Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 217 din 5 iulie 2005  privind constituirea, organizarea si functionarea comitetului european de intreprindere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 217 din 5 iulie 2005 privind constituirea, organizarea si functionarea comitetului european de intreprindere

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 628 din 19 iulie 2005
LEGE nr. 217 din 5 iulie 2005
privind constituirea, organizarea şi funcţionarea comitetului european de întreprindere
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 628 din 19 iulie 2005

Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prevederile prezentei legi reglementeazã condiţiile referitoare la constituirea comitetului european de întreprindere sau la instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor în întreprinderile de dimensiune comunitara şi în grupurile de întreprinderi de dimensiune comunitara, în vederea îmbunãtãţirii dreptului la informare şi consultare al salariaţilor.
ART. 2
(1) Comitetul european de întreprindere sau procedura de informare şi consultare se instituie, dupã modalitãţile prevãzute de prezenta lege, în fiecare întreprindere de dimensiune comunitara şi în fiecare grup de întreprinderi de dimensiune comunitara, definite potrivit art. 4.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care grupul de întreprinderi de dimensiune comunitara include una sau mai multe întreprinderi ori unul sau mai multe grupuri de întreprinderi care sunt, de asemenea, de dimensiune comunitara, comitetul european de întreprindere se constituie la nivelul grupului, în afarã cazului în care acordul la care se referã art. 19 prevede altfel.
ART. 3
Prevederile prezentei legi nu se aplica personalului navigant din marina comercialã.

