Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 220 din 27 octombrie 2008 (*republicata*)  pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 220 din 27 octombrie 2008 (*republicata*) pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie*)

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 577 din 13 august 2010
LEGE nr. 220 din 27 octombrie 2008 (*republicatã*)
pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie*)
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 577 din 13 august 2010

----------
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 139/2010 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 9 iulie 2010, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 743 din 3 noiembrie 2008.


CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta lege creeazã cadrul legal necesar extinderii utilizãrii surselor regenerabile de energie, prin:
a) atragerea în balanţa energeticã naţionalã a resurselor regenerabile de energie, necesare creşterii securitãţii în alimentarea cu energie şi reducerii importurilor de resurse primare de energie;
b) stimularea dezvoltãrii durabile la nivel local şi regional şi crearea de noi locuri de muncã aferente proceselor de valorificare a surselor regenerabile de energie;
c) reducerea poluãrii mediului prin diminuarea producerii de emisii poluante şi gaze cu efect de serã;
d) asigurarea cofinanţãrii necesare în atragerea unor surse financiare externe, destinate promovãrii surselor regenerabile de energie, în limita surselor stabilite anual prin legea bugetului de stat şi exclusiv în favoarea autoritãţilor publice locale;
e) definirea normelor referitoare la garanţiile de origine, procedurile administrative aplicabile şi racordarea la reţeaua electricã în ceea ce priveşte energia produsã din surse regenerabile;
f) stabilirea criteriilor de durabilitate pentru biocarburanţi şi biolichide.
(2) Prezenta lege instituie sistemul de promovare a energiei electrice produse din surse regenerabile de energie.
ART. 2
În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) ANRE - Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei;
b) biomasã - fracţiunea biodegradabilã a produselor, deşeurilor şi reziduurilor de origine biologicã din agriculturã (inclusiv substanţe vegetale şi animale), silviculturã şi industriile conexe, inclusiv pescuitul şi acvacultura, precum şi fracţiunea biodegradabilã a deşeurilor industriale şi municipale, codificate conform prevederilor legale;
c) biolichid - combustibil lichid produs din biomasã utilizat în scopuri energetice, altele decât pentru transport, inclusiv pentru producerea energiei electrice şi a energiei termice destinate încãlzirii şi rãcirii;
d) biocarburant - combustibil lichid sau gazos pentru transport, produs din biomasã;
e) centralã electricã - ansamblul de instalaţii, construcţii şi echipamente necesare pentru producerea de energie electricã; poate fi constituitã din unul sau mai multe grupuri electrice;
f) centralã hidroelectricã retehnologizatã - centrala hidroelectricã cu o putere instalatã de cel mult 10 MW, care îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
- are o duratã de funcţionare de cel puţin 15 ani de la data punerii în funcţiune;
- a fost supusã unui ansamblu de operaţiuni de înlocuire a unor tehnologii existente, uzate moral şi/sau fizic, cu tehnologii moderne, în scopul creşterii eficienţei activitãţii de producere;
g) centralã nouã/grup electric nou - centrala/grupul electric pusã/pus în funcţiune dupã data de 1 ianuarie 2004, compusã/compus în totalitate din echipamente noi;
h) certificat verde - titlul ce atestã producerea din surse regenerabile de energie a unei cantitãţi de energie electricã. Certificatul se poate tranzacţiona, distinct de cantitatea de energie electricã pe care acesta o reprezintã, pe o piaţã organizatã, în condiţiile legii;
i) consum final brut de energie electricã - cantitatea de energie electricã produsã, inclusiv consumul de energie electricã din sectorul de producere a energiei electrice, precum şi pierderile de energie electricã din reţelele de transport şi distribuţie, excluzând producţia de energie electricã produsã în centralele electrice cu acumulare prin pompaj din apa pompatã anterior într-un rezervor superior la care se adaugã diferenţa dintre importul şi exportul de energie electricã;
j) consum propriu tehnologic - consumul de energie electricã al unei centrale, necesar pentru realizarea producţiei de energie electricã;
k) consumator final de energie electricã - persoana care utilizeazã energie electricã pentru consumul propriu, cu excepţia consumului de energie electricã în procesele tehnologice de producere, transport şi distribuţie a energiei electrice;
l) cotã anualã obligatorie de achiziţie de certificate verzi - cota de achiziţie de certificate verzi impusã anual furnizorilor de energie electricã, în conformitate cu prevederile prezentei legi, sub sancţiunea aplicãrii de penalitãţi;
m) cotã anualã obligatorie de energie electricã produsã din surse regenerabile care beneficiazã de sistemul de promovare - ponderea energiei produse din surse regenerabile în consumul final brut de energie electricã, pentru care se aplicã sistemul de cote obligatorii, cu excepţia energiei electrice produse în centrale hidroelectrice cu puteri instalate mai mari de 10 MW;
n) energie aerotermalã - energia stocatã sub formã de cãldurã în aerul ambiental;
o) energie geotermalã - energia stocatã sub formã de cãldurã sub stratul solid al suprafeţei terestre;
p) energie hidrotermalã - energia stocatã sub formã de cãldurã în apele de suprafaţã;
q) Fondul pentru Mediu - instrument economico-financiar gestionat de Administraţia Fondului pentru Mediu, destinat susţinerii şi realizãrii proiectelor şi programelor pentru protecţia mediului, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare în domeniul protecţiei mediului, reglementat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
r) furnizor de energie electricã - persoana juridicã titularã a unei licenţe de furnizare, care asigurã alimentarea cu energie electricã a unuia sau mai multor consumatori, pe baza unui contract de furnizare;
s) garanţie de origine - documentul electronic cu funcţie unicã de a furniza unui consumator final dovada cã o pondere sau o cantitate de energie datã a fost produsã din surse regenerabile, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (6) din Directiva 2003/54/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2003 privind normele comune pentru piaţa internã de energie electricã şi de abrogare a Directivei 96/92/CE ;
ş) grup electric - unitatea tehnologicã producãtoare de energie electricã ce poate fi individualizatã în privinţa realizãrii, retehnologizãrii şi punerii în funcţiune;
t) încãlzire sau rãcire centralizatã - distribuţia de energie termicã sub formã de abur, apã fierbinte sau lichide rãcite, de la o sursã centralã de producţie, printr-o reţea, cãtre mai multe clãdiri sau locaţii, în scopul utilizãrii acesteia pentru încãlzirea sau rãcirea spaţiilor sau în procese de încãlzire sau rãcire;
ţ) minister de resort - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri;
