Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 199 din 13 noiembrie 2000 (*republicata*)  privind utilizarea eficienta a energiei*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 199 din 13 noiembrie 2000 (*republicata*) privind utilizarea eficienta a energiei*)

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 27 noiembrie 2006
-----
*) Republicatã în temeiul <>art. III din Legea nr. 56/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 199/2000 privind utilizarea eficientã a energiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 291 din 31 martie 2006, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Legea nr. 199/2000 privind utilizarea eficientã a energiei a mai fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 734 din 8 octombrie 2002 şi a mai fost modificatã şi completatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor mãsuri privind înfiinţarea, organizarea, reorganizarea sau funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a unor instituţii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 29 iunie 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 194/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486 din 31 mai 2004, cu modificãrile ulterioare.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Scopul prezentei legi este crearea cadrului legal necesar pentru elaborarea şi aplicarea unei politici naţionale de utilizare eficientã a energiei, în conformitate cu prevederile Tratatului Cartei energiei, ale Protocolului Cartei energiei privind eficienţa energeticã şi aspectele legate de mediu şi cu principiile care stau la baza dezvoltãrii durabile.
(2) Prin prezenta lege se instituie obligaţii şi se stabilesc stimulente pentru producãtorii şi consumatorii de energie, în vederea utilizãrii eficiente a acesteia.
(3) Prin prezenta lege se creeazã cadrul legislativ necesar dezvoltãrii pieţei concurenţiale de servicii energetice, în vederea aplicãrii mãsurilor de creştere a eficienţei energetice destinate consumatorilor de energie.
ART. 2
În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
a) balanţã energeticã - analiza ce reprezintã, într-un cadru coerent, toate cantitãţile de energie produse, transformate, transportate şi consumate într-o zonã geograficã şi într-o perioadã de timp datã; aceste cantitãţi de energie sunt exprimate în aceeaşi unitate de mãsurã, pentru a putea fi comparate şi însumate;
b) bilanţ energetic - metodologie de calculare a fluxurilor energetice şi a randamentului energetic, aferente funcţionãrii unei instalaţii sau unui echipament, pe baza datelor culese cu ajutorul aparatelor de mãsurã, în scopul verificãrii conformitãţii rezultatelor cu datele de referinţã;
c) companie de servicii energetice - societate care presteazã servicii energetice şi/sau alte mãsuri de creştere a eficienţei energetice în cadrul instalaţiei ori al incintei consumatorului şi care acceptã un grad de risc financiar. Plata pentru serviciile prestate este bazatã, în întregime sau în parte, pe creşterea eficienţei energetice şi pe alte criterii agreate de cele douã pãrţi;
d) finanţare de cãtre terţi - aranjament financiar care implicã, suplimentar faţã de furnizorul de energie, alte entitãţi care oferã servicii energetice şi/sau finanţeazã investiţia. Valoarea financiarã a economiei de energie generate de îmbunãtãţirea eficienţei energetice determinã rata de recuperare a costurilor, inclusiv a profitului furnizorului de servicii energetice;
e) contract de performanţã - aranjament financiar care garanteazã cã valoarea creşterii eficienţei energetice, acceptatã ca rezultat al implementãrii unui serviciu energetic, va fi efectiv atinsã;
f) conservarea energiei - totalitatea activitãţilor orientate spre utilizarea eficientã a resurselor energetice în procesul de extragere, producere, prelucrare, depozitare, transport, distribuţie şi consum al acestora, precum şi spre atragerea în circuitul economic a resurselor regenerabile de energie; conservarea energiei include 3 componente esenţiale: utilizarea eficientã a energiei, creşterea eficienţei energetice şi înlocuirea combustibililor deficitari;
