Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 220 din 27 octombrie 2008  pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 220 din 27 octombrie 2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 743 din 3 noiembrie 2008

    Parlamentul României adoptã prezenta lege.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) Prezenta lege creeazã cadrul legal necesar extinderii utilizãrii surselor regenerabile de energie, prin:
    a) reducerea costurilor de producţie, transport şi distribuţie a energiei produse din surse regenerabile de energie, comparativ cu utilizarea combustibililor clasici, fosili şi, implicit, reducerea facturii energetice a diferitelor categorii de consumatori;
    b) atragerea în balanţa energeticã naţionalã a resurselor regenerabile de energie, necesare creşterii securitãţii în alimentarea cu energie şi reducerii importurilor de resurse primare de energie;
    c) stimularea dezvoltãrii durabile la nivel local şi regional şi crearea de noi locuri de muncã aferente proceselor de valorificare a surselor regenerabile de energie;
    d) reducerea poluãrii mediului prin diminuarea producerii de emisii poluante şi gaze cu efect de serã;
    e) asigurarea cofinanţãrii necesare în atragerea unor surse financiare externe, destinate promovãrii surselor regenerabile de energie;
    f) definirea normelor referitoare la garanţiile de origine, procedurile administrative aplicabile şi racordarea la reţeaua electricã în ceea ce priveşte energia produsã din surse regenerabile;
    g) stabilirea criteriilor de durabilitate ecologicã pentru biocombustibili şi alte biolichide.
    (2) Prezenta lege instituie sistemul de promovare a energiei electrice produse din surse regenerabile de energie.
    ART. 2
    În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    a) ANRE - Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei;
    b) biomasã - fracţiunea biodegradabilã a produselor, deşeurilor şi reziduurilor din agriculturã, inclusiv substanţele vegetale şi animale, din silviculturã şi industriile conexe, precum şi fracţiunea biodegradabilã a deşeurilor industriale şi urbane;
    c) biolichide - combustibilul lichid utilizat în scopuri energetice şi produs din biomasã;
    d) centralã electricã - ansamblul de instalaţii, construcţii şi echipamente necesare pentru producerea de energie electricã;
    e) centralã hidroelectricã retehnologizatã - centrala hidroelectricã cu o putere instalatã de cel mult 10 MW, care îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
    - are o duratã de funcţionare de cel puţin 15 ani de la data punerii în funcţiune;
    - a fost supusã unui ansamblu de operaţiuni de înlocuire a unor tehnologii existente, uzate moral şi/sau fizic, cu tehnologii moderne, în scopul creşterii eficienţei activitãţii de producere;
    f) centralã nouã/grup electric nou - centrala/grupul electric pusã/pus în funcţiune dupã data de 1 ianuarie 2004;
    g) certificat verde - titlul ce atestã producerea din surse regenerabile de energie a unei cantitãţi de 1 MWh energie electricã. Certificatul verde se poate tranzacţiona, distinct de cantitatea de energie electricã pe care acesta o reprezintã, pe o piaţã organizatã, în condiţiile legii;
    h) consum intern brut de energie electricã - cantitatea de energie electricã echivalentã cu producţia netã de energie electricã, inclusiv cea a autoproducãtorilor, la care se adaugã diferenţa dintre importul şi exportul de energie electricã;
    i) consum final de energie electricã - suma consumurilor de energie electricã realizate de clienţii finali de energie electricã din România;
    j) consumator final de energie electricã - persoana care utilizeazã energie electricã pentru consumul propriu, cu excepţia consumului de energie electricã în procesele tehnologice de producere, transport şi distribuţie a energiei electrice;
    k) furnizor de energie electricã - persoana juridicã titularã a unei licenţe de furnizare, care asigurã alimentarea cu energie electricã a unuia sau mai multor consumatori, pe baza unui contract de furnizare;
    l) garanţie de origine - documentul emis de autoritatea competentã producãtorilor de energie electricã ce atestã provenienţa acesteia din surse regenerabile de energie sau în cogenerare;
    m) grup energetic - unitatea tehnologicã producãtoare de energie electricã ce poate fi individualizatã în privinţa realizãrii, retehnologizãrii şi punerii în funcţiune;
    n) încãlzire sau rãcire urbanã - distribuţia de energie termicã sub formã de abur, apã fierbinte sau lichide rãcite, de la o sursã centralã de producţie, printr-o reţea, cãtre mai multe clãdiri, în scopul utilizãrii acesteia pentru încãlzirea sau rãcirea spaţiilor ori a proceselor;
    o) minister de resort - Ministerul Economiei şi Finanţelor;
