Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 206 din 11 noiembrie 1998  pentru aprobarea afilierii institutiei Avocatul Poporului la Institutul International al Ombudsmanului si la Institutul European al Ombudsmanului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 206 din 11 noiembrie 1998 pentru aprobarea afilierii institutiei Avocatul Poporului la Institutul International al Ombudsmanului si la Institutul European al Ombudsmanului

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 445 din 23 noiembrie 1998

Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba afilierea instituţiei Avocatul Poporului, ca membru cu drepturi depline, la Institutul Internaţional al Ombudsmanului, cu sediul la Alberta, Canada, şi la Institutul European al Ombudsmanului, cu sediul la Innsbruck, Austria.
ART. 2
Sumele necesare pentru plata cotizaţiilor anuale la aceste organizaţii se asigura din bugetul instituţiei Avocatul Poporului.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 29 septembrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
PETRE ROMAN

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 12 octombrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
ANDREI CHILIMAN



STATUTUL INSTITUTULUI INTERNAŢIONAL AL OMBUDSMANULUI

- Adoptat în noiembrie 1992 -
- Amendat în octombrie 1996 -


1. Denumirea
Denumirea asociaţiei este "Institutul Internaţional al Ombudsmanului" (I.I.O.).

2. Sediul
Sediul asociaţiei se afla la Centrul de Drept al Universitatii din Alberta, 111-th Street şi 88-th Avenue, Edmonton, Alberta. Asociaţia poate infiinta şi alte sucursale sau agenţii în Canada ori în strãinãtate, în funcţie de necesitaţi, prin hotãrâre a Consiliului director.

3. Ştampila asociaţiei
Ştampila asociaţiei va avea forma stabilitã de Consiliul director şi va purta înscrise denumirea asociaţiei, anul infiintarii sale, precum şi cuvintele "Incorporated - Canada".

3A. Limbile oficiale
Limbile engleza, franceza şi spaniola, precum şi oricare alta limba pe care Consiliul director o considera necesarã pentru promovarea scopurilor asociaţiei şi a intereselor membrilor acesteia vor fi limbile oficiale folosite în mod treptat de cãtre I.I.O. pentru desfãşurarea activitãţilor sale, inclusiv a operaţiunilor curente, ca şi pentru publicaţii.

4. Scopurile
Scopurile asociaţiei sunt:
a) promovarea conceptului de ombudsman şi a instituţiei sale, precum şi încurajarea dezvoltãrii acesteia în intreaga lume;
b) dezvoltarea şi aplicarea de programe care sa permitã schimbul de informaţii şi de experienta între ombudsmanii din intreaga lume;
c) dezvoltarea şi aplicarea programelor educative pentru ombudsmani, pentru personalul acestora şi pentru alte persoane interesate;
d) încurajarea şi susţinerea cercetãrii şi a studiilor în domeniul instituţiei ombudsmanului;
e) colectarea, stocarea şi difuzarea informaţiilor şi a datelor cercetãrilor cu privire la instituţia ombudsmanului;
f) acordarea de burse şcolare, burse universitare, granturi şi de alte forme de sprijin financiar pentru persoane din intreaga lume, în scopul incurajarii dezvoltãrii conceptului de ombudsman, ca şi pentru încurajarea studiului şi cercetãrii în domeniul instituţiei ombudsmanului;
g) planificarea, organizarea şi supervizarea conferinţelor internaţionale ale ombudsmanului;
h) iniţierea altor acţiuni considerate necesare pentru realizarea obiectivelor de mai sus.

5. Calitatea de membru
a) Asociaţia are cinci categorii de membri: membri cu drept de vot, membri asociaţi, membri de onoare pe viata, biblioteci-membre şi membri individuali.
b) Membru cu drept de vot este instituţia reprezentatã de persoana care deţine funcţia de ombudsman, indiferent de titulatura pe care aceasta o poarta (comisar parlamentar sau orice alta denumire), numita sau aleasã în baza unui act al legislativului, inclusiv o agenţie pentru drepturile omului sau un ombudsman cu unica specializare, al carei rol consta în:
(i) investigarea plangerilor adresate de orice persoana sau de un grup de persoane în legatura cu o decizie sau o recomandare, cu o acţiune sau o omisiune sãvârşitã în probleme de administraţie de cãtre un funcţionar public, un angajat ori de cãtre un membru sau o comisie aparţinând unui organ aflat în competenta sa;
(ii) investigarea plangerilor îndreptate impotriva departamentelor şi a agentiilor guvernamentale sau cvasiguvernamentale;
(iii) sarcina ca, în urma investigatiilor efectuate, sa facã recomandãri cãtre organele aflate în competenta sa;
(iv) exercitarea unei funcţii oficiale pe lângã legislativ sau în numele acestuia, actionand independent fata de organele aflate în competenta sa;
(v) prezentarea de rapoarte în fata legislativului, fie în mod direct, fie prin intermediul unui ministru, cu privire la rezultatele activitãţilor sale sau cu privire la orice problema specifica rezultatã din investigaţiile efectuate,
fãrã a include însã şi persoana sau instituţia cu unica specializare care
(vi) are în competenta sa atât agenţii publice, cat şi organisme private sau se afla în competenta unui membru cu drept de vot, exceptând situaţia în care Consiliul director da aprobare în acest sens, potrivit art. 5 g).
b1) Drepturile şi îndatoririle membrilor cu drept de vot:
(i) membrii cu drept de vot au dreptul de a participa la intreaga activitate a I.I.O. atât la nivel regional, cat şi internaţional;
(ii) în cazul în care un membru cu drept de vot se considera lezat în exercitarea drepturilor sale, el poate adresa o plângere Consiliului director, iar în cazul în care este nemulţumit de hotãrârea luatã el o poate ataca la prima întrunire ordinarã a membrilor cu drept de vot;
(iii) în realizarea oricãror activitãţi legate de îndeplinirea scopurilor I.I.O., membrii cu drept de vot vor respecta statutul I.I.O., caracterul profesionist şi nepartizan al scopurilor I.I.O., indeplinindu-şi activitatea fãrã cheltuieli nerezonabile şi fãrã taxe administrative.
c) Membrii asociaţi sunt persoanele sau agenţiile interesate ori implicate în activitãţile de tip ombudsman, care nu pot beneficia de statutul de membru cu drept de vot (organizaţii sau agenţii ca de exemplu: bibliotecile, universitãţile, departamentele guvernamentale, precum şi cei care pot fi excluşi în temeiul art. 5 b) pct. (vi).
d) Membrii de onoare pe viata pot fi numiţi de Consiliul director din rândul persoanelor care au adus servicii deosebite deontologiei sau funcţiei de ombudsman.
e) Bibliotecile pot deveni membre şi sunt îndreptãţite sa primeascã publicaţiile I.I.O.
f) Membrii individuali
Persoanele fizice care nu pot beneficia de statutul de membru cu drept de vot sau cele care fac parte din aparatul unei instituţii ombudsman şi sunt interesate de activitãţile ombudsman pot deveni membri şi sunt îndreptãţite sa primeascã publicaţiile asociaţiei. Instituţia care gazduieste urmãtoarea Conferinţa Internationala a Ombudsmanului are dreptul sa decidã în legatura cu invitarea de membri individuali la aceasta conferinţa. Instituţia gazda va stabili taxele de participare la conferinţa.
g) Clasificarea membrilor
Comisia de afiliere numita de cãtre Consiliul director va decide asupra cererilor de afiliere ca membru. În cazul existenţei unei contestaţii în legatura cu categoria de membru la care este îndreptãţit candidatul care face cererea de afiliere, Consiliul director se poate pronunţa pentru soluţionarea contestaţiei. Candidatul are dreptul sa atace hotãrârea în cadrul întrunirii membrilor la care face trimitere art. 7 a), respectiv art. 7 b), la care membrii au dreptul de a decide prin vot asupra modificãrii criteriilor pentru orice categorie de membru, situaţie în care se poate modifica şi clasificarea candidaturii celui în cauza.
h) Membrii cu drept de vot, membrii asociaţi şi membrii de onoare pe viata vor fi invitaţi la toate conferinţele internaţionale ale ombudsmanului sponsorizate de asociaţie. Taxele de participare vor fi stabilite de instituţia gazda, împreunã cu Consiliul director.
i) Retragerea calitãţii de membru
Orice membru se poate retrage în orice moment, printr-o notificare scrisã adresatã Consiliului director. Consiliul director îi poate retrage calitatea de membru persoanei care nu reuşeşte sa-şi menţinã statutul la standardele cerute.

