Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 201 din 2 iunie 2009  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 201 din 2 iunie 2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 391 din 10 iunie 2009

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 282 din 11 noiembrie 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 3, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Atribuţiile de stare civilã se îndeplinesc de consiliile judeţene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, de serviciile publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor, în unitãţile administrativ-teritoriale unde acestea sunt constituite, precum şi de ofiţerii de stare civilã din cadrul primãriilor unitãţilor administrativ-teritoriale în care nu funcţioneazã servicii publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor."
2. La articolul 3 alineatul (2), dupã litera c) se introduce o nouã literã, litera d), cu urmãtorul cuprins:
"d) ofiţerii de stare civilã desemnaţi prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale sau, dupã caz, al ministrului administraţiei şi internelor, potrivit prevederilor art. 8 alin. (7)."
3. La articolul 3, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Primarii şi şefii misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare de carierã ale României pot delega sau retrage, dupã caz, exercitarea atribuţiilor de ofiţer de stare civilã secretarului unitãţii administrativ-teritoriale sau altor funcţionari publici din aparatul propriu cu competenţã în acest domeniu, respectiv agentului diplomatic care îndeplineşte funcţii consulare sau unuia dintre funcţionarii consulari."
4. La articolul 4, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Persoanele fãrã cetãţenie sunt obligate sã solicite înregistrarea actelor şi faptelor de stare civilã la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, la primãria competentã."
5. La articolul 8, alineatele (1), (3) şi (7) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Dacã naşterea sau decesul are loc în tren, pe o navã sau aeronavã ori într-un alt mijloc de transport în timpul cãlãtoriei pe teritoriul României, întocmirea actului de stare civilã se face la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor al locului de coborâre sau de debarcare ori, dupã caz, de ofiţerul de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale pe a cãrei razã are loc coborârea sau debarcarea.
..........................................................................
(3) Comandantul navei poate încheia cãsãtorii numai între persoane de cetãţenie românã. El poate aproba, pentru motive temeinice, reducerea termenului prevãzut la art. 29 alin. (1).
..........................................................................
(7) În caz de mobilizare, rãzboi, participare a forţelor armate la misiuni în afara teritoriului statului român, Ministerul Apãrãrii Naţionale sau, dupã caz, Ministerul Administraţiei şi Internelor, pentru efectivele proprii, desemneazã ofiţerii de stare civilã care înregistreazã actele şi faptele de stare civilã ale militarilor, ale personalului civil, precum şi ale altor categorii de participanţi şi le comunicã serviciului public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, ofiţerului de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale competente."
6. Articolul 9 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Orice modificare intervenitã în statutul civil al unei persoane ca urmare a întocmirii unui act de stare civilã sau, dupã caz, dispusã printr-o hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã ori printr-un act administrativ se comunicã din oficiu, în termen de 10 zile, serviciului public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, ofiţerului de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale care a întocmit actul de naştere, de cãsãtorie sau de deces al persoanei la care aceastã modificare se referã, în vederea înscrierii menţiunilor corespunzãtoare."
7. La articolul 11, alineatele (3), (5) şi (7) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Cererea se depune la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, la primãria unitãţii administrativ-teritoriale care are în pãstrare registrul de stare civilã sau de la domiciliul ori reşedinţa petiţionarului. În cazul în care registrul de stare civilã nu se aflã în pãstrarea autoritãţii la care s-a depus cererea, aceasta îl solicitã serviciului public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, primarului unitãţii administrativ-teritoriale competente, în termen de 3 zile. În situaţia în care exemplarul 1 al actului de stare civilã lipseşte ori actele au fost predate Arhivelor Naţionale, serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau primãria competentã, care primeşte cererea, solicitã extras, dupã caz, de pe actul ce se gãseşte în pãstrarea consiliului judeţean, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti ori a Arhivelor Naţionale, pe baza cãruia întocmeşte şi elibereazã certificatul de stare civilã. Eliberarea extraselor de pe actele de stare civilã aflate în pãstrarea Arhivelor Naţionale la cererea oficiilor de stare civilã şi a structurilor competente ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, precum şi a altor autoritãţi publice se face gratuit.
