Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 217 din 5 iulie 2005 (*republicata*)  privind constituirea, organizarea si functionarea comitetului european de intreprindere*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 217 din 5 iulie 2005 (*republicata*) privind constituirea, organizarea si functionarea comitetului european de intreprindere*)

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 250 din 13 aprilie 2007
-----------
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 48/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 217/2005 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea comitetului european de întreprindere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 745 din 31 august 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 468/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.028 din 27 decembrie 2006, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Legea nr. 217/2005 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 628 din 19 iulie 2005.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prevederile prezentei legi reglementeazã condiţiile referitoare la constituirea comitetului european de întreprindere sau la instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor în întreprinderile de dimensiune comunitarã şi în grupurile de întreprinderi de dimensiune comunitarã, în vederea îmbunãtãţirii dreptului la informare şi consultare al salariaţilor.
ART. 2
(1) Comitetul european de întreprindere sau procedura de informare şi consultare se instituie, dupã modalitãţile prevãzute de prezenta lege, în fiecare întreprindere de dimensiune comunitarã şi în fiecare grup de întreprinderi de dimensiune comunitarã, definite potrivit art. 4.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care grupul de întreprinderi de dimensiune comunitarã include una sau mai multe întreprinderi ori unul sau mai multe grupuri de întreprinderi care sunt, de asemenea, de dimensiune comunitarã, comitetul european de întreprindere se constituie la nivelul grupului, în afara cazului în care acordul la care se referã art. 19 prevede altfel.
ART. 3
Prevederile prezentei legi nu se aplicã personalului navigant din marina comercialã.