u) operator de transport şi sistem - persoana care deţine, sub orice titlu, o reţea electricã de transport şi este titularã a unei licenţe de transport prin care rãspunde de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacã este necesar, dezvoltarea reţelei de transport într-o anumitã zonã şi, acolo unde este aplicabilã, interconectarea acesteia cu alte sisteme electroenergetice, precum şi de asigurarea capacitãţii pe termen lung a sistemului de a acoperi cererile rezonabile pentru transportul energiei electrice;
v) operator de distribuţie - orice persoanã care deţine, sub orice titlu, o reţea electricã de distribuţie şi este titularã a unei licenţe de distribuţie prin care rãspunde de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacã este necesar, dezvoltarea reţelei de distribuţie într-o anumitã zonã şi, acolo unde este aplicabil, interconectarea acesteia cu alte sisteme, precum şi de asigurarea capacitãţii pe termen lung a sistemului de a rãspunde cererilor rezonabile privind distribuţia energiei electrice;
w) operatori de reţea - operatorii de distribuţie şi operatorul de transport şi sistem;
x) Planul naţional de acţiune - planul prin care se stabilesc ţintele naţionale privind ponderea energiei din surse regenerabile consumatã în transporturi, energie electricã, încãlzire şi rãcire în anul 2020, ţinând seama de efectele mãsurilor altor politici privind eficienţa energeticã asupra consumului final de energie şi mãsurile care trebuie adoptate pentru atingerea respectivelor obiective naţionale globale;
y) sistem de cote obligatorii - mecanismul de promovare a energiei electrice produse din surse regenerabile de energie prin aplicarea cotelor anuale obligatorii de achiziţie de certificate verzi;
z) sistem de promovare - orice instrument, schemã sau mecanism, care promoveazã utilizarea energiei din surse regenerabile prin reducerea costurilor acestei energii, prin creşterea preţului la care aceasta poate fi vândutã sau prin mãrirea, prin intermediul unor obligaţii referitoare la energia regenerabilã sau în alt mod, a cantitãţii achiziţionate de acest tip de energie; aceasta include, dar nu se limiteazã la sistemul de promovare prin certificate verzi, ajutoare pentru investiţii, scutiri sau reduceri de impozite, rambursãri de taxe, scheme de promovare privind obligaţia de cumpãrare a energiei din surse regenerabile;
) sistem de promovare prin certificate verzi - sistemul de cote obligatorii combinat cu tranzacţionarea certificatelor verzi;
ab) sistem electroenergetic izolat - sistemul local de producere, distribuţie şi furnizare a energiei electrice care nu este interconectat cu Sistemul Electroenergetic Naţional;
ac) surse regenerabile de energie - sursele de energie nefosile, respectiv: eolianã, solarã, aerotermalã, geotermalã, hidrotermalã şi energia oceanelor, energie hidraulicã, biomasã, gaz de fermentare a deşeurilor, denumit şi gaz de depozit, şi gaz de fermentare a nãmolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate şi biogaz;
ad) ţinte naţionale privind ponderea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie - obiective naţionale privind ponderea energiei electrice produse din surse regenerabile în consumul final brut de energie electricã, incluzând pe lângã energia electricã produsã din sursele regenerabile de energie prevãzute la art. 3 alin. (1) şi energia electricã produsã în centrale hidroelectrice cu puteri instalate mai mari de 10 MW.
ART. 3
(1) Sistemul de promovare a energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, denumit în continuare sistem de promovare, stabilit prin prezenta lege se aplicã pentru energia electricã livratã în reţeaua electricã şi/sau la consumatori, produsã din:
a) energie hidraulicã utilizatã în centrale cu o putere instalatã de cel mult 10 MW;
b) energie eolianã;
c) energie solarã;
d) energie geotermalã;
e) biomasã;
f) biolichide;
g) biogaz;
h) gaz rezultat din procesarea deşeurilor;
i) gaz de fermentare a nãmolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate.
(2) Sistemul de promovare stabilit prin prezenta lege se aplicã pentru o perioadã de:
a) 15 ani, pentru energia electricã produsã conform prevederilor alin. (1), în grupuri/centrale electrice noi;
b) 10 ani, pentru energia electricã produsã în grupuri din centrale hidroelectrice cu putere instalatã de cel mult 10 MW, retehnologizate;
c) 7 ani, pentru energia electricã produsã în grupuri/centrale, care au mai fost utilizate pentru producerea energiei electrice pe teritoriul altor state dacã sunt utilizate în sisteme electroenergetice izolate sau au fost puse în funcţiune înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei legi, dar nu mai vechi de 10 ani şi conforme cu normele de protecţie a mediului;
d) 3 ani, pentru energia electricã produsã în grupuri/centrale hidroelectrice cu putere instalatã de cel mult 10 MW, neretehnologizate.
(3) Sistemul de promovare se aplicã producãtorilor, deţinãtori ai capacitãţilor de producţie menţionate la alin. (2), calificaţi de ANRE în acest sens, de la data la care încep sã producã energie electricã şi primesc certificate verzi pentru energia electricã, conform art. 6, dacã punerile în funcţiune, respectiv retehnologizãrile de grupuri/centrale se fac pânã la sfârşitul anului 2016.
(4) Calificarea în vederea aplicãrii sistemului de promovare stabilit prin prezenta lege se poate face etapizat, pe mãsura punerii în funcţiune a fiecãrui grup electric individual din cadrul unei capacitãţi energetice conţinând mai multe astfel de grupuri electrice, caz în care perioada de aplicare a sistemului de promovare reglementat prin prezenta lege se va aplica diferenţiat, în funcţie de momentul calificãrii.
(5) În cazul energiei electrice produse în centrale electrice multicombustibil care utilizeazã surse regenerabile şi convenţionale, beneficiazã de sistemul de promovare numai acea parte din energia electricã produsã efectiv din surse regenerabile de energie, stabilitã pe baza conţinutului energetic aferent surselor regenerabile.
(6) Nu se aplicã sistemul de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie stabilit prin prezenta lege pentru:
a) energia electricã produsã din deşeuri industriale şi/sau municipale provenite din import, indiferent de puterea instalatã a centralei electrice;
b) energia electricã produsã în centrale cu acumulare prin pompaj din apã pompatã anterior în bazinul superior;
c) energia electricã produsã în centrale electrice multicombustibil care utilizeazã surse regenerabile şi convenţionale în care conţinutul energetic al combustibilului convenţional reprezintã mai mult de 75% din conţinutul energetic total utilizat;
d) energia electricã aferentã consumului propriu tehnologic al centralei.
(7) În cazul energiei electrice produse din surse regenerabile în cogenerare, sistemul de promovare se aplicã pentru energia electricã produsã în cogenerare de înaltã eficienţã calificatã conform reglementãrilor în vigoare, producãtorii având dreptul sã opteze fie pentru schema de promovare pentru cogenerare, fie pentru schema de promovare prevãzutã în prezenta lege.

