Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 223 din 4 iulie 2007  privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 223 din 4 iulie 2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 481 din 18 iulie 2007
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege reglementeazã Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist, activitãţile aeronautice civile îndeplinite de categoriile de personal aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilã din România, precum şi drepturile şi îndatoririle acestora.
ART. 2
Prevederile prezentei legi se aplicã personalului aeronautic civil navigant profesionist din România care posedã documente nominale individuale de certificare, licenţã, atestate, autorizãri şi altele asemenea, eliberate sau recunoscute de Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã.
ART. 3
Personalul aeronautic civil navigant profesionist este categoria profesionalã din aviaţia civilã care, dupã absolvirea unei forme de învãţãmânt recunoscute şi certificate de cãtre instituţiile abilitate ale statului, obţine licenţã şi calificare pe tip/clasã de aeronavã civilã, emise sau recunoscute de Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, având atribuţii la bordul unei aeronave civile în timpul zborului, şi care este remunerat pentru executarea de activitãţi aeronautice civile, în baza unui contract individual de muncã încheiat cu un angajator având sediul sau filialã în România.
ART. 4
În sensul prezentei legi, categoriile de personal aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilã din România sunt urmãtoarele:
a) piloţi - membrii unui echipaj de zbor, calificaţi pe tip sau clasã de aeronavã civilã, care deţin o licenţã obţinutã în urma absolvirii unei forme de învãţãmânt recunoscute şi certificate de cãtre instituţiile abilitate ale statului şi care le permite sã piloteze o aeronavã civilã în operaţiuni de zbor. La comanda aeronavei civile pot fi:
1. pilotul comandant este pilotul prim, membru al echipajului de conducere la bordul unei aeronave civile, care rãspunde de îndeplinirea misiunii de zbor în deplinã siguranţã şi îşi exercitã dreptul de comandã asupra întregului echipaj, în conformitate cu reglementãrile aeronautice specifice în vigoare;
2. copilotul este pilotul secund, altul decât pilotul comandant, membru al echipajului de conducere, care opereazã la bordul unei aeronave civile pentru care este necesar mai mult de un pilot, conform tipului de aeronavã civilã certificat sau regulilor de operare, în conformitate cu reglementãrile aeronautice specifice în vigoare;
b) navigatori, mecanici şi/sau ingineri de bord naviganţi şi operatori radionaviganţi - membrii unui echipaj de zbor care deţin o licenţã obţinutã în urma absolvirii unei forme de învãţãmânt recunoscute şi certificate de cãtre instituţiile abilitate ale statului şi care executã la bordul unei aeronave civile activitãţi de exploatare tehnicã în zbor, ce ajutã la conducerea tehnicã a aeronavei în operaţiuni de zbor;
c) însoţitori de bord - membrii unui echipaj de zbor, calificaţi pe tip de aeronavã civilã, cu licenţã, în conformitate cu reglementãrile aeronautice specifice în vigoare, care executã la bordul unei aeronave civile activitãţi cu privire la siguranţa pasagerilor şi aeronavei, fãrã a participa la conducerea acesteia;
d) paraşutişti - personalul aeronautic civil calificat pe tip de paraşutã, cu licenţã, în conformitate cu reglementãrile aeronautice specifice în vigoare, care executã salturi cu paraşuta şi este responsabil de pregãtirea operaţionalã, planificarea, comanda şi dirijarea salturilor şi a zborurilor cu paraşuta;
e) ingineri de recepţie şi control aeronave - personalul tehnic calificat pe tip de aeronavã civilã, cu licenţã, în conformitate cu reglementãrile aeronautice specifice în vigoare, care executã activitãţi de control tehnic în zbor, în vederea constatãrii stãrii de navigabilitate a unei aeronave civile;
f) ingineri de recepţie şi control mijloace PNA-TC - personalul tehnic calificat, cu licenţã, în conformitate cu reglementãrile aeronautice specifice în vigoare, care executã activitãţi de verificare în zbor a funcţionãrii mijloacelor de comunicaţii, navigaţie şi supraveghere aflate la sol;
g) personal de inspecţie în zbor - personalul aeronautic civil navigant, cu licenţã, care executã activitãţi de inspecţie, supraveghere şi control în zbor al operaţiunilor aeriene, de examinare a personalului aeronautic civil navigant, în scopul supervizãrii siguranţei zborului, certificãrii agenţilor aeronautici civili, personalului aeronautic civil navigant şi a tehnicii aeronautice, precum şi inspecţia de siguranţã a zborului.
ART. 5
Orice altã persoanã aflatã la bordul unei aeronave civile care nu are atribuţii la bord în timpul zborului, conform calificãrii şi licenţei deţinute, este consideratã pasager şi nu are calitatea de personal aeronautic civil navigant.
ART. 6
(1) Personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilã desfãşoarã activitãţile prevãzute la art. 7.
(2) Condiţiile de muncã în care îşi desfãşoarã activitatea personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilã sunt condiţii speciale de muncã.
