Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 193 din 13 mai 2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare
ART. 1 <>Legea nr. 111/1996 privind desfãşurarea în siguranta a activitãţilor nucleare, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 78 din 18 februarie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Literele a), c), d) şi f) ale articolului 2 vor avea urmãtorul cuprins: "a) cercetarea, proiectarea, deţinerea, amplasarea, construcţia, montajul, punerea în funcţiune, funcţionarea de proba, exploatarea, modificarea, conservarea, dezafectarea, importul şi exportul instalaţiilor nucleare; ............................................................... c) producerea, amplasarea şi construcţia, furnizarea, închirierea, transferul, manipularea, deţinerea, prelucrarea, tratarea, utilizarea, depozitarea temporarã sau definitiva, transportul, tranzitul, importul şi exportul instalaţiilor radiologice, materialelor nucleare şi radioactive, inclusiv al combustibilului nuclear, al deşeurilor radioactive şi al dispozitivelor generatoare de radiatii ionizante; d) producerea, furnizarea şi utilizarea aparaturii de control dozimetric şi a sistemelor de detectie a radiatiilor ionizante, a materialelor şi dispozitivelor utilizate pentru protecţia impotriva radiatiilor ionizante, precum şi a mijloacelor de containerizare sau de transport al materialelor radioactive, special amenajate în acest scop; .............................................................. f) deţinerea, transferul, importul şi exportul informaţiilor nepublicate, aferente materialelor, dispozitivelor şi echipamentelor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare sau a altor dispozitive nucleare explozive, prevãzute în anexa nr. 1 la prezenta lege;"
2. La articolul 2, dupã litera g) se introduce litera h) cu urmãtorul cuprins: "h) realizarea produselor şi serviciilor destinate surselor de radiatii, aparaturii de control dozimetric, sistemelor de detectie a radiatiilor ionizante, materialelor şi dispozitivelor utilizate pentru protecţia impotriva radiatiilor ionizante."
3. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 4. - (1) Autoritatea nationala competenta în domeniul nuclear, care exercita atribuţiile de reglementare, autorizare şi control prevãzute în prezenta lege, este Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, instituţie publica de interes naţional, cu personalitate juridicã, cu sediul în municipiul Bucureşti, condusã de un preşedinte cu rang de secretar de stat, coordonata de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului. (2) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, denumita în continuare comisia, se aproba prin hotãrâre a Guvernului. (3) Finanţarea comisiei se asigura integral din venituri extrabugetare obţinute din tarife pentru autorizarea şi controlul activitãţilor nucleare prevãzute la art. 2 şi din contribuţii ale organismelor internaţionale sau ale agenţilor economici. (4) Taxele de autorizare a activitãţilor prevãzute la art. 2 se fac venit la bugetul de stat. (5) Personalul comisiei este anjagat şi eliberat din funcţie în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare al comisiei, cu contractul colectiv de munca şi cu reglementãrile legale în vigoare. (6) Comisia poate avea în subordine institute tehnice suport, înfiinţate prin hotãrâre a Guvernului."
4. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 5. - (1) Comisia este abilitata sa emita reglementãri pentru detalierea cerinţelor generale de securitate nucleara, de protecţie impotriva radiatiilor ionizante, de asigurare a calitãţii, de control al neproliferarii armelor nucleare, de protecţie fizica, de transport al materialelor radioactive, de gestionare a deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear ars, de intervenţie în caz de accident nuclear, inclusiv procedurile de autorizare şi control, realizare a produselor şi serviciilor destinate instalaţiilor nucleare, precum şi orice alte reglementãri necesare activitãţii de autorizare şi control în domeniul nuclear."
5. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 7. - Importul deşeurilor radioactive şi al combustibilului nuclear ars este interzis, cu excepţia situaţiilor în care importul decurge nemijlocit din prelucrarea, în afarã teritoriului României, a unui export, anterior autorizat, de deşeuri radioactive sau combustibil nuclear ars, în baza prevederilor unor acorduri internaţionale sau contracte încheiate cu parteneri comerciali cu sediul în strãinãtate, în condiţiile prevãzute de prezenta lege."