CAP. II
Definiţii şi domeniu de aplicare

SECŢIUNEA 1
Termeni şi expresii utilizate

ART. 4
În sensul prevederilor prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
1. întreprindere - o entitate publicã sau privatã care desfãşoarã o activitate economicã, cu scop lucrativ sau nu;
2. grup de întreprinderi - un grup cuprinzând o întreprindere care exercitã controlul şi întreprinderile controlate;
3. reprezentanţii salariaţilor - reprezentanţii organizaţiilor sindicale sau persoanele alese şi mandatate sã reprezinte salariaţii, potrivit legii şi/sau practicii naţionale;
4. întreprindere de dimensiune comunitarã - întreprinderea care angajeazã minimum 1.000 de salariaţi în statele membre şi, în cel puţin douã state membre diferite, cel puţin 150 de salariaţi în fiecare dintre acestea;
5. întreprindere care exercitã controlul în cadrul grupului de întreprinderi - întreprinderea care poate exercita o influenţã dominantã asupra unei alte întreprinderi, denumitã întreprindere controlatã, în temeiul dreptului de proprietate, al participãrii financiare sau al regulilor care o guverneazã.
Se prezumã capacitatea de a exercita o influenţã dominantã, fãrã a se exclude însã proba contrarã, atunci când o întreprindere, direct sau indirect, îndeplineşte unul dintre urmãtoarele criterii:
a) poate numi mai mult de jumãtate din numãrul membrilor consiliului de administraţie, comitetului de direcţie sau ai consiliului de supraveghere al unei alte întreprinderi;
b) controleazã majoritatea voturilor ataşate acţiunilor emise de o altã întreprindere;
c) deţine majoritatea capitalului social subscris al unei alte întreprinderi.
Drepturile de vot şi de numire pe care le deţine întreprinderea care exercitã controlul le includ pe cele ale oricãrei alte întreprinderi controlate şi pe cele ale oricãrei persoane sau ale oricãrui organism care acţioneazã în nume propriu, dar în interesul întreprinderii care exercitã controlul sau al oricãrei alte întreprinderi controlate.
Nu este consideratã întreprindere care exercitã controlul aceea care deţine participaţii într-o altã întreprindere, atunci când prima dintre acestea se gãseşte în una dintre situaţiile prevãzute la <>art. 11 lit. b) sau c) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , republicatã.
Nu se prezumã exercitarea unei influenţe dominante exclusiv pe baza faptului cã un reprezentant îşi exercitã atribuţiile, în conformitate cu prevederile legii, cu privire la lichidare, faliment, insolvabilitate, încetare de plãţi sau o procedurã similarã.
Atunci când douã sau mai multe întreprinderi dintr-un grup îndeplinesc unul ori mai multe dintre criteriile prevãzute la lit. a), b) sau c) ale prezentului punct, este consideratã întreprindere care exercitã controlul aceea care îndeplineşte criteriul prevãzut la lit. a), fãrã a se exclude însã posibilitatea probei cã o altã întreprindere are capacitatea de a exercita o influenţã dominantã.
Legislaţia aplicabilã pentru a determina dacã o întreprindere este o întreprindere care exercitã controlul este cea a statului membru care guverneazã întreprinderea respectivã. Dacã legislaţia care guverneazã întreprinderea nu este cea a unui stat membru, legislaţia aplicabilã este cea a statului membru pe al cãrui teritoriu este situat reprezentantul întreprinderii sau, în absenţa unui astfel de reprezentant, conducerea centralã a întreprinderii din grup care angajeazã cel mai mare numãr de salariaţi;
6. grupul de întreprinderi de dimensiune comunitarã - grupul de întreprinderi care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) angajeazã cel puţin 1.000 de salariaţi în statele membre;
b) conţine cel puţin douã întreprinderi membre ale grupului în state membre diferite;
c) cel puţin o întreprindere membrã a grupului angajeazã minimum 150 de salariaţi într-un stat membru şi cel puţin o altã întreprindere membrã a grupului angajeazã minimum 150 de salariaţi într-un alt stat membru;
7. conducerea centralã - conducerea centralã a întreprinderii de dimensiune comunitarã sau conducerea centralã a întreprinderii care exercitã controlul în cadrul grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã;
8. consultare - schimbul de opinii şi stabilirea unui dialog între reprezentanţii salariaţilor şi conducerea centralã sau orice alt nivel de conducere;
9. salariatul - persoana încadratã în muncã în baza unui contract individual de muncã sau de ucenicie;
10. comitetul european de întreprindere - comitetul constituit conform prevederilor cuprinse în cap. III sau IV, în vederea informãrii şi consultãrii salariaţilor;
11. grupul special de negociere - grupul constituit în conformitate cu prevederile art. 13 şi 14, în vederea negocierii cu conducerea centralã cu privire la constituirea comitetului european de întreprindere sau la instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor;
12. state membre - statele membre ale Uniunii Europene şi celelalte state aparţinând Spaţiului Economic European.
Pentru stabilirea numãrului de salariaţi, în cazul întreprinderilor de dimensiune comunitarã şi al grupurilor de întreprinderi de dimensiune comunitarã, se ia în calcul numãrul mediu de salariaţi, inclusiv salariaţii încadraţi cu contract individual de muncã cu timp parţial, angajaţi în cursul a 2 ani anteriori datei la care s-a iniţiat negocierea prevãzutã la art. 8.
La cererea reprezentanţilor salariaţilor, conducerea centralã pune la dispoziţie informaţii privind numãrul de salariaţi al întreprinderii de dimensiune comunitarã sau al grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã.

SECŢIUNEA a 2-a
Domeniu de aplicare

ART. 5
(1) Prezenta lege se aplicã:
a) întreprinderilor de dimensiune comunitarã şi grupurilor de întreprinderi de dimensiune comunitarã care au conducerea centralã în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European;
b) întreprinderilor de dimensiune comunitarã şi grupurilor de întreprinderi de dimensiune comunitarã a cãror conducere centralã nu este situatã într-un stat membru, dar şi-a desemnat un reprezentant în România;
c) întreprinderilor de dimensiune comunitarã şi grupurilor de întreprinderi de dimensiune comunitarã a cãror conducere centralã nu este situatã într-un stat membru şi nici nu şi-a desemnat un reprezentant într-un stat membru, atunci când filiala, sucursala sau orice alt sediu secundar al unei astfel de întreprinderi ori, dupã caz, întreprinderea membrã a grupului care angajeazã cel mai mare numãr de salariaţi într-un stat membru este situatã în România.
(2) În aplicarea prezentei legi, reprezentantul prevãzut la alin. (1) lit. b) şi, respectiv, conducerea întreprinderii, filialei, sucursalei sau a oricãrui alt sediu secundar prevãzut la alin. (1) lit. c) sunt consideraţi drept conducere centralã.
(3) Atribuţiile şi competenţa comitetului european de întreprindere, precum şi sfera procedurii de informare şi consultare acoperã toate filialele, sucursalele şi celelalte sedii secundare ale întreprinderii de dimensiune comunitarã de pe teritoriul statelor membre şi toate întreprinderile membre ale grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã de pe teritoriul statelor membre, cu excepţia cazului în care acordul prevãzut la art. 19 stabileşte o arie mai largã de aplicare.
ART. 6
(1) Prevederile prezentei legi nu se aplicã societãţilor europene înfiinţate conform Regulamentului CE nr. 2.157/2001, precum şi societãţilor cooperatiste europene înfiinţate conform Regulamentului CE nr. 1.435/2003, în cazul în care acestea sunt întreprinderi de dimensiune comunitarã sau întreprinderi care exercitã controlul asupra unui grup de întreprinderi de dimensiune comunitarã.
(2) În cazul în care grupul special de negociere constituit în cadrul societãţilor prevãzute la alin. (1) decide sã nu înceapã negocieri sau sã punã capãt negocierilor deja începute, prevederile prezentei legi sunt aplicabile.