ART. 7
(1) Activitãţile aeronautice civile executate de personalul aeronautic civil navigant profesionist cuprind:
a) operaţiuni de transport aerian public de pasageri, bagaje, mãrfuri şi/sau poştã;
b) pregãtirea şi executarea zborurilor cu aeronave civile şi a paraşutãrilor în scopuri civile;
c) controlul aeronavei înainte de executarea zborurilor cu aeronave civile şi asigurarea tehnicã a paraşutãrilor în scopuri civile;
d) planificarea, organizarea şi executarea zborurilor tehnice, de recepţie şi control şi a zborurilor de licenţiere a tehnicii de zbor aeronautice civile;
e) operaţiuni de lucru aerian, efectuate pentru nevoile industriei, agriculturii, silviculturii, sãnãtãţii publice şi protecţiei mediului;
f) pregãtirea şi executarea zborurilor de acrobaţie şi de antrenament, precum şi a zborurilor în cadrul mitingurilor de aviaţie;
g) zboruri de cãutare, salvare, cercetare ştiinţificã, fotografiere, monitorizare şi publicitate;
h) zboruri de verificare şi calibrare a mijloacelor de protecţie a navigaţiei aeriene aflate la sol;
i) zboruri de şcoalã şi de antrenament;
j) zboruri de agrement şi turism;
k) executarea zborurilor în scopul colectãrii şi analizei informaţiilor meteo şi a prognozelor meteorologice pentru rutele de zbor, zonele aeroporturilor civile, terenurilor şi platformelor de decolare-aterizare folosite de aeronavele civile;
l) executarea misiunilor de cãutare şi salvare a aeronavelor aflate în dificultate;
m) zboruri de urgenţã, sanitare, de stingere a incendiilor şi intervenţie la calamitãţi;
n) zboruri de supraveghere a conductelor de petrol sau gaze naturale, a liniilor de înaltã tensiune, a traficului rutier şi altele asemenea;
o) zboruri speciale şi zboruri efectuate în alte scopuri, aprobate de Ministerul Transporturilor;
p) executarea activitãţilor de instruire, examinare şi control al personalului aeronautic civil navigant profesionist, în vederea obţinerii calificãrilor şi autorizãrilor iniţiale şi suplimentare, precum şi acordãrii, reînnoirii şi revalidãrii licenţei de zbor;
q) executarea activitãţilor de control, supraveghere, inspecţie şi autorizare a operatorilor aerieni şi a operaţiunilor aeronautice civile de zbor desfãşurate de aceştia;
r) orice alte activitãţi legate de atestarea şi operarea aeronavelor civile, precum şi de pregãtirea, certificarea şi licenţierea personalului aeronautic civil profesionist.
(2) Activitãţile aeronautice civile executate de personalul aeronautic civil navigant profesionist, reglementate prin prezentul statut, se completeazã cu prevederile cuprinse în Codul aerian civil.
ART. 8
Controlul, supravegherea şi inspecţia activitãţilor aeronautice civile efectuate de toate categoriile de personal aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilã din România se executã de cãtre Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã.

CAP. II
Personalul aeronautic civil navigant profesionist

ART. 9
Personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilã din România se încadreazã pe funcţii îndeplinite la bordul aeronavei civile, corespunzãtor pregãtirii, licenţei şi calificãrilor deţinute, aşa cum este prevãzut în prezentul statut şi în reglementãrile aeronautice în vigoare.
ART. 10
Personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilã, prin natura atribuţiilor funcţionale specifice profesiei, îndeplineşte sarcini sau misiuni privind programarea, organizarea, desfãşurarea, pregãtirea şi efectuarea zborului, controlul, inspectarea şi supravegherea activitãţilor de zbor, instruirea şi examinarea personalului aeronautic civil navigant, exploatarea tehnicã la sol şi în zbor a aeronavelor civile, folosirea corespunzãtoare a echipamentelor aeronavelor civile şi a mijloacelor pentru protecţia navigaţiei aeriene, precum şi analiza situaţiei meteorologice, în vederea executãrii zborului în deplinã siguranţã.
ART. 11
Pentru a-şi îndeplini sarcinile specifice la bordul unei aeronave civile, personalul aeronautic civil navigant profesionist trebuie sã posede documente nominale individuale de certificare, licenţã, atestate şi/sau autorizãri în termen de valabilitate, eliberate sau recunoscute de Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã.
ART. 12
Constituirea piloţilor în echipaj de conducere a unei aeronave civile se face prin ordin de misiune, pe baza manualului de operare în zbor al acesteia, funcţiile îndeplinite la bord fiind cele de pilot comandant şi de copilot. În cazul în care manualul de operare în zbor al unei aeronave civile prevede un singur pilot, acesta este şi comandantul aeronavei respective.
ART. 13
Membrii unui echipaj care executã o misiune de zbor la bordul unei aeronave civile sunt nominalizaţi de cãtre angajator/operatorul aerian, prin planul de zbor, ţinând cont de calificarea deţinutã de fiecare dintre aceştia pentru categoria, clasa şi tipul de aeronavã civilã respectivã, având licenţa de zbor în termen de valabilitate.
ART. 14
Funcţia de comandant de aeronavã civilã este îndeplinitã de pilotul comandant, desemnat de cãtre angajator/operatorul aerian pentru fiecare zbor în parte, cu excepţia cazurilor când, prin reglementãri speciale, se prevede altfel. Calitatea de comandant de aeronavã civilã se exercitã din momentul începerii misiunii de zbor şi pânã la terminarea acesteia.
ART. 15
(1) În cazul remorcãrii altei aeronave civile, comandantul aeronavei civile care remorcheazã este comandantul acestora pânã la declanşarea lor.
(2) Când în echipajul unei aeronave civile se aflã 2 piloţi comandanţi, unul dintre ei va fi nominalizat în funcţia de comandant al aeronavei, iar celãlalt pilot comandant va fi responsabil de pilotarea aeronavei.
(3) Dacã în echipajul unei aeronave civile se aflã un pilot comandant instructor şi un pilot comandant, în funcţia de comandant al aeronavei va fi desemnat pilotul comandant instructor, iar pilotul comandant va fi responsabil de conducerea aeronavei.
ART. 16
Personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilã se încadreazã şi promoveazã pe categorii şi pe funcţii, conform pregãtirii profesionale, calificãrii deţinute şi aptitudinilor specifice necesare şi dovedite, potrivit competenţei profesionale a fiecãruia.
ART. 17
Drepturile de salarizare ale personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilã din România, cuprinzând salarii, indemnizaţii de zbor, sporuri şi alte adaosuri, precum şi drepturile specifice privind concediul de odihnã suplimentar, concediul de recuperare, diurnã de deplasare, condiţii de cazare, alimentaţie de întãrire şi protecţie a organismului, asigurare de sãnãtate, asigurare de viaţã, asigurare de accidente pe durata executãrii misiunilor de zbor şi alte drepturi specifice se acordã de cãtre angajator, diferenţiat, pe categorii de personal, în funcţie de: calificãrile şi licenţele deţinute, activitãţile şi misiunile executate, condiţiile de muncã specifice, nivelul de pregãtire profesionalã, funcţia deţinutã la bordul aeronavei civile, responsabilitãţile acordate şi riscul asumat.

CAP. III
Pregãtirea şi certificarea personalului aeronautic civil navigant profesionist

ART. 18
Categoriile de personal aeronautic civil navigant profesionist supuse certificãrii, precum şi documentele de certificare obligatorii pentru exercitarea activitãţilor aeronautice civile sunt stabilite prin reglementãri emise de Ministerul Transporturilor sau de organizaţiile internaţionale de aviaţie civilã la care România este parte.
