Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 217 din 24 octombrie 2008  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 217 din 24 octombrie 2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 724 din 24 octombrie 2008

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART I
<>Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 din 16 martie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Curtea de Conturi exercitã controlul asupra modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public.
(2) Funcţia de control a Curţii de Conturi se realizeazã prin proceduri de audit public extern prevãzute în standardele proprii de audit, elaborate în conformitate cu standardele de audit internaţionale general acceptate.
(3) Curtea de Conturi îşi desfãşoarã activitatea în mod autonom, în conformitate cu dispoziţiile prevãzute în Constituţie şi în prezenta lege, şi reprezintã România în calitatea sa de instituţie supremã de audit în organizaţiile internaţionale ale acestor instituţii.
(4) Litigiile rezultate din activitatea Curţii de Conturi se soluţioneazã de instanţele judecãtoreşti specializate.
(5) În unitãţile administrativ-teritoriale, funcţiile Curţii de Conturi se exercitã prin camerele de conturi judeţene şi a municipiului Bucureşti, structuri fãrã personalitate juridicã.
(6) Sediul Curţii de Conturi este în municipiul Bucureşti, iar sediile camerelor de conturi sunt în oraşele reşedinţã de judeţ şi în municipiul Bucureşti."
2. Dupã articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 1^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 1^1. - În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) control - activitatea prin care se verificã şi se urmãreşte modul de respectare a legii privind constituirea, administrarea şi utilizarea fondurilor publice;
b) audit public extern - activitatea de audit desfãşuratã de Curtea de Conturi, care cuprinde, în principal, auditul financiar şi auditul performanţei;
c) audit financiar - activitatea prin care se urmãreşte dacã situaţiile financiare sunt complete, reale şi conforme cu legile şi reglementãrile în vigoare, furnizându'adse în acest sens o opinie;
d) audit al performanţei - evaluarea independentã a modului în care o entitate, un program, o activitate sau o operaţiune funcţioneazã din punctele de vedere ale eficienţei, economicitãţii şi eficacitãţii;
e) auditor public extern - persoana angajatã în cadrul Curţii de Conturi, care desfãşoarã activitãţi specifice de audit extern în sectorul public;
f) eficacitate - gradul de îndeplinire a obiectivelor programate pentru fiecare dintre activitãţi şi raportul dintre efectul proiectat şi rezultatul efectiv al activitãţii respective;
g) eficienţã - maximizarea rezultatelor unei activitãţi în relaţie cu resursele utilizate;
h) economicitate - minimizarea costului resurselor alocate pentru atingerea rezultatelor estimate ale unei activitãţi, cu menţinerea calitãţii corespunzãtoare a acestor rezultate;
i) standarde de audit - setul de concepte, principii directoare, proceduri şi metode pe baza cãrora auditorul public determinã ansamblul etapelor şi procedurilor de verificare, care sã permitã atingerea obiectivului fixat;
j) entitate auditatã - autoritatea publicã, compania/societatea naţionalã, regia autonomã, societatea comercialã la care statul sau o unitate administrativ-teritorialã deţine, singur sau împreunã, integral sau mai mult de jumãtate din capitalul social;
k) opinie de audit - concluzia auditorului, care se exprimã în scris, asupra situaţiilor financiare şi/sau a programului sau activitãţii auditate, în legãturã cu realitatea, fidelitatea şi conformitatea acestora cu reglementãrile aplicabile domeniului;
l) fonduri publice - sumele alocate din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul Trezoreriei Statului, bugetele instituţiilor publice autonome, bugetele instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul de stat, dupã caz, bugetele instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat şi ale cãror rambursare, dobânzi şi alte costuri se asigurã din fonduri publice, bugetul fondurilor externe nerambursabile, credite externe contractate sau garantate de autoritãţile administraţiei publice locale, împrumuturi interne contractate de autoritãţile administraţiei publice locale, precum şi din bugetele instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetele locale;
m) autoritate publicã - denumire genericã ce include Parlamentul, Administraţia Prezidenţialã, Guvernul, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice, alte autoritãţi publice, autoritãţile administrative autonome, autoritãţi ale administraţiei publice locale şi instituţiile din subordinea acestora, indiferent de modul lor de finanţare;
n) legalitate - caracteristica unei operaţiuni de a respecta toate prevederile legale care îi sunt aplicabile, în vigoare la data efectuãrii acesteia;
o) ordonator de credite - persoana împuternicitã prin lege sau prin delegare, potrivit legii, sã dispunã şi sã aprobe acţiuni cu efect financiar pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, indiferent de natura acestora;
p) patrimoniu public - totalitatea drepturilor şi obligaţiilor statului, ale unitãţilor admînistrativ-teritoriale sau ale entitãţilor publice ale acestora, dobândite sau asumate cu orice titlu. Drepturile şi obligaţiile statului şi ale unitãţilor administrativ'adteritoriale se referã exclusiv la bunurile din sectorul public;
q) regularitate - caracteristica unei operaţiuni de a respecta sub toate aspectele ansamblul principiilor şi regulilor procedurale şi metodologice care sunt aplicabile categoriei de operaţiuni din care face parte;
r) Organizaţia Internaţionalã a Instituţiilor Supreme de Audit - INTOSAI cuprinde instituţiile supreme de audit din statele membre ale Organizaţiei Naţiunilor Unite, care emite standarde de audit, metodologii şi asigurã instruirea în domeniul auditului public."
3. La articolul 2, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Curtea de Conturi decide în mod autonom asupra programului sãu de activitate."
4. Articolul 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Curtea de Conturi prezintã anual Parlamentului un raport asupra conturilor de gestiune ale bugetului general consolidat din exerciţiul bugetar expirat, cuprinzând şi neregulile constatate.
(2) La cererea Camerei Deputaţilor sau a Senatului, Curtea de Conturi controleazã modul de gestionare a resurselor publice şi raporteazã cele constatate.