CAP. III
Constituirea comitetului european de întreprindere sau instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor

ART. 7
Conducerea centralã are obligaţia creãrii condiţiilor şi mijloacelor necesare pentru constituirea comitetului european de întreprindere sau pentru instituirea procedurii de informare şi consultare în întreprinderile ori grupurile de întreprinderi de dimensiune comunitarã, cu respectarea dispoziţiilor prevãzute de prezenta lege.

SECŢIUNEA 1
Grupul special de negociere

ART. 8
(1) Conducerea centralã situatã în România iniţiazã negocieri pentru constituirea comitetului european de întreprindere sau pentru instituirea procedurii de informare şi consultare, din oficiu sau la solicitarea scrisã a cel puţin 100 de salariaţi ori, dupã caz, a reprezentanţilor acestora din cel puţin douã întreprinderi sau filiale, sucursale ori alte sedii secundare situate în cel puţin douã state membre diferite.
(2) Cererea privind iniţierea negocierilor pentru constituirea comitetului european de întreprindere sau pentru instituirea procedurii de informare şi consultare se adreseazã conducerii centrale definite potrivit prezentei legi.
ART. 9
În vederea constituirii comitetului european de întreprindere sau a instituirii procedurii de informare şi consultare a salariaţilor, se creeazã un grup special de negociere.
ART. 10
Grupul special de negociere are rolul de a stabili cu conducerea centralã din România, printr-un acord scris, domeniul de aplicare, componenţa, atribuţiile şi durata mandatului comitetului sau comitetelor europene de întreprindere ori modalitãţile de aplicare a uneia sau mai multor proceduri de informare şi consultare a salariaţilor.
ART. 11
(1) Grupul special de negociere este compus din minimum 3 membri, iar numãrul maxim de membri nu poate depãşi numãrul de state membre, cu reprezentarea ambelor sexe.
(2) În cadrul grupului special de negociere este desemnat sau ales cel puţin un membru suplimentar din fiecare stat membru în care întreprinderea de dimensiune comunitarã are una ori mai multe filiale, sucursale sau orice alte sedii secundare ori în care grupul de întreprinderi de dimensiune comunitarã are una sau mai multe întreprinderi.
(3) Desemnarea sau alegerea de membri suplimentari în grupul special de negociere va avea în vedere reprezentarea ambelor sexe şi se face dupã urmãtoarele reguli:
a) un membru suplimentar pentru fiecare stat membru în care sunt angajaţi cel puţin 10% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune comunitarã sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã;
b) 2 membri suplimentari pentru fiecare stat membru în care sunt angajaţi cel puţin 20% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune comunitarã sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã;
c) 3 membri suplimentari pentru fiecare stat membru în care sunt angajaţi cel puţin 40% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune comunitarã sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã;
d) 4 membri suplimentari pentru statul membru în care sunt angajaţi cel puţin 60% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune comunitarã sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã;
e) 5 membri suplimentari pentru statul membru în care sunt angajaţi cel puţin 75% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune comunitarã sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã.
ART. 12
(1) În România membrii grupului special de negociere sunt desemnaţi de cãtre reprezentanţii salariaţilor din România ai întreprinderii de dimensiune comunitarã sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã. În situaţia inexistenţei acestor reprezentanţi, membrii grupului special de negociere sunt desemnaţi cu majoritatea voturilor salariaţilor din România ai întreprinderii de dimensiune comunitarã sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã.
(2) Membrii grupului special de negociere pot alege un preşedinte dintre ei şi pot adopta un regulament de organizare şi funcţionare.
(3) Regulamentul de organizare şi funcţionare va cuprinde modul concret de desemnare sau de alegere a membrilor grupului special de negociere, precum şi aspecte referitoare la suspendarea, revocarea ori încetarea mandatelor acestora.
ART. 13
Pentru asigurarea continuitãţii în cadrul grupului special de negociere în situaţii prevãzute de regulamentul de organizare şi funcţionare, se constituie o listã de rezervã, astfel:
a) un înlocuitor pentru fiecare stat membru;
b) un înlocuitor suplimentar, dacã cel puţin 75% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune comunitarã sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã sunt încadraţi în unul şi acelaşi stat membru.
ART. 14
Conducerea centralã situatã în România este informatã cu privire la componenţa grupului special de negociere şi a persoanelor care figureazã pe lista de rezervã. Conducerea centralã informeazã şi conducerile filialelor, sucursalelor şi ale altor sedii secundare ale întreprinderii de dimensiune comunitarã, precum şi conducerile întreprinderilor care compun grupul de întreprinderi de dimensiune comunitarã.
ART. 15
(1) Cheltuielile aferente negocierilor acordului pentru constituirea comitetului european de întreprindere sau pentru instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor se suportã de conducerea centralã.
(2) Conducerea centralã depune toate diligenţele în vederea asigurãrii membrilor grupului special de negociere a resurselor materiale şi financiare necesare îndeplinirii atribuţiilor lor.
(3) În mãsura în care conducerea centralã şi grupul special de negociere nu decid altfel, atunci când grupul special de negociere este asistat de experţi, conducerea centralã va suporta cheltuielile numai pentru un expert.

