiunile prevãzute la art. 42 şi 43 sunt sãvârşite în condiţiile vreuneia dintre circumstanţele agravante prevãzute la alin. (1), maximul special al pedepselor se majoreazã cu o treime.
ART. 45
Persoanelor condamnate pentru infracţiuni prevãzute în prezentul capitol li se pot aplica una sau mai multe pedepse complementare.
ART. 46
Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiunile prevãzute în prezentul capitol se confiscã.

CAP. XIV
Apeluri

ART. 47
Pot fi contestate urmãtoarele decizii:
a) deciziile Agenţiei referitoare la încãlcãrile dispoziţiilor art. 2;
b) deciziile Agenţiei privind autorizarea sau neautorizarea folosirii în scopuri terapeutice a substanţelor şi/sau a metodelor interzise.
ART. 48
Procedura soluţionãrii contestaţiilor prevãzute la art. 47 se desfãşoarã în faţa Comisiei de apel, cu respectarea urmãtoarelor principii:
a) dreptul la o audiere echitabilã şi imparţialã;
b) realizarea unei audieri corecte, imparţiale şi independente;
c) dreptul persoanei de a fi reprezentatã pe cheltuiala sa;
d) dreptul la o decizie în formã scrisã, motivatã, redactatã şi comunicatã în timp rezonabil.
ART. 49
Deciziile contestate îşi pãstreazã efectele pe durata desfãşurãrii procedurii prevãzute la art. 48, cu excepţia situaţiei în care Comisia de apel decide suspendarea acestora.

CAP. XV
Obligaţiile structurilor sportive naţionale şi ale Comitetului Olimpic şi Sportiv Român

ART. 50
(1) Federaţiile sportive naţionale au obligaţia de a-şi modifica şi completa statutele şi regulamentele în concordanţã cu dispoziţiile prezentei legi, ale Codului Mondial Anti-Doping, cu reglementãrile federaţiilor sportive internaţionale şi cu normele metodologice privind organizarea şi desfãşurarea controlului doping.
(2) Federaţiile sportive naţionale au obligaţia de a constitui o comisie anti-doping proprie, responsabilã cu prevenirea şi combaterea dopajului, care va colabora cu Agenţia şi va transmite acesteia datele solicitate.
ART. 51
(1) Federaţiile sportive naţionale sunt obligate sã comunice Agenţiei, la începutul fiecãrui an calendaristic, informaţii detaliate privind calendarul sportiv intern şi internaţional, precum şi planurile de pregãtire a echipelor şi sportivilor lor, cu precizarea exactã a locurilor şi orelor de desfãşurare, precum şi lista cu sportivii de nivel naţional/internaţional şi adresele acestora.
(2) Federaţiile sportive naţionale au obligaţia de a comunica Agenţiei, cu cel puţin 5 zile înainte, orice modificare intervenitã în calendarul sportiv sau în planul de pregãtire.
ART. 52
Cluburile sportive, ligile profesioniste şi Comitetul Olimpic şi Sportiv Român sunt obligate sã respecte prevederile art. 50 şi 51.
ART. 53
(1) În aplicarea sancţiunilor sportivilor sau personalului asistent al sportivilor, federaţiile sportive naţionale trebuie sã respecte prevederile prezentei legi, precum şi ale reglementãrilor internaţionale în domeniu.
(2) Neîndeplinirea de cãtre federaţiile sportive naţionale a obligaţiilor prevãzute la alin. (1) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON), retragerea oricãrui sprijin financiar de la bugetul de stat, suspendarea temporarã a certificatului de identitate sportivã sau radierea din registrul sportiv.
ART. 54
(1) Cluburile sportive şi ligile profesioniste în cadrul cãrora au fost sancţionate persoane pentru dopaj se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON).
(2) Nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (2) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 7.500 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
(3) Nerespectarea prevederilor art. 51 constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul anume împuternicit din cadrul Agenţiei.
ART. 55
Dispoziţiile referitoare la contravenţii, prevãzute la <>art. 54, se completeazã cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 56
În cazul în care substanţele descoperite pe parcursul controlului doping intrã şi sub incidenţa <>Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau a <>Legii nr. 300/2002 privind regimul juridic al precursorilor folosiţi la fabricarea ilicitã a drogurilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Agenţia are obligaţia de a înştiinţa Agenţia Naţionalã Antidrog şi organele de urmãrire penalã.

TITLUL III
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 57
Pentru informarea şi educarea personalului implicat în activitãţile anti-doping toate instituţiile de învãţãmânt superior de educaţie fizicã şi sport din ţarã şi Centrul Naţional de Formare şi Perfecţionare a Antrenorilor introduc în programele de învãţãmânt cursuri de prezentare a reglementãrilor naţionale şi internaţionale anti-doping, precum şi Programul naţional anti-doping.
ART. 58
Conducerea Agenţiei şi personalul implicat în controlul doping vor avea acces la toate manifestãrile sportive pe bazã de legitimaţie, eliberatã de Agenţia Naţionalã pentru Sport.
ART. 59
Se autorizeazã Cancelaria Primului-Ministru sã introducã modificãrile ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei legi în anexele la bugetul aprobat acestei instituţii, respectiv în anexele privind cheltuielile cu salariile şi numãrul maxim de posturi şi fondul aferent salariilor de bazã, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, precum şi în bugetele instituţiilor care fac obiectul prevederilor acestei legi.
ART. 60
În cuprinsul actelor normative în vigoare care cuprind referiri la Agenţia Naţionalã Antidoping, urmãtoarele denumiri se înlocuiesc astfel:
a) Agenţia Naţionalã Antidoping cu Agenţia Naţionalã Anti-Doping;
b) Agenţia Mondialã Antidoping cu Agenţia Mondialã Anti-Doping;
c) Codul Mondial Antidoping cu Codul Mondial Anti-Doping.
ART. 61
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, prin hotãrâre a Guvernului, se vor aproba structura organizatoricã şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale Agenţiei Naţionale Anti-Doping.
ART. 62
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a regulamentului prevãzut la art. 61, Agenţia va elabora normele metodologice privind organizarea şi desfãşurarea controlului doping, care se supun spre aprobare Guvernului.
ART. 63
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã <>Legea nr. 552/2004 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.215 din 17 decembrie 2004.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 7 iunie 2006.
Nr. 227.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016