Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 2 din 28 martie 1970  privind asigurarea si controlul calitatii produselor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 2 din 28 martie 1970 privind asigurarea si controlul calitatii produselor

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 28 din 28 martie 1970
În scopul ridicãrii calitãţii produselor,

Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste România adopta prezenta lege:

ART. 1
Preocuparea pentru ridicarea continua a calitãţii produselor reprezintã - pe tot parcursul, de la pregãtirea producţiei pînã la verificarea comportãrii produsului la destinatar - o sarcina de baza a tuturor unitãţilor economice, institutelor de cercetare şi proiectare, ministerelor şi celorlalte organe centrale şi locale, potrivit cu atribuţiile ce le revin.
O sarcina permanenta a tuturor unitãţilor economice şi organelor de stat este studiul sistematic al evoluţiei nivelului tehnic şi al calitãţii produselor pe plan mondial şi stabilirea mãsurilor corespunzãtoare pentru fabricarea produselor la acest nivel.
ART. 2
Consiliile de administraţie ale centralelor industriale, combinatelor şi grupurilor de uzine şi ale celorlalte organizaţii economice cu statut de centrala, precum şi comitetele de direcţie din întreprinderi rãspund de calitatea produselor, lucrãrilor executate, serviciilor prestate şi, potrivit atribuţiilor lor, sînt obligate:
a) sa ia mãsuri pentru realizarea de produse noi şi modernizarea celor existente la nivel tehnic şi calitativ în concordanta cu progresul ştiinţei şi tehnicii, cu cerinţele beneficiarilor interni şi externi, în condiţiile unei eficiente economice ridicate;
b) sa punã în fabricatia de serie numai produsele omologate sau acceptate de beneficiar şi dupã ce au luat toate mãsurile de pregãtire a fabricaţiei, au stabilit metodele şi au asigurat mijloacele necesare efectuãrii controlului tehnic al calitãţii acestora.
Pentru produsele noi, oferite pentru prima data la export sau pentru cele la care se cer condiţii tehnice suplimentare fata de normativele interne în vigoare, se vor efectua în prealabil probe de verificare a parametrilor tehnico-funcţionali care sa asigure condiţiile calitative convenite cu partenerul extern.
În cazul produselor unicate de mare complexitate, la care nu se pot face probe complete în uzina producãtoare, se va stabili cu beneficiarii modul de verificare a acestor produse, potrivit normativelor elaborate de ministerele tutelare şi Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor;
c) sa elaboreze şi sa aplice, prin planurile anuale şi de perspectiva, mãsuri speciale pentru îmbunãtãţirea continua a calitãţii materiilor prime şi semifabricatelor, produselor finite, lucrãrilor de investiţii-construcţii şi serviciilor din sfera lor de activitate;
d) sa foloseascã în fabricaţie numai materii prime şi materiale care corespund condiţiilor de calitate prevãzute în documentele tehnice normative şi celorlalte condiţii stabilite în contractele economice;
e) sa clasifice şi sa marcheze pe clase de calitate acele produse la care s-au stabilit norme de sortare şi preţuri diferenţiate conform normelor legale;
f) sa marcheze vizibil pe ambalaj durata de folosire la produsele cu perioada de valabilitate şi durata de utilizare limitate;
g) sa asigure dotarea laboratoarelor şi a secţiilor de producţie cu aparate de mãsura şi control, aparatura de laborator şi cu standuri de probe pentru a determina cu precizia necesarã caracteristicile fizice, mecanice şi chimice ale materiilor prime, materialelor, semifabricatelor, precum şi modul de comportare în timp a produselor finite, în condiţiile în care sînt utilizate la beneficiar sau în condiţiile prevãzute în documentele tehnice normative sau în alte condiţii convenite;
h) sa perfecţioneze documentaţia tehnica cuprinzînd şi tehnologia de control, sa facã propuneri de perfecţionare a standardelor, sa elaboreze şi sa imbunatateasca normele interne de fabricaţie, în concordanta cu progresul tehnic şi cerinţele de calitate;