    p) operator de transport şi sistem - persoana care deţine, sub orice titlu, o reţea electricã de transport şi este titularã a unei licenţe de transport prin care rãspunde de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacã este necesar, dezvoltarea reţelei de transport într-o anumitã zonã şi, acolo unde este aplicabilã, interconectarea acesteia cu alte sisteme electroenergetice, precum şi de asigurarea capacitãţii pe termen lung a sistemului de a acoperi cererile rezonabile pentru transportul energiei electrice;
    r) operator de distribuţie - orice persoanã care deţine, sub orice titlu, o reţea electricã de distribuţie şi este titularã a unei licenţe de distribuţie prin care rãspunde de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacã este necesar, dezvoltarea reţelei de distribuţie într-o anumitã zonã şi, acolo unde este aplicabil, interconectarea acesteia cu alte sisteme, precum şi de asigurarea capacitãţii pe termen lung a sistemului de a rãspunde cererilor rezonabile privind distribuţia energiei electrice;
    s) operatori de reţea - operatorii de distribuţie şi operatorul de transport şi sistem;
    t) sistem de cote obligatorii - mecanismul de promovare a producerii de energie electricã din surse regenerabile de energie, care impune furnizorilor achiziţia unor cantitãţi minime de energie electricã produsã din aceste surse, stabilite proporţional cu vânzãrile acestora de energie electricã cãtre consumatorii finali. Îndeplinirea cotelor se dovedeşte prin posesia unui numãr corespunzãtor de certificate verzi dobândite în condiţiile legii;
    u) sistem de sprijin - ansamblul de mãsuri destinat promovãrii producerii de energie din surse regenerabile prin reducerea costurilor de producţie ale acesteia, prin creşterea preţului la care aceasta poate fi vândutã sau prin creşterea cantitãţii de astfel de energie achiziţionatã, prin instituirea unor obligaţii ori în alt mod;
    v) Sistemul European de Certificate Verzi - organizaţia europeanã nonprofit care promoveazã o piaţã europeanã a energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, susţinutã de un sistem informaţional armonizat la nivel european şi acceptatã de comun acord de participanţi;
    x) surse regenerabile de energie - sursele de energie nefosile, cum sunt: energie eolianã, solarã, geotermalã şi gazele combustibile asociate apelor geotermale, energia valurilor, a mareelor, energie hidro, biomasã, gaz de fermentare a deşeurilor, denumit şi gaz de depozit, sau gaz de fermentare a nãmolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate şi biogaz.
    ART. 3
    (1) Sistemul de promovare stabilit prin prezenta lege se aplicã pentru energia produsã din:
    a) energie hidro utilizatã în centrale cu o putere instalatã de cel mult 10 MW;
    b) energie eolianã;
    c) energie solarã;
    d) energie geotermalã şi gazele combustibile asociate;
    e) biomasã;
    f) biogaz;
    g) gaz de fermentare a deşeurilor;
    h) gaz de fermentare a nãmolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate şi care este livratã în reţeaua electricã.
    (2) Sistemul de promovare stabilit prin prezenta lege se aplicã pentru o perioadã de:
    a) 15 ani, pentru energia electricã produsã în grupuri electrice noi;
    b) 5 ani, pentru energia electricã produsã în grupuri/centrale electrice eoliene din import, care au mai fost utilizate pentru producerea energiei electrice pe teritoriul altor state;
    c) 10 ani, pentru energia electricã produsã în centrale/grupuri hidroelectrice de maximum 10 MW, retehnologizate;
    d) 3 ani, pentru energia electricã produsã în centrale/grupuri hidroelectrice de maximum 10 MW, neretehnologizate;
    e) 10 ani, pentru energia termicã produsã din surse geotermale în centrale de minimum 5 MWth.
    (3) Sistemul de promovare se aplicã de la data la care producãtorii deţinãtori ai capacitãţilor de producţie menţionate la alin. (2) încep sã producã energie electricã şi primesc certificate verzi pentru energia electricã, conform art. 10, dacã punerile în funcţiune, respectiv retehnologizãrile de centrale/grupuri se fac pânã la sfârşitul anului 2014.
    (4) Cantitatea de energie electricã produsã într-o centralã hidroelectricã retehnologizatã, pentru care se aplicã sistemul de sprijin, se stabileşte conform unei proceduri aprobate de ANRE, pe baza producţiei nete de energie electricã realizate în ultimii 10 ani înainte de retehnologizare şi a producţiei nete de energie electricã realizate dupã retehnologizare.
    (5) În cazul energiei electrice produse în capacitãţi de producţie multicombustibil care utilizeazã surse regenerabile şi convenţionale, beneficiazã de schema de susţinere numai acea parte din energia electricã produsã efectiv din surse regenerabile de energie, stabilitã pe baza conţinutului energetic aferent.
    (6) Nu se aplicã sistemul de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie stabilit prin prezenta lege pentru:
    a) exportul de energie electricã din surse regenerabile care a beneficiat de certificate verzi;
    b) producţia de energie electricã din deşeuri industriale şi/sau urbane provenite din import, indiferent de puterea instalatã a capacitãţii de producere.