SECŢIUNEA a 2-a
Acordul privind constituirea comitetului european de întreprindere sau instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor

ART. 16
(1) Conducerea centralã convoacã, în termen de 30 de zile de la data comunicãrii componenţei grupului special de negociere, o reuniune cu membrii acestuia, în scopul încheierii unui acord privind constituirea comitetului european de întreprindere sau instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor. Conducerea centralã informeazã despre aceasta conducerile locale.
(2) Grupul special de negociere are dreptul de a se reuni anterior datei la care este convocat de conducerea centralã, potrivit alin. (1).
(3) În scopul realizãrii atribuţiilor sale, grupul special de negociere poate fi asistat de cãtre experţi, la alegerea acestuia.
ART. 17
În vederea încheierii acordului prevãzut la art. 19, deciziile grupului special de negociere se iau cu votul majoritãţii membrilor.
ART. 18
(1) Grupul special de negociere poate decide, cu majoritatea a douã treimi din numãrul voturilor, sã opreascã negocierile cu conducerea centralã sau sã nu le iniţieze.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) şi în lipsa unui acord între grupul special de negociere şi conducerea centralã, prin care se decide altfel, grupul special de negociere se dizolvã.
(3) O nouã solicitare de convocare, respectiv de constituire a grupului special de negociere poate fi introdusã cel mai devreme dupã 2 ani de la data deciziei prevãzute la alin. (1), cu excepţia situaţiei în care pãrţile fixeazã un termen mai scurt.
(4) În situaţia luãrii unei decizii în condiţiile alin. (1), dispoziţiile subsidiare prevãzute în prezenta lege nu sunt aplicabile.
ART. 19
(1) Acordul dintre grupul special de negociere şi conducerea centralã are ca scop fie constituirea comitetului european de întreprindere, fie instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor.
(2) Acordul trebuie sã se încheie în formã scrisã.
ART. 20
Acordul privind constituirea şi funcţionarea comitetelor europene de întreprindere stabileşte cel puţin:
a) întreprinderile care compun grupul de întreprinderi de dimensiune comunitarã sau filialele, sucursalele ori alte sedii secundare ale întreprinderii de dimensiune comunitarã cãrora li se aplicã acordul;
b) componenţa comitetului european de întreprindere, numãrul de membri, cu reprezentarea ambelor sexe, repartiţia locurilor şi durata mandatului membrilor;
c) atribuţiile şi procedura informãrii şi consultãrii comitetului european de întreprindere;
d) locul, frecvenţa şi durata reuniunilor comitetului;
e) resursele financiare şi materiale necesare funcţionãrii, care vor fi alocate comitetului;
f) durata acordului şi procedura de renegociere a acestuia.
ART. 21
(1) Conducerea centralã şi grupul special de negociere pot conveni, prin acord scris, sã instituie una sau mai multe proceduri de informare şi consultare, în loc sã constituie un comitet european de întreprindere.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), acordul trebuie sã prevadã modalitãţile concrete în care reprezentanţii salariaţilor au dreptul de a se reuni pentru a fi informaţi şi de a se consulta cu conducerea centralã în privinţa informaţiilor care le sunt comunicate, respectiv de a se reuni pentru a discuta cu privire la informaţiile care le sunt comunicate.
(3) Informaţiile prevãzute la alin. (2) se referã, în principal, la aspectele transnaţionale care afecteazã considerabil interesele salariaţilor întreprinderii de dimensiune comunitarã sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã.
ART. 22
Acordului prevãzut la art. 19 nu i se aplicã dispoziţiile subsidiare din prezenta lege, dacã prin acesta nu se prevede contrariul.

