Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 21 din 10 aprilie 1996 (*republicata*)  legea concurentei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 21 din 10 aprilie 1996 (*republicata*) legea concurentei

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 742 din 16 august 2005
*) Republicatã în temeiul <>art. III din Legea nr. 538/2004 privind modificarea şi completarea <>Legii concurenţei nr. 21/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.130 din 30 noiembrie 2004, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Legea nr. 21/1996 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996 şi a mai fost modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 121/2003 pentru modificarea şi completarea <>Legii concurenţei nr. 21/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 875 din 10 decembrie 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 184/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 24 mai 2004.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege are drept scop protecţia, menţinerea şi stimularea concurenţei şi a unui mediu concurenţial normal, în vederea promovãrii intereselor consumatorilor.
ART. 2
(1) Dispoziţiile prezentei legi se aplicã actelor şi faptelor care au sau pot avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenţei sãvârşite de:
a) agenţi economici sau asociaţii de agenţi economici - persoane fizice sau juridice - de cetãţenie, respectiv de naţionalitate românã sau strãinã, denumiţi în continuare agenţi economici;
b) organele administraţiei publice centrale sau locale, în mãsura în care acestea, prin deciziile emise sau prin reglementãrile adoptate, intervin în operaţiuni de piaţã, influenţând direct sau indirect concurenţa, cu excepţia situaţiilor când asemenea mãsuri sunt luate în aplicarea altor legi sau pentru apãrarea unui interes public major.
(2) Când agenţii economici, determinaţi conform alin. (1) lit. a), participã la o grupare realizatã pe cale convenţionalã prin acord, înţelegere, pact, protocol, contract şi altele asemenea, fie ea explicitã, publicã ori ocultã, secretã, dar fãrã personalitate juridicã şi indiferent de formã - antantã, coaliţie, grup, bloc, federaţie şi altele asemenea -, pentru actele şi faptele prevãzute la alin. (1), sãvârşite în cadrul participãrii la o asemenea grupare, dispoziţiile prezentei legi se aplicã fiecãrui agent economic, ţinând seama de principiul proporţionalitãţii.
(3) Dispoziţiile prezentei legi se aplicã actelor şi faptelor prevãzute la alin. (1), când sunt sãvârşite pe teritoriul României, precum şi celor sãvârşite în afara teritoriului ţãrii, atunci când produc efecte pe teritoriul României.
(4) Prezenta lege nu se aplicã:
a) pieţei muncii şi relaţiilor de muncã;
b) pieţei monetare şi pieţei titlurilor de valoare, în mãsura în care libera concurenţã pe aceste pieţe face obiectul unor reglementãri speciale.
ART. 3
Administrarea prezentei legi şi punerea ei în aplicare sunt încredinţate Consiliului Concurenţei, ca autoritate administrativã autonomã, învestitã în acest scop, în condiţiile, modalitãţile şi limitele stabilite prin dispoziţiile ce urmeazã.
ART. 4
(1) Preţurile produselor şi tarifele serviciilor şi lucrãrilor se determinã în mod liber prin concurenţã, pe baza cererii şi ofertei. Preţurile şi tarifele practicate în cadrul unor activitãţi cu caracter de monopol natural sau al unor activitãţi economice, stabilite prin lege, se stabilesc şi se ajusteazã cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, cu excepţia celor pentru care, prin legi speciale, sunt prevãzute alte competenţe.
(2) În sectoarele economice sau pe pieţele unde concurenţa este exclusã sau substanţial restrânsã prin efectul unei legi sau datoritã existenţei unei poziţii de monopol, Guvernul poate, prin hotãrâre, sã instituie forme corespunzãtoare de control al preţurilor pentru o perioadã de cel mult 3 ani, care poate fi prelungitã succesiv pe durate de câte cel mult un an, dacã împrejurãrile care au justificat adoptarea respectivei hotãrâri continuã sã existe.
(3) Pentru sectoare economice determinate şi în împrejurãri excepţionale, precum: situaţii de crizã, dezechilibru major între cerere şi ofertã şi disfuncţionalitate evidentã a pieţei, Guvernul poate dispune mãsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea mãsuri pot fi adoptate prin hotãrâre pentru o perioadã de 6 luni, care poate fi prelungitã succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistã împrejurãrile care au determinat adoptarea respectivei hotãrâri.
(4) Intervenţia Guvernului în situaţiile prevãzute la alin. (2) şi (3) se face cu avizul Consiliului Concurenţei.