(3) Ori de câte ori considerã necesar, Curtea de Conturi înainteazã Parlamentului şi, prin camerele de conturi judeţene şi a municipiului Bucureşti, consiliilor locale, judeţene şi al municipiului Bucureşti rapoarte în domeniile în care este competentã.
(4) Raportul anual al Curţii de Conturi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a."
5. Articolul 4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Curtea de Conturi are acces neîngrãdit la acte, documente, informaţii, necesare exercitãrii atribuţiilor sale.
(2) Entitãţile auditate de Curtea de Conturi sunt obligate sã îi transmitã actele, documentele, informaţiile solicitate, la termenele şi în structura stabilite de Curtea de Conturi, şi sã îi asigure accesul în sediile acestora.
(3) La solicitarea auditorilor publici, persoanele fizice sau juridice deţinãtoare de acte sau documente sunt obligate sã le punã la dispoziţia acestora.
(4) Entitãţile auditate sunt obligate sã sprijine activitatea auditorilor publici, în cazul efectuãrii misiunilor de audit la sediile acestora, prin asigurarea unor spaţii de lucru adecvate şi a accesului logistic corespunzãtor.
(5) Entitãţile auditate poartã întreaga rãspundere pentru acţiunile lor şi nu pot fi absolvite de aceastã rãspundere prin invocarea rapoartelor Curţii de Conturi.
(6) Autoritãţile publice cu atribuţii de control financiar, control fiscal, precum şi de control sau de supraveghere prudenţialã în alte domenii au obligaţia sã efectueze cu prioritate verificãri specifice, la solicitarea Curţii de Conturi.
(7) Dacã, în exercitarea funcţiilor sale, Curtea de Conturi ia cunoştinţã de informaţii care constituie secrete de stat, de serviciu, comerciale sau individuale, aceasta este obligatã sã respecte caracterul acestora şi sã le facã cunoscute numai autoritãţilor îndreptãţite."
6. Articolul 5 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Curtea de Conturi îşi întocmeşte şi aprobã bugetul propriu, pe care îl transmite Guvernului, în vederea includerii acestuia în proiectul bugetului de stat supus aprobãrii Parlamentului."
7. Articolul 6 se abrogã.
8. Articolul 8 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Plenul Curţii de Conturi se compune din 18 membri, numiţi, în condiţiile prezentei legi, de Parlament, care sunt consilieri de conturi.
(2) În structura Curţii de Conturi se cuprind departamente, camerele de conturi judeţene şi a municipiului Bucureşti şi un secretariat general."
9. Articolul 9 se abrogã.
10. Articolul 10 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Conducerea Curţii de Conturi se exercitã de plenul Curţii de Conturi. Conducerea executivã a Curţii de Conturi se exercitã de cãtre preşedinte, ajutat de 2 vicepreşedinţi, care sunt consilieri de conturi.
(2) La şedinţele plenului Curţii de Conturi pot participa secretarul general, precum şi, în calitate de invitaţi, specialişti cu înaltã pregãtire în diferite domenii de activitate ce întrã în competenţa Curţii.
(3) Preşedintele Curţii de Conturi conduce şedinţele plenului, în lipsa preşedintelui, un vicepreşedinte va prezida şedinţele.
(4) Preşedintele Curţii de Conturi şi ceilalţi membri ai acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor şi în luarea deciziilor şi respectã principiile conducerii colective, publicitãţii şi transparenţei."
11. Articolul 11 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Departamentele sunt conduse de câte un consilier de conturi, care îndeplineşte şi funcţia de şef de departament, numit de plenul Curţii.
(2) În cadrul departamentelor pot fi organizate direcţii, servicii, birouri şi compartimente de specialitate.
(3) Camerele de conturi judeţene şi a municipiului Bucureşti sunt conduse de cãtre un director şi un director adjunct. În structura camerelor de conturi judeţene pot funcţiona servicii şi birouri.
(4) Structura organizatoricã a Curţii de Conturi, statul de funcţii, numãrul de posturi de conducere şi de execuţie, domeniile de activitate şi atribuţiile departamentelor, ale secretariatului general, precum şi ale celorlalte structuri se stabilesc de plenul Curţii de Conturi.
(5) Personalul de control financiar încadrat la Curtea de Conturi dobândeşte calitatea de auditor public extern. Pe aceastã funcţie pot fi încadrate persoane cu studii superioare economice, juridice şi de altã specialitate, necesare desfãşurãrii activitãţii Curţii de Conturi."
12. Articolul 12 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Coordonarea activitãţilor desfãşurate în cadrul departamentelor şi al camerelor de conturi judeţene şi a municipiului Bucureşti se realizeazã de cãtre consilierii de conturi şi directorii camerelor de conturi, în condiţiile normelor şi procedurilor stabilite de plenul Curţii de Conturi.
(2) Organizarea şi desfãşurarea activitãţilor specifice Curţii de Conturi, precum şi valorificarea actelor rezultate din aceste activitãţi se efectueazã potrivit regulamentului aprobat de plenul Curţii de Conturi, în temeiul prezentei legi.
(3) Regulamentul se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I."
13. Articolul 13 se abrogã.
14. Articolul 14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - În vederea îndeplinirii unor obligaţii în domeniul auditului extern, ce revin României în calitate de stat membru al Uniunii Europene, este organizatã şi funcţioneazã Autoritatea de audit pentru fondurile nerambursabile de preaderare acordate României de Uniunea Europeanã prin programele PHARE, ISPA şi SAPARD, pentru fondurile structurale şi de coeziune, pentru Fondul European de Garantare în Agriculturã, pentru Fondul European pentru Agriculturã şi Dezvoltare Ruralã, pentru Fondul European pentru Pescuit, precum şi pentru fondurile ce vor fi acordate în perioada postaderare, denumitã în continuare Autoritatea de Audit, care are atribuţii şi proceduri de lucru proprii."