6. Consiliul director
a) Patrimoniul şi activitãţile asociaţiei sunt gestionate de cãtre Consiliul director.
b) Consiliul director este format din:
(1) un membru numit de Universitatea din Alberta, de comun acord cu Facultatea de Drept a Universitatii din Alberta, Edmonton, Alberta;
(2) un membru de la instituţia care va gazdui urmãtoarea Conferinţa Internationala a Ombudsmanului;
(3) câte 3 sau 4 membri, aleşi din fiecare regiune în baza urmãtoarelor criterii:
- maximum 3 membri, când numãrul membrilor cu drept de vot este mai mic de 30;
- maximum 4 membri, când numãrul membrilor cu drept de vot este de 30 sau mai mare.
c) Regiunile recunoscute sunt urmãtoarele:
- Africa;
- Asia;
- Australia şi Pacificul;
- Caraibele şi America Latina;
- Europa;
- America de Nord;
- orice alta regiune stabilitã de Consiliul director.
d) (1) Mandatul de director nu va depãşi 4 ani, cu excepţia cazului realegerii sale în funcţie, conform regulilor adoptate de regiunea respectiva;
(2) orice loc rãmas vacant într-o regiune va fi completat de îndatã de regiunea respectiva, conform regulilor adoptate de aceasta;
(3) persoanele nominalizate la art. 6 b) pct. (1)-(3) trebuie sa înainteze acordul lor secretarului executiv;
(4) un director poate fi îndepãrtat din funcţie prin votul membrilor cu drept de vot din regiune.
e) Directorul al cãrui mandat expira pe durata unei întruniri anuale sau speciale va rãmâne în funcţie pana la încheierea acesteia.
f) Directorii care acţioneazã în aceasta calitate pot exercita toate prerogativele asociaţiei, cu excepţia celor prevãzute a fi exercitate de cãtre membrii cu drept de vot la întrunirile acestora, în conformitate cu legea canadiana a asociaţiilor ("Canada Corporations Act") sau cu prezentul statut. Cu toate acestea, în calitatea lor de membri cu drept de vot, directorii pot exercita toate prerogativele asociaţiei, conferite de legea canadiana a asociaţiilor ("Canada Corporations Act") sau de prezentul statut, pentru a fi exercitate de cãtre membrii cu drept de vot la întrunirile acestora.
g) Directorii au urmãtoarele atribuţii:
(1) sa autorizeze periodic cheltuielile efectuate în numele asociaţiei şi sa delege, prin rezoluţie, unuia sau mai multor reprezentanţi oficiali ai asociaţiei, dreptul de a face angajari şi de a plati salariile angajaţilor;
(2) sa efectueze cheltuieli în scopul promovãrii obiectivelor asociaţiei;
(3) sa încheie un contract de tip "trust" cu o societate fiduciara corespunzãtoare, în scopul creãrii unui fond fiduciar pentru capital şi dobânzi asupra cãruia asociaţia sa poatã dispune în interes propriu;
(4) sa solicite ratificarea din partea majoritãţii membrilor cu drept de vot (la reuniunile periodice organizate o data la 4 ani sau în intervalul dintre reuniuni, prin votul prin corespondenta, o data pe an) în cazul propunerilor de modificare a cotizaţiilor pentru membrii cu drept de vot sau pentru membrii asociaţi în anul financiar urmãtor. Cu toate acestea, în intervalul dintre întrunirile membrilor cu drept de vot, Consiliul director poate fixa o cotizatie pentru o anumitã categorie de membri, în condiţii care sa asigure o diferentiere între membrii plãtitori;
(5) sa autorizeze afilierea ca membru a unui candidat care îndeplineşte condiţiile de afiliere chiar şi în situaţia în care acesta nu-şi poate plati cotizatia; acestuia i se poate acorda o scutire parţialã sau totalã de la plata cotizatiei, prin decizia Comitetului executiv, în conformitate cu art. 10 h).
h) Consiliul director va lua mãsurile pe care le considera necesare pentru a oferi asociaţiei posibilitatea de a primi donaţii şi beneficii în vederea realizãrii obiectivelor sale.
i) Periodic, Consiliul director va putea:
(1) sa obţinã sume de bani pe creditul I.I.O., în cuantumul şi în condiţiile pe care le considera potrivite, prin obţinerea de împrumuturi, avansuri, prin eliberarea de cecuri sau prin alte modalitãţi;
(2) sa emita obligaţiuni sau alte titluri ale I.I.O.;
(3) sa gajeze sau sa vândã asemenea obligaţiuni sau titluri pentru sumele şi la preţurile pe care le considera potrivite;
(4) sa instituie orice forma de gaj, ipoteca ori alte garanţii asupra oricãror bunuri, mobile sau imobile, asupra oricãror drepturi, reale sau personale, ori obligaţii, prezente sau viitoare, în tot sau în parte, aflate în patrimoniul I.I.O., sa garanteze toate obligaţiunile ori celelalte titluri ale I.I.O. sau orice sume contractate cu titlu de împrumut ori obligaţii, prezente sau viitoare, ale asociaţiei;
(5) sa delege prerogativele de mai sus, în tot sau în parte, unuia sau mai multor reprezentanţi oficiali ori unuia sau mai multor directori ai I.I.O. pe care Consiliul director îi va desemna în acest scop, în mãsura şi în modalitatea fixate de Consiliul director.
j) Directorii nu vor fi remuneraţi pentru serviciile lor, însã pot primi contravaloarea cheltuielilor de participare la întrunirile anuale sau la cele speciale ale Consiliului director, în baza rezoluţiei acestuia.
În cazul în care preşedintele, vicepreşedintele sau oricare vicepreşedinte regional nu îşi poate îndeplini funcţiile ca urmare a lipsei fondurilor necesare la bugetul instituţiei proprii, pentru acoperirea cheltuielilor de transport, cazare, diurna şi a altor cheltuieli administrative în legatura cu exercitarea atribuţiilor de preşedinte, vicepreşedinte sau vicepreşedinte regional, Consiliul director poate sa autorizeze acordarea unei indemnizaţii rezonabile pentru cuantumul de cheltuieli pe care Consiliul director îl considera necesar.

