Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 212 din 19 aprilie 2002  pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 212 din 19 aprilie 2002 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 331 din 17 mai 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se aproba <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60 din 25 aprilie 2001 privind achiziţiile publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 241 din 11 mai 2001, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:

1. La articolul 3, literele b) şi f) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) contract de achiziţie publica - contract cu titlu oneros, încheiat în forma scrisã, între autoritatea contractantã şi contractant;
................................................................
f) contract de lucrãri - contract de achiziţie publica, care are ca obiect execuţia sau, dupã caz, atât proiectarea, cat şi execuţia uneia sau mai multor lucrãri de construcţii, asa cum sunt acestea cuprinse în clasificarile statistice oficiale, ori execuţia prin orice mijloace a oricãrei combinatii a acestor lucrãri de construcţii, care corespunde cerinţelor autoritãţii contractante şi care conduce la un rezultat menit sa îndeplineascã, prin el însuşi, o funcţie tehnico-economicã;"

2. La articolul 3, dupã litera f) se introduce litera f^1) cu urmãtorul cuprins:
"f^1) contract pentru concesiunea de lucrãri - contract de achiziţie publica de acelaşi tip cu contractul de lucrãri, cu deosebirea ca în contrapartida lucrãrilor executate contractantul, în calitate de concesionar, primeşte dreptul de a exploata/administra rezultatul lucrãrilor, în totalitate sau în parte, drept la care se poate adauga, dupã caz, plata unei sume;"

3. La articolul 3, dupã litera g) se introduc literele g^1)-g^3) cu urmãtorul cuprins:
"g^1) persoana juridicã afiliatã - orice persoana juridicã intrata în perimetrul de consolidare al unei alte persoane juridice, în conformitate cu prevederile legale referitoare la consolidarea conturilor, sau orice persoana juridicã aflatã în oricare dintre urmãtoarele situaţii:
(i) o autoritate contractantã sau un concesionar exercita o influenta dominanta asupra sa;
(ii) exercita o influenta dominanta asupra unei autoritãţi contractante sau asupra unui concesionar;
(iii) ca urmare a asocierii cu o autoritate contractantã sau cu un concesionar se afla sub influenta dominanta a unei alte persoane juridice;
g^2) influenta dominanta - situaţie în care, în raport cu o persoana juridicã, o alta persoana juridicã se afla în cel puţin unul dintre urmãtoarele cazuri:
(i) deţine majoritatea capitalului subscris;
(ii) deţine controlul majoritãţii voturilor în adunarea generalã;
(iii) numeşte în componenta consiliului de administraţie, a organului de conducere sau de supervizare mai mult de jumãtate din numãrul membrilor acestuia;
g^3) drept special sau exclusiv - dreptul care rezulta din orice forma de autorizare acordatã, conform prevederilor legale, de o autoritate publica competenta şi în baza cãreia uneia sau mai multor persoane juridice li se rezerva dreptul de a desfasura una sau mai multe dintre activitãţile prevãzute la art. 6 alin. (1);"

4. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta se aplica pentru atribuirea oricãrui contract de achiziţie publica.
(2) Oricare autoritate contractantã care finanţeazã contracte de achiziţie publica, ce se atribuie de cãtre o alta persoana juridicã, are obligaţia de a impune, prin contractul de finanţare, aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta pentru atribuirea contractului respectiv.
(3) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta se aplica şi în cazul în care, dupã atribuirea unui contract pentru concesiunea de lucrãri, concesionarul, în calitate de autoritate contractantã, atribuie contracte de lucrãri cãtre terţe pãrţi în scopul îndeplinirii obligaţiilor rezultate din contractul de concesiune. Nu sunt considerate terţe pãrţi asociaţii care depun oferta comuna atunci când autoritatea contractantã intenţioneazã sa atribuie un contract pentru concesiunea de lucrãri şi nici persoanele juridice afiliate concesionarului/concesionarilor asociat/asociaţi.
(4) În cazul în care concesionarul nu este autoritate contractantã, acesta are obligaţia de a respecta cel puţin prevederile referitoare la publicarea anunţurilor de participare şi de atribuire a contractului de achiziţie publica, precum şi cele referitoare la datele limita pentru primirea scrisorii de interes şi pentru depunerea ofertelor atunci când atribuie contracte de lucrãri cãtre terţe pãrţi în scopul îndeplinirii obligaţiilor rezultate din contractul de concesiune."

5. La articolul 5, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Este autoritate contractantã, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta:
a) oricare autoritate publica, astfel cum este definitã aceasta în Constituţia României, inclusiv autoritatea judecãtoreascã;
b) oricare instituţie publica, de interes general sau local, autonomã ori aflatã în subordinea sau sub controlul unei autoritãţi publice;
c) oricare persoana juridicã, alta decât cele prevãzute la lit. a) sau b), care a fost înfiinţatã pentru a desfasura activitãţi de interes public fãrã caracter comercial sau industrial şi care se afla cel puţin în una dintre urmãtoarele situaţii:
- este finanţatã din fonduri publice;
- se afla în subordinea sau sub controlul unei autoritãţi ori instituţii publice;
- în componenta consiliului de administraţie/organului de conducere sau de supervizare mai mult de jumãtate din numãrul membrilor acestuia sunt numiţi de cãtre o autoritate sau o instituţie publica;
d) oricare persoana juridicã ce desfãşoarã activitãţi relevante în unul dintre sectoarele de utilitãţi publice - apa, energie, transporturi şi telecomunicaţii - şi care se afla, direct sau indirect, sub influenta dominanta a uneia dintre persoanele juridice prevãzute la lit. a), b) sau c) ori care beneficiazã de drepturi speciale sau exclusive pentru desfãşurarea unor astfel de activitãţi."