..........................................................................
(5) Cererile privind procurarea şi eliberarea certificatelor de stare civilã ale cetãţenilor strãini ale cãror acte şi fapte de stare civilã s-au produs şi s-au înregistrat în România, adresate misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale acestor ţãri, acreditate în România, precum şi ale cetãţenilor români aflaţi în strãinãtate, adresate misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare de carierã ale României sau Ministerului Administraţiei şi Internelor, vor fi soluţionate de Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
..........................................................................
(7) Certificatele de stare civilã eliberate de serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, de ofiţerul de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale care a înregistrat actele şi faptele de stare civilã sunt valabile şi în strãinãtate."
8. La articolul 11, dupã alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu urmãtorul cuprins:
"(8) Certificatele de stare civilã se completeazã cu cernealã specialã de culoare neagrã, precum şi, dupã caz, în sistem informatic, în condiţiile legii."
9. La articolul 12, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care autoritãţile învestite cu atribuţii de stare civilã constatã cã unele date din cuprinsul unui certificat de stare civilã nu corespund cu cele din actul pe baza cãruia a fost eliberat, certificatul se reţine şi se sesizeazã serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, ofiţerul de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale competente, în vederea anulãrii şi eliberãrii unui nou certificat."
10. La articolul 16, partea introductivã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - Starea civilã se poate dovedi prin orice mijloace de probã în faţa instanţei judecãtoreşti, în cazul prevãzut la art. 10, precum şi în faţa serviciilor publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor sau a ofiţerului de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale competente, când se solicitã reconstituirea actelor de stare civilã, în urmãtoarele situaţii:".
11. La articolul 17, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Întocmirea actului de naştere se face la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, de ofiţerul de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale în a cãrei razã s-a produs evenimentul, pe baza declaraţiei verbale a persoanelor prevãzute la art. 19, a actului de identitate al mamei şi al declarantului, a certificatului medical constatator al naşterii şi, dupã caz, a certificatului de cãsãtorie al pãrinţilor."
12. La articolul 18, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Dacã pãrinţii nu au nume de familie comun sau existã neconcordanţã între prenumele copilului trecut în certificatul medical constatator al naşterii şi declaraţia verbalã a declarantului, întocmirea actului de naştere se face pe baza declaraţiei scrise şi semnate de ambii pãrinţi, din care sã rezulte numele de familie şi prenumele copilului. În caz de neînţelegere între pãrinţi, va decide primarul unitãţii administrativ-teritoriale de la locul înregistrãrii naşterii, prin dispoziţie."
13. Articolul 19 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Au obligaţia de a face declaraţia de naştere oricare dintre pãrinţi, iar dacã, din diferite motive, nu o pot face, obligaţia declarãrii revine medicului, persoanelor care au fost de faţã la naştere, personalului desemnat din unitatea sanitarã în care a avut loc naşterea sau oricãrei persoane care a luat cunoştinţã despre naşterea copilului."
14. La articolul 20, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Dacã naşterea s-a produs în strãinãtate şi întocmirea actului nu a fost fãcutã la misiunea diplomaticã sau la oficiul consular de carierã al României ori la autoritatea localã din strãinãtate, întocmirea actului de naştere se face în ţarã, la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, de ofiţerul de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale pe a cãrei razã se aflã domiciliul pãrinţilor, dupã ce Ministerul Administraţiei şi Internelor verificã, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, dacã naşterea nu a fost înregistratã în strãinãtate."
15. La articolul 21, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Acţiunea se introduce la judecãtoria în a cãrei razã teritorialã are domiciliul persoana interesatã sau unde are sediul instituţia de ocrotire a copilului. În vederea soluţionãrii, instanţa solicitã serviciului public comunitar local de evidenţã a persoanelor în a cãrui razã administrativ-teritorialã are domiciliul persoana interesatã sau se aflã sediul instituţiei de ocrotire verificãri pentru stabilirea identitãţii, precum şi avizul medicului legist cu privire la vârsta şi sexul persoanei al cãrei act de naştere se cere a fi întocmit. Judecarea cauzei se face cu participarea procurorului."