ART. 19
(1) Personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilã se pregãteşte în ţarã sau în strãinãtate, în şcoli şi institute de specialitate, centre de instruire sau perfecţionare şi institute de învãţãmânt superior acreditate, autorizate sau recunoscute în acest sens de autoritãţile competente, potrivit legii.
(2) Pentru personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilã care a obţinut documente nominale de certificare, licenţã, atestare sau autorizãri în strãinãtate este necesar ca aceste documente sã fie recunoscute şi acceptate de Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, în baza reglementãrilor internaţionale aplicabile în România.
ART. 20
Specialitãţile, criteriile de selecţionare, durata de şcolarizare şi formele concrete de pregãtire sunt stabilite şi/sau recunoscute de Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, conform reglementãrilor internaţionale aplicabile în România.
ART. 21
Programele de pregãtire sunt avizate sau, dupã caz, aprobate de Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, care stabileşte şi procedurile de echivalare şi criteriile de certificare a pregãtirii, calificãrii, perfecţionãrii şi licenţierii acestei categorii de personal, prin cursuri efectuate în ţarã sau în strãinãtate, în unitãţi care funcţioneazã pe baza unei autorizãri sau echivalãri emise de cãtre aceasta.
ART. 22
Procedurile de echivalare a studiilor piloţilor profesionişti, absolvenţi ai instituţiilor de învãţãmânt militare sau civile, se stabilesc prin reglementãri emise de Ministerul Transporturilor, Ministerul Apãrãrii şi Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului.
ART. 23
Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã este organul unic care elibereazã, revalideazã, echivaleazã, reînnoieşte, preschimbã, recunoaşte/acceptã, suspendã sau revocã documentele de certificare şi licenţiere pentru personalul aeronautic civil navigant profesionist.
ART. 24
Calificãrile personalului aeronautic civil navigant profesionist, din punctul de vedere al licenţei de zbor, sunt:
a) pilot de transport de linie - ATPL;
b) pilot comercial aeronave - CPL şi/sau planoare - SPL;
c) navigator aerian;
d) mecanic navigant;
e) operator radionavigant;
f) însoţitor de bord;
g) paraşutist;
h) inginer de recepţie şi control aeronave;
i) inginer de recepţie şi control mijloace PNA-TC.
ART. 25
În funcţie de calificãrile de tip, piloţii profesionişti pot opera:
a) avioane pentru care echipajul minim de conducere este mai mare de un pilot - MPA;
b) avioane multimotor - ME;
c) avioane cu masa maximã de decolare mai mare de 2.300 kg;
d) avioane cu tracţiune cu turbine - JET/T;
e) elicoptere.
ART. 26
Calificãrile de clasã ale piloţilor se stabilesc numai pentru avioane monomotor cu piston SEP(L), cu greutate maximã la decolare de 2.300 kg, certificate pentru a opera cu un singur pilot.
ART. 27
Calificãrile superioare şi autorizãrile care se înscriu în documentul de licenţã pentru zbor sunt:
A. calificãri superioare:
a) pilot-instructor de zbor;
b) pilot de încercare, recepţie şi control;
c) pilot-instructor de antrenament pe rutã şi/sau instructor de simulator - TRI/SFI;
d) instructor pentru categoriile de personal aeronautic civil navigant, altele decât piloţi;
e) paraşutist-recepţie şi control şi/sau încercãtor;
B. autorizãri pentru operaţiuni speciale:
a) zbor instrumental - IR, care include şi minima autorizatã;
b) lucru agricol;
c) aerofotogrametrie;
d) remorcaj;
e) lansare paraşutişti;
f) lansare planor cu automosorul;
g) zbor cu elicopterul în condiţii meteo instrumentale;
h) operare elicopter pe mare - off shore operations;
i) operare elicopter cu încãrcãturã suspendatã;
C. autorizãri speciale:
a) zboruri de antrenament special;
b) zboruri de testare a aeronavelor, motoarelor sau echipamentelor;
c) zboruri cu scop nelucrativ;
d) zboruri în care nu se transportã pasageri sau mãrfuri;
D. autorizare de control tehnic-aeronave, pentru piloţi şi mecanici naviganţi, în scopul executãrii zborurilor tehnice de verificare, ca urmare a efectuãrii unor programe de întreţinere a aeronavelor civile;
E. autorizare de examinator, pentru toate categoriile de personal aeronautic civil navigant profesionist, în scopul conducerii examinãrilor practice în zbor.
ART. 28
Certificarea licenţei de zbor, a calificãrilor şi autorizãrilor personalului aeronautic civil navigant profesionist se face de cãtre Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, prin urmãtoarele documente cu termen de valabilitate:
a) licenţã de pilot de transport de linie - ATPL;
b) licenţã de pilot comercial aeronave - CPL şi/sau planoare - SPL;
c) licenţã de navigator aerian;
d) licenţã de mecanic navigant;
e) licenţã de operator radionavigant;
f) licenţã de însoţitor de bord;
g) licenţã de paraşutist;
h) licenţã de inginer de recepţie şi control aeronave;
i) licenţã de inginer de recepţie şi control mijloace PNA-TC;
j) certificat de calificare de tip şi clasã;
k) certificat medical clasa 1 pentru piloţi, navigatori şi mecanici naviganţi;
l) certificat medical clasa a 2-a pentru operatori radionaviganţi, însoţitori de bord, paraşutişti, ingineri de recepţie şi control aeronave şi ingineri de recepţie şi control mijloace PNA-TC;
m) certificat general de operator radiotelefonist;
n) certificat pentru calificãri superioare şi autorizãri.
ART. 29
Admiterea la zbor a personalului aeronautic civil navigant profesionist, în vederea exercitãrii profesiei, este permisã numai dupã efectuarea pregãtirii, examinãrii şi certificãrii corespunzãtoare de cãtre Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã. Certificatele personalului aeronautic civil navigant profesionist sunt documente nominale individuale, obligatorii pe întreaga duratã a desfãşurãrii activitãţii ca personal aeronautic civil navigant profesionist.
