Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 2 din 9 iulie 1983  cu privire la principiile de baza ale perfectionarii sistemului de retribuire a muncii si de repartitie a veniturilor oamenilor muncii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 2 din 9 iulie 1983 cu privire la principiile de baza ale perfectionarii sistemului de retribuire a muncii si de repartitie a veniturilor oamenilor muncii

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 51 din 9 iulie 1983

În temeiul articolului 57 din Constituţia Republicii Socialiste România semnam şi dispunem sa fie publicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România Legea nr. 2 din 1 iulie 1983 cu privire la principiile de baza ale perfecţionãrii sistemului de retribuire a muncii şi de repartiţie a veniturilor oamenilor muncii.


NICOLAE CEAUŞESCU
PREŞEDINTELE
REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA

LEGE
cu privire la principiile de baza ale perfecţionãrii sistemului de retribuire a muncii şi de repartiţie a veniturilor oamenilor muncii
Profundele transformãri care au avut loc în dezvoltarea puternica a forţelor de producţie, în modernizarea continua a bazei tehnico-materiale a economiei, îndeosebi în etapa inaugurata de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Roman, au asigurat condiţiile necesare pentru ridicarea pe o treapta superioarã a activitãţii economico-sociale şi sporirea continua a bunastarii materiale şi spirituale a întregului popor, telul suprem al politicii partidului.
S-a adincit sistemul democraţiei muncitoresti, s-a asigurat participarea nemijlocitã a maselor la conducerea economiei, a vieţii sociale, a crescut rãspunderea colectivelor de oameni ai muncii în stabilirea şi realizarea planului, în gospodãrirea judicioasã a bunurilor încredinţate de societate.
Ţinînd seama de stadiul actual al dezvoltãrii economico-sociale, de cerinţele îmbunãtãţirii mecanismului economico-financiar, de întãrirea autoconducerii muncitoresti şi a cadrului organizatoric al democraţiei muncitoresti, este necesarã perfecţionarea sistemului de retribuire a muncii şi de repartizare a veniturilor oamenilor muncii, astfel încît sa se aplice cu toatã hotãrîrea principiul socialist de repartiţie dupã cantitatea, calitatea şi importanta socialã a muncii, iar veniturile sa fie nemijlocit determinate de munca depusa şi de rezultatele muncii.
Oamenii muncii, în calitate de proprietari, producãtori şi beneficiari, poarta intreaga rãspundere pentru buna gospodãrire a proprietãţii socialiste a întregului popor, veniturile lor fiind strins legate de realizarea producţiei, creşterea productivitatii muncii şi a eficientei economice a întregii activitãţi.
Munca reprezintã o îndatorire de onoare pentru toţi membrii societãţii. Fiecare cetãţean are, potrivit Constituţiei, dreptul şi obligaţia de a desfasura o activitate utila societãţii, care sa-i asigure mijloacele de existenta şi de dezvoltare spiritualã.
Retributia şi celelalte venituri ale oamenilor muncii reflecta contribuţia fiecãruia la realizarea planului de producţie, la dezvoltarea producţiei materiale şi spirituale a societãţii. Nimeni nu poate sa primeascã retributie şi sa participe la beneficii dacã nu lucreazã. Nimeni nu poate avea venit garantat dacã nu munceste, dacã nu produce potrivit obligaţiilor de la locul de munca.
Veniturile individuale în raport cu producţia realizatã sînt neplafonate.
În cadrul sistemului de retribuire se aplica ferm principiul retributiei egale la munca efala, creîndu-se condiţii ca, în raport cu munca depusa, sa se asigure venituri corespunzãtoare pentru toţi oamenii muncii.
Pe mãsura creşterii producţiei şi productivitatii muncii, a îmbunãtãţirii calitãţii produselor, vor spori eficienta economicã şi rentabilitatea, vor creste şi veniturile oamenilor muncii.
În acest scop, pe baza hotãrîrii Conferintei Naţionale a Partidului Comunist Roman din decembrie 1982 şi a Programului aprobat de Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Roman din 29-30 iunie 1983, privind aplicarea ferma a principiilor autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii, perfecţionarea mecanismului economico-financiar, a sistemului de retribuire a muncii şi creşterea retributiei în acest cincinal,
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste România adopta prezenta lege.