6. Alineatele (1) şi (4)-(7) ale articolului 8 vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 8. - (1) Activitãţile şi sursele prevãzute la art. 2, cu excepţia activitãţilor de transport al dispozitivelor generatoare de radiatii ionizante, a utilizãrii aparaturii de control dozimetric şi a sistemelor de detectie a radiatiilor ionizante, precum şi a celor prevãzute la lit. h) a aceluiaşi articol, necesita autorizaţie eliberata de comisie, cu respectarea procedurii de autorizare specifice fiercarui gen de activitate sau surse, în conformitate cu prevederile art. 5. ................................................................ (4) Autorizaţiile prevãzute la alin. (1) se solicita şi, respectiv, se elibereazã, simultan ori succesiv, separat pentru fiecare gen de activitate sau pentru fiecare instalatie nucleara ori radiologica cu funcţionalitate proprie, din patrimoniul solicitantului, sau pentru fiecare tip distinct de material radioactiv, de dispozitiv generator de radiatii ionizante, de aparatura de control dozimetric al radiatiilor ionizante sau al gradului de contaminare radioactiva, de material ori dispozitiv utilizat în scopul protecţiei impotriva radiatiilor ionizante, de mijloc de containerizare sau de transport special amenajat în acest scop, pe care solicitantul autorizaţiei de producere intenţioneazã sa-l realizeze, în vederea utilizãrii sau comercializãrii. (5) Autorizarea unei faze de realizare sau de funcţionare a oricãrei instalaţii nucleare ori radiologice se poate face numai dacã fazele anterioare au primit toate tipurile de autorizaţii necesare. (6) În înţelesul prevederilor alin. (5), fazele de autorizare a instalaţiilor nucleare sau radiologice sunt, dupã caz, urmãtoarele: a) proiectarea; b) amplasarea; c) producerea; d) construcţia şi/sau montajul; e) punerea în funcţiune; f) funcţionarea de proba; g) exploatarea; h) repararea şi/sau întreţinerea; i) modificarea; j) conservarea; k) dezafectarea. (7) Pentru fazele de realizare sau de funcţionare a instalaţiilor nucleare şi radiologice se pot elibera autorizaţii parţiale."
7. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 9 vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 9. - (1) Titularul autorizaţiei prevãzute la art. 8 va utiliza în activitãţile prevãzute la art. 2 lit. a)-c) numai personal care este posesor al unui permis de exercitare, valabil pentru aceste activitãţi. ................................................................. (3) Permisul de exercitare se elibereazã, în baza unei evaluãri şi examinari, de cãtre comisie sau de cãtre titularul de autorizaţie, numai pentru personalul propriu, conform prevederilor reglementãrilor specifice emise de comisie potrivit dispoziţiilor art. 5."
8. La articolul 9, dupã alineatul (3) se introduc alineatele (4) şi (5) cu urmãtorul cuprins: "(4) O condiţie prealabilã eliberãrii permisului de exercitare este obţinerea avizului medical specific, în baza reglementãrilor emise de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei în conformitate cu prevederile art. 5. (5) Avizul organelor competente privind siguranta nationala pentru personalul care urmeazã sa desfãşoare activitãţi profesionale, cu caracter permanent sau temporar, în punctele de lucru vitale din cadrul instalaţiilor nucleare sau care are acces la documentele cu caracter secret este necesar în conformitate cu dispoziţiile legale în domeniu şi cu reglementãrile specifice emise de comisie conform prevederilor art. 5."
9. Litera a) a alineatului (3) al articolului 10 va avea urmãtorul cuprins: "a) sa achite în contul comisiei tarifele pentru autorizarea şi controlul activitãţilor nucleare, în conformitate cu regulamentul prevãzut la art. 5 alin. (6);"
10. Litera b) a articolului 11 va avea urmãtorul cuprins: "b) nu sunt îndeplinite, integral şi la termenul stabilit, mãsurile dispuse potrivit cap. IV de organele de control abilitate prin prezenta lege;"
11. La articolul 16, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins: "(3) Exceptarea de la aplicarea regimului de autorizare, prevãzutã la alin. (1), nu scuteşte pe deţinãtorul de surse şi materiale radioactive exceptate de predarea acestora ca deseu radioactiv dupã încheierea utilizãrii, dacã instrucţiunile de utilizare ale producãtorului, importatorului sau furnizorului prevãd obligativitatea respectãrii acestei cerinţe."