i) sa modernizeze continuu utilajele şi instalaţiile de producţie, precum şi metodele şi aparatura de mãsura şi control a parametrilor calitativi ai produselor în toate fazele de execuţie, sa organizeze verificarea, întreţinerea şi certificarea sistematica - conform legii - a functionarii acestora în limitele de precizie stabilite;
j) sa asigure condiţiile materiale pentru pregãtirea muncitorilor calificaţi şi a personalului mediu de specialitate, sa ia mãsuri pentru justa repartizare a cadrelor tehnice de specialitate, precum şi pentru promovarea iniţiativei tuturor salariaţilor în direcţia îmbunãtãţirii calitãţii produselor şi diversificãrii sortimentelor;
k) sa organizeze controlul tehnic de calitate începînd cu recepţia materiilor prime şi a materialelor, pe faze de fabricaţie şi final, conform cu tehnologiile de fabricaţie, sa asigure ca în compartimentul de control tehnic al calitãţii sa fie încadraţi muncitori, maiştri şi ingineri cu o inalta pregãtire profesionalã şi experienta în producţie;
l) sa prevadã în contractele economice, dupã caz, condiţii şi termene de garanţie referitoare la calitate, durata de utilizare şi condiţii de conservare, ambalare şi depozitare a produselor, în conformitate cu documentele tehnice normative sau potrivit acordului cu beneficiarii;
m) sa livreze produsele, conform prevederilor contractuale, însoţite de documentul de atestare a calitãţii şi, dupã caz, de prescripţii privind manipularea, depozitarea, stocarea, punerea în funcţiune, exploatarea şi întreţinerea acestora;
n) sa urmãreascã sistematic modul de comportare la beneficiarii interni şi externi a produselor livrate şi, ţinînd seama de observaţiile acestora, sa ia mãsuri de perfecţionare a documentaţiei tehnice, a modului de execuţie şi a activitãţii de control tehnic de calitate.
ART. 3
Conducerile ministerelor, ale celorlalte organe centrale, precum şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene, al municipiului Bucureşti şi consiliilor populare municipale şi orãşeneşti rãspund de realizarea calitãţii superioare a produselor, a lucrãrilor executate şi, potrivit competentelor stabilite de lege, au urmãtoarele îndatoriri cu privire la asigurarea calitãţii:
a) organizeazã şi controleazã activitatea de cercetare şi proiectare de produse şi procedee tehnologice care sa se bazeze pe realizarile ştiinţei ale tehnicii moderne, astfel încît sa se asigure produselor fabricate un nivel calitativ şi o eficienta economicã ridicatã, corespunzãtoare cerinţelor beneficiarilor;
b) aproba pentru produsele de importanta deosebita studiile tehnico-economice, documentele de omologare şi introducerea în fabricaţie de serie;
c) creeazã condiţii pentru ridicarea calitãţii produselor prin profilarea, specializarea şi concentrarea producţiei;
d) asigura mijloacele necesare inzestrarii unitãţilor subordonate cu aparate de mãsura şi control, aparatura de laborator, standuri de proba şi promoveazã folosirea metodelor ştiinţifice de verificare a calitãţii; în acest scop vor prevedea în planurile de stat anuale necesarul de aparataj de mãsura şi control;
e) organizeazã, indruma şi verifica activitatea controlului tehnic de calitate în unitãţile subordonate, urmãrindu-se verificarea parametrilor de calitate prevãzuţi în documentaţiile tehnice şi promovarea folosirii metodelor ştiinţifice de control;
f) asigura elaborarea şi îmbunãtãţirea standardelor cu parametrii tehnico-economici la nivelul tehnicii moderne, stabilind metode de control în concordanta cu progresul tehnic şi cerinţele de calitate;
g) elaboreazã şi urmãresc, prin planurile anuale şi de perspectiva, aplicarea programelor de mãsuri pentru îmbunãtãţirea continua a calitãţii materiilor prime şi semifabricatelor, produselor finite şi lucrãrilor de construcţii-montaj;
h) aplica sancţiunile prevãzute de lege impotriva celor care se fac vinovaţi de fabricarea şi punerea în circulaţie a unor produse cu parametri tehnici şi calitativi inferiori celor stabiliţi prin contracte.