CAP. II
Definiţii şi domeniu de aplicare

SECŢIUNEA 1
Termeni şi expresii utilizate

ART. 4
În sensul prevederilor prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
1. întreprindere - orice forma de organizare a unei activitãţi economice în scopul obţinerii de profit în condiţii de concurenta;
2. grup de întreprinderi - un grup cuprinzând o întreprindere care exercita controlul şi întreprinderile controlate;
3. reprezentanţii salariaţilor - reprezentanţii organizaţiilor sindicale sau, în cazul în care nu exista sindicat, persoanele alese şi mandatate sa reprezinte salariaţii, potrivit legii;
4. întreprindere de dimensiune comunitara întreprinderea care angajeazã minimum 1.000 de salariaţi în statele membre şi, în cel puţin doua state membre diferite, cel puţin 150 de salariaţi în fiecare dintre acestea;
5. întreprindere care exercita controlul în cadrul grupului de întreprinderi - întreprinderea care poate exercita o influenta dominanta asupra unei alte întreprinderi, denumita întreprindere controlatã, în temeiul dreptului de proprietate, al participãrii financiare sau al regulilor care o guverneazã.
Se prezuma capacitatea de a exercita o influenta dominanta, fãrã a se exclude însã proba contrarã, atunci când o întreprindere, direct sau indirect, îndeplineşte unul dintre urmãtoarele criterii:
a) poate numi mai mult de jumãtate din numãrul membrilor consiliului de administraţie, comitetului de direcţie sau ai consiliului de supraveghere al unei alte întreprinderi;
b) controleazã majoritatea voturilor ataşate acţiunilor emise de o alta întreprindere;
c) deţine majoritatea capitalului social subscris al unei alte întreprinderi.
Drepturile de vot şi de numire pe care le deţine întreprinderea care exercita controlul le includ pe cele ale oricãrei alte întreprinderi controlate şi pe cele ale oricãrei persoane sau ale oricãrui organism care acţioneazã în nume propriu, dar în interesul întreprinderii care exercita controlul sau al oricãrei alte întreprinderi controlate.
Nu este consideratã întreprindere care exercita controlul aceea care deţine participatii într-o alta întreprindere, atunci când prima dintre acestea se gãseşte în una dintre situaţiile prevãzute la <>art. 12 lit. b) sau c) din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Nu se prezuma exercitarea unei influente dominante exclusiv pe baza faptului ca un reprezentant îşi exercita atribuţiile, în conformitate cu prevederile legii, cu privire la lichidare, faliment, insolvabilitate, încetare de plati sau o procedura similarã.
Atunci când doua sau mai multe întreprinderi dintr-un grup îndeplinesc unul ori mai multe dintre criteriile prevãzute la lit. a), b) sau c) a prezentului punct, este consideratã întreprindere care exercita controlul aceea care îndeplineşte criteriul prevãzut la lit. a), fãrã a se exclude însã posibilitatea probei ca o alta întreprindere are capacitatea de a exercita o influenta dominanta.
Legislaţia aplicabilã pentru a determina dacã o întreprindere este o întreprindere care exercita controlul este cea a statului membru care guverneazã întreprinderea respectiva. Dacã legislaţia care guverneazã întreprinderea nu este cea a unui stat membru, legislaţia aplicabilã este cea a statului membru pe al cãrui teritoriu este situat reprezentantul întreprinderii sau, în absenta unui astfel de reprezentant, conducerea centrala a întreprinderii din grup care angajeazã cel mai mare numãr de salariaţi;
6. grupul de întreprinderi de dimensiune comunitara - grupul de întreprinderi care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) angajeazã cel puţin 1.000 de salariaţi în statele membre;
b) conţine cel puţin doua întreprinderi membre ale grupului în state membre diferite;
c) cel puţin o întreprindere membra a grupului angajeazã minimum 150 de salariaţi într-un stat membru şi cel puţin o alta întreprindere membra a grupului angajeazã minimum 150 de salariaţi într-un alt stat membru;
