Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 203 din 29 iunie 2005  pentru ratificarea Acordului de sediu dintre Guvernul Romaniei si Biroul Coordonatorului Special al Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est, semnat la Bucuresti la 16 iulie 2003    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 203 din 29 iunie 2005 pentru ratificarea Acordului de sediu dintre Guvernul Romaniei si Biroul Coordonatorului Special al Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est, semnat la Bucuresti la 16 iulie 2003

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 600 din 12 iulie 2005
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se ratificã Acordul de sediu dintre Guvernul României şi Biroul Coordonatorului Special al Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est, semnat la Bucureşti la 16 iulie 2003.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NĂSTASE

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucuresti, 29 iunie 2005.
Nr. 203.

ACORD DE SEDIU
între Guvernul României şi Biroul Coordonatorului
Special al Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est

Guvernul României şi Biroul Coordonatorului Special al Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (denumite în continuare pãrţi contractante),
având în vedere cã Grupul regional director (compus din reprezentanţi la nivel înalt, numiţi de guvernele statelor din Europa de Sud-Est) şi Grupul consultativ şi de contact (compus din reprezentanţi ai Comisiei Europene, Consiliului Europei, Europol, Interpol, OSCE, SECI, ICE şi ai Iniţiativei Adriatice-Sud-Est Europene) au creat Iniţiativa Pactului de Stabilitate de Combatere a Crimei Organizate, sprijinitã de un secretariat executiv,
având în vedere cã sediul Secretariatului executiv al Iniţiativei Pactului de Stabilitate de Combatere a Crimei Organizate (denumit în continuare Secretariatul SPOC) este stabilit la Bucureşti, România,
ţinând seama de importanţa asigurãrii unei funcţionãri adecvate a Secretariatului SPOC în România,
reafirmând intenţia României de a oferi întreaga gamã de privilegii, imunitãţi şi facilitãţi Secretariatului SPOC, astfel încât acesta sã îşi poatã îndeplini în mod deplin şi eficient responsabilitãţile şi sarcinile,
în scopul de a defini statutul juridic al Secretariatului SPOC, al membrilor sãi şi al altor persoane menţionate în prezentul acord,
dorind sã aplice privilegiile şi imunitãţile sediului Secretariatului SPOC, ale membrilor sãi şi ale altor persoane menţionate în prezentul acord, serviciile şi aranjamentele de securitate, precum şi alte facilitãţi asigurate de statul gazdã,
au convenit urmãtoarele:

ART. 1
Definiţii
În sensul prezentului acord:
a) stat gazdã înseamnã România;
b) Guvern înseamnã Guvernul României;
c) autoritãţile competente din România înseamnã autoritãţile centrale şi locale din România, în funcţie de sensul prevederilor relevante ale acestui acord şi în conformitate cu legislaţia românã;
d) sediu înseamnã clãdirile, dependinţele şi terenul aferent acestora, folosite de Secretariatul SPOC, în mod permanent sau temporar, pentru îndeplinirea funcţiilor sale oficiale;
e) Iniţiativa SPOC înseamnã Iniţiativa Pactului de Stabilitate de Combatere a Crimei Organizate, stabilitã sub egida Mesei de lucru III a Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est;
f) Secretariatul SPOC înseamnã organul operaţional de sprijin al Iniţiativei SPOC;
g) membrii Secretariatului SPOC înseamnã personalul angajat în îndeplinirea activitãţilor Secretariatului SPOC, compus, dar nu limitat la secretarul executiv al Iniţiativei SPOC ca şef al Secretariatului SPOC, un expert juridic şi un asistent;
h) şeful Secretariatului SPOC înseamnã secretarul executiv al Iniţiativei SPOC;
i) membri de familie înseamnã soţia/soţul şi persoanele aflate în întreţinerea membrilor Secretariatului SPOC;
j) experţi înseamnã persoanele care îndeplinesc misiuni autorizate de Secretariatul SPOC, activând în cadrul unor organisme subsidiare ale acestuia sau în orice mod, la cererea sa, în consultare cu Secretariatul SPOC;
k) donaţie înseamnã asistenţa financiarã, tehnicã sau de orice altã naturã destinatã a susţine bugetul Secretariatului SPOC;
l) reuniuni convocate de Secretariatul SPOC înseamnã orice reuniune a oricãrui organ ori organ subsidiar al Secretariatului SPOC sau orice conferinţã internaţionalã ori întrunire convocatã de Secretariatul SPOC ori sub egida sa;
m) proprietatea Secretariatului SPOC înseamnã orice bunuri şi fonduri care aparţin Secretariatului SPOC sau care sunt deţinute ori administrate de Secretariatul SPOC, în scopul funcţionãrii sale, precum şi toate veniturile Secretariatului SPOC;
n) arhivele Secretariatului SPOC înseamnã toate dosarele, corespondenţa, documentele, manuscrisele, programele pentru computer, fotografiile, filmele, înregistrãrile video şi audio şi orice altã informaţie care aparţine ori este deţinutã de Secretariatul SPOC sau de oricare dintre membrii sãi;
o) Convenţia de la Viena înseamnã Convenţia cu privire la relaţiile diplomatice, adoptatã la Viena la 18 aprilie 1961.