ART. 30
(1) Conform reglementãrilor emise de organizaţiile internaţionale la care România este parte, documentele nominale individuale de calificare şi licenţã pentru piloţi conţin, în mod obligatoriu, urmãtoarele elemente:
a) cu majuscule: numele statului şi al autoritãţii aeronautice civile;
b) cu majuscule accentuate: denumirea documentului nominal de calificare;
c) cu cifre arabe: numãrul curent al licenţei acordate de autoritatea aeronauticã civilã;
d) cu caractere romane: numele integral al deţinãtorului;
e) adresa deţinãtorului;
f) cetãţenia deţinãtorului;
g) semnãtura deţinãtorului;
h) autoritatea şi, acolo unde este necesar, condiţiile în care este emisã licenţa;
i) certificarea valabilitãţii licenţei şi a drepturilor conferite de deţinerea respectivei calificãri;
j) semnãtura funcţionarului care a emis licenţa şi data emiterii acesteia;
k) sigiliul sau ştampila autoritãţii care a emis licenţa;
l) tipuri de calificãri;
m) specificaţii referitoare la limitãri ale aplicabilitãţii calificãrii respective, validãri, echivalãri, restricţii şi altele asemenea;
n) alte detalii necesare.
(2) Pentru celelalte categorii de personal aeronautic civil navigant profesionist, elementele înscrise în documentele nominale individuale de certificare şi licenţiere se stabilesc prin reglementãri emise de Ministerul Transporturilor.
ART. 31
(1) Documentele nominale individuale de certificare şi licenţiere, înregistrãrile întocmite de angajator privind evidenţa activitãţii de zbor şi carnetul individual de zbor ale personalului aeronautic civil navigant profesionist sunt documente care atestã calitatea de personal aeronautic civil navigant profesionist şi vor fi luate în considerare la stabilirea vechimii în muncã şi încadrãrii în grupa de muncã.
(2) Activitatea desfãşuratã ca personal aeronautic civil navigant profesionist se încadreazã în grupã specialã de muncã.
ART. 32
Suspendarea documentelor nominale individuale de certificare şi licenţiere ale personalului aeronautic civil navigant profesionist se poate aplica, pe o duratã de pânã la 6 luni, de cãtre Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, atunci când se constatã, în urma unei examinãri pe baza reglementãrilor aeronautice specifice, lipsuri majore în pregãtirea profesionalã sau abateri de la reglementãrile aeronautice civile. Pe durata inaptitudinii medicale temporare sau la expirarea termenului de valabilitate a licenţei documentele nominale individuale de certificare şi licenţiere sunt suspendate de drept.
ART. 33
Revocarea documentelor nominale individuale de certificare şi licenţiere ale personalului aeronautic civil navigant profesionist se poate face numai de Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, pentru urmãtoarele motive:
a) inaptitudine psihofizicã definitivã;
b) incompetenţã profesionalã, doveditã pe baza procedurilor cuprinse în reglementãrile aeronautice specifice;
c) abateri grave de la reglementãrile aeronautice, cu efecte majore asupra siguranţei zborului sau a circulaţiei aeriene, dovedite pe baza procedurilor cuprinse în reglementãrile aeronautice specifice.
ART. 34
Documentele nominale individuale de certificare, licenţiere, atestare şi autorizare ale personalului aeronautic civil navigant profesionist se emit de cãtre Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, pe baza reglementãrilor specifice de aviaţie civilã propuse de Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã şi aprobate de Ministerul Transporturilor, în funcţie de necesitãţile impuse de evoluţia tehnicii aeronautice şi a concepţiei de exploatare la sol şi în zbor a aeronavelor civile.

CAP. IV
Îndatoririle personalului aeronautic civil navigant profesionist

ART. 35
Personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilã din România are urmãtoarele îndatoriri:
a) sã dovedeascã o înaltã competenţã şi eticã profesionalã;
b) sã dobândeascã o temeinicã pregãtire profesionalã şi sã prezinte un interes continuu în perfecţionarea cunoştinţelor impuse de evoluţia tehnicii aeronautice şi a concepţiilor noi de exploatare la sol şi în zbor a aeronavelor civile;
c) sã cunoascã şi sã respecte Codul aerian civil şi toate reglementãrile aeronautice specifice în vigoare, astfel încât activitãţile aeronautice sã se desfãşoare cu eficienţã şi în deplinã siguranţã a zborului;
d) sã dea dovadã de disciplinã în îndeplinirea sarcinilor şi îndatoririlor de serviciu.
ART. 36
În timpul pregãtirii şi desfãşurãrii activitãţii de zbor, personalul aeronautic civil navigant profesionist are urmãtoarele obligaţii principale:
a) sã îşi însuşeascã temeinic cunoştinţele şi sã îşi formeze deprinderile practice necesare pentru a fi în mãsurã sã asigure un grad ridicat de siguranţã a zborului şi de calitate a acţiunilor sale, în concordanţã cu licenţa de zbor, calificãrile şi autorizãrile dobândite şi înscrise în documentele nominale individuale de certificare şi licenţiere;
b) sã execute prompt şi sigur sarcinile ce decurg din funcţia pe care o îndeplineşte la bordul aeronavei civile;
c) sã cunoascã şi sã aplice corect legislaţia aeronauticã internã şi internaţionalã, reglementãrile, normele şi instrucţiunile specifice activitãţii de zbor din aviaţia civilã;
d) sã cunoascã tehnica aeronauticã din dotare şi sã respecte procedurile tehnice de exploatare, cerinţele de siguranţã şi de calitate stabilite pentru activitatea pe care o desfãşoarã;
e) sã respecte normele specifice de securitate şi sãnãtate în muncã, de apãrare împotriva incendiilor şi pentru situaţii de urgenţã şi sã acţioneze pentru prevenirea accidentelor de muncã;
f) sã se prezinte la examenele medicale periodice şi sã comunice şefilor ierarhici, în timp util, cu privire la inaptitudinea medicalã temporarã;
g) sã previnã orice faptã care ar putea pune în pericol siguranţa transportului aerian, viaţa personalului, a cãlãtorilor sau securitatea aeronavei civile;
h) sã aducã la cunoştinţa conducãtorilor ierarhici orice nereguli, abateri sau lipsuri în exploatarea la sol şi în zbor a aeronavei civile, echipamentelor şi instalaţiilor aeroportuare, precum şi abaterile de la regulile stabilite pentru buna funcţionare a activitãţii de zbor;
i) sã se prezinte la serviciu la solicitarea organelor competente, în cel mai scurt timp, pentru prevenirea sau înlãturarea efectelor unor calamitãţi, avarii sau grave defecţiuni;
j) sã contribuie la îmbunãtãţirea continuã a procesului de instruire, la creşterea eficienţei şi calitãţii învãţãmântului şi pregãtirii specifice activitãţii de zbor, pentru formarea unui înalt standard profesional, în limita competenţelor acordate;
k) sã execute toate atribuţiile ce îi revin conform fişei postului, în temeiul reglementãrilor aeronautice specifice în vigoare şi prevederilor regulamentelor de ordine interioarã pentru locurile specifice de muncã;
l) sã aplice la locul de muncã regulile stabilite privind normele de pazã şi securitate în aviaţia civilã, precum şi regulile de acces în zonele cu acces limitat, condiţionat sau interzis;
m) sã poarte cu demnitate uniforma cu toate însemnele companiei/instituţiei sau echipamentul de lucru stabilit pe timpul executãrii misiunilor de zbor;
n) sã nu consume bãuturi alcoolice în timpul serviciului sau substanţe psihoactive;
o) sã nu execute misiuni de zbor atunci când se simte obosit sau starea de sãnãtate nu îi permite sã desfãşoare activitãţi de zbor în deplinã siguranţã sau când se aflã sub influenţa bãuturilor alcoolice;
p) sã pãstreze asupra sa, pe perioada executãrii misiunilor de zbor, documentele nominale individuale de certificare şi licenţiere, precum şi certificatele medicale valabile.