CAP. II
Sistemul de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie

ART. 4
(1) Pentru promovarea producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie se aplicã sistemul de promovare reglementat de prezenta lege.
(2) Nivelul ţintelor naţionale privind ponderea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie în consumul final brut de energie electricã în perspectiva anilor 2010, 2015 şi 2020 este de 33%, 35% şi, respectiv, 38%.
(3) Pentru atingerea ţintelor naţionale prevãzute la alin. (2), pe lângã energia electricã produsã din sursele regenerabile de energie prevãzute la art. 3 alin. (1) se ia în considerare şi energia electricã produsã în centrale hidroelectrice cu puteri instalate mai mari de 10 MW.
(4) Cotele anuale obligatorii de energie electricã produsã din surse regenerabile de energie care beneficiazã de sistemul de promovare prin certificate verzi pentru perioada 2010-2020 sunt urmãtoarele: 2010 - 8,3%; 2011 - 10%; 2012 - 12%; 2013 - 14%; 2014 - 15%; 2015 - 16%; 2016 - 17%; 2017 - 18%; 2018 - 19%; 2019 - 19,5%; 2020 - 20%.
(5) Cotele anuale obligatorii de energie electricã produsã din surse regenerabile de energie care beneficiazã de sistemul de promovare prin certificate verzi pentru perioada 2020-2030 se stabilesc de ministerul de resort şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului şi nu vor fi mai mici decât cota stabilitã pentru anul 2020.
(6) ANRE calificã producãtorii de energie electricã din surse regenerabile de energie pentru a beneficia de sistemul de promovare prin certificate verzi, în condiţiile prevãzute în Regulamentul de calificare a producãtorilor de energie electricã din surse regenerabile de energie pentru aplicarea sistemului de promovare prin certificate verzi.
(7) În prima decadã a lunii decembrie, ANRE publicã pe site-ul propriu cota anualã obligatorie de achiziţie de certificate verzi estimatã pentru anul urmãtor, numãrul de certificate verzi estimate a fi emise pe baza informaţiilor privind energia electricã estimatã a se produce din surse regenerabile de energie pentru anul urmãtor şi consumul final de energie estimat pentru anul urmãtor.
(8) ANRE elaboreazã, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi*), o metodologie de stabilire a cotelor anuale de achiziţie de certificate verzi, aprobatã prin ordin al preşedintelui ANRE.
-----------
*) Textul a fost modificat prin <>Legea nr. 139/2010 privind modificarea <>Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 9 iulie 2010, astfel încât termenul în cauzã curge de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 139/2010 .

(9) Pânã la data de 1 martie a anului în curs, ANRE va ajusta cota anualã obligatorie de achiziţie de certificate verzi aferentã anului precedent, pe baza realizãrilor efective din anul precedent şi o va publica pe site-ul propriu.
ART. 5
(1) Nivelul obiectivului naţional privind ponderea energiei produse din surse regenerabile în consumul final brut de energie al anului 2020 este de 24%.
(2) Consumul final brut de energie din surse regenerabile se calculeazã ca suma urmãtoarelor:
a) consumul final brut de energie electricã din surse regenerabile de energie;
b) consumul final brut de energie din surse regenerabile pentru încãlzire şi rãcire; şi
c) consumul final de energie din surse regenerabile în transporturi.
(3) Metodologia de calcul al consumului final brut de energie din surse regenerabile se stabileşte de ANRE în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi**).
----------
**) Textul a fost introdus prin <>Legea nr. 139/2010 privind modificarea <>Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 9 iulie 2010, astfel încât termenul în cauzã curge de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 139/2010 .