16. Articolul 24 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - În cazurile prevãzute la art. 22 şi 23, dacã nu se cunosc numele de familie şi prenumele copilului, acestea se stabilesc, prin dispoziţie, de cãtre primarul unitãţii administrativ-teritoriale unde se înregistreazã naşterea."
17. Articolul 26 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) În cazul adopţiei se va întocmi un nou act de naştere de cãtre serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, de ofiţerul de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale în raza cãreia se aflã domiciliul adoptatului ori sediul instituţiei de ocrotire în îngrijirea cãreia se gãseşte adoptatul.
(2) În situaţia în care adoptatorii sunt cetãţeni strãini ori cetãţeni români cu domiciliul sau cu reşedinţa în strãinãtate, noul act de naştere se va întocmi de serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, de ofiţerul de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale în raza cãreia se aflã domiciliul celui adoptat ori sediul instituţiei de ocrotire, în cazul copiilor aflaţi în îngrijirea acesteia.
(3) În noul act de naştere întocmit, rubrica «Locul naşterii» se va completa cu denumirea unitãţii administrativ-teritoriale unde îşi are sediul serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, primãria unde se întocmeşte actul."
18. Articolul 27 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Cãsãtoria se încheie de cãtre ofiţerul de stare civilã, la sediul serviciului public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, al primãriei în a cãrei razã de competenţã teritorialã îşi are domiciliul sau reşedinţa unul dintre viitorii soţi.
(2) Cãsãtoria se poate încheia în afara sediului serviciului public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, al primãriei competente, cu aprobarea primarului, dacã din motive temeinice unul dintre soţi se aflã în imposibilitatea de a se prezenta."
19. Articolul 28 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Declaraţia de cãsãtorie se face personal de cãtre viitorii soţi, în scris, la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, la primãria competentã unde urmeazã a se încheia cãsãtoria.
(2) Ofiţerul de stare civilã care primeşte declaraţia de cãsãtorie solicitã viitorilor soţi sã prezinte actele de identitate, certificatele de naştere, certificatele medicale privind starea sãnãtãţii acestora, precum şi:
a) aprobarea preşedintelui consiliului judeţean sau a primarului general al municipiului Bucureşti, dupã caz, pentru încheierea cãsãtoriei, în cazul existenţei unor impedimente rezultate din condiţiile de rudenie fireascã sau adopţie, în condiţiile prevãzute de lege;
b) avizul medical, dovada încuviinţãrii pãrinţilor ori, dupã caz, a tutorelui şi autorizarea direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului pentru încheierea cãsãtoriei, în cazul existenţei unor impedimente rezultate din condiţiile de vârstã, cu respectarea prevederilor Codului familiei.
(3) Odatã cu documentele prevãzute la alin. (2), viitorii soţi depun, în mod obligatoriu, o declaraţie pe propria rãspundere cã nu cunosc niciun motiv de naturã legalã care sã împiedice încheierea cãsãtoriei.
(4) Dacã unul dintre viitorii soţi nu se aflã în unitatea administrativ-teritorialã unde urmeazã a se încheia cãsãtoria, el poate face declaraţia de cãsãtorie la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, la primãria unitãţii administrativ-teritoriale unde se aflã temporar, care o transmite în termen de 48 de ore serviciului public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, primãriei unde urmeazã a se încheia cãsãtoria."
20. La articolul 29, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Primarul municipiului, al sectorului municipiului Bucureşti, al oraşului sau al comunei unde urmeazã a se încheia cãsãtoria poate sã încuviinţeze, pentru motive temeinice, încheierea cãsãtoriei înainte de împlinirea termenului prevãzut la alin. (1). Cãsãtoria se poate oficia şi dupã expirarea termenului prevãzut la alin. (1), numai cu aprobarea primarului, dar fãrã depãşirea termenului de valabilitate a certificatelor medicale privind starea sãnãtãţii."