CAP. 1
Întãrirea autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii, a rãspunderii oamenilor muncii pentru conducerea unitãţilor şi pentru rezultatele obţinute, perfecţionarea sistemului de retribuire

ART. 1
Potrivit principiilor autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii economico-financiare, colectivele de oameni ai muncii rãspund de pãstrarea, valorificarea superioarã şi dezvoltarea patrimoniului încredinţat, în scopul realizãrii unei eficiente şi rentabilitati maxime, care sa conducã la acoperirea integrala a cheltuielilor, constituirea fondurilor proprii ale unitãţii, sporirea veniturilor din munca ale personalului muncitor, participarea într-o mãsura cît mai mare la formarea resurselor necesare dezvoltãrii generale a societãţii.
Oamenii muncii, în calitate de proprietari ai mijloacelor de producţie - bunuri ale întregului popor -, de producãtori şi beneficiari, rãspund nemijlocit de conducerea efectivã a fiecãrei unitãţi socialiste, de gospodãrirea judicioasã şi eficienta a tuturor mijloacelor materiale şi financiare încredinţate din proprietatea socialistã a întregului popor, de rezultatele economice şi financiare obţinute în realizarea sarcinilor ce le revin din planul naţional unic de dezvoltare economico-socialã.
ART. 2
Consiliul oamenilor muncii poarta rãspunderea directa pentru buna gospodãrire şi dezvoltarea proprietãţii socialiste încredinţate colectivului de oameni ai muncii din unitate şi este obligat sa ia mãsurile necesare pentru creşterea mai accentuata a productivitatii muncii, folosirea integrala şi intensiva a capacitãţilor de producţie, valorificarea superioarã a tuturor resurselor materiale, încadrarea stricta în normele de consum şi de stoc, utilizarea raţionalã a forţei de munca, ridicarea permanenta a pregãtirii profesionale, aplicarea ferma a prevederitor privind perfecţionarea sistemului de retribuire, mobilizarea întregului potenţial tehnico-productiv al unitãţii pentru obţinerea unor producţii sporite, de inalta calitate, cu cheltuieli cît mai reduse.
Adunarea generalã a oamenilor muncii dezbate şi adopta hotãrîri cu privire la intreaga activitate economico-financiarã de gospodãrire şi dezvoltare continua a proprietãţii socialiste încredinţate colectivului de oameni ai muncii, exercita controlul permanent asupra modului în care consiliul oamenilor muncii, biroul executiv al acestuia, personalul de conducere îşi îndeplinesc sarcinile şi acţioneazã pentru înfãptuirea prevederilor de plan.
ART. 3
Retribuirea întregului personal muncitor se face pe baza principiului socialist al repartiţiei dupã cantitatea, calitatea şi importanta socialã a muncii, în funcţie de contribuţia la dezvoltarea producţiei materiale şi spirituale a întregii societãţi, de rezultatele obţinute în munca.
Munca reprezintã criteriul fundamental de apreciere a contribuţiei fiecãrei persoane la dezvoltarea unitãţii din care face parte şi la progresul societãţii, o necesitate pentru formarea, afirmarea şi dezvoltarea multilaterala a personalitãţii umane.
Societatea noastrã socialistã asigura dreptul la munca şi creeazã condiţiile necesare ca fiecare sa aibã un loc de munca în domeniul producţiei materiale, al activitãţilor tehnico-ştiinţifice şi social-culturale, în raport cu aptitudinile şi pregãtirea sa şi cu necesitãţile dezvoltãrii societãţii.
ART. 4