CAP. II
Practici anticoncurenţiale

ART. 5
(1) Sunt interzise orice înţelegeri exprese sau tacite între agenţii economici ori asociaţiile de agenţi economici, orice decizii luate de asociaţiile de agenţi economici şi orice practici concertate, care au ca obiect sau au ca efect restrângerea, împiedicarea ori denaturarea concurenţei pe piaţa româneascã sau pe o parte a acesteia, în special cele care urmãresc:
a) fixarea concertatã, în mod direct sau indirect, a preţurilor de vânzare ori de cumpãrare, a tarifelor, a rabaturilor, a adaosurilor, precum şi a oricãror alte condiţii comerciale;
b) limitarea sau controlul producţiei, distribuţiei, dezvoltãrii tehnologice ori investiţiilor;
c) împãrţirea pieţelor de desfacere sau a surselor de aprovizionare, pe criteriu teritorial, al volumului de vânzãri şi achiziţii ori pe alte criterii;
d) aplicarea, în privinţa partenerilor comerciali, a unor condiţii inegale la prestaţii echivalente, provocând în acest fel, unora dintre ei, un dezavantaj în poziţia concurenţialã;
e) condiţionarea încheierii unor contracte de acceptare de cãtre parteneri a unor clauze stipulând prestaţii suplimentare care, nici prin natura lor şi nici conform uzanţelor comerciale, nu au legãturã cu obiectul acestor contracte;
f) participarea, în mod concertat, cu oferte trucate la licitaţii sau la orice alte forme de concurs de oferte;
g) eliminarea de pe piaţã a altor concurenţi, limitarea sau împiedicarea accesului pe piaţã şi a libertãţii exercitãrii concurenţei de cãtre alţi agenţi economici, precum şi înţelegerile de a nu cumpãra de la sau de a nu vinde cãtre anumiţi agenţi economici fãrã o justificare rezonabilã.
(2) Pot fi exceptate de la interdicţia stabilitã la alin. (1) înţelegerile, deciziile luate de asociaţiile de agenţi economici sau practicile concertate care îndeplinesc cumulativ condiţiile prevãzute la lit. a)-d) şi una dintre condiţiile prevãzute la lit. e), dupã cum urmeazã:
a) efectele pozitive prevaleazã asupra celor negative sau sunt suficiente pentru a compensa restrângerea concurenţei provocatã de respectivele înţelegeri, decizii luate de asociaţiile de agenţi economici sau practici concertate;
b) beneficiarilor sau consumatorilor li se asigurã un avantaj corespunzãtor celui realizat de pãrţile la respectiva înţelegere, decizie luatã de cãtre o asociaţie de agenţi economici sau practicã concertatã;
c) eventualele restrângeri ale concurenţei sunt indispensabile pentru obţinerea avantajelor scontate, iar prin respectiva înţelegere, decizie luatã de cãtre o asociaţie de agenţi economici sau practicã concertatã pãrţilor nu li se impun restricţii care nu sunt necesare pentru realizarea obiectivelor enumerate la lit. e);
d) respectiva înţelegere, decizie luatã de o asociaţie de agenţi economici sau practicã concertatã nu dã agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici posibilitatea de a elimina concurenţa de pe o parte substanţialã a pieţei produselor ori serviciilor la care se referã;
e) înţelegerea, decizia luatã de o asociaţie de agenţi economici sau practica concertatã în cauzã contribuie ori poate contribui la:
1. ameliorarea producţiei ori distribuţiei de produse, executãrii de lucrãri ori prestãrilor de servicii;
2. promovarea progresului tehnic sau economic, îmbunãtãţirea calitãţii produselor şi serviciilor;
3. întãrirea poziţiilor concurenţiale ale întreprinderilor mici şi mijlocii pe piaţa internã;
4. practicarea în mod durabil a unor preţuri substanţial mai reduse pentru consumatori.
(3) Regimul exceptãrii sub formã de dispensã, al deciziei de acordare a acesteia, termenele, informaţiile de prezentat, durata şi condiţiile dispensei se stabilesc de cãtre Consiliul Concurenţei, prin regulamente şi instrucţiuni. Beneficiul exceptãrii prevãzut la alin. (2) se acordã prin decizie a Consiliului Concurenţei pentru cazuri individuale de înţelegeri, decizii luate de asociaţii de agenţi economici sau practici concertate şi se stabileşte prin regulamente ale Consiliului Concurenţei pentru cazurile de exceptare pe categorii de înţelegeri, decizii ale asociaţiilor de agenţi economici sau practici concertate. Agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici pot solicita Consiliului Concurenţei dispensã, probând îndeplinirea condiţiilor stabilite la alin. (2).
(4) Categoriile de înţelegeri, deciziile luate de asociaţiile de agenţi economici şi practici concertate, exceptate prin aplicarea prevederilor alin. (2), precum şi condiţiile şi criteriile de încadrare pe categorii de acordare şi de retragere a beneficiului exceptãrii se stabilesc de Consiliul Concurenţei, prin regulament.
(5) Înţelegerile, deciziile luate de asociaţiile de agenţi economici şi practicile concertate care se încadreazã în vreuna dintre categoriile exceptate prin aplicarea prevederilor alin. (2) şi stabilite prin prevederile alin. (3) sunt considerate legale, fãrã obligaţia notificãrii sau obţinerii unei decizii din partea Consiliului Concurenţei. Agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici, care se prevaleazã de beneficiul exceptãrii pe categorii, sunt ţinuţi sã facã dovada îndeplinirii condiţiilor şi citeriilor prevãzute la alin. (3) şi (4).
(6) Deciziile de acordare a dispenselor pentru înţelegeri, decizii ale asociaţiilor de agenţi economici ori practici concertate, emise în aplicarea prevederilor alin. (3), vor prevedea data de la care se aplicã, durata pentru care este acordatã dispensa, precum şi condiţiile şi obligaţiile ce trebuie respectate de cãtre beneficiari.
(7) Dispensa acordatã conform alin. (6) pentru o înţelegere, decizie luatã de o asociaţie de agenţi economici ori practicã concertatã poate fi reînnoitã, la cerere, dacã sunt satisfãcute în continuare condiţiile cerute, şi poate fi revocatã dacã condiţiile în care a fost acordatã nu mai corespund; decizia de acordare a dispensei este nulã dacã a fost acordatã pe baza unor informaţii false, inexacte ori incomplete în raport cu cele solicitate.
ART. 6
Este interzisã folosirea în mod abuziv a unei poziţii dominante deţinute de cãtre unul sau mai mulţi agenţi economici pe piaţa româneascã ori pe o parte substanţialã a acesteia, prin recurgerea la fapte anticoncurenţiale, care au ca obiect sau pot avea ca efect afectarea activitãţii economice ori prejudicierea consumatorilor. Asemenea practici abuzive pot consta, în special, în:
a) impunerea, în mod direct sau indirect, a preţurilor de vânzare sau de cumpãrare, a tarifelor ori a altor clauze contractuale inechitabile şi refuzul de a trata cu anumiţi furnizori sau beneficiari;
b) limitarea producţiei, distribuţiei sau dezvoltãrii tehnologice în dezavantajul utilizatorilor ori consumatorilor;
c) aplicarea, în privinţa partenerilor comerciali, a unor condiţii inegale la prestaţii echivalente, provocând în acest fel, unora dintre ei, un dezavantaj în poziţia concurenţialã;
d) condiţionarea încheierii unor contracte de acceptare, de cãtre parteneri, a unor clauze stipulând prestaţii suplimentare care, nici prin natura lor şi nici conform uzanţelor comerciale, nu au legãturã cu obiectul acestor contracte;
e) practicarea unor preţuri excesive sau practicarea unor preţuri de ruinare, în scopul înlãturãrii concurenţilor, sau vânzarea la export sub costul de producţie, cu acoperirea diferenţelor prin impunerea unor preţuri majorate consumatorilor interni;
f) exploatarea stãrii de dependenţã în care se gãseşte un alt agent economic faţã de un asemenea agent sau agenţi economici şi care nu dispune de o soluţie alternativã în condiţii echivalente, precum şi ruperea relaţiilor contractuale pentru singurul motiv cã partenerul refuzã sã se supunã unor condiţii comerciale nejustificate.
ART. 7
(1) Dacã, prin mãsurile luate şi prin sancţiunile aplicate de Consiliul Concurenţei, conform prevederilor cap. IV-VI, unui agent economic abuzând de poziţia sa dominantã, nu se obţin restabilirea situaţiei şi prevenirea repetãrii abuzului, Consiliul Concurenţei, pentru motiv de afectare gravã a unui interes public major, poate cere Curţii de Apel Bucureşti sã ordone mãsurile adecvate pentru lichidarea poziţiei dominante pe piaţã a acestuia, instanţa judecãtoreascã putând dispune, dupã caz:
a) invalidarea unor contracte sau a unor clauze contractuale prin intermediul cãrora se exploateazã abuziv poziţia dominantã;
b) invalidarea actului sau a actelor de realizare a unei concentrãri creatoare de poziţie dominantã, chiar atunci când prin actul sau actele juridice în cauzã s-ar fi constituit o nouã persoanã juridicã;
c) limitarea sau interdicţia accesului pe piaţã;
d) vânzarea de active;
e) restructurarea prin divizare a agentului economic.
(2) Consiliul Concurenţei trebuie sã specifice, prin trimitere la textul legal, mãsura sau mãsurile ce solicitã a fi ordonate de instanţã, fãrã a putea cere luarea, în cazul dedus judecãţii, a oricãreia dintre ele ori a tuturor, iar instanţa neputând dispune o altã mãsurã decât cea sau cele la care se referã cererea.
(3) Instanţa judecãtoreascã va putea ordona una sau mai multe dintre mãsurile prevãzute la alin. (1) numai sub condiţia sã fie evitatã orice creştere a preţurilor din aceastã cauzã sau afectarea executãrii de cãtre agentul economic a obligaţiilor asumate faţã de terţi.
(4) Se considerã interes public major, motivând cererea Consiliului Concurenţei pentru dispunerea de mãsuri extreme dintre cele prevãzute la alin. (1), securitatea publicã, pluralitatea de agenţi economici independenţi, bunãstarea consumatorilor şi regulile prudenţiale. Sarcina probei afectãrii grave a unui interes public major incumbã Consiliului Concurenţei.
(5) Împotriva sentinţei Curţii de Apel Bucureşti, sesizatã conform alin. (1), pot introduce recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie Consiliul Concurenţei şi agenţii economici supuşi mãsurilor dispuse prin aceasta.
ART. 8
(1) Prevederile art. 5 nu se aplicã în cazul agenţilor economici sau grupãrilor de agenţi economici la care cifra de afaceri pentru exerciţiul financiar precedent recurgerii la comportamente susceptibile a fi calificate practici anticoncurenţiale nu depãşeşte un plafon stabilit anual de cãtre Consiliul Concurenţei şi:
- cota de piaţã totalã a agenţilor economici implicaţi în înţelegerea, decizia asociaţiei de agenţi economici sau practica concertatã nu depãşeşte 5% pe nici una dintre pieţele relevante afectate, în cazul înţelegerilor, deciziilor luate de asociaţiile de agenţi economici sau practicilor concertate dintre agenţii economici concurenţi; sau
- cota de piaţã a fiecãrui agent economic implicat în înţelegerea, decizia asociaţiei de agenţi economici sau practica concertatã nu depãşeşte 10% pe nici una dintre pieţele relevante afectate, în cazul înţelegerilor, deciziilor luate de asociaţiile de agenţi economici sau practicilor concertate dintre agenţii economici care nu sunt concurenţi*).
(2) Limitele prevãzute la alin. (1) nu sunt aplicabile practicilor anticoncurenţiale interzise prin prevederile art. 5, atunci când acestea privesc preţuri, tarife, acorduri de partajare a pieţei sau licitaţii.
-------------
*) Conform <>art. 1 din Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 519/2004 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.271 din 29 decembrie 2004, "Plafonul valoric raportat la cifra de afaceri, prevãzut de <>art. 8 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se majoreazã de la 20 miliarde lei la 30 miliarde lei".

ART. 9
(1) Sunt interzise orice acţiuni ale organelor administraţiei publice centrale sau locale, având ca obiect sau putând avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenţei, în special:
a) sã ia decizii care limiteazã libertatea comerţului sau autonomia agenţilor economici, ce se exercitã cu respectarea reglementãrilor legale;
b) sã stabileascã condiţii discriminatorii pentru activitatea agenţilor economici.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu fac obiectul aplicãrii excepţiei stabilite la art. 2 alin. (1) lit. b).
(3) În cazul în care organele administraţiei publice centrale sau locale nu se conformeazã deciziei Consiliului Concurenţei, acesta are posibilitatea de a ataca acţiunea la Curtea de Apel Bucureşti.