Neîndeplinirea îndatoririlor prevãzute în prezentul articol atrage, potrivit legii, rãspunderea materialã pentru prejudiciile cauzate.
ART. 4
Condiţiile concrete de calitate a produselor se precizeazã în contractele economice pe baza documentelor tehnice normative-standarde, a normelor interne de fabricaţie, caietelor de sarcini, a mostrelor acceptate de beneficiari, precum şi altor cerinţe convenite între pãrţi.
Preţurile produselor, ale lucrãrilor şi tarifele pentru servicii se vor stabili diferenţiat, în concordanta cu calitatea lor.
ART. 5
Consiliile de administraţie ale unitãţilor cu statut de centrala şi comitetele de direcţie ale întreprinderilor au datoria sa analizeze periodic activitatea desfasurata pentru asigurarea calitãţii produselor în întreprinderi, secţii, ateliere şi locuri de munca, sa stabileascã mãsuri în vederea îmbunãtãţirii calitãţii produselor. Comitetele de direcţie prezintã dãri de seama adunãrilor generale ale salariaţilor asupra modului cum se îndeplinesc indicatorii de calitate.
În toate fazele de fabricaţie, supun spre dezbatere mãsuri în scopul ridicãrii continue a nivelului calitativ al produselor.
ART. 6
Directorii şi ceilalţi conducatori de unitãţi economice poarta rãspunderea pentru asigurarea condiţiilor materiale, tehnice şi organizatorice necesare îmbunãtãţirii calitãţii produselor, reducerii rebuturilor, a volumului operaţiilor de remaniere şi a deficienţelor de calitate; controleazã activitatea compartimentului de control tehnic de calitate, modul în care secţiile productive respecta normativele privind calitatea şi iau mãsuri pe linia indicatã de organele de control.
ART. 7
Neîndeplinirea îndatoririlor prevãzute în articolele 2, 5 şi 6 atrage, potrivit legii, rãspunderea materialã pentru prejudiciul cauzat. Pentru neglijenţa şi abateri repetate, celor vinovaţi li se vor aplica şi sancţiuni disciplinare, inclusiv retrogradarea sau desfacerea disciplinarã a contractelor de munca.
ART. 8
Inginerii, tehnicienii, maistrii, conducãtorii procesului de producţie, precum şi cei din compartimentele de conceptie, au datoria sa asigure condiţiile organizatorice şi materiale, sa acorde asistenta tehnica necesarã pentru realizarea produselor la un nivel ridicat de calitate. Ei rãspund în cadrul atribuţiilor ce le revin de respectarea normelor de calitate la fiecare operaţie tehnologicã executatã, la fiecare produs în parte şi sînt obligaţi sa anunţe imediat compartimentul controlului tehnic de calitate, conducerea unitãţii asupra defectelor de calitate care apar în procesul de fabricaţie şi asupra cãrora nu pot acţiona în mod direct.
Pagubele provenite din remanieri, rebuturi şi produse a cãror calitate nu se încadreazã în normele stabilite ca urmare a neîndeplinirii acestor obligaţii se suporta, conform legii, de cei vinovaţi.
ART. 9
Muncitorii au datoria de onoare de a executa lucrãri şi produse de inalta calitate, de a participa activ la acţiunile îndreptate spre ridicarea continua a calitãţii produselor, de a crea o larga opinie de masa pentru realizarea producţiei de buna calitate, practicind metoda autocontrolului exigent al calitãţii produselor şi lucrãrilor realizate la fiecare loc de munca.
Ei rãspund de calitatea produselor realizate şi suporta, conform legii, prejudiciile cauzate de nerespectarea documentaţiei, disciplinei tehnologice, care provoacã rebuturi, remanieri sau produse a cãror calitate nu se încadreazã în normele stabilite.
ART. 10
Executarea controlului tehnic al calitãţii de cãtre organele de control nu absolvã de rãspundere directa inginerii, tehnicienii şi maistrii, pe toţi cei care organizeazã şi conduc procesul de fabricaţie şi nici pe cei care executa lucrãri şi produse de calitate necorespunzãtoare.