Sistemul de retribuire asigura cointeresarea materialã a celor ce muncesc la creşterea producţiei, a productivitatii muncii şi a eficientei economice, precum şi repartizarea echitabila a veniturilor provenite din munca, un raport corespunzãtor între veniturile individuale minime şi maxime.
Forma de retribuire în acord global se extinde şi se generalizeaza în toate unitãţile economice.
Pe lîngã retributia tarifara, personalul muncitor beneficiazã, ca parte variabila a retributiei, de venituri suplimentare, pe calea adaosului de acord, a participãrii la beneficii, premiilor şi altor stimulente, sporurilor, indemnizaţiilor şi compensaţiilor prevãzute de lege.
ART. 5
Oamenii muncii sînt retribuiţi în raport cu munca prestatã şi rezultatele obţinute.
În cazul depãşirii producţiei planificate veniturile cresc în mod corespunzãtor şi nu sînt plafonate.
În situaţia nerealizarii producţiei sau a neîndeplinirii obligaţiilor de la locul de munca retributia se diminueazã în mod corespunzãtor, fãrã a se asigura venit garantat.
ART. 6
Retribuţiile trebuie sa fie direct corelate cu creşterea productivitatii muncii individuale şi pe intreaga unitate.
Creşterea productivitatii muncii trebuie sa fie superioarã creşterii veniturilor individuale şi pe ansamblul unitãţii, în toate ramurile şi sectoarele economiei naţionale, pentru a se asigura atît fondurile necesare sporirii veniturilor oamenilor muncii, cît şi resursele pentru acoperirea cheltuielilor generale ale statului.
ART. 7
În situaţia în care nu sînt posibilitãţi de acoperire cu sarcini de producţie a întregii capacitãţi de care dispun unitãţile, se vor lua mãsuri pentru redimensionarea personalului, în concordanta cu condiţiile de îndeplinire a sarcinilor de plan.
Organele de conducere colectivã sînt obligate sa retina numai personalul muncitor necesar producţiei efective şi sa redistribuie personalul disponibil în alte activitãţi productive, de reparaţii, iutretinere, construcţii sau alte activitãţi în unitãţi din cadrul aceleiaşi centrale, aceluiaşi minister sau din alte ministere. Acest personal va fi retribuit de unitãţile la care îşi desfãşoarã activitatea, corespunzãtor lucrãrilor executate, potrivit legii.
ART. 8
Pentru folosirea judicioasã a forţei de munca din fiecare unitate, toate categoriile de personal, inclusiv personalul de conducere şi cel din aparatul funcţional, indiferent de forma de retribuire aplicatã, îşi desfãşoarã activitatea pe baza de norme şi normative de munca fundamentate ştiinţific, stabilite în funcţie de parametrii tehnici de funcţionare a maşinilor şi utilajelor, de cantitatea de munca necesarã, în condiţii de organizare superioarã a producţiei şi a muncii.
Normele de munca trebuie sa fie astfel fundamentate încît sa asigure economisirea muncii vii şi realizarea productivitatii muncii planificate.
ART. 9
Retribuirea personalului se diferentiaza pe ramuri, subramuri şi activitãţi, în funcţie de importanta lor pentru dezvoltarea economico-socialã a tarii.
În cadrul ramurilor, subramurilor şi activitãţilor, retributia tarifara se diferentiaza pe categorii de încadrare şi pe funcţii, corespunzãtor nivelului de calificare şi gradului de rãspundere cerut de îndeplinirea sarcinilor, precum şi condiţiilor în care se desfãşoarã munca.
Coeficienţii de ierarhizare a reţelelor de retribuţii tarifare pentru muncitorii calificaţi se stabilesc între 1 şi 1,355 la categoria 1 baza şi între 1 şi 1,905 la categoria maxima baza, potrivit anexei la prezenta lege.