7. conducerea centrala - conducerea centrala a întreprinderii de dimensiune comunitara sau conducerea centrala a întreprinderii care exercita controlul în cadrul grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara;
8. consultare - schimbul de opinii şi stabilirea unui dialog între reprezentanţii salariaţilor şi conducerea centrala sau orice alt nivel de conducere;
9. salariatul - persoana incadrata în munca în baza unui contract individual de munca sau de ucenicie;
10. comitetul european de întreprindere - comitetul constituit conform prevederilor cuprinse în cap. III sau IV, în vederea informãrii şi consultãrii salariaţilor;
11. grupul special de negociere - grupul constituit în conformitate cu prevederile art. 13 şi 14, în vederea negocierii cu conducerea centrala cu privire la constituirea comitetului european de întreprindere sau la instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor;
12. state membre - statele membre ale Uniunii Europene şi celelalte state aparţinând Spaţiului Economic European.
Pentru stabilirea numãrului de salariaţi, în cazul întreprinderilor de dimensiune comunitara şi al grupurilor de întreprinderi de dimensiune comunitara, se ia în calcul numãrul mediu de salariaţi, inclusiv salariaţii încadraţi cu contract individual de munca cu timp parţial, angajaţi în cursul a 2 ani anteriori datei la care s-a initiat negocierea prevãzutã la art. 8.
La cererea reprezentanţilor salariaţilor, conducerea centrala pune la dispoziţie informaţii privind numãrul de salariaţi al întreprinderii de dimensiune comunitara sau al grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara.

SECŢIUNEA a 2-a
Domeniu de aplicare

ART. 5
(1) Prezenta lege se aplica:
a) întreprinderilor de dimensiune comunitara şi grupurilor de întreprinderi de dimensiune comunitara care au conducerea centrala în România;
b) întreprinderilor de dimensiune comunitara şi grupurilor de întreprinderi de dimensiune comunitara a cãror conducere centrala nu este situata într-un stat membru, dar şi-a desemnat un reprezentant în România;
c) întreprinderilor de dimensiune comunitara şi grupurilor de întreprinderi de dimensiune comunitara a cãror conducere centrala nu este situata într-un stat membru şi nici nu şi-a desemnat un reprezentant într-un stat membru, atunci când filiala, sucursala sau orice alt sediu secundar al unei astfel de întreprinderi ori, dupã caz, întreprinderea membra a grupului care angajeazã cel mai mare numãr de salariaţi într-un stat membru este situata în România.
(2) În aplicarea prezentei legi, reprezentantul prevãzut la alin. (1) lit. b) şi, respectiv, conducerea întreprinderii, filialei, sucursalei sau a oricãrui alt sediu secundar prevãzute la alin. (1) lit. c) sunt consideraţi drept conducere centrala.
(3) Atribuţiile şi competenta comitetului european de întreprindere, precum şi sfera procedurii de informare şi consultare acoperã toate filialele, sucursalele şi celelalte sedii secundare ale întreprinderii de dimensiune comunitara de pe teritoriul statelor membre şi toate întreprinderile membre ale grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara de pe teritoriul statelor membre, cu excepţia cazului în care acordul prevãzut la art. 19 stabileşte o arie mai larga de aplicare.
ART. 6
(1) Nu sunt supuse obligaţiilor ce decurg din prezenta lege întreprinderile de dimensiune comunitara şi grupurile de întreprinderi de dimensiune comunitara în care, la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, exista deja un acord aplicabil tuturor salariaţilor, acord ce prevede o informare şi o consultare transnationala a acestora.
(2) În cazul în care acordul prevãzut la alin. (1) expira, pãrţile pot decide, de comun acord, sa îl reînnoiascã.
(3) Dacã pãrţile nu ajung la un acord în acest sens, sunt aplicabile dispoziţiile prezentei legi.