7. Întrunirile membrilor cu drept de vot şi ale directorilor
a) Întrunirea periodicã a membrilor cu drept de vot va fi organizatã cu ocazia fiecãrei Conferinţe Internaţionale a Ombudsmanului. În anii în care nu se ţin aceste conferinţe internaţionale, membrii cu drept de vot vor da puteri de reprezentare Consiliului director, pe baza unei delegaţii scrise, care va fi depusa la secretarul executiv.
b) Întrunirile speciale ale membrilor cu drept de vot pot fi convocate ori de câte ori Consiliul director considera necesar, din proprie initiativa sau la cererea formulatã în scris de cel puţin o pãtrime din numãrul membrilor cu drept de vot.
c) Imediat dupã încheierea fiecãrei întruniri a membrilor cu drept de vot, Consiliul director se va reuni pentru probleme organizatorice, alegerea reprezentanţilor oficiali şi pentru a conveni alte mãsuri.
d) Consiliul director se va reuni şi anual, în intervalul dintre întrunirile periodice ale membrilor cu drept de vot, într-o localitate din Canada sau din strãinãtate, stabilitã de acesta. Pentru întrunirile organizate în strãinãtate este necesar acordul scris al Consiliului director, care se depune la secretarul executiv.
e) Întrunirile speciale ale Consiliului director vor fi convocate de secretarul executiv, la cererea preşedintelui, a vicepreşedintelui sau a cel puţin o pãtrime din numãrul directorilor, formulatã în scris. Acestea vor avea loc la data, ora şi în localitatea stabilite în cuprinsul convocãrii.
f) Fiecare membru cu drept de vot sau, dupã caz, fiecare director va primi o înştiinţare scrisã cu privire la data şi la locul viitoarei întruniri a membrilor cu drept de vot sau, dupã caz, a directorilor, cu cel puţin 30 de zile înainte de data acesteia, exceptând situaţia în care se întrunesc directorii, în conformitate cu paragraful c) de mai sus.
g) La fiecare întrunire a membrilor cu drept de vot sau, dupã caz, a Consiliului director, lucrãrile vor fi prezidate de preşedinte sau, în lipsa lui, de vicepreşedinte ori, în lipsa acestora, de un preşedinte de şedinţa ales cu majoritatea voturilor exprimate de membrii prezenţi sau, dupã caz, de Consiliul director. Secretariatul va fi asigurat de secretarul executiv sau, în lipsa lui, de o persoana desemnatã de preşedintele de şedinţa.
h) La întrunirile membrilor cu drept de vot pot participa mai mulţi ombudsmani din partea unei singure instituţii, deşi voturile sunt repartizate pe instituţii; în acest caz însã, instituţia respectiva va dispune de un singur vot.

8. Reprezentanţii oficiali ai asociaţiei
a) Reprezentanţii oficiali ai asociaţiei sunt preşedintele, vicepreşedintele, secretarul executiv, trezorierul, precum şi alţi oficiali pe care Consiliul director îi va stabili periodic prin rezoluţie. Reprezentanţii oficiali vor fi persoane fizice, cu capacitate deplina de exerciţiu.
b) Reprezentanţii oficiali ai asociaţiei, cu excepţia secretarului executiv, vor fi aleşi la reuniunea anuala a Consiliului director. Mandatul reprezentantului oficial începe o data cu încheierea întrunirii în cadrul cãreia a fost ales şi înceteazã la terminarea întrunirii în cadrul cãreia a fost desemnat succesorul sau.
c) Consiliul director poate destitui orice reprezentant oficial, funcţionar, angajat sau împuternicit ales sau numit de acesta, oricând considera ca acest lucru este în interesul asociaţiei, fãrã ca prin mãsura demiterii sa se încalce însã eventualele drepturi prevãzute prin contract în favoarea persoanei destituite.
d) Consiliul director are dreptul de a completa orice loc vacant, pentru orice funcţie, indiferent de motivele care au condus la aceasta situaţie.
e) Consiliul director va numi un secretar executiv, ale cãrui îndatoriri sunt stabilite de Consiliul director prin rezoluţie.
Condiţiile de angajare în postul de secretar executiv sunt aprobate de Consiliul director, la recomandarea preşedintelui. Angajarea se face pe baza de contract.
Secretarul executiv poate fi degrevat de îndatoririle sale de cãtre Consiliul director pentru nerespectarea clauzelor din contractul de angajare.
De asemenea, Consiliul director poate numi funcţionari şi împuterniciţi, prin rezoluţie, la recomandarea secretarului executiv.
f) Remuneraţia cuvenitã reprezentanţilor oficiali, funcţionarilor şi imputernicitilor va fi fixatã de Consiliul director, prin rezoluţie. Nici un reprezentant oficial nu va fi exclus de la plata acestei compensaţii, pe motive de cumul cu funcţia de director al asociaţiei.
g) Durata mandatului reprezentanţilor oficial ai asociaţiei, cu excepţia secretarului executiv, este de un an, pana la data alegerii sau numirii în funcţie a succesorilor acestora. Ei pot fi realeşi în funcţie sau li se poate prelungi mandatul cu câte un an.
h) Reprezentanţii oficiali pot demisiona în orice moment, în baza unei instiintari adresate în scris Consiliului director, preşedintelui sau secretarului executiv al asociaţiei. Demisia va produce efecte de la data primirii înştiinţãrii sau de la orice data ulterioara precizatã în cuprinsul acesteia. Acceptarea demisiei nu este necesarã pentru ca ea sa-şi producã efectele, exceptând situaţia în care exista o prevedere expresã în acest sens.
i) Nici un reprezentant oficial, funcţionar sau împuternicit al asociaţiei nu va avea dreptul sau autoritatea de a imprumuta bani în numele şi pe seama acesteia, de a face operaţiuni care sa angajeze asociaţia, de a institui orice forma de gaj sau de ipoteca asupra bunurilor sale mobile sau imobile, exceptând cazul în care Consiliul director i-a delegat secretarului executiv aceste competente, în termenii şi în limitele precizate prin împuternicirea generalã sau specialã.
j) Consiliul director poate propune preşedintelui care şi-a încheiat mandatul sa rãmânã consultant pentru o perioada de cel mult un an.