g) consumator de energie - persoana fizicã sau juridicã care utilizeazã energie în vederea realizãrii unei unitãţi de produs, bun sau serviciu, pentru terţi, inclusiv pentru scopuri personale;
h) creşterea eficienţei energetice - îmbunãtãţirea eficienţei utilizãrii energiei datoritã schimbãrilor tehnologice, de comportament şi/sau economice;
i) economie de energie - cantitatea de energie economisitã, determinatã prin mãsurãtori şi/sau prin estimarea consumurilor înainte şi dupã implementarea uneia ori mai multor mãsuri de creştere a eficienţei energetice;
j) energie - toate formele comerciale de energie disponibile şi de resurse energetice, incluzând energia electricã, gazul natural, inclusiv gazul natural lichefiat şi gazul petrolier lichefiat, şi orice combustibil utilizat pentru încãlzire şi rãcire, inclusiv pentru încãlzirea în sisteme centralizate de alimentare cu energie termicã şi aer condiţionat, cãrbunii şi lignitul, turba, combustibilul pentru transport, excluzând combustibilul pentru aviaţie şi depozitele strãine de combustibil, şi biomasa, aşa cum este definitã în <>Hotãrârea Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea producţiei de energie electricã din surse regenerabile de energie, cu modificãrile ulterioare;
k) lanţ energetic - fluxul de energie de la producţia de energie primarã pânã la utilizarea finalã a energiei, una sau mai multe verigi ale lanţului energetic conţinând o conversie a unei forme de energie în alta;
l) management energetic - proces de conducere a sectorului energetic al unui consumator de energie, bazat pe sisteme avansate de echipamente şi tehnici de mãsurare pentru monitorizarea utilizãrii energiei, identificarea ineficienţei şi a potenţialelor dificultãţi. Acest sistem permite luarea unor decizii atât pe baza unor informaţii de naturã tehnicã şi financiarã, cât şi a evidenţei în timp a datelor de consum energetic;
m) mãsuri de creştere a eficienţei energetice - toate acţiunile care, în mod normal, conduc la o creştere a eficienţei energetice ce poate fi verificatã, mãsuratã sau estimatã;
n) mecanisme de eficienţã energeticã - instrumente generale utilizate de Guvern sau de instituţii guvernamentale pentru a crea un cadru vizând sprijinirea ori stimularea actorilor de pe piaţã pentru ca aceştia sã furnizeze, sã cumpere servicii energetice sau sã implementeze mãsuri de creştere a eficienţei energetice;
o) producţie de energie - obţinerea energiei din resurse naturale şi, prin extensie, producerea unei energii derivate - energie electricã, energie termicã şi altele;
p) programe de creştere a eficienţei energetice - activitãţi concentrate pe grupuri de consumatori de energie care, în mod normal, conduc la o creştere a eficienţei energetice ce poate fi verificatã, mãsuratã sau estimatã;
r) surse regenerabile de energie - surse de energie nefosile, cum sunt: eolianã, solarã, geotermalã, a valurilor, a mareelor, energia hidro, biomasa, gaz de fermentare a deşeurilor, denumit şi gaz de depozit, sau gaz de fermentare a nãmolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate şi biogaz, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 443/2003 , cu modificãrile ulterioare;
s) serviciu energetic - beneficiul fizic, serviciul public sau bunul derivat din combinaţia energie şi tehnologie eficientã energetic, ceea ce include operarea, mentenanţa şi controlul necesar pentru a furniza serviciul energetic pe baza unui contract şi care, în mod normal, conduce la o creştere a eficienţei energetice ce poate fi verificatã, mãsuratã sau estimatã;
t) utilizarea eficientã a energiei - realizarea unei unitãţi de produs, bun sau serviciu fãrã scãderea calitãţii ori performanţelor acestuia, concomitent cu reducerea cantitãţii de energie cerute pentru realizarea acestui produs, bun sau serviciu.