CAP. III
Constituirea comitetului european de întreprindere sau instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor

ART. 7
Conducerea centrala are obligaţia creãrii condiţiilor şi mijloacelor necesare pentru constituirea comitetului european de întreprindere sau pentru instituirea procedurii de informare şi consultare în întreprinderile ori grupurile de întreprinderi de dimensiune comunitara, cu respectarea dispoziţiilor prevãzute de prezenta lege.

SECŢIUNEA 1
Grupul special de negociere

ART. 8
(1) Conducerea centrala situata în România iniţiazã negocieri pentru constituirea comitetului european de întreprindere sau pentru instituirea procedurii de informare şi consultare, din oficiu sau la solicitarea scrisã a cel puţin 100 de salariaţi ori, dupã caz, a reprezentanţilor acestora din cel puţin doua întreprinderi sau filiale, sucursale ori alte sedii secundare situate în cel puţin doua state membre diferite.
(2) Cererea privind iniţierea negocierilor pentru constituirea comitetului european de întreprindere sau pentru instituirea procedurii de informare şi consultare se adreseazã conducerii centrale definite potrivit prezentei legi.
ART. 9
În vederea constituirii comitetului european de întreprindere sau a instituirii procedurii de informare şi consultare a salariaţilor, se creeazã un grup special de negociere.
ART. 10
Grupul special de negociere are rolul de a stabili cu conducerea centrala din România, printr-un acord scris, domeniul de aplicare, componenta, atribuţiile şi durata mandatului comitetului sau comitetelor europene de întreprindere ori modalitãţile de aplicare a uneia sau mai multor proceduri de informare şi consultare a salariaţilor.
ART. 11
(1) Grupul special de negociere este compus din minimum 3 membri, iar numãrul maxim de membri nu poate depãşi numãrul de state membre, cu reprezentarea ambelor sexe.
(2) În cadrul grupului special de negociere este desemnat sau ales cel puţin un membru suplimentar din fiecare stat membru în care întreprinderea de dimensiune comunitara are una ori mai multe filiale, sucursale sau orice alte sedii secundare ori în care grupul de întreprinderi de dimensiune comunitara are una sau mai multe întreprinderi.
(3) Desemnarea sau alegerea de membri suplimentari în grupul special de negociere va avea în vedere reprezentarea ambelor sexe şi se face dupã urmãtoarele reguli:
a) un membru suplimentar pentru fiecare stat membru în care sunt angajaţi cel puţin 10% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune comunitara sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara;
b) 2 membri suplimentari pentru fiecare stat membru în care sunt angajaţi cel puţin 20% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune comunitara sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara;
c) 3 membri suplimentari pentru fiecare stat membru în care sunt angajaţi cel puţin 40% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune comunitara sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara;
d) 4 membri suplimentari pentru statul membru în care sunt angajaţi cel puţin 60% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune comunitara sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara;
e) 5 membri suplimentari pentru statul membru în care sunt angajaţi cel puţin 75% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune comunitara sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara.
ART. 12
(1) În România membrii grupului special de negociere sunt desemnaţi de cãtre reprezentanţii salariaţilor din România ai întreprinderii de dimensiune comunitara sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara. În situaţia inexistentei acestor reprezentanţi, membrii grupului special de negociere sunt desemnaţi cu majoritatea voturilor salariaţilor din România ai întreprinderii de dimensiune comunitara sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara.
(2) Membrii grupului special de negociere pot alege un preşedinte dintre ei şi pot adopta un regulament de organizare şi funcţionare.
(3) Regulamentul de organizare şi funcţionare va cuprinde modul concret de desemnare sau de alegere a membrilor grupului special de negociere, precum şi aspecte referitoare la suspendarea, revocarea ori încetarea mandatelor acestora.
ART. 13
Pentru asigurarea continuitãţii în cadrul grupului special de negociere în situaţii prevãzute de regulamentul de organizare şi funcţionare, se constituie o lista de rezerva, astfel:
a) un înlocuitor pentru fiecare stat membru;
b) un înlocuitor suplimentar, dacã cel puţin 75% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune comunitara sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara sunt încadraţi în unul şi acelaşi stat membru.
ART. 14
Conducerea centrala situata în România este informatã cu privire la componenta grupului special de negociere şi a persoanelor care figureazã pe lista de rezerva. Conducerea centrala informeazã şi conducerile filialelor, sucursalelor şi ale altor sedii secundare ale întreprinderii de dimensiune comunitara, precum şi conducerile întreprinderilor care compun grupul de întreprinderi de dimensiune comunitara.
ART. 15
(1) Cheltuielile aferente negocierilor acordului pentru constituirea comitetului european de întreprindere sau pentru instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor se suporta de conducerea centrala.
(2) Conducerea centrala depune toate diligenţele în vederea asigurãrii membrilor grupului special de negociere a resurselor materiale şi financiare necesare îndeplinirii atribuţiilor lor.
(3) În mãsura în care conducerea centrala şi grupul special de negociere nu decid altfel, atunci când grupul special de negociere este asistat de experţi, conducerea centrala va suporta cheltuielile numai pentru un expert.