(4) Pentru atingerea obiectivului prevãzut la alin. (1), politica energeticã a României va urmãri cel puţin realizarea cotelor anuale obligatorii de energie electricã produsã din surse regenerabile de energie, prevãzute la art. 4.
(5) Nivelul obiectivului naţional privind ponderea energiei din surse regenerabile utilizatã în toate formele de transporturi în anul 2020 este de cel puţin 10% din consumul naţional final de energie în transporturi.
(6) Ponderea energiei din surse regenerabile utilizatã în toate formele de transporturi în anul 2020 se stabileşte astfel:
a) pentru calculul numitorului, şi anume cantitatea totalã de energie consumatã pentru transport, se iau în considerare numai benzina, motorina, biocarburanţii consumaţi în transportul rutier şi feroviar şi energia electricã;
b) pentru calculul numãrãtorului, şi anume cantitatea de energie din surse regenerabile consumatã pentru transport, se iau în considerare toate tipurile de energie din surse regenerabile consumate în toate formele de transport;
c) pentru calcularea contribuţiei energiei electrice produse din surse regenerabile şi consumate de toate tipurile de vehicule electrice în sensul lit. a) şi b), se utilizeazã ponderea de energie electricã din surse regenerabile din România, mãsuratã cu 2 ani înainte de anul în cauzã. În plus, pentru calcularea cantitãţii de energie electricã din surse regenerabile consumate de autovehiculele electrice, acest consum este considerat ca fiind de 2,5 ori conţinutul energetic al energiei electrice provenite din surse regenerabile consumate.
ART. 6
(1) Operatorul de transport şi sistem emite lunar certificate verzi producãtorilor, pentru cantitatea de energie electricã produsã din surse regenerabile de energie şi livratã furnizorilor şi/sau consumatorilor finali.
(2) Producãtorii de energie din surse regenerabile beneficiazã de un numãr de certificate verzi pentru energia electricã produsã şi livratã conform prevederilor alin. (1), inclusiv pentru cantitatea de energie electricã produsã în perioada de probã a funcţionãrii grupurilor/centralelor electrice, dupã cum urmeazã:
a) pentru energia electricã din centrale hidroelectrice cu puteri instalate de cel mult 10 MW:
(i) 3 certificate verzi pentru fiecare 1 MWh produs şi livrat, dacã centralele hidroelectrice sunt noi;
(ii) douã certificate verzi pentru fiecare 1 MWh produs şi livrat, dacã centralele hidroelectrice sunt retehnologizate;
b) un certificat verde pentru fiecare 2 MWh din centrale hidroelectrice cu o putere instalatã de cel mult 10 MW, care nu se încadreazã în condiţiile prevãzute la lit. a);
c) douã certificate verzi, pânã în anul 2017, şi un certificat verde, începând cu anul 2018, pentru fiecare 1 MWh produs şi livrat de producãtorii de energie electricã din energie eolianã;
d) 3 certificate verzi pentru fiecare 1 MWh produs şi livrat de producãtorii de energie electricã din sursele prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. d)-i);
e) 6 certificate verzi pentru fiecare 1 MWh produs şi livrat de producãtorii de energie electricã din energie solarã.
(3) Vor beneficia de sistemul de promovare prin certificate verzi reglementat de prezenta lege şi sistemele electroenergetice izolate.
(4) Pentru energia electricã produsã în cogenerare de înaltã eficienţã în centrale care utilizeazã sursele regenerabile de energie prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. d)-i), se acordã suplimentar faţã de prevederile alin. (2) lit. d) câte un certificat verde pentru fiecare 1 MWh produs şi livrat.
(5) ANRE are urmãtoarele atribuţii:
a) calificã grupurile/centralele electrice care beneficiazã de schema de promovare, în temeiul Regulamentului de calificare a producãtorilor de energie electricã din surse regenerabile de energie pentru aplicarea schemei de promovare;
b) elaboreazã cadrul de reglementare pentru monitorizarea costurilor/veniturilor de producere a producãtorilor de energie electricã din surse regenerabile care beneficiazã de schema de promovare prin certificate verzi.
ART. 7
(1) Operatorii de distribuţie transmit lunar, fãrã platã, operatorului de transport şi sistem date privind cantitãţile de energie electricã produse din surse regenerabile şi livrate de producãtorii racordaţi la reţelele de distribuţie din zonele lor de licenţã şi pentru care au calitatea de concesionari, în temeiul unor contracte de concesiune.
(2) Producãtorii care livreazã energie electricã în baza contractelor directe transmit lunar operatorului de transport şi sistem date privind cantitãţile de energie electricã produse din surse regenerabile.
ART. 8
Furnizorii de energie electricã sunt obligaţi sã achiziţioneze anual un numãr de certificate verzi echivalent cu produsul dintre valoarea cotei anuale obligatorii de achiziţie de certificate verzi stabilite pentru anul respectiv, în condiţiile art. 4 alin. (7), şi cantitatea de energie electricã, exprimatã în MWh, furnizatã anual consumatorilor finali.
ART. 9
(1) Operatorul de transport şi sistem şi operatorii de distribuţie sunt obligaţi sã garanteze transportul, respectiv distribuţia energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, asigurând fiabilitatea şi siguranţa reţelelor de energie electricã.
(2) Racordarea producãtorilor de energie electricã din surse regenerabile la reţelele de energie electricã se realizeazã în baza Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, emis în baza <>art. 11 alin. (2) lit. q) din Legea energiei electrice nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare*).
----------
*) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 90/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 109 din 12 februarie 2008.

(3) Investiţiile realizate de operatorii de transport şi/sau distribuţie în baza prevederilor alin. (2) se considerã active reglementate, recunoscute în acest sens de cãtre ANRE.
(4) Tarifele de transport şi distribuţie sunt nediscriminatorii între energia produsã din surse regenerabile de energie şi cea produsã din surse convenţionale de energie.
(5) În cazul în care operatorul de transport şi sistem sau operatorii de distribuţie iau mãsuri semnificative pentru a limita utilizarea surselor regenerabile de energie, în scopul garantãrii securitãţii sistemului electroenergetic naţional şi a securitãţii aprovizionãrii cu energie, operatorii de sistem responsabili sunt obligaţi sã informeze ANRE cu privire la aceste mãsuri şi sã indice ce mãsuri corective intenţioneazã sã ia în vederea preîntâmpinãrii unor limitãri neadecvate.