15. Articolul 14^1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14^1. - (1) Autoritatea de Audit este un organism independent din punct de vedere operaţional faţã de Curtea de Conturi şi faţã de celelalte autoritãţi responsabile cu gestionarea şi implementarea fondurilor comunitare nerambursabile, cu sediul în municipiul Bucureşti. În teritoriu, Autoritatea de Audit are structuri regionale organizate în judeţele în care îşi desfãşoarã activitatea agenţii, autoritãţi de management şi/sau organismele intermediare care gestioneazã fondurile comunitare.
(2) Autoritatea de Audit este singura autoritate naţionalã competentã sã efectueze audit public extern, în conformitate cu legislaţia comunitarã şi naţionalã, asupra fondurilor prevãzute la art. 14.
(3) Autoritatea de Audit poate efectua audit public extern şi asupra altor categorii de fonduri decât cele prevãzute la art. 14, urmând ca reglementãrile care vizeazã fondurile respective sã prevadã şi asigurarea resurselor necesare acestei activitãţi."
16. Articolul 14^2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14^2. - (1) în conformitate cu prevederile legislaţiei comunitare şi naţionale, cu standardele de audit acceptate pe plan internaţional, Autoritatea de Audit efectueazã audit de sistem şi audit al operaţiunilor.
(2) Principalele atribuţii ale Autoritãţii de Audit sunt urmãtoarele:
a) evaluarea conformitãţii sistemelor de management şi control pentru programele operaţionale cofinanţate prin instrumentele structurale şi prin Fondul European pentru Pescuit cu prevederile legale comunitare;
b) verificarea, pe bazã de eşantion reprezentativ, a cheltuielilor declarate de autoritãţile responsabile cu gestionarea şi implementarea fondurilor prevãzute la art. 14;
c) raportarea anualã privind compatibilitatea sistemelor de management şi control ale autoritãţilor responsabile cu gestionarea şi implementarea fondurilor prevãzute la art. 14, referitor la capacitatea acestora de a asigura conformitatea operaţiunilor cu reglementãrile comunitare;
d) verificarea existenţei şi corectitudinii elementului de cofinanţare naţional;
e) eliberarea certificatelor de audit privind conturile anuale ale agenţiilor de plãţi, precum şi pentru contul Euro SAPARD, în ceea ce priveşte integralitatea, acurateţea şi veridicitatea acestor conturi;
f) emiterea opiniei asupra declaraţiei de asigurare, emise de agenţiile de plãţi pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã;
g) emiterea declaraţiilor de închidere, însoţite de rapoarte de audit, pentru fiecare program sau mãsurã finanţatã din fondurile prevãzute la art. 14, dupã caz;
h) urmãrirea respectãrii criteriilor de acreditare a autoritãţilor responsabile cu gestionarea şi implementarea fondurilor comunitare nerambursabile, destinate agriculturii şi dezvoltãrii rurale, pe toatã perioada de implementare tehnicã şi financiarã a acestora;
i) urmãrirea modului de implementare de entitãţile auditate a recomandãrilor formulate ca urmare a acţiunilor de audit efectuate de Autoritatea de Audit.
(3) Pentru fondurile comunitare nerambursabile, destinate susţinerii agriculturii şi dezvoltãrii rurale, Autoritatea de Audit îndeplineşte rolul de organism de certificare.
(4) Pentru realizarea atribuţiilor ce îi revin, Autoritatea de Audit poate încheia acorduri cu structurile responsabile pentru managementul fondurilor prevãzute la art. 14.
(5) Autoritatea de Audit raporteazã Comisiei Europene asupra modului de utilizare a fondurilor comunitare nerambursabile prevãzute la art. 14, iar principalele constatãri şi recomandãri rezultate în urma auditurilor efectuate sunt incluse în raportul public anual al Curţii de Conturi.
(6) Autoritatea de Audit are acces neîngrãdit la acte, documente şi informaţii necesare exercitãrii atribuţiilor sale, oricare ar fi persoanele juridice sau fizice deţinãtoare.
(7) Autoritatea de Audit poate încheia contracte cu societãţi specializate sau cu experţi autorizaţi pentru realizarea unor activitãţi, în vederea îndeplinirii atribuţiilor sale."
17. Articolul 14^3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14^3. - (1) Autoritatea de Audit este condusã de un preşedinte şi 2 vicepreşedinţi numiţi de Parlament dintre consilierii de conturi, pentru perioada mandatului de consilier de conturi pentru care aceştia au fost numiţi. Mandatul nu poate fi reînnoit.
(2) Pentru organizarea şi funcţionarea structurilor centrale şi regionale pe care le coordoneazã, preşedintele Autoritãţii de Audit emite decizii şi instrucţiuni.