SECŢIUNEA a 2-a
Acordul privind constituirea comitetului european de întreprindere sau instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor

ART. 16
(1) Conducerea centrala convoacã, în termen de 30 de zile de la data comunicãrii componentei grupului special de negociere, o reuniune cu membrii acestuia, în scopul încheierii unui acord privind constituirea comitetului european de întreprindere sau instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor. Conducerea centrala informeazã despre aceasta conducerile locale.
(2) Grupul special de negociere are dreptul de a se reuni anterior datei la care este convocat de conducerea centrala, potrivit alin. (1).
(3) În scopul realizãrii atribuţiilor sale, grupul special de negociere poate fi asistat de cãtre experţi, la alegerea acestuia.
ART. 17
În vederea încheierii acordului prevãzut la art. 19, deciziile grupului special de negociere se iau cu votul majoritãţii membrilor.
ART. 18
(1) Grupul special de negociere poate decide, cu majoritatea a doua treimi din numãrul voturilor, sa opreascã negocierile cu conducerea centrala sau sa nu le initieze.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) şi în lipsa unui acord între grupul special de negociere şi conducerea centrala, prin care se decide altfel, grupul special de negociere se dizolva.
(3) O noua solicitare de convocare, respectiv de constituire a grupului special de negociere, poate fi introdusã cel mai devreme dupã 2 ani de la data deciziei prevãzute la alin. (1), cu excepţia situaţiei în care pãrţile fixeazã un termen mai scurt.
(4) În situaţia luãrii unei decizii în condiţiile alin. (1), dispoziţiile subsidiare prevãzute în prezenta lege nu sunt aplicabile.
ART. 19
(1) Acordul dintre grupul special de negociere şi conducerea centrala are ca scop fie constituirea comitetului european de întreprindere, fie instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor.
(2) Acordul trebuie sa se încheie în forma scrisã.
ART. 20
Acordul privind constituirea şi funcţionarea comitetelor europene de întreprindere stabileşte cel puţin:
a) întreprinderile care compun grupul de întreprinderi de dimensiune comunitara sau filialele, sucursalele ori alte sedii secundare ale întreprinderii de dimensiune comunitara cãrora li se aplica acordul;
b) componenta comitetului european de întreprindere, numãrul de membri, cu reprezentarea ambelor sexe, repartiţia locurilor şi durata mandatului membrilor;
c) atribuţiile şi procedura informãrii şi consultãrii comitetului european de întreprindere;
d) locul, frecventa şi durata reuniunilor comitetului;
e) resursele financiare şi materiale necesare functionarii, care vor fi alocate comitetului;
f) durata acordului şi procedura de renegociere a acestuia.
ART. 21
(1) Conducerea centrala şi grupul special de negociere pot conveni, prin acord scris, sa instituie una sau mai multe proceduri de informare şi consultare, în loc sa constituie un comitet european de întreprindere.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), acordul trebuie sa prevadã modalitãţile concrete în care reprezentanţii salariaţilor au dreptul de a se reuni pentru a fi informati şi de a se consulta cu conducerea centrala în privinta informaţiilor care le sunt comunicate, respectiv de a se reuni pentru a discuta cu privire la informaţiile care le sunt comunicate.
(3) Informaţiile prevãzute la alin. (2) se referã, în principal, la aspectele transnationale care afecteazã considerabil interesele salariaţilor întreprinderii de dimensiune comunitara sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara.
ART. 22
Acordului prevãzut la art. 19 nu i se aplica dispoziţiile subsidiare din prezenta lege, dacã prin acesta nu se prevede contrariul.

