Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 196 din 20 decembrie 1999  pentru aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 87/1998 privind infiintarea Comisiei de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 196 din 20 decembrie 1999 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 87/1998 privind infiintarea Comisiei de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 625 din 22 decembrie 1999
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 87 din 25 august 1998 privind înfiinţarea Comisiei de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar, emisã în temeiul <>art. 1 pct. 10 lit. d) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 314 din 27 august 1998, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. Titlul ordonanţei va avea urmãtorul cuprins:
"Ordonanta privind evaluarea şi acreditarea învãţãmântului preuniversitar"
2. Dupã preambulul ordonanţei se introduce capitolul I cu urmãtorul titlu:

"CAPITOLUL I
Dispoziţii generale "

3. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) În baza <>art. 106 şi 148 din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , cu modificãrile ulterioare*), se înfiinţeazã pe lângã Ministerul Educaţiei Naţionale Comisia Nationala de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar.

------------
*) <>Legea nr. 84/1995 a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999.

(2) Comisia Nationala de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar este subordonata direct ministrului educaţiei naţionale.
(3) Comisia Nationala de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar este formatã din 21 de membri, cadre didactice recunoscute prin competenta profesionalã şi probitate morala, din cadrul învãţãmântului preuniversitar acreditat sau cu autorizare de încredere, propuse de inspectoratele şcolare, precum şi de organismele profesionale ale învãţãmântului preuniversitar, pe niveluri de învãţãmânt, filiere, profiluri şi specializãri. Lista cuprinzând candidaţii se face publica. Contestaţiile se depun la Ministerul Educaţiei Naţionale - cabinetul ministrului - în termen de 15 zile de la publicarea listei. Dupã rezolvarea contestaţiilor ministrul educaţiei naţionale definitiveaza lista cuprinzând candidaţii şi o aproba prin ordin.
(4) Comisia Nationala de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar se reînnoieşte la fiecare 3 ani, în proporţie de doua treimi din numãrul membrilor sãi, prin decizie a ministrului educaţiei naţionale, în condiţiile alin. (3). Mandatul preşedintelui, al vicepreşedintelui şi al secretarului este de 4 ani şi se poate reînnoi o singura data. Un membru poate face parte din Comisia Nationala de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar pe o perioada de cel mult doua mandate.
(5) Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar sunt numiţi de ministrul educaţiei naţionale, la propunerea membrilor acesteia.
(6) Revocarea preşedintelui, a vicepreşedintelui sau a secretarului se face la propunerea a cel puţin doua treimi din numãrul membrlor comisiei, prin ordin al ministrului educaţiei naţionale. Ceilalţi membri ai comisiei pot fi revocaţi prin ordin al ministrului educaţiei naţionale. Completarea comisiei se face în condiţiile alin. (3).
(7) Pentru învãţãmântul liceal şi postliceal Comisia Nationala de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar stabileşte propriile subcomisii de evaluare, din rândul membrilor sãi."
4. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - La nivelul judeţelor şi al municipiului Bucureşti se constituie comisii de evaluare şi acreditare a învãţãmântului preuniversitar, formate din câte 5 membri, pentru fiecare nivel de învãţãmânt, filiera, profil şi specializare. Aceste comisii sunt conduse de un singur preşedinte, cu rang de inspector şcolar general adjunct, numit prin ordin al ministrului educaţiei naţionale, la propunerea inspectorului şcolar general şi cu avizul Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar. Componenta comisiilor judeţene se stabileşte prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar. Membrii acestora sunt numiţi de cãtre preşedinte dintre cadrele didactice în domeniu, incluse în lista avizatã de Comisia Nationala de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar, incluzând în mod obligatoriu un inspector şcolar sau un inspector şcolar de specialitate pentru fiecare comisie. Lista cuprinzând cadrele didactice în domeniu se face publica prin presa localã. Contestaţiile la aceasta lista se depun la cabinetul inspectorului şcolar general în termen de 15 zile de la publicare. Dupã rezolvarea contestaţiilor inspectorul şcolar general definitiveaza lista cuprinzând candidaţii şi o înainteazã spre avizare Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar."
5. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Comisia Nationala de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar dispune de un aparat propriu, format din 12 persoane. Aparatul propriu este integrat în structura Ministerului Educaţiei Naţionale, peste numãrul posturilor aprobate în structura organizatoricã. Comisia are dreptul sa foloseascã colaboratori externi, specialişti în domeniu, remuneraţi conform legii."
6. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Comisia Nationala de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar, comisiile de evaluare şi acreditare a învãţãmântului preuniversitar judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, îşi desfãşoarã activitatea pe baza regulamentului-cadru, aprobat prin hotãrâre a Guvernului."
7. Dupã articolul 4 se introduce capitolul II cu urmãtorul titlu:

"CAPITOLUL II
Atribuţiile Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar"

8. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Principalele atribuţii ale Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar sunt:
a) elaboreazã criteriile şi standardele naţionale de evaluare şi de acreditare, specifice fiecãrei faze a procesului de evaluare şi acreditare şi le reactualizeazã periodic;
b) asigura controlul metodologic al îndeplinirii standardelor naţionale;
c) analizeazã rapoartele de evaluare pentru acordarea autorizaţiei de încredere sau pentru acreditare liceelor şi şcolilor postliceale şi propune ministrului educaţiei naţionale acordarea autorizaţiei de încredere sau acreditarea;
d) verifica, în condiţiile prevãzute de regulament, procesul de evaluare efectuat de comisiile de evaluare şi acreditare a învãţãmântului preuniversitar judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
e) organizeazã controlul privind respectarea standardelor naţionale de cãtre unitãţile de învãţãmânt cu autorizaţie de încredere sau cu acreditare;
f) asigura îndrumarea şi controlul activitãţii comisiilor de evaluare şi acreditare a învãţãmântului preuniversitar judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
g) propune ministrului educaţiei naţionale retragerea autorizaţiei de încredere sau a acreditãrii pentru unitãţile de învãţãmânt liceale şi postliceale care nu respecta standardele naţionale;
h) elaboreazã raportul anual de evaluare şi acreditare a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar, care se face public."
9. Dupã articolul 5 se introduc capitolele III, IV şi V cu urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL III
Procedurile pentru autorizarea de încredere şi de acreditare

Art. 6. - Procesul de evaluare şi acreditare a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar cuprinde doua faze:
a) autorizarea de încredere, care acorda dreptul de organizare şi funcţionare provizorie a unitãţii respective;
b) acreditarea, care acorda unitãţii respective toate drepturile ce decurg din lege.
Art. 7. - (1) Evaluarea, acordarea autorizaţiei de încredere şi acreditarea gradinitelor, şcolilor primare şi gimnaziale, precum şi a şcolilor profesionale şi de ucenici sunt de competenta comisiilor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, aflate în subordinea Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar.
(2) Evaluarea, acordarea autorizaţiei de încredere şi acreditarea liceelor şi şcolilor postliceale sunt de competenta Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar.
Art. 8. - (1) Autorizarea de încredere trebuie solicitatã de cãtre persoanele fizice sau juridice interesate pentru înfiinţarea unei unitãţi de învãţãmânt preuniversitar. Acestea depun cererea şi raportul de autoevaluare la comisiile de pe lângã inspectoratele şcolare.
(2) Dosarele de autoevaluare se întocmesc potrivit procedurii stabilite de Comisia Nationala de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar.
(3) Procedura de acordare a autorizaţiei de încredere cuprinde urmãtoarele etape:
a) subcomisiile desemnate de Comisia Nationala de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar, respectiv de comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti, constituite de preşedintele acestora, analizeazã, dupã caz, oportunitatea sau intenţia din dosarul de autoevaluare în raport cu criteriile şi cu standardele minimale prevãzute pentru nivelul de învãţãmânt, filiera, profilul sau specializarea respectiva;
b) în baza raportului comisiilor de evaluare şi acreditare a învãţãmântului preuniversitar judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, ministrul educaţiei naţionale, respectiv inspectorul şcolar general, emite ordin sau, dupã caz, decizie de acordare a autorizaţiei de încredere;
c) autorizaţia de încredere constituie şi actul de înfiinţare a unitãţii de învãţãmânt.
Art. 9. - (1) Pentru unitãţile de învãţãmânt care urmeazã sa se înfiinţeze dupã intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe acreditarea trebuie solicitatã dupã acordarea autorizaţiei de încredere, astfel:
a) dupã cel mult 4 ani, pentru grãdiniţe şi şcoli primare;
b) dupã primul examen de capacitate, pentru gimnaziu;
c) dupã primul examen de bacalaureat, pentru liceu;
d) dupã primul examen de absolvire, pentru şcolile profesionale, de ucenici şi postliceale.
(2) Procedura de acreditare cuprinde urmãtoarele etape:
a) unitãţile interesate care, în baza autorizaţiei de încredere, au desfãşurat activitãţi de învãţãmânt preuniversitar, elaboreazã un raport de autoevaluare pe baza criteriilor de evaluare şi a standardelor naţionale aprobate prin hotãrâre a Guvernului. Raportul de autoevaluare se anexeazã la cererea de acreditare şi se înainteazã Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar sau, dupã caz, comisiilor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
b) comisiile şi subcomisiile de evaluare şi acreditare, prevãzute la art. 1 alin. (7) şi la art. 2, întocmesc rapoarte de evaluare pe baza analizei raportului de autoevaluare şi a verificãrii îndeplinirii standardelor corespunzãtoare criteriilor generale cuprinse în lege;
c) Comisia Nationala de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar, pe baza rapoartelor de evaluare a subcomisiilor din subordine, propune ministrului educaţiei naţionale acordarea sau, dupã caz, neacordarea acreditãrii, pentru fiecare unitate de învãţãmânt liceal sau postliceal, cu filierele, profilurile şi specializãrile respective. Rapoartele subcomisiilor de evaluare constituie înscrisuri publice, cu toate consecinţele prevãzute de lege; în baza raportului Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar ministrul educaţiei naţionale acorda, prin ordin, unitãţilor solicitante, licee şi şcoli postliceale, acreditarea pentru fiecare filiera, profil şi specializare în parte;
d) comisiile de evaluare şi acreditare a învãţãmântului preuniversitar judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în baza raportului de evaluare întocmit, propun inspectorului şcolar general acordarea sau, dupã caz, neacordarea acreditãrii pentru fiecare nivel de învãţãmânt sau meserie; în baza raportului comisiei judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, inspectorul şcolar general acorda, prin decizie, unitãţilor solicitante, grãdiniţe, şcoli primare şi gimnaziale, şcoli profesionale şi de ucenici, acreditarea pentru fiecare nivel de învãţãmânt şi meserie.
Art. 10. - Unitãţile de învãţãmânt care au primit autorizarea de încredere au dreptul sa angajeze şi sa promoveze personal didactic, didactic auxiliar şi administrativ, în condiţiile legii.
Art. 11. - Unitãţile de învãţãmânt liceal şi postliceal acreditate se supun periodic, din 5 în 5 ani, evaluãrii de cãtre Comisia Nationala de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar. În situaţia unui raport nefavorabil, Ministerul Educaţiei Naţionale avertizeaza unitatea de învãţãmânt cu privire la nivelul de învãţãmânt, filiera, profilul sau specializarea în cauza şi, dupã un an, în baza unei noi evaluãri cu rezultat negativ, prin ordin al ministrului educaţiei naţionale se dispune încetarea şcolarizãrii la nivelul de învãţãmânt, filiera, profilul sau specializarea în cauza, începând cu primul an de şcolarizare. Elevii vor fi transferati la alte unitãţi de învãţãmânt, cu acordul inspectoratului şcolar judeţean sau, dupã caz, prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
Art. 12. - Procedura prevãzutã la art. 11 se aplica în mod corespunzãtor gradinitelor, şcolilor primare şi gimnaziale, şcolilor profesionale şi de ucenici de cãtre comisiile de evaluare şi acreditare a învãţãmântului preuniversitar judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. În situaţia unui raport negativ, inspectoratul şcolar avertizeaza unitatea respectiva şi, dupã un an, în baza unei noi evaluãri cu rezultat negativ, prin decizie a inspectorului şcolar general se dispune încetarea şcolarizãrii începând cu primul an de învãţãmânt şi transferarea prescolarilor sau a elevilor la alte unitãţi de învãţãmânt.

CAPITOLUL IV
Finanţarea activitãţii de evaluare şi acreditare

Art. 13. - (1) Cheltuielile privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar, precum şi subcomisiilor din subordine sunt prevãzute în bugetul propriu al acestora, înscris în bugetul Ministerului Educaţiei Naţionale.
(2) Persoanele fizice sau juridice, interesate în organizarea şi desfãşurarea unei activitãţi de învãţãmânt preuniversitar, achitã la data depunerii cererii de autorizare de încredere sau de acreditare o taxa pentru fiecare faza a procedurii de acreditare, pentru fiecare nivel de învãţãmânt şi profil, în cuantumul a 10 salarii lunare brute de educatoare, invatator sau profesor, dupã caz, din învãţãmântul de stat, cu vechime maxima.
(3) Persoanele fizice sau juridice, interesate în organizarea şi funcţionarea unitãţilor de învãţãmânt liceal şi postliceal, depun taxa prevãzutã la alin. (2), o data cu dosarul de autoevaluare, în contul Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar.
(4) Persoanele fizice sau juridice, interesate în organizarea şi funcţionarea gradinitelor, şcolilor primare şi gimnaziale, precum şi şcolilor profesionale şi de ucenici, depun taxa prevãzutã la alin. (2), o data cu dosarul de autoevaluare, într-un cont special deschis de inspectoratele şcolare. Aceste fonduri se redistribuie între inspectoratul şcolar şi Ministerul Educaţiei Naţionale, potrivit reglementãrilor stabilite prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
(5) Fondurile rezultate din aceste taxe se gestioneazã în regim extrabugetar şi sunt utilizate pentru finanţarea cheltuielilor aferente Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar, subcomisiilor din subordine, precum şi comisiilor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
Art. 14. - (1) Pentru învãţãmântul particular preşcolar şi obligatoriu, prin excepţie de la prevederile art. 13 alin. (2), taxa prevãzutã este de 50% din cuantumul stabilit.
(2) Pentru unitãţile de învãţãmânt de stat costurile procedurilor de evaluare şi acreditare sunt suportate în proporţie de 50% din bugetul Ministerului Educaţiei Naţionale şi 50% din bugetele locale.
(3) Soldurile de la sfârşitul anului, provenite din taxele menţionate la art. 13 alin. (2), se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie şi se cuprind în bugetul de venituri şi cheltuieli.

CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale

Art. 15. - Unitãţile de învãţãmânt liceal şi postliceal pot organiza admiterea şi pot continua activitatea de învãţãmânt la filierele, profilurile şi specializãrile pentru care au obţinut autorizaţie de încredere sau acreditarea.
Art. 16. - Acreditarea recunoaşte valabilitatea întregii activitãţi desfãşurate de unitatea de învãţãmânt preuniversitar pana la data acordãrii acesteia.
Art. 17. - Rapoartele Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar, precum şi rapoartele comisiilor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, se aduc la cunostinta unitãţilor de învãţãmânt care au fost supuse procedurii de evaluare şi acreditare. Ordinul ministrului educaţiei naţionale privind acreditarea unitãţilor de învãţãmânt liceal şi postliceal va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. Deciziile privind acreditarea gradinitelor, şcolilor primare şi gimnaziale, şcolilor profesionale şi de ucenici se fac publice la nivel local. Continuarea activitãţii unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar în alte condiţii decât cele prevãzute de Legea învãţãmântului nr. 84/1998 şi de prezenta ordonanta atrage rãspunderea juridicã a celor vinovaţi.
Art. 18. - Preşedintele Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar este echivalat ca funcţie cu directorul general din Ministerul Educaţiei Naţionale. Funcţiile de vicepreşedinte şi de secretar ai comisiei sunt echivalate cu funcţia de director în Ministerul Educaţiei Naţionale. Salarizarea acestora se face potrivit legii. Membrii Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar, precum şi membrii subcomisiilor beneficiazã de o indemnizaţie lunarã, calculatã în raport cu salariul de baza prevãzut pentru funcţia de profesor gradul I, cu vechime maxima, în funcţie de volumul de munca prestat, indemnizaţie stabilitã prin ordin al ministrului educaţiei naţionale. Aceeaşi prevedere se aplica în mod corespunzãtor şi pentru membrii comisiilor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
Art. 19. - Unitãţile de învãţãmânt de stat în funcţiune la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe sunt considerate acreditate şi se supun numai procedurii de evaluare, potrivit art. 11 şi 12.
Art. 20. - Contestaţiile cu privire la actele de autorizare sau de acreditare se adreseazã, dupã caz, inspectorului şcolar general, respectiv preşedintelui Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar sau ministrului educaţiei naţionale şi se soluţioneazã potrivit art. 5 lit. d). Decizia aparţine ministrului educaţiei naţionale şi este definitiva."
ART. 2
În termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României Ministerul Educaţiei Naţionale va elabora normele metodologice de aplicare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 15 noiembrie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.


p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 16 noiembrie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
ACSINTE GASPAR

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016