9. Îndatoririle reprezentanţilor oficiali
a) Preşedintele, atunci când este prezent, prezideazã toate întrunirile membrilor cu drept de vot, ale Consiliului director şi ale Comitetului executiv. El este însãrcinat cu supravegherea generalã a activitãţilor şi a operaţiunilor I.I.O.
b) Vicepreşedintele îndeplineşte obligaţiile şi exercita atribuţiile preşedintelui în absenta sau ca urmare a indisponibilitatii acestuia, precum şi orice alte îndatoriri stabilite periodic de cãtre Consiliul director.
c) Trezorierul are în custodie fondurile şi valorile asociaţiei şi tine evidenta completa şi exactã a veniturilor şi a cheltuielilor în registrele asociaţiei, efectueazã toate depunerile în numerar şi în alte efecte, în numele şi pe seama asociaţiei, în conturile depozitarilor desemnaţi periodic de cãtre Consiliul director. El va efectua plati din fondurile asociaţiei, pe baza de facturi, la ordinul Consiliului director, şi va întocmi o dare de seama asupra tuturor operaţiunilor efectuate în calitate de trezorier, precum şi asupra situaţiei financiare a asociaţiei, pe care o va prezenta preşedintelui şi directorilor cu ocazia întrunirilor periodice ale Consiliului director sau la solicitarea acestora. De asemenea, îndeplineşte orice alte obligaţii stabilite periodic de cãtre Consiliul director. Ca garanţie pentru executarea întocmai a îndatoririlor ce îi revin în exercitarea funcţiei sale şi ca posibilitate de despãgubire a asociaţiei în caz de deces, demisie, retragere sau demitere din funcţie, pentru toate publicaţiile, documentele, facturile, banii sau orice alte bunuri din patrimoniul asociaţiei, aflate în deţinerea şi sub controlul sau, el va depune o suma în numerar, precum şi unul sau mai multe titluri, a cãror valoare sa poatã fi acceptatã de Consiliul director ca fiind satisfãcãtoare.
d) Secretarul executiv:
(1) conduce Secretariatul I.I.O.;
(2) propune Comitetului executiv proiectele speciale ale I.I.O. pentru a fi aprobate de Consiliul director;
(3) rãspunde de publicaţiile I.I.O.;
(4) tine la zi lista cuprinzând sursele de finanţare pe proiecte;
(5) rãspunde la recrutarea noilor membri;
(6) aplica Statutul I.I.O. în conformitate cu legislaţia localã. La recomandarea Consiliului director, el supune Comitetului executiv toate propunerile de amendare a statutului, pentru a fi aprobate de adunarea generalã;
(7) recomanda şi asigura sprijinul administrativ necesar pentru orice ombudsman în legatura cu pregãtirea şi desfãşurarea conferinţelor, atelierelor de lucru şi a altor activitãţi, ca şi pe probleme de consultanţa în legatura cu activitãţile I.I.O.;
(8) identifica resursele corespunzãtoare pentru proiecte specifice, negociaza şi încheie acorduri pentru finanţarea proiectelor;
(9) asigura comunicarea între I.I.O. şi membrii sãi, precum şi cu organizaţiile naţionale şi internaţionale;
(10) dezvolta şi menţine relaţiile cu persoanele şi cu organizaţiile care militeazã pentru promovarea sau apãrarea drepturilor omului;
(11) ia mãsurile necesare pentru asigurarea prezentei I.I.O. pe plan internaţional şi militeazã, îndeosebi, pentru promovarea conceptului de ombudsman, în colaborare cu organizaţiile implicate în apãrarea şi promovarea drepturilor omului;
(12) se îngrijeşte de înregistrarea votului exprimat de membrii cu drept de vot şi de directori, a procesului-verbal încheiat la întrunirile membrilor cu drept de vot, ale Consiliului director şi ale Comitetului executiv, într-unul sau mai multe registre ţinute în acest scop; se îngrijeşte de trimiterea tuturor instiintarilor în legatura cu întrunirile Consiliului director, ale Comitetului executiv şi ale membrilor cu drept de vot, de ţinerea tuturor registrelor asociaţiei în conformitate cu dispoziţiile legale; pãstreazã ştampila asociaţiei şi se îngrijeşte de aplicarea ei pe toate actele încheiate în numele asociaţiei;
(13) supune Consiliului director şi Comitetului executiv un raport anual asupra activitãţii I.I.O., care cuprinde şi raportul cu privire la activitatea secretarului executiv. La fiecare 4 ani, cu ocazia Conferintei Internaţionale a Ombudsmanului, prezintã un raport adunãrii generale;
(14) îndeplineşte toate obligaţiile specifice funcţiei de secretar executiv, precum şi alte îndatoriri stabilite periodic în sarcina sa de cãtre Consiliul director sau de preşedinte;
(15) face parte, în calitate oficialã, din:
- Consiliul director;
- Comisia de afiliere;
- Comisia pentru proiecte speciale;
(16) este membru de jure în Consiliul director, în Comitetul executiv şi în adunarea generalã, însã fãrã drept de vot.
e) Toţi ceilalţi reprezentanţi oficiali aleşi de Consiliul director sunt investiti cu autoritate şi îndeplinesc obligaţiile stabilite periodic de cãtre Consiliul director.
f) Dacã preşedintele şi vicepreşedintele se afla în imposibilitatea de a-şi exercita prerogativele, Consiliul director va numi, prin rezoluţie, un membru al sau pentru a îndeplini obligaţiile preşedintelui pe o perioada determinata.

9A. Reprezentanţii regionali, regiunile şi I.I.O.
a) Regiunile constitutive ale I.I.O. sunt delimitate în vederea realizãrii urmãtoarelor scopuri:
(i) promovarea participãrii regionale la activitãţile I.I.O.;
(ii) descentralizarea activitãţilor I.I.O.
b) O regiune constitutivã include toţi membrii acelei regiuni, în conformitate cu art. 10 g).
c) O data creata, fiecare regiune constitutivã îşi va organiza propriile operaţiuni, într-un termen rezonabil. Membrii cu drept de vot din regiune îşi vor alege un reprezentant, numit "vicepreşedinte regional", din rândul directorilor regionali.
d) Dacã un vicepreşedinte regional este ales de cãtre Consiliul director în funcţia de preşedinte, de vicepreşedinte sau de trezorier, el va trebui sa demisioneze din funcţia de vicepreşedinte regional, iar membrii cu drept de vot din regiune îşi pot alege un nou vicepreşedinte regional.
e) Unul dintre vicepreşedinţii regionali va fi adjunctul preşedintelui I.I.O. pentru regiunea respectiva şi va avea urmãtoarele obligaţii, la nivel regional:
(i) sa reprezinte I.I.O. şi sa-i promoveze obiectivele;
(ii) sa coordoneze activitãţile I.I.O.;
(iii) sa coordoneze operaţiunile de obţinere de fonduri, de finanţare şi de identificare de resurse;
(iv) sa îndeplineascã îndatoririle preşedintelui în limitele competentelor delegate de cãtre preşedinte, cu aprobarea Consiliului director.
f) Fiecare vicepreşedinte regional va stabili, într-un termen rezonabil şi în colaborare cu membrii Consiliului director din regiunea respectiva şi cu membrii cu drept de vot din regiune, procedura prin care membrii regionali ai Consiliului director sa fie aleşi în mod democratic. Dacã procedura nu poate fi convenitã în interiorul regiunii, Comitetul executiv va servi ca mediator şi va facilita realizarea unei înţelegeri cu privire la procedura.
g) Comitetul executiv al asociaţiei va asigura sprijin operational regiunilor constitutive şi membrilor regionali care solicita acest lucru, în vederea optimizarii resurselor, urmãrind activitãţile regiunii constitutive.