CAP. IV
Dispoziţii subsidiare

SECŢIUNEA 1
Aplicabilitate

ART. 23
(1) Dispoziţiile prezentului capitol sunt aplicabile în oricare dintre situaţiile urmãtoare:
a) conducerea centrala şi grupul special de negociere decid astfel:
b) conducerea centrala refuza deschiderea negocierilor în termen de 6 luni de la data solicitãrii salariaţilor, formulatã potrivit art. 8 alin. (1);
c) în termen de 3 ani de la data solicitãrii salariaţilor, formulatã potrivit art. 8 alin. (1), conducerea centrala şi grupul special de negociere nu sunt în mãsura sa încheie un acord şi grupul special de negociere nu a luat decizia prevãzutã la art. 18 alin. (1).
(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) se constituie un comitet european de întreprindere, în conformitate cu dispoziţiile prezentului capitol.

SECŢIUNEA a 2-a
Componenta comitetului european de întreprindere

ART. 24
(1) Comitetul european de întreprindere este compus din salariaţi ai întreprinderii de dimensiune comunitara sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara desemnaţi ori aleşi de reprezentanţii salariaţilor sau, în absenta acestora, de ansamblul salariaţilor.
(2) Numãrul membrilor comitetului european de întreprindere este de cel puţin 3 şi de cel mult 30, cu reprezentarea ambelor sexe.
ART. 25
(1) Comitetul european de întreprindere adopta regulamentul sau de organizare şi funcţionare.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare va cuprinde modul concret de desemnare sau de alegere a membrilor sãi, precum şi aspecte referitoare la suspendarea, revocarea ori încetarea mandatelor acestora.
ART. 26
Reprezentarea în comitetul european de întreprindere se asigura prin desemnarea sau alegerea unui membru din fiecare stat membru în care întreprinderea de dimensiune comunitara are una ori mai multe filiale, sucursale sau alte sedii secundare ori în care grupul de întreprinderi de dimensiune comunitara are una sau mai multe întreprinderi.
ART. 27
Desemnarea sau alegerea de membri suplimentari în comitetul european de întreprindere se face dupã procedura prevãzutã la art. 11 alin. (3).
ART. 28
(1) Conducerea centrala verifica la fiecare 2 ani dacã numãrul de salariaţi s-a schimbat; în acest caz numãrul de membri dintr-un stat trebuie readaptat.
(2) Când o asemenea schimbare este constatatã, conducerea centrala notifica în scris comitetului european de întreprindere aceasta schimbare.
(3) Comitetul european de întreprindere va desemna sau va alege noii membri, în condiţiile prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare, potrivit art. 26 şi 27.
ART. 29
Pentru a asigura continuitatea în cadrul comitetului european de întreprindere, în situaţiile prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare, se constituie o lista de rezerva, potrivit regulilor prevãzute la art. 13, cu reprezentarea ambelor sexe.
ART. 30
(1) Dacã dimensiunea comitetului european de întreprindere o justifica, acesta alege din rândul membrilor sãi un comitet restrâns care cuprinde cel mult 3 membri, cu reprezentarea ambelor sexe.
(2) Comitetul restrâns prevãzut la alin. (1) adopta un regulament de organizare şi funcţionare.
ART. 31
Conducerea centrala din România este informatã cu privire la componenta comitetului european de întreprindere, a comitetului restrâns, precum şi a persoanelor care figureazã pe lista de rezerva. Ea informeazã şi conducerile filialelor, sucursalelor şi ale altor sedii secundare ale întreprinderii de dimensiune comunitara, precum şi conducerile întreprinderilor care compun grupul de dimensiune comunitara.