(3) Atribuţiile preşedintelui Autoritãţii de Audit sunt, în principal, urmãtoarele:
a) aprobã rapoartele de audit şi semneazã opiniile de audit privind evaluarea conformitãţii sistemelor de management şi control cu prevederile legale comunitare, pentru programele operaţionale cofinanţate prin instrumentele structurale şi prin Fondul European pentru Pescuit;
b) aprobã rapoartele de audit şi semneazã opiniile de audit de operaţiuni, ca urmare a verificãrii cheltuielilor declarate de autoritãţile responsabile cu gestionarea şi implementarea fondurilor prevãzute la art. 14;
c) aprobã rapoartele anuale privind compatibilitatea sistemelor de management şi control ale autoritãţilor responsabile cu gestionarea şi implementarea fondurilor prevãzute la art. 14, referitor la capacitatea acestora de a asigura conformitatea operaţiunilor cu reglementãrile comunitare;
d) aprobã rapoartele de verificare a existenţei şi corectitudinii elementului de cofinanţare naţionalã;
e) semneazã certificatele de audit privind conturile anuale ale agenţiilor de plãţi, precum şi pentru contul Euro SAPARD, în ceea ce priveşte integralitatea, acurateţea şi veridicitatea acestor conturi;
f) semneazã opiniile asupra declaraţiilor de asigurare, emise de agenţiile de plãţi pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã;
g) semneazã declaraţiile de închidere şi aprobã rapoartele de audit pentru fiecare program sau mãsurã finanţatã din fondurile prevãzute la art. 14, dupã caz;
h) reprezintã Autoritatea de Audit şi asigurã relaţiile acesteia cu instituţiile şi autoritãţile publice naţionale şi comunitare, precum şi cu organismele naţionale şi internaţionale de profil;
i) aprobã deplasarea personalului Autoritãţii de Audit pentru îndeplinirea atribuţiilor acesteia, inclusiv participarea la diverse reuniuni şi grupuri ale auditorilor din ţarã sau strãinãtate, specifice domeniului gestionãrii şi controlului fondurilor prevãzute la art. 14;
j) aprobã regulile de procedurã ale Autoritãţii de Audit privind activitatea specificã a acesteia în ceea ce priveşte auditul fondurilor prevãzute la art. 14;
k) aprobã manualele şi strategiile de audit necesare îndeplinirii cerinţelor specifice Autoritãţii de Audit, prevãzute în regulamentele comunitare;
l) aprobã şi transmite, dupã caz, serviciilor Comisiei Europene programele anuale de activitate a Autoritãţii de Audit;
m) avizeazã regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a Autoritãţii de Audit, pe care îl supune aprobãrii plenului Curţii de Conturi;
n) avizeazã structura organizatoricã şi statul de funcţii ale Autoritãţii de Audit, numirea directorilor, a directorilor adjuncţi, a şefilor de serviciu şi le prezintã plenului Curţii de Conturi, în vederea aprobãrii;
o) aprobã criteriile de promovare a personalului Autoritãţii de Audit şi stabileşte atribuţiile acestuia, specifice auditului fondurilor europene, prin fişa postului;
p) aprobã criteriile specifice pentru ocuparea posturilor necesare exercitãrii auditului fondurilor europene şi scoaterea la concurs a posturilor vacante ale Autoritãţii de Audit;
q) informeazã, semestrial şi ori de câte ori considerã necesar, plenul Curţii de Conturi asupra principalelor constatãri rezultate din acţiunile de audit desfãşurate şi asupra mãsurilor luate în concordanţã cu reglementãrile comunitare;
r) prezintã plenului Curţii de Conturi sinteza constatãrilor şi a rezultatelor activitãţii de audit asupra fondurilor europene, în vederea includerii în raportul public anual ce se înainteazã Parlamentului;
s) îndeplineşte alte atribuţii, stabilite în condiţiile legii.
(4) Exercitarea unora dintre atribuţiile prevãzute la alin. (3) poate fi delegatã vicepreşedinţilor Autoritãţii de Audit.
(5) Fondurile necesare îndeplinirii atribuţiilor Autoritãţii de Audit se asigurã de la bugetul de stat şi sunt reflectate distinct în bugetul Curţii de Conturi."
18. Articolul 14^4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14^4. - (1) Structura organizatoricã, numãrul de personal şi statul de funcţii ale Autoritãţii de Audit se aprobã de plenul Curţii de Conturi, la propunerea preşedintelui Autoritãţii de Audit. Coordonarea şi atribuţiile structurilor centrale şi regionale din aparatul propriu al Autoritãţii de Audit şi ale personalului de la nivel central şi regional se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a Autoritãţii de Audit, care este parte integrantã a regulamentului de organizare şi funcţionare a Curţii de Conturi.
(2) În scopul realizãrii atribuţiilor sale, Autoritatea de Audit poate angaja şi personal de altã specialitate decât cea economicã."
19. Articolul 14^7 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14^7. - Pentru desfãşurarea activitãţii Autoritãţii de Audit, Guvernul şi Curtea de Conturi au obligaţia sã asigure condiţiile necesare angajãrii şi pregãtirii profesionale a personalului, spaţiile de lucru, dotãrile şi logistica aferente."
20. Titlul capitolului III se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III
Competenţa şi atribuţiile Curţii de Conturi"
21. Articolul 16 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Curtea de Conturi exercitã funcţia de control asupra modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public, furnizând Parlamentului şi, respectiv, unitãţilor administrativ'ad teritoriale rapoarte privind utilizarea şi administrarea acestora, în conformitate cu principiile legalitãţii, regularitãţii, economicitãţii, eficienţei şi eficacitãţii.
(2) Curtea de Conturi poate exercita audîtul performanţei asupra gestiunii bugetului general consolidat, precum şi a oricãror fonduri publice.
(3) Activitatea de audit extern exercitatã de Curtea de Conturi se desfãşoarã cu respectarea normelor proprii, adoptate pe baza standardelor de audit internaţionale general acceptate.
(4) Prin constatãrile şi recomandãrile sale, auditul performanţei urmãreşte diminuarea costurilor, sporirea eficienţei utilizãrii resurselor şi îndeplinirea obiectivelor propuse."
22. La articolul 17, partea introductivã şi litera b) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - În cadrul competenţelor prevãzute la art. 16, Curtea de Conturi îşi desfãşoarã atribuţiile specifice asupra urmãtoarelor domenii:
...........................................................................
b) constituirea şi utilizarea celorlalte fonduri publice componente ale bugetului general consolidat;".
23. La articolul 17, literele g^1) şi h) se abrogã.
24. La articolul 18, partea introductivã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - în cadrul competenţelor prevãzute la art. 16, Curtea de Conturi îşi desfãşoarã activitãţile specifice asupra urmãtoarelor categorii de entitãţi publice:"
25. Articolul 19 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Curtea de Conturi poate hotãrî desfãşurarea activitãţilor stabilite de lege şi la alte persoane decât cele prevãzute la art. 18, care:
a) beneficiazã de garanţii guvernamentale pentru credite, de subvenţii sau alte forme de sprijin financiar din partea statului, a unitãţilor administrativ-teritoriale, a altor instituţii publice;
b) administreazã, în temeiul unui contract de concesiune sau de închiriere, bunuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unitãţilor administrativ-teritoriale;
c) administreazã şi/sau utilizeazã fonduri publice, în sensul prezentei legi, verificãrile urmând a se efectua numai în legãturã cu legalitatea administrãrii şi/sau utilizãrii acestor fonduri."