CAP. II
Politica naţionalã de utilizare eficientã a energiei

ART. 3
(1) Politica naţionalã de utilizare eficientã a energiei este parte integrantã a politicii energetice a statului şi se bazeazã pe urmãtoarele principii:
a) funcţionarea normalã a mecanismelor de piaţã în domeniul energiei, inclusiv formarea preţurilor dupã criterii concurenţiale şi o mai bunã reflectare a costurilor şi beneficiilor legate de mediu;
b) reducerea barierelor în calea promovãrii eficienţei energetice, stimulându-se astfel investiţiile;
c) promovarea unor mecanisme de finanţare a iniţiativelor în domeniul eficienţei energetice;
d) educarea şi conştientizarea utilizatorilor diferitelor forme de energie privind necesitatea reducerii consumurilor energetice pe unitatea de produs;
e) cooperarea dintre consumatori, producãtori, furnizori de energie şi autoritãţile publice în vederea atingerii obiectivelor stabilite de politica naţionalã de utilizare eficientã a energiei;
f) sprijinirea cercetãrii fundamentale şi aplicative în domeniul utilizãrii eficiente a energiei;
g) promovarea iniţiativei private şi dezvoltarea serviciilor energetice;
h) cooperarea cu alte ţãri în domeniul eficienţei energetice şi respectarea convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(2) Obiectivul principal al politicii naţionale de utilizare eficientã a energiei este obţinerea beneficiului maxim în întregul lanţ energetic care cuprinde producerea, conversia, stocarea, transportul, distribuţia şi consumul diferitelor forme de energie.
(3) Politica naţionalã de utilizare eficientã a energiei defineşte atât obiectivele privind utilizarea eficientã a energiei, cât şi cãile pentru atingerea acestor obiective, cu referiri speciale privind:
a) reducerea consumului de energie al României pe unitatea de produs intern brut;
b) creşterea eficienţei energetice în toate sectoarele de activitate ale economiei naţionale;
c) introducerea tehnologiilor noi cu eficienţã energeticã ridicatã a sistemelor moderne de mãsurã şi control, precum şi a sistemelor proprii asistate de computer, pentru monitorizarea, evaluarea continuã a eficienţei energetice şi previzionarea consumurilor energetice;
d) promovarea surselor noi de energie;
e) reducerea impactului asupra mediului al activitãţilor de producere, transport, distribuţie şi consum al tuturor formelor de energie, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
f) aplicarea principiilor moderne de management energetic.

CAP. III
Programe de eficienţã energeticã

ART. 4
(1) În scopul realizãrii politicii naţionale de utilizare eficientã a energiei, operatorii economici care consumã anual o cantitate de energie de peste 1.000 tone echivalent petrol, precum şi autoritãţile administraţiei publice locale din localitãţile cu o populaţie mai mare de 20.000 de locuitori au obligaţia sã întocmeascã programe proprii de eficienţã energeticã, în care vor include:
a) mãsuri pe termen scurt, de tipul fãrã cost sau cu cost minim, care nu implicã investiţii majore;
b) mãsuri pe termen lung, de 3 pânã la 6 ani, vizând un program de investiţii pentru care se vor întocmi studiile de fezabilitate.
(2) Programele proprii de eficienţã energeticã întocmite conform alin. (1) se transmit Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei prin intermediul filialelor sale teritoriale.
ART. 5
Programele proprii de eficienţã energeticã vor include acţiuni în urmãtoarele direcţii principale:
a) realizarea scenariilor pe termen mediu şi lung privind cererea şi oferta de energie, care sã ghideze procesul decizional;
b) aplicarea reglementãrilor tehnice şi a standardelor naţionale de eficienţã energeticã, care au ca scop creşterea eficienţei echipamentelor producãtoare şi consumatoare de energie, inclusiv a celor din domeniul construcţiilor şi al transportului;
c) promovarea utilizãrii celor mai eficiente tehnologii energetice care sã fie viabile din punct de vedere economic şi nepoluante;
d) încurajarea finanţãrii investiţiilor în domeniul eficienţei energetice, prin participarea statului sau a sectorului privat;
e) elaborarea balanţelor energetice şi formarea unor baze de date energetice necesare pentru evaluarea raportului cerere-ofertã în domeniul energiei, inclusiv pentru calculul indicatorilor de eficienţã energeticã;
f) promovarea cogenerãrii de micã şi medie putere şi a mãsurilor necesare pentru creşterea eficienţei sistemelor de producere, transport şi de distribuţie a cãldurii la consumatori;
g) înfiinţarea de compartimente specializate în domeniul eficienţei energetice la nivelurile corespunzãtoare, care sã aibã personal capabil sã elaboreze, sã implementeze şi sã monitorizeze programe de eficienţã energeticã;
h) reducerea impactului asupra mediului.
ART. 6
Sinteza programelor de eficienţã energeticã pe ansamblul economiei naţionale, elaboratã anual de Agenţia Românã pentru Conservarea Energiei, se aprobã de Guvern, la propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului, şi va sta la baza propunerilor de fundamentare, în cadrul bugetului de stat, a necesarului de fonduri pentru acordarea facilitãţilor financiare, de susţinere a implementãrii programelor naţionale de creştere a eficienţei energetice şi utilizare optimã a surselor regenerabile de energie.