SECŢIUNEA a 3-a
Competenta şi funcţionarea comitetului european de întreprindere

ART. 32
(1) Competenta comitetului european de întreprindere este limitatã la informarea şi consultarea salariaţilor asupra problemelor care intereseazã ansamblul întreprinderii de dimensiune comunitara sau al grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara ori cel puţin doua filiale, sucursale sau alte sedii secundare ori întreprinderi ale grupului, situate în state membre diferite.
(2) În cazul întreprinderilor sau al grupurilor de întreprinderi de dimensiune comunitara a cãror conducere centrala nu este situata într-un stat membru, competenta comitetului european de întreprindere este limitatã la aspectele care privesc toate filialele, sucursalele şi orice alte sedii secundare ori toate întreprinderile membre ale grupului, situate în statele membre, sau care privesc cel puţin doua filiale, sucursale ori alte sedii secundare sau întreprinderi ale grupului, situate în state membre diferite.
ART. 33
(1) Conducerea centrala convoacã, cel puţin o data pe an, o reuniune cu comitetul european de întreprindere, pentru a-l informa şi a-l consulta cu privire la evoluţia activitãţii întreprinderii de dimensiune comunitara sau a grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara şi a perspectivelor acesteia, în baza unui raport elaborat de conducerea centrala. Reuniunea va avea în vedere, în principal, urmãtoarele aspecte:
a) structura întreprinderii de dimensiune comunitara sau a grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara;
b) situaţia economicã şi financiarã a acestora;
c) evoluţia probabila a activitãţilor întreprinderii sau grupului de întreprinderi;
d) situaţia angajarilor şi previziunile de dezvoltare în acest domeniu;
e) producţia şi vânzãrile;
f) investiţiile;
g) principalele modificãri care privesc organizarea întreprinderilor sau grupurilor de întreprinderi;
h) introducerea noilor metode de lucru sau a noilor procedee de producţie;
i) transferurile de producţie, fuziunile, reducerea dimensiunii sau închiderea întreprinderilor, a filialelor, sucursalelor ori a altor sedii secundare sau a unor pãrţi importante ale acestora;
j) concedierile colective.
(2) Conducerea centrala va comunica data reuniunii comitetului european de întreprindere şi conducerilor locale, cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de aceasta.
ART. 34
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 33, când intervin situaţii excepţionale care afecteazã considerabil interesele salariaţilor, în special în cazul schimbãrii sediului, închiderii întreprinderilor sau filialelor, sucursalelor ori a altor sedii secundare, concedierilor colective, comitetul restrâns sau, dacã acesta nu exista, comitetul european de întreprindere are dreptul de a fi informat.
(2) În acest caz comitetul european de întreprindere sau, dupã caz, comitetul restrâns are dreptul de a se reuni, la solicitarea sa, cu conducerea centrala din România sau cu orice alt nivel de conducere din cadrul întreprinderii de dimensiune comunitara ori al grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara, care are competenta sa ia decizii, pentru a fi informat şi consultat asupra mãsurilor ce afecteazã considerabil interesele salariaţilor.
(3) La reuniunea organizatã cu comitetul restrâns au, de asemenea, dreptul sa participe membrii care au fost aleşi sau desemnaţi de filialele, sucursalele ori alte sedii secundare şi/sau de întreprinderile care sunt direct afectate de mãsurile respective.
ART. 35
(1) Reuniunea de informare şi consultare prevãzutã la art. 34 are loc în cel mai scurt timp posibil, pe baza unui raport elaborat de conducerea centrala sau de conducerile organizate la diferite niveluri.
(2) Comitetul european de întreprindere poate exprima un punct de vedere cu privire la raport, la sfârşitul reuniunii sau într-un termen rezonabil, dar nu mai târziu de 10 zile de la data reuniunii.
ART. 36
Reuniunea prevãzutã la art. 34 nu poate aduce atingere prerogativelor conducerii centrale.
ART. 37
Înainte de orice reuniune cu conducerea centrala, comitetul european de întreprindere sau comitetul restrâns, care poate fi extins atunci când este cazul, în conformitate cu prevederile art. 34 alin. (3), are dreptul sa se reuneascã fãrã sa fie prezenta conducerea centrala.
ART. 38
(1) Membrii comitetului european de întreprindere informeazã reprezentanţii salariaţilor întreprinderii de dimensiune comunitara sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara ori, în absenta acestora, pe toţi salariaţii asupra conţinutului şi rezultatului informarilor şi consultãrilor desfãşurate potrivit prevederilor prezentului capitol.
(2) Prevederile alin. (1) nu pot exonera membrii comitetului european de întreprindere sau membrii comitetului restrâns de obligaţia de confidenţialitate prevãzutã la art. 44.
ART. 39
(1) Dupã 4 ani de la data constituirii comitetului european de întreprindere, acesta examineazã necesitatea initierii de negocieri în vederea încheierii unui acord potrivit art. 19 sau a menţinerii aplicãrii dispoziţiilor subsidiare prevãzute de prezentul capitol.
(2) Dacã se decide iniţierea unei proceduri de negociere, se aplica prevederile art. 17, 19-22, art. 43 alin. (3) şi dispoziţiile subsidiare din prezenta lege, iar rolul grupului special de negociere este îndeplinit de comitetul european de întreprindere.
ART. 40
(1) Comitetul european de întreprindere sau comitetul restrâns, dupã caz, poate fi asistat de experţi, la alegerea acestuia, în mãsura în care acest lucru este necesar pentru îndeplinirea atribuţiilor lor.
(2) Conducerea centrala situata în România suporta cheltuielile pentru cel puţin un expert.
ART. 41
(1) Cheltuielile de funcţionare ale comitetului european de întreprindere sunt suportate de conducerea centrala situata în România, conducere care va stabili, în colaborare cu comitetul european de întreprindere, bugetul anual al acestuia.
(2) Conducerea centrala asigura membrilor comitetului european de întreprindere resursele financiare şi materiale care sa le permitã sa îşi îndeplineascã în mod corespunzãtor obligaţiile stabilite de prezenta lege.
(3) Conducerea centrala preia, dacã nu s-a convenit altfel, cheltuielile de organizare a reuniunilor şi de traducere, precum şi cheltuielile aferente deplasarii şi cazarii membrilor comitetului european de întreprindere şi ale membrilor comitetului restrâns.