6. La articolul 6 alineatul (1), litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) exploatarea unui areal geografic în scopul punerii la dispoziţie transportatorilor care opereazã pe cai aeriene, maritime sau fluviale a aeroporturilor, a porturilor maritime/fluviale sau a altor terminale de reţea de transport;"

7. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Autoritatea contractantã nu are obligaţia de a aplica prevederile prezentei ordonanţe de urgenta atunci când atribuie contracte de achiziţie publica, dacã:
a) contractul are caracter secret sau îndeplinirea sa implica mãsuri speciale de securitate, în concordanta cu prevederile legale referitoare la apãrarea nationala, ordinea publica, siguranta şi securitatea nationala;
b) procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publica sunt stabilite ca urmare a:
- unui tratat sau a unui acord internaţional ce vizeazã implementarea ori exploatarea unui proiect, în comun cu unul sau mai mulţi parteneri strãini;
- unui tratat, acord internaţional sau a altor asemenea documente referitoare la stationarea de trupe;
- aplicãrii unei proceduri specifice unor organisme financiare internaţionale sau altor donatori/creditori;
c) contractul este contract de servicii şi se atribuie unei persoane juridice care este ea însãşi autoritate contractantã şi care presteazã aceste servicii în baza unor drepturi exclusive stabilite conform prevederilor legale;
d) contractul are ca obiect cumpãrarea apei de suprafata sau din subteran în scopul desfãşurãrii de activitãţi în domeniul producţiei, transportului sau distribuţiei de apa potabilã;
e) contractul are ca obiect cumpãrarea de energie, de produse energetice ale industriei extractive sau de alţi combustibili în scopul desfãşurãrii de activitãţi în domeniul prospectarii sau extractiei de petrol brut, de gaze naturale, cãrbuni sau de alţi combustibili solizi;
f) contractul are ca obiect:
- cumpãrarea sau închirierea, prin orice mijloace financiare, de terenuri/clãdiri/alte bunuri imobiliare existente sau a drepturilor asupra acestora; atribuirea contractelor pentru achiziţia serviciilor de intermediere financiarã, care se încheie, indiferent de forma, în legatura cu contractul de cumpãrare sau de închiriere, se supune prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta;
- cumpãrarea, dezvoltarea, producţia sau coproductia de programe de cãtre instituţii de radiodifuziune şi televiziune, precum şi achiziţia de timpi de emisie;
- prestarea de servicii de telefonie, de telegrafie, telex şi întreţinere a reţelei, de radioficare şi de comunicaţii prin satelit;
- prestarea de servicii de arbitrare şi conciliere;
- prestarea de servicii de intermediere financiarã în legatura cu emiterea, cumpãrarea, vânzarea sau transferul valorilor mobiliare ori al altor instrumente financiare, precum şi prestarea de servicii de cãtre Banca Nationala a României;
- angajarea de forta de munca, respectiv încheierea de contracte de munca;
- prestarea de servicii de cercetare-dezvoltare, remunerate integral de cãtre autoritatea contractantã şi ale cãror rezultate nu sunt necesare autoritãţii contractante în propriul beneficiu.
În oricare dintre cazurile prevãzute în cadrul prezentului alineat autoritatea contractantã are obligaţia de a atribui contractul de achiziţie publica pe baza respectãrii unor criterii de natura economicã şi, în mãsura în care este posibil, prin utilizarea sistemului concurential adaptat la specificul achiziţiei.
(2) Autoritatea contractantã nu are obligaţia de a aplica prevederile prezentei ordonanţe de urgenta atunci când achiziţioneazã:
a) servicii hoteluri şi restaurante;
b) servicii de transport pe calea feratã;
c) servicii de transport pe apa;
d) servicii anexe şi auxiliare transportului;
e) servicii juridice;
f) servicii de selecţie şi plasare a forţei de munca;
g) servicii de investigatie şi protecţie a bunurilor şi persoanelor;
h) servicii de învãţãmânt;
i) servicii de sãnãtate şi asistenta socialã;
j) servicii recreative, culturale şi sportive.
În oricare dintre aceste cazuri autoritatea contractantã are obligaţia de a atribui contractul de achiziţie publica pe baza respectãrii principiilor prevãzute la art. 2, precum şi a prevederilor art. 37 referitoare la specificaţiile tehnice şi ale art. 78 referitoare la dosarul achiziţiei publice şi la monitorizarea sistemului achiziţiilor publice.
(3) Autoritãţile contractante prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. d) nu au obligaţia de a aplica prevederile prezentei ordonanţe de urgenta atunci când achiziţioneazã produse în scopul de a le revinde sau de a le închiria şi nu beneficiazã de nici un drept special sau exclusiv cu privire la produsele pe care urmeazã sa le vândã sau sa le închirieze, oricare alte persoane juridice având şi ele dreptul de a vinde sau de a închiria produse similare în aceleaşi condiţii ca şi autoritatea contractantã.
(4) Autoritãţile contractante prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. d) nu au obligaţia de a aplica prevederile prezentei ordonanţe de urgenta atunci când achiziţioneazã:
a) produse, lucrãri sau servicii destinate altor scopuri decât desfãşurãrii de activitãţi relevante;
b) produse, lucrãri sau servicii destinate desfãşurãrii unor activitãţi relevante în alta ţara decât România, în condiţiile în care realizarea acestui scop nu presupune utilizarea fizica a unei reţele sau a unui areal geografic din România.
(5) Prin excepţie de la alin. (4), prevederile prezentei ordonanţe de urgenta se aplica în cazul atribuirii unui contract de achiziţie publica sau organizãrii unui concurs de soluţii de cãtre o persoana juridicã ce desfãşoarã activitãţi în domeniul producţiei, transportului sau distribuţiei de apa potabilã, dacã respectivul contract este în legatura cu prestarea de servicii de îmbunãtãţiri funciare şi irigaţii sau cu proiecte privind lucrãri de construcţii hidrotehnice, dar numai în cazul în care volumul de apa, destinat pentru aprovizionarea cu apa potabilã, reprezintã mai mult de 20% din volumul total de apa pus la dispoziţie de instalaţiile de irigare, de drenaj sau de proiectele cu caracter hidrotehnic respective.
(6) Autoritatea contractantã are dreptul de a cumpara direct, potrivit normelor de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta, fãrã a avea obligaţia de a aplica procedurile prevãzute la art. 9, în cazul în care achiziţioneazã produse, lucrãri sau servicii a cãror valoare, fãrã T.V.A., cumulatã pe parcursul unui an, nu depãşeşte echivalentul în lei a 2.000 euro."