CAP. IV
Dispoziţii subsidiare

SECŢIUNEA 1
Aplicabilitate

ART. 23
(1) Dispoziţiile prezentului capitol sunt aplicabile în oricare dintre situaţiile urmãtoare:
a) conducerea centralã şi grupul special de negociere decid astfel;
b) conducerea centralã refuzã deschiderea negocierilor în termen de 6 luni de la data solicitãrii salariaţilor, formulatã potrivit art. 8 alin. (1);
c) în termen de 3 ani de la data solicitãrii salariaţilor, formulatã potrivit art. 8 alin. (1), conducerea centralã şi grupul special de negociere nu sunt în mãsurã sã încheie un acord şi grupul special de negociere nu a luat decizia prevãzutã la art. 18 alin. (1).
(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) se constituie un comitet european de întreprindere, în conformitate cu dispoziţiile prezentului capitol.

SECŢIUNEA a 2-a
Componenţa comitetului european de întreprindere

ART. 24
(1) Comitetul european de întreprindere este compus din salariaţi ai întreprinderii de dimensiune comunitarã sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã desemnaţi ori aleşi de reprezentanţii salariaţilor sau, în absenţa acestora, de ansamblul salariaţilor.
(2) Numãrul membrilor comitetului european de întreprindere este de cel puţin 3 şi de cel mult 30, cu reprezentarea ambelor sexe.
ART. 25
(1) Comitetul european de întreprindere adoptã regulamentul sãu de organizare şi funcţionare.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare va cuprinde modul concret de desemnare sau de alegere a membrilor sãi, precum şi aspecte referitoare la suspendarea, revocarea ori încetarea mandatelor acestora.
ART. 26
Reprezentarea în comitetul european de întreprindere se asigurã prin desemnarea sau alegerea unui membru din fiecare stat membru în care întreprinderea de dimensiune comunitarã are una ori mai multe filiale, sucursale sau alte sedii secundare ori în care grupul de întreprinderi de dimensiune comunitarã are una sau mai multe întreprinderi.
ART. 27
Desemnarea sau alegerea de membri suplimentari în comitetul european de întreprindere se face dupã procedura prevãzutã la art. 11 alin. (3).
ART. 28
(1) Conducerea centralã verificã la fiecare 2 ani dacã numãrul de salariaţi s-a schimbat; în acest caz numãrul de membri dintr-un stat trebuie readaptat.
(2) Când o asemenea schimbare este constatatã, conducerea centralã notificã în scris comitetului european de întreprindere aceastã schimbare.
(3) Comitetul european de întreprindere va desemna sau va alege noii membri, în condiţiile prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare, potrivit art. 26 şi 27.
ART. 29
Pentru a asigura continuitatea în cadrul comitetului european de întreprindere, în situaţiile prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare, se constituie o listã de rezervã, potrivit regulilor prevãzute la art. 13, cu reprezentarea ambelor sexe.
ART. 30
(1) Dacã dimensiunea comitetului european de întreprindere o justificã, acesta alege din rândul membrilor sãi un comitet restrâns care cuprinde cel mult 3 membri, cu reprezentarea ambelor sexe.
(2) Comitetul restrâns prevãzut la alin. (1) adoptã un regulament de organizare şi funcţionare.
ART. 31
Conducerea centralã din România este informatã cu privire la componenţa comitetului european de întreprindere, a comitetului restrâns, precum şi a persoanelor care figureazã pe lista de rezervã. Ea informeazã şi conducerile filialelor, sucursalelor şi ale altor sedii secundare ale întreprinderii de dimensiune comunitarã, precum şi conducerile întreprinderilor care compun grupul de dimensiune comunitarã.