ART. 37
Faţã de obligaţiile generale şi cele specifice desfãşurãrii activitãţii de zbor în deplinã siguranţã, comandantul aeronavei civile rãspunde de pregãtirea şi executarea în siguranţã a fiecãrei misiuni de zbor, având urmãtoarele drepturi, obligaţii şi rãspunderi:
A. Sã refuze decolarea aeronavei civile, dacã constatã:
a) nereguli cu privire la starea tehnicã a aeronavei, motoarelor, instalaţiilor şi a aparaturii de bord;
b) lipsa documentelor obligatorii ale aeronavei, valide, la bordul acesteia;
c) starea psihofizicã necorespunzãtoare executãrii misiunii de zbor sau pregãtirea necorespunzãtoare a membrilor echipajului;
d) lipsa alimentãrii corespunzãtoare şi suficiente a aeronavei cu carburanţi şi lubrifianţi pentru misiunea de zbor stabilitã;
e) neîndeplinirea condiţiilor cerute de manualul de operare în zbor a aeronavei şi a reglementãrilor aeronautice specifice cu privire la încãrcãturã şi corecta ei repartizare la bord;
f) orice alte nereguli care ar putea sã punã în pericol siguranţa zborului.
B. În timpul misiunii de zbor, rãspunde faţã de entitatea care i-a încredinţat aeronava şi misiunea, de executarea acesteia în bune condiţii, de respectarea strictã a dispoziţiilor Codului aerian civil, de comportarea şi disciplina echipajului în zbor şi la sol, precum şi de exploatarea şi pãstrarea aeronavei civile în bune condiţii de zbor.
C. În timpul zborului are jurisdicţie asupra întregului personal aeronautic civil aflat la bord, iar dispoziţiile date de acesta în timpul zborului trebuie executate întocmai de toate persoanele îmbarcate la bordul aeronavei civile.
D. În caz de pericol, ia toate mãsurile pentru salvarea pasagerilor, echipajului, încãrcãturii şi aeronavei civile, iar în cazul unui accident de zbor îşi menţine toate îndatoririle, pânã când autoritatea în drept îl elibereazã de atribuţiile ce îi revin în legãturã cu misiunea pe care o îndeplineşte cu acea aeronavã.
E. Sã întreprindã toate demersurile necesare la sol, în cazul unei reţineri a aeronavei civile sau în cazul unor mãsuri luate cu privire la echipaj, pasageri sau încãrcãturã.
F. În lipsa unei împuterniciri speciale, comandantul aeronavei civile nu poate sub nicio formã sã înstrãineze aeronava, pãrţi din aeronavã sau orice alte bunuri din inventarul ei.
G. În timpul executãrii misiunilor de zbor poate delega atribuţii membrilor de echipaj, dar nu poate sã îşi delege responsabilitãţile. Dacã, din orice cauzã, la sol sau în zbor, este împiedicat sau se aflã în imposibilitatea de a-şi exercita funcţia, în lipsa desemnãrii prealabile a altei persoane pentru a-l înlocui, funcţia de comandant al aeronavei civile va fi exercitatã de cãtre un alt pilot comandant membru al echipajului sau de cãtre copilot.
H. În timpul escalelor sau al altor aterizãri pe durata misiunii, rãspunderea comandantului aeronavei civile cu privire la pasageri şi la încãrcãturã înceteazã în momentul predãrii aeronavei persoanelor abilitate în acest sens, dupã coborârea persoanelor îmbarcate şi a întregului echipaj. Responsabilitatea comandantului aeronavei este angajatã din nou în momentul reluãrii în primire a aeronavei civile.
ART. 38
În cazul în care, pe baza reglementãrilor speciale, în funcţia de comandant de aeronavã civilã este desemnatã o altã persoanã decât pilotul comandant, obligaţiile şi rãspunderile privind executarea misiunii de zbor se împart între aceştia, astfel:
a) pilotul comandant rãspunde, de la începerea şi pânã la terminarea operaţiunii de zbor, de conducerea tehnicã şi de operarea în siguranţã a aeronavei civile, putând lua orice mãsuri pentru realizarea siguranţei zborului;
b) comandantul de aeronavã rãspunde de executarea misiunii în bune condiţii, pentru toate celelalte aspecte care nu privesc conducerea tehnicã şi operarea în siguranţã a aeronavei civile.

CAP. V
Drepturile personalului aeronautic civil navigant profesionist

ART. 39
Personalul aeronautic civil navigant profesionist se încadreazã în funcţii la bordul aeronavei civile, în conformitate cu calificarea deţinutã, înscrisã în documentele nominale individuale de certificare şi licenţiere aflate în termen de valabilitate.