8. La articolul 9 alineatul (1), litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) cererea de oferta, respectiv procedura simplificata, prin care autoritatea contractantã solicita oferte de la mai mulţi furnizori, executanti sau prestatori."

9. La articolul 9, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Autoritatea contractantã are dreptul de a organiza un concurs de soluţii, respectiv o procedura care permite acesteia sa achizitioneze, în special în domeniul amenajãrii teritoriului, al proiectãrii urbanistice şi peisagistice, al arhitecturii sau în cel al prelucrãrii datelor, un plan sau un proiect, prin selectarea acestuia pe baze concurentiale de cãtre un juriu, cu sau fãrã acordarea de premii concurentului/concurenţilor câştigãtor/castigatori. Concursul de soluţii poate fi o procedura independenta sau parte a unei proceduri care conduce la atribuirea unui contract de servicii. Proiectele/planurile depuse de cãtre concurenţi trebuie sa rãmânã anonime pana la finalizarea evaluãrii acestora de cãtre juriul constituit."

10. La articolul 11 alineatul (1), litera e) va avea urmãtorul cuprins:
"e) atunci când, ca urmare a organizãrii unui concurs de soluţii, trebuie sa atribuie contractul de servicii unuia dintre concurentii castigatori ai concursului respectiv şi numai dacã autoritatea contractantã transmite invitaţie de participare tuturor concurenţilor castigatori ai concursului respectiv."

11. La articolul 12, literele b), e) şi h) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) atunci când autoritatea contractantã îşi propune sa achizitioneze, în mod adiţional, produse destinate înlocuirii parţiale, suplimentarii sau extinderii echipamentelor, instalaţiilor sau altor dotãri achiziţionate anterior de la un anumit furnizor şi constata ca aceste produse nu se pot achizitiona decât de la acelaşi furnizor, în vederea evitãrii incompatibilitatii sau dificultãţilor tehnice sporite de operare şi întreţinere pe care le implica achiziţionarea de produse cu caracteristici tehnice diferite de cele deja achiziţionate. Autoritatea contractantã are dreptul de a aplica aceasta procedura într-un interval, de regula, nu mai mare de 3 ani de la atribuirea contractului de achiziţie publica iniţial;
.................................................................
e) atunci când, ca urmare a organizãrii unui concurs de soluţii, trebuie sa atribuie contractul de servicii concurentului câştigãtor al concursului respectiv;
.................................................................
h) în situaţie de forta majorã, respectiv stare de necesitate ori altele asemenea sau în orice alte cazuri temeinic motivate care nu au putut fi prevãzute şi ale cãror circumstanţe, sub nici o forma, nu se datoreazã vreunei acţiuni a autoritãţii contractante, dar numai pentru achiziţionarea produselor, serviciilor, lucrãrilor necesare pentru a face fata situaţiei de extrema urgenta, într-o perioada imediata, perioada care nu poate depãşi durata normalã de aplicare a procedurilor de licitaţie deschisã sau de licitaţie restrânsã."

12. La articolul 17, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Autoritatea contractantã are obligaţia de a preciza în anunţul de participare la concursul de soluţii dacã acesta este urmat de atribuirea unui contract de servicii unuia dintre concurentii castigatori ai concursului respectiv.
(3) Autoritatea contractantã are dreptul, în scopul asigurãrii unei transparente maxime, de a face cunoscut anunţul de participare şi prin alte mijloace de informare locale, naţionale sau internaţionale, dar numai dupã publicarea anunţului respectiv în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a - Achiziţii publice. Anunţul de participare publicat şi în alte mijloace de informare locale, naţionale sau internaţionale trebuie sa menţioneze numãrul şi data apariţiei Monitorului Oficial al României, Partea a VI-a - Achiziţii publice în care s-a publicat anunţul de participare şi nu trebuie sa conţinã alte informaţii decât cele publicate în Monitorul Oficial al României."