21. La articolul 33 se introduc douã noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Cetãţenii statelor cu care România a încheiat tratate/convenţii/acorduri de asistenţã juridicã în materie civilã sau de drept al familiei, precum şi cetãţenii statelor care nu au misiune diplomaticã acreditatã în România fac dovada îndeplinirii condiţiilor de fond cerute de legea lor naţionalã pentru încheierea cãsãtoriei, cu documente justificative eliberate de autoritãţile competente ale statului de cetãţenie.
(3) Documentele prevãzute la alin. (1) şi (2) trebuie sã fie însoţite de declaraţii notariale ale viitorilor soţi din care sã rezulte cã îndeplinesc condiţiile necesare încheierii cãsãtoriei în România."
22. Articolul 34 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Întocmirea actului de deces se face la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, de ofiţerul de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale în a cãrei razã s-a produs decesul, pe baza certificatului medical constatator al decesului şi a declaraţiei verbale fãcute de membrii familiei decedatului sau, în lipsa acestora, de una dintre urmãtoarele persoane:
a) medicul sau alt cadru din unitatea sanitarã unde s-a produs decesul;
b) orice persoanã care are cunoştinţã despre deces.
(2) Declarantul va depune certificatul medical constatator al decesului, documentul cu care se face dovada identitãţii şi, dupã caz, livretul militar ale celui decedat."
23. Articolul 38 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - (1) Documentul cu care se face dovada identitãţii şi livretul militar ale persoanei decedate se reţin de cãtre ofiţerul de stare civilã şi se înainteazã, dupã caz, serviciului public comunitar de evidenţã a persoanelor la care este arondatã unitatea administrativ-teritorialã pe raza cãreia persoana decedatã a avut ultimul domiciliu sau comandamentului militar, pânã la data de 5 a lunii urmãtoare celei în care s-a înregistrat actul.
(2) În cazurile în care declarantul nu poate prezenta documentele prevãzute la alin. (1), precizeazã în scris motivul neprezentãrii acestora şi datele de stare civilã ale decedatului. Declaraţia se înainteazã autoritãţilor prevãzute la alin. (1)."
24. La articolul 39, alineatele (1) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - (1) Întocmirea actului de deces privind un cadavru gãsit se face la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, de ofiţerul de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale în a cãrei razã a fost gãsit.
..........................................................................
(3) Datele privind identitatea cadavrului, stabilite ulterior de poliţie, se înscriu prin menţiune pe actul respectiv. Menţiunea se comunicã serviciului public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau primãriei care are în pãstrare actul de naştere şi, dupã caz, comandamentului militar."
25. La articolul 40, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Înhumarea sau incinerarea unui cetãţean român al cãrui deces s-a produs şi s-a înregistrat în strãinãtate se face pe baza adeverinţei eliberate de serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau de ofiţerul de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale în a cãrei razã urmeazã sã se facã înhumarea ori incinerarea. Adeverinţa se întocmeşte pe baza certificatului de deces eliberat de autoritãţile strãine, precum şi a traducerii legalizate a acestuia. Când decesul cetãţeanului român s-a înregistrat la misiunea diplomaticã a României, adeverinţa se întocmeşte pe baza certificatului de deces emis de misiunea diplomaticã sau de oficiul consular de carierã."
26. La articolul 40, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Adeverinţa prevãzutã la alin. (1) şi (2) se elibereazã într-un singur exemplar. În cazul în care declarantul decesului nu mai deţine adeverinţa de înhumare sau de incinerare, la solicitarea acestuia, autoritãţile prevãzute la alin. (1) şi (2) îi elibereazã un duplicat."
27. La articolul 43, alineatele (1) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) Şefii misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare de carierã ale României încheie cãsãtorii între cetãţeni români sau dacã unul dintre viitorii soţi este cetãţean român, dacã aceasta este în concordanţã cu legislaţia ţãrii în care sunt acreditaţi şi dacã cel puţin unul dintre viitorii soţi, cetãţean român, are domiciliul sau reşedinţa în circumscripţia consularã a misiunii diplomatice ori a oficiului consular.