10. Comitetul executiv
a) Comitetul executiv al Consiliului director este format din preşedinte, vicepreşedinte, secretar executiv, trezorier. Membrii Comitetului executiv vor decide asupra activitãţilor asociaţiei care necesita o rezolvare în intervalul dintre întrunirile Consiliului director al asociaţiei.
b) Comitetul executiv al Consiliului director va avea deplina autoritate de a exercita toate atribuţiile Consiliului director în perioada când acesta nu se afla în sesiune, cu excepţia urmãtoarelor prerogative: (1) amendarea, adoptarea sau abrogarea statutului asociaţiei; (2) completarea unui loc vacant în cazul membrilor cu drept de vot; (3) amendarea sau abrogarea oricãrei rezoluţii a Consiliului director; (4) amendarea sau abrogarea oricãrei restrictii impuse periodic Comitetului executiv, prin rezoluţia Consiliului director; (5) cele prevãzute la art. 6 g) pct. (1) şi (2) şi art. 6 (i) pct. (1)-(5) inclusiv, exceptând cazul în care suma în cauza nu depãşeşte 5.000 dolari S.U.A. Toate activitãţile Comitetului executiv vor fi raportate Consiliului director la urmãtoarea întrunire a acestuia.
c) Locurile rãmase vacante în Comitetul executiv vor fi completate de cãtre Consiliul director.
d) Comitetul executiv se întruneşte la intervalele stabilite sau la cererea preşedintelui, vicepreşedintelui sau a secretarului executiv, comunicatã tuturor membrilor sãi prin înştiinţare scrisã. Aceste întruniri pot avea loc în Canada sau în strãinãtate. Pentru întrunirile organizate în afarã Canadei, este necesar acordul scris al Comitetului executiv, depus la secretarul executiv.
e) Comitetul executiv îşi fixeazã propriile reguli şi proceduri; majoritatea constituie cvorum. Pentru orice mãsura decisa de Comitetul executiv este necesar votul afirmativ al majoritãţii membrilor sãi.
f) Orice membru al Comitetului executiv poate fi înlocuit sau destituit de cãtre Consiliul director, în orice moment, iar la data încetãrii funcţiei de director înceteazã automat şi calitatea de membru al Comitetului executiv.
g) Ca urmare a cererii primite din partea unei instituţii ombudsman, Comitetul executiv poate redistribui acea instituţie cãtre o alta regiune, din considerente de natura politica, culturalã, lingvistica sau geograficã, sub rezerva acceptãrii de cãtre regiunea primitoare.
Instituţia ombudsman în cauza va transmite o copie de pe cererea sa regiunii constitutive din care face parte, iar Comitetul executiv va solicita opinia acestei regiuni înainte de luarea unei decizii.
h) În cazul în care Comitetul executiv obţine dovezi satisfãcãtoare în legatura cu existenta unor dificultãţi financiare insurmontabile, care impiedica o instituţie ombudsman, fie ca este vorba de una nou-creata sau deja existenta, sa-şi achite cotizatia anuala, în tot sau în parte, el poate acorda instituţiei respective o scutire de plata, provizorie, totalã sau parţialã, pe o durata de un an, aceasta scutire putând fi prelungitã de cãtre Comitetul executiv la prezentarea unor noi dovezi cu privire la existenta în continuare a acestor dificultãţi financiare.

11. Înştiinţãrile
a) În cazurile în care este necesarã trimiterea de instiintari, acestea vor fi redactate şi expediate prin posta, telegrama, telex sau fax fiecãrei persoane îndreptãţite sa primeascã asemenea înştiinţare, la ultima adresa înregistratã în evidentele asociaţiei. În înştiinţarea cu privire la organizarea unei întruniri trebuie sa se menţioneze locul, data şi ora acesteia, precum şi, în cazul unei întruniri cu caracter special, natura problemelor ce vor fi dezbãtute.
b) Ori de câte ori este prevãzutã comunicarea de instiintari în condiţiile legii canadiene a asociaţiilor ("Canada Corporations Act") sau ale prezentului statut, persoana sau persoanele îndreptãţite sa primeascã asemenea instiintari pot renunţa în scris, sub semnatura proprie, la dreptul de a fi înştiinţate, indiferent dacã aceasta renunţare este facuta înainte sau dupã data menţionatã în scris, exceptând situaţiile în care legea dispune altfel.
c) Participarea unei persoane la o întrunire constituie renunţarea la dreptul de a fi instiintata cu privire la organizarea acelei întruniri, cu excepţia cazului în care aceasta participa în scopul declarat de a face obiecţii în legatura cu adoptarea vreunei mãsuri, ca urmare a faptului ca întrunirea nu a fost convocatã sau organizatã statutar.
d) Orice mãsura care poate fi luatã cu ocazia unei întruniri a membrilor cu drept de vot ori, dupã caz, a Consiliului director, a membrilor Comitetului executiv sau a oricãrei comisii poate fi decisa şi fãrã organizarea unei asemenea întruniri, în cazul prezentãrii unui acord scris cu privire la conţinutul unei astfel de mãsuri, care sa fie semnat de toţi membrii cu drept de vot ori, dupã caz, de directorii sau de membrii Comitetului executiv ori ai altor comisii, şi depus la secretarul executiv al asociaţiei. Înştiinţãrile vor fi trimise cu cel puţin 14 zile înainte de data întrunirii. Reuniunile de urgenta pot fi organizate în funcţie de necesitaţi, cu condiţia sa fie anunţate în scris cu 48 de ore înainte.

12. Garanţii
Consiliul director poate cere unora sau tuturor reprezentanţilor oficiali sa depunã o garanţie pentru suma pe care o va considera necesarã.

13. Cvorum şi majoritate pentru decizii
a) Cvorumul necesar pentru organizarea oricãrei întruniri a membrilor cu drept de vot sau, dupã caz, a Consiliului director va fi majoritatea membrilor cu drept de vot sau, dupã caz, a Consiliului director.
b) Pentru a trece orice moţiune în cadrul oricãrei întruniri a membrilor cu drept de vot sau, dupã caz, a Consiliului director este necesarã majoritatea membrilor cu drept de vot prezenţi sau, dupã caz, a Consiliului director, cu excepţia cazurilor în care legea canadiana a asociaţiilor ("Canada Corporations Act") sau prezentul statut dispune altfel.

14. Alte comisii
Ori de câte ori considera necesar sau în mod periodic, Consiliul director poate infiinta comisii permanente şi/sau speciale formate din una sau mai multe persoane, dintre care cel puţin una sa fie membru al Consiliului director, numita de preşedinte, care sa îndeplineascã sarcinile, sa efectueze investigaţiile şi sa întocmeascã rapoartele stabilite de Consiliul director prin rezoluţie. Aceste comisii îşi vor stabili modul propriu de organizare, precum şi data, ora şi locul întrunirilor, dacã prin rezoluţie nu s-a prevãzut altfel. În caz de absenta sau de descalificare a unui membru al comisiei, membrul sau membrii comisiei prezenţi la întrunire vor putea numi, în unanimitate, o alta persoana în locul celui absent sau descalificat, care sa ia parte la întrunire, indiferent dacã este sau nu este întrunit cvorumul necesar.
Preşedintele poate infiinta o comisie care sa îl asiste pe secretarul executiv la stabilirea surselor de finanţare.