ART. 11
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor înfãptuieşte, împreunã cu ministerele şi celelalte organe centrale, politica statului în domeniul calitãţii şi al controlului tehnic de calitate al produselor, lucrãrilor şi serviciilor, avînd urmãtoarele îndatoriri şi raspunderi principale:
a) organizeazã şi executa controlul calitãţii produselor destinate consumului intern şi exportului, urmãrind respectarea cu stricteţe a condiţiilor tehnice calitative prevãzute în contracte, standarde şi alte documentaţii tehnice;
b) indruma şi controleazã activitatea compartimentelor de control tehnic de calitate din unitãţile producãtoare; promoveazã folosirea metodelor moderne de control şi iniţiazã acţiuni pentru ridicarea calificãrii profesionale a controlorilor tehnici de calitate;
c) studiazã, împreunã cu organizaţiile economice producãtoare, evoluţia calitãţii produselor similare realizate în alte tari şi propune ministerelor şi celorlalte organe centrale efectuarea de cercetãri şi aplicarea de mãsuri în vederea îmbunãtãţirii caracteristicilor tehnice calitative ale produselor;
d) interzice livrarea produselor care nu corespund din punct de vedere calitativ condiţiilor prevãzute în contracte, dispune sistarea fabricaţiei produselor care prin calitatea lor ar putea dãuna intereselor economiei naţionale, informind de aceasta Consiliul de Miniştri;
e) aplica sancţiuni contravenţionale pentru abateri de la normele privind condiţiile calitative ale produselor, în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
f) rãspunde pentru controalele executate necorespunzãtor, de neluarea la timp, în cadrul atribuţiilor ce-i revin conform legii, a mãsurilor care se impun pentru remedierea defectiunilor de calitate, de buna funcţionare a compartimentelor de control tehnic de calitate din unitãţile economice.
ART. 12
Compartimentul de control tehnic de calitate din întreprinderi funcţioneazã ca organ subordonat, în condiţiile legii, atît conducerii unitãţii cît şi Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor.
ART. 13
Organul de control tehnic de calitate verifica, conform normelor stabilite, calitatea materiilor prime şi materialelor care se folosesc în fabricaţie, respectarea în procesul de producţie a documentaţiei tehnice şi tehnologiei de fabricaţie, pe toate fazele de producţie, verifica şi certifica calitatea produselor, participa la omologarea produselor şi la stabilirea mãsurilor pentru îmbunãtãţirea calitãţii acestora.
ART. 14
Organul de control tehnic de calitate din întreprinderi rãspunde de organizarea controlului calitãţii produselor, lucrãrilor sau serviciilor pe toate treptele de fabricaţie, urmãreşte ca livrarea acestora sa se facã în conformitate cu documentele tehnice normative şi cu celelalte condiţii de calitate stabilite prin contracte.
ART. 15
Organului de control tehnic al calitãţii din întreprinderi i se subordoneazã laboratoarele care sînt organizate în scopul verificãrii calitãţii produselor.
ART. 16
Numirea, schimbarea din funcţie, sancţionarea sau desfacerea contractului de munca ale şefului compartimentului pentru controlul calitãţii produselor din întreprinderi se face de cãtre comitetul de direcţie cu acordul centralelor industriale, al celorlalte unitãţi cu statut de centrala sau altor organe ierarhic superioare ale întreprinderii, precum şi cu acordul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor; şeful controlului tehnic de calitate este membru de drept al comitetului de direcţie al întreprinderii sau consiliului de administraţie al centralei în care îşi desfãşoarã activitatea.
ART. 17
Şeful controlului tehnic de calitate sesizeazã conducerea unitãţii asupra abaterilor privind calitatea, face propuneri pentru prevenirea şi eliminarea deficienţelor de fabricaţie, este obligat sa ceara întreruperea operatiei tehnologice, fabricatia sau livrarea produselor care contravin documentaţiei tehnice, documentelor tehnice normative sau obligaţiilor contractuale cu privire la calitate.