..........................................................................
(3) Actele de stare civilã ale cetãţenilor români, întocmite de autoritãţile strãine, au putere doveditoare în ţarã numai dacã sunt înscrise sau transcrise în registrele de stare civilã române. Transcrierea certificatelor şi a extraselor de stare civilã se efectueazã cu aprobarea primarului unitãţii administrativ-teritoriale de la locul de domiciliu al solicitantului, cu avizul prealabil al serviciului public comunitar judeţean de evidenţã a persoanei. Cetãţeanul român este obligat ca, în termen de 6 luni de la întoarcerea în ţarã sau de la primirea din strãinãtate a certificatului sau a extrasului de stare civilã, sã cearã transcrierea acestor acte la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau la primãria unitãţii administrativ-teritoriale în a cãrei razã domiciliazã."
28. La articolul 43, dupã alineatul (3^1) se introduce un nou alineat, alineatul (3^2), cu urmãtorul cuprins:
"(3^2) Transcrierea certificatelor şi a extraselor de stare civilã privind cetãţenii români care nu au avut niciodatã domiciliul în România se face cu aprobarea primarului sectorului 1 al municipiului Bucureşti şi cu avizul prealabil al Direcţiei Generale de Evidenţã a Persoanelor a Municipiului Bucureşti."
29. La articolul 43, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Cetãţenii români ale cãror acte de stare civilã au fost înregistrate în localitãţi care au aparţinut României, iar în prezent se gãsesc pe teritoriul altor state pot solicita întocmirea actelor de stare civilã la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau la primãria unitãţii administrativ-teritoriale în a cãrei razã îşi au domiciliul, pe baza extrasului de pe actul de stare civilã ce se gãseşte în pãstrarea Arhivelor Naţionale, cu aplicarea prevederilor art. 11 alin. (3). Transcrierea acestor extrase în registrele de stare civilã se face cu aprobarea primarului unitãţii administrativ-teritoriale de la locul de domiciliu al solicitantului şi cu avizul prealabil al serviciului public comunitar judeţean de evidenţã a persoanei sau, dupã caz, al Direcţiei Generale de Evidenţã a Persoanelor a Municipiului Bucureşti."
30. Dupã articolul 43 se introduce un nou articol, articolul 43^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 43^1. - (1) Registrul naţional de evidenţã a persoanelor este actualizat prin mijloace informatice cu date conţinute de certificatele sau extrasele de stare civilã eliberate cetãţenilor români de autoritãţile strãine care au fost înscrise/transcrise în registrele de stare civilã române, astfel:
a) în cazul unitãţilor administrativ-teritoriale unde funcţioneazã servicii publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor, primarul dispune serviciului public comunitar local de evidenţã a persoanelor actualizarea componentei locale a Registrului naţional de evidenţã a persoanelor;
b) în cazul unitãţilor administrativ-teritoriale unde nu funcţioneazã servicii publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor, primarul sau persoana delegatã de acesta sã îndeplineascã atribuţiile de ofiţer de stare civilã actualizeazã Registrul naţional de evidenţã a persoanelor;
c) Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţã a Persoanelor al Sectorului 1 al Municipiului Bucureşti actualizeazã, prin mijloace informatice, Registrul naţional de evidenţã a persoanelor cu datele conţinute de actele de stare civilã eliberate cetãţenilor români de autoritãţile strãine, înscrise în condiţiile prevãzute la art. 42 alin. (2) în registrele de stare civilã române de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare de carierã ale României.
(2) Pânã la asigurarea infrastructurii informatice necesare îndeplinirii obligaţiei prevãzute la alin. (1) lit. b), primarul care a aprobat transcrierea sau persoana delegatã de acesta sã îndeplineascã atribuţiile de ofiţer de stare civilã transmite extrase pentru uz oficial de pe certificatele sau extrasele de stare civilã transcrise la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor la care este arondatã unitatea administrativ-teritorialã pe raza cãreia domiciliazã titularul actului transcris, în vederea actualizãrii componentei locale a Registrului naţional de evidenţã a persoanelor.