15. Întrunirile prin telefon
Unul sau mai mulţi membri cu drept de vot sau, dupã ca, membri ai Consiliului director, ai Comitetului executiv sau ai oricãrei comisii pot participa la întrunirile membrilor cu drept de vot sau, dupã caz, ale Consiliului director, Comitetului executiv sau ale oricãrei comisii prin intermediul instalaţiilor de teleconferinta sau al echipamentelor similare, prin care toţi participanţii se pot auzi unii pe alţii.

16. Înscrisurile şi documentele
a) Toate cecurile şi ordinele de plata vor fi semnate în numele asociaţiei şi vor fi contrasemnate de reprezentanţii oficiali sau de împuterniciţii asociaţiei, pe care Consiliul director îi desemneazã periodic în acest scop.
b) Toate contractele, actele şi înscrisurile vor fi semnate în numele asociaţiei şi vor fi contrasemnate de reprezentanţii oficiali sau de împuterniciţii desemnaţi periodic în acest scop de cãtre Consiliul director.
c) Toate contractele, actele şi înscrisurile pe care trebuie aplicatã ştampila asociaţiei vor fi stampilate de reprezentanţii oficiali sau de împuterniciţii desemnaţi periodic în acest scop de cãtre Consiliul director.

17. Dizolvare
Asociaţia se poate dizolva în conformitate cu legislaţia canadiana în vigoare la data dizolvãrii. Directorii nu vor avea dreptul de a participa la repartizarea bunurilor asociaţiei, iar acestea vor fi distribuite potrivit scopurilor şi obiectivelor precizate la art. 4.

18. Contabilitatea asociaţiei
a) Asociaţia va tine registre contabile care sa reflecte:
- veniturile şi cheltuielile asociaţiei, detaliate;
- bunurile aflate în patrimoniul asociaţiei;
- obligaţiile financiare ale asociaţiei;
- detalii ale plãţii cotizaţiilor de cãtre membri.
b) Conturile asociaţiei vor fi verificate anual de cãtre un cenzor din afarã asociaţiei, desemnat în conformitate cu art. 19.
c) Anul financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie.
d) Situaţia contabila pe venituri şi cheltuieli şi bilanţul contabil vor fi întocmite pana la sfârşitul fiecãrui an financiar, iar o copie de pe aceste documente li se va transmite membrilor cu drept de vot ai asociaţiei, care şi-au achitat cotizatia. Situaţia contabila pe venituri şi cheltuieli şi bilanţul contabil trebuie efectuate în conformitate cu normele contabile relevante şi vor fi însoţite de o declaraţie a cenzorului, prin care se atesta ca acestea reflecta situaţia financiarã exactã a asociaţiei, ca bunurile din patrimoniu au fost verificate, iar valorile sunt corect înregistrate.

19. Cenzorii
a) La fiecare întrunire ordinarã a membrilor cu drept de vot, aceştia vor numi un cenzor care sa verifice contabilitatea asociaţiei. Cenzorul poate funcţiona pana la urmãtoarea întrunire ordinarã a membrilor cu drept de vot şi poate fi reales. Ori de câte ori funcţia de cenzor rãmâne vacanta, Consiliul director va numi o alta persoana. Remuneraţia cuvenitã cenzorului va fi stabilitã de cãtre Consiliul director.
b) Consiliul director va prezenta membrilor cu drept de vot date cu privire la profilul moral şi profesional al persoanei care urmeazã a fi numita în funcţia de cenzor.

20. Despãgubiri pentru directori, reprezentanţii oficiali, funcţionari sau împuterniciţi
Orice persoana care a fost sau este parte sau orice persoana care poate deveni parte în cadrul unei proceduri sau acţiuni de natura civilã, penalã, administrativã ori disciplinarã, fie aceasta iminenta, aflatã în curs sau finalizatã, în virtutea faptului ca deţine sau a deţinut calitatea de director, reprezentant oficial, funcţionar sau membru cu drept de vot al asociaţiei ori ca îndeplineşte sau a îndeplinit, la cererea asociaţiei, funcţia de director, reprezentant oficial, funcţionar sau membru cu drept de vot în cadrul unei alte asociaţii, va putea fi despagubita integral de asociaţie, în conformitate cu legislaţia canadiana în vigoare la data acordãrii acestor despãgubiri. Acest drept de despãgubire va putea fi transferat în beneficiul moştenitorilor, al executorilor testamentari şi al administratorilor acestei persoane, fãrã a exclude celelalte despãgubiri la care persoana este indreptatita în calitate de director, reprezentant oficial, funcţionar sau membru cu drept de vot al asociaţiei sau în orice alta calitate în baza legii, statutului, convenţiei sau a votului exprimat de membrii cu drept de vot şi de directorii asociaţiei, ori în alt mod, şi va fi extins asupra persoanei în cauza şi dupã încetarea calitãţii de director, reprezentant oficial, funcţionar sau membru cu drept de vot al asociaţiei.

21. Directori onorifici
Consiliul director poate alege unul sau 2 directori onorifici, care vor avea drepturile stabilite prin rezoluţie de cãtre acesta, exceptând dreptul de vot la întrunirile acestuia. Mandatul de director onorific începe la încheierea întrunirii la care acesta a fost ales şi va inceta la încheierea urmãtoarei întruniri anuale a Consiliului director. Directorii onorifici pot fi realeşi pentru unul sau mai multe mandate suplimentare de câte un an.

22. Amendamente
Statutul asociaţiei va fi adoptat şi poate fi amendat sau abrogat cu majoritatea voturilor exprimate de membrii cu drept de vot prezenţi la o întrunire convocatã cu respectarea procedurii, dupã comunicarea instiintarilor, în acest sens, cãtre membrii cu drept de vot. În cazul în care Consiliul director considera ca problema în cauza prezintã caracter de urgenta, decizia cu privire la un amendament poate fi luatã de majoritatea membrilor cu drept de vot şi comunicatã prin posta, telefon sau fax, dupã înştiinţarea, în acest sens, a membrilor cu drept de vot. Asemenea amendamente trebuie prezentate spre confirmare la urmãtoarea întrunire a membrilor cu drept de vot. Orice adoptare, abrogare sau amendare a statutului nu va intra însã în vigoare înainte de obţinerea unei aprobãri a procesului-verbal din partea Ministerului Consumatorilor şi Afacerilor Corporative, în conformitate cu legea canadiana a asociaţiilor ("Canada Corporations Act"). Amendamentele pe care Consiliul director le considera ca având caracter administrativ pot fi aprobate prin hotãrârea acestuia.

STATUTUL
ASOCIAŢIEI "INSTITUTUL EUROPEAN AL OMBUDSMANULUI" (I.E.O.)