CAP. 2
Extinderea şi generalizarea acordului global

ART. 10
Începînd cu data de 1 septembrie 1983, forma de retribuire în acord global se aplica în mod generalizat în unitãţile economice din industrie, construcţii-montaj, agricultura, transporturi, cercetare stiiniifica şi dezvoltare tehnologicã, proiectare şi din alte sectoare.
În acord global se cuprind muncitorii, maistrii, inginerii, tehnicienii şi celelalte categorii de personal, inclusiv personalul de conducere din întreprinderi, fabrici, uzine, secţii, ateliere, brigazi, santiere, loturi, ferme, echipe şi alte forme organizatorice asemãnãtoare.
Pe lîngã personalul direct productiv, în acord global este cuprins şi personalul muncitor din activitãţile de reparaţii şi întreţinere, scularii, transport intern, dopozite, din compartimentele functionale şi din alte sectoare de activitate, care contribuie la realizarea sarcinilor de plan ce revin întreprinderii.
ART. 11
În cadrul formei de retribuire în acord global, un colectiv de oameni ai muncii se angajeazã pe baza de contract ce se încheie cu unitatea şi, dupã caz, cu organul ierarhic superior - sa efectueze o anumitã lucrare sau sa realizeze o anumitã cantitate de produse, în condiţii de calitate şi eficienta stabilite, iar unitatea se obliga sa asigure condiţii organizatorice şi tehnico-materiale corespunzãtoare efectuãrii lucrãrilor şi sa retribuie munca prestatã cu suma prevãzutã în contract.
În acord global se contracteazã: în industrie, realizarea unui produs complet sau a unei lucrãri ori, dupã caz, producţia fizica planificata; în construcţii-montaj, un bloc de locuinţe, hala industriala, pod, drum, linie electrica sau alte obiecte complete ori un volum de lucrãri; în agricultura, o anumitã producţie de cereale, legume, carne, lapte sau altele; în alte ramuri sau sectoare de activitate, producţia fizica planificata, exprimatã în unitãţi specifice, cum ar fi metri forati, tone ţiţei extras, metri cubi masa lemnoasã în exploatãrile forestiere, tone transportate.
ART. 12
Suma retributiilor cuvenite personalului retribuit în acord global se stabileşte în raport direct cu cantitatea de produse fizice realizate şi calitatea acestora, fãrã a fi limitatã, atît în cazul depãşirii, cît şi în cazul nerealizarii sarcinilor de plan.
Veniturile personalului retribuit în acord global cresc pe mãsura sporirii productivitatii muncii individuale şi pe total unitate.
În cazul în care sarcinile de producţie se realizeazã cu un numãr mai mic de personal ori se obţine o producţie suplimentarã cu acelaşi numãr de personal, acesta va baneficia, în mod corespunzãtor, de venituri mai mari.
În situaţia în care sarcinile de producţie sau condiţiile prevãzute în contractul de acord global nu se realizeazã, veniturile personalului muncitor se diminueazã în mod corespunzãtor.
ART. 13
În raport cu specificul unor ramuri sau activitãţi, în condiţiile prevãzute de lege, se aplica formele de retribuire pe baza de cote procentuale, remiza ori tarife. În activitatea de comerţ interior, alimentaţie publica şi turism se aplica întregului personal operativ şi muncitorilor forma de retribuire în remiza, exprimatã prin cote la 10.000, 1.000 sau 100 lei desfacere ori, dupã caz, prestãri de servicii; în întreprinderile de comerţ exterior şi în compartimentele autorizate sa efectueze operaţiuni de comerţ exterior, personalul este retribuit pe baza de cote aplicate la valoarea exportului şi importului, precum şi a aportului valutar realizat.
ART. 14
Pentru personalul tehnic, economic, de alta specialitate şi administrativ, precum şi pentru celelalte categorii de personal, necuprinse în acord global, se stabilesc sarcini de munca concrete, pe baza de norme de munca şi normative de personal, precizîndu-se cantitatea şi calitatea lucrãrilor, termenele de execuţie sau alte asemenea obligaţii, potrivit specificului muncii. Retribuirea acestui personal se face în raport cu realizarea sarcinilor de munca şi a condiţiilor stabilite.
ART. 15
Începînd cu data de 1 septembrie 1983, întregul personal de conducere şi de execuţie tehnic, economic şi de alta specialitate, inclusiv miniştri, din ministerele şi celelalte organe centrale şi locale, care coordoneazã activitãţi economice, precum şi cel din centralele industriale, este retribuit în funcţie de media realizarilor pe ansamblul unitãţilor economice subordonat, în raport cu gradul de îndeplinire a 2-4 indicatori de plan - producţia mãrfii, planul de export, productivitatea muncii, producţia neta sau alţi indicatori specifici.