13. La articolul 17 alineatul (4), literele c) şi d) vor avea urmãtorul cuprins:
"c) atunci când, ca urmare a organizãrii unui concurs de soluţii, trebuie sa atribuie contractul de servicii unuia dintre concurentii castigatori ai concursului respectiv;
d) atunci când autoritatea contractantã achiziţioneazã produse ce urmeazã sa fie fabricate exclusiv în scopul cercetãrii ştiinţifice, experimentarii sau dezvoltãrii tehnologice şi numai dacã autoritatea contractantã nu urmãreşte asigurarea unei rentabilitati sau acoperirea costurilor aferente cercetãrii ştiinţifice, experimentarii sau dezvoltãrii tehnologice."

14. La articolul 20, alineatele (2), (3) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul atribuirii contractelor de furnizare şi de servicii, a cãror valoare estimatã, fãrã T.V.A., este mai mare decât echivalentul în lei a 100.000 euro, precum şi în cazul contractelor de lucrãri, a cãror valoare estimatã fãrã T.V.A. este mai mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro, data limita stabilitã pentru depunerea ofertelor nu trebuie sa fie mai devreme de 52 de zile de la data transmiterii spre publicare a anunţului de participare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a - Achiziţii publice.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul în care autoritatea contractantã a publicat un anunţ de intenţie referitor la contractul de achiziţie publica ce urmeazã sa fie atribuit, aceasta are dreptul de a reduce perioada fixatã pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie mai mica de 36 de zile de la data transmiterii spre publicare a anunţului de participare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a - Achiziţii publice. În cazuri excepţionale autoritatea contractantã are dreptul de a reduce perioada fixatã pentru depunerea ofertelor pana la 26 de zile, dar are obligaţia de a prelungi aceasta perioada pana la 36 de zile, dacã cel puţin unul dintre potentialii ofertanţi care au obţinut, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta, un exemplar din documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei solicita acest lucru.
(4) Prevederea alin. (3) este aplicabilã numai în cazul în care anunţul de intenţie a fost transmis de autoritatea contractantã, spre publicare, cu cel mult 12 luni şi cu cel puţin 52 de zile înainte de data transmiterii, spre publicare, a anunţului de participare."

15. La articolul 20, dupã alineatul (4) se introduce alineatul (5) cu urmãtorul cuprins:
"(5) În cazul atribuirii contractelor de furnizare şi de servicii, a cãror valoare estimatã fãrã T.V.A. este egala sau mai mica decât echivalentul în lei a 100.000 euro, precum şi în cazul contractelor de lucrãri, a cãror valoare estimatã fãrã T.V.A. este egala sau mai mica decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro, data limita stabilitã pentru depunerea ofertelor nu trebuie sa fie mai devreme de 10 zile de la data publicãrii anunţului de participare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a - Achiziţii publice."

16. La articolul 21, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Data limita stabilitã de autoritatea contractantã nu trebuie sa fie mai devreme de 37 de zile de la data transmiterii spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a - Achiziţii publice, a anunţului de participare.
(3) Autoritãţile contractante care desfãşoarã activitãţi relevante în sectoarele de utilitãţi publice au dreptul de a reduce aceasta perioada la 26 de zile de la data transmiterii spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a - Achiziţii publice, a anunţului de participare."

17. La articolul 22, alineatele (1), (3), (4) şi (5) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) În etapa finala a procedurii de licitaţie restrânsã sau negociere competitivã autoritatea contractantã are obligaţia de a stabili şi de a include în invitaţia de participare adresatã candidaţilor selectaţi data limita pentru depunerea ofertelor.
..................................................................
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2) lit. a), în cazul în care autoritatea contractantã a publicat un anunţ de intenţie referitor la contractul de achiziţie publica ce urmeazã sa fie atribuit, aceasta are dreptul de a reduce perioada fixatã pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie mai mica de 26 de zile de la data transmiterii invitatiei de participare pentru a depune oferta.
(4) Prevederea alin. (3) este aplicabilã numai în cazul în care anunţul de intenţie a fost transmis de cãtre autoritatea contractantã, spre publicare, cu cel mult 12 luni şi cu cel puţin 52 de zile înainte de data transmiterii spre publicare a anunţului de participare.
(5) În cazul în care, din motive de urgenta, respectarea numãrului de zile prevãzut la alin. (2) lit. a) ar cauza prejudicii autoritãţii contractante, aceasta are dreptul de a accelera aplicarea procedurii de licitaţie restrânsã sau de negociere competitivã prin reducerea numãrului de zile, dar nu la mai puţin de 10 zile."

18. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - În cazul aplicãrii procedurii de cerere de oferta autoritatea contractantã are obligaţia de a stabili şi de a include în anunţul şi în invitaţia de participare data limita pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie mai devreme de:
a) 10 zile de la data transmiterii invitatiei de participare, în cazul atribuirii contractelor de lucrãri;
b) 5 zile de la data transmiterii invitatiei de participare, în cazul atribuirii contractelor de furnizare sau de servicii."