    CAP. II
    Sistemul de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie

    ART. 4
    (1) Pentru promovarea producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie se aplicã sistemul cotelor obligatorii, combinat cu tranzacţionarea certificatelor verzi sau prin sistemul "de preţ fix".
    (2) Promovarea unuia dintre sistemele prevãzute la alin. (1) se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea ANRE, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
    (3) Nivelul ţintelor naţionale privind ponderea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie în consumul final de energie electricã în perspectiva anilor 2010, 2015 şi 2020 este de 33%, 35% şi, respectiv, 38%.
    (4) La atingerea ţintelor naţionale prevãzute la alin. (3), pe lângã energia electricã produsã din sursele regenerabile de energie prevãzute la art. 3 alin. (1), se ia în considerare şi energia electricã produsã în centrale hidroelectrice cu puteri instalate mai mari de10 MW.
    (5) Cotele obligatorii anuale de certificate verzi pentru perioada 2008-2020 sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta lege.
    (6) Cotele obligatorii anuale de certificate verzi pentru perioada 2021-2030 se stabilesc de ministerul de resort şi nu vor fi mai mici decât cota stabilitã pentru anul 2020.
    (7) Cotele obligatorii anuale de achiziţie de certificate verzi de cãtre furnizorii clienţilor finali de energie electricã se stabilesc şi se fac publice de ANRE pânã la data de 15 martie, pentru anul precedent.
    ART. 5
    (1) Operatorul de transport şi sistem emite lunar certificate verzi producãtorilor pentru cantitatea de energie electricã produsã din surse regenerabile de energie şi livratã efectiv în reţeaua electricã şi/sau la consumator.
    (2) Producãtorii de energie electricã din surse regenerabile primesc:
    a) un certificat verde pentru fiecare 1 MWh produs şi livrat în reţeaua de energie electricã din centrale/grupuri hidroelectrice noi sau centrale/grupuri hidroelectrice de maximum 10 MW, retehnologizate;
    b) un certificat verde pentru fiecare 2 MWh livraţi în reţeaua de energie electricã din centrale hidroelectrice cu o putere instalatã cuprinsã între 1 şi 10 MW, care nu se încadreazã în condiţiile prevãzute la lit. a);
    c) douã certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat în reţeaua de energie electricã din centralele hidroelectrice cu o putere instalatã de pânã la 1 MW/unitate;
    d) douã certificate verzi, pânã în anul 2015, şi un certificat verde, începând cu anul 2016, pentru fiecare 1 MWh livrat în reţeaua de energie electricã de producãtorii de energie electricã din energie eolianã;
    e) 3 certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat în reţeaua de energie electricã de producãtorii de energie electricã din biomasã, biogaz, biolichid, gaz de fermentare a deşeurilor, energie geotermalã şi gazele combustibile asociate;
    f) 4 certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat în reţeaua de energie electricã de producãtorii de energie electricã din energie solarã.
    (3) ANRE calificã capacitãţile de producţie care beneficiazã de schema de susţinere, în temeiul Regulamentului de calificare a producãtorilor de energie electricã din surse regenerabile de energie pentru aplicarea schemei de susţinere.
    ART. 6
    (1) Operatorii de distribuţie transmit lunar, fãrã platã, operatorului de transport şi sistem date privind cantitãţile de energie electricã produse din surse regenerabile şi livrate de producãtorii racordaţi la reţelele de distribuţie din zonele lor de licenţã şi pentru care au calitatea de concesionari, în temeiul unor contracte de concesiune.
    (2) Producãtorii care livreazã energie electricã în baza contractelor directe, precum şi autoproducãtorii transmit lunar, fãrã platã, operatorului de transport şi sistem date privind cantitãţile de energie electricã produse din surse regenerabile.
    ART. 7
    Furnizorii de energie electricã sunt obligaţi sã achiziţioneze anual un numãr de certificate verzi egal cu produsul dintre valoarea cotei obligatorii stabilite pentru anul respectiv şi cantitatea de energie electricã, exprimatã în MWh, furnizatã anual consumatorilor finali.
    ART. 8
    (1) Operatorul de transport şi sistem şi operatorii de distribuţie sunt obligaţi sã garanteze transportul, respectiv distribuţia energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, asigurând fiabilitatea şi siguranţa reţelelor de energie electricã.
    (2) Racordarea producãtorilor de energie electricã din surse regenerabile la reţelele de energie electricã se efectueazã în baza unui regulament, cu respectarea principiului suportãrii în mod egal a costurilor de racordare între producãtorii respectivi, operatorul de transport şi sistem şi/sau operatorul de distribuţie, dupã caz.
    (3) Investiţiile realizate de un operator de distribuţie în baza prevederilor alin. (2) se considerã active reglementate, recunoscute în acest sens de cãtre ANRE.
    (4) Regulamentul prevãzut la alin. (2) se elaboreazã de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor, în colaborare cu ANRE, şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
    (5) Tarifele de transport şi distribuţie sunt nediscriminatorii între energia produsã din surse regenerabile de energie şi cea produsã din surse convenţionale de energie.

    CAP. III
    Tranzacţionarea certificatelor verzi

    ART. 9
    (1) Producãtorii şi furnizorii de energie electricã din surse regenerabile de energie pot vinde certificatele verzi pe piaţa centralizatã a certificatelor verzi, precum şi pe piaţa contractelor bilaterale a certificatelor verzi.
    (2) Cadrul de tranzacţionare a certificatelor verzi pe pieţele prevãzute la alin. (1) este asigurat de operatorul pieţei de energie electricã.
    ART. 10
    (1) Pentru perioada 2008-2014, valoarea de tranzacţionare a certificatelor verzi pe pieţele menţionate la art. 9 alin. (1) se încadreazã între:
    a) o valoare minimã de tranzacţionare de 27 euro/certificat; şi
    b) o valoare maximã de tranzacţionare de 55 euro/certificat.
    (2) În toate cazurile, valoarea în lei va fi calculatã la valoarea medie a cursului de schimb stabilit de Banca Naţionalã a României pentru luna decembrie a anului precedent.
    (3) Valorile de tranzacţionare menţionate la alin. (1) se ajusteazã anual cu indicele preţurilor de consum pentru România.
    (4) În perioada 2015-2030, valoarea minimã de tranzacţionare nu poate fi mai micã decât valoarea minimã de tranzacţionare aplicatã în anul 2014.