CAP. 3
Creşterea partii variabile a retributiei

ART. 16
În cadrul mãsurilor de perfecţionare a sistemului de retribuire creste ponderea partii variabile în totalul veniturilor personalului muncitor, obţinute din fondul de retribuire planificat, îndeosebi prin creşterea adaosului de acord, a participãrii la realizarea producţiei, a beneficiilor şi la împãrţirea beneficiilor, precum şi pentru stimularea exportului, a premiilor pentru realizari deosebite, premiilor pentru economii de materiale şi forta de munca şi altele.
Partea variabila a veniturilor personalului va reprezenta, în anul 1985, 25 la suta din fondul de retribuire, iar retributia tarifara, 75 la suta.
ART. 17
Începînd cu data de 1 septembrie 1983, în condiţiile realizãrii planului, fondul de participare a oamenilor muncii la realizarea producţiei, a beneficiilor şi la împãrţirea beneficiilor va reprezenta 4 la suta din fondul de retribuire pe economie.
În cadrul mediei de 4 la suta prevãzutã la alin. 1, în unitãţile care realizeazã producţie pentru export, precum şi în unitãţile care livreaza subansamble, piese de schimb şi alte produse de baza, ce se înglobeazã în produsele pentru export, se asigura un fond de participare mai mare, diferenţiat în raport cu ponderea producţiei pentru export în totalul producţiei.
La celelalte unitãţi economice se va asigura, în condiţiile realizãrii sarcinilor de plan, pentru întregul personal un fond de participare la realizarea producţiei, a beneficiilor şi la împãrţirea beneficiilor, care va reprezenta 3,5 la suta din fondul de retribuire planificat, iar în unitãţile miniere şi de extracţie a ţiţeiului, 4 la suta.
În cadrul procentelor prevãzute la alin. 1-3, cotele din beneficii pentru constituirea fondului de participare a oamenilor muncii la realizarea producţiei, a beneficiilor şi la împãrţirea beneficiilor se stabilesc, diferenţiat, pe ministere, celelalte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, prin planul naţional unic de dezvoltare economico-socialã.
Participarea la realizarea producţiei, a beneficiilor şi la împãrţirea beneficiilor se acorda trimestrial, în raport cu beneficiile realizate şi în limita a 50 la suta din fondurile planificate pentru aceste perioade. În funcţie de rezultatele anuale, se acorda diferenţa pentru beneficiile realizate în cadrul planului şi sumele aferente beneficiilor obţinute peste plan.
ART. 18
Începînd cu data de 1 septembrie 1983, personalul muncitor din instituţiile social-culturale, din aparatul ministerelor şi celorlalte organe centrale şi locale, precum şi din celelalte instituţii de stat, va beneficia de premii anuale dintr-un fond de 3-3,5 la suta din fondul de retribuire planificat.
ART. 19
Începînd cu data de 1 septembrie 1983, cota de constituire a fondului de premiere pentru realizari deosebite obţinute de personalul din unitãţile economice va fi de 2 la suta din fondul de retribuire planificat.
ART. 20
Sumele cuvenite personalului muncitor sub forma de participare la beneficii, stimulente pentru export, premii anuale, precum şi alte categorii de premii sau recompense, se acorda, în condiţiile prevãzute de lege, în raport cu rezultatele economice obţinute şi nu sînt plafonate.
Sumele de care poate beneficia personalul de conducere şi de administraţie, ca participare la beneficii sau premii, se stabilesc cel mult în aceeaşi proporţie cu sumele cuvenite celorlalte categorii de personal din unitate.
ART. 21
Sporul pentru vechime neîntreruptã în aceeaşi unitate se majoreazã şi se acorda în urmãtoarele cote procentuale din retributia tarifara:
Transe de vechime neîntreruptã în aceeaşi unitate
Pentru personalul din toate ramurile şi sectoarele de activitate, cu excepţia celui prevãzut la lit. B şi C
Pentru personalul din unitãţile din industria miniera care lucreazã la suprafata
Pentru personalul din unitãţile din industria miniera care lucreazã în subteran, pentru muncitorii, personalul operativ şi mecanicii de locomotiva din unitãţile de exploatare a cãilor ferate subordonate MTTC, a cãror activitate este direct legatã de siguranta circulaţiei, pentru docheri, conducatori de utilaje portuare şi operatori la dana