19. La articolul 26, alineatul (4) se abroga.

20. La articolul 27, partea introductivã a alineatului (3) şi litera b) vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Numãrul de candidaţi selectaţi trebuie sa se încadreze între limita minima şi limita maxima a intervalului precizat în anunţul de participare sau sa fie egal cu numãrul precizat în anunţul de participare. Acest numãr trebuie stabilit astfel încât sa nu afecteze concurenta realã şi trebuie sa fie:
................................................................
b) nu mai mic de 3 candidaţi selectaţi, în cazul aplicãrii procedurii prin negociere competitivã, cu condiţia sa existe un numãr suficient de candidaţi corespunzatori."

21. La articolul 28, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) În cazul aplicãrii procedurii prin cerere de oferta numãrul de furnizori, executanti sau de prestatori, cãrora autoritatea contractantã trebuie sa le transmitã invitaţia de participare, este de cel puţin 5, cu condiţia sa existe un numãr suficient de potenţiali ofertanţi. Autoritatea contractantã are dreptul de a publica şi un anunţ privind aplicarea procedurii prin cerere de oferta într-o publicaţie de circulaţie nationala."

22. La articolul 28, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), autoritatea contractantã nu are obligaţia de a repeta procedura în cazul în care a publicat şi anunţul prevãzut la alin. (1)."

23. La articolul 30, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
"(2) Autoritatea contractantã are dreptul de a solicita candidaţilor/ofertanţilor prezentarea de documente care dovedesc eligibilitatea în sensul prevederilor alin. (1). În cazul candidaţilor/ofertanţilor, persoane fizice sau juridice strãine, autoritatea contractantã are obligaţia de a lua în considerare documentele considerate ca fiind suficiente pentru dovedirea eligibilitãţii în ţara în care candidatul/ofertantul este rezident."

24. La articolul 32, dupã alineatul (1) se introduc alineatele (2)-(5) cu urmãtorul cuprins:
"(2) În scopul verificãrii capacitãţii economico-financiare a candidaţilor/ofertanţilor autoritatea contractantã are dreptul de a le solicita acestora bilanţul contabil sau un document similar cu bilanţul contabil, considerat legal şi edificator în ţara în care ofertantul/candidatul este rezident. Autoritatea contractantã are dreptul de a solicita şi alte documente care dovedesc capacitatea economico-financiarã a candidaţilor/ofertanţilor, cum ar fi: scrisori de bonitate din partea bãncilor, situaţii privind cifra de afaceri globalã, confirmarea deţinerii unei/unor asigurãri pentru diverse riscuri de natura profesionalã, în mãsura în care acestea sunt relevante pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publica. În cazul în care, din motive temeinic motivate, candidatul/ofertantul nu are posibilitatea sa prezinte documentele solicitate de cãtre autoritatea contractantã, acesta poate sa îşi demonstreze capacitatea economico-financiarã şi prin prezentarea altor documente, în mãsura în care autoritatea contractantã le considera suficient de edificatoare.
(3) În cazul aplicãrii unei proceduri pentru atribuirea unui contract de furnizare în scopul verificãrii capacitãţii tehnice a candidaţilor/ofertanţilor, autoritatea contractantã are dreptul de a le solicita acestora, în funcţie de specificul şi de cantitatea produselor ce urmeazã sa fie furnizate şi în mãsura în care aceste documente sunt relevante pentru îndeplinirea contractului, urmãtoarele:
a) informaţii referitoare la experienta similarã, concretizata prin îndeplinirea unor contracte similare în ultimii 3 ani, informaţii care vor conţine date certificate privind beneficiarul, momentul încheierii, valoarea, precum şi modul de îndeplinire a contractelor respective;
b) informaţii referitoare la dotãrile de natura tehnica de care dispune candidatul/ofertantul, precum şi la sistemul de asigurare a calitãţii produselor;
c) informaţii referitoare la personalul/organismul tehnic de specialitate de care dispune sau al cãrui angajament de participare a fost obţinut de cãtre candidat/ofertant, în special pentru asigurarea controlului calitãţii;
d) certificate sau alte documente emise de organisme abilitate în acest sens, care sa ateste conformitatea produselor cu standarde relevante.
(4) În cazul aplicãrii unei proceduri pentru atribuirea unui contract de servicii în scopul verificãrii capacitãţii tehnice a candidaţilor/ofertanţilor, autoritatea contractantã are dreptul de a le solicita acestora, în funcţie de specificul şi de volumul serviciilor ce urmeazã sa fie prestate şi în mãsura în care aceste documente sunt relevante pentru îndeplinirea contractului, urmãtoarele:
a) informaţii referitoare la experienta similarã, concretizata prin îndeplinirea unor contracte similare în ultimii 3 ani, informaţii care vor conţine date certificate privind beneficiarul, momentul încheierii, valoarea, precum şi modul de îndeplinire a contractelor respective;
b) informaţii referitoare la dotãrile de natura tehnica de care dispune candidatul/ofertantul;
c) informaţii referitoare la pregãtirea şi calificarea personalului de conducere, precum şi ale persoanelor responsabile pentru îndeplinirea contractului de servicii;
d) informaţii referitoare la numãrul mediu anual al personalului angajat şi al cadrelor de conducere în ultimii 3 ani;
e) informaţii privind sistemul de asigurare a calitãţii;
f) informaţii referitoare la personalul/organismul tehnic de specialitate de care dispune sau al cãrui angajament de participare a fost obţinut de cãtre candidat/ofertant pentru asigurarea controlului calitãţii;
g) informaţii privind proporţia în care contractul de servicii urmeazã sa fie îndeplinit de cãtre subcontractanţi.
(5) În cazul aplicãrii unei proceduri pentru atribuirea unui contract de lucrãri în scopul verificãrii capacitãţii tehnice a candidaţilor/ofertanţilor, autoritatea contractantã are dreptul de a le solicita acestora, în funcţie de specificul şi de volumul lucrãrilor ce urmeazã sa fie executate şi în mãsura în care aceste documente sunt relevante pentru îndeplinirea contractului, urmãtoarele:
a) informaţii referitoare la experienta similarã, concretizata prin îndeplinirea unor contracte similare în ultimii 5 ani, informaţii care vor conţine date certificate privind beneficiarul, momentul încheierii, valoarea, precum şi modul de îndeplinire a contractelor respective;
b) informaţii referitoare la dotãrile de natura tehnica de care dispune candidatul/ofertantul;
c) informaţii referitoare la pregãtirea şi calificarea personalului de conducere, precum şi ale persoanelor responsabile pentru îndeplinirea contractului de lucrãri;
d) informaţii referitoare la numãrul mediu anual al personalului angajat şi al cadrelor de conducere în ultimii 3 ani;
e) informaţii privind sistemul de asigurare a calitãţii;
f) informaţii referitoare la personalul/organismul tehnic de specialitate de care dispune sau al cãrui angajament de participare a fost obţinut de cãtre candidat/ofertant pentru asigurarea controlului calitãţii;
g) informaţii privind proporţia în care contractul de servicii urmeazã sa fie îndeplinit de cãtre subcontractanţi."

25. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - (1) În cazul aplicãrii procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica prin licitaţie deschisã, autoritatea contractantã are obligaţia de a asigura obţinerea unui exemplar al documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, în cel mult 6 zile de la primirea unei solicitãri în acest sens, de cãtre orice furnizor, executant sau prestator de la care a primit în timp rezonabil solicitarea respectiva.
(2) În cazul aplicãrii procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica prin licitaţie restrânsã sau prin negociere, autoritatea contractantã are obligaţia de a asigura obţinerea imediata a unui exemplar al documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei de cãtre toţi candidaţii selectaţi cãrora li s-a transmis invitaţia de participare cu oferta.
(3) În cazul aplicãrii procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica prin cerere de oferta, autoritatea contractantã are obligaţia de a asigura obţinerea unui exemplar al documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, în cel mult doua zile de la solicitare, de cãtre toţi furnizorii, executantii sau prestatorii care solicita documentaţia respectiva.
(4) Autoritatea contractantã are dreptul de a stabili:
a) modalitatea în care furnizorii, executantii sau prestatorii care înainteazã o solicitare pot obţine exemplarul documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei; şi
b) dupã caz, costul exemplarului documentaţiei şi, eventual, al transmiterii acestuia, precum şi condiţiile de plata asociate."

26. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - (1) Fãrã a afecta reglementãrile tehnice obligatorii, astfel cum sunt definite acestea în legislaţia interna referitoare la standardizarea nationala, autoritatea contractantã are obligaţia de a defini în caietul de sarcini şi în contract specificaţiile tehnice, prin referire, de regula în urmãtoarea ordine de prioritate, la standarde naţionale care adopta standarde europene, la alte autorizari/omologari sau specificaţii tehnice comune utilizate în Comunitatea Europeanã ori la standarde naţionale care adopta standarde internaţionale. În cazul în care nu exista astfel de standarde specificaţiile tehnice vor fi definite prin referire la alte standarde naţionale sau prin alte referinte de natura tehnica, în acest ultim caz fiind obligatorie precizarea menţiunii sau echivalent.
(2) Se interzice definirea în caietul de sarcini a unor specificaţii tehnice care indica o anumitã origine/sursa sau producţie, procedee speciale, mãrci de fabrica sau de comerţ, brevete de invenţie, licenţe de fabricaţie sau a oricãror alte cerinţe care au ca efect favorizarea unuia sau mai multor ofertanţi.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), se admite o astfel de indicaţie, dar numai însoţitã de menţiunea sau echivalent şi numai în situaţia în care autoritatea contractantã nu are posibilitatea de a preciza în caietul de sarcini specificaţii tehnice suficient de precise şi inteligibile pentru toate pãrţile interesate."

27. La articolul 41, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
"(2) Ofertantul are obligaţia de a exprima preţul ofertei atât în lei, cat şi în euro. În cazul contractelor de achiziţie publica formula de actualizare a preţului contractului, aplicatã pentru a asigura protecţia impotriva inflaţiei, nu trebuie sa conducã la depãşirea preţului exprimat în euro la data depunerii ofertei."

28. Dupã articolul 43 se introduce articolul 43^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 43^1. - Ofertanţii care participa la procedura de atribuire a unui contract pentru concesiunea de lucrãri au obligaţia de a include în oferta lista cuprinzând persoanele juridice afiliate lor; concesionarul va avea obligaţia de a actualiza aceasta lista, în mod permanent, pana la finalizarea contractului pentru concesiunea lucrãrilor."