    CAP. IV
    Îndeplinirea cotelor obligatorii de cãtre furnizori

    ART. 11
    (1) Pânã la data de 15 martie a fiecãrui an, ANRE stabileşte pentru anul calendaristic precedent şi pentru fiecare furnizor, pe baza numãrului de certificate verzi achiziţionate şi a energiei electrice furnizate clienţilor finali, gradul de îndeplinire a cotei obligatorii impuse, calculat potrivit prevederilor art. 7.
    (2) Furnizorul care nu realizeazã cota obligatorie anualã este obligat sã plãteascã contravaloarea certificatelor verzi neachiziţionate la valoarea de 70 euro pentru fiecare certificat neachiziţionat, calculatã în lei la valoarea medie a cursului de schimb stabilit de Banca Naţionalã a României pentru luna decembrie a anului precedent.
    (3) Valoarea prevãzutã la alin. (2) se ajusteazã anual cu indicele preţurilor de consum pentru România.
    (4) Suma rezultatã din aplicarea prevederilor alin. (2) este colectatã de operatorul de transport şi sistem şi este alocatã anual de cãtre ANRE, în baza unor criterii transparente şi obiective, pentru investiţii, în vederea facilitãrii accesului producãtorilor din surse regenerabile la reţeaua de transport/distribuţie.

    CAP. V
    Comercializarea certificatelor verzi

    ART. 12
    Dupã afilierea României la Sistemul European de Certificate Verzi:
    a) furnizorii de energie electricã pot sã îşi îndeplineascã cotele obligatorii de certificate verzi prin achiziţionarea certificatelor verzi atât de pe piaţa internã de certificate verzi, cât şi de pe piaţa europeanã de certificate verzi;
    b) producãtorii de energie electricã din surse regenerabile pot comercializa certificate verzi pe piaţa europeanã a certificatelor verzi, în condiţiile stabilite de ANRE;
    c) pânã la atingerea ţintelor naţionale, certificatele verzi pot fi tranzacţionate numai pe piaţa internã de certificate verzi.