ART. 2
Personalitatea juridicã
Secretariatul SPOC are personalitate juridicã. În special, el va avea capacitatea de a:
a) încheia contracte;
b) dobândi şi dispune de bunuri mobile;
c) dobândi şi dispune de bunuri imobile în conformitate cu legislaţia românã;
d) sta în justiţie.
ART. 3
Libertatea întrunirilor
1. Guvernul recunoaşte dreptul Secretariatului SPOC de a organiza reuniuni în cadrul sediului sau, cu sprijinul autoritãţilor competente din România, în orice alt loc în statul gazdã.
2. Guvernul garanteazã Secretariatului SPOC libertatea deplinã de întrunire, de exprimare şi de decizie. Guvernul va întreprinde toate demersurile necesare pentru a garanta cã nu existã nici un impediment în desfãşurarea oricãrei reuniuni organizate de Secretariatul SPOC.
ART. 4
Imunitatea de jurisdicţie
1. În îndeplinirea activitãţilor sale oficiale Secretariatul SPOC se va bucura de imunitate de jurisdicţie, cu urmãtoarele excepţii:
a) o acţiune civilã intentatã de un terţ pentru daune rezultând dintr-un accident cauzat de un vehicul care aparţine sau care este utilizat în numele Secretariatului SPOC, atunci când aceste daune nu pot fi acoperite prin asigurare;
b) o acţiune civilã întemeiatã pe o obligaţie contractualã a Secretariatului SPOC;
c) o cerere reconvenţionalã legatã în mod direct de procedurile instituite de Secretariatul SPOC.
2. Fãrã a se încãlca prevederile paragrafului 1, proprietatea Secretariatului SPOC, indiferent unde se aflã şi cine o deţine, va fi imunã de la percheziţie, sechestru, poprire, confiscare, rechiziţie şi expropriere sau de la orice altã formã de imixtiune de naturã administrativã, judiciarã ori legislativã.
3. Prevederile paragrafului 2 nu se vor aplica în urmãtoarele cazuri:
a) dacã astfel de mãsuri sunt necesare temporar în vederea investigãrii unui accident în care a fost implicat un vehicul aparţinând Secretariatului SPOC sau utilizat în numele sãu şi în vederea desfãşurãrii unei anchete legate de un astfel de accident;
b) în orice alt caz particular în care Secretariatul SPOC a renunţat expres la imunitatea sa de jurisdicţie.
4. Secretariatul SPOC poate renunţa în mod expres, în anumite cazuri, la imunitatea sa de jurisdicţie.
5. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie nu se va extinde asupra nici unei mãsuri de executare.
ART. 5
Inviolabilitatea arhivelor, echipamentului şi a altor materiale
1. Arhivele Secretariatului SPOC, oriunde se aflã şi oricine le deţine, indiferent în ce formã, vor fi în orice moment inviolabile.
2. Echipamentul şi alte materiale necesare activitãţilor Secretariatului SPOC vor fi în orice moment inviolabile.
ART. 6
Sediul
1. Autoritãţile competente din România vor întreprinde toate mãsurile necesare pentru a garanta cã Secretariatul SPOC nu va fi deposedat în totalitate sau în parte de sediul sãu.
2. În cazul dizolvãrii Secretariatului SPOC, folosinţa asupra sediului, asiguratã gratuit de Guvern, în conformitate cu art. 7 paragraful 1 şi art. 12 paragraful 1, va reveni Guvernului.
ART. 7
Legea şi autoritatea în sediu
1. Sediul Secretariatului SPOC este situat în Bucureşti, în cadrul Palatului Parlamentului sau în altã parte, dupã cum vor decide ulterior pãrţile contractante. Aranjamentele pentru spaţiul birourilor Secretariatului SPOC sunt cuprinse în anexa la prezentul acord, care constituie parte integrantã a acestuia.
2. Guvernul recunoaşte inviolabilitatea în orice moment a sediului, care se va afla sub controlul şi autoritatea Secretariatului SPOC, în conformitate cu prezentul acord.
3. Secretariatul SPOC are competenţa de a emite reglementãri aplicabile în sediu, cu respectarea prevederilor prezentului acord, în scopul stabilirii condiţiilor necesare exercitãrii depline a funcţiilor sale.
4. În principiu, în interiorul sediului Secretariatului SPOC se aplicã legea românã. Cu toate acestea, nici o lege românã nu se va aplica în interiorul sediului dacã ea este incompatibilã cu prevederile prezentului acord sau cu o reglementare a Secretariatului SPOC, emisã în conformitate cu acest articol.