12. Litera a) a alineatului (1) al articolului 18 va avea urmãtorul cuprins: "a) este în mãsura sa demonstreze calificarea profesionalã, pe funcţii, a personalului propriu, cunoaşterea de cãtre acesta a cerinţelor reglementãrilor privind securitatea nucleara şi protecţia impotriva radiatiilor ionizante, precum şi probitatea persoanelor care au autoritate de decizie în conducerea lucrãrilor pe timpul construcţiei şi exploatãrii instalaţiei nucleare şi radiologice sau în conducerea altor activitãţi nucleare, dintre cele menţionate la acel articol;"
13. La articolul 18 alineatul (1), dupã litera a) se introduc literele a^1) şi a^2) cu urmãtorul cuprins: "a^1) rãspunde ca personalul care desfãşoarã activitãţi profesionale, cu caracter permanent sau temporar, în punctele de lucru vitale din cadrul instalaţiilor nucleare sau care are acces la documente cu caracter secret sa fie demn de încredere şi avizat conform legii de organele competente în domeniul siguranţei naţionale; a^2) este în mãsura sa demonstreze ca dispune de dotãrile tehnice, tehnologiile şi mijloacele materiale necesare desfãşurãrii activitãţilor;"
14. Literele d), g) şi k) ale alineatului (1) al articolului 18 vor avea urmãtorul cuprins: "d) ia toate mãsurile necesare, la nivelul normelor tehnologice şi ştiinţifice în vigoare, pentru a preveni producerea daunelor care ar rezulta în urma construcţiei şi functionarii instalaţiei nucleare sau radiologice; ............................................................... g) propune un amplasament al instalaţiei nucleare sau radiologice care nu contravine prevederilor legale şi intereselor publice prioritare, cu privire la necontaminarea apei, aerului şi solului, şi nu afecteazã funcţionarea altor instalaţii situate în vecinãtate; ............................................................... k) instituie şi menţine în activitatea proprie un sistem controlat de management al calitãţii, autorizat de comisie, şi se asigura ca furnizorii sãi de produse şi servicii, cat şi subfurnizorii acestora, în lant, instituie şi menţin propriul lor sistem controlat de management al calitãţii."
15. Dupã alineatul (1) al articolului 18 se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins: "(1^1) Instituirea şi menţinerea sistemelor prevãzute la alin. (1) se pot face şi prin contractarea serviciilor respective cu alţi titulari, dacã aceştia sunt autorizaţi conform prezentei legi."
16. Alineatul (2) al articolului 18 va avea urmãtorul cuprins: "(2) Condiţiile de autorizare prevãzute la alin. (1) şi (1^1) vor fi detaliate în reglementãrile emise conform prevederilor art. 5."
17. Alineatul (1) al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 20. - (1) Transportul combustibilului nuclear în afarã incintei instalaţiilor nucleare ori în afarã locurilor în care combustibilul nuclear este ţinut în custodie se efectueazã numai de cãtre agenţi de transport sau cãrãuşi autorizaţi în acest scop, în conformitate cu prevederile art. 8 şi 18."
18. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 22. - (1) Autorizaţia de import, de export sau de tranzit, prevãzutã la art. 8, se elibereazã numai în urmãtoarele condiţii, dupã caz: a) în activitatea de control decizional asupra operaţiunilor de import, de export sau de tranzit, pentru care se solicita eliberarea autorizaţiei, solicitantul autorizaţiei va utiliza persoane care dovedesc competenta şi probitate, în conformitate cu reglementãrile în vigoare; b) în cazul importului, solicitantul autorizaţiei se angajeazã sa asigure respectarea prevederilor prezentei legi, a reglementãrilor emise în conformitate cu prevederile art. 5 şi a angajamentelor internaţionale asumate de România în domeniul energiei nucleare, sa livreze produsele şi informaţiile numai cãtre beneficiari autorizaţi în acest scop, în conformitate cu prevederile art. 8 şi 18, şi sa raporteze de îndatã comisiei asupra intrãrii în ţara a produselor şi informaţiilor importate; c) în cazul exportului, solicitantul autorizaţiei obţine de la partenerii sãi externi garanţiile necesare din care sa rezulte ca aceştia nu vor folosi produsele sau informaţiile exportate în scopuri care sa prejudicieze obligaţiile internaţionale asumate de România ori siguranta nationala. De asemenea, va demonstra ca exportul îndeplineşte prevederile prezentei legi şi alte reglementãri specifice. (2) Exportatorul şi importatorul sunt obligaţi sa raporteze de îndatã comisiei asupra iesirii din, respectiv, intrãrii în ţara a produselor şi a informaţiilor exportate sau importate. (3) Titularul autorizaţiei de tranzit este obligat sa raporteze de îndatã comisiei atât asupra intrãrii, cat şi asupra iesirii din ţara a produselor tranzitate."
19. Alineatul (1) al articolului 24 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 24. - (1) Este obligatorie autorizarea sistemelor de management al calitãţii în domeniul nuclear a activitãţilor de proiectare, amplasare, procurare, construcţie, montaj, punere în funcţiune, exploatare, dezafectare sau conservare pentru produsele, serviciile şi sistemele care sunt clasificate ca fiind importante pentru securitatea instalaţiei nucleare."