SECŢIUNEA a 3-a
Competenţa şi funcţionarea comitetului european de întreprindere

ART. 32
(1) Competenţa comitetului european de întreprindere este limitatã la informarea şi consultarea salariaţilor asupra problemelor care intereseazã ansamblul întreprinderii de dimensiune comunitarã sau al grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã ori cel puţin douã filiale, sucursale sau alte sedii secundare ori întreprinderi ale grupului, situate în state membre diferite.
(2) În cazul întreprinderilor sau al grupurilor de întreprinderi de dimensiune comunitarã a cãror conducere centralã nu este situatã într-un stat membru, competenţa comitetului european de întreprindere este limitatã la aspectele care privesc toate filialele, sucursalele şi orice alte sedii secundare ori toate întreprinderile membre ale grupului, situate în statele membre, sau care privesc cel puţin douã filiale, sucursale ori alte sedii secundare sau întreprinderi ale grupului, situate în state membre diferite.
ART. 33
(1) Conducerea centralã convoacã, cel puţin o datã pe an, o reuniune cu comitetul european de întreprindere, pentru a-l informa şi a-l consulta cu privire la evoluţia activitãţii întreprinderii de dimensiune comunitarã sau a grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã şi a perspectivelor acesteia, în baza unui raport elaborat de conducerea centralã. Reuniunea va avea în vedere, în principal, urmãtoarele aspecte:
a) structura întreprinderii de dimensiune comunitarã sau a grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã;
b) situaţia economicã şi financiarã a acestora;
c) evoluţia probabilã a activitãţilor întreprinderii sau grupului de întreprinderi;
d) situaţia angajãrilor şi previziunile de dezvoltare în acest domeniu;
e) producţia şi vânzãrile;
f) investiţiile;
g) principalele modificãri care privesc organizarea întreprinderilor sau grupurilor de întreprinderi;
h) introducerea noilor metode de lucru sau a noilor procedee de producţie;
i) transferurile de producţie, fuziunile, reducerea dimensiunii sau închiderea întreprinderilor, a filialelor, sucursalelor ori a altor sedii secundare sau a unor pãrţi importante ale acestora;
j) concedierile colective.
(2) Conducerea centralã va comunica data reuniunii comitetului european de întreprindere şi conducerilor locale, cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de aceasta.
ART. 34
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 33, când intervin situaţii excepţionale care afecteazã considerabil interesele salariaţilor, în special în cazul schimbãrii sediului, închiderii întreprinderilor sau filialelor, sucursalelor ori a altor sedii secundare, concedierilor colective, comitetul restrâns sau, dacã acesta nu existã, comitetul european de întreprindere are dreptul de a fi informat.
(2) În acest caz comitetul european de întreprindere sau, dupã caz, comitetul restrâns are dreptul de a se reuni, la solicitarea sa, cu conducerea centralã din România sau cu orice alt nivel de conducere din cadrul întreprinderii de dimensiune comunitarã ori al grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã, care are competenţa sã ia decizii, pentru a fi informat şi consultat asupra mãsurilor ce afecteazã considerabil interesele salariaţilor.
(3) La reuniunea organizatã cu comitetul restrâns au, de asemenea, dreptul sã participe membrii care au fost aleşi sau desemnaţi de filialele, sucursalele ori alte sedii secundare şi/sau de întreprinderile care sunt direct afectate de mãsurile respective.
ART. 35
(1) Reuniunea de informare şi consultare prevãzutã la art. 34 are loc în cel mai scurt timp posibil, pe baza unui raport elaborat de conducerea centralã sau de conducerile organizate la diferite niveluri.
(2) Comitetul european de întreprindere poate exprima un punct de vedere cu privire la raport, la sfârşitul reuniunii sau într-un termen rezonabil, dar nu mai târziu de 10 zile de la data reuniunii.
ART. 36
Reuniunea prevãzutã la art. 34 nu poate aduce atingere prerogativelor conducerii centrale.
ART. 37
Înainte de orice reuniune cu conducerea centralã, comitetul european de întreprindere sau comitetul restrâns, care poate fi extins atunci când este cazul, în conformitate cu prevederile art. 34 alin. (3), are dreptul sã se reuneascã fãrã sã fie prezentã conducerea centralã.
ART. 38
(1) Membrii comitetului european de întreprindere informeazã reprezentanţii salariaţilor întreprinderii de dimensiune comunitarã sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã ori, în absenţa acestora, pe toţi salariaţii asupra conţinutului şi rezultatului informãrilor şi consultãrilor desfãşurate potrivit prevederilor prezentului capitol.
(2) Prevederile alin. (1) nu pot exonera membrii comitetului european de întreprindere sau membrii comitetului restrâns de obligaţia de confidenţialitate prevãzutã la art. 44.
ART. 39
(1) Dupã 4 ani de la data constituirii comitetului european de întreprindere, acesta examineazã necesitatea iniţierii de negocieri în vederea încheierii unui acord potrivit art. 19 sau a menţinerii aplicãrii dispoziţiilor subsidiare prevãzute de prezentul capitol.
(2) Dacã se decide iniţierea unei proceduri de negociere, se aplicã prevederile art. 17, 19-22, art. 43 alin. (3) şi dispoziţiile subsidiare din prezenta lege, iar rolul grupului special de negociere este îndeplinit de comitetul european de întreprindere.
ART. 40
(1) Comitetul european de întreprindere sau comitetul restrâns, dupã caz, poate fi asistat de experţi, la alegerea acestuia, în mãsura în care acest lucru este necesar pentru îndeplinirea atribuţiilor lor.
(2) Conducerea centralã situatã în România suportã cheltuielile pentru cel puţin un expert.
ART. 41
(1) Cheltuielile de funcţionare ale comitetului european de întreprindere sunt suportate de conducerea centralã situatã în România, conducere care va stabili, în colaborare cu comitetul european de întreprindere, bugetul anual al acestuia.
(2) Conducerea centralã asigurã membrilor comitetului european de întreprindere resursele financiare şi materiale care sã le permitã sã îşi îndeplineascã în mod corespunzãtor obligaţiile stabilite de prezenta lege.
(3) Conducerea centralã preia, dacã nu s-a convenit altfel, cheltuielile de organizare a reuniunilor şi de traducere, precum şi cheltuielile aferente deplasãrii şi cazãrii membrilor comitetului european de întreprindere şi ale membrilor comitetului restrâns.