5. Orice diferend între pãrţile contractante, care cade sub incidenţa acestui articol, va fi imediat soluţionat în conformitate cu procedura stabilitã în art. 22. Pe toatã durata soluţionãrii diferendului se vor aplica reglementãrile Secretariatului SPOC.
6. Secretariatul SPOC va informa Guvernul asupra reglementãrilor prevãzute în paragraful 3.
7. Orice reprezentant al statului gazdã nu îşi va exercita autoritatea în vederea pãtrunderii în sediu, cu excepţia cazului în care o aprobare expresã prealabilã a fost emisã de cãtre sau în numele şefului Secretariatului SPOC. Orice persoanã care pãtrunde în sediu cu aprobarea şefului Secretariatului SPOC va pãrãsi imediat sediul dacã i se va cere de cãtre sau în numele şefului Secretariatului SPOC.
8. Respectarea acestui articol nu va împiedica aplicarea corespunzãtoare a normelor de protecţie împotriva incendiilor şi a reglementãrilor privind siguranţa publicã ale autoritãţilor competente din România. În caz de incendiu sau de alt dezastru similar, care ameninţã siguranţa publicã şi necesitã o acţiune de protecţie imediatã, este prezumat acordul şefului Secretariatului SPOC de a se pãtrunde în sediu, dacã el sau un reprezentant autorizat al sãu nu poate fi gãsit, în scopul desfãşurãrii acţiunilor de protecţie necesare.
9. Şeful Secretariatului SPOC va adopta mãsurile necesare pentru a împiedica folosirea sediului ca refugiu pentru persoanele care se sustrag arestãrii în baza legii române, care sunt urmãrite de autoritãţile competente din România pentru a fi extrãdate sau care încearcã sã se sustragã procedurilor judiciare.
10. Secretariatul SPOC va adopta un sistem contabil în conformitate cu standardele internaţionale general recunoscute în materie de audit, adecvate unui audit efectuat de experţi internaţionali în domeniu.
ART. 8
Protecţia sediului
1. Autoritãţile competente din România vor întreprinde mãsurile necesare pentru a se asigura cã securitatea şi liniştea sediului nu sunt ameninţate de nici o persoanã sau de nici un grup de persoane care ar încerca sã pãtrundã în sediu fãrã autorizare ori care ar tulbura liniştea publicã în vecinãtatea imediatã a sediului.
2. La solicitarea şefului Secretariatului SPOC, autoritãţile competente din România vor asigura personal de pazã, în numãr suficient, pentru respectarea legii şi ordinii în sediu.
3. Autoritãţile competente din România vor lua toate mãsurile necesare pentru a se asigura cã aspectul sediului nu este prejudiciat şi cã utilizarea sediului nu este obstrucţionatã ca urmare a folosirii terenului şi clãdirilor din vecinãtatea sediului. Secretariatul SPOC va întreprinde toate mãsurile rezonabile pentru a se asigura cã folosirea sediului nu afecteazã aspectul terenului şi al clãdirilor din vecinãtatea sediului.
ART. 9
Serviciile publice asigurate Secretariatului SPOC
1. Autoritãţile competente din România îşi vor exercita atribuţiile, în cadrul competenţelor lor şi în limita solicitãrilor şefului Secretariatului SPOC, pentru a asigura furnizarea cãtre Secretariatul SPOC, în condiţii corecte şi echitabile, a serviciilor publice necesare, incluzând, fãrã a fi limitate prin enumerare, electricitatea, apa, canalizarea, gazul, serviciile poştale, telefonul, telegraful, orice mijloace de comunicare, drenajul, colectarea gunoiului, protecţia împotriva incendiilor şi deszãpezirea.
2. În cazul oricãrei întreruperi sau ameninţãri cu întreruperea unor astfel de servicii publice, Secretariatului SPOC i se va acorda aceeaşi prioritate ca şi agenţiilor şi autoritãţilor române de interes naţional, iar Guvernul va lua mãsurile necesare pentru ca activitatea Secretariatului SPOC sã nu fie prejudiciatã.
3. Şeful Secretariatului SPOC va face, la cerere, aranjamentele corespunzãtoare pentru a permite reprezentanţilor autorizaţi ai organismelor competente verificarea, repararea, întreţinerea, reconstruirea sau reamplasarea utilitãţilor, conductelor, canalelor, sistemului de canalizare din interiorul sediului, în condiţii care sã nu afecteze în mod exagerat desfãşurarea activitãţii Secretariatului SPOC.
4. În cazul în care serviciile menţionate în paragraful 1 sunt furnizate de organismele competente sau atunci când tarifele serviciilor respective se aflã sub controlul acestora, Secretariatul SPOC va beneficia de tarife care nu vor depãşi cele mai scãzute preţuri acordate agenţiilor şi autoritãţilor române de interes naţional.