26. La articolul 20. alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Controlul execuţiei bugetelor Camerei Deputaţilor, Senatului, Administraţiei Prezidenţiale, Guvernului, Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Curţii Constituţionale, Consiliului Legislativ şi Avocatului Poporului se exercitã exclusiv de Curtea de Conturi."
27. Articolul 21 se abrogã.
28. La capitolul III, titlul secţiunii a 2-a se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile Curţii de Conturi"
29. Articolul 22 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Curtea de Conturi efectueazã auditul financiar asupra urmãtoarelor conturi de execuţie:
a) contul general anual de execuţie a bugetului de stat;
b) contul anual de execuţie a bugetului asigurãrilor sociale de stat;
c) conturile anuale de execuţie a fondurilor speciale;
d) conturile anuale de execuţie a bugetelor locale, ale municipiului Bucureşti, ale judeţelor, ale sectoarelor municipiului Bucureşti, ale municipiilor, ale oraşelor şi comunelor;
e) contul anual de execuţie a bugetului Trezoreriei Statului;
f) conturile anuale de execuţie a bugetelor instituţiilor publice autonome;
g) conturile anuale de execuţie a bugetelor instituţiilor publice finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, de la bugetul asigurãrilor sociale de stat, de la bugetele locale şi de la bugetele fondurilor speciale, dupã caz;
h) conturile anuale de execuţie a bugetelor instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii;
i) contul general anual al datoriei publice a statului;
j) conturile anuale de execuţie a bugetului fondurilor externe nerambursabile;
k) alte conturi de execuţie a unor bugete prevãzute de lege."
30. Articolul 23 se abrogã.
31. Articolul 24 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - Curtea de Conturi are competenţa sã stabileascã limitele valorice minime de la care conturile prevãzute la art. 22 sunt supuse controlului sãu în fiecare exerciţiu bugetar, astfel încât în termenul legal de prescripţie sã se asigure verificarea tuturor conturilor."
32. Articolul 25 se abrogã.
33. Articolul 26 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Curtea de Conturi efectueazã auditul performanţei utilizãrii resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public.
(2) Curtea de Conturi efectueazã o evaluare independentã asupra economicitãţii, eficienţei şi eficacitãţii cu care o entitate publicã, un program, un proiect, un proces sau o activitate utilizeazã resursele publice alocate pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite.
(3) Auditul performanţei se poate efectua atât la finalul, cât şi pe parcursul desfãşurãrii proiectelor, programelor, proceselor sau activitãţilor.
(4) Activitatea de audit al performanţei se desfãşoarã în conformitate cu metodologia proprie, adoptatã pe baza standardelor de audit INTOSAI şi a celor mai bune practici în domeniu, şi se finalizeazã prin elaborarea unui raport de audit.
(5) Prin constatãrile şi recomandãrile fãcute, auditul performanţei trebuie sã conducã la diminuarea costului resurselor sau la sporirea rezultatelor."
34. La articolul 27, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Prin verificãrile sale la persoanele prevãzute la art. 18 şi 19, Curtea de Conturi urmãreşte, în principal:
a) exactitatea şi realitatea situaţiilor financiare, aşa cum sunt stabilite în reglementãrile contabile în vigoare;
b) evaluarea sistemelor de management şi control la autoritãţile cu sarcini privind urmãrirea obligaţiilor financiare cãtre bugete sau cãtre alte fonduri publice stabilite prin lege, ale persoanelor juridice sau fizice;
c) utilizarea fondurilor alocate de la buget sau din alte fonduri speciale, conform destinaţiei stabilite;
d) calitatea gestiunii economico-financiare;
e) economicitatea, eficacitatea şi eficienţa utilizãrii fondurilor publice."
35. Articolul 28 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - Obiectivele controalelor Curţii de Conturi dispuse de Camera Deputaţilor sau de Senat ori dispuse de Curte se stabilesc de acestea prin hotãrâre şi se aduc la cunoştinţa celor interesaţi."
36. La capitolul III, titlul secţiunii a 3-a se modificã şi avea urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 3-a Certificarea conturilor"
37. Articolul 29 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Curtea de Conturi certificã acurateţea şi veridicitatea datelor din conturile de execuţie verificate.
(2) Nicio altã autoritate nu se poate pronunţa asupra datelor înscrise în conturile de execuţie, decât provizoriu."
38. Articolul 30 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - (1) Curtea de Conturi exercitã auditarea la sediu sau la faţa locului.
(2) Auditorii publici externi desemnaţi sã auditeze conturile, precum şi celelalte activitãţi pentru care Curtea de Conturi are competenţã întocmesc rapoarte în care prezintã constatãrile şi concluziile, formuleazã recomandãri cu privire la mãsurile ce urmeazã a fi luate şi îşi exprimã opinia faţã de acestea, cu respectarea procedurilor proprii, stabilite prin regulamentul aprobat conform prevederilor art. 12 alin. (2).
(3) În cazul în care conturile prezentate nu întrunesc condiţiile care sã facã posibilã verificarea lor, auditorii publici externi le restituie titularilor acestora, fixând termen pentru completarea sau refacerea lor, dupã caz. Dacã titularii conturilor nu se conformeazã acestei mãsuri, completarea sau refacerea conturilor se face pe cheltuiala acestora de cãtre un expert contabil numit de Curtea de Conturi."
39. Articolul 31 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - (1) Activitatea de valorificare a rapoartelor de audit se face potrivit regulamentului aprobat conform prevederilor art. 12 alin. (2).