CAP. IV
Atribuţii şi rãspunderi

ART. 7
(1) Agenţia Românã pentru Conservarea Energiei este organul de specialitate la nivel naţional în domeniul eficienţei energetice, instituţie publicã cu personalitate juridicã, aflatã în subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului. Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei se asigurã din venituri proprii şi alocaţii acordate de la bugetul de stat.
(2) De la înfiinţare şi pânã la data de 31 iulie 2003, cheltuielile curente şi de capital ale Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei se asigurã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Comerţului.
(3) Începând cu data de 1 august 2003, sumele cuprinse în bugetul Ministerului Economiei şi Comerţului pentru cheltuielile curente şi de capital aferente Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei vor fi transferate de la titlurile de cheltuieli respective la titlul "Subvenţii", introducându-se modificãrile corespunzãtoare în structura bugetului de stat şi a bugetului Ministerului Economiei şi Comerţului.
(4) Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, avându-se în vedere urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi principale:
a) participarea la elaborarea politicii naţionale de utilizare eficientã a energiei, la solicitarea Ministerului Economiei şi Comerţului, şi supunerea acesteia spre aprobare Guvernului, odatã cu politica energeticã naţionalã, ca parte a acesteia;
b) implementarea şi monitorizarea politicii naţionale de eficienţã energeticã şi a programelor de utilizare eficientã a energiei;
c) cooperarea cu instituţiile şi organismele interne şi internaţionale în vederea utilizãrii eficiente a energiei şi reducerii impactului negativ asupra mediului;
d) participarea la elaborarea de norme şi reglementãri tehnice în scopul creşterii eficienţei energetice pentru aparate, echipamente, utilaje de producere, transport, distribuţie şi consum de energie pentru clãdiri, precum şi pentru alte domenii de activitate;
e) asigurarea supravegherii pieţei de echipamente şi aparate pentru care existã reglementãri specifice privind eficienţa energeticã;
f) autorizarea persoanelor fizice şi juridice care au dreptul sã elaboreze bilanţuri energetice;
g) coordonarea programelor de eficienţã energeticã finanţate de instituţii sau de organizaţii internaţionale în baza unor acorduri guvernamentale;
h) evaluarea tehnicã şi avizarea proiectelor de investiţii în domeniul eficienţei energetice, pentru care se cere finanţare de la bugetul de stat şi din alte surse interne şi externe la dispoziţia Guvernului;
i) elaborarea sintezei programelor de eficienţã energeticã pe ansamblul economiei naţionale;
j) cooperarea cu instituţiile abilitate, în vederea elaborãrii balanţelor energetice şi formãrii unor baze de date energetice necesare pentru evaluarea raportului cerere-ofertã în domeniul energiei, a realizãrii unor scenarii pe termen scurt, mediu şi lung privind evoluţia acestui raport, inclusiv a calculului indicatorilor de eficienţã energeticã la nivel naţional;
k) acordarea de consultanţã gratuitã în elaborarea şi aplicarea proiectelor de creştere a eficienţei energetice;
l) elaborarea şi coordonarea programelor de pregãtire şi instruire, precum şi atestarea personalului cu atribuţii în domeniul gestiunii energiei;
m) avizarea împreunã cu ministerele de resort, dupã caz, a programelor proprii de eficienţã energeticã, întocmite de consumatori, în condiţiile prezentei legi;
n) promovarea producerii de energie, utilizând sursele regenerabile de energie, prin acţiuni complementare reglementãrii pieţei de energie;
o) participarea la elaborarea de studii pentru fundamentarea programelor naţionale de eficienţã energeticã sau pentru proiecte declarate eligibile, în cadrul programelor de eficienţã energeticã şi energii regenerabile, iniţiate de organisme internaţionale.
(5) Agenţia Românã pentru Conservarea Energiei este condusã de un preşedinte numit prin ordin al ministrului economiei şi comerţului. Preşedintele este asimilat din punct de vedere al salarizãrii cu funcţia de secretar de stat.
ART. 8
(1) Agenţia Românã pentru Conservarea Energiei este împuternicitã, în condiţiile prezentei legi, ca, în colaborare cu Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor, sã asigure supravegherea pieţei pentru respectarea reglementãrilor tehnice privind eficienţa energeticã.
(2) Agenţia Românã pentru Conservarea Energiei are dreptul de a solicita informaţii şi documente privind utilizarea şi gestionarea energiei şi a resurselor energetice de la persoanele fizice şi juridice a cãror activitate face obiectul aplicãrii prevederilor prezentei legi.
(3) Personalul Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei are dreptul de acces, în condiţiile legii, în spaţiile de producţie, încercãri, verificare finalã şi de depozitare a aparatelor, echipamentelor şi utilajelor cu rol în producere, transport, distribuţie şi consum de energie, precum şi în locurile în care acestea sunt utilizate.
(4) Personalul Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei are dreptul de acces, în condiţiile legii, la instalaţiile de mãsurare a energiei electrice, gazelor naturale, energiei termice şi a consumurilor de apã caldã şi rece, ale persoanelor juridice.