CAP. III
Tranzacţionarea certificatelor verzi

ART. 10
(1) Producãtorii de energie electricã din surse regenerabile de energie şi furnizorii vor tranzacţiona certificatele verzi pe piaţa centralizatã a certificatelor verzi, precum şi pe piaţa contractelor bilaterale a certificatelor verzi.
(2) Cadrul de tranzacţionare a certificatelor verzi pe piaţa certificatelor verzi este asigurat de Societatea Comercialã "Operatorul Pieţei de Energie Electricã - Opcom" - S.A., ca operator al pieţei de energie electricã, conform reglementãrilor ANRE.
(3) Pânã la atingerea ţintelor naţionale, certificatele verzi pot fi tranzacţionate numai pe piaţa internã de certificate verzi.
ART. 11
(1) Pentru perioada 2008-2025, valoarea de tranzacţionare a certificatelor verzi pe pieţele menţionate la art. 10 alin. (1) se încadreazã între:
a) o valoare minimã de tranzacţionare de 27 euro/certificat; şi
b) o valoare maximã de tranzacţionare de 55 euro/certificat.
(2) În toate cazurile, valoarea în lei se calculeazã la valoarea medie a cursului de schimb stabilit de Banca Naţionalã a României pentru luna decembrie a anului precedent.
(3) Începând cu anul 2011, valorile de tranzacţionare menţionate la alin. (1) se indexeazã anual de ANRE conform indicelui mediu de inflaţie înregistrat în luna decembrie a anului precedent, calculat la nivelul UE 27, comunicat oficial de cãtre EUROSTAT.
(4) În termen de 15 zile de la publicarea indicelui mediu de inflaţie calculat la nivelul UE 27 de cãtre EUROSTAT, ANRE publicã pe site-ul propriu valorile minime şi maxime determinate potrivit prevederilor alin. (1)-(3), indexate şi aplicabile pentru anul în curs.
(5) Dupã anul 2025, valoarea de tranzacţionare a certificatelor verzi va fi cea stabilitã de piaţa certificatelor verzi, dar nu poate fi mai micã decât valoarea minimã de tranzacţionare aplicatã în anul 2025, indexatã anual în condiţiile alin. (3).

CAP. IV
Îndeplinirea cotelor obligatorii de cãtre furnizori

ART. 12
(1) ANRE stabileşte, pânã la data de 15 aprilie a fiecãrui an, pentru anul calendaristic precedent şi pentru fiecare furnizor, pe baza numãrului de certificate verzi achiziţionate şi a energiei electrice furnizate clienţilor finali, gradul de îndeplinire a cotei anuale obligatorii de achiziţie de certificate verzi.
(2) Furnizorul care nu realizeazã cota obligatorie anualã este obligat sã plãteascã contravaloarea certificatelor verzi neachiziţionate la valoarea de 110 euro pentru fiecare certificat neachiziţionat, calculatã în lei la valoarea medie a cursului de schimb stabilit de Banca Naţionalã a României pentru luna decembrie a anului precedent.
(3) Începând cu anul 2011, valoarea prevãzutã la alin. (2) se indexeazã anual de ANRE conform indicelui mediu de inflaţie înregistrat în luna decembrie a anului precedent, calculat la nivelul UE 27, comunicat oficial de cãtre EUROSTAT.
(4) În termen de 15 zile de la publicarea indicelui mediu de inflaţie calculat la nivelul UE 27 de cãtre EUROSTAT, ANRE publicã pe site-ul propriu valoarea determinatã potrivit prevederilor alin. (2) şi (3), indexatã şi aplicabilã pentru anul în curs.
(5) Suma rezultatã din aplicarea prevederilor alin. (2) şi (3) este colectatã de operatorul de transport şi sistem şi se face venit la Fondul pentru Mediu în vederea finanţãrii producerii de energie din surse regenerabile de cãtre persoanele fizice care investesc în capacitãţi energetice cu putere instalatã de pânã la 100 kW.

CAP. V
Evaluarea regionalã a potenţialului surselor regenerabile de energie

ART. 13
(1) Ministerul de resort are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã strategia de valorificare şi promovare a surselor regenerabile de energie;
b) evalueazã potenţialul tehnic, economic şi ecologic pentru fiecare tip de resursã regenerabilã de energie;
c) structureazã potenţialul stabilit conform lit. b) pe zonele de licenţã aferente operatorilor de distribuţie de energie electricã ce au calitatea de concesionari în contractele de concesiune;
d) elaboreazã, împreunã cu ANRE, cadrul unitar de norme şi reglementãri privind utilizarea surselor regenerabile de energie electricã.
(2) Ministerul de resort elaboreazã Planul naţional de acţiune în domeniul energiei regenerabile conform modelului stabilit de Comisia Europeanã în concordanţã cu prevederile art. 4 alin. (4) din Directiva 2009/28/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind promovarea utilizãrii energiei din surse regenerabile, de modificare şi ulterior de abrogare a directivelor 2001/77/CE şi 2003/30/CE.

CAP. VI
Comercializarea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie

ART. 14
(1) Producãtorii de energie electricã din surse regenerabile de energie vând energia electricã produsã pe piaţa de energie electricã la preţul pieţei.
(2) Energia electricã produsã din surse regenerabile de energie în centrale electrice cu puteri instalate de cel mult 1 MW/centralã poate fi vândutã la preţuri reglementate furnizorilor impliciţi în ale cãror zone delimitate de licenţã sunt situate centralele.
(3) Furnizorii impliciţi sunt obligaţi, la solicitarea producãtorilor şi a consumatorilor deţinãtori de centrale electrice care utilizeazã surse regenerabile de energie, sã achiziţioneze energia electricã produsã conform alin. (2), în condiţiile stabilite de ANRE.
(4) Preţurile reglementate prevãzute la alin. (2) sunt stabilite de ANRE în baza unei metodologii ce va fi aprobatã în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi*), în conformitate cu sistemul de promovare prevãzut de aceasta.
-----------
*) Textul a fost modificat prin <>Legea nr. 139/2010 privind modificarea <>Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 9 iulie 2010, astfel încât termenul în cauzã curge de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 139/2010 .