20. Litera d) a alineatului (3) al articolului 24 va avea urmãtorul cuprins: "d) instituie şi menţine un sistem controlat de management al calitãţii în domeniul nuclear în activitatea proprie şi se asigura ca furnizorii sãi de produse şi de servicii, precum şi subfurnizorii acestora, în lant, instituie şi menţin propriul lor sistem controlat de management al calitãţii."
21. Alineatul (1) al articolului 28 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 28. - (1) Expirarea valabilitãţii, suspendarea sau retragerea autorizaţiei nu exonereaza pe titularul autorizaţiei ori pe cel care a preluat titlul de proprietate asupra materialelor, instalaţiilor nucleare sau radiologice, care au fost precizate în autorizaţie, de obligaţiile prevãzute la art. 25-27 ori de cele ce decurg din condiţiile prevãzute în autorizaţie."
22. Dupã alineatul (3) al articolului 28 se introduce alineatul (3^1) cu urmãtorul cuprins: "(3^1) Încetarea activitãţilor nucleare se face în conformitate cu prevederile reglementãrilor specifice elaborate de comisie, potrivit prevederilor art. 5."
23. Alineatul (2) al articolului 29 va avea urmãtorul cuprins: "(2) Persoanele fizice şi juridice care desfãşoarã alte activitãţi decât cele menţionate la alin. (1), în care lucrãtorii sau populaţia sunt expusi la radon, toron, descendenţii acestora sau la alte radiatii ionizante, datorate mediului natural, şi persoanele fizice sau juridice care exploateazã avioane au obligaţia sa ia mãsuri de evaluare pentru a constata dacã activitãţile desfãşurate conduc la un moment dat la iradierea lucrãtorilor sau a populaţiei peste limitele admise pentru activitãţile respective, conform reglementãrilor specifice emise de comisie potrivit prevederilor art. 5."
24. Dupã alineatul (2) al articolului 29 se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins: "(3) Dacã rezultatele evaluãrilor prevãzute la alin. (1) şi (2) arata depãşirea limitelor sau criteriilor de exceptare din reglementãrile prevãzute la art. 16, respectiv a limitelor prevãzute la alin. (2), activitatea respectiva este supusã regimului de autorizare şi control prevãzut de prezenta lege."
25. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 30. - (1) Controlul preventiv, operativ-curent şi ulterior al respectãrii prevederilor prezentei legi şi a reglementãrilor emise în conformitate cu art. 5 se efectueazã de cãtre reprezentanţii comisiei, anume împuterniciţi, la solicitantii sau la titularii de autorizaţii. Controlul se efectueazã în incinta în care aceştia desfãşoarã activitãţi supuse regimului de autorizare, în orice alt loc care ar putea avea legatura cu aceste activitãţi sau la oricare alta persoana fizica ori juridicã ce ar putea desfasura activitãţi, deţine instalaţii nucleare sau radiologice, materiale, alte surse ori informaţii prevãzute la art. 2, în oricare dintre urmãtoarele situaţii: a) în vederea eliberãrii autorizaţiei solicitate; b) în perioada de valabilitate a autorizaţiei, în mod periodic sau inopinat; c) pe baza notificãrii titularului autorizaţiei; d) atunci când ar putea exista instalaţii nucleare ori radiologice, materiale, alte surse sau informaţii ori s-ar putea desfasura activitãţi dintre cele prevãzute la art. 2. (2) În urma controlului efectuat comisia poate dispune, dacã este cazul, suspendarea activitãţii desfãşurate şi indisponibilizarea, prin punerea de sigiliu, a instalaţiilor nucleare şi radiologice, a materialelor radioactive, a materialelor nucleare, a materialelor de interes nuclear sau a altor materiale, dispozitive, echipamente şi informaţii pertinente pentru proliferarea armelor nucleare ori a altor dispozitive nucleare explozive, neautorizate sau care prezintã pericol în exploatare ori deţinere."
26. Dupã alineatul (2) al articolului 31 se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins: "(3) Personalul comisiei care prin natura activitãţii este expus acţiunii radiatiilor ionizante este considerat personal expus profesional şi beneficiazã de sporurile ce se acorda pentru condiţiile de munca conform prevederilor legii. Lista personalului care îndeplineşte condiţiile de personal expus profesional, potrivit legii, este propusã de comisie şi este avizatã de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale."
27. Alineatul (2) al articolului 34 va avea urmãtorul cuprins: "(2) În caz de nesupunere la control sau de nesupunere fata de dispoziţiile legate de domeniul nuclear, comisia poate cere autoritãţilor competente fie sa procedeze la executarea silitã, fie sa întreprindã o ancheta. Comisia poate cere intervenţia reprezentanţilor Inspectoratului General al Poliţiei pentru asigurarea exercitãrii mandatului de control prevãzut la art. 31 alin. (1)."