În cazul cînd conducerea unitãţii nu ia mãsurile necesare, şeful controlului tehnic de calitate este obligat sa sesizeze organul ierarhic superior, inclusiv conducãtorul organului central şi Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor.
ART. 18
În exercitarea atribuţiilor sale, organul de control tehnic de calitate stabileşte şi marcheaza pe produs sau ambalaj, conform prevederilor articolului 2 literele e şi f, dupã caz, clasa de calitate a produselor şi durata de folosire şi rãspunde de corecta încadrare a acestora; întocmeşte certificatele de calitate ce se vor emite de unitate şi care angajeazã rãspunderea acesteia, potrivit legii contractelor economice; verifica documentaţia care însoţeşte produsele finite.
ART. 19
Şeful controlului tehnic de calitate prezintã periodic conducerii întreprinderii şi Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor un raport asupra calitãţii produselor şi activitãţii desfãşurate de organul de control.
ART. 20
Unitãţile de cercetare şi cele de proiectare vor asigura, prin documentaţiile elaborate, promovarea soluţiilor tehnice cele mai moderne, cu eficienta economicã ridicatã şi vor preciza caracteristicile calitative ale produselor ce vor rezulta, acestea constituind indicatori obligatorii în realizarea parametrilor proiectati.
ART. 21
Cercetatorii, proiectantii şi alţi specialişti care participa la elaborarea şi avizarea documentaţiilor tehnice rãspund de soluţia tehnica, parametrii proiectati şi calitatea produsului prevãzute în documentaţia tehnica elaborata pînã la realizarea performantelor prescrise.
ART. 22
Unitãţilor producãtoare le este interzisã livrarea produselor destinate consumului intern care nu corespund prevederilor calitative stabilite prin contracte sau lege.
Se interzice conducerilor întreprinderilor producãtoare şi organizaţiilor de comerţ exterior sa expedieze la export mãrfuri cu defectiuni de calitate sau cu caracteristici care nu se încadreazã în prevederile contractuale.
Nerespectarea obligaţiilor cuprinse în prezentul articol atrage rãspunderea patrimonialã a unitãţilor furnizoare, care sînt obligate sa repare, conform prevederilor legale, prejudiciile cauzate, precum şi rãspunderea materialã a salariaţilor din vina cãrora s-a produs prejudiciul.
ART. 23
Beneficiarii au datoria sa controleze, pe parcursul fabricaţiei şi la livrare, în condiţiile stabilite în contract, modul în care se îndeplinesc obligaţiile asumate de furnizori cu privire la calitatea produselor contractate.
ART. 24
Receptionarea instalaţiilor complexe şi utilajelor se va efectua de cãtre beneficiar pe principalele faze de fabricaţie şi la livrare în condiţiile stabilite prin contractul economic. Specialiştii institutelor de proiectare sînt obligaţi sa acorde asistenta tehnica la efectuarea încercãrilor şi a recepţiei finale.
ART. 25
Se interzice livrarea de cãtre uzinele producãtoare a utilajelor, agregatelor, instalaţiilor şi altor produse de complexitate tehnica ridicatã fãrã recepţia de calitate pe faze şi la livrare de cãtre beneficiarii de investiţii.
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor are obligaţia de a controla modul cum beneficiarii de investiţii realizeazã recepţia utilajelor pe faze şi în final, potrivit clauzelor din contractul economic.
ART. 26
Furnizorii de utilaje şi instalaţii complete sînt obligaţi sa acorde asistenta tehnica de specialitate la montajul şi punerea în funcţiune a acestora.
ART. 27
Beneficiarii de investiţii, întreprinderile de construcţii-montaj şi instalaţii, precum şi Inspecţia de Stat în Construcţii, au obligaţia sa controleze, în condiţiile şantierului, dacã furnizorii au respectat cerinţele de calitate prevãzute în contracte şi prescripţii tehnice la utilajele, maşinile, agregatele, instalaţiile şi aparatajele sosite pe şantier şi care urmeazã a fi montate.