29. La articolul 44 alineatul (4), litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) aceasta este întocmitã utilizându-se specificaţii tehnice definite în alt mod decât cele prevãzute în caietul de sarcini, în mãsura în care ofertantul poate demonstra ca soluţia propusã asigura îndeplinirea corespunzãtoare a tuturor cerinţelor de natura tehnica solicitate de autoritatea contractantã;"

30. Dupã articolul 45 se introduce articolul 45^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 45^1. - (1) Autoritatea contractantã, atunci când urmeazã sa atribuie un contract de concesiune de lucrãri, are dreptul de a solicita:
a) concesionarului sa atribuie contracte de lucrãri unor terţe pãrţi într-un procent de minimum 30% din totalul lucrãrilor ce fac obiectul concesiunii;
b) ofertanţilor sa precizeze în oferta valoarea contractelor de lucrãri pe care aceştia intenţioneazã sa le atribuie unor terţe pãrţi, ca efect al atribuirii unui contract de concesiune de lucrãri.
(2) Autoritatea contractantã are obligaţia sa precizeze în anunţul de participare sau în invitaţia de participare, precum şi în condiţiile contractuale procentul minim impus la care se face referire la alin. (1) lit. a) sau faptul ca potenţialilor ofertanţi li se solicita sa indice valoarea la care se face referire la alin. (1) lit. b).
(3) Orice ofertant are dreptul sa prezinte în oferta un procent mai mare decât procentul minim prevãzut la alin. (1) lit. a), stabilit de cãtre autoritatea contractantã."

31. La articolul 51, partea introductivã a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - (1) Autoritatea contractantã are obligaţia de a constitui, pentru atribuirea fiecãrui contract de achiziţie publica în parte, o comisie de evaluare care rãspunde de urmãtoarele activitãţi:"

32. La articolul 51, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) În cazul în care procedura aplicatã pentru atribuirea contractului de achiziţie publica este negocierea cu o singura sursa, autoritatea contractantã are obligaţia de a constitui, pentru atribuirea fiecãrui contract de achiziţie publica în parte, o comisie de evaluare care rãspunde de negocierea şi stabilirea prevederilor finale ale clauzelor contractuale."

33. La articolul 51, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Comisia de evaluare sau, dupã caz, comisia de negociere este formatã din cel puţin 3 membri cu pregãtire profesionalã şi experienta relevanta în domeniu, precum şi cu probitate morala recunoscuta."

34. La articolul 52, litera c) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"c) în funcţie de criteriile prevãzute în anunţul de participare, adopta o decizie sau formuleazã o opinie;"

35. La articolul 52, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Juriul este format din cel puţin 3 membri, persoane fizice independente fata de concurenţi, cu pregãtire profesionalã şi experienta relevanta în domeniu, precum şi cu probitate morala recunoscuta."

36. La articolul 56, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
"(2) Autoritatea contractantã trebuie sa ia în considerare justificãrile primite de la ofertant, în condiţiile alin. (1), îndeosebi cele care se referã la:
- fundamentarea economicã a modului de formare a preţului ofertei;
- soluţii tehnice adoptate sau condiţii deosebit de favorabile de care beneficiazã ofertantul pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publica;
- originalitatea ofertei din punct de vedere al îndeplinirii tuturor cerinţelor prevãzute în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei."

37. La articolul 61, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Algoritmul de calcul prevãzut la alin. (1) se stabileşte prin luarea în considerare, alãturi de preţ, a unor variate criterii de evaluare a ofertei, în funcţie de specificul fiecãrui contract de achiziţie publica în parte cum ar fi, dupã caz: termen de livrare sau de execuţie, costuri curente, raportul cost/eficienta, caracteristici privind nivelul calitativ, estetic, tehnic sau funcţional, servicii postvanzare şi asistenta tehnica, angajamente privind livrarea pe termen lung de piese de schimb, subansambluri sau furnituri, condiţii referitoare la aplicarea preferintei interne, alte elemente considerate semnificative pentru evaluarea ofertelor. Aceste criterii trebuie sa fie definite clar, sa aibã legatura concretã cu specificul contractului şi, dupã ce au fost stabilite, sa nu poatã fi schimbate pe toatã durata de aplicare a procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica."

38. La articolul 63 alineatul (4), dupã litera d) se introduce litera e) cu urmãtorul cuprins:
"e) electronica."

39. La articolul 63, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Autoritatea contractantã sau, dupã caz, furnizorul, executantul ori prestatorul care a transmis documentele prin una dintre formele prevãzute la alin. (4) lit. b)-d) are obligaţia de a transmite documentele respective, în cel mult 24 de ore, şi prin forma de scrisoare prin posta sau în forma electronica. În cazul în care documentele scrise se transmit în forma electronica, acestora le sunt aplicabile prevederile legale referitoare la semnatura electronica, astfel încât sa îndeplineascã condiţiile de proba şi de validitate ale unui act juridic."

40. La articolul 66, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 66. - (1) În cazul aplicãrii procedurii de licitaţie deschisã, cerere de oferta, precum şi la sfârşitul etapei finale în cazul aplicãrii procedurii de licitaţie restrânsã sau de negociere competitivã, autoritatea contractantã are obligaţia de a transmite simultan tuturor ofertanţilor o comunicare în scris referitoare la rezultatul aplicãrii procedurii respective.
(2) În cazul ofertanţilor a cãror oferta nu a fost declarata câştigãtoare comunicarea trebuie sa motiveze aceasta decizie şi sa indice numele ofertantului câştigãtor, iar în cazul ofertelor declarate corespunzãtoare, sa indice inclusiv caracteristicile şi avantajele relative ale ofertei câştigãtoare fata de oferta respectivului ofertant necastigator."