ART. 10
Facilitãţi şi imunitãţi privind comunicaţiile şi publicaţiile
1. Guvernul va permite Secretariatului SPOC sã comunice, liber şi fãrã o aprobare specialã, pentru îndeplinirea oricãror atribuţii oficiale şi va proteja exercitarea acestui drept de cãtre Secretariatul SPOC. Secretariatul SPOC va avea dreptul de a utiliza coduri şi sisteme criptate, de a expedia şi de a primi corespondenţã oficialã şi alte comunicãri oficiale prin curier sau în saci sigilaţi, care se vor bucura de aceleaşi privilegii şi imunitãţi ca şi curierii şi valizele diplomatice.
2. Secretariatul SPOC se va bucura, pentru comunicãrile sale oficiale, de un tratament nu mai puţin favorabil decât cel acordat de Guvern oricãrei alte organizaţii internaţionale sau misiunilor diplomatice acreditate în statul gazdã, în privinţa prioritãţilor şi tarifelor poştale, pentru telegrame, telexuri, radiograme, televiziune, telefon, fax şi alte mijloace de comunicaţie, precum şi tarifelor pentru informaţii prin mass-media.
3. Guvernul recunoaşte dreptul Secretariatului SPOC de a publica şi de a radiodifuza liber pe teritoriul statului gazdã, în conformitate cu funcţiile oficiale ale Secretariatului SPOC şi cu legislaţia românã. Toate comunicãrile oficiale cãtre şi de la Secretariatul SPOC, indiferent prin ce mijloace şi în ce formã au fost transmise, vor fi inviolabile. Aceastã inviolabilitate se va extinde, fãrã a fi limitatã prin prezenta enumerare, şi asupra publicaţiilor, imaginilor fixe şi în mişcare, imaginilor video, filmelor, înregistrãrilor audio şi programelor pentru calculator.
4. Pentru îndeplinirea scopurilor sale oficiale, Secretariatul SPOC poate instala şi folosi un sistem de comunicaţii fãrã fir, în baza primirii autorizaţiei din partea autoritãţilor competente din România, care nu poate fi refuzatã fãrã temei.
ART. 11
Scutiri fiscale
1. În îndeplinirea activitãţilor sale oficiale Secretariatul SPOC şi proprietatea acestuia vor fi scutite de:
a) orice formã de taxare directã, indiferent dacã este impusã de autoritãţile centrale sau locale. Totuşi, Secretariatul SPOC nu poate pretinde scutiri de taxe şi tarife care nu constituie altceva decât plata serviciilor de utilitate publicã;
b) taxe vamale, interdicţii sau restricţii privind importul ori exportul de bunuri destinate uzului oficial, cu condiţia ca bunurile importate sã nu fie vândute în România decât în condiţiile aprobate de Guvern;
c) taxe vamale, interdicţii sau restricţii privind importul ori exportul de publicaţii;
d) taxarea indirectã a bunurilor şi serviciilor, furnizate în scopuri oficiale, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã asupra acestor bunuri şi servicii, în aceleaşi condiţii care sunt aplicate misiunilor diplomatice din România.
2. Scutirile prevãzute în paragraful 1 pot fi acordate prin intermediul unei rambursãri potrivit aceloraşi proceduri care se aplicã misiunilor diplomatice din România.
3. Fãrã a se limita caracterul general al scutirilor prevãzute la paragraful 1:
a) achiziţionarea şi închirierea clãdirilor de cãtre Secretariatul SPOC pentru exercitarea funcţiilor sale oficiale vor fi scutite de toate taxele de înregistrare, transfer, precum şi de taxa pe domeniul public;
b) contractele de asigurare încheiate de Secretariatul SPOC în exercitarea funcţiilor sale oficiale vor fi scutite de orice taxe speciale sau de orice taxã comparabilã pentru asemenea contracte de asigurare.
ART. 12
Sprijinul din partea Guvernului
1. Guvernul asigurã fãrã platã:
a) utilizarea spaţiilor de lucru în conformitate cu art. 7;
b) utilizarea spaţiilor de parcare asigurate în zona sediului;
c) securitatea sediului Secretariatului SPOC (paza şi serviciul de prevenire a incendiilor);
d) reparaţii curente şi capitale ale infrastructurii Secretariatului SPOC;
e) modernizarea sediului Secretariatului SPOC în beneficiul Secretariatului SPOC, efectuatã pânã la intrarea în vigoare a prezentului acord;
f) utilitãţi (cãldurã, aer condiţionat, electricitate şi apã) furnizate pânã la intrarea în vigoare a prezentului acord.