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1 - 3 ani - 3% 4%
3 - 5 ani 3% 4% 5%
5 - 10 ani 6% 6% 8%
10 - 15 ani 9% 9% 11%
15 - 20 ani 12% 12% 14%
peste 20 ani 15% 15% 18%
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Sporul pentru vechime neîntreruptã în aceeaşi unitate se acorda în toate sectoarele de activitate şi se ia în calcul la stabilirea drepturilor de pensie.
Personalul muncitor beneficiazã de sporul pentru vechime neîntreruptã în aceeaşi unitate, în cotele majorate prevãzute la alin. 1, de la data majorãrii retributiei tarifare în fiecare ramura sau sector de activitate.

CAP. 4
Majorarea retributiei tarifare

ART. 22
Începînd cu data de 1 septembrie 1983 se majoreazã, în mod eşalonat, retributia tarifara a întregului personal muncitor.
Data de la care se va majorã retributia tarifara în fiecare ramura şi activitate se va stabili prin decret al Consiliului de Stat.
În condiţiile utilizãrii complete a timpului de munca, îndeplinirii normelor de munca şi a planului de producţie, odatã cu aplicarea majorãrii retributiei în fiecare ramura sau activitate, retributia tarifara minima va fi de 1.500 lei, iar venitul minim, inclusiv drepturile bãneşti cuprinse în partea variabila a retributiei va fi de 1.700 lei, lunar.
ART. 23
Majorarea retributiei tarifare a muncitorilor se efectueazã în condiţiile menţinerii, pe ansamblu, a ierarhizarii retributiilor pe ramuri, care corespunde etapei actuale de dezvoltare economico-sociale a tarii.
Raportul între retributia tarifara minima şi retributia tarifara maxima pe economie va fi în continuare de 1 la 5,52.

CAP. 5
Planificarea şi eliberarea fondului de retribuire

ART. 24
Fondul de retribuire se stabileşte pe unitate de produs sau pe lucrare, pe obiectiv, în funcţie de timpul de munca, de condiţiile de calitate şi de numãrul de personal necesar, pe baza normelor şi normativelor elaborate corespunzãtor nivelului de inzestrare tehnica şi tehnologiilor aplicate, în condiţiile unei organizãri superioare a producţiei şi a muncii.
În fiecare unitate trebuie sa se asigure o stricta corelatie între fondul de retribuire şi producţia fizica, producţia marfa vinduta şi încasatã, planul de export, calitatea produselor, consumurile normate de materii prime şi materiale, combustibili şi energie şi alţi indicatori calitativi de plan.
ART. 25
Fondul de retribuire rezultat din însumarea drepturilor individuale ale întregului personal muncitor din unitãţile economice, determinate potrivit legii, se elibereazã de bãnci în limita fondului de retribuire planificat, calculat în funcţie de realizarea producţiei fizice, în strinsa corelare cu creşterea productivitatii muncii, a planului de export, a valorii producţiei nete, a producţiei marfa vinduta şi încasatã sau a altor indicatori, dupã caz.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 26
Condiţiile de aplicare a formei de retribuire în acord global şi a altor forme de retribuire specifice unor ramuri sau activitãţi, condiţiile de constituire şi de repartizare a fondului de participare la realizarea producţiei, a beneficiilor şi la împãrţirea beneficiilor, precum şi condiţiile de calculare şi eliberare a fondului de retribuire, se stabilesc prin decret al Consiliului de Stat.
ART. 27
Consiliul de Miniştri, ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti sînt obligate sa ia mãsuri de aplicare întocmai a prevederilor prezentei legi.
Organele prevãzute la alin. 1 şi organele de conducere colectivã din fiecare unitate poarta intreaga rãspundere pentru modul de aplicare a principiilor socialiste de retribuire, pentru modul de gospodãrire şi utilizare a fondurilor destinate atît cheltuililor de producţie, cît şi celor de consum.
ART. 28
Orice dispoziţii contrare prezentei legi se abroga.