41. La articolul 68, partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68. - Autoritatea contractantã are dreptul de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica, dacã ia aceasta decizie, de regula, înainte de data transmiterii comunicãrii privind rezultatul aplicãrii procedurii de achiziţie publica şi, oricum, înainte de data încheierii contractului, în urmãtoarele cazuri:"

42. Articolul 70 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 70. - Autoritatea contractantã are obligaţia de a comunica în scris tuturor participanţilor la procedura de achiziţie publica, în cel mult doua zile de la data anulãrii, atât încetarea obligaţiilor pe care aceştia şi le-au creat prin depunerea de oferte, cat şi motivul anulãrii."

43. La articolul 71, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Fãrã a fi incalcate prevederile alin. (3), în cazul în care contractul a fost atribuit prin aplicarea procedurii de licitaţie deschisã, licitaţie restrânsã sau negociere competitivã, autoritatea contractantã are obligaţia de a încheia contractul de achiziţie publica numai dupã 7 zile de la data transmiterii comunicãrii privind rezultatul aplicãrii procedurii respective."

44. Articolul 73 se abroga.

45. La articolul 80, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Autoritatea contractantã este competenta sa soluţioneze contestaţiile înaintate pe cale administrativã. Autoritatea contractantã are obligaţia sa indice în anunţul de participare sau, dupã caz, în invitaţia de participare denumirea, adresa, faxul şi/sau adresa de e-mail a compartimentului din cadrul autoritãţii contractante unde se transmit/depun sau, dupã caz, se soluţioneazã contestaţiile."

46. La articolul 81 alineatul (3), litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) orice ofertant, numai în cazul în care autoritatea contractantã a încheiat deja contractul de achiziţie publica mai devreme de 7 zile de la data transmiterii comunicãrii privind rezultatul aplicãrii procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publica, dar nu mai târziu de 15 zile de la data publicãrii anunţului de atribuire."

47. Articolul 84 se abroga.

48. Articolul 85 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 85. - (1) Ori de câte ori primeşte o contestaţie autoritatea contractantã suspenda procedura pentru atribuirea contractului de achiziţie publica în cauza.
(2) Perioada de suspendare atrage prelungirea, în mod corespunzãtor, a oricãrei perioade afectate prin suspendare, cu excepţia perioadelor prevãzute pentru exercitarea cãilor de atac.
(3) Decizia de suspendare se comunica de îndatã de cãtre autoritatea contractantã contestatorului, precum şi tuturor participanţilor încã implicaţi în procedura pentru atribuirea contractului de achiziţie publica la data inaintarii contestaţiei.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), autoritatea contractantã are dreptul de a nu suspenda procedura pentru atribuirea contractului de achiziţie publica în cauza, în oricare dintre urmãtoarele situaţii:
a) contestaţia este în mod evident nejustificatã sau conţinutul acesteia este în mod evident neserios;
b) prin suspendarea aplicãrii procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica exista pericolul iminent de a afecta grav un interes public major pe care autoritatea contractantã trebuie sa fie în mãsura sa îl argumenteze.
(5) Prevederile alin. (1) se aplica fãrã a îngrãdi în vreun fel capacitatea instanţelor de judecata competente de a decide suspendarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica."

49. Articolul 89 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 89. - (1) Forma de atac pe cale administrativã al actelor şi deciziilor nelegale, care determina încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, este contestaţia.
(2) Contestaţia trebuie formulatã în scris.
(3) Documentul prevãzut la alin. (2) trebuie sa precizeze explicit faptul ca reprezintã o contestaţie în temeiul prezentei ordonanţe de urgenta, sa facã referire la actul sau la decizia invocatã ca nelegalã, sa prezinte interesele lezate şi/sau prejudiciile pe care le-a suferit, le suferã sau le poate suferi contestatorul, precum şi modul în care acesta asteapta sa fie rezolvat cazul în speta."

50. La articolul 90, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 90. - (1) Îndatã dupã primirea unei contestaţii autoritatea contractantã verifica contestaţia şi estimeaza temeinicia suspendãrii procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica, potrivit prevederilor art. 85.
(2) Pentru fiecare contestaţie autoritatea contractantã are obligaţia de a formula o rezoluţie motivatã care trebuie sa fie comunicatã contestatorului, precum şi celorlalţi participanţi încã implicaţi în procedura pentru atribuirea contractului de achiziţie publica, într-o perioada de cel mult 10 zile lucrãtoare de la data inaintarii contestaţiei."

51. Articolul 96 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 96. - În cazul în care, prin acţiunea în justiţie, se solicita plata de despãgubiri, în baza unui prejudiciu adus ca urmare a unui act sau a unei decizii nelegale a autoritãţii contractante, pentru dovedirea faptului ca au fost incalcate prevederile legale este suficient sa se constate:
a) existenta unei hotãrâri irevocabile a instanţei, conform prevederilor art. 95;
b) adoptarea de cãtre autoritatea contractantã a unor mãsuri corective ca urmare a contestaţiei."

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 18 martie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VIOREL HREBENCIUC

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 18 martie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016