2. Guvernul asigurã, dar nu este rãspunzãtor financiar pentru:
a) asistenţa privind satisfacerea nevoii de cazare şi de înscriere a membrilor Secretariatului SPOC şi a copiilor acestora în sistemul de învãţãmânt public;
b) obţinerea permiselor de şedere în conformitate cu legislaţia românã;
c) servicii de curãţenie şi igienã, la solicitarea Secretariatului SPOC.
3. Partea românã va credita Secretariatul SPOC, fãrã dobândã, cu costul serviciilor publice, ulterior intrãrii în vigoare a prezentului acord, dupã îndeplinirea procedurilor interne relevante.
ART. 13
Regimul valutar aplicabil Secretariatului SPOC
1. Fãrã a constitui obiectul controalelor financiare, în România, Secretariatul SPOC are dreptul sã dobândeascã, sã deţinã şi sã utilizeze instrumente de platã, valori mobiliare, precum şi alte active exprimate în lei şi în valutã în condiţiile legislaţiei în vigoare în România. Astfel, Secretariatul SPOC poate:
a) sã deschidã conturi în lei şi în valutã la instituţiile de credit autorizate sã funcţioneze în România;
b) sã converteascã în valutã disponibilitãţile sale deţinute în lei;
c) sã efectueze operaţiuni valutare de capital;
d) sã transfere în ţarã şi în strãinãtate, fãrã restricţii, disponibilitãţile valutare deţinute în conturi deschise la instituţii de credit autorizate sã funcţioneze în România.
2. Dacã o parte va contribui în beneficiul Secretariatului SPOC cu bani sau în orice alt mod, rambursarea acestei contribuţii se va face în cadrul cotei estimate de participare a acelei pãrţi la bugetul Secretariatului SPOC din anul financiar urmãtor celui în care a fost fãcutã contribuţia. Dacã creditul depãşeşte valoarea contribuţiei respective, el va purta asupra anului sau anilor financiari urmãtori. Aceastã dispoziţie nu va fi interpretatã în sensul de a împiedica orice alt stat sau organizaţie internaţionalã de a contribui cu bani sau în orice alt mod în beneficiul Secretariatului SPOC.
ART. 14
Tranzit şi rezidenţã
1. Guvernul va adopta toate mãsurile necesare pentru a facilita şi a permite intrarea şi şederea în România şi nu va împiedica plecarea din România a persoanelor menţionate mai jos şi va asigura cã nu existã impedimente în privinţa tranzitului acestora spre sau de la sediu:
a) membrii Secretariatului SPOC şi membrii familiilor lor;
b) delegaţii şi membrii familiilor lor;
c) reprezentanţii şi oficialii unor organizaţii internaţionale, care au misiuni oficiale legate de Secretariatul SPOC, şi membrii familiilor lor;
d) experţii şi membrii familiilor lor.
2. La cererea persoanelor menţionate în paragraful 1, statul gazdã le va asigura protecţia necesarã în tranzit.
3. Vizele care ar putea fi cerute pentru persoanele menţionate în acest articol vor fi acordate cu scutire de taxã, pe bazã individualã pentru fiecare solicitant, iar validitatea acestora trebuie sã fie proporţionalã cu durata misiunii solicitantului.
4. Nici o activitate desfãşuratã de vreo persoanã menţionatã în acest articol, în calitatea sa oficialã pe lângã Secretariatul SPOC, nu va constitui un motiv pentru a i se împiedica intrarea în, respectiv ieşirea din România, sau pentru a i se solicita pãrãsirea teritoriului României.
5. Nici unei persoane menţionate în paragraful 1, cu excepţia oficialilor organizaţiilor internaţionale, ale cãror proceduri de expulzare sunt acoperite de acorduri speciale, la care România este parte, şi a comiterii unui abuz legat de privilegiul de rezidenţã, nu i se va solicita de cãtre Guvern sã pãrãseascã România. Nici o procedurã nu va fi instituitã pentru a i se cere unei astfel de persoane sã pãrãseascã România decât cu aprobarea prealabilã a Ministerului Afacerilor Externe al României. O astfel de aprobare va fi eliberatã doar în urma consultãrii şefului Secretariatului SPOC. Dacã se instituie proceduri de expulzare împotriva unei astfel de persoane, şeful Secretariatului SPOC va avea dreptul de a compãrea sau de a fi reprezentat în astfel de proceduri în numele persoanei împotriva cãreia s-au instituit procedurile.
6. Acest articol nu va împiedica Guvernul sã solicite persoanelor care invocã drepturile conferite de acest articol sã respecte reglementãrile privind carantina şi sãnãtatea.
ART. 15
Privilegii şi imunitãţi ale membrilor Secretariatului SPOC
1. Membrii Secretariatului SPOC se vor bucura de aceleaşi privilegii şi imunitãţi ca cele acordate agenţilor diplomatici, în conformitate cu Convenţia de la Viena.