(5) Solicitãrile de vânzare a energiei electrice de cãtre producãtorii/consumatorii prevãzuţi la alin. (3) vor fi adresate furnizorilor impliciţi, de regulã, pânã la sfârşitul lunii octombrie a anului precedent celui de contractare, contractele de vânzare-cumpãrare fiind încheiate pe cel puţin un an de zile.
(6) Persoanele fizice ce deţin unitãţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu putere instalatã sub 1 MW pe loc de consum, precum şi autoritãţile publice care deţin capacitãţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile realizate, parţial sau total, din fonduri structurale pot beneficia din partea furnizorilor cu care au contract de furnizare a energiei electrice, la cerere, de serviciul de regularizare, financiarã şi/sau cantitativã, între energia livratã şi energia consumatã din reţea, conform unei metodologii elaborate de ANRE, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi*).
------------
*) Textul a fost modificat prin <>Legea nr. 139/2010 privind modificarea <>Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 9 iulie 2010, astfel încât termenul în cauzã curge de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 139/2010 .

(7) Operatorul de transport şi sistem şi/sau operatorii de distribuţie asigurã transportul, respectiv distribuţia, precum şi dispecerizarea cu prioritate a energiei electrice produse din surse regenerabile, pentru toţi producãtorii de energie din surse regenerabile, indiferent de capacitate, pe baza unor criterii transparente şi nediscriminatorii, cu posibilitatea modificãrii notificãrilor în cursul zilei de operare, conform metodologiei stabilite de ANRE, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi**), astfel încât limitarea sau întreruperea producţiei de energie din surse regenerabile sã fie aplicatã numai în cazuri excepţionale, dacã acest fapt este necesar pentru stabilitatea şi securitatea Sistemului Energetic Naţional.
------------
**) Textul a fost modificat prin <>Legea nr. 139/2010 privind modificarea <>Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 9 iulie 2010, astfel încât termenul în cauzã curge de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 139/2010 .

ART. 15
(1) În scopul realizãrii obiectivului naţional privind energia din surse regenerabile de energie:
a) România poate, prin acorduri comune cu state membre ale Uniunii Europene:
(i) prevedea şi conveni asupra unor transferuri de cantitãţi de energie electricã din surse regenerabile cu un alt stat membru;
(ii) coopera la realizarea unor proiecte comune referitoare la producerea de energie electricã din surse regenerabile de energie;
(iii) sã-şi armonizeze, în întregime sau parţial, scheme naţionale de promovare;
b) România poate, prin acorduri comune cu terţe ţãri, coopera la realizarea unor proiecte referitoare la producerea de energie electricã din surse regenerabile de energie.
(2) Acordurile de tipul celor stabilite la alin. (1) sunt încheiate pe unul sau mai mulţi ani şi sunt notificate Comisiei Europene de cãtre ministerul de resort în termen de cel mult 3 luni de la încheierea fiecãrui an în care sunt în vigoare.
(3) Normele privind modul de luare în considerare la stabilirea obiectivului naţional a rezultatelor acordurilor prevãzute la alin. (1) sunt emise de ministerele implicate, în termen de 60 de zile de la transpunerea în legislaţia româneascã a legislaţiei europene specifice, stabilite prin Directiva 2009/28/CE.

CAP. VII
Proiecte comune

ART. 16
(1) Cadrul de reglementare necesar cooperãrii cu alte state membre în cadrul tuturor tipurilor de proiecte comune referitoare la producerea de energie electricã, de încãlzire sau de rãcire din surse regenerabile de energie se elaboreazã de ministerul de resort, în colaborare cu autoritãţile competente, şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi***). Cooperarea respectivã poate implica operatori privaţi.
-----------
***)Textul a fost introdus prin <>Legea nr. 139/2010 privind modificarea <>Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 9 iulie 2010, astfel încât termenul în cauzã curge de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 139/2010 .