Se interzice montarea sau instalarea acelor utilaje, maşini, agregate, instalaţii şi aparate care prezintã defectiuni. Acestea vor fi restituite furnizorilor sau, de comun acord, se vor stabili mãsuri pentru remedierea defectiunilor pe şantier. Toate prejudiciile provocate de aceste defectiuni vor fi suportate, potrivit legii, de cei care le-au provocat.
ART. 28
Întreprinderile de construcţii-montaj şi instalaţii, beneficiarii de investiţii, institutele de proiectare şi Inspecţia de Stat în Construcţii sînt obligate sa facã un control riguros asupra modului în care sînt efectuate lucrãrile de construcţii, de montaj şi instalaţii, cu respectarea întocmai a tuturor prescripţiilor din proiecte, pentru asigurarea calitãţii lucrãrilor de construcţii-montaj şi instalaţii, în asa fel încît sa se asigure punerea în funcţiune a obiectivelor la termen şi în bune condiţii, precum şi realizarea parametrilor proiectati în conformitate cu planul aprobat.
ART. 29
Unitãţile de transport rãspund de respectarea condiţiilor prevãzute de lege sau contract pentru transportul şi manipularea produselor şi asigura pãstrarea caracteristicilor calitative ale acestora, de la preluare pînã la predare, urmînd a suporta, conform legii, despãgubirile pentru eventualele prejudicii aduse calitãţii produselor.
ART. 30
Unitãţile care preiau, pãstreazã şi desfac produsele rãspund de asigurarea condiţiilor pentru menţinerea integritãţii şi calitãţii acestora, de corecta lor manipulare şi depozitare; pagubele rezultate ca urmare a unei depozitari sau manipulari necorespunzãtoare se suporta, conform legii, de persoanele care le-au provocat.
ART. 31
Unitãţile producãtoare şi cele comerciale rãspund fata de cumpãrãtorii interni pentru orice defecte de fabricaţie sau orice alte vicii ascunse apãrute la produsele vîndute fãrã termen de garanţie şi reclamate în termen legal sau la produsele la care se prevede un termen de garanţie, reclamate înãuntrul acestui termen, dacã cumpãrãtorul a respectat regulile de folosire şi pãstrare a bunurilor cumpãrate.
Remedierea sau înlocuirea produselor necorespunzãtoare reclamate în condiţiile prezentului articol se face în mod gratuit pentru cumpãrãtor, iar cheltuielile se recupereazã, conform legii, de la cei vinovaţi.
ART. 32
Unitãţile importatoare sînt obligate sa contracteze produsele numai la calitatea acceptatã de unitãţile beneficiare şi împreunã cu acestea vor urmãri ca în contractele externe pentru utilajele şi instalaţiile complexe din import sa se treacã condiţii privind receptionarea de faze şi în final la furnizorii strãini. Aceste unitãţi rãspund de realizarea calitãţii şi parametrilor tehnico-economici ai utilajelor şi instalaţiilor complexe importate.
Pentru toate produsele ce se importa, prevederile cu privire la calitate înscrise în contractele externe vor fi comunicate beneficiarilor, pe baza cãrora aceştia vor face recepţia.
Pentru prejudiciile cauzate prin nerespectarea obligaţiilor prevãzute în prezentul articol, unitãţile importatoare suporta despãgubirile fata de întreprinderile beneficiare, iar pagubele vor fi recuperate, conform legii, de la persoanele vinovate.
ART. 33
Se interzice raportarea ca producţie-marfa a produselor care au fost respinse în timpul recepţiei de organul controlului tehnic de calitate, de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor sau de beneficiar.
ART. 34
Ridicarea continua a calitãţii producţiei constituie o chestiune de mindrie patriotica şi de constiinta socialistã a tuturor oamenilor muncii, care se înfãptuieşte prin participarea activa şi mobilizarea larga a iniţiativelor creatoare ale maselor în procesul de producţie a bunurilor materiale.