2. Membrii de familie ai persoanelor la care se face referire în paragraful 1 se vor bucura de aceleaşi privilegii şi imunitãţi ca şi soţii/soţiile şi persoanele aflate în întreţinerea agenţilor diplomatici, în conformitate cu Convenţia de la Viena.
3. Imunitatea de jurisdicţie nu se va aplica în cazul acţiunii civile intentate de o terţã parte pentru daunele ce rezultã dintr-un accident rutier cauzat de un vehicul condus de orice persoanã menţionatã la paragrafele 1 şi 2, acolo unde daunele nu sunt acoperite prin asigurare.
4. Persoanele la care se face referire în paragraful 1, care sunt cetãţeni sau rezidenţi permanenţi ai României, se vor bucura numai de urmãtoarele privilegii şi imunitãţi:
a) imunitate în privinţa arestãrii sau detenţiei pentru fapte sãvârşite în îndeplinirea funcţiilor lor oficiale;
b) imunitate de jurisdicţie cu privire la cuvintele rostite sau scrise şi la orice fapte sãvârşite de acestea în îndeplinirea funcţiilor lor oficiale; aceastã imunitate se va menţine chiar dacã persoanele respective nu vor mai fi angajate în exercitarea acestor funcţii;
c) inviolabilitatea tuturor hârtiilor, documentelor şi a altor materiale oficiale;
d) dreptul de a folosi coduri, sisteme codificate sau de a transmite ori de a primi hârtii, corespondenţã sau alte materiale oficiale prin curier ori saci sigilaţi.
ART. 16
Privilegii şi imunitãţi ale experţilor
1. Experţii se vor bucura, pe teritoriul statului gazdã şi cu respectarea acestuia, de urmãtoarele privilegii şi imunitãţi, în mãsura în care sunt necesare pentru exercitarea efectivã a funcţiilor lor, precum şi pe durata cãlãtoriilor prilejuite de aceste funcţii:
a) imunitate în privinţa arestãrii sau detenţiei;
b) imunitate în privinţa confiscãrii bagajelor lor personale şi oficiale, precum şi în privinţa verificãrii acestor bagaje, asemenea celei acordate agenţilor diplomatici;
c) imunitate de jurisdicţie cu privire la cuvintele rostite sau scrise şi la orice fapte sãvârşite de aceştia în îndeplinirea funcţiilor lor oficiale; aceastã imunitate se va menţine chiar dacã persoanele respective nu vor mai fi angajate în exercitarea acestor funcţii, nu vor mai activa în cadrul comitetelor Secretariatului SPOC sau nu vor mai acţiona în calitate de consultanţi pentru Secretariatul SPOC ori nu vor mai fi prezente la sediu sau nu vor mai participa la reuniuni convocate de Secretariatul SPOC. În orice caz, aceastã imunitate nu va fi extinsã asupra acţiunii civile a unei terţe pãrţi pentru daune rezultând dintr-un accident rutier cauzat de un vehicul condus de un expert, dacã aceste daune nu sunt acoperite prin asigurare;
d) inviolabilitatea tuturor hârtiilor, documentelor şi a altor materiale oficiale;
e) dreptul de a folosi coduri şi sisteme codificate şi de a transmite ori de a primi documente, corespondenţã sau alte materiale oficiale prin curier ori saci sigilaţi, în scopul comunicãrii cu Secretariatul SPOC;
f) scutirea de restricţiile privind imigrarea şi obligaţia de înregistrare a strãinilor în ceea ce îi priveşte pe ei înşişi şi pe soţiile/soţii lor;
g) aceleaşi facilitãţi de protecţie şi repatriere ca cele acordate în perioadele de crizã internaţionalã membrilor misiunilor diplomatice în conformitate cu Convenţia de la Viena.
2. Experţii care sunt cetãţeni sau rezidenţi permanenţi ai României se vor bucura numai de privilegiile şi imunitãţile acordate conform paragrafului 1 lit. a)-e), în exercitarea funcţiilor lor oficiale.
ART. 17
Notificarea
1. Secretariatul SPOC va informa cu promptitudine Guvernul în legãturã cu:
a) lista membrilor Secretariatului SPOC şi a altor persoane care cad sub incidenţa art. 15 şi 16 şi va revizui periodic aceastã listã ori de câte ori este necesar;
b) numirea membrilor Secretariatului SPOC, sosirea şi plecarea definitivã a acestora sau încetarea funcţiilor lor în cadrul Secretariatului SPOC;
c) sosirea şi plecarea definitivã a membrilor de familie ai persoanelor la care se face referire la lit. b) şi, dupã caz, încetarea calitãţii de membru de familie pentru aceste persoane;
d) sosirea şi plecarea definitivã a angajaţilor particulari ai persoanelor la care se face referire la lit. b) şi, dupã caz, renunţarea la serviciile unor astfel de persoane.