(2) În situaţia în care se constatã regularitatea conturilor, se emite certificatul de conformitate şi se comunicã entitãţii auditate.
(3) În situaţiile în care se constatã existenţa unor abateri de la legalitate şi regularitate, care au determinat producerea unor prejudicii, se comunicã conducerii entitãţii publice auditate aceastã stare de fapt. Stabilirea întinderii prejudiciului şi dispunerea mãsurilor pentru recuperarea acestuia devin obligaţie a conducerii entitãţii auditate.
(4) În situaţiile în care în rapoartele de audit se constatã existenţa unor fapte pentru care existã indicii cã au fost sãvârşite cu încãlcarea legii penale, conducãtorul departamentului sesizeazã organele în drept pentru asigurarea valorificãrii constatãrii şi informeazã entitatea auditatã.
(5) Atunci când se constatã imposibilitatea întocmirii unui raport de audit, se dispune entitãţii auditate completarea şi/sau refacerea conturilor verificate."
40. Articolul 32 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - Certificarea contului verificat nu constituie temei pentru exonerarea de rãspundere juridicã."
41. Articolul 33 se abrogã.
42. Articolul 34 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Entitatea auditatã poate face obiecţii scrise la constatãrile din rapoartele întocmite de auditorii publici externi, în termen de 15 zile de la data primirii acestora. Obiecţiile formulate se depun la sediul instituţiei din care face parte auditorul public extern şi vor fi avute în vedere la valorificarea constatãrilor."
43. Articolul 35 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Pentru motive întemeiate, în termen de un an de la data la care s-a certificat contul verificat, procedura examinãrii contului poate fi redeschisã."
44. Articolul 36 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - În situaţia în care, în urma verificãrilor efectuate pe parcursul execuţiei bugetului la persoanele juridice prevãzute la art. 18 şi 19, rezultã fapte prin care au fost constatate prejudicii sau abateri cu caracter financiar, valorificarea constatãrilor se face potrivit prevederilor art. 31."
45. Articolele 37-39 se abrogã.
46. Capitolul IV, cuprinzând articolele 40-88, se abrogã.
47. Articolul 93 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 93. - (1) În îndeplinirea atribuţiilor pe care i le conferã legea, Curtea de Conturi mai are urmãtoarele atribuţii:
a) sã evalueze activitatea de control financiar propriu şi de audit intern a persoanelor juridice controlate, prevãzute la art. 18;
b) sã solicite organelor de control financiar, fiscal, inclusiv de inspecţie bancarã ale Bãncii Naţionale a României, verificarea, cu prioritate, a unor obiective, în cadrul atribuţiilor lor legale;
c) sã cearã şi sã utilizeze, pentru exercitarea funcţiilor sale de control şi de audit, rapoartele celorlalte organisme cu atribuţii de control financiar, fiscal, audit intern şi inspecţie bancarã;
d) sã cearã unor instituţii specializate ale statului, ori de câte ori este necesar, sã efectueze verificãri de specialitate care sã contribuie la clarificarea unor constatãri.
(2) Persoanele juridice supuse controlului Curţii de Conturi sunt obligate sã transmitã acesteia, pânã la sfârşitul trimestrului I pentru anul precedent, raportul privind desfãşurarea şi realizarea programului de audit intern.
(3) Curtea de Conturi va dezvolta colaborarea cu structurile de audit intern de la nivelul persoanelor juridice, în vederea asigurãrii complementaritãţii şi a creşterii eficienţei activitãţii de audit."
48. Articolul 94 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 94. - În baza constatãrilor sale, Curtea de Conturi stabileşte:
a) suspendarea aplicãrii mãsurilor care contravin reglementãrilor legale din domeniul financiar, contabil şi fiscal;
b) blocarea fondurilor bugetare sau speciale, atunci când se constatã utilizarea nelegalã sau ineficientã a acestora;
c) înlãturarea neregulilor constatate în activitatea financiar-contabilã sau fiscalã controlatã."
49. Articolul 95 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 95. - Mãsurile prevãzute la art. 94 se iau potrivit regulamentului aprobat în temeiul prevederilor art. 12 alin. (2)."
50. Articolul 96 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 96. - Curtea de Conturi cere celor în drept suspendarea din funcţie, în condiţiile legii, a persoanelor acuzate de sãvârşirea de fapte cauzatoare de prejudicii importante sau a unor abateri grave cu caracter financiar, constatate în urma controalelor sau a auditurilor efectuate, pânã la soluţionarea definitivã a cauzelor în care sunt implicate."
51. Capitolul VI, cuprinzând articolele 97-103, se abrogã.
52. Articolul 104 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 104. - (1) Membrii Curţii de Conturi sunt numiţi de Parlament, la propunerea comisiilor permanente pentru buget, finanţe şi bãnci ale celor douã Camere, pentru un mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau înnoit.
(2) Curtea de Conturi se înnoieşte cu o treime din consilierii de conturi numiţi de Parlament, din 3 în 3 ani, începând cu data expirãrii mandatului actualilor consilieri de conturi în funcţie.
(3) Consilierii de conturi în funcţie numiţi de Parlament îşi vor continua activitatea pânã la expirarea mandatului.
(4) Înainte de a începe sã îşi exercite mandatul, membrii Curţii de Conturi depun urmãtorul jurãmânt în faţa preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului: Jur sã respect Constituţia şi celelalte legi ale ţãrii, sã apãr interesele României, ordinea de drept, drepturile şi libertãţile fundamentale ale cetãţenilor, sã-mi îndeplinesc cu onoare, conştiinţã şi fãrã pãrtinire atribuţiile ce-mi revin ca membru al Curţii de Conturi. Aşa sã-mi ajute Dumnezeu!
(5) Pe perioada exercitãrii mandatului, consilierii de conturi pot fi revocaţi din funcţiile în care au fost numiţi numai în cazurile şi în condiţiile prezentei legi.