ART. 40
Orice persoanã care face dovada îndeplinirii cerinţelor prevãzute în reglementãrile aeronautice specifice aplicabile poate solicita certificarea ca personal aeronautic civil navigant.
ART. 41
Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã poate acorda licenţã, fãrã restricţii, personalului aeronautic civil navigant profesionist pânã la vârsta maximã de 60 de ani, declarat apt medical de Institutul Naţional de Medicinã Aeronauticã şi Spaţialã sau de alte instituţii medicale abilitate în acest sens de Ministerul Transporturilor şi Ministerul Sãnãtãţii Publice.
ART. 42
Personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilã beneficiazã de urmãtoarele drepturi:
a) salarizare specialã, cu încadrare într-o grupã distinctã de salarizare, stabilitã prin contractele colective şi/sau individuale de muncã pentru societãţile comerciale şi prin grile de salarizare pentru unitãţile bugetare, în funcţie de nivelul pregãtirii profesionale, licenţa de zbor, calificãrile obţinute, funcţia deţinutã la bordul aeronavei civile, complexitatea activitãţii desfãşurate, responsabilitãţile acordate şi riscul asumat;
b) sporuri specifice activitãţii de zbor, datorate condiţiilor speciale de muncã existente în mediul aerian, suprasolicitãrii psihice şi nervoase, stresului, zgomotului intens şi de lungã duratã, pericolului, nocivitãţilor, radiaţiilor şi radiaţiilor cosmice, substanţelor chimice toxice, acceleraţiilor şi vibraţiilor, dupã cum urmeazã: spor de aviaţie; spor pentru condiţii speciale de muncã; spor pentru condiţii deosebite de muncã; spor pentru condiţii grele de muncã; spor de periculozitate; spor de radiaţii şi radiaţii cosmice; spor de stres; spor de cascã radio; spor de condiţii nocive; spor de ecran; spor pentru zborul la joasã înãlţime; spor de tratamente aviochimice; spor de acrobaţie. Aceste sporuri se aplicã diferenţiat, în funcţie de specificul activitãţii de zbor pentru fiecare categorie de personal aeronautic civil navigant profesionist, şi pot fi incluse în salariul de bazã sau aşa cum va fi convenit în contractele colective şi/sau individuale de muncã încheiate cu angajatorul;
c) spor de vechime în muncã stabilit conform legii;
d) concediu de odihnã suplimentar plãtit, cu durata de 12 zile, necesar pentru refacerea capacitãţii de zbor şi pentru prevenirea îmbolnãvirilor profesionale, într-o staţiune balneoclimatericã de tratament, asigurat de cãtre angajator, inclusiv transportul;
e) indemnizaţie orarã de zbor sau indemnizaţie pe ora de serviciu pentru zbor, stabilitã pe categorii de personal aeronautic civil navigant profesionist, pe funcţii îndeplinite la bordul aeronavei şi pe tipuri de aeronave civile. Cuantumul acesteia este stabilit prin contractele colective şi/sau individuale de muncã pentru societãţile comerciale şi prin grile de salarizare pentru unitãţile bugetare;
f) asistenţã medicalã gratuitã în ţarã, conform legislaţiei în vigoare, şi în strãinãtate, prin încheierea de poliţe de asigurare de cãtre angajator;
g) alimentaţie de întãrire şi protecţie a organismului, pentru activitatea desfãşuratã în mediul aerian, la nivel de 5.500 cal./zi;
h) diurnã în valutã, în cazul deplasãrii în afara graniţelor ţãrii, în scopul executãrii misiunilor de zbor şi/sau misiunilor de zbor de antrenament şi control pe simulator;
i) uniforme şi accesorii gratuite, suportate de cãtre angajator, purtarea acestora fiind obligatorie pe perioada executãrii misiunii de zbor; însemnele specifice calificãrii deţinute la bordul aeronavei civile sunt:
1. pentru pilot comandant, 4 trese orizontale aplicate pe mâneca de la veston şi 4 trese aplicate pe gradele purtate pe epoleţi;
2. pentru copilot, 3 trese orizontale aplicate pe mâneca de la veston şi 3 trese aplicate pe gradele purtate pe epoleţi.
ART. 43
(1) Personalul aeronautic civil navigant profesionist beneficiazã de pensie de serviciu, potrivit categoriei profesionale din care face parte, dacã îndeplineşte, cumulativ, urmãtoarele condiţii de pensionare:
a) piloţi, însoţitori de bord, paraşutişti şi personalul de inspecţie în zbor, care au vârsta de minimum 50 de ani şi au realizat o vechime de cel puţin 20 de ani de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist;
b) navigatori, mecanici şi/sau ingineri de bord naviganţi, operatori radionaviganţi, ingineri de recepţie şi control aeronave şi ingineri de recepţie şi control mijloace PNA-TC, care au vârsta de minimum 52 de ani şi au realizat o vechime de cel puţin 25 de ani de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist.
(2) Limita maximã privind vârsta de pensionare pentru personalul aeronautic civil navigant profesionist este cea stabilitã de <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Dreptul de a ieşi la pensie se acordã începând cu data menţionatã de solicitant în cererea sa de pensionare, cu respectarea prevederilor prezentei legi.
ART. 44
(1) Personalul aeronautic civil navigant profesionist care îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 43 alin. (1) are dreptul la o pensie de serviciu în cuantum de 80% din media veniturilor totale brute realizate în ultimele 3 luni de activitate anterioare lunii în care are loc pensionarea.
(2) Venitul total brut realizat într-o lunã, care stã la baza calculului pensiei de serviciu de cãtre Casa Naţionalã de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, reprezintã suma veniturilor prevãzute la art. 42 lit. a), b), c) şi e) şi va fi menţionat în documentul emis de cãtre angajator, pe rãspunderea acestuia.
(3) Pentru fiecare an complet care depãşeşte vechimea minimã în activitate prevãzutã la art. 43 alin. (1) se adaugã la cuantumul pensiei câte 1%.