2. Guvernul va emite câte un carnet de identitate, cu fotografia posesorului, pentru membrii Secretariatului SPOC şi alte persoane care cad sub incidenţa art. 15 şi 16, precum şi pentru membrii familiilor lor care locuiesc cu aceştia şi pentru angajaţii particulari ai persoanelor la care se face referire la paragraful 1 lit. a) şi b). Acest carnet de identitate va servi la identificarea posesorului în raporturile cu toate autoritãţile din România.
ART. 18
Asigurare socialã
1. Pentru sistemul de asigurare socialã instituit sau administrat sub autoritatea Secretariatului SPOC, Secretariatul SPOC şi membrii acestuia cãrora li se aplicã sistemul menţionat mai sus vor fi scutiţi de toate contribuţiile obligatorii cãtre instituţiile de asigurãri sociale din România. În consecinţã, acestora nu li se vor aplica reglementãrile române în domeniul asigurãrilor sociale.
2. Membrilor Secretariatului SPOC care contribuie la instituţiile de asigurãri sociale din ţara lor de origine nu li se vor aplica reglementãrile române în domeniul asigurãrilor sociale.
3. Prevederile paragrafului 1 se vor aplica, mutatis mutandis, membrilor de familie ai persoanelor la care se face referire în paragraful 1, cu excepţia cazului în care sunt angajaţi în România de un alt angajator decât Secretariatul SPOC sau beneficiazã de asigurãri sociale în România.
ART. 19
Angajare
Membrilor de familie ai membrilor Secretariatului SPOC li se vor acorda permise temporare de muncã pe durata angajãrii membrilor Secretariatului SPOC în statul gazdã.
ART. 20
Dispoziţii suplimentare privind privilegiile şi imunitãţile
1. Privilegiile şi imunitãţile acordate în temeiul prezentului acord sunt conferite în interesul Secretariatului SPOC şi nu în beneficiul propriu al unor persoane fizice. Secretariatul SPOC şi toate persoanele care se bucurã de astfel de privilegii şi imunitãţi au obligaţia de a respecta, sub toate celelalte aspecte, legile şi reglementãrile din România.
2. Prezentul acord se va aplica indiferent dacã statul gazdã întreţine sau nu relaţii diplomatice cu statul de origine al membrilor Secretariatului SPOC şi al altor persoane, direct sau indirect legate de activitatea lui, şi indiferent dacã statul de origine respectiv acordã privilegii şi imunitãţi similare personalului diplomatic sau cetãţenilor din România.
3. Statele de origine vor renunţa la privilegiile şi imunitãţile acordate membrilor Secretariatului SPOC şi experţilor în baza prezentului acord, în conformitate cu prevederile Convenţiei de la Viena.
4. Privilegiile şi imunitãţile acordate membrilor Secretariatului SPOC şi experţilor în baza prevederilor prezentului acord sunt conferite cu înţelegerea cã Secretariatul SPOC va ridica imunitatea persoanelor respective în situaţia în care Secretariatul SPOC considerã cã aceastã imunitate va împiedica cursul justiţiei şi ori de câte ori ea poate fi retrasã fãrã a prejudicia scopul pentru care a fost acordatã. Şeful Secretariatului SPOC va exercita aceastã autoritate în numele Secretariatului SPOC.
5. Secretariatul SPOC va coopera ori de câte ori este nevoie cu autoritãţile române pentru a facilita administrarea adecvatã a justiţiei şi pentru a preveni orice abuz de privilegii şi imunitãţi acordate potrivit prevederilor prezentului acord.
ART. 21
Responsabilitatea internaţionalã a statului gazdã
Statul gazdã nu va avea nici o responsabilitate internaţionalã, datã fiind locaţia sediului Secretariatului SPOC pe teritoriul sãu, pentru actele sau omisiunile Secretariatului SPOC şi ale membrilor acestuia.
ART. 22
Soluţionarea diferendelor
Orice diferend între pãrţile contractante privind interpretarea ori aplicarea prezentului acord sau orice problemã referitoare la sediu ori la relaţia dintre Secretariatul SPOC şi Guvern va fi soluţionatã prin consultãri între pãrţile contractante sau în orice alt mod stabilit de comun acord.
ART. 23
Amendamente
1. Prezentul acord poate fi modificat în orice moment, la cererea oricãrei pãrţi contractante.
2. Amendamentele vor fi convenite de pãrţile contractante şi vor intra în vigoare în conformitate cu art. 25.
ART. 24
Aplicarea prezentului acord
1. Ori de câte ori prezentul acord impune obligaţii autoritãţilor competente din România, responsabilitatea finalã pentru îndeplinirea unor asemenea obligaţii va reveni Guvernului.
2. Secretariatul SPOC poate încheia înţelegeri administrative separate cu autoritãţile competente din România pentru aplicarea prezentului acord.