    CAP. VI
    Evaluarea regionalã a potenţialului surselor regenerabile de energie

    ART. 13
    (1) Ministerul de resort are urmãtoarele atribuţii:
    a) elaboreazã strategia de valorificare şi promovare a surselor regenerabile de energie;
    b) evalueazã potenţialul tehnic, economic şi ecologic pentru fiecare tip de resursã regenerabilã de energie;
    c) structureazã potenţialul stabilit conform lit. b) pe zonele de licenţã aferente operatorilor de distribuţie de energie electricã ce au calitatea de concesionari în contractele de concesiune;
    d) elaboreazã, împreunã cu ANRE, cadrul unitar de norme şi reglementãri privind amplasarea şi implementarea proiectelor de surse regenerabile.
    (2) Ministerul de resort elaboreazã mãsuri de promovare a surselor regenerabile de energie, cum ar fi:
    a) proceduri de amortizare acceleratã privind investiţiile în domeniul surselor regenerabile de energie;
    b) scutirea de la plata accizei pentru energia electricã produsã din surse regenerabile de energie, conform prevederilor Directivei 96/2003/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a energiei electrice şi a produselor energetice;
    c) reducerea cu 50% a taxelor de eliberare a autorizaţiilor/avizelor aferente implementãrii proiectelor de investiţii în domeniul surselor regenerabile de energie şi eliberarea acestora, în regim de urgenţã, fãrã costuri suplimentare;
    d) subvenţionarea a 50% din contravaloarea energiei electrice consumate în instalaţii/schimbãtoare de cãldurã pentru exploatarea energiei geotermale;
    e) sprijinirea autoritãţilor administraţiei publice locale în vederea acordãrii de facilitãţi investiţionale, a simplificãrii procedurilor de autorizare, precum şi înfiinţãrii unui birou unic de autorizare în scopul atragerii de investiţii directe în domeniul surselor regenerabile de energie;
    f) acordarea de ajutoare nerambursabile proprietarilor plantaţiilor de material lemnos înfãptuite prin lãstãrire, cu destinaţie energeticã, prin reglementãri elaborate împreunã cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale privind scopul subvenţionãrii, condiţiile acordãrii subvenţiei şi valoarea acesteia, precum şi procedura de depunere, evaluare şi solicitare de platã.
    (3) Ministerul de resort elaboreazã Planul naţional de acţiune, care prevede:
    a) eliminarea diferenţelor în promovarea surselor regenerabile de energie existente între energia electricã, biocombustibili şi sistemele de încãlzire, respectiv de rãcire;
    b) realizarea unui cadru de reglementare pentru biocombustibili;
    c) asigurarea utilizãrii energiei regenerabile, în special biomasã, a energiei solare şi geotermale pentru instalaţiile de încãlzire, respectiv de rãcire;
    d) eliminarea barierelor privind integrarea surselor regenerabile de energie în Sistemul Energetic Naţional;
    e) simplificarea condiţiilor de racordare şi extindere, în sensul facilitãrii construcţiei şi instalaţiilor pentru energie regenerabilã;
    f) facilitarea înfiinţãrii întreprinderilor mici şi mijlocii în domeniul de cercetare-dezvoltare a surselor regenerabile de energie;
    g) promovarea unui cadru legislativ coerent şi unitar adresat înlãturãrii barierelor în calea creşterii utilizãrii energiei regenerabile în sectorul instalaţiilor de încãlzire, respectiv de rãcire, inclusiv a obstacolelor administrative;
    h) dezvoltarea reţelelor de transport şi distribuţie în vederea promovãrii surselor regenerabile de energie;
    i) dezvoltarea pieţei interne de electricitate, luând în considerare energia regenerabilã şi îmbunãtãţirea transparenţei şi a separãrii activitãţilor;