CAP. V
Protecţia reprezentanţilor salariaţilor

ART. 42
(1) Membrii grupului special de negociere, ai comitetului european de întreprindere şi reprezentanţii salariaţilor angajaţi în România care îşi exercita atribuţiile în cadrul procedurii de negociere a acordului sau de informare şi consultare beneficiazã, în exercitarea funcţiilor lor, de drepturile prevãzute de legislaţia în vigoare pentru reprezentanţii salariaţilor şi pentru persoanele alese în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale.
(2) Prevederea alin. (1) priveşte, în special, participarea la reuniunile grupului special de negociere ori ale comitetului european de întreprindere sau la orice alta reuniune realizatã în cadrul acordului prevãzut la art. 19, precum şi plata salariului pentru membrii care fac parte din personalul întreprinderii de dimensiune comunitara sau al grupului de întreprinderi de dimensiune comunitara, în timpul absentei necesare exercitãrii atribuţiilor acestora.
(3) Persoanele prevãzute la alin. (1) nu pot fi supuse vreunei discriminãri, concediate sau supuse altor sancţiuni, ca urmare a îndeplinirii atribuţiilor lor în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(4) Membrilor grupului special de negociere, ai comitetului european de întreprindere şi reprezentanţilor salariaţilor trebuie sa le fie acordate timpul şi mijloacele necesare pentru a le permite sa informeze salariaţii cu privire la stadiul şi la rezultatele procesului de informare şi consultare.

CAP. VI
Dispoziţii diverse

ART. 43
(1) Relaţiile dintre conducerea centrala din România şi comitetul european de întreprindere se bazeazã pe principiul colaborãrii, cu respectarea drepturilor şi obligaţiilor lor reciproce.
(2) Colaborarea dintre conducerea centrala şi reprezentanţii salariaţilor este necesarã şi în cadrul procedurii de informare şi consultare a salariaţilor.
(3) Negocierile dintre conducerea centrala şi grupul special de negociere se bazeazã pe principiul colaborãrii.
ART. 44
Informaţiile cu caracter confidenţial comunicate cu acest titlu membrilor grupului special de negociere, membrilor comitetului european de întreprindere, experţilor, precum şi reprezentanţilor salariaţilor nu pot fi dezvãluite unor terţi nici dupã expirarea mandatului, indiferent de locul unde se gãsesc aceste persoane.
ART. 45
(1) Conducerea centrala din România nu este obligatã sa comunice informaţii atunci când acestea, potrivit unor criterii obiective, prin natura lor, ar afecta grav funcţionarea întreprinderilor respective sau le-ar prejudicia.
(2) Conducerea centrala din România are obligaţia motivarii în scris a refuzului divulgãrii informaţiilor prevãzute la alin. (1).
ART. 46
Solicitarea venita din partea conducerii centrale de respectare a confidenţialitãţii, respectiv decizia conducerii centrale de a nu divulga informaţiile prevãzute la art. 45, poate fi contestatã de comitetul european de întreprindere sau de reprezentanţii salariaţilor la instanţele judecãtoreşti competente, în termen de 30 de zile.

CAP. VII
Rãspunderea contravenţionalã

ART. 47
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda de la 20.000.000 lei la 40.000.000 lei urmãtoarele fapte:
a) obstructionarea constituirii, organizãrii sau functionarii grupului special de negociere, a comitetului european de întreprindere sau împiedicarea instituirii ori aplicãrii procedurii de informare sau consultare a angajaţilor de cãtre un membru al conducerii centrale ori al conducerii de un alt nivel în cadrul unei întreprinderi de dimensiune comunitara sau al unui grup de întreprinderi de dimensiune comunitara ori de cãtre o persoana care acţioneazã în numele acestora;
b) discriminarea unui membru al grupului special de negociere, al comitetului european de întreprindere sau al unui reprezentant al salariaţilor, care acţioneazã conform prezentei legi;
c) divulgarea informaţiilor cu caracter confidenţial de cãtre persoanele cãrora le-au fost comunicate în cadrul procedurilor prevãzute de prezenta lege.
ART. 48
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele de control ale Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei sau de cãtre alte organe care, potrivit legii, au dreptul sa efectueze control.
ART. 49
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 47 li se aplica dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 50
Prezenta lege nu aduce atingere drepturilor la informare şi consultare ale salariaţilor, prevãzute de legislaţia romana în vigoare.
ART. 51
Prezenta lege intra în vigoare la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
Prezenta lege transpune Directiva Consiliului 94/45/CE privind instituirea unui comitet european de întreprindere sau a unei proceduri de informare şi consultare a lucrãtorilor în întreprinderile şi grupurile de întreprinderi de dimensiune comunitara, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) L 254 din 30 septembrie 1994.

Aceasta lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
DAN RADU RUSANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

Bucureşti, 5 iulie 2005.
Nr. 217.
____________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016