CAP. V
Protecţia reprezentanţilor salariaţilor

ART. 42
(1) Membrii grupului special de negociere, ai comitetului european de întreprindere şi reprezentanţii salariaţilor angajaţi în România beneficiazã, în exercitarea funcţiilor lor, de drepturile prevãzute de legislaţia în vigoare pentru reprezentanţii salariaţilor şi pentru persoanele alese în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale.
(2) Prevederea alin. (1) priveşte, în special, participarea la reuniunile grupului special de negociere ori ale comitetului european de întreprindere sau la orice altã reuniune realizatã în cadrul acordului prevãzut la art. 19, precum şi plata salariului pentru membrii care fac parte din personalul întreprinderii de dimensiune comunitarã sau al grupului de întreprinderi de dimensiune comunitarã, în timpul absenţei necesare exercitãrii atribuţiilor acestora.
(3) Persoanele prevãzute la alin. (1) nu pot fi supuse vreunei discriminãri, concediate sau supuse altor sancţiuni, ca urmare a îndeplinirii atribuţiilor lor în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(4) Membrilor grupului special de negociere, ai comitetului european de întreprindere şi reprezentanţilor salariaţilor trebuie sã le fie acordate timpul şi mijloacele necesare pentru a le permite sã informeze salariaţii cu privire la stadiul şi rezultatele procesului de informare şi consultare.