(2) Ministerul de resort, pe baza datelor furnizate de autoritãţile competente, informeazã Comisia Europeanã cu privire la proporţia sau cantitatea de energie electricã, de încãlzire sau de rãcire din surse regenerabile de energie produsã în cadrul oricãrui proiect comun de pe teritoriul României, care a devenit operaţional dupã data de 25 iunie 2009, sau de capacitatea crescutã a unei instalaţii care a fost retehnologizatã dupã data respectivã, care trebuie privitã ca fiind inclusã în obiectivul naţional global al statului membru cu care s-a încheiat proiectul comun.
(3) Notificarea menţionatã la alin. (2):
a) descrie instalaţia propusã în cadrul proiectului comun sau identificã instalaţia retehnologizatã;
b) specificã proporţia sau cantitatea de energie electricã, de încãlzire sau rãcire produsã de instalaţia respectivã care trebuie sã fie luatã în considerare în cadrul obiectivelor naţionale globale ale unui alt stat membru;
c) identificã statul membru în favoarea cãruia se realizeazã notificarea; şi
d) specificã perioada, în ani calendaristici întregi, în care energia electricã, încãlzirea sau rãcirea produsã de instalaţie din surse regenerabile de energie trebuie sã fie consideratã ca fiind inclusã în obiectivul naţional global al celuilalt stat membru.
(4) Perioada specificatã la alin. (3) lit. d) nu poate depãşi anul 2020. Durata unui proiect comun poate depãşi anul 2020.
(5) O notificare efectuatã în temeiul acestui articol nu poate fi modificatã sau retrasã fãrã acordul statului membru identificat în conformitate cu alin. (3) lit. c).
ART. 17
(1) În cazul realizãrii de proiecte comune în conformitate cu art. 16, în termen de 3 luni de la sfârşitul fiecãrui an din cadrul perioadei specificate la art. 16 alin. (3) lit. d), ministerul de resort transmite o scrisoare de notificare Comisiei Europene, în care precizeazã:
a) cantitatea totalã de energie electricã sau de încãlzire ori rãcire produsã în timpul anului din surse regenerabile de energie de cãtre instalaţia care a fãcut obiectul notificãrii; şi
b) cantitatea de energie electricã sau de încãlzire ori rãcire produsã în timpul anului din surse regenerabile de energie de cãtre instalaţia respectivã şi care va fi luatã în considerare pentru obiectivul naţional global al altui stat membru, în conformitate cu condiţiile notificãrii.
(2) Scrisoarea de notificare este transmisã atât statului membru în favoarea cãruia a fost fãcutã notificarea, cât şi Comisiei Europene.
(3) Cantitatea de energie electricã sau de încãlzire ori rãcire din surse regenerabile de energie notificatã în conformitate cu alin. (1) lit. b):
a) se scade din cantitatea de energie electricã sau de încãlzire ori rãcire din surse regenerabile de energie care este luatã în considerare în mãsurarea conformitãţii de cãtre statul membru care transmite scrisoarea de notificare în temeiul alin. (1); şi
b) se adaugã la cantitatea de energie electricã sau de încãlzire ori rãcire din surse regenerabile de energie care este luatã în considerare în mãsurarea conformitãţii de cãtre statul membru care primeşte scrisoarea de notificare în conformitate cu alin. (2).
ART. 18
Energia electricã din surse regenerabile de energie produsã într-o ţarã terţã este luatã în considerare în ceea ce priveşte obiectivele naţionale globale numai dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) energia electricã este consumatã în interiorul Comunitãţii, cerinţã care este consideratã ca îndeplinitã dacã:
(i) o cantitate de energie electricã echivalentã cu cantitatea de energie electricã luatã în considerare a fost stabilitã clar în cadrul procesului de alocare de capacitate pe interconexiuni de cãtre toţi operatorii de transport şi sistem din ţara de origine, din ţara de destinaţie şi, dacã este relevant, din fiecare ţarã terţã de tranzit;
(ii) o cantitate de energie electricã echivalentã cu cantitatea de energie electricã luatã în considerare a fost stabilitã clar în balanţa de energie programatã de cãtre operatorul de transport şi sistem din partea comunitarã a interconexiunii; şi
(iii) capacitatea stabilitã şi producţia de energie electricã din surse regenerabile de energie de cãtre instalaţia menţionatã la lit. b) se referã la aceeaşi perioadã de timp;
b) energia electricã este produsã de o instalaţie nou construitã care a devenit operaţionalã dupã data de 25 iunie 2009, sau de o instalaţie retehnologizatã a cãrei capacitate a fost crescutã dupã respectiva datã, în cadrul unui proiect comun astfel cum se menţioneazã la lit. a); şi
c) cantitatea de energie electricã produsã şi exportatã nu a primit un alt sprijin din partea unei scheme de sprijin dintr-o ţarã terţã decât ajutorul pentru investiţie acordat instalaţiei.
ART. 19
În sensul art. 16 alin. (2) şi al art. 18 lit. b), unitãţile de energie din surse regenerabile rezultate în urma creşterii capacitãţii unei instalaţii se considerã ca fiind produse de o instalaţie separatã care a fost datã în exploatare la data la care a avut loc creşterea capacitãţii.

CAP. VIII
Monitorizare şi raportare

ART. 20
(1) ANRE monitorizeazã dezvoltarea şi funcţionarea pieţei de certificate verzi, întocmeşte anual şi face public un raport privind modul de funcţionare a sistemului de promovare a energiei electrice din surse regenerabile.
(2) ANRE publicã anual pe site-ul propriu, pânã la data de 30 martie, ponderea energiei electrice produse din surse regenerabile în consumul final brut de energie electricã, cu excepţia energiei electrice produse în centrale hidroelectrice cu puteri instalate mai mari de 10 MW, pentru anul precedent.
(3) Trimestrial, ANRE întocmeşte un raport privind monitorizarea pieţei de energie şi a pieţei certificatelor verzi, pe care îl transmite comisiilor de specialitate ale Parlamentului şi ministerului de resort.
(4) Ministerul de resort întocmeşte o datã la 2 ani, începând cu luna octombrie 2010, raportul referitor la modul de realizare a ţintelor naţionale şi mãsurile întreprinse pentru a facilita accesul la reţea al energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, pe baza rapoartelor ANRE.
(5) Raportul prevãzut la alin. (4) detaliazã:
a) implementarea şi funcţionarea sistemului de promovare a energiei electrice din surse regenerabile, precum şi modul de îndeplinire a mãsurilor stabilite în Planul naţional de acţiune;
b) funcţionarea sistemului de garanţii de origine pentru energia electricã şi mãsurile luate pentru a asigura fiabilitatea şi protecţia împotriva fraudãrii sistemului;
c) progresele înregistrate în evaluarea şi îmbunãtãţirea procedurilor administrative de îndepãrtare a obstacolelor legate de reglementare şi de altã naturã, referitoare la dezvoltarea producţiei de energie electricã din surse regenerabile;
d) mãsurile luate pentru a asigura transportul şi distribuţia energiei electrice produse din surse regenerabile de energie; dezvoltarea disponibilitãţii şi utilizãrii resurselor de biomasã în scop energetic.
ART. 21
(1) Ministerul de resort elaboreazã şi notificã Comisiei Europene, pânã la data de 30 iunie 2010, Planul naţional de acţiune în domeniul energiei regenerabile.
(2) Planul naţional de acţiune în domeniul energiei regenerabile menţionat la alin. (1) stabileşte obiectivele naţionale privind ponderea energiei din surse regenerabile consumate în transport, energie electricã, încãlzire şi rãcire în anul 2020, ţinând seama de efectele mãsurilor altor politici privind eficienţa energeticã asupra consumului final de energie, şi mãsurile care trebuie adoptate pentru atingerea respectivelor obiective naţionale globale, inclusiv cooperarea între autoritãţile locale, regionale şi naţionale, transferurile statistice sau proiectele comune planificate, strategii naţionale de dezvoltare a resurselor de biomasã şi de mobilizare a unor noi surse de biomasã destinate diferitelor utilizãri, precum şi mãsurile care trebuie luate conform prezentei legi.
ART. 22
În cazul în care ponderea de energie din surse regenerabile scade sub valoarea stabilitã de traiectoria orientativã prevãzutã la art. 5 într-o perioadã de 2 ani, ministerul de resort elaboreazã şi notificã Comisiei Europene un Plan naţional de acţiune în domeniul energiei regenerabile modificat, pânã la data de 30 iunie a anului urmãtor, plan naţional prin care se stabilesc mãsuri corespunzãtoare şi proporţionale pentru a atinge într-un termen rezonabil valoarea stabilitã în traiectoria orientativã.
ART. 23
Ministerul de resort elaboreazã şi notificã Comisiei Europene înainte de data limitã pentru elaborarea Planului naţional de acţiune în domeniul energiei regenerabile, un document previzional care indicã:
a) excesul estimat al producţiei sale de energie din surse regenerabile comparat cu obiectivul naţional, care ar putea fi transferat cãtre alte state membre, în conformitate cu art. 16-19, precum şi potenţialul sãu estimat pentru proiecte comune, pânã în anul 2020; şi
b) cererea sa estimatã de energie din surse regenerabile care trebuie sã fie satisfãcutã altfel decât prin producţia internã pânã în anul 2020.