CAP. III
Concentrarea economicã

ART. 10
(1) Concentrarea economicã se realizeazã prin orice act juridic, indiferent de forma acestuia şi care, fie opereazã transferul proprietãţii sau al folosinţei asupra totalitãţii ori a unei pãrţi a bunurilor, drepturilor şi obligaţiilor unui agent economic, fie are ca obiect sau ca efect sã permitã unui agent economic ori unei grupãri de agenţi economici de a exercita, direct sau indirect, o influenţã determinantã asupra unui alt agent economic sau mai multor alţi agenţi economici.
(2) O operaţiune de concentrare economicã are loc atunci când:
a) doi sau mai mulţi agenţi economici, anterior independenţi, fuzioneazã;
b) una sau mai multe persoane care deţin deja controlul cel puţin asupra unui agent economic ori unul sau mai mulţi agenţi economici dobândesc, direct sau indirect, controlul asupra unuia sau mai multor alţi agenţi economici ori asupra unor pãrţi ale acestora, fie prin luare de participare la capital, fie prin cumpãrare de elemente de activ, prin contract sau prin alte mijloace.
(3) Operaţiunile de asociere, având ca obiect sau ca efect coordonarea comportamentului concurenţial al agenţilor economici participanţi care rãmân independenţi, nu constituie concentrare prin dobândiera controlului, chiar când asemenea operaţiuni ar consta în crearea de entitãţi economice comune. Dacã entitatea economicã comunã este o persoanã juridicã îndeplinind statornic toate funcţiile unei entitãţi economice autonome, fãrã însã a realiza o coordonare a comportamentului concurenţial fie între agenţi economici fondatori, fie între ea şi aceştia, operaţiunea este o concentrare în sensul prevederilor alin. (2) lit. b).
(4) În sensul prezentei legi, controlul decurge din drepturi, contracte sau orice alte elemente care conferã, fiecare în parte ori luate împreunã şi ţinând seama de circumstanţele de fapt sau de drept, posibilitatea de a exercita o influenţã determinantã asupra unui agent economic, în special din:
a) drepturi de proprietate sau de folosinţã asupra totalitãţii ori a unei pãrţi a bunurilor unui agent economic;
b) drepturi sau contracte care conferã o influenţã determinantã asupra constituirii, deliberãrilor ori deciziilor organelor unui agent economic.
(5) Controlul este dobândit, conform prevederilor alin. (2)-(4), de cãtre persoana sau persoanele ori de cãtre agenţii economici care sunt titulari ai drepturilor ori beneficiari ai contractelor menţionate la alin. (4) sau care, fãrã a fi titulari ai unor asemenea drepturi ori contracte, au puterea de a exercita influenţa determinantã conferitã de acestea.
ART. 11
Nu constituie o operaţiune de concentrare economicã situaţiile în care:
a) controlul este dobândit şi exercitat de cãtre un lichidator desemnat prin hotãrâre judecãtoreascã sau de cãtre o altã persoanã mandatatã de autoritatea publicã pentru îndeplinirea unei proceduri de încetare de plãţi, redresare, concordat, lichidare judiciarã, urmãrire silitã sau altã procedurã similarã;
b) bãncile şi alte instituţii de credit, instituţiile financiare şi societãţile financiare, societãţile de servicii de investiţii financiare sau societãţile de asigurare şi reasigurare, a cãror activitate normalã include tranzacţii şi negocieri de titluri pe cont propriu sau pe contul terţilor, deţin, cu titlu temporar, participãri de capital la un agent economic pe care le-au dobândit în vederea revânzãrii lor, cât timp ele nu exercitã drepturile de vot aferente acestor participãri astfel încât sã determine comportamentul concurenţial al respectivului agent economic ori le exercitã numai în vederea revânzãrii acestei participãri, cu condiţia ca revânzarea respectivei participãri sã intervinã în termen de un an calculat de la data dobândirii; la cerere, Consiliul Concurenţei poate proroga termenul, dacã solicitantul dovedeşte cã revânzarea participãrii dobândite nu a fost rezonabil posibilã în termenul fixat;
c) controlul este dobândit de persoanele sau agenţii economici menţionaţi la art. 10 alin. (2) lit. b), cu condiţia ca drepturile de vot aferente participãrii deţinute sã nu fie exercitate, mai ales la numirea de membri în organele de administrare, conducere executivã, supraveghere şi control ale agentului economic la care deţin participarea, decât în scopul salvgardãrii valorii integrale a acestei investiţii, fãrã a determina direct sau indirect comportamentul concurenţial al agentului economic controlat;
d) agenţii economici, inclusiv cei care fac parte din grupuri economice, realizeazã operaţiuni de restructurare sau reorganizare a propriilor activitãţi.
ART. 12
Sunt interzise concentrãrile economice care, având ca efect crearea sau consolidarea unei poziţii dominante, conduc sau ar putea conduce la restrângerea, înlãturarea sau denaturarea semnificativã a concurenţei pe piaţa româneascã sau pe o parte a acesteia.
ART. 13
(1) Pentru stabilirea compatibilitãţii lor cu un mediu concurenţial normal, operaţiunile de concentrare economicã se apreciazã dupã urmãtoarele criterii:
a) necesitatea de a menţine şi de a dezvolta concurenţa pe piaţa româneascã, ţinând seama de structura tuturor pieţelor în cauzã şi de concurenţa existentã sau potenţialã dintre agenţii economici situaţi în România sau în strãinãtate;
b) cota de piaţã deţinutã de cãtre agenţii economici în cauzã, puterea lor economicã şi financiarã;
c) alternativele disponibile pentru furnizori şi utilizatori, accesul lor la pieţe şi la surse de aprovizionare, precum şi orice bariere instituite prin acte normative sau de altã naturã la intrarea pe piaţã;
d) tendinţa cererii şi a ofertei pentru bunurile şi serviciile în cauzã;
e) mãsura în care sunt afectate interesele beneficiarilor sau ale consumatorilor;
f) contribuţia la progresul tehnic şi economic.
(2) Concentrãrile economice susceptibile a conduce la restrângerea, înlãturarea sau denaturarea semnificativã a concurenţei pe piaţa româneascã sau pe o parte a acesteia pot fi autorizate dacã pãrţile interesate în operaţiunea de concentrare dovedesc îndeplinirea cumulativã a urmãtoarelor condiţii:
a) operaţiunea de concentrare urmeazã a contribui la creşterea eficienţei economice, la ameliorarea producţiei, distribuţiei sau progresului tehnic ori la creşterea competitivitãţii la export;
b) efectele favorabile ale concentrãrii compenseazã efectele nefavorabile ale restrângerii concurenţei;
c) de avantajele rezultate profitã într-o mãsurã rezonabilã şi consumatorii, în special prin preţuri reale mai reduse.
ART. 14
Prevederile prezentului capitol nu se aplicã operaţiunilor de concentrare economicã, atunci când cifra de afaceri cumulatã a agenţilor economici implicaţi nu depãşeşte echivalentul în lei a 10.000.000 euro şi nu existã cel puţin 2 agenţi economici implicaţi în operaţiune care sã realizeze pe teritoriul României, fiecare în parte, o cifrã de afaceri mai mare decât echivalentul în lei a 4.000.000 euro. Echivalentul în lei se calculeazã la cursul de schimb comunicat de Banca Naţionalã a României, valabil pentru ultima zi a exerciţiului financiar din anul anterior operaţiunii.
ART. 15
(1) Concentrãrile economice care depãşesc pragurile prevãzute la art. 14 sunt supuse controlului şi trebuie notificate Consiliului Concurenţei.
(2) Concentrãrile economice care se realizeazã prin fuziunea a 2 sau mai multor agenţi economici trebuie notificate de cãtre fiecare dintre pãrţile implicate; în celelalte cazuri, notificarea trebuie sã fie înaintatã de cãtre persoana, agentul economic sau agenţii economici care dobândesc controlul asupra unuia sau mai multor agenţi economici ori asupra unor pãrţi ale acestora.
(3) Procedura de notificare, termenele, documentele şi informaţiile de prezentat, comunicãrile şi prezentarea de observaţii de cãtre agenţii economici interesaţi se stabilesc prin regulament şi instrucţiuni adoptate de Consiliul Concurenţei.
(4) Este interzisã punerea în aplicare a unei operaţiuni de concentrare economicã pânã la emiterea de cãtre Consiliul Concurenţei a unei decizii în conformitate cu art. 46.
(5) Consiliul Concurenţei poate acorda, la cerere, o derogare de la regula instituitã la alin. (4); cererea de acordare a derogãrii trebuie sã fie motivatã. În decizia pe care o va emite Consiliul Concurenţei va ţine cont de efectele suspendãrii concentrãrii economice asupra unuia sau mai multora dintre agenţii economici implicaţi în operaţiune, asupra unei terţe pãrţi, precum şi de efectele asupra concurenţei. Aceastã derogare poate fi condiţionatã de impunerea unor obligaţii ce trebuie îndeplinite de cãtre pãrţi şi poate fi acordatã oricând, atât anterior, cât şi ulterior notificãrii.
(6) Validitatea oricãrei operaţiuni realizate în contradicţie cu alin. (4) va depinde de decizia pe care Consiliul Concurenţei o va lua cu privire la operaţiunea notificatã, conform art. 46 alin. (1) lit. b), alin. (2) lit. a), b) sau c) ori alin. (3).