CAP. V
Reglementãri tehnice privind eficienţa energeticã

ART. 9
(1) Ministrul economiei şi comerţului, la propunerea Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei, emite reglementãri tehnice privind eficienţa energeticã pentru aparate, echipamente şi utilaje cu consum mare de energie.
(2) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu consultarea Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei, emite reglementãri tehnice privind eficienţa energeticã pentru clãdiri, precum şi pentru acordarea certificatului energetic pentru clãdiri, în condiţiile legii.
(3) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului coordoneazã activitatea de stabilire şi elaborare a reglementãrilor tehnice privind eficienţa energeticã şi reabilitarea termicã a construcţiilor.
(4) Ministerele interesate, în colaborare cu Agenţia Românã pentru Conservarea Energiei, vor emite reglementãri tehnice privind eficienţa energeticã în domeniile lor de activitate.
ART. 10
Producãtorii şi importatorii de aparate, utilaje şi echipamente pentru care au fost elaborate reglementãri tehnice privind eficienţa energeticã nu le pot introduce pe piaţã decât cu condiţia respectãrii acestor reglementãri tehnice.
ART. 11
(1) Producãtorii de aparate, utilaje şi echipamente pentru care au fost elaborate reglementãri tehnice privind eficienţa energeticã au obligaţia sã efectueze sau sã solicite efectuarea încercãrilor şi mãsurãtorilor stabilite prin actele normative în vigoare pentru certificarea conformitãţii, dupã caz.
(2) Certificarea conformitãţii pe baza încercãrilor şi mãsurãtorilor efectuate conform reglementãrilor tehnice se face pe bazã de taxe de laboratoare şi/sau de organisme de specialitate notificate de ministerele de resort.