CAP. IX
Garanţii de origine pentru energia electricã, încãlzirea şi rãcirea produse din surse regenerabile de energie

ART. 24
(1) În scopul de a dovedi consumatorilor finali ponderea sau cantitatea de energie din surse regenerabile în cadrul mixului de energie al unui furnizor, se stabileşte sistemul garanţiilor de origine a producţiei de energie din surse regenerabile, în conformitate cu criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii.
(2) ANRE elaboreazã Regulamentul de emitere şi urmãrire a garanţiilor de origine, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi*).
-----------
*) Textul a fost introdus prin <>Legea nr. 139/2010 privind modificarea <>Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 9 iulie 2010, astfel încât termenul în cauzã curge de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 139/2010 .

CAP. X
Accesul la reţeaua electricã

ART. 25
(1) Producãtorii de energie electricã din surse regenerabile de energie au acces prioritar la reţeaua de transport/distribuţie a energiei electrice, în mãsura în care nu este afectatã siguranţa Sistemului Energetic Naţional.
(2) Operatorii de reţea pun la dispoziţia oricãrui nou producãtor de energie din surse regenerabile care doreşte sã se conecteze la sistem informaţiile necesare complete, inclusiv:
a) o estimare cuprinzãtoare şi detaliatã a costurilor legate de racordare;
b) un termen rezonabil şi precis pentru primirea şi analizarea cererii de racordare la reţeaua electricã;
c) un calendar orientativ rezonabil pentru orice racordare propusã la reţeaua electricã.

CAP. XI
Dispoziţii finale

ART. 26
(1) ANRE adapteazã cadrul de reglementare necesar punerii în aplicare a prezentei legi în termen de 60 de zile de la intrarea acesteia în vigoare**).
----------
**) Textul a fost modificat prin <>Legea nr. 139/2010 privind modificarea <>Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 9 iulie 2010, astfel încât termenul în cauzã curge de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 139/2010 .

(2) ANRE elaboreazã Regulamentul de calificare a producãtorilor de energie electricã din surse regenerabile de energie pentru aplicarea sistemului de promovare, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi***).
-----------
***) Textul a fost modificat prin <>Legea nr. 139/2010 privind modificarea <>Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 9 iulie 2010, astfel încât termenul în cauzã curge de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 139/2010 .

ART. 27
În cazul în care în termen de 2 ani consecutivi nu se atinge nivelul cotelor anuale obligatorii de energie electricã produsã din surse regenerabile care beneficiazã de sistemul de promovare, Guvernul va lua mãsuri de stimulare a investiţiilor, în vederea respectãrii dispoziţiilor prezentei legi.
ART. 28
(1) Cadrul de reglementare privind promovarea utilizãrii biocarburanţilor şi biolichidelor, precum şi modul în care utilizarea acestora este consideratã la îndeplinirea obiectivelor stabilite prin prezenta lege se elaboreazã de ministerul de resort şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.****)
-----------
****) Textul a fost introdus prin <>Legea nr. 139/2010 privind modificarea <>Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 9 iulie 2010, astfel încât termenul în cauzã curge de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 139/2010 .

(2) Cadrul de reglementare privind preluarea certificatelor verzi în exces şi transferurile statistice de energie electricã din surse regenerabile, prevãzute la art. 15 alin. (1) lit. a) se elaboreazã de ministerul de resort şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi****).
-----------
****) Textul a fost introdus prin <>Legea nr. 139/2010 privind modificarea <>Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 9 iulie 2010, astfel încât termenul în cauzã curge de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 139/2010 .

NOTÃ:
Reproducem mai jos menţiunea privind transpunerea normelor comunitare din <>Legea nr. 139/2010 privind modificarea <>Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a energiei din surse regenerabile de energie:
"Prezenta lege transpune art. 1-4, art. 5 alin. (1), art. 6-10, art. 12, art. 15 alin. (1) şi art. 16 alin. (2)-(6) din Directiva nr. 2009/28/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind promovarea utilizãrii energiei din surse regenerabile, de modificare şi ulterior de abrogare a Directivelor 2001/77/CE şi 2003/30/CE , publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 140 din 5 iunie 2009. Celelalte prevederi ale directivei menţionate care nu sunt transpuse prin prezenta lege se vor transpune prin hotãrâri ale Guvernului subsecvente."

-------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016