CAP. VI
Dispoziţii diverse

ART. 43
(1) Relaţiile dintre conducerea centralã din România şi comitetul european de întreprindere se bazeazã pe principiul colaborãrii, cu respectarea drepturilor şi obligaţiilor lor reciproce.
(2) Colaborarea dintre conducerea centralã şi reprezentanţii salariaţilor este necesarã şi în cadrul procedurii de informare şi consultare a salariaţilor.
(3) Negocierile dintre conducerea centralã şi grupul special de negociere se bazeazã pe principiul colaborãrii.
ART. 44
Informaţiile cu caracter confidenţial comunicate cu acest titlu membrilor grupului special de negociere, membrilor comitetului european de întreprindere, experţilor, precum şi reprezentanţilor salariaţilor nu pot fi dezvãluite unor terţi nici dupã expirarea mandatului, indiferent de locul unde se gãsesc aceste persoane.
ART. 45
(1) Conducerea centralã din România nu este obligatã sã comunice informaţii atunci când acestea, potrivit unor criterii obiective, prin natura lor, ar afecta grav funcţionarea întreprinderilor respective sau le-ar prejudicia.
(2) Conducerea centralã din România are obligaţia motivãrii în scris a refuzului divulgãrii informaţiilor prevãzute la alin. (1).
ART. 46
Solicitarea venitã din partea conducerii centrale de respectare a confidenţialitãţii, respectiv decizia conducerii centrale de a nu divulga informaţiile prevãzute la art. 45 poate fi contestatã de comitetul european de întreprindere sau de reprezentanţii salariaţilor la instanţele judecãtoreşti competente, în termen de 30 de zile.

CAP. VII
Rãspunderea contravenţionalã

ART. 47
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã de la 2.000 lei la 4.000 lei urmãtoarele fapte*):
---------
*) Amenzile sunt exprimate în monedã nouã potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei naţionale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

a) obstrucţionarea constituirii, organizãrii sau funcţionãrii grupului special de negociere, a comitetului european de întreprindere sau împiedicarea instituirii ori aplicãrii procedurii de informare sau consultare a angajaţilor de cãtre un membru al conducerii centrale ori al conducerii de un alt nivel în cadrul unei întreprinderi de dimensiune comunitarã sau al unui grup de întreprinderi de dimensiune comunitarã ori de cãtre o persoanã care acţioneazã în numele acestora;
b) discriminarea unui membru al grupului special de negociere, al comitetului european de întreprindere sau al unui reprezentant al salariaţilor, care acţioneazã conform prezentei legi;
c) divulgarea informaţiilor cu caracter confidenţial de cãtre persoanele cãrora le-au fost comunicate în cadrul procedurilor prevãzute de prezenta lege.
ART. 48
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele de control ale Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei**) sau de cãtre alte organe care, potrivit legii, au dreptul sã efectueze control.
-----------
**) Conform <>art. 15 lit. f) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, în cuprinsul actelor normative în vigoare denumirea "Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei" se înlocuieşte cu "Ministerul Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse".
ART. 49
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 47 li se aplicã dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 50
Prezenta lege nu aduce atingere drepturilor la informare şi consultare ale salariaţilor, prevãzute de legislaţia românã în vigoare.
ART. 51
Prezenta lege intrã în vigoare la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.

Prezenta lege transpune:
Directiva Consiliului 94/45/CE privind instituirea unui comitet european de întreprindere sau a unei proceduri de informare şi consultare a lucrãtorilor în întreprinderile şi grupurile de întreprinderi de dimensiune comunitarã, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 254 din 30 septembrie 1994***);
prevederile art. 13 alin. (1) din Directiva Consiliului 2001/86/CE de completare a Statutului societãţii europene în ceea ce priveşte implicarea salariaţilor, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 294 din 10 noiembrie 2001****);
prevederile art. 15 alin. (1) din Directiva Consiliului 2003/72/CE de completare a Statutului societãţii europene de cooperare cu privire la implicarea salariaţilor, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 207 din 18 august 2003****).

---------
***) Norma de transpunere se regãseşte în <>Legea nr. 217/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 628 din 19 iulie 2005.
****) Normele de transpunere au fost introduse prin <>Legea nr. 468/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.028 din 27 decembrie 2006.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016