(3) Pe mãsura asigurãrii infrastructurii informatice necesare, serviciile publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor efectueazã activitãţile de actualizare direct în Registrul naţional de evidenţã a persoanelor."
31. Dupã articolul 44 se introduc douã noi articole, articolele 44^1 şi 44^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 44^1. - Modificãrile intervenite în statutul civil al cetãţenilor români aflaţi în strãinãtate se înscriu de ofiţerul de stare civilã prin menţiune pe marginea actelor de stare civilã, cu aprobarea Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor.
Art. 44^2. - Pe mãsura asigurãrii infrastructurii informatice necesare, comunicãrile privind faptele de stare civilã, precum şi cele referitoare la înscrierea menţiunilor în actele de stare civilã se realizeazã şi în sistem informatic."
32. La articolul 54, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 54. - (1) Cererea de reconstituire sau de întocmire ulterioarã a unui act de stare civilã, însoţitã de documentele doveditoare, se depune la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau la ofiţerul de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale competente sã întocmeascã actul. În situaţiile prevãzute la art. 52 lit. b), cererea se depune la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau la ofiţerul de stare civilã din cadrul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale pe a cãrei razã se aflã domiciliul persoanei interesate. Cererea se soluţioneazã în termen de 30 de zile, cu avizul prealabil al serviciului public comunitar judeţean de evidenţã a persoanei, prin dispoziţie a primarului, care se comunicã solicitantului în termen de 10 zile de la emitere."
33. La articolul 57, alineatul (4) se abrogã.
34. La articolul 57^1, alineatele (1) şi (2) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 57^1. - (1) Rectificarea actelor de stare civilã şi a menţiunilor înscrise pe marginea acestora se face în temeiul dispoziţiei primarului unitãţii administrativ-teritoriale care are în pãstrare actul de stare civilã, din oficiu sau la cererea persoanei interesate, cu avizul prealabil al serviciului public comunitar judeţean de evidenţã a persoanei.
(2) Cererea de rectificare a actelor de stare civilã şi a menţiunilor înscrise pe acestea, însoţitã de actele doveditoare, se depune la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau la primãria unitãţii administrativ-teritoriale care are în pãstrare actul de stare civilã ori, dupã caz, la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau la primãria de la locul de domiciliu. Cererea se soluţioneazã în termen de 30 de zile prin emiterea dispoziţiei prevãzute la alin. (1), care se comunicã solicitantului în termen de 10 zile de la data emiterii."
35. La articolul 57^1, alineatul (4) se abrogã.
36. La articolul 60, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Primul exemplar al registrelor de stare civilã se pãstreazã la serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau la primãria unitãţii administrativ-teritoriale unde s-a întocmit, iar al doilea exemplar se înainteazã consiliului judeţean sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, în termen de 30 de zile de la data când toate filele din registru au fost completate."
37. Articolul 61 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 61. - Serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor sau primãria unitãţii administrativ-teritoriale care are în pãstrare registre de stare civilã este obligatã sã asigure conservarea şi securitatea acestora, cu respectarea legislaţiei arhivistice în vigoare şi a normelor interne de evidenţã şi pãstrare a arhivelor."
38. La articolul 62, litera d) a alineatului (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"d) necomunicarea la serviciile publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor ori, dupã caz, la primãriile competente, de cãtre ofiţerul de stare civilã, a menţiunilor, a copiilor de pe deciziile de admitere a schimbãrii numelui, neînscrierea menţiunilor pe actele de stare civilã ori netransmiterea celui de-al doilea exemplar al registrelor de stare civilã la consiliul judeţean sau la Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, în termen de 30 de zile de la data când toate filele au fost completate;".