ART. 1
Denumirea şi sediul asociaţiei
Denumirea asociaţiei este "Institutul European al Ombudsmanului". Sediul asociaţiei se afla la Innsbruck, Austria.
ART. 2
Obiectivele asociaţiei
Asociaţia este o organizaţie ştiinţificã independenta, nonprofit, având urmãtoarele obiective:
(1) abordarea în mod ştiinţific a problemelor care privesc drepturile omului, protecţia drepturilor civile şi instituţiile ombudsman la nivel regional, naţional, european şi internaţional;
(2) implicarea în activitatea de cercetare în acest domeniu;
(3) propagarea şi promovarea conceptului de ombudsman;
(4) cooperarea cu instituţiile din Austria, din Europa şi cu cele internaţionale care impartasesc cu scop identic sau similar;
(5) acordarea de sprijin ştiinţific instituţiilor ombudsman din Austria şi din strãinãtate;
(6) promovarea schimburilor de experienta la nivel naţional, european şi internaţional.
ART. 3
Realizarea obiectivelor asociaţiei
Pentru a-şi îndeplini obiectivele, asociaţia:
(1) editeazã şi promoveazã publicaţii;
(2) organizeazã sau participa la evenimente importante;
(3) emite avize consultative;
(4) urmãreşte desfãşurarea activitãţilor care vin în sprijinul asociaţiei şi corespund obiectivelor acesteia;
(5) realizeazã o arhiva ştiinţificã.
ART. 4
Principiile asociaţiei
În desfãşurarea activitãţilor sale, asociaţia trebuie sa se conducã dupã urmãtoarele principii:
(1) caracterul ştiinţific: asociaţia va face apel la argumente rationale în formularea opiniilor şi a avizelor consultative şi în realizarea dezbaterilor;
(2) serviciul public: asociaţia va presta activitãţi în beneficiul publicului larg;
(3) autonomia: asociaţia îşi va stabili propriile prioritati în programul de activitãţi şi va decide singura asupra modului de realizare a acestora;
(4) internationalism.
ART. 5
Finanţarea asociaţiei
Asociaţia este finanţatã pe baza de:
(1) cotizatii ale membrilor;
(2) subvenţii de la autoritãţi publice;
(3) cadouri şi donaţii de la prieteni şi sustinatori;
(4) venituri din propria activitate, în special încasãrile provenite din activitãţi şi din contribuţii pentru serviciile prestate.
ART. 6
Categorii de membri şi acceptarea de noi membri
Asociaţia are urmãtoarele categorii de membri:
(1) Membri ordinari
Membru ordinar poate fi o persoana fizica sau juridicã angrenata în problemele instituţiei ombudsman şi care a consimţit la scopurile asociaţiei.
(2) Membri extraordinari
Membru extraordinar poate fi o persoana fizica sau juridicã:
a) al carei interes pentru asociaţie este de asa natura încât poate şi doreşte sa promoveze activitãţile acesteia;
b) care se implica în problemele referitoare la ombudsmanii europeni, fãrã sa fie însã din Europa.
(3) Preşedinte de onoare, membri de onoare
Preşedinte de onoare şi membru de onoare al asociaţiei pot fi persoane fizice sau juridice care au adus servicii deosebite asociaţiei. Aceştia sunt aleşi pe viata de cãtre adunarea generalã, pe baza unei cereri unanime din partea Consiliului director.
(4) Consiliul director decide asupra admiterii membrilor ordinari sau extraordinari, iar adunarea generalã hotãrãşte asupra contestaţiilor la decizia Consiliului director.
(5) Încã înainte de constituirea asociaţiei, membrii fondatori pot admite membri cu titlu provizoriu. Aceasta calitate nu va fi însã validatã decât dupã constituirea legalã a asociaţiei.
ART. 7
Drepturile şi obligaţiile membrilor
Toţi membrii au dreptul de a face cereri în fata adunãrii generale şi a Consiliului director în legatura cu obligaţiile ce revin acestor organe. Propunerile de membri pentru Consiliul director pot fi înaintate de membrii ordinari înãuntrul perioadei de depunere a candidaturilor şi trebuie sa conţinã o declaraţie de acceptare a funcţiei din partea persoanei propuse drept candidat, în cazul în care aceasta va fi aleasã.
Membrii ordinari, preşedintele de onoare şi membrii de onoare beneficiazã de un loc în adunarea generalã şi au drept de vot.
Membrii extraordinari pot participa la adunarea generalã - cu câte un delegat fiecare -, însã numai cu titlu consultativ.
Toţi membrii sunt îndreptãţiţi sa beneficieze de facilitãţile asociaţiei şi sa primeascã publicaţiile sale. Ei sunt obligaţi sa facã tot posibilul pentru a promova obiectivele asociaţiei, sa respecte statutul şi rezoluţiile statutare adoptate de organele asociaţiei şi, în special, sa transmitã acesteia, gratuit, rapoartele şi lucrãrile importante pe care le-au întocmit.
Se va asigura redactarea documentelor în mai multe limbi, în cazul în care subiectul tratat o permite. Detaliile vor fi stabilite de cãtre Consiliul director.
ART. 8
Încetarea calitãţii de membru
Calitatea de membru înceteazã prin deces (pentru persoanele juridice, prin pierderea personalitãţii juridice). Toţi membrii au dreptul de a se retrage din asociaţie în orice moment, cu condiţia sa notifice acest lucru în prealabil, printr-o înştiinţare care sa poatã fi verificata. Cotizaţiile neplãtite încã pe anul calendaristic în curs vor trebui însã achitate integral. Adunarea generalã are dreptul sa anuleze calitatea de membru, în cazul în care membrii respectivi nu mai îndeplinesc condiţiile necesare.
Adunarea generalã are dreptul sa-i excludã pe membrii care au încãlcat principiile asociaţiei, i-au adus atingere reputaţiei sau au acţionat impotriva statutului şi rezolutiilor acesteia.
Membrii ordinari şi extraordinari care, dupã primirea a doua instiintari scrise, nu îşi achitã cotizaţiile restante îşi pierd automat calitatea de membru.
ART. 9
Înfiinţarea de secţii
Adunarea generalã are dreptul sa decidã înfiinţarea de secţii în cadrul asociaţiei, specializate în domenii de interes deosebit pentru membri.
Consiliul director este însãrcinat cu coordonarea activitãţii secţiilor. La fiecare adunare generalã va fi prezentat un raport asupra activitãţilor secţiilor.
ART. 10
Organele asociaţiei
Organele asociaţiei sunt urmãtoarele:
(1) adunarea generalã;
(2) Consiliul director;
(3) preşedintele;
(4) cenzorii;
(5) tribunalul de arbitraj.
ART. 11
Adunarea generalã
Adunarea generalã este alcãtuitã din: membri ordinari, care beneficiazã de drept de vot, preşedintele de onoare, membri de onoare şi membri extraordinari, care participa cu rol consultativ.
Adunarea generalã ordinarã este convocatã la fiecare 2 ani şi se tine, în mãsura posibilului, cu ocazia Conferintei Europene a Ombudsmanului sau a unei conferinţe internaţionale a ombudsmanului. Convocarea se face de cãtre preşedinte sau, în caz de indisponibilitate a acestuia, de cãtre un vicepreşedinte al asociaţiei.