28. Dupã alineatul (2) al articolului 34 se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins: "(3) În caz de urgenta, comisia poate întreprinde din proprie initiativa mãsuri asiguratorii de securitate nucleara, cheltuielile aferente acestei activitãţi urmând sa fie suportate din bugetul comisiei şi sa fie rambursate de titularul autorizaţiei ori de persoana juridicã sau fizica prevãzutã conform anexei nr. 4, ce deţine instalatia radiologica ori sursa de radiatii implicata, de bunãvoie sau prin executare silitã."
29. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 35. - Comisia exercita urmãtoarele atribuţii principale: a) propune iniţierea proiectelor de acte normative în domeniu şi emite reglementãrile proprii şi comune cu alte autoritãţi competente, potrivit legii; b) avizeazã toate proiectele de acte normative ce au implicaţii asupra domeniului nuclear; c) aproba, potrivit legii, planurile de intervenţie pentru cazurile de accident nuclear şi participa la realizarea intervenţiei; d) colaboreazã cu autoritatea centrala pentru protecţia mediului şi controleazã desfãşurarea activitãţilor reţelei de supraveghere a radioactivitatii mediului; e) solicita organelor abilitate în domeniul siguranţei naţionale verificarea persoanelor cu responsabilitãţi în domeniul desfãşurãrii activitãţilor nucleare, în conformitate cu reglementãrile specifice emise conform art. 5; f) iniţiazã, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, acţiuni de promovare a intereselor specifice României în relaţiile cu Agenţia Internationala pentru Energie Atomica (A.I.E.A.), cu Agenţia pentru Energie Nucleara (A.E.N.) şi cu alte organizaţii internaţionale specializate în domeniul reglementãrilor şi controlului activitãţilor nucleare; g) coopereazã, în condiţiile legii, cu instituţii similare din alte state; h) controleazã aplicarea prevederilor acordurilor internaţionale în vigoare privind controlul garanţiilor, protecţia fizica, traficul ilicit, transportul materialelor nucleare şi radioactive, protecţia impotriva radiatiilor, asigurarea calitãţii, securitatea nucleara a instalaţiilor nucleare şi radiologice şi intervenţia în caz de accident nuclear; i) instituie şi coordoneazã sistemul naţional de evidenta şi control al materialelor nucleare, sistemul naţional de evidenta şi control al surselor de radiatii şi instalaţiilor nucleare şi radiologice şi registrul dozelor de radiatii primite de personalul expus profesional; j) coopereazã cu alte organisme care au, potrivit legii, atribuţii în domeniul functionarii în condiţii de siguranta a instalaţiilor nucleare şi radiologice, în corelatie cu cerinţele de protecţie a mediului şi a populaţiei; k) asigura informarea publicului prin publicaţii oficiale, comunicate de presa; l) organizeazã audieri sau anchete, dupã caz; m) constituie punct naţional de contact pentru garanţii nucleare, pentru protecţia fizica a materialelor, instalaţiilor nucleare şi radiologice, pentru prevenirea şi combaterea traficului ilicit de materiale nucleare şi radioactive şi pentru urgentele radiologice; n) dispune recuperarea surselor orfane şi coordoneazã activitãţile de recuperare; o) autorizeaza executarea construcţiilor cu specific nuclear şi exercita controlul de stat asupra calitãţii construcţiilor din cadrul instalaţiilor nucleare, ca excepţie de la <>Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare, care nu se vor aplica în cazul instalaţiilor nucleare; p) îndeplineşte orice alte atribuţii, prevãzute de lege, în domeniul reglementãrilor şi al controlului activitãţilor nucleare."
30. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 36. - Regimul de autorizare şi control al instalaţiilor nucleare şi radiologice sub presiune se stabileşte prin prescripţii tehnice specifice, emise de autoritatea nationala pentru cazane şi instalaţii de ridicat, cu avizul comisiei, ţinând seama de criteriile generale de desfãşurare în condiţii de siguranta a activitãţilor nucleare."
31. Alineatele (1), (3) şi (4) ale articolului 37 vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 37. - (1) Autoritatea centrala pentru protecţia mediului va organiza, potrivit legii, reţeaua de supraveghere a radioactivitatii mediului pe teritoriul României, asigurând fluxul informaţional necesar sistemului integrat de monitorizare a parametrilor mediului. ................................................................ (3) Acordul de mediu, prevãzut la alin. (2), este condiţie prealabilã pentru eliberarea de cãtre comisie a autorizaţiei de amplasare prevãzute la art. 8. Autorizaţia de mediu prevãzutã la alin. (2) se va elibera dupã obţinerea de la comisie a autorizaţiei de funcţionare de proba, respectiv dupã eliberarea autorizaţiei de funcţionare prevãzute la art. 8, pentru situaţiile când comisia elibereazã autorizaţie de funcţionare fãrã ca în prealabil sa fi eliberat o autorizaţie de funcţionare de proba. (4) Autoritatea centrala pentru protecţia mediului informeazã, ori de câte ori este necesar, comisia şi Ministerul de Interne asupra celor constatate în activitatea de supraveghere exercitatã şi colaboreazã cu acestea în vederea stabilirii mãsurilor necesare."