ART. 45
Pentru persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 43 şi care la data cererii de pensionare nu mai deţin calitatea de personal aeronautic civil navigant profesionist, procentul prevãzut la art. 44 se aplicã la media veniturilor totale brute realizate în ultimele 3 luni anterioare lunii în care s-a solicitat pensionarea de cãtre tot personalul aeronautic civil navigant profesionist aflat în activitate, corespunzãtor ultimei funcţii la bord deţinute de persoana în cauzã pe tipul respectiv de aeronavã civilã. Aceastã medie va fi menţionatã în documentul emis de cãtre angajator, pe rãspunderea acestuia, potrivit art. 44 alin. (2).
ART. 46
(1) Odatã cu stabilirea cuantumului pensiei de serviciu se stabileşte şi pensia pentru limitã de vârstã din sistemul public, acordatã personalului aeronautic civil navigant profesionist conform <>Legii nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, considerându-se îndeplinite condiţiile necesare deschiderii dreptului de pensie. La determinarea punctajului mediu anual se are în vedere stagiul complet de cotizare corespunzãtor anului, respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie, prevãzut de legislaţia în vigoare privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.
(2) În cazul în care cuantumul pensiei de serviciu calculat conform prezentei legi este mai mic decât cel al pensiei din sistemul public, se acordã cuantumul cel mai avantajos.
(3) Partea din pensia de serviciu care depãşeşte nivelul pensiei din sistemul public se suportã din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse.
ART. 47
Pensia de serviciu se actualizeazã în luna martie a fiecãrui an, prin indexare cu procentul care sã acopere integral rata inflaţiei din anul precedent.
ART. 48
La decesul titularului pensiei de serviciu, soţul/soţia şi copiii acestuia beneficiazã de pensie de urmaş, în condiţiile prevãzute de legislaţia privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, iar aceasta se calculeazã din pensia de serviciu a titularului, aflatã în platã sau la care ar fi avut dreptul în condiţiile prezentei legi, dacã aceasta este mai avantajoasã decât pensia stabilitã sau cuvenitã în sistemul public.
ART. 49
De prevederile art. 43-48 beneficiazã, dupã caz, şi urmãtoarele categorii de persoane:
a) personalul aeronautic civil navigant profesionist care, dupã data intrãrii în vigoare a prezentei legi, îşi pierde total capacitatea de muncã din cauza unui incident sau accident de aviaţie, unei boli profesionale sau unei afecţiuni medicale dobândite ca urmare a activitãţii de zbor, fãrã a se ţine cont de vârsta şi vechimea în muncã ale acestuia, pensia fiind acordatã de la data pierderii capacitãţii de muncã;
b) personalul aeronautic civil navigant profesionist care, înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei legi, şi-a pierdut total capacitatea de muncã din cauza unui incident sau accident de aviaţie, unei boli profesionale sau unei afecţiuni medicale dobândite ca urmare a activitãţii de zbor, fãrã a se ţine cont de vârsta şi vechimea în muncã ale acestuia, pensia fiind acordatã de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi;
c) persoanele care au realizat o vechime de cel puţin 10 ani de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist şi care la data pensionãrii deţin aceastã calitate, cuantumul pensiei de serviciu calculat conform art. 44 alin. (1) şi (2) fiind diminuat cu câte 2% pentru fiecare an care lipseşte din vechimea minimã în activitate prevãzutã la art. 43 alin. (1);
d) persoanele care au realizat o vechime de cel puţin 10 ani de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist şi care la data pensionãrii nu mai deţin aceastã calitate, cuantumul pensiei de serviciu prevãzut la art. 44 alin. (1) fiind diminuat cu câte 2% pentru fiecare an care lipseşte din vechimea minimã în activitate prevãzutã la art. 43 alin. (1) şi va fi aplicat la media veniturilor totale brute realizate în ultimele 3 luni anterioare lunii în care s-a solicitat pensionarea de cãtre tot personalul aeronautic civil navigant profesionist aflat în activitate, corespunzãtor ultimei funcţii la bord deţinute de persoana în cauzã pe tipul respectiv de aeronavã civilã. Aceastã medie va fi menţionatã în documentul emis de cãtre angajator, pe rãspunderea acestuia, potrivit art. 44 alin. (2).
ART. 50
(1) Personalul aeronautic civil navigant profesionist care, la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, este pensionat pentru limitã de vârstã sau pentru pierderea totalã a capacitãţii de muncã are dreptul la pensie de serviciu, care se stabileşte corespunzãtor prevederilor prezentei legi, respectiv în conformitate cu prevederile art. 43-49.
(2) Stabilirea cuantumului pensiei de serviciu pentru personalul prevãzut la alin. (1) se realizeazã aplicând corespunzãtor prevederile art. 45.
(3) La stabilirea cuantumului pensiei de serviciu pentru piloţii al cãror tip de aeronavã civilã nu se mai aflã în exploatare, se va lua în calcul funcţia la bord echivalentã pe un alt tip de aeronavã civilã aflatã în exploatare, cu greutatea maximã la decolare cea mai apropiatã de aeronava civilã pe care persoana în cauzã a deţinut ultima calificare şi licenţã.
ART. 51
Pentru categoriile de personal aeronautic civil navigant profesionist din cadrul aviaţiei civile de transport aerian prevãzute la art. 4 lit. b) care, la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, nu mai existã datoritã evoluţiei tehnicii aeronautice şi a concepţiei de exploatare la sol şi în zbor a aeronavelor civile, cuantumul pensiei de serviciu va fi de 50% din cuantumul calculat în condiţiile prezentei legi pentru pilotul comandant, în aceleaşi condiţii de vârstã şi vechime, corespunzãtor tipului de aeronavã civilã aflatã în exploatare, cu greutatea maximã la decolare cea mai apropiatã de aeronava civilã pe care persoana în cauzã a deţinut ultima calificare şi licenţã.
ART. 52
În cazul decesului unei persoane din categoria personalului aeronautic civil navigant profesionist înainte de vârsta prevãzutã la art. 43 alin. (1), aflatã în activitate, din cauza unui incident sau accident de aviaţie, soţul/soţia şi copiii acestuia beneficiazã de pensie de urmaş, în condiţiile prevãzute de legislaţia privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, iar aceasta se calculeazã din pensia de serviciu la care ar fi avut dreptul persoana decedatã, calculatã potrivit prevederilor art. 49 lit. a) sau b), dupã caz, dacã aceasta este mai avantajoasã decât pensia cuvenitã în sistemul public.