3. Ministerul Justiţiei din România va fi desemnat ca principala instituţie coordonatoare a aplicãrii prezentului acord, inclusiv a cooperãrii cu alte instituţii din România, necesarã pentru îndeplinirea obiectivelor Iniţiativei SPOC.
ART. 25
Intrarea în vigoare şi încetarea prezentului acord
1. Prezentul acord va intra în vigoare în ziua urmãtoare datei primirii de cãtre Secretariatul SPOC a notificãrii prin care Guvernul comunicã îndeplinirea procedurilor legale interne necesare pentru intrarea sa în vigoare.
2. Prezentul acord va înceta prin acordul scris al pãrţilor contractante.
ART. 26
Aplicarea provizorie
În vedere asigurãrii necesitãţilor financiare imediate ale Secretariatului SPOC, pãrţile contractante sunt de acord cu aplicarea provizorie a prezentului acord de la semnarea şi pânã la intrarea sa în vigoare în conformitate cu art. 25.
Semnat la Bucureşti la 16 iulie 2003, în douã exemplare originale, fiecare dintre ele în limbile românã şi englezã, ambele texte fiind egal autentice. În caz de divergenţe de interpretare, va prevala textul în limba englezã.

Din partea Guvernului României,
Rodica Mihaela Stãnoiu,
ministrul justiţiei

Din partea Biroului Coordonatorului
Special al Pactului de Stabilitate
pentru Europa de Sud-Est,
Erhard Busek,
coordonatorul special al Pactului
de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est


ANEXĂ

AMENAJAREA SPAŢIULUI
Secretariatului Iniţiativei Pactului de
Stabilitate de Combatere a Crimei Organizate

1. Secretariatul SPOC va primi douã încãperi pentru birouri la etajul 7 al clãdirii Palatului Parlamentului din România (încãperile nr. 7.032-7.033).
O plãcuţã cu numele complet al Secretariatului SPOC va fi plasatã pe uşa principalã a birourilor alocate.
2. Autoritãţile române vor facilita, atunci când va fi necesar, accesul în cadrul altor zone ale Palatului Parlamentului necesare pentru funcţionarea adecvatã a Secretariatului SPOC.
3. Spaţiile pentru birouri, furnizate Secretariatului SPOC, vor fi renovate şi mobilate în mod adecvat de Guvern pentru a corespunde necesitãţilor Secretariatului SPOC, dupã cum urmeazã:
a) Guvernul va renova spaţiile pentru birouri prin:
- zugrãvirea pereţilor;
- renovarea şi modernizarea dulapurilor şi rafturilor existente, în mod adecvat ambientului, respectiv pentru a se potrivi cu celelalte piese de mobilier din birouri;
- furnizarea unor covoare noi;
b) Guvernul României va asigura urmãtoarele piese de mobilier pentru spaţiile alocate:
- 3 birouri cu sertare;
- 3 mese pentru computer, separate;
- 3 scaune ergonomice;
- 3 dulapuri cu sertare;
- 2 seturi de mobilã (2 fotolii şi o sofa de 2-3 locuri), câte un set pentru fiecare birou;
- 2 mese de cafea cu seturi de mobilier;
- 1 masã pentru şedinţe, cu 8 locuri;
- 1 televizor şi conectarea la o reţea de cablu pentru acesta;
- 1 sistem audio;
- 2 perdele care sã asigure variaţia luminii (câte una pentru fiecare birou);
- 2 sisteme de aer condiţionat (câte unul pentru fiecare birou);
- încãlzire;
- 1 seif pentru registrul contabil şi documente confidenţiale;
c) cu ocazia recepţiei spaţiilor alocate pentru birouri cu piesele de mobilier menţionate mai sus, şeful Secretariatului SPOC va semna un proces-verbal cu autoritatea românã responsabilã pentru furnizarea articolelor necesare. Procesul-verbal va include o listã de inventar a articolelor livrate.
4. Secretariatul SPOC va achiziţiona echipamentul IT şi de biroticã din propriul sãu buget. Cu ocazia primirii spaţiilor pentru birouri, reprezentanţii Secretariatului SPOC vor semna o listã de inventar cuprinzând echipamentul de birou pe care îl vor primi în pãstrare. Un expert IT va fi angajat în mod special pentru întreţinerea reţelei IT a Secretariatului SPOC.
5. Reţeaua IT a Secretariatului SPOC va fi independentã de reţeaua IT a Camerei Deputaţilor a Parlamentului României. Pentru funcţionarea corespunzãtoare a reţelei IT a Secretariatului SPOC, Guvernul va asigura:
- 1 cablu de conectare la Internet sigur;
- 2 linii telefonice sigure;
- 1 linie fax sigurã.
6. Secretariatul SPOC va acoperi costurile legate de telecomunicaţii, comunicaţii electronice sau prin Internet şi alte costuri legate de activitãţile lui din propriul sãu buget.
-----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016