39. Articolul 63 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 63. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre primari, persoanele împuternicite prin dispoziţie a preşedintelui consiliului judeţean, respectiv a primarului general al municipiului Bucureşti, precum şi de persoane împuternicite din cadrul serviciilor publice comunitare de evidenţã a persoanelor şi poliţişti anume desemnaţi."
40. Articolul 68 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68. - (1) La cererea scrisã a Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, a serviciilor publice comunitare de evidenţã a persoanelor, a instanţelor judecãtoreşti, a parchetelor sau a poliţiei, se pot transmite extrase pentru uz oficial, însoţite de copii ale înscrisurilor care au stat la baza întocmirii actelor de stare civilã, iar pentru motive temeinice, la cererea serviciului public comunitar local de evidenţã a persoanelor, a oficiilor de stare civilã din cadrul primãriilor unitãţilor administrativ-teritoriale unde nu funcţioneazã serviciul public comunitar local de evidenţã a persoanelor, a unitãţilor din sistemul de ordine şi siguranţã publicã din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, a instituţiilor responsabile cu asistenţa socialã şi protecţia drepturilor copilului, precum şi a notarilor publici, se elibereazã gratuit extrase pentru uz oficial de pe actele de stare civilã aflate în arhiva proprie.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi în cazul solicitãrilor adresate direcţiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti ale Arhivelor Naţionale, pentru actele aflate în pãstrarea acestora, cu respectarea dispoziţiilor art. 11 alin. (3)."
41. Articolul 69 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69. - Comunicarea datelor înscrise în actele de stare civilã se poate face, în cazuri temeinic justificate, la cererea autoritãţilor publice, altele decât cele cu atribuţii legale în materie, cu aprobarea primarului unitãţii administrativ-teritoriale care are în pãstrare actul."
42. La articolul 71, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 71. - (1) Serviciile publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor şi ofiţerii de stare civilã din cadrul primãriilor întocmesc buletine statistice de naştere, de cãsãtorie şi de deces, iar judecãtoriile, buletine statistice de divorţ."
43. Articolul 72 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 72. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor îndrumã şi controleazã, în condiţiile legii, activitatea serviciilor publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor, în domeniul stãrii civile.
(2) Preşedinţii consiliilor judeţene şi primarul general al municipiului Bucureşti, prin serviciile publice comunitare judeţene de evidenţã a persoanelor, respectiv prin Direcţia Generalã de Evidenţã a Persoanelor a Municipiului Bucureşti, organizeazã îndrumarea şi controlul metodologic al activitãţii de stare civilã desfãşurate de serviciile publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor de pe raza judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti şi iau mãsuri privind conservarea şi securitatea documentelor de stare civilã."
44. La articolul 74 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Serviciile publice comunitare judeţene de evidenţã a persoanelor, respectiv Direcţia Generalã de Evidenţã a Persoanelor a Municipiului Bucureşti asigurã distribuirea, contra cost, cãtre serviciile publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor de pe raza judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti a registrelor şi a certificatelor de stare civilã, a cernelii speciale şi a formularelor auxiliare."
ART. II
Cererile de transcriere a certificatelor sau a extraselor de stare civilã înregistrate în strãinãtate, depuse anterior intrãrii în vigoare a prezentei legi, se soluţioneazã potrivit reglementãrilor în vigoare la data depunerii cererii.
ART. III
Asigurarea suportului tehnic necesar actualizãrii, prin mijloace informatice, a Registrului naţional de evidenţã a persoanelor cu datele conţinute de certificatele sau extrasele de stare civilã eliberate cetãţenilor români de autoritãţile strãine care au fost înscrise/transcrise în registrele de stare civilã române se realizeazã eşalonat, de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, dupã cum urmeazã:
a) la nivelul serviciilor publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor, în termen de 2 ani;
b) la nivelul primãriilor din unitãţile administrativ-teritoriale în care nu funcţioneazã servicii publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor, în termen de 3 ani.
ART. IV
<>Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 282 din 11 noiembrie 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE
CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE

PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ

Bucureşti, 2 iunie 2009.
Nr. 201.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016