    j) promovarea şi susţinerea instrumentelor structurale şi de coeziune, a fondurilor de dezvoltare ruralã şi a programelor de cooperare internaţionalã în susţinerea dezvoltãrii surselor regenerabile de energie;
    k) implementarea mãsurilor prevãzute în Planul strategic european pentru tehnologia în domeniul energiei (SET-Plan);
    l) implementarea integralã a Planului de acţiune pentru biomasã, adoptat în anul 2005 la nivel european;
    m) implementarea programului "Energie inteligentã pentru Europa", precum şi a programelor de cercetare şi dezvoltare tehnologicã în susţinerea tehnologiilor pentru producerea energiei cu emisii de carbon zero sau foarte scãzute;
    n) asigurarea elaborãrii de programe de educare, formare şi diseminare a informaţiilor privind rolul şi importanţa economicosocialã a surselor regenerabile, în colaborare cu autoritãţile centrale şi locale;
    o) asigurarea elaborãrii hãrţilor eoliene, a potenţialului microhidrologic, solar, geotermal, biomasei şi biocombustibililor, în vederea actualizãrii Strategiei naţionale de valorificare a resurselor regenerabile, şi includerea acestora în Atlasul european.
    (4) Mãsurile de natura celor prevãzute la alin. (2) şi (3) se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, şi se actualizeazã periodic.

    CAP. VII
    Comercializarea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie

    ART. 14
    (1) Producãtorii de energie electricã din surse regenerabile de energie vând energia electricã produsã pe piaţa angro de energie electricã la preţul pieţei.
    (2) Energia electricã produsã din surse regenerabile de energie în centrale electrice cu puteri instalate sub 1 MW poate fi vândutã furnizorilor impliciţi în ale cãror zone delimitate de licenţã sunt situate centralele, la preţuri reglementate stabilite de ANRE la nivel naţional, diferenţiate în funcţie de tehnologia de producere.
    (3) Consumatorii care deţin capacitãţi de producţie pot vinde energia electricã produsã, care depãşeşte nivelul consumului propriu, furnizorului cu care consumatorii au încheiat contract de furnizare de energie electricã, în condiţiile stabilite prin reglementãri ale ANRE, dacã îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
    a) deţin capacitãţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile de energie cu puteri instalate sub 1 MW;
    b) utilizeazã cu preponderenţã energia electricã produsã pentru consum propriu;
    c) dispun de sisteme de mãsurare care respectã prevederile legale în vigoare.
    ART. 15
    (1) Exportul de energie electricã produsã din surse regenerabile de energie poate fi însoţit de garanţiile de origine aferente numai:
    a) în condiţiile stabilite de ANRE şi dacã ţintele naţionale sunt îndeplinite;
    b) dacã furnizorul care exportã astfel de energie plãteşte operatorului de transport şi sistem contravaloarea certificatelor verzi emise pentru energia care se exportã la preţul de închidere a pieţei de certificate verzi din luna în care s-a realizat exportul;
    c) dacã furnizorul prevãzut la lit. b) notificã ANRE garanţiile de origine utilizate în scopul anulãrii din registrul unic al garanţiilor de origine.
    (2) Energia electricã produsã din surse regenerabile de energie exportatã, însoţitã de garanţiile de origine aferente, nu se ia în calcul la stabilirea îndeplinirii ţintelor naţionale.
    ART. 16
    (1) Importul de energie electricã produsã din surse regenerabile de energie, însoţitã de garanţiile de origine, se poate realiza dupã anul 2010 dacã importatorul transmite garanţiile de origine la ANRE pentru înregistrarea în registrul unic al garanţiilor de origine.
    (2) Energia electricã produsã din surse regenerabile de energie importatã, însoţitã de garanţiile de origine aferente, se ia în calcul la stabilirea ţintelor naţionale.