ART. 53
În cazul pierderii capacitãţii/aptitudinii medicale de zbor, necesarã desfãşurãrii activitãţii aeronautice specifice categoriei, ca urmare a unui eveniment de aviaţie, unei boli profesionale sau unei afecţiuni medicale dobândite în urma exercitãrii funcţiei respective, personalul aeronautic civil navigant profesionist beneficiazã:
a) pe timpul recuperãrii capacitãţii de zbor:
1. de asistenţã medicalã, tratamente medicale şi medicamentele necesare, în mod gratuit, prin grija angajatorului;
2. de toate drepturile salariale prevãzute pentru categoria respectivã de personal aeronautic civil navigant profesionist aflat în activitate, acordate de cãtre angajator, pânã la stabilirea definitivã a situaţiei sale medicale, fãrã a se putea depãşi durata de 2 ani;
b) în cazul pierderii definitive a capacitãţii/aptitudinii medicale de zbor, de o compensaţie bãneascã acordatã lunar pânã la pensionare, care sã acopere diferenţa dintre media veniturilor realizate în ultimele 3 luni de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist şi venitul lunar obţinut ca urmare a imposibilitãţii continuãrii activitãţii de zbor, aceasta fiind suportatã de cãtre angajator.
ART. 54
Personalul aeronautic civil navigant profesionist care se pensioneazã din cauza pierderii totale a capacitãţii de muncã, necesitând îngrijire sau supraveghere permanentã din partea altei persoane, are dreptul la o indemnizaţie de însoţitor, în afara pensiei, în cuantumul stabilit în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.
ART. 55
(1) Personalul aeronautic civil navigant profesionist se asigurã de drept, de cãtre angajator, pentru risc profesional şi pentru cazurile de producere a unor accidente urmate de deces, invaliditate totalã sau paţialã, cât şi pentru pierderea capacitãţii/aptitudinii medicale de zbor permanentã sau temporarã.
(2) Condiţiile de asigurare a personalului aeronautic civil navigant profesionist sunt cele prevãzute de lege şi/sau prin contractele colective de muncã.
(3) Compensaţia bãneascã acordatã în urma decesului nu poate fi mai micã decât cea stabilitã la nivel internaţional pentru pasagerii unei aeronave civile, şi anume 100.000 DST.
ART. 56
Personalul aeronautic civil navigant profesionist beneficiazã în mod gratuit de toate condiţiile şi facilitãţile pentru perfecţionarea şi completarea pregãtirii profesionale în institute sau forme şi programe de învãţãmânt, în ţarã şi în strãinãtate, în conformitate cu posibilitãţile şi aptitudinile individuale, pe baza planurilor elaborate în acest scop de instituţiile autorizate sau susţinute de cãtre angajator.
ART. 57
Pilotul profesionist care a dobândit calitatea de pilot comandant pe un tip de aeronavã civilã şi este trecut pe un alt tip de aeronavã civilã din motive neimputabile acestuia, indiferent de funcţia pe care a fost trecut, nu poate avea salariul lunar de încadrare mai mic decât salariul lunar de încadrare avut anterior trecerii sau mai mic decât cel actualizat, acordat unui pilot comandant pe aeronava civilã pe care pilotul transferat a avut calitatea de pilot comandant. Dacã tipul respectiv de aeronavã civilã nu mai existã în exploatare, se ia în calcul funcţia de pilot comandant pe tipul de aeronavã civilã aflatã în exploatare, cu greutatea maximã la decolare cea mai apropiatã de aeronava civilã pe care persoana în cauzã a deţinut ultima calificare şi licenţã.
ART. 58
Este interzisã exercitarea oricãrei forme de constrângere fizicã şi/sau psihicã, a oricãrei presiuni sau acţiuni de intimidare asupra personalului aeronautic civil navigant profesionist care se aflã în situaţia unei inaptitudini psihomedicale temporare de zbor, pentru a i se impune executarea unei misiuni de zbor.
ART. 59
În scopul evitãrii acumulãrii oboselii excesive şi afectãrii siguranţei zborului, limitele maxime ale timpului de muncã şi limitele minime ale timpului de odihnã pentru personalul aeronautic civil navigant profesionist se stabilesc prin reglementãri specifice, emise de Ministerul Transporturilor, cu avizul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse şi cu consultarea sindicatelor reprezentative şi/sau asociaţiilor profesionale, angajatorii fiind obligaţi sã ia toate mãsurile pentru asigurarea respectãrii acestor limitãri.
ART. 60
Personalul aeronautic civil navigant profesionist are dreptul de a cãlãtori gratuit la bordul aeronavelor civile de transport de pasageri, în limita locurilor disponibile, cu acceptul operatorului aerian.

CAP. VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 61
(1) Dovada activitãţii de zbor pentru personalul aeronautic civil navigant profesionist se face, pe baza înregistrãrii şi evidenţei acesteia, de cãtre angajator.
(2) Reglementãrile specifice care stabilesc, printre altele, forma, conţinutul, modul de întocmire şi completare, precum şi certificarea tuturor documentelor de înregistrare şi evidenţã a activitãţii de zbor a personalului aeronautic civil navigant profesionist, inclusiv a carnetului individual de zbor, sunt emise de Ministerul Transporturilor.
(3) Dovada privind vechimea în activitate în calitate de personal aeronautic civil navigant profesionist se face cu documentele eliberate, la solicitare, în acest sens de cãtre angajatorii la care şi-a desfãşurat activitatea persoana în cauzã.
ART. 62
(1) Dispoziţiile prezentului statut se aplicã personalului aeronautic civil navigant profesionist care exercitã activitãţi aeronautice civile, iar autoritãţile de stat civile şi militare române sunt obligate sã acorde, la cerere, sprijinul necesar deţinãtorilor documentelor nominale individuale de certificare şi licenţiere ca personal aeronautic civil navigant, cu licenţã în termen de valabilitate, aflat în misiune.
(2) Actele administrative emise în condiţiile prezentei legi pot fi atacate de persoanele vãtãmate la instanţele de contencios administrativ, în condiţiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 63
Prezenta lege intrã în vigoare la 45 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 64
Pânã la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Transporturilor va emite norme metodologice de aplicare a acesteia.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 4 iulie 2007.
Nr. 223.
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016