32. Alineatele (1)-(3) ale articolului 40 vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 40. - (1) Coordonarea pregãtirilor de intervenţie în caz de accident nuclear, cu respectarea prevederilor prezentei legi, se asigura, potrivit legii, de cãtre Comisia Centrala pentru Accident Nuclear şi Caderi de Obiecte Cosmice, sub conducerea Ministerului de Interne, cu cooperarea tuturor organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale cu atribuţii în materie. (2) Planul de intervenţie în caz de accident nuclear pentru amplasamentul instalaţiilor nucleare se elaboreazã de cãtre utilizator, titular de autorizaţie, împreunã cu toate autoritãţile publice centrale şi locale şi organizaţiile implicate în pregãtirea şi în desfãşurarea intervenţiei în caz de accident nuclear, în conformitate cu cerinţele reglementãrilor emise potrivit art. 5. (3) Planurile de intervenţie în cazul urgentelor radiologice, cauzate de accidentele nucleare în instalaţii nucleare aflate pe teritoriul altor state, care pot afecta - prin efecte transfrontiera - teritoriul României, precum şi planurile generale de intervenţie în afarã amplasamentului instalaţiilor nucleare de pe teritoriul României se elaboreazã prin grija Comandamentului Protecţiei Civile din cadrul Ministerului de Interne."
33. Dupã articolul 42 se introduce articolul 42^1 cu urmãtorul cuprins: "Art. 42^1. - Ministerul de Interne, prin Direcţia Generalã de Combatere a Crimei Organizate şi Antidrog, va asigura: a) investigaţiile specifice ale cazurilor de trafic ilicit de materiale radioactive sau nucleare şi ale incalcarilor prevederilor prezentei legi; b) supravegherea operativã a modului de efectuare a transportului combustibilului nuclear şi a modalitatii de asigurare a protecţiei fizice a acestuia."
34. Alineatul (1) al articolului 44 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 44. - (1) Efectuarea unei activitãţi dintre cele prevãzute la art. 2, la art. 24 alin. (1), la art. 28 alin. (2) şi la art. 38 alin. (1), fãrã a avea autorizaţia corespunzãtoare prevãzutã de lege, constituie infracţiune şi se pedepseşte dupã cum urmeazã: a) cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda, activitãţile prevãzute la: art. 2 lit. a) privitoare la cercetarea, proiectarea, deţinerea, amplasarea, construcţia sau montajul, conservarea instalaţiilor nucleare; art. 2 lit. b); art. 2 lit. d) privitoare la mijloacele de containerizare sau de transport al materialelor radioactive, special amenajate în acest scop; art. 2 lit. g); art. 24 alin. (1) şi la art. 38 alin. (1); b) cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi, pentru efectuarea neautorizata a unor activitãţi prevãzute la: art. 2 lit. a) privitoare la punerea în funcţiune, funcţionarea de proba, exploatarea, modificarea, dezafectarea, importul şi exportul instalaţiilor nucleare; art. 2 lit. c), dacã instalaţiile radiologice, materialele nucleare sau radioactive, deşeurile radioactive şi generatoarele de radiatii prezintã un risc nuclear ori radiologic deosebit; art. 2 lit. e) şi f); art. 28 alin. (2), dacã materialele nucleare sau radioactive, deşeurile radioactive şi generatoarele de radiatii prezintã un risc nuclear ori radiologic deosebit."