    CAP. VIII
    Monitorizare şi raportare

    ART. 17
    (1) ANRE monitorizeazã dezvoltarea şi funcţionarea pieţei de certificate verzi, întocmeşte anual şi face public un raport privind modul de funcţionare a sistemului de promovare a energiei electrice din surse regenerabile.
    (2) Trimestrial, ANRE întocmeşte un raport privind monitorizarea pieţei de energie şi a pieţei certificatelor verzi, pe care îl transmite comisiilor de specialitate ale Parlamentului şi ministerului de resort.
    (3) Ministerul de resort întocmeşte o datã la 2 ani, începând cu luna octombrie 2009, raportul referitor la modul de realizare a ţintelor naţionale şi mãsurile întreprinse pentru a facilita accesul la reţea al energiei electrice produse din surse regenerabile de energie.
    (4) Raportul prevãzut la alin. (3) detaliazã:
    a) implementarea şi funcţionarea sistemelor de sprijin şi a altor mãsuri de promovare a energiei electrice din surse regenerabile, precum şi modul de îndeplinire a mãsurilor stabilite în Planul naţional de acţiune;
    b) funcţionarea sistemului de garanţii de origine pentru energia electricã şi mãsurile luate pentru a asigura fiabilitatea şi protecţia împotriva fraudãrii sistemului;
    c) progresele înregistrate în evaluarea şi îmbunãtãţirea procedurilor administrative de îndepãrtare a obstacolelor legate de reglementare şi de altã naturã, referitoare la dezvoltarea producţiei de energie electricã din surse regenerabile;
    d) mãsurile luate pentru a asigura transportul şi distribuţia energiei electrice produse din surse regenerabile de energie; dezvoltarea disponibilitãţii şi utilizãrii resurselor de biomasã în scop energetic.

    CAP. IX
    Facilitãţi

    ART. 18
    (1) În vederea stimulãrii investiţiilor pentru producţia de energie din surse regenerabile de energie pe teritoriul României, investitorii pot beneficia, în condiţiile prezentei legi, de urmãtoarele facilitãţi pentru proiectele strategice prevãzute în documentele de politicã energeticã a României:
    a) garantarea a cel mult 50% din valoarea împrumuturilor pe termen mediu sau lung;
    b) asigurarea infrastructurii de transport şi a utilitãţilor necesare iniţierii şi dezvoltãrii investiţiei;
    c) cãi de acces şi modificãri ale infrastructurii existente, necesare iniţierii şi dezvoltãrii proiectului de investiţii;
    d) scutiri sau reduceri de impozite şi taxe pentru profitul reinvestit, pentru o perioadã de 3 ani de la punerea în funcţiune a investiţiei;
    e) acordarea de contribuţii financiare de la bugetul de stat pentru locurile de muncã nou-create.
    (2) Investitorii pot beneficia, în condiţiile dreptului comun, de urmãtoarele facilitãţi:
    a) scutiri sau reduceri de impozite şi taxe pentru profitul reinvestit, pentru o perioadã de 3 ani de la punerea în funcţiune a investiţiei;
    b) acordarea de contribuţii financiare de la bugetul de stat pentru locurile de muncã nou-create.
    ART. 19
    Condiţiile şi perioada pentru acordarea de facilitãţi privind promovarea surselor regenerabile de energie, prevãzute la art. 18, sunt aprobate prin hotãrâre a Guvernului, adoptatã în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

    CAP. X
    Accesul la reţeaua electricã

    ART. 20
    (1) Producãtorii de energie electricã din surse regenerabile de energie au acces prioritar la reţeaua de transport/distribuţie a energiei electrice, în mãsura în care nu este afectatã siguranţa Sistemului Energetic Naţional.
    (2) Operatorii de reţea vor elabora, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, norme privind suportarea, separat şi în comun, a costurilor adaptãrilor tehnice, racordãrilor la reţea şi consolidãrilor reţelei, necesare pentru racordarea la reţea a producãtorilor de energie electricã din surse regenerabile.
    (3) Normele prevãzute la alin. (2) se revizuiesc periodic, la solicitarea ministerului de resort.
    (4) Suportarea în comun a costurilor prevãzute la alin. (2) se aplicã prin intermediul unui mecanism bazat pe criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii, având în vedere beneficiile rezultate din racordarea producãtorilor de energie electricã din surse regenerabile de energie, precum şi ale operatorilor de reţea.
    (5) Operatorii de reţea vor pune la dispoziţia oricãrui nou producãtor de energie electricã din surse regenerabile care doreşte racordarea la reţea o estimare detaliatã a costurilor legate de racordare.

    CAP. XI
    Dispoziţii finale

    ART. 21
    Persoanele fizice care utilizeazã surse regenerabile pentru producerea a minimum 20% din consumul propriu de energie electricã au dreptul la deducerea din venitul anual global a unei sume de pânã la 50% din valoarea echipamentelor şi instalaţiilor achiziţionate în scopul producerii de energie electricã din surse regenerabile, în funcţie de venitul lunar. Condiţiile privind cuantumul dreptului de deducere se aprobã prin hotãrâre a Guvernului în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
    ART. 22
    (1) ANRE adapteazã cadrul de reglementare privind aplicarea sistemului de promovare a energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, în conformitate cu prevederile prezentei legi, în termen de 90 de zile de la data publicãrii acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, ANRE elaboreazã Regulamentul de calificare a producãtorilor de energie electricã din surse regenerabile de energie pentru aplicarea schemei de susţinere.
    ART. 23
    (1) În cazul în care în termen de 2 ani consecutivi nu se atinge nivelul ţintelor obligatorii anuale, Guvernul va lua mãsuri de stimulare a investiţiilor în vederea respectãrii dispoziţiilor prezentei legi.
    (2) Prevederile legislative adoptate de Uniunea Europeanã dupã intrarea în vigoare a prezentei legi vor fi transpuse în legislaţia naţionalã prin lege.

    Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

        p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                   EUGEN NICOLICEA

                PREŞEDINTELE SENATULUI
                   NICOLAE VĂCĂROIU

    Bucureşti, 27 octombrie 2008.
    Nr. 220.

    ANEXĂ

                                    VALOAREA
    cotelor anuale obligatorii de certificate verzi pentru perioada 2008-2020


┌─────────────────┬──────────────────────────┐
│ Anul │ Cota anualã obligatorie │
│ │ (%) │
├─────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2008 │ 5,26 │
├─────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2009 │ 6,28 │
├─────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2010 │ 8,30 │
├─────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2011 │ 8,30 │
├─────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2012 │ 8,30 │
├─────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2013 │ 9,0 │
├─────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2014 │ 10,0 │
├─────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2015 │ 10,8 │
├─────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2016 │ 12,0 │
├─────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2017 │ 13,2 │
├─────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2018 │ 14,4 │
├─────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2019 │ 15,6 │
├─────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2020 │ 16,8 │
└─────────────────┴──────────────────────────┘


                                     ------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016