(6) Posturile de consilieri de conturi devenite vacante pot fi ocupate doar pentru perioada rãmasã pânã la expirarea mandatului celui a cãrui activitate a încetat."
53. Articolul 105 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 105. - (1) Dintre consilierii de conturi, Parlamentul numeşte preşedinţii şi vicepreşedinţii Curţii de Conturi şi ai Autoritãţii de Audit.
(2) Pentru a fi numiţi consilieri de conturi, se cere îndeplinirea urmãtoarelor condiţii: studii superioare economice sau juridice, vechime de minimum 10 ani în specialitatea studiilor absolvite şi pregãtire profesionalã temeinicã."
54. Dupã articolul 105 se introduce un nou articol, articolul 105^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 105^1. - (1) În subordinea preşedinţilor şi a vicepreşedinţilor Curţii de Conturi, precum şi ai Autoritãţii de Audit se organizeazã şi funcţioneazã câte un cabinet, care se încadreazã cu personal contractual.
(2) Structura şi numãrul personalului de la cabinetele respective se stabilesc de plenul Curţii de Conturi."
55. Articolul 106 se abrogã.
56. Articolul 107 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 107. - (1) Membrii Curţii de Conturi sunt independenţi în exercitarea mandatului lor şi inamovibili pe toatã durata acestuia. Aceştia sunt demnitari de stat şi sunt supuşi incompatibilitãţilor prevãzute de lege pentru judecãtori.
(2) Se interzice membrilor Curţii de Conturi sã facã parte din partide politice sau sã desfãşoare activitãţi publice cu caracter politic.
(3) Membrilor Curţii de Conturi le este interzisã exercitarea, direct sau prin persoane interpuse, a activitãţilor de comerţ, participarea la administrarea ori conducerea unor societãţi comerciale sau civile. Ei nu pot fi experţi sau arbitri desemnaţi de parte într'adun arbitraj.
(4) Persoanele care au îndeplinit funcţia de consilier de conturi pe durata unui mandat complet beneficiazã, la data pensionãrii, de pensie de serviciu, în cuantumul prevãzut de lege pentru magistraţi."
57. La articolul 108 alineatul (1), partea introductivã şi literele a) şi c) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 108. - (1) Membrii Curţii de Conturi sunt obligaţi:
a) sã îşi îndeplineascã funcţia încredinţatã, cu imparţialitate şi cu respectarea Constituţiei;
..................................................................
c) sã îşi exprime votul afirmativ sau negativ în adoptarea actelor Curţii de Conturi, abţinerea de la vot nefiind permisã. În caz de vot negativ, acesta trebuie motivat în scris;".
58. La articolul 108, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Revocarea membrilor Curţii de Conturi se face de Parlament, la propunerea comisiilor de specialitate prevãzute la art. 104 alin. (1)."
59. La articolul 108, alineatul (4) se abrogã.
60. Articolele 109, 110 şi 113 se abrogã.
61. Articolul 111 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 111. - (1) Auditorii publici externi sunt supuşi incompatibilitãţilor prevãzute de Codul etic al profesiei.
(2) Persoanele care au îndeplinit funcţia de controlor financiar sau auditor public extern pe o duratã de cel puţin 14 ani în cadrul Curţii de Conturi beneficiazã la data pensionãrii de pensii de serviciu, în condiţiile prevãzute de lege pentru funcţionarul public parlamentar."
62. Dupã articolul 111 se introduce un nou articol, articolul 111^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 111^1 - (1) Personalul de specialitate al Curţii de Conturi, inclusiv cel cu funcţii de conducere, este supus mobilitãţii în cadrul aceleiaşi categorii profesionale, prin modificarea raporturilor de serviciu. Mobilitatea se realizeazã pentru eficientizarea activitãţii Curţii de Conturi şi în interesul personalului acesteia, pentru dezvoltarea carierei profesionale.
(2) Mobilitatea personalului Curţii de Conturi se realizeazã conform Statutului auditorului public extern, aprobat în condiţiile prezentei legi.
(3) Deciziile care vizeazã mobilitatea personalului Curţii de Conturi sunt luate prin hotãrâri ale plenului Curţii de Conturi.
(4) Auditorii publici externi se pot constitui într-o asociaţie profesionalã, având ca scop promovarea şi dezvoltarea auditului public extern, perfecţionarea pregãtirii profesionale, creşterea prestigiului profesiei, precum şi asigurarea cooperãrii cu alte organisme similare din ţarã şi din strãinãtate."
63. Articolul 112 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 112. - Auditorii publici externi se bucurã de stabilitate."
64. Articolul 114 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 114. - De la data trimiterii în judecatã penalã, membrii Curţii de Conturi şi auditorii publici externi sunt suspendaţi de drept din funcţiile lor. În caz de condamnare definitivã, ei sunt demişi de drept, iar în caz de achitare, suspendarea înceteazã."
65. Articolul 115 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 115. - Personalul cu funcţii de conducere este numit de plenul Curţii de Conturi, iar celelalte categorii de personal, de preşedintele Curţii."
66. Articolul 116 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 116. - (1) Mandatul de membru al Curţii de Conturi înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit sau în caz de demisie, de pierdere a drepturilor electorale, de demitere de drept ori de deces;
b) în situaţiile de incompatibilitate sau de imposibilitate a exercitãrii funcţiei mai mult de 6 luni consecutive;
c) în cazul revocãrii din funcţie.
(2) Dupã încetarea mandatului, în condiţiile legii, consilierii de conturi au dreptul sã revinã în postul ocupat anterior, dacã numirea lor la Curtea de Conturi s-a fãcut de pe un post dintr'ado instituţie publicã.
(3) Pe perioada în care postul este rezervat, acesta poate fi ocupat numai prin contract de muncã pe duratã determinatã."
67. Articolele 117-120 se abrogã.
68. Articolul 121 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 121. - Rãspunderea disciplinarã a auditorilor publici externi, condiţiile şi procedura de aplicare a acesteia se stabilesc prin Codul etic al profesiei, aprobat de plenul Curţii de Conturi."
69. Articolul 122 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 122. - Atribuţiile plenului Curţii de Conturi sunt urmãtoarele:
a) adoptã politicile şi strategiile Curţii de Conturi;
b) aprobã normele proprii privind activitatea specificã a Curţii de Conturi;
c) aprobã manualele de audit şi ghiduri pe domenii specifice, elaborate pe baza normelor proprii ale Curţii de Conturi, precum şi alte norme procedurale;
d) aprobã programele anuale de activitate a Curţii de Conturi;
e) aprobã modul de desfãşurare a unor acţiuni specifice, solicitate prin hotãrârile Camerei Deputaţilor sau ale Senatului, care nu sunt deja prevãzute în program;
f) aprobã statul de funcţii al personalului Curţii de Conturi;
g) aprobã denumirea, sfera de activitate şi structura organizatoricã a departamentelor Curţii de Conturi;
h) aprobã proiectul de buget al Curţii de Conturi;
i) dezbate şi hotãrãşte transmiterea execuţiei bugetului Curţii de Conturi cãtre Parlament;
j) aprobã regulamentul propriu al plenului, regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii de Conturi, regulamentul concediilor personalului Curţii de Conturi, regulamentul prevãzut la art. 12 alin. (2), codul de conduitã eticã şi profesionalã a personalului Curţii de Conturi, precum şi alte regulamente specifice;
k) aprobã Statutul auditorului public extern;
l) aprobã structura organizatoricã a Curţii de Conturi, numeşte directorii, directorii adjuncţi, şefii de servicii, secretarul general al Curţii de Conturi şi stabileşte atribuţiile acestora, prin fişa postului;
m) aprobã rapoartele prevãzute a fi comunicate Parlamentului;
n) emite avize, potrivit prevederilor art. 92;
o) aprobã structura organizatoricã a secretariatului general şi atribuţiile compartimentelor din cadrul acestuia;
p) hotãrãşte asupra modificãrii organizãrii interne a Curţii de Conturi, în limitele legii;
q) solicitã periodic şi examineazã rapoartele asupra activitãţii departamentelor Curţii de Conturi şi a camerelor de conturi;
r) examineazã şi aprobã propunerea de ordine de zi a şedinţei plenului, formulatã de preşedintele Curţii;
s) aprobã lista cuprinzând posturile vacante care urmeazã a fi scoase la concurs, precum şi tematicile şi organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante;
ş) aprobã contractarea de lucrãri, bunuri, servicii sau alte prestaţii necesare funcţionãrii Curţii de Conturi;
t) alte atribuţii stabilite în condiţiile legii."
70. Articolele 124 şi 125 se abrogã.
71. La articolul 126 alineatul (1), literele c), d), f), g) şi i) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"c) sã convoace şi sã prezideze dezbaterile plenului şi sã asigure executarea hotãrârilor acestuia;
d) sã propunã ordinea de zi a şedinţelor plenului şi sã o supunã aprobãrii acestuia;
.....................................................................
f) sã numeascã personalul Curţii de Conturi, cu excepţia celui numit de plen, şi sã dispunã, dacã este cazul, detaşarea sau revocarea din funcţie a acestuia, în condiţiile legii; pentru personalul Autoritãţii de Audit, aceastã atribuţie se exercitã numai cu acordul preşedintelui acesteia;
g) sã exercite acţiunea disciplinarã, potrivit prevederilor art. 121, şi sã aplice sancţiuni disciplinare în cazurile prevãzute de Codul etic al profesiei;
.....................................................................
i) alte atribuţii ce pot fi stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii de Conturi."
72. La articolul 126, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Atribuţiile vicepreşedinţilor şi consilierilor de conturi se stabilesc şi se aprobã prin regulamentul propriu de plenul Curţii de Conturi, la propunerea preşedintelui acesteia."
73. La articolul 126, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele Curţii de Conturi emite ordine."
74. Dupã articolul 126 se introduce un nou articol, articolul 126^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 126^1. - Paza Curţii de Conturi se asigurã la nivel central de Serviciul de Protecţie şi Pazã, iar la nivel teritorial, de Jandarmeria Românã, în mod gratuit."
75. La articolul 127, litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) neîndeplinirea mãsurilor dispuse în temeiul prevederilor art. 93 alin. (1) lit. b)-d) şi ale art. 96, cu amendã civilã egalã cu salariul de la 2 pânã la 5 luni al persoanei din vina cãreia nu au fost duse la îndeplinire mãsurile stabilite."
76. Dupã articolul 128 se introduce un nou articol, articolul 128^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. - 128^1. - Nerecuperarea prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii şi a neurmãririi de conducerea entitãţii a mãsurilor transmise de Curtea de Conturi, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani."
77. Articolul 129 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 129. - (1) Abaterile prevãzute la art. 127 şi 128 se constatã de auditorii publici externi ai Curţii de Conturi, iar amenda se stabileşte potrivit regulamentului aprobat conform prevederilor art. 12 alin. (2).
(2) Sumele reprezentând amenzi civile se fac venit la bugetul de stat."
78. Articolele 130-135 se abrogã.
ART. II
În scopul aplicãrii prevederilor <>art. 11 alin. (5) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în tot cuprinsul <>Legii nr. 94/1992 sintagma "controlor financiar" se va înlocui cu sintagma "auditor public extern".
ART III
În condiţiile <>Legii nr. 94/1992 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dupã încetarea mandatului, consilierii de conturi cu studii juridice, în funcţie de data intrãrii în vigoare a prezentei legi, pot fi numiţi magistraţi, în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi de <>Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. IV
<>Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea l, nr. 116 din 16 martie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ

Bucureşti, 24 octombrie 2008.
Nr. 217.
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016