Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 199 din 13 noiembrie 2000  privind utilizarea eficienta a energiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 199 din 13 noiembrie 2000 privind utilizarea eficienta a energiei

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 577 din 17 noiembrie 2000
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Scopul prezentei legi este crearea cadrului legal necesar pentru elaborarea şi aplicarea unei politici naţionale de utilizare eficienta a energiei, în conformitate cu prevederile Tratatului Cartei energiei, ale Protocolului Cartei energiei privind eficienta energetica şi aspectele legate de mediu şi cu principiile care stau la baza dezvoltãrii durabile.
(2) Prin prezenta lege se instituie obligaţii şi se stabilesc stimulente pentru producãtorii şi consumatorii de energie, în vederea utilizãrii eficiente a acesteia.
ART. 2
În sensul prezentei legi, utilizarea eficienta a energiei înseamnã a acţiona pentru realizarea unei unitãţi de produs, bun sau serviciu fãrã scãderea calitãţii sau performantelor acestuia, concomitent cu reducerea cantitãţii de energie cerute pentru realizarea acestui produs, bun sau serviciu.

CAP. 2
Politica nationala de utilizare eficienta a energiei

ART. 3
(1) Politica nationala de utilizare eficienta a energiei este parte integrantã a politicii energetice a statului şi se bazeazã pe urmãtoarele principii:
a) funcţionarea normalã a mecanismelor de piata în domeniul energiei, inclusiv formarea preţurilor dupã criterii concurentiale şi o mai buna reflectare a costurilor şi beneficiilor legate de mediu;
b) reducerea barierelor în calea promovãrii eficientei energetice, stimulandu-se astfel investiţiile;
c) promovarea unor mecanisme de finanţare a iniţiativelor în domeniul eficientei energetice;
d) educarea şi constientizarea utilizatorilor diferitelor forme de energie privind necesitatea reducerii consumurilor energetice pe unitatea de produs;
e) cooperarea dintre consumatori, producãtori, furnizori de energie şi autoritãţile publice în vederea atingerii obiectivelor stabilite de politica nationala de utilizare eficienta a energiei;
f) sprijinirea cercetãrii fundamentale şi aplicative în domeniul utilizãrii eficiente a energiei;
g) promovarea iniţiativei private şi dezvoltarea serviciilor energetice;
h) cooperarea cu alte tari în domeniul eficientei energetice şi respectarea convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(2) Obiectivul principal al politicii naţionale de utilizare eficienta a energiei este obţinerea beneficiului maxim în întregul lant energetic care cuprinde producerea, conversia, stocarea, transportul, distribuţia şi consumul diferitelor forme de energie.
(3) Politica nationala de utilizare eficienta a energiei defineste atât obiectivele privind utilizarea eficienta a energiei, cat şi cãile pentru atingerea acestor obiective, cu referiri speciale privind:
a) reducerea consumului de energie al României pe unitatea de produs intern brut;
b) creşterea eficientei energetice în toate sectoarele de activitate ale economiei naţionale;
c) introducerea tehnologiilor noi cu eficienta energetica ridicatã;
d) promovarea surselor noi de energie;
e) reducerea impactului negativ asupra mediului al activitãţilor de producere, transport, distribuţie şi consum al tuturor formelor de energie.
ART. 4
Politica nationala de utilizare eficienta a energiei se elaboreazã de Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei împreunã cu Ministerul Industriei şi Comerţului şi se supune spre aprobare Guvernului o data cu politica energetica nationala, ca parte a acesteia.

CAP. 3
Programe de eficienta energetica

ART. 5
(1) În scopul realizãrii politicii formulate conform art. 4 agenţii economici care consuma anual o cantitate de energie de peste 1.000 tone echivalent petrol au obligaţia sa întocmeascã programe proprii de eficienta energetica, în care vor include:
a) mãsuri pe termen scurt, de tipul fãrã cost sau cu cost minim, care nu implica investiţii majore;
b) mãsuri pe termen lung, de 3 pana la 6 ani, vizând un program de investiţii pentru care se vor întocmi studiile de fezabilitate.
(2) Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei, prin filialele sale teritoriale, şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului acorda consultanţa gratuita pentru întocmirea programelor, în acest sens putând, pe termen limitat, sa angajeze experţi asociaţi pentru întocmirea studiilor de strategie sau a celor de fezabilitate.
ART. 6
Programale proprii de eficienta energetica vor include acţiuni în urmãtoarele direcţii principale:
a) realizarea scenariilor pe termen mediu şi lung privind cererea şi oferta de energie, care sa ghideze procesul decizional;
b) aplicarea reglementãrilor tehnice şi a standardelor naţionale de eficienta energetica, care au ca scop creşterea eficientei echipamentelor producãtoare şi consumatoare de energie, inclusiv a celor din domeniul construcţiilor şi al transportului;
c) promovarea utilizãrii celor mai eficiente tehnologii energetice care sa fie viabile din punct de vedere economic şi nepoluante;
d) încurajarea finanţãrii investiţiilor în domeniul eficientei energetice, prin participarea statului sau a sectorului privat;
e) elaborarea balantelor energetice şi formarea unor baze de date energetice necesare pentru evaluarea raportului cerere-oferta în domeniul energiei, inclusiv pentru calculul indicatorilor de eficienta energetica;
f) promovarea cogenerarii de mica şi medie putere şi a mãsurilor necesare pentru creşterea eficientei sistemelor de producere, transport şi de distribuţie a caldurii la consumatori;
g) înfiinţarea de compartimente specializate în domeniul eficientei energetice la nivelurile corespunzãtoare, care sa aibã personal capabil sa elaboreze, sa implementeze şi sa monitorizeze programe de eficienta energetica;
h) evaluarea impactului negativ asupra mediului.
ART. 7
(1) Programele proprii de eficienta energetica vor fi avizate de Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei şi, dupã caz, de Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului.
(2) Sinteza programelor de eficienta energetica pe ansamblul economiei naţionale se aproba anual de Guvern, la propunerea Ministerului Industriei şi Comerţului.

CAP. 4
Standarde de eficienta energetica

ART. 8
(1) La propunerea Agenţiei Romane pentru Conservarea Energiei, a ministerelor de resort şi a Asociaţiei de Standardizare din România se aproba, prin hotãrâre a Guvernului, reglementãri tehnice şi standarde naţionale de eficienta energetica pentru aparate, echipamente, utilaje şi tehnologii cu consum mare de energie, pentru clãdiri, precum şi pentru alte domenii de activitate.
(2) Prin standardele naţionale de eficienta energetica se stabilesc limite minime sau maxime pentru performanţele energetice ale aparatelor, echipamentelor, utilajelor şi tehnologiilor utilizate.
ART. 9
Producãtorii şi importatorii de aparate, utilaje, echipamente şi tehnologii pentru care au fost elaborate standarde naţionale de eficienta energetica nu pot vinde, închiria sau pune în circulaţie sub orice alta forma pe piata româneascã respectivele produse decât cu condiţia respectãrii standardelor naţionale de eficienta energetica şi a certificatului de atestare eliberat conform prevederilor art. 10.
ART. 10
(1) Producãtorii şi importatorii de aparate, utilaje, echipamente şi tehnologii, pentru care au fost elaborate standarde naţionale de eficienta energetica, au obligaţia de a solicita efectuarea încercãrilor şi mãsurãtorilor stabilite prin actele normative în vigoare pentru certificarea conformitatii.
(2) Incercarile şi mãsurãtorile vor fi efectuate de instituţiile acreditate în acest sens de Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei. Dupã efectuarea încercãrilor şi mãsurãtorilor instituţia acreditata elibereazã certificate producãtorilor şi importatorilor ale cãror produse satisfac standardele naţionale obligatorii de eficienta energetica.
(3) Procedura de certificare şi de atestare se aproba prin acelaşi act normativ prin care se aproba standardul.
ART. 11
Standardele naţionale de eficienta energetica pentru aparate, utilaje, echipamente şi tehnologii, standardele pentru clãdiri, precum şi cele pentru alte domenii de activitate intra în vigoare şi devin obligatorii la un an de la data publicãrii lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 12
Eliberarea autorizaţiei de construcţie pentru toate clãdirile noi şi pentru consolidarea celor existente se va face şi cu respectarea standardelor naţionale de eficienta energetica.

CAP. 5
Atribuţii şi raspunderi

ART. 13
(1) Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei este organul de specialitate al administraţiei publice centrale în domeniul eficientei energetice, cu personalitate juridicã, autonomie funcţionalã, organizatoricã şi financiarã, aflat în subordinea Guvernului, cu finanţare de la bugetul de stat şi extrabugetara, inclusiv externa.
(2) Modul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Romane pentru Conservarea Energiei se aproba prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, avându-se în vedere urmãtoarele atribuţii şi raspunderi principale:
a) elaborarea, implementarea şi monitorizarea politicii naţionale şi a programelor de utilizare eficienta a energiei;
b) cooperarea cu instituţiile şi organismele interne şi internaţionale în vederea utilizãrii eficiente a energiei şi reducerii impactului negativ asupra mediului;
c) elaborarea de standarde, norme şi reglementãri tehnice în scopul creşterii eficientei energetice pentru aparate, echipamente, utilaje şi tehnologii de producere, transport, distribuţie şi consum de energie, pentru clãdiri, precum şi pentru alte domenii de activitate;
d) acreditarea instituţiilor care efectueazã incercarile şi mãsurãtorile pentru certificarea respectãrii standardelor naţionale de eficienta energetica;
e) atestarea persoanelor fizice şi juridice care au dreptul de a realiza bilanţuri energetice;
f) coordonarea programelor de eficienta energetica finanţate de instituţii sau organizaţii internaţionale în baza unor acorduri guvernamentale;
g) evaluarea tehnica şi avizarea proiectelor de investiţii în domeniul eficientei energetice, pentru care se cere finanţare din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic şi din alte surse interne şi externe;
h) cooperarea cu instituţiile abilitate, în vederea realizãrii balantelor energetice şi formãrii unor baze de date energetice necesare pentru evaluarea raportului cerere-oferta în domeniul energiei, a realizãrii unor scenarii pe termen scurt, mediu şi lung privind evoluţia acestui raport, inclusiv a calculului indicatorilor de eficienta energetica;
i) acordarea de consultanţa gratuita autoritãţilor administraţiei publice locale în elaborarea şi aplicarea proiectelor de creştere a eficientei energetice, administratorilor clãdirilor publice, ai celor cu destinaţia de locuinta şi agenţilor comerciali;
j) elaborarea şi coordonarea programelor de pregãtire şi instruire, precum şi atestarea personalului cu atribuţii în domeniul gestiunii energiei;
k) avizarea programelor proprii de eficienta energetica, întocmite de consumatori.
ART. 14
(1) Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului coordoneazã activitatea de stabilire şi elaborare a standardelor naţionale de eficienta energetica pentru clãdiri şi stabileşte criteriile, procedurile şi condiţiile pentru calculul coeficientului de transfer de caldura al materialelor de construcţii şi al coeficientului de transfer global al clãdirilor.
(2) Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, în cooperare cu Agenţia Romana pentru Standardizare, cu consultarea Agenţiei Romane pentru Conservarea Energiei, emite reglementãri tehnice şi standarde naţionale de eficienta energetica pentru acordarea certificatului energetic pentru clãdiri.
ART. 15
Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor, în cooperare cu Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei, controleazã comercializarea aparatelor, utilajelor şi echipamentelor energetice destinate consumatorilor casnici şi informeazã Guvernul despre respectarea legislaţiei în vigoare.

CAP. 6
Obligaţiile consumatorilor de energie

ART. 16
Consumatorii de energie sunt obligaţi:
a) sa respecte reglementãrile tehnice şi standardele naţionale în vigoare privind proiectarea, construirea, exploatarea, întreţinerea, repararea instalaţiilor proprii şi a receptoarelor de energie, precum şi dotarea acestora cu aparate de mãsura şi control;
b) sa dispunã de un sistem propriu de evidenta şi monitorizare a consumurilor energetice şi sa punã la dispoziţie instituţiilor abilitate informaţii privind consumurile energetice şi indicatorii de eficienta energetica.
ART. 17
(1) Consumatorii care folosesc mai mult de 200 tone echivalent petrol pe an sunt obligaţi sa întocmeascã, la fiecare 2 ani, un bilanţ energetic realizat de o persoana fizica sau juridicã autorizata.
(2) Consumatorii care folosesc mai mult de 1.000 tone echivalent petrol pe an sunt obligaţi:
a) sa numeascã un responsabil pentru energie;
b) sa efectueze anual un bilanţ energetic realizat de o persoana fizica sau juridicã autorizata;
c) sa elaboreze programe de mãsuri pentru reducerea consumurilor energetice, potrivit art. 5 alin. (1), incluzând investiţiile pentru care se întocmesc studii de fezabilitate.
(3) Autoritãţile administraţiei publice locale din localitãţile cu o populaţie mai mare de 20.000 de locuitori au obligaţia sa întocmeascã programe proprii de eficienta energetica, conform prevederilor art. 5 alin. (1).
ART. 18
(1) Agenţii economici cu activitate de producere, transport sau distribuţie a combustibililor şi energiei sunt obligaţi sa ia mãsuri pentru:
a) reducerea consumului propriu de combustibili şi energie;
b) promovarea energiei solare, eoliene, geotermale, a biomasei, a biogazului şi a energiei produse din deşeuri menajere;
c) organizarea de acţiuni demonstrative şi promotionale în domeniul utilizãrii eficiente a combustibililor şi a diferitelor forme de energie.
(2) Societãţile de transport, precum şi alte societãţi care deţin mai mult de 10 autovehicule au obligaţia sa dezvolte programe de monitorizare şi gestiune a consumului de energie pentru grupul de vehicule deţinut.
ART. 19
Administratorii clãdirilor aflate în proprietate publica au obligaţia sa ia mãsuri pentru:
a) utilizarea eficienta a sistemului de încãlzire şi climatizare;
b) utilizarea materialelor de construcţie eficiente energetic;
c) utilizarea raţionalã a iluminatului interior;
d) utilizarea aparatelor de mãsura şi reglare a consumului de energie;
e) realizarea unui bilanţ energetic pentru clãdirile cu suprafata desfasurata mai mare de 1.500 mp, o data la 5 ani, bilanţ întocmit de o persoana fizica sau juridicã autorizata în acest sens;
f) creşterea eficientei energetice potrivit reglementãrilor emise în baza prezentei legi.

CAP. 7
Stimulente fiscale şi financiare pentru activitãţi care conduc la creşterea eficientei energetice

ART. 20
Agenţii economici şi unitãţile din subordinea autoritãţilor administraţiei publice locale pot finanta lucrãri pentru creşterea eficientei energetice din surse proprii, din surse constituite din cote din profit destinate special pentru aceste investiţii, din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic, constituit prin <>Legea nr. 136/1994 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 29/1994 privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, cu modificãrile ulterioare, din ajutoare de stat conform legii, din investiţii realizate de terţi sau prin cofinantare, precum şi prin credite.
ART. 21
(1) Pentru realizarea obiectivelor propuse de prezenta lege şi pentru facilitarea investiţiilor care au ca scop principal creşterea eficientei energetice consumatorii de energie pot beneficia de sprijin financiar din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic, instituit conform <>Legii nr. 136/1994 , dar nu mai mult de 50% din acest fond.
(2) Finanţarea proiectelor de eficienta energetica din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic se aproba de Guvern, la propunerea Agenţiei Romane pentru Conservarea Energiei, o data cu aprobarea sintezei programelor de eficienta energetica conform art. 7 alin. (2).
ART. 22
(1) Pentru cotele din profit alocate investiţiilor destinate creşterii eficientei energetice se acorda scutire la plata impozitului pe profit.
(2) Creditele pentru lucrãri de creştere a eficientei energetice se acorda cu o dobanda de maximum 75% din cea stabilitã de bãnci, diferenţa urmând sa fie asigurata prin alocaţii anuale de la bugetul de stat.
(3) Importurile de aparate, utilaje, echipamente şi tehnologii destinate realizãrii proiectelor de creştere a eficientei energetice beneficiazã de scutire de taxe vamale, cu condiţia obţinerii avizului favorabil al Agenţiei Romane pentru Conservarea Energiei.
(4) Societãţile comerciale de management şi servicii energetice, a cãror activitate se încadreazã în prevederile art. 3 alin. (1) lit. g), pot beneficia de o reducere de 50% a impozitului pe profit pe o perioada de 5 ani de la data infiintarii, iar pentru cele existente, de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi. Atribuţiile, structura şi criteriile de eligibilitate ale acestor societãţi comerciale vor fi stabilite în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
ART. 23
Cuantumul şi procedura de acordare a stimulentelor fiscale şi financiare prevãzute la art. 20-22 se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Romane pentru Conservarea Energiei.

CAP. 8
Sancţiuni

ART. 24
Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa poatã fi considerate infracţiuni, urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea de cãtre managerii societãţilor, de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale şi de cãtre administratorii clãdirilor publice a prevederilor art. 5 alin. (1), ale art. 6, 16, 17, ale art. 18 alin. (2) şi ale art. 19 lit. e);
b) nerespectarea standardelor naţionale de eficienta energetica potrivit art. 10;
c) nerespectarea prevederilor art. 9.
ART. 25
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 24 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei, cele prevãzute la lit. a);
b) cu amenda de la 3.000.000 lei la 10.000.000 lei, cele prevãzute la lit. b);
c) cu amenda de la 8.000.000 lei la 15.000.000 lei şi cu confiscarea bunurilor respective, cele prevãzute la lit. c).
(2) Amenzile se fac venit la bugetul de stat.
ART. 26
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor, inclusiv mãsura confiscãrii, se fac de personalul împuternicit de Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei.
ART. 27
Prevederile <>art. 24 şi 25 se completeazã cu dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia art. 25-27.

CAP. 9
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 28
Prezenta lege intra în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 29
În termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei legi Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei, cu avizul Ministerului Finanţelor, va supune spre aprobare Guvernului normele metodologice de aplicare a acesteia.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 9 octombrie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 10 octombrie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
ANDREI IOAN CHILIMAN

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016