Aceasta lege a fost adoptatã de Marea Adunare Nationala în şedinţa din 1 iulie 1983.


Preşedintele
Marii Adunãri Naţionale,
NICOLAE GIOSAN


ANEXA 1

Ierarhizarea retributiilor tarifare la categoria 1 şi la categoria maxima
nivel de baza pentru muncitorii calificaţi
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. crt. Reţeaua şi nivelul Coeficient de ierarhizare
────────────────────────────────────────
Categoria 1 baza Categoria maxima baza
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Mine subteran A 1,355 1,905
2. Exploatãri la zi de cãrbune şi
minereuri cu utilaje grele 1,295 1,630
3. Construcţii de aeronave şi motoare
de aeronave 1,285 1,615
4. Mine subteran B 1,210 1,755
5. Cocsificarea carbunilor 1,214 1,685
6. Foraj sonde ţiţei şi gaze 1,210 1,630
7. Mine subteran C 1,175 1,590
8. Siderurgie A; Construcţii de
maşini A(o) acord 1,160 1,540
9. Mine suprafata A 1,150 1,280
10. Tabacarie 1,130 1,275
11. Construcţii de maşini A acord
şi A(o) regie 1,125 1,415
12. Siderurgie B; metalurgie neferoasa 1,125 1,445
13. Foraj cu sondeze pentru cercetare
geologica 1,125 1,385
14. Ciment 1,125 1,285
15. Construcţii A acord 1,110 1,375
16. Poligrafie A(o) 1,110 1,480
17. Sticla 1,105 1,385
18. Construcţii de maşini A regie
şi B acord; mecanici agricoli 1,105 1,360
19. Construcţii B acord 1,105 1,330
20. Chimie A(o) 1,105 1,305
21. Transporturi auto (soferi) 1,095 1,310
22. Poligrafie Buletinul Oficial 1,095 1,410
23. Mine suprafata B 1,090 1,200
24. Chimie A 1,090 1,350
25. Petrol A 1,090 1,260
26. Prelucrare cauciuc 1,080 1,210
27. Construcţii de maşini B regie 1,070 1,290
28. Energie electrica A 1,070 1,310
29. Poligrafie A 1,065 1,335
30. Mine suprafata C; cariere-balastiere 1,065 1,165
31. Confecţii piele 1,055 1,165
32. Chimie B; petrol B; zahãr-ulei 1,050 1,210
33. Energie electrica B 1,050 1,275
34. Construcţii B regie 1,050 1,215
35. Poligrafie B 1,050 1,275
36. Textile 1,050 1,200
37. Materiale de construcţii A; materiale
refractare 1,050 1,150
38. Agricultura
- sector zootehnic 1,040 1,165
- sector vegetal 1,040 1,095
39. Energie electrica C 1,040 1,235
40. Prelucrare lemn A acord; exploatãri
forestiere A 1,030 1,175
41. Alimentara A 1,030 1,135
42. Prelucrare lemn A regie şi B acord 1,015 1,160
43. Gospodãrie comunalã A; alimentara B 1,015 1,100
44. Prelucrare lemn B regie 1,000 1,135
45. Materiale de construcţii B;
gospodãrie comunalã B; alimentara C 1,000 1,090
46. Exploatãri forestiere B; industria
localã 1,000 1,135
47. Silvicultura 1,000 1,000
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





─────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016