În fiecare an se va organiza "Luna calitãţii produselor", care va cuprinde acţiuni pentru propagarea larga a cunoştinţelor în domeniul calitãţii, va face bilanţul realizarilor obţinute în fiecare întreprindere pe linia ridicãrii nivelului calitativ al producţiei, se vor acorda distincţii celor care s-au evidenţiat şi au adus contribuţie deosebita în miscarea de masa pentru ridicarea calitãţii produselor româneşti la nivelul celor mai bune realizari pe plan mondial.
ART. 35
Pentru realizari deosebite cu privire la calitatea produselor, angajaţii vor fi stimulati material în conformitate cu prevederile sistemului de salarizare.
ART. 36
Ridicarea calitãţii produselor este condiţionatã de perfecţionarea continua a pregãtirii profesionale a cadrelor, atît a celor care realizeazã produsele cît şi a celor care le controleazã.
Toţi specialiştii care funcţioneazã în activitatea de control tehnic de calitate vor fi instruiti periodic în vederea cunoaşterii instrumentelor, aparaturii şi metodelor de control.
În întreprinderile producãtoare se vor organiza în mod sistematic cursuri de scurta durata de calificare şi perfecţionare în domeniul calitãţii producţiei şi controlului calitãţii produselor.
În învãţãmîntul profesional, licee de specialitate, în institute tehnice şi economice de învãţãmînt superior se vor introduce cursuri de specialitate privind indicatorii de calitate ai produselor, metrologie şi tehnici moderne de control.
ART. 37
Organele de control al calitãţii produselor rãspund, fiecare potrivit atribuţiilor lor, pentru executarea de controale necorespunzãtoare, înscrierea în documentele de control a unor caracteristici, date tehnice sau constatãri care nu reflecta realitatea, nesemnalarea cãtre organele ierarhic superioare a incalcarilor dispoziţiilor legale constatate în cadrul controlului sau, cînd este cazul, pentru interzicerea neîntemeiatã a livrãrii unor produse.
ART. 38
Organizaţia socialistã care nu-şi executa obligaţiile contractuale referitoare la calitatea produselor datoreazã celeilalte pãrţi despãgubiri în vederea repararii prejudiciului cauzat din culpa sa.
Despãgubirea pentru prejudiciul cauzat prin neexecutarea în natura a obligaţiei contractuale priveşte atît paguba efectiv suferitã, cît şi beneficiul nerealizat.
ART. 39
Încãlcarea îndatoririlor stabilite în prezenta lege atrage, dupã caz, rãspunderea disciplinarã, administrativã sau penalã a celor vinovaţi de sãvîrşirea faptei, rãspunderea materialã - inclusiv în cazurile în care prin legea de fata ea nu a fost prevãzutã expres.
Rãspunderea penalã este angajata în condiţiile articolelor 248 sau 249 din Codul penal, dupã caz, dacã fapta nu constituie o infracţiune mai grava.
ART. 40
Faptele care constituie contravenţii la prevederile prezentei legi, precum şi sancţiunile corespunzãtoare se stabilesc prin hotãrîre a Consiliului de Miniştri.
ART. 41
Dispoziţiile prezentei legi se aplica, în mod corespunzãtor, şi prestaţiilor de servicii.
Unitãţile prestatoare de servicii cãtre populaţie rãspund de calitatea lucrãrilor executate, fiind obligate sa efectueze gratuit remedierea eventualelor deficiente. Cheltuielile de remediere vor fi recuperate, conform legii, de la cei din vina cãrora au fost cauzate.
Pentru lucrãrile la care se acorda termen de garanţie, durata acestora se aproba, dacã nu sînt stabilite prin lege, de organele centrale cãrora le sînt subordonate unitãţile prestatoare de servicii, iar pentru unitãţile din economia localã de Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Localã.
ART. 42
Dispoziţiile legii de fata se aplica în mod corespunzãtor şi organizaţiilor cooperatiste.
ART. 43
Prezenta lege intra în vigoare în termen de 3 luni de la publicare. Înãuntrul acestui termen, ministerele şi celelalte organe centrale vor propune Consiliului de Miniştri actele normative pentru punerea de acord a reglementãrilor în vigoare cu prevederile prezentei legi.
----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016