Adunarea generalã extraordinarã este convocatã de preşedinte sau, în caz de indisponibilitate a acestuia, de un vicepreşedinte, atunci când trebuie luate hotãrâri importante, ori la cererea a cel puţin o cincime din numãrul membrilor ordinari, comunicatã în scris pentru înscrierea pe ordinea de zi; în acest din urma caz, convocarea se va face în termen de cel mult o luna.
Convocarea adunãrii generale se face prin trimiterea de instiintari, în scris, tuturor membrilor, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data întrunirii adunãrii generale, în care se va mentiona şi proiectul ordinii de zi. Cererile din partea membrilor trebuie înaintate din timp, astfel încât ele sa ajungã la secretariatul adunãrii generale cel mai târziu cu 3 zile înainte. În cazul în care asemenea cereri nu sunt incluse pe ordinea de zi, ele nu pot fi supuse la vot, cu excepţia situaţiei în care sunt prezenţi mai mult de jumãtate din numãrul membrilor cu drept de vot.
Adunarea generalã îşi rezerva urmãtoarele drepturi:
(1) sa aleagã preşedintele, 2 vicepreşedinţi şi membrii Consiliului director;
(2) sa aleagã 2 cenzori;
(3) sa stabileascã cotizaţiile membrilor;
(4) sa adopte rezoluţii de modificare a statutului;
(5) sa adopte rezoluţii cu privire la acordarea de onoruri speciale din partea asociaţiei persoanelor care i-au adus servicii deosebite, îndeosebi cu privire la alegerea preşedintelui de onoare şi a membrilor de onoare;
(6) sa aprobe rapoartele Consiliului director, ale cenzorilor şi ale secţiilor;
(7) sa aprobe formal actele Consiliului director;
(8) sa înfiinţeze secţii;
(9) sa stabileascã data şi locul urmãtoarei Conferinţe Europene a Ombudsmanului;
(10) sa adopte hotãrârea de dizolvare a asociaţiei.
Cvorumul adunãrii generale este constituit în prezenta a cel puţin jumãtate din numãrul membrilor ordinari. Toate voturile şi rezoluţiile adunãrii generale necesita o majoritate simpla a membrilor cu drept de vot prezenţi. În cazul adoptãrii rezolutiilor de la pct. (4), (8) şi (10) de mai sus, este necesarã însã o majoritate de trei pãtrimi din numãrul membrilor cu drept de vot prezenţi.
Dacã adunarea generalã nu a reuşit sa constituie cvorum la data stabilitã pentru întrunire, persoana care prezideazã şedinţa trebuie sa anunţe acest lucru. Dupã trecerea a 30 de minute, se va considera ca adunarea generalã constituie cvorum, indiferent de numãrul persoanelor participante.
Adunarea generalã este prezidata de preşedinte sau, în lipsa acestuia, de un vicepreşedinte.
ART. 12
Consiliul director
Consiliul director este ales dintre membrii ordinari ai asociaţiei şi este format din:
- preşedinte;
- 2 vicepreşedinţi;
- secretar;
- casier;
- un reprezentant al fiecãrei secţii;
- cel puţin 3 membri, dar nu mai mult de 10 membri suplimentari, în funcţie de numãrul membrilor asociaţiei.
Dacã a fost ales un preşedinte de onoare, acesta va face parte din Consiliul director, având rol consultativ. Consiliul director va numi un reprezentant pentru casier şi secretar, dacã acest lucru este necesar.
Consiliul director este ales pe o perioada de 2 ani, însã va fi menţinut în funcţie pana la alegerea noului consiliu director. La încetarea mandatului de ombudsman, persoana respectiva îşi încheie şi funcţia ori calitatea de membru în Consiliul director. Consiliul director are dreptul sa coopteze noi membri.
Consiliul director se constituie în cvorum în prezenta a 5 membri. Abţinerea de la vot este permisã. Hotãrârile Consiliului director se iau cu majoritate de voturi; în caz de egalitate, votul preşedintelui va decide.
Consiliul director rãspunde de toate problemele care nu sunt de competenta celorlalte organe ale asociaţiei, în special de aprobarea bugetului anual şi a exerciţiului financiar.
Consiliul director se va întruni de cel puţin doua ori pe an şi, la cererea a cel puţin 3 membri ai sãi, se va reuni la sediul asociaţiei în termen de o luna de la data primirii acestei cereri.
Consiliul director va alege unul dintre membrii sãi în funcţia de secretar executiv, care sa fie disponibil permanent la sediul asociaţiei. Acesta va fi însãrcinat cu conducerea activitãţilor curente şi cu orice alte probleme ce i-au fost încredinţate de Consiliul director.
ART. 13
Preşedintele
Preşedintele este ales pe o perioada de 2 ani, fãrã dreptul de a fi reales la urmãtoarele alegeri.
Preşedintele reprezintã asociaţia, convoacã adunarea generalã şi întrunirile Consiliului director şi prezideazã şedinţele.
Dacã preşedintele este absent sau împiedicat în orice alt mod de a-şi exercita atribuţiile, el va fi reprezentat de un vicepreşedinte.
Preşedintele sau, în lipsa lui, un vicepreşedinte va avea drept de semnatura din partea asociaţiei, iar în problemele financiare, împreunã cu casierul. Membrul Consiliului director care îndeplineşte funcţia de secretar executiv are drept de semnatura pentru activitãţile curente, precum şi în alte probleme ce i-au fost încredinţate de Consiliul director (art. 12).
ART. 14
Cenzorii
Cei 2 cenzori aleşi din rândul membrilor ordinari rãspund de verificarea modului în care este condusã gestiunea financiarã a asociaţiei şi prezintã adunãrii generale un raport scris. Membrilor Consiliului director le este interzis sa fie cenzori.
ART. 15
Rambursarea cheltuielilor
Cheltuielile necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor de cãtre persoanele care deţin funcţii în asociaţie nu se ramburseazã de cãtre asociaţie. Cu toate acestea, Consiliul director poate decide rambursarea parţialã sau integrala a cheltuielilor ocazionate de executarea unui contract.
ART. 16
Tribunalul de arbitraj
În cazul unui litigiu nãscut în legatura cu raporturile asociaţiei, atât între Consiliul director şi membrii individuali, cat şi între membrii individuali, tribunalul de arbitraj va soluţiona cauza printr-o hotãrâre definitiva, în cadrul asociaţiei. Tribunalul va fi constituit astfel încât fiecare parte sa-şi poatã numi câte 2 arbitri, care îl vor desemna apoi pe cel de-al cincilea arbitru în calitate de preşedinte. În caz de dezacord cu privire la alegerea preşedintelui, desemnarea acestuia se face prin tragere la sorţi dintre persoanele propuse anterior.
Arbitrii vor judeca pe baza statutului, a rezolutiilor adunãrii generale şi a principiilor generale de drept, iar hotãrârile se pronunţa cu majoritate simpla. Hotãrârile rãmân definitive în interiorul asociaţiei şi se comunica celor doua pãrţi, precum şi Consiliului director, în termen de 6 sãptãmâni.
ART. 17
Dizolvarea asociaţiei
În cazul dizolvãrii asociaţiei, bunurile aflate în patrimoniul acesteia vor fi repartizate în scopuri care sa rãspundã interesului publicului larg, în spiritul art. 2 din statut. Adunarea generalã va decide în legatura cu aceasta mãsura.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016