CAP. IV
Consiliul Concurenţei

ART. 16
(1) Se înfiinţeazã Consiliul Concurenţei, autoritate administrativã autonomã în domeniul concurenţei, cu personalitate juridicã, care îşi exercitã atribuţiile potrivit prevederilor prezentei legi. Sediul Consiliului Concurenţei este în municipiul Bucureşti.
(2) Structura organizatoricã şi de personal a Consiliului Concurenţei, atribuţiile de conducere şi de execuţie ale personalului sãu se stabilesc prin regulamentele interioare adoptate de acesta.
ART. 17
(1) Plenul Consiliului Concurenţei este un organ colegial şi este format din 7 membri, dupã cum urmeazã: un preşedinte, 2 vicepreşedinţi şi 4 consilieri de concurenţã. Numirea membrilor Plenului Consiliului Concurenţei se realizeazã de cãtre Preşedintele României, la propunerea Guvernului.
(2) Durata mandatului membrilor Plenului Consiliului Concurenţei este de 5 ani, aceştia putând fi reînvestiţi cel mult încã o datã. La numirea primului Plen al Consiliului Concurenţei dupã intrarea în vigoare a prezentei legi, un vicepreşedinte şi 2 consilieri de concurenţã vor avea un mandat de 2 ani şi jumãtate, stabilit prin decretul de numire în funcţie.
(3) Preşedintele, vicepreşedinţii şi consilierii de concurenţã trebuie sã aibã o independenţã realã şi sã se bucure de o înaltã reputaţie profesionalã şi probitate civicã. Pentru a fi numit membru al Consiliului Concurenţei se cer studii superioare, înaltã competenţã profesionalã, o bunã reputaţie şi vechime de minimum 10 ani în activitãţi din domeniile: economic, comercial, al preţurilor şi concurenţei sau juridic.
(4) Preşedintele trebuie sã fi îndeplinit o funcţie de conducere cu largi responsabilitãţi, în care a fãcut dovada competenţei sale profesionale şi manageriale.
(5) Calitatea de membru al Consiliului Concurenţei este incompatibilã cu exercitarea oricãrei alte activitãţi profesionale sau de consultanţã, cu participarea, directã sau prin persoane interpuse, la conducerea sau administrarea unor entitãţi publice ori private sau cu deţinerea de funcţii ori de demnitãţi publice, cu excepţia activitãţii didactice din învãţãmântul superior. Ei nu pot fi desemnaţi experţi sau arbitri nici de pãrţi şi nici de instanţa judecãtoreascã sau de cãtre o altã instituţie.
(6) Membrii Plenului Consiliului Concurenţei nu reprezintã autoritatea care i-a numit şi sunt independenţi în luarea deciziilor.
(7) Membrii Plenului Consiliului Concurenţei şi inspectorii de concurenţã nu pot face parte din partide sau alte formaţiuni politice.
(8) Mandatul de membru al Plenului Consiliului Concurenţei înceteazã:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitate definitivã de exercitare, constând într-o indisponibilitate mai lungã de 60 de zile consecutive;
e) la survenirea unei incompatibilitãţi dintre cele prevãzute la alin. (5) şi (7), conform prevederilor alin. (11);
f) prin revocare, pentru încãlcarea gravã a prezentei legi şi pentru condamnare penalã, prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã, pentru sãvârşirea unei infracţiuni.
(9) Membrii Plenului Consiliului Concurenţei sunt revocabili, în cazul prevãzut la alin. (8) lit. f), de cãtre autoritatea care i-a numit. Pânã la rãmânerea definitivã a hotãrârii judecãtoreşti penale ei pot fi suspendaţi din funcţie de cãtre aceeaşi autoritate.
(10) În caz de vacanţã a unui loc în Plenul Consiliului Concurenţei pentru una dintre situaţiile prevãzute la alin. (8) lit. b)-f), se va proceda, conform prevederilor alin. (1), la desemnarea şi numirea unui nou membru pentru durata rãmasã din mandat, în funcţia devenitã vacantã.
(11) Membrii Consiliului Concurenţei sunt obligaţi sã notifice de îndatã Consiliului survenirea oricãrei situaţii de incompatibilitate sau impediment dintre cele prevãzute la alin. (5) şi (7), ei fiind de drept suspendaţi din funcţie din momentul survenirii acestei situaţii, iar dacã situaţia se prelungeşte peste 10 zile consecutive, mandatul înceteazã şi se procedeazã conform prevederilor alin. (9) şi (10).
ART. 18
(1) Înainte de a începe sã-şi exercite funcţia, fiecare membru al Consiliului Concurenţei este obligat sã depunã în faţa Preşedintelui României, în prezenţa celorlalţi membri numiţi şi dupã citirea decretului prezidenţial de numire în funcţie, urmãtorul jurãmânt:
"Jur sã respect Constituţia şi legile ţãrii, sã apãr interesele României, drepturile şi libertãţile fundamentale ale cetãţenilor, sã-mi îndeplinesc cu onoare, demnitate, loialitate, responsabilitate şi fãrã pãrtinire atribuţiile ce-mi revin. Aşa sã-mi ajute Dumnezeuş"
(2) Preşedintele Consiliului Concurenţei presteazã cel dintâi jurãmântul.
(3) În cazul neprestãrii jurãmântului în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României a decretului de numire, membrul numit este de drept demisionar, urmând a se relua procedura desemnãrii şi numirii altei persoane pentru funcţia devenitã vacantã.
(4) Actele efectuate de oricare dintre membrii Consiliului Concurenţei înainte de prestarea jurãmântului sunt nule de drept.
ART. 19
(1) Mandatele membrilor Consiliului Concurenţei încep de la data depunerii jurãmântului de cãtre aceştia şi expirã la împlinirea termenelor prevãzute la art. 17 alin. (2), calculate de la aceastã datã.
(2) Dacã, pânã la expirarea mandatului în curs, preşedintele Consiliului Concurenţei desemnat pentru mandatul urmãtor nu va fi prestat jurãmântul cu respectarea dispoziţiilor art. 18, membrii Consiliului Concurenţei în exerciţiu îşi vor continua activitatea pânã la depunerea jurãmântului de cãtre preşedintele Consiliului, desemnat pentru mandatul urmãtor sub conducerea preşedintelui anterior.
ART. 20
(1) Consiliul Concurenţei îşi desfãşoarã activitatea, delibereazã şi ia decizii în plen şi în comisii, cu majoritatea voturilor membrilor.
(2) Fiecare comisie este formatã din 2 consilieri de concurenţã în componenţa stabilitã de preşedintele Consiliului Concurenţei, pentru fiecare caz în parte, şi este condusã de cãtre un vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei.
(3) Preşedintele Consiliului Concurenţei ordonã efectuarea de investigaţii şi desemneazã raportorul pentru fiecare investigaţie.
(4) În aplicarea prezentei legi, Consiliul Concurenţei examineazã în plen:
a) rapoartele de investigaţie, cu eventualele obiecţii formulate la acestea, şi decide asupra mãsurilor de luat;
b) autorizarea concentrãrilor economice;
c) sesizarea instanţelor judecãtoreşti în aplicarea prevederilor art. 7;
d) punctele de vedere, recomandãrile şi avizele de formulat în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi;
e) categoriile de înţelegeri, decizii luate de asociaţiile de agenţi economici şi practici concertate propuse pentru exceptare;
f) proiectele de reglementãri propuse spre adoptare;
g) raportul anual asupra situaţiei concurenţei;
h) analiza încãlcãrilor prevederilor art. 9.
(5) În formaţiunile deliberative fiecare membru dispune de un vot; în caz de partaj egal al voturilor, soluţia votatã de preşedinte prevaleazã.
(6) Deciziile adoptate de Consiliul Concurenţei în plen conform prevederilor alin. (4) se semneazã de cãtre preşedinte, în numele Consiliului Concurenţei; ele vor putea fi atacate în termen de 30 de zile de la publicare sau, dupã caz, de la comunicare, în procedura de contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti; sentinţa va fi pronunţatã fãrã drept de apel, împotriva ei putând fi declarat recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
ART. 21
(1) Preşedintele Consiliului Concurenţei angajeazã patrimonial, prin semnãtura sa, Consiliul Concurenţei ca persoanã juridicã şi-l reprezintã ca instituţie publicã în faţa persoanelor fizice şi juridice, a autoritãţilor legislative, judiciare şi administrative, precum şi a altor instituţii româneşti, strãine şi internaţionale. El exercitã prerogative disciplinare asupra întregului personal al Consiliului Concurenţei.
(2) Ordinele şi deciziile Consiliului Concurenţei, prin care se dispun mãsuri şi se aplicã sancţiuni, se semneazã de cãtre preşedinte, iar reglementãrile adoptate de Consiliul Concurenţei sunt puse în aplicare, suspendate ori abrogate prin ordin al preşedintelui.
(3) În caz de absenţã ori de indisponibilitate a preşedintelui, reprezentarea legalã a Consiliului Concurenţei revine unuia dintre vicepreşedinţi, desemnat de preşedinte pentru durata absenţei sau a indisponibilitãţii.
(4) Preşedintele Consiliului Concurenţei poate delega puteri de reprezentare oricãruia dintre vicepreşedinţi, consilierii de concurenţã, inspectorii de concurenţã sau altor persoane, mandatul trebuind sã menţioneze expres puterile delegate şi durata exercitãrii lor.
ART. 22
(1) În vederea exercitãrii atribuţiilor sale, Consiliul Concurenţei îşi elaboreazã şi îşi adoptã regulamentul de organizare, funcţionare şi procedurã şi îşi constituie aparatul propriu, la nivel central şi local.
(2) Nomenclatorul de funcţii al aparatului propriu, cuprinzând inspectori de concurenţã şi alte categorii de personal, condiţiile de încadrare pe funcţii, de promovare în grad şi de stimulare, precum şi atribuţiile fiecãrei funcţii se stabilesc prin regulament adoptat de Consiliul Concurenţei, cu respectarea reglementãrilor privind funcţia publicã şi funcţionarii publici şi a reglementãrilor privind salarizarea personalului contractual din sectorul bugetar.
(3) Funcţia publicã de specialitate pentru Consiliul Concurenţei este cea de inspector de concurenţã.
ART. 23
Funcţia de preşedinte al Consiliului Concurenţei este asimilatã celei de ministru, cea de vicepreşedinte celei de secretar de stat, iar cea de consilier de concurenţã celei de subsecretar de stat.
ART. 24
În organizarea Consiliului Concurenţei funcţioneazã un secretariat general, condus de un secretar general, desemnat de cãtre Consiliul Concurenţei. Atribuţiile secretarului general se stabilesc prin regulamentul de organizare, funcţionare şi procedurã adoptat de Consiliul Concurenţei.
ART. 25
(1) Consiliul Concurenţei îşi întocmeşte proiectul de buget propriu, care se prevede distinct în bugetul de stat.
(2) Pentru funcţionarea Consiliului Concurenţei şi a aparatului sãu teritorial, Guvernul şi, dupã caz, organele administraţiei publice locale vor atribui Consiliului Concurenţei în administrare imobilele necesare, respectiv terenurile şi dotãrile din domeniul public de interes naţional sau, dupã caz, local, în termen de 60 de zile de la înregistrarea cererii Consiliului Concurenţei.
(3) Sumele reprezentând tarife, taxe şi amenzi sau alte sancţiuni aplicate de Consiliul Concurenţei se fac venit la bugetul de stat, în condiţiile legii.
ART. 26
Consiliul Concurenţei are urmãtoarele atribuţii:
a) efectueazã, la iniţiativa sa sau în urma unei plângeri, sesizãri sau notificãri, investigaţiile privind aplicarea art. 5, 6, 12 şi 15;
b) ia deciziile prevãzute de prezenta lege pentru cazurile de încãlcare a dispoziţiilor art. 5, 6, 9, 12 şi 15, constatate în urma investigaţiilor efectuate de cãtre inspectorii de concurenţã, în baza prevederilor legii şi abilitãrii cu puteri de inspecţie prin ordin al preşedintelui; o copie a acestui ordin va fi înmânatã de inspectorii de concurenţã abilitaţi agentului economic sau asociaţiei de agenţi economici supuşi investigaţiei;
c) certificã, la cererea agenţilor economici sau a asociaţiilor de agenţi economici şi, atunci când considerã necesar, în urma declanşãrii unei investigaţii, pe baza dovezilor prezentate, cã nu existã temei pentru intervenţia sa în baza art. 5 alin. (1) sau a art. 6;
d) ia decizii de acordare a dispenselor în cazurile de exceptãri individuale de înţelegeri, decizii luate de asociaţiile de agenţi economici sau practici concertate, care se încadreazã în prevederile art. 5 alin. (2), precum şi decizii în cazurile de concentrãri economice;
e) ia decizii de retragere a beneficiului exceptãrii de la prevederile art. 5 alin. (1), stabilit prin regulament al Consiliului Concurenţei pentru unele categorii de înţelegeri, decizii luate de asociaţiile de agenţi economici sau practici concertate, atunci când constatã cã acestea nu mai îndeplinesc prevederile art. 5 alin. (2);
f) asigurã aplicarea efectivã a deciziilor proprii;
g) efectueazã, din proprie iniţiativã, investigaţii utile pentru cunoaşterea pieţei;
h) sesizeazã Guvernul asupra existenţei unei situaţii de monopol sau a altor cazuri, asemenea celor prevãzute la art. 4 alin. (2) şi (3), şi propune acestuia adoptarea mãsurilor necesare pentru remedierea disfuncţionalitãţilor constatate;
i) sesizeazã instanţele judecãtoreşti asupra cazurilor în care acestea sunt competente;
j) urmãreşte aplicarea dispoziţiilor legale şi a altor acte normative incidente în domeniul de reglementare al prezentei legi;
k) sesizeazã Guvernului cazurile de imixtiune a organelor administraţiei publice centrale şi locale în aplicarea prezentei legi;
l) emite aviz conform pentru proiectele de acte normative care pot avea impact anticoncurenţial şi propune modificarea acelora care au un asemenea efect;
m) face recomandãri Guvernului şi organelor administraţiei publice locale pentru adoptarea de mãsuri care sã faciliteze dezvoltarea pieţei şi a concurenţei;
n) propune Guvernului sau organelor administraţiei publice locale luarea de mãsuri disciplinare împotriva personalului din subordinea acestora, în cazul în care acesta nu respectã dispoziţiile obligatorii ale Consiliului Concurenţei;
o) realizeazã studii şi întocmeşte rapoarte privind domeniul sãu de activitate şi furnizeazã Guvernului, publicului şi organizaţiilor internaţionale specializate informaţii privind aceastã activitate;
p) reprezintã România şi promoveazã schimbul de informaţii şi de experienţã în relaţiile cu organizaţiile şi instituţiile internaţionale de profil şi coopereazã cu autoritãţile de concurenţã strãine şi comunitare;
r) stabileşte şi aprobã misiunea, strategia generalã şi programele de activitate ale autoritãţii de concurenţã;
s) ia orice alte decizii în îndeplinirea atribuţiilor ce decurg din prezenta lege.
ART. 27
(1) Consiliul Concurenţei adoptã regulamente şi instrucţiuni, emite ordine, ia decizii şi formuleazã avize, face recomandãri şi elaboreazã rapoarte în aplicarea prevederilor prezentei legi.
(2) Consiliul Concurenţei adoptã regulamente, în special cele care privesc:
a) organizarea, funcţionarea şi procedura;
b) autorizarea concentrãrilor economice;
c) exceptarea unor categorii de înţelegeri, decizii ale asociaţiilor agenţilor economici sau practici concertate;
d) regimul dispenselor;
e) constatarea şi aplicarea sancţiunilor prevãzute de prezenta lege;
f) tarifele pentru notificãri, solicitãri de dispense, de acces la documentaţie şi eliberare de copii sau extrase;
g) inspectorii de concurenţã;
h) regimul disciplinar al personalului.
(3) Consiliul Concurenţei adoptã instrucţiuni, în special cele care privesc:
a) notificãrile de concentrãri economice;
b) solicitãrile de dispense şi prorogarea de dispense;
c) calcularea cifrei de afaceri şi a plafoanelor valorice prevãzute de prezenta lege;
d) definirea pieţei relevante în scopul stabilirii pãrţii substanţiale de piaţã;
e) plata taxelor şi a tarifelor stabilite prin prezenta lege şi prin regulamente.
(4) Consiliul Concurenţei emite ordine prin care stabileşte plafoanele valorice revizuibile periodic, prevãzute de prezenta lege, pune în aplicare, suspendã sau abrogã propriile reglementãri adoptate, dispune efectuarea de investigaţii, ordonã inspecţii şi mãsurile de luat în privinţa agenţilor economici.
(5) Deciziile sunt acte individuale de administrare, gestiune şi disciplinã internã, de aplicare de sancţiuni, de autorizare, de acordare şi de prorogare de dispense.
(6) Avizele sunt formulate, recomandãrile şi propunerile sunt fãcute, punctele de vedere sunt formulate, rapoartele sunt elaborate şi comunicate, dupã caz publicate, conform dispoziţiilor prezentei legi.
ART. 28
(1) Proiectele de regulamente şi instrucţiuni, precum şi modificãrile acestora necesitã avizul Consiliului Legislativ, dupã care sunt adoptate în Plenul Consiliului Concurenţei şi puse în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei.
(2) Reglementãrile Consiliului Concurenţei pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la comunicare, respectiv publicarea actului atacat.
ART. 29
Consiliul Concurenţei va comunica punctul sãu de vedere asupra oricãrui aspect în domeniul politicii concurenţiale, la cererea:
a) Preşedinţiei României;
b) comisiilor parlamentare, senatorilor şi deputaţilor;
c) organelor administraţiei publice centrale şi locale;
d) organizaţiilor profesionale, patronale şi sindicale interesate, incluzând printre acestea şi Camera de Comerţ şi Industrie a României;
e) organizaţiilor pentru protecţia consumatorilor;
f) instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor.
ART. 30
(1) Cu privire la politica de privatizare, respectiv politicile de ramurã sau sectoriale, Consiliul Concurenţei va consulta ministerele de resort şi alte organe ale administraţiei publice centrale sau locale, precum şi organizaţiile patronale în cauzã.
(2) Organele şi organizaţiile prevãzute la alin. (1) vor trimite Consiliului Concurenţei punctul lor de vedere în termen de 30 de zile de la solicitare. Acest punct de vedere va fi ataşat la raportul asupra cazului analizat.
(3) În îndeplinirea atribuţiilor sale Consiliul Concurenţei se va consulta cu organele administraţiei publice centrale sau locale şi va solicita informaţii şi asistenţã din partea acestora.
(4) Consiliul Concurenţei, ca autoritate naţionalã în domeniul concurenţei, va fi responsabil de relaţia cu instituţiile Comunitãţii Europene, în conformitate cu prevederile incidente din legislaţia comunitarã.
ART. 31
(1) Consiliul Concurenţei întocmeşte anual un raport privind activitatea sa şi modul în care agenţii economici şi autoritãţile publice respectã regulile concurenţei, potrivit prezentei legi.
(2) Raportul se adoptã în Plenul Consiliului Concurenţei şi se dã publicitãţii.
ART. 32
(1) Prin prezenta lege se instituie urmãtoarea taxã: taxa de autorizare a concentrãrilor economice, care se plãteşte în cazul emiterii unei decizii de autorizare conform art. 46 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) lit. b) şi c).
(2) Taxa de autorizare a concentrãrii economice se stabileşte la o cotã de 0,1% din cifra de afaceri cumulatã a agenţilor economici implicaţi în concentrarea economicã autorizatã şi se calculeazã pe baza cifrei de afaceri pentru exerciţiul financiar precedent deciziei de autorizare a concentrãrii economice, determinatã conform reglementãrilor Consiliului Concurenţei.
(3) Sumele provenind din plata taxei prevãzute la alin. (1) se varsã la bugetul de stat în termen şi conform procedurilor stabilite de reglementãrile fiscale.

CAP. V
Procedura de examinare preliminarã, de investigare şi de luare a deciziilor

ART. 33
(1) Descoperirea şi investigarea încãlcãrilor prevederilor prezentei legi incumbã Consiliului Concurenţei care acţioneazã prin inspectorii de concurenţã.
(2) În cazul infracţiunii prevãzute la art. 60 alin. (1) din prezenta lege, personalul desemnat în condiţiile alin. (1) va putea efectua numai actele stabilite prin art. 214 din Codul de procedurã penalã.
ART. 34
Consiliul Concurenţei dispune efectuarea de investigaţii, potrivit atribuţiilor sale, în condiţiile art. 40:
a) din oficiu;
b) la plângerea unei persoane fizice sau juridice afectate în mod real şi direct prin încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1), art. 6, 12 şi 15;
c) la cererea agenţilor economici sau a asociaţiilor de agenţi economici interesaţi, conform prevederilor art. 5 alin. (2) sau ale art. 13 alin. (2);
d) la cererea oricãreia dintre autoritãţile, instituţiile, organizaţiile sau a oricãruia dintre organele menţionate la art. 29 lit. a)-f).
ART. 35
În realizarea investigaţiilor, precum şi a atribuţiilor conferite în baza prezentei legi, inspectorii de concurenţã pot solicita agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici informaţiile şi documentele care le sunt necesare, menţionând baza legalã şi scopul solicitãrii, şi pot stabili termene pânã la care aceste informaţii şi documente sã le fie furnizate, sub sancţiunea prevãzutã în prezenta lege.
ART. 36
(1) Pentru investigarea încãlcãrii prevederilor prezentei legi, inspectorii de concurenţã sunt abilitaţi cu puteri de inspecţie, cu excepţia debutanţilor, şi au urmãtoarele puteri de inspecţie:
a) sã intre în spaţiile, terenurile sau mijloacele de transport pe care agenţii eonomici ori asociaţiile de agenţi economici le deţin legal;
b) sã examineze orice documente, registre, acte financiar-contabile şi comerciale sau alte evidenţe legate de activitatea agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici, indiferent de locul în care sunt depozitate;
c) sã ia declaraţii reprezentanţilor şi angajaţilor agentului economic sau asociaţiei de agenţi economici referitoare la fapte sau documente considerate relevante;
d) sã ridice sau sã obţinã în orice formã copii ori extrase din orice documente, registre, acte financiar-contabile şi comerciale sau din alte evidenţe legate de activitatea agentului economic sau asociaţiei de agenţi economici;
e) sã sigileze orice amplasament destinat activitãţilor agentului economic sau asociaţiei de agenţi economici şi orice documente, registre, acte financiar-contabile şi comerciale sau alte evidenţe legate de activitatea agentului economic sau asociaţiei de agenţi economici, pe durata şi în mãsura necesarã inspecţiei.
(2) Inspectorii de concurenţã cu puteri de inspecţie, prevãzuţi la alin. (1), vor proceda la actele prevãzute la alin. (1) numai dacã existã indicii cã pot fi gãsite documente sau pot fi obţinute informaţii considerate necesare pentru îndeplinirea misiunii lor, iar rezultatul acestora va fi consemnat într-un proces-verbal de constatare şi inventariere.
(3) Inspectorii de concurenţã cu puteri de inspecţie pot face inspecţii inopinate şi pot solicita orice fel de informaţii sau justificãri legate de îndeplinirea misiunii, atât la faţa locului, cât şi la convocare la sediul Consiliului Concurenţei.
(4) Exercitarea puterilor de inspecţie se face în conformitate cu regulamentul privind organizarea, funcţionarea şi procedura Consiliului Concurenţei.
ART. 37
În baza autorizãrii judiciare date prin încheiere, conform art. 38, inspectorul de concurenţã poate efectua inspecţii în orice alte spaţii, inclusiv domiciliul, terenuri sau mijloace de transport aparţinând conducãtorilor, administratorilor, directorilor şi altor angajaţi ai agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici supuşi investigaţiei.
ART. 38
(1) Inspectorii de concurenţã pot proceda la inspecţii, în conformitate cu prevederile art. 37, doar în baza unui ordin emis de cãtre preşedintele Consiliului Concurenţei şi cu autorizarea judiciarã datã prin încheiere de cãtre preşedintele tribunalului în a cãrui circumscripţie sunt situate locurile de controlat sau de cãtre un judecãtor delegat de acesta. Când aceste locuri sunt situate în circumscripţiile unor tribunale diferite şi acţiunea trebuie desfãşuratã simultan în fiecare dintre ele, oricare dintre preşedinţii tribunalelor competente poate emite o încheiere unicã.
(2) Cererea de autorizare trebuie sã cuprindã toate informaţiile de naturã a justifica inspecţia, iar judecãtorul sesizat este ţinut sã verifice dacã cererea este întemeiatã.
(3) Inspecţia şi actele pe care le cuprinde se efectueazã sub autoritatea şi sub controlul judecãtorului care le-a autorizat.
(4) Judecãtorul poate inspecta locurile supuse intervenţiei, putând decide în orice moment suspendarea sau încetarea inspecţiei.
(5) Oricare ar fi împrejurãrile, inspecţia nu poate începe înainte de ora 8,00 sau dupã ora 18,00 şi trebuie efectuatã în prezenţa ocupantului locului sau a reprezentantului sãu; numai inspectorii de concurenţã, ocupantul locului sau reprezentantul sãu pot lua cunoştinţã de piese şi documente înaintea ridicãrii acestora.
(6) Inventarele şi punerile de sigilii se fac conform dispoziţiilor Codului de procedurã penalã; originalele procesului-verbal şi ale inventarului sunt transmise judecãtorului care a ordonat inspecţia, iar piesele şi documentele care nu mai sunt utile stabilirii adevãrului vor fi restituite ocupantului locului.
(7) Încheierea menţionatã la alin. (1) poate fi atacatã cu recurs la curtea de apel; recursul nu este suspensiv de executare.
(8) Consiliul Concurenţei este informat de îndatã despre începerea inspecţiei şi despre operaţiunile efectuate.
ART. 39
(1) Organele administraţiei publice centrale şi locale, precum şi orice ale instituţii şi autoritãţi publice sunt obligate sã permitã inspectorilor de concurenţã accesul la documentele, datele şi informaţiile deţinute de acestea, potrivit puterilor de inspecţie stabilite de preşedintele Consiliului Concurenţei, fãrã a se putea opune caracterul de secret de stat sau secret de serviciu al unor asemenea documente, date şi informaţii.
(2) Inspectorii de concurenţã, primind acces la documentele, datele şi informaţiile menţionate la alin. (1), sunt ţinuţi la respectarea strictã a caracterului de secret de stat sau secret de serviciu atribuit legal respectivelor documente, date şi informaţii.
ART. 40
(1) La primirea unei cereri sau plângeri denunţând, respectiv acuzând o practicã anticoncurenţialã, Consiliul Concurenţei examineazã dacã aceasta prezintã suficient temei de fapt şi de drept pentru a justifica dispunerea pornirii unei investigaţii.
(2) Dacã cererea sau plângerea nu prezintã suficiente temeiuri pentru a justifica pornirea unei investigaţii, Consiliul Concurenţei o respinge, comunicând decizia, în scris, autorului, cu precizarea motivelor, în termen de 30 de zile de la înregistrarea cererii sau a plângerii. Decizia de respingere va fi precedatã de ascultarea argumentelor reclamantului în faţa comisiei Consiliului Concurenţei care coordoneazã compartimentul de specialitate implicat.
(3) În cazul în care cererea sau plângerea înaintatã nu cade sub incidenţa prezentei legi, Consiliul Concurenţei va rãspunde, în scris, în termenele prevãzute prin legi speciale.
ART. 41
(1) De câte ori dispune pornirea unei investigaţii, preşedintele Consiliului Concurenţei desemneazã un raportor, responsabil pentru întocmirea raportului asupra investigaţiei, comunicarea lui pãrţilor în cauzã, primirea observaţiilor şi prezentarea raportului în Plenul Consiliului Concurenţei, dacã este cazul.
(2) Raportorul desemnat instrumenteazã toate actele procedurii de investigaţie, propunând Consiliului Concurenţei dispunerea mãsurilor care sunt de competenţa acestuia.
ART. 42
Atunci când, în urma declanşãrii unei investigaţii, se constatã cã aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind încãlcarea legii, care sã justifice impunerea de mãsuri sau sancţiuni de cãtre Consiliul Concurenţei, acesta, prin ordin al preşedintelui, va putea închide investigaţia şi va informa de îndatã pãrţile implicate. Cu excepţia situaţiei în care investigaţia s-a declanşat ca urmare a unei plângeri, închiderea unei investigaţii nu necesitã audierea în Plenul Consiliului Concurenţei.
ART. 43
(1) Cu excepţia situaţiei prevãzute la art. 42, orice procedurã de investigaţie necesitã audierea agenţilor economici participanţi la înţelegerea, decizia luatã de asociaţii de agenţi economici, practica concertatã, abuzul de poziţie dominantã sau la concentrarea economicã, obiect al investigaţiei. Audierea este dispusã de preşedintele Consiliului Concurenţei.
(2) Preşedintele Consiliului Concurenţei poate desemna experţi şi poate admite audierea autorului plângerii sau al reclamaţiei, la cererea acestuia, precum şi a oricãrei persoane fizice sau juridice care declarã cã deţine date şi informaţii relevante pentru stabilirea adevãrului în cauza investigatã.
(3) Neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi refuzul oricãrei depoziţii sau declaraţii nu constituie impedimente pentru continuarea procedurii de investigaţie.
ART. 44
(1) Cu minimum 30 de zile înainte de data fixatã pentru audiere, o copie a raportului va fi transmisã, spre luare la cunoştinţã, persoanelor a cãror audiere a fost dispusã conform art. 43 alin. (1). Persoanelor a cãror audiere a fost admisã conform art. 43 alin. (2) li se va trimite copia raportului numai la cerere şi dacã preşedintele Consiliului Concurenţei apreciazã cã este util în interesul investigaţiei.
(2) Preşedintele Consiliului Concurenţei poate permite pãrţilor în cauzã consultarea dosarului la secretariatul Consiliului Concurenţei şi obţinerea, contra cost, de copii şi extrase ale actelor procedurii de investigaţie.
(3) Documentele, datele şi informaţiile din dosarul cauzei, care prezintã caracter de secret de stat ori sunt confidenţiale, nu sunt accesibile pentru consultare ori obţinere de copii sau extrase decât prin decizie a preşedintelui Consiliului Concurenţei.
(4) În cazul unei proceduri de investigaţie, având ca obiect o concentrare economicã, dispoziţiile prezentului articol referitoare la consultarea dosarului sunt aplicabile asociaţilor şi directorilor executivi ai entitãţilor participante la concentrare, în mãsura în care ei justificã în cauzã un interes legitim.
ART. 45
Dupã audierile dispuse şi, dacã este cazul, admise şi dupã examinarea observaţiilor pãrţilor asupra raportului de investigaţie, Consiliul Concurenţei poate decide, dupã cum urmeazã:
a) în cazul unei investigaţii, dispusã din oficiu sau la sesizare, privind încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1) sau ale art. 6, dupã caz, sã ordone încetarea practicilor anticoncurenţiale constatate, sã formuleze recomandãri, sã impunã pãrţilor condiţii speciale şi alte obligaţii, sã aplice agenţilor economici amenzi în condiţiile prevãzute la cap. VI;
b) în cazul unei cereri, conform prevederilor art. 5 alin. (3), sã emitã o decizie motivatã de acordare sau de refuz de exceptare individualã prin dispensã pentru înţelegerea, decizia luatã de asociaţii de agenţi economici ori practica concertatã în cauzã.
ART. 46
(1) În termen de 30 de zile de la primirea notificãrii unei operaţiuni de concentrare economicã, Consiliul Concurenţei:
a) va emite o decizie de neintervenţie, când va ajunge la concluzia cã operaţiunea de concentrare economicã notificatã nu cade sub incidenţa prezentei legi;
b) va emite o decizie de neobiecţiune, când va constata cã, deşi operaţiunea de concentrare economicã notificatã cade sub incidenţa prezentei legi, nu existã îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenţial normal;
c) va decide deschiderea unei investigaţii, când va constata cã operaţiunea de concentrare economicã notificatã cade sub incidenţa prezentei legi şi prezintã îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenţial normal.
(2) În termen de maximum 5 luni de la primirea notificãrii de concentrare economicã pentru care Consiliul Concurenţei a decis deschiderea unei investigaţii datoritã îndoielilor privind compatibilitatea sa cu un mediu concurenţial normal, Consiliul Concurenţei:
a) va emite o decizie de refuz, dacã prin operaţiunea de concentrare economicã se creeazã sau se consolideazã o poziţie dominantã în sensul art. 12;
b) va emite o decizie de autorizare, dacã prin operaţiunea de concentrare economicã nu se creeazã şi nici nu se consolideazã o poziţie dominantã în sensul art. 12;
c) va emite o decizie prin care stabileşte obligaţiile şi/sau condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru autorizarea operaţiunii de concentrare economicã, dacã se constatã cã aceasta, cu modificãrile respective, ar putea fi compatibilã cu un mediu concurenţial normal.
(3) În cazul în care Consiliul Concurenţei nu ia o decizie în termenele fixate la alin. (1) şi (2), operaţiunea de concentrare economicã notificatã poate avea loc.
(4) În situaţia în care notificarea unei operaţiuni de concentrare economicã necesitã completãri, termenele prevãzute la alin. (1) şi (2) încep sã curgã de la data la care pãrţile au furnizat Consiliului Concurenţei informaţiile solicitate în vederea completãrii notificãrii.
(5) Consiliul Concurenţei poate stabili, prin regulament, o procedurã simplificatã pentru analiza anumitor operaţiuni de concentrare economicã.
ART. 47
(1) Înainte de emiterea unei decizii conform art. 45 şi 46, Consiliul Concurenţei poate impune - printr-o decizie privind mãsuri interimare - agenţilor economici implicaţi luarea oricãrei mãsuri pe care o considerã necesarã în scopul restabilirii mediului concurenţial şi repunerii pãrţilor în situaţia anterioarã.
(2) Mãsurile de suspendare sau de interdicţie a practicilor anticoncurenţiale constatate, precum şi dispoziţiile obligatorii date agenţilor economici de a reveni la situaţia anterioarã vor fi dispuse de Consiliul Concurenţei, în aplicarea prevederilor art. 45 şi 46, numai la constatarea unor fapte manifest ilicite, constitutive de practici anticoncurenţiale prohibite expres de prezenta lege şi care trebuie eliminate fãrã întârziere, pentru a prerveni sau a opri producerea unui prejudiciu grav şi cert.
(3) Mãsurile prevãzute la alin. (1) şi (2) trebuie sã fie strict limitate, atât în duratã, cât şi în obiectul lor, la ceea ce este necesar pentru a corija afectarea liberei concurenţe.
(4) Deciziile luate de Consiliul Concurenţei în aplicarea prevederilor alin. (1) şi ale art. 45 şi 46 vor fi comunicate de îndatã pãrţilor; ele pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti în termen de 30 de zile de la comunicare. Instanţa poate ordona, la cerere, suspendarea executãrii deciziei atacate.
ART. 48
(1) Decizia luatã de Consiliul Concurenţei în aplicarea prevederilor art. 46 cu privire la o operaţiune de concentrare economicã în care este implicatã o regie autonomã va fi notificatã şi ministrului de resort.
(2) În termen de 30 de zile de la notificarea deciziei conform alin. (1), Guvernul, la propunerea ministrului de resort, poate lua, pe rãspunderea sa, o decizie diferitã de cea a Consiliului Concurenţei pentru raţiuni de interes public general. Decizia este executorie şi va fi publicatã împreunã cu decizia Consiliului Concurenţei în Monitorul Oficial al României, Partea I.

CAP. VI
Sancţiuni

ART. 49
Sunt nule de drept, fie ele exprese ori tacite, publice sau oculte, orice angajamente, convenţii sau clauze contractuale raportându-se la o practicã anticoncurenţialã prohibitã prin art. 5 şi 6 din prezenta lege.
ART. 50
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã de pânã la 1% din cifra de afaceri totalã din anul financiar anterior sancţionãrii urmãtoarele fapte:
a) omisiunea notificãrii unei concentrãri economice cerute de art. 15;
b) furnizarea de informaţii inexacte sau incomplete prin solicitarea fãcutã conform prevederilor art. 5 alin. (3) ori prin notificarea fãcutã conform prevederilor art. 15;
c) furnizarea de informaţii inexacte sau incomplete ori de documente incomplete sau nefurnizarea informaţiilor şi documentelor solicitate conform prevederilor art. 35;
d) furnizarea de informaţii, documente, înregistrãri şi evidenţe într-o formã incompletã în timpul inspecţiilor desfãşurate conform prevederilor art. 36;
e) refuzul de a se supune unei inspecţii desfãşurate conform prevederilor art. 36 şi 37.
ART. 51
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã de pânã la 10% din cifra de afaceri totalã realizatã în anul financiar anterior sancţiunii urmãtoarele fapte:
a) încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1), ale art. 6 sau ale art. 12;
b) punerea în practicã a unei operaţiuni de concentrare economicã cu încãlcarea prevederilor art. 15 alin. (4) şi (5);
c) începerea unei acţiuni de concentrare economicã declaratã incompatibilã cu prevederile prezentei legi printr-o decizie a Consiliului Concurenţei, luatã conform prevederilor art. 46 alin. (2) lit. a);
d) neîndeplinirea unei obligaţii sau a unei condiţii impuse printr-o decizie luatã în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), Consiliul Concurenţei va stabili, prin instrucţiuni, condiţiile şi criteriile de aplicare a unei politici de clemenţã, care poate merge pânã la absolvire de rãspundere pecuniarã.
ART. 52
Individualizarea sancţiunii în cazul sãvârşirii vreuneia dintre contravenţiile prevãzute la art. 50 şi 51 se face ţinând seama de gravitatea şi durata faptei şi a consecinţelor sale asupra concurenţei. Sancţiunile vor fi gradate pe tranşe, prin instrucţiuni adoptate de cãtre Consiliul Concurenţei.
ART. 53
Dacã în termen de 45 de zile de la notificarea deciziei luate de Consiliul Concurenţei, în conformitate cu prevederile prezentei legi, agentul economic în cauzã nu se conformeazã mãsurilor dispuse de acesta, Consiliul Concurenţei îi poate aplica amenda maximã prevãzutã la art. 51 ori poate cere instanţei judecãtoreşti competente dispunerea uneia dintre mãsurile stabilite la art. 7 alin. (1).
ART. 54
Consiliul Concurenţei poate obliga, prin decizie, agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici la plata unor amenzi cominatorii, în sumã de pânã la 5% din cifra de afaceri zilnicã medie din anul financiar anterior sancţionãrii, pentru fiecare zi de întârziere, calculatã de la data stabilitã prin decizie, pentru a-i determina:
a) sã respecte prevederile art. 5 alin. (1), ale art. 6 şi ale art. 12;
b) sã aplice mãsurile enunţate printr-o decizie luatã conform prevederilor art. 45 lit. a) şi b), ale art. 46 alin. (2) lit. c) şi ale art. 47 alin. (1) şi (2);
c) sã furnizeze în mod complet şi corect informaţiile şi documentele care le-au fost cerute conform prevederilor art. 35;
d) sã se supunã inspecţiei prevãzute la art. 36-38.
ART. 55
(1) Contravenţiile prevãzute în prezenta lege se constatã şi se sancţioneazã de cãtre Consiliul Concurenţei în plen, comisii sau prin inspectorii de concurenţã.
(2) Sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la art. 50 lit. b)-e) şi la art. 51 alin. (1) lit. d) se aplicã de cãtre inspectorii de concurenţã.
(3) Sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la art. 50 lit. a) şi la art. 51 alin. (1) lit. c) şi d), precum şi amenzile cominatorii prevãzute la art. 54 se aplicã de cãtre comisiile Consiliului Concurenţei prin decizii.
(4) Sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la art. 51 alin. (1) lit. a) şi b) se aplicã de cãtre Plenul Consiliului Concurenţei prin aceeaşi decizie prin care s-a constatat sãvârşirea respectivei contravenţii. Instanţa competentã este cea prevãzutã la art. 47 alin. (4).
(5) Deciziile luate în condiţiile alin. (3) şi (4) pot fi atacate la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la comunicare.
(6) În baza deciziei Consiliului Concurenţei profiturile sau, dupã caz, veniturile suplimentare realizate de agenţii economici ca urmare a sãvârşirii contravenţiilor prevãzute şi sancţionate de prezenta lege vor fi confiscate şi vãrsate la bugetul de stat.
ART. 56
Contravenţiilor prevãzute la art. 50 lit. b)-e) şi la art. 51 alin. (1) lit. d) li se aplicã prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia art. 28 şi 29.
ART. 57
(1) Deciziile emise conform art. 45, 46, 54 şi 55 vor fi comunicate pãrţilor în cauzã de cãtre Consiliul Concurenţei şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala contravenientului sau a solicitantului, dupã caz, ori pe pagina de Internet a Consiliului Concurenţei.
(2) La publicarea deciziilor se va ţine seama de interesele legitime ale agenţilor economici în cauzã, astfel încât secretul profesional sã nu fie divulgat.
ART. 58
(1) Dreptul Consiliului Concurenţei de a aplica sancţiuni contravenţionale pentru încãlcãrile prevederilor prezentei legi se prescrie dupã cum urmeazã:
a) în termen de 3 ani, în cazul încãlcãrii prevederilor art. 50 lit. c), d) şi e);
b) în termen de 5 ani, în cazul tuturor celorlalte încãlcãri ale prevederilor prezentei legi.
(2) Prescripţia dreptului la acţiune al Consiliului Concurenţei începe sã curgã de la data încetãrii practicii anticoncurenţiale. În cazul încãlcãrilor legii, ce au caracter de continuitate sau de repetabilitate, prescripţia începe sã curgã de la data încetãrii ultimului act sau fapt anticoncurenţial în cauzã.
ART. 59
(1) Orice acţiune întreprinsã de cãtre Consiliul Concurenţei în scopul unei examinãri preliminare sau în scopul declanşãrii unei investigaţii în legãturã cu o anumitã încãlcare a legii va întrerupe cursul termenelor de prescripţie prevãzute la art. 58. Întreruperea termenului de prescripţie va avea efect de la data comunicãrii acţiunii întreprinse de cãtre Consiliul Concurenţei, fãcutã cãtre cel puţin un agent economic sau o asociaţie de agenţi economici care a participat la sãvârşirea încãlcãrii legii.
(2) Acţiunile ce pot fi întreprinse de cãtre Consiliul Concurenţei şi care întrerup cursul termenului de prescripţie includ, în principal, urmãtoarele:
a) solicitãri de informaţii, în scris;
b) ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei de declanşare a unei investigaţii;
c) începerea procedurilor legale.
(3) Întreruperea termenului de prescripţie îşi produce efectele faţã de toţi agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici care au participat la sãvârşirea încãlcãrii legii.
(4) În cazul întreruperii termenului de prescripţie, un nou termen, cu o duratã similarã, începe sã curgã de la data la care Consiliul Concurenţei a întreprins una dintre acţiunile menţionate la alin. (2). Termenul de prescripţie va expira cel mai târziu în ziua în care se împlineşte perioada egalã cu dublul termenului de prescripţie, aplicabil pentru sãvârşirea încãlcãrii în cauzã, în situaţia în care Consiliul Concurenţei nu a impus nici una dintre sancţiunile prevãzute de prezenta lege.
ART. 60
(1) Participarea cu intenţie frauduloasã şi în mod determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea sau realizarea practicilor interzise de art. 5 alin. (1) şi de art. 6 şi care nu sunt exceptate conform prevederilor art. 5 alin. (2) sau ale art. 8 constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amendã.
(2) Acţiunea penalã se pune în mişcare la sesizarea Consiliului Concurenţei.
(3) Instanţa judecãtoreascã poate dispune publicarea, în presã, pe cheltuiala celui vinovat, a hotãrârii definitive.
ART. 61
Independent de sancţiunile aplicate în conformitate cu prevederile prezentei legi, dreptul la acţiune al persoanelor fizice şi/sau juridice pentru repararea integralã a prejudiciului cauzat lor printr-o practicã anticoncurenţialã prohibitã de prezenta lege rãmâne rezervat.
ART. 62
Orice persoanã care utilizeazã sau divulgã, în alte scopuri decât cele prevãzute de prezenta lege, documente sau informaţii cu caracter de secret profesional, primite sau de care a luat cunoştinţã în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu sau în legãturã cu serviciul, rãspunde potrivit legii penale, putând fi obligatã şi la repararea prejudiciului cauzat.

CAP. VII
Dispoziţii comune şi finale

ART. 63
În cazul în care încadrarea juridicã fãcutã printr-o notificare de agenţii economici implicaţi nu este corectã, Consiliul Concurenţei poate schimba aceastã încadrare.
ART. 64
(1) Cifra de afaceri vizatã în art. 8 şi 14 este suma veniturilor realizate din vânzãrile de produse şi/sau din prestãrile de servicii realizate de agentul economic în cursul ultimului exerciţiu financiar, din care se scad sumele datorate cu titlu de obligaţii fiscale şi valoarea contabilizatã a exporturilor efectuate direct sau prin mandatar.
(2) Când o operaţiune de concentrare economicã are loc în modalitatea prevãzutã la art. 10 alin. (2) lit. b), prin cumpãrare de elemente de activ, din cifra de afaceri stabilitã conform alin. (1) va fi luatã în considerare numai suma aferentã activelor constituind obiect al tranzacţiei.
(3) Dacã, în cursul unei perioade de 2 ani, douã sau mai multe tranzacţii de felul celor menţionate la alin. (2) au loc între aceleaşi persoane fizice şi/sau juridice, ele sunt considerate ca o singurã operaţiune de concentrare economicã, realizatã la data ultimei tranzacţii.
ART. 65
Cifra de afaceri este înlocuitã:
a) pentru societãţi bancare, instituţii de credit sau financiare şi societãţi financiare, prin a zecea parte din valoarea bilanţului lor;
b) pentru societãţile de asigurãri, prin valoarea primelor brute emise, care vor include toate sumele primite sau de primit conform contractelor de asigurãri încheiate de ele sau în contul lor, inclusiv primele cedate reasigurãtorilor, dupã deducerea impozitelor şi a taxelor identificate de cãtre Consiliul Concurenţei prin instrucţiuni.
ART. 66
În scopul aplicãrii prevederilor art. 8 şi 14, dar fãrã a contraveni prevederilor alin. (2) şi (3) ale art. 64, dacã vreuna dintre societãţile comerciale avute în vedere la aplicarea prevederilor art. 8 sau ale art. 14 face parte dintr-un grup de societãţi comerciale, pentru cifra sa de afaceri se va lua în considerare cifra de afaceri cumulatã a respectivului grup, conform bilanţului consolidat al acestuia.
ART. 67
Plafoanele valorice stabilite, conform dispoziţiilor prezentei legi, prin raportare la cifra de afaceri vor fi actualizate periodic prin decizie a plenului şi puse în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei, ţinându-se seama de evoluţia pieţelor.

*
* *

NOTA:
Reproducem mai jos <>art. II*)-VI din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 121/2003 pentru modificarea şi completarea <>Legii concurenţei nr. 21/1996 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 184/2004 şi modificatã prin <>Legea nr. 538/2004 , articole care nu au fost cuprinse în forma republicabilã a <>Legii nr. 21/1996 :
---------
*) În urma intervenţiilor legislative suferite de <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 121/2003 prin <>Legea nr. 184/2004 şi prin <>Legea nr. 538/2004 , alineatele acestui articol au fost renumerotate.
Astfel, alineatul (3) a fost abrogat prin <>Legea nr. 184/2004 , alin. (2^1)-(2^4), introduse prin <>Legea nr. 184/2004 , au devenit alin. (3)-(6), iar alin. (2) a fost modificat prin <>Legea nr. 538/2004 .

"Art. II. - (1) Indemnizaţiile prevãzute în anexa nr. VII/2b la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, la nr. crt. 34, 35 şi 36 se înlocuiesc cu indemnizaţiile prevãzute la nr. crt. 16, 17 şi 18 din aceeaşi anexã.
(2) Salariile de bazã ale inspectorilor de concurenţã şi al secretarului general din cadrul Consiliului Concurenţei se stabilesc prin asimilare cu indemnizaţiile prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea şi alte drepturi ale magistraţilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 347/2003 , astfel: de la anexa nr. 1 cap. A, nr. crt. 11 - pentru inspectorul de concurenţã superior, nr. crt. 18 - pentru inspectorul de concurenţã principal, nr. crt. 23 - pentru inspectorul de concurenţã asistent şi nr. crt. 32 - pentru inspectorul de concurenţã debutant şi de la anexa nr. 1 cap. B, nr. crt. 1 - pentru secretarul general.
(3) Personalul de specialitate din cadrul Consiliului Concurenţei beneficiazã în mod corespunzãtor de prevederile <>art. 30 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 177/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 347/2003 .
(4) Personalul Consiliului Concurenţei beneficiazã de spor de confidenţialitate de pânã la 15% din salariul de bazã. Categoriile de personal, cuantumul sporului şi condiţiile de acordare se stabilesc prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate instituţiei.
(5) Prin derogare de la prevederile <>art. 20 alin. (1) din Legea nr. 154/1998 , prevederile alin. (3) şi (4) se aplicã în mod corespunzãtor şi membrilor Plenului Consiliului Concurenţei.
(6) Membrii Plenului Consiliului Concurenţei şi inspectorii de concurenţã beneficiazã şi de drepturile stabilite prin alte acte normative aplicabile personalului din sectorul bugetar.
(7) Personalul din cadrul Oficiului Concurenţei care este preluat de cãtre Consiliul Concurenţei, în funcţie de atribuţiile reglementate prin lege pentru aceastã instituţie, se stabileşte pe bazã de protocol, care va fi încheiat între Ministerul Finanţelor Publice, Oficiul Concurenţei şi Consiliul Concurenţei în termen de maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã. Pe baza acestui protocol Consiliul Concurenţei va modifica corespunzãtor Regulamentul de organizare, funcţionare şi procedurã al Consiliului Concurenţei.
(8) Plângerile şi sesizãrile formulate în temeiul <>Legii nr. 21/1996 , aflate în curs de soluţionare de cãtre Oficiul Concurenţei, precum şi investigaţiile în desfãşurare vor fi preluate de cãtre Consiliul Concurenţei, pe bazã de protocol, în maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(9) Consiliul Concurenţei va prelua bunurile mobile şi imobile aflate în administrarea sau în proprietatea Oficiului Concurenţei, corespunzãtor activitãţilor şi personalului preluat, prin protocol, care va fi încheiat între Ministerul Finanţelor Publice, Oficiul Concurenţei şi Consiliul Concurenţei în termen de maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
Art. III. - (1) În cadrul Ministerului Finanţelor Publice se organizeazã o direcţie generalã de specialitate, precum şi compartimente în cadrul unitãţilor teritoriale, având, în principal, urmãtorul obiect de activitate:
a) aplicarea de cãtre Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de principal furnizor de ajutor de stat, a legislaţiei în domeniul ajutorului de stat;
b) aplicarea dispoziţiilor legale în domeniul preţurilor, pentru care legea abiliteazã Ministerul Finanţelor Publice;
c) urmãrirea evoluţiei preţurilor în economie;
d) aplicarea dispoziţiilor legale în domeniul concurenţei neloiale şi al publicitãţii, pentru care legea abiliteazã Ministerul Finanţelor Publice;
e) participarea la schimbul de informaţii şi experienţã în relaţiile cu organizaţiile şi instituţiile internaţionale, în domeniul sãu de activitate.
(2) Personalul din cadrul Oficiului Concurenţei se preia de cãtre Ministerul Finanţelor Publice, cu pãstrarea drepturilor salariale deţinute anterior preluãrii, în funcţie de atribuţiile stabilite prin prezenta ordonanţã de urgenţã pentru aceastã instituţie, prin protocol, care va fi încheiat între Ministerul Finanţelor Publice, Oficiul Concurenţei şi Consiliul Concurenţei în termen de maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(3) Denumirea Oficiul Concurenţei se înlocuieşte cu Ministerul Finanţelor Publice în toate actele normative care reglementeazã domeniile de activitate prevãzute la alin. (1).
(4) Plângerile, sesizãrile şi solicitãrile formulate în temeiul altor acte normative decât <>Legea nr. 21/1996 , aflate în curs de soluţionare de cãtre Oficiul Concurenţei, vor fi preluate de cãtre Ministerul Finanţelor Publice, pe bazã de protocol, în termen de maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(5) Ministerul Finanţelor Publice va prelua bunurile mobile şi imobile aflate în administrarea sau în proprietatea Oficiului Concurenţei, corespunzãtor activitãţilor şi personalului preluat, prin protocol, care va fi încheiat între Ministerul Finanţelor Publice, Oficiul Concurenţei şi Consiliul Concurenţei în termen de maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(6) În aplicarea alin. (1), (2) şi (5), în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Ministerul Finanţelor Publice va înainta Guvernului un proiect de modificare a hotãrârii Guvernului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice.
Art. IV. - Regulamentele şi instrucţiunile Consiliului Concurenţei, în vigoare, vor fi revizuite în mod corespunzãtor în termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
Art. V. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã orice dispoziţii contrare se abrogã.
Art. VI. - Prevederile art. II-IV intrã în vigoare în termen de 3 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã."
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016