35. Dupã alineatul (2) al articolului 45 se introduc alineatele (3)-(8) cu urmãtorul cuprins: "(3) Împiedicarea prin orice mijloace a accesului reprezentanţilor comisiei la orice loc în care se desfãşoarã activitãţile supuse controlului constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 5 ani sau cu amenda. (4) Împiedicarea fãrã drept în caz de accident nuclear a patrunderii personalului de intervenţie în perimetrul zonelor în care se desfãşoarã activitãţi nucleare constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani. (5) Pãtrunderea fãrã drept, în orice mod, într-un spaţiu, încãpere sau zona delimitata şi marcata în care se desfãşoarã activitãţile nucleare prevãzute la art. 2 lit. a)-f), fãrã consimţãmântul persoanei care le foloseşte, sau refuzul de a le pãrãsi la cererea acesteia constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 5 ani. (6) În cazul în care fapta prevãzutã la alin. (5) se sãvârşeşte de o persoana înarmatã, de doua sau mai multe persoane împreunã, în timpul nopţii ori prin folosirea de calitãţi mincinoase, pedeapsa este închisoare de la 5 la 10 ani. (7) Ameninţarea unei persoane ori colectivitãţi, prin orice mijloace, cu rãspândirea de materiale radioactive sau folosirea unor instalaţii nucleare ori dispozitive generatoare de radiatii ionizante de natura sa punã în pericol sãnãtatea oamenilor sau a animalelor ori mediul constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani. (8) Alarmarea, fãrã un motiv întemeiat, a unei persoane sau a publicului, a organelor specializate pentru a interveni în caz de accident nuclear ori a organelor de menţinere a ordinii publice, direct, prin corespondenta, telefon sau orice alte mijloace de transmitere la distanta, care priveşte rãspândirea sau folosirea unor materiale radioactive ori folosirea unor instalaţii nucleare de natura sa punã în pericol sãnãtatea oamenilor sau a animalelor ori mediul, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani."
36. Dupã articolul 46 se introduce articolul 46^1 cu urmãtorul cuprins: "Art. 46^1. - (1) Urmãtoarele fapte constituie acte de terorism în domeniul nuclear şi se pedepsesc dupã cum urmeazã: a) rãspândirea sau introducerea în atmosfera, apa, pe sol ori în subsol a unor materiale radioactive, de natura sa punã în pericol sãnãtatea oamenilor sau a animalelor ori mediul, cu închisoare de la 5 la 20 de ani; b) amenintarile cu explozii nucleare sau accident nuclear, dacã acestea au ca scop tulburarea grava a ordinii publice prin intimidare, prin teroare sau prin crearea unei stãri de panica, cu închisoare de la 5 la 20 de ani; c) utilizarea materialelor radioactive, a instalaţiilor nucleare sau a dispozitivelor generatoare de radiatii ionizante în scopul tulburãrii grave a ordinii publice prin intimidare, prin teroare sau prin crearea unei stãri de panica, cu închisoare de la 5 la 20 de ani; d) distrugerea, degradarea sau aducerea în stare de neîntrebuinţare a unei instalaţii nucleare ori radiologice ce conţine materiale radioactive, aparţinând fãptuitorului sau altuia, ori împiedicarea luãrii mãsurilor de conservare sau de securitate nucleara a unei astfel de instalaţii nucleare ori radiologice, atunci când sunt sãvârşite în scopul tulburãrii grave a ordinii publice prin intimidare, prin teroare sau prin crearea unei stãri de panica, cu închisoare de la 3 la 15 ani; e) dacã fapta prevãzutã la lit. d) se sãvârşeşte prin incendiere, explozie sau alt asemenea mijloc şi rezulta un pericol public, pedeapsa este închisoarea de la 5 la 20 de ani. (2) Tentativa se pedepseşte. (3) Se considera tentativa şi producerea sau procurarea materialelor ori instalaţiilor nucleare sau radiologice, precum şi luarea de mãsuri în vederea comiterii infracţiunilor prevãzute la alin. (1)."