CAP. VI
Obligaţiile consumatorilor de energie

ART. 12
Consumatorii de energie, persoane juridice, sunt obligaţi sã dispunã de un sistem propriu de mãsurã, evidenţã şi monitorizare a consumurilor energetice şi sã punã la dispoziţie Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei şi altor instituţii abilitate, la cerere, informaţii privind consumurile energetice şi indicatorii de eficienţã energeticã.
ART. 13
(1) Consumatorii care folosesc o cantitate de energie cuprinsã între 200 t şi 1.000 t echivalent petrol pe an sunt obligaţi sã întocmeascã la fiecare 2 ani un bilanţ energetic realizat de o persoanã fizicã sau juridicã autorizatã în condiţiile prezentei legi.
(2) Consumatorii care folosesc o cantitate de energie mai mare de 1.000 t echivalent petrol pe an sunt obligaţi:
a) sã numeascã un responsabil cu atribuţii în domeniul gestiunii energiei şi resurselor energetice, atestat de Agenţia Românã pentru Conservarea Energiei, în condiţiile legii;
b) sã efectueze anual un bilanţ energetic elaborat de o persoanã fizicã sau juridicã autorizatã de Agenţia Românã pentru Conservarea Energiei, în condiţiile legii.
(3) În cazul consumatorilor de energie care deţin subunitãţi (sucursale, puncte de lucru, precum şi alte sedii secundare) amplasate în mai multe puncte geografice, care nu sunt legate direct prin funcţionalitate sau reţele energetice, fiecare subunitate situatã într-un punct geografic diferit de al celorlalte subunitãţi este consideratã din punctul de vedere al obligaţiilor ce îi revin ca unitate independentã. În acest sens, subunitãţile vor avea obligaţia de efectuare a bilanţurilor energetice, de numire a unui responsabil cu atribuţii în domeniul gestiunii energiei, respectiv de elaborare a programelor proprii de eficienţã energeticã, în funcţie de consumul total anual de energie, conform prevederilor alin. (1) şi (2).
(4) Coordonarea responsabililor în domeniul gestiunii energiei pentru consumatorii de energie care deţin subunitãţile menţionate la alin. (3) se va face numai de persoane atestate în domeniul gestiunii energiei.
ART. 14
(1) Operatorii economici cu activitate de producere, transport sau distribuţie a combustibililor şi energiei sunt obligaţi sã ia mãsuri pentru:
a) reducerea consumului propriu de combustibili şi energie;
b) promovarea energiei solare, eoliene, geotermale, a biomasei, a biogazului şi a energiei produse din deşeuri menajere;
c) în condiţiile convenite cu consumatorii, producãtorii şi furnizorii de energie electricã şi termicã au obligaţia de a desfãşura activitãţi de informare, consultanţã, finanţare, precum şi de a executa lucrãri în vederea creşterii eficienţei energetice în instalaţiile ce le deţin.
(2) Societãţile de transport, alte societãţi, precum şi unitãţile administraţiei publice locale şi centrale, care deţin mai mult de 25 de autovehicule, au obligaţia sã dezvolte programe de monitorizare şi gestiune a consumului de carburanţi pentru grupul de vehicule deţinut.
(3) În cazul entitãţilor menţionate la alin. (2), care deţin subunitãţi (sucursale, puncte de lucru, precum şi alte sedii secundare) amplasate în mai multe puncte geografice, fiecare subunitate situatã într-un punct geografic diferit de al celorlalte subunitãţi este consideratã din punctul de vedere al obligaţiilor ce îi revin ca unitate independentã. În acest sens, subunitãţile vor avea obligaţia de dezvoltare a unor programe de monitorizare şi gestiune a consumului de carburanţi pentru grupul de vehicule deţinut, conform prevederilor alin. (2).
ART. 15
Administratorii clãdirilor aflate în proprietate publicã au obligaţia sã ia mãsuri pentru:
a) utilizarea eficientã a sistemului de încãlzire şi climatizare;
b) utilizarea materialelor de construcţie eficiente energetic;
c) utilizarea aparatelor de mãsurã şi reglare a consumului de energie;
d) elaborarea în condiţiile legii, o datã la 5 ani, a unui bilanţ energetic pentru clãdirile cu suprafaţa desfãşuratã mai mare de 1.000 mp, dotate cu instalaţii de încãlzire şi climatizare aflate în exploatare.

CAP. VII
Stimulente fiscale şi financiare pentru activitãţi care conduc la creşterea eficienţei energetice

ART. 16
(1) În termen de 6 luni*) de la publicarea legii în Monitorul Oficial al României, Partea I, se elaboreazã Programul de creştere a eficienţei energetice pentru perioada 2006-2010, denumit în continuare Program, asociat cu un mecanism de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat şi bugetele locale pentru creşterea eficienţei energetice atât la nivel naţional, cât şi local, gestionat de Ministerul Economiei şi Comerţului.
-----
*) Termenul de 6 luni curge de la data publicãrii <>Legii nr. 56/2006 în Monitorul Oficial al României, Partea I, respectiv 31 martie 2006.

(2) Programul se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului şi la iniţiativa Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei, cu avizul Grupului interministerial de lucru pentru coordonarea elaborãrii şi implementãrii Strategiei naţionale în domeniul eficienţei energetice şi a planului de acţiune aferent, constituit prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.488/2002 .
(3) Programul va conţine proiectele prioritare din domeniile economice de bazã - industrie, transporturi, comerţ, agriculturã, servicii, autoritãţi locale şi sectorul rezidenţial.
(4) Programele locale se elaboreazã şi se aprobã de autoritãţile locale cu sprijin şi consultanţã din partea Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei şi vor conţine proiectele de interes local menite sã promoveze creşterea eficienţei energetice.
(5) Programul la nivel naţional şi programele locale de creştere a eficienţei energetice vor preciza sursele bugetare de la bugetul de stat şi bugetele locale.
(6) Mecanismul de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat şi bugetele locale prin Program, cuprinzând categoriile de activitate, condiţiile de eligibilitate a beneficiarilor, condiţiile de eligibilitate a proiectelor, precum şi procedura de acordare a sprijinului financiar, inclusiv nivelul de finanţare, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei, cu avizul Grupului interministerial de lucru pentru coordonarea elaborãrii şi implementãrii Strategiei naţionale în domeniul eficienţei energetice şi a planului de acţiune aferent, constituit prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.488/2002 .
ART. 17
(1) Pentru finanţarea investiţiilor care au ca obiectiv principal creşterea eficienţei energetice, consumatorii de energie pot beneficia de sprijin financiar din Program de pânã la 50% din valoarea proiectului.
(2) Autoritãţile administraţiei publice locale şi centrale pot finanţa lucrãri pentru creşterea eficienţei energetice şi pe baza unui contract de performanţã încheiat cu terţi.
ART. 18
Acordarea de stimulente financiare pentru promovarea eficienţei energetice se face cu respectarea legislaţiei în vigoare cu privire la acordarea ajutorului de stat.

CAP. VIII
Sancţiuni

ART. 19
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea de cãtre operatorul economic, administraţia publicã localã şi de cãtre administratorii clãdirilor publice a prevederilor art. 4 alin. (1), ale art. 8 alin. (3) şi (4), precum şi ale art. 12-15;
b) nerespectarea reglementãrilor tehnice privind eficienţa energeticã potrivit art. 10 şi 11.
ART. 20
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 19 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 7.500 lei la 15.000 lei, cele prevãzute la lit. a);
b) cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei şi, dupã caz, oprirea temporarã a introducerii pe piaţã a aparatelor, utilajelor şi echipamentelor pentru care sunt în vigoare reglementãri tehnice privind eficienţa energeticã, pânã la o datã stabilitã de organul de control, cele prevãzute la lit. b).
(2) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzilor prevãzute la alin. (1), organul de control fãcând menţiune în procesul-verbal despre aceastã posibilitate.
(3) Actualizarea limitelor amenzilor prevãzute la alin. (1) se face prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei.
ART. 21
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor, inclusiv mãsura privind oprirea temporarã a introducerii pe piaţã a aparatelor, utilajelor şi echipamentelor pentru care sunt în vigoare reglementãri tehnice privind eficienţa energeticã, se fac de personalul împuternicit de Agenţia Românã pentru Conservarea Energiei.
(2) Organele de poliţie acordã sprijin, la cerere, personalului împuternicit de Agenţia Românã pentru Conservarea Energiei.
ART. 22
Prevederile <>art. 19 şi 20 se completeazã cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. IX
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 23
Prezenta lege intrã în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 24
În termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei legi Agenţia Românã pentru Conservarea Energiei, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, va supune spre aprobare Guvernului normele metodologice de aplicare a acesteia.
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile <>art. II din Legea nr. 56/2006 , care nu sunt încorporate în textul republicat al <>Legii nr. 199/2000 şi care se aplicã, în continuare, ca dispoziţii proprii ale <>Legii nr. 56/2006 :
"Art. II. - În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Ministerul Economiei şi Comerţului, la propunerea Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei, va supune spre aprobare Guvernului normele metodologice de aplicare a acesteia, care se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I."

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016