37. Articolul 47 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 47. - Constituie contravenţii urmãtoarele fapte: a) nerespectarea obligaţiilor de raportare prevãzute la art. 25 alin. (1) lit. b) şi la art. 31 alin. (1) lit. f); b) nerespectarea limitelor şi a condiţiilor prevãzute în autorizaţiile eliberate în conformitate cu prevederile art. 8; c) neducerea la îndeplinire, în termenul stabilit, a dispoziţiilor date în scris, cu confirmare de primire, de cãtre comisie, sau prin proces-verbal de control, de cãtre reprezentanţii acesteia; d) utilizarea în activitãţile prevãzute la art. 2 de personal care nu are pregãtirea necesarã, de personal neverificat sau respins la examenele periodice ori de personal care nu poseda permisul de exercitare corespunzator, prevãzut la art. 9; e) utilizarea de personal care nu dovedeşte cunoştinţele şi aptitudinile necesare sau nu le aplica în activitatea desfasurata, cu implicaţii privind funcţionarea instalaţiei nucleare ori radiologice în condiţii de securitate nucleara, privind riscurile asociate sau privind mãsurile de securitate nucleare aplicabile; f) încãlcarea dispoziţiilor prevãzute la art. 25 alin. (1) lit. a) de cãtre persoanele care au drept de control decizional în conducerea lucrãrilor, pe timpul realizãrii, functionarii sau dezafectarii instalaţiei nucleare ori radiologice; g) nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 25 alin. (1) lit. d), dacã prin aceasta se genereazã riscuri inacceptabile de orice natura; h) folosirea de cãtre persoanele autorizate a materialelor radioactive, a dispozitivelor generatoare de radiatii ionizante sau a instalaţiilor nucleare încredinţate în alte scopuri ori pentru alte operaţiuni decât cele stabilite pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu; i) exercitarea de activitãţi nucleare fãrã permisul de exercitare corespunzãtor prevãzut la art. 9; j) nesolicitarea reautorizarii, la termenul stabilit prin reglementãrile specifice, înainte de expirarea vechii autorizaţii; k) producerea şi furnizarea neautorizata a aparaturii de control dozimetric al radiatiilor ionizante şi a materialelor şi dispozitivelor utilizate pentru protecţia impotriva radiatiilor ionizante; l) neanuntarea comisiei, la termenul stabilit prin reglementãrile specifice, a furtului, sustragerii de instalaţii radiologice, materiale nucleare şi/sau radioactive sau a incidentului ori a accidentului nuclear petrecut în instalatia nucleara sau radiologica; m) efectuarea neautorizata a unei activitãţi prevãzute la art. 2 lit. c), în cazul în care comisia constata ca materialele nucleare sau radioactive, deşeurile radioactive şi generatoarele de radiatii nu prezintã un risc nuclear sau radiologic deosebit; n) încãlcarea prevederilor art. 16 alin. (3); o) încãlcarea prevederilor art. 25 alin. (1) lit. c), ale art. 26 şi 27; p) încãlcarea prevederilor art. 28 alin. (2), în cazurile în care comisia constata ca materialele nucleare sau radioactive, deşeurile radioactive şi generatoarele de radiatii nu prezintã un risc nuclear sau radiologic deosebit; q) încãlcarea prevederilor art. 29; r) nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 31 alin. (1) lit. e) privind acordarea accesului reprezentanţilor comisiei."
38. Articolul 48 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 48. - (1) Contravenţiile prevãzute la art. 47 lit. i) şi k) se sancţioneazã cu amenda de la 1.000.000 lei la 30.000.000 lei. (2) Contravenţiile prevãzute la art. 47 lit. a), c), d), e), n) şi r) se sancţioneazã cu amenda de la 3.000.000 lei la 100.000.000 lei. (3) Contravenţiile prevãzute la art. 47 lit. b), f), g), h), j), l), m), o), p) şi q) se sancţioneazã cu amenda de la 20.000.000 lei la 200.000.000 lei. (4) Limitele amenzilor contravenţionale se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului."
39. Articolul 50 va avea urmãtorul cuprins: "<>Art. 50. - Dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28 alin. (1) şi (3), precum şi ale art. 29, sunt aplicabile contravenţiilor prevãzute de prezenta lege."
40. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 51. - Instalaţiile nucleare şi radiologice, componentele acestora, combustibilul nuclear, produsele radioactive, inclusiv deşeurile radioactive, dispozitivele nucleare explozive sau componentele acestora, care au fost supuse confiscãrii speciale prin hotãrâre judecãtoreascã, în condiţiile prevãzute la art. 118 din Codul penal, de la partea vinovata, trebuie sa fie reţinute pe cheltuiala fostului proprietar, într-un loc sigur, sub sigiliul autoritãţilor publice, cu respectarea cerinţelor de securitate nucleara, astfel încât sa nu lezeze viata sau sãnãtatea populaţiei şi sa nu cauzeze deteriorarea mediului sau a proprietãţii pana la dispunerea mãsurilor legale cu privire la acestea."
41. Articolul 55 se abroga.
42. Articolul 56 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 56. - (1) Pana la intrarea în vigoare a reglementãrilor emise conform prevederilor art. 5, se vor aplica prevederile reglementãrilor emise anterior intrãrii în vigoare a prezentei legi. (2) Reglementãrile emise potrivit prezentei legi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I."
43. Articolul 57 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 57. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta lege."
44. Anexa nr. 1 va avea urmãtorul cuprins: "ANEXA Nr. 1 LISTA materialelor, dispozitivelor, echipamentelor şi informaţiilor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare şi a altor dispozitive nucleare explozive
1. Materiale de interes nuclear pertinente pentru proliferarea armelor nucleare şi a altor dispozitive nucleare explozive; 2. echipamente şi componente aferente special concepute sau fabricate pentru reactoare nucleare; 3. echipamente aferente special concepute şi fabricate pentru uzine de reprocesare a combustibilului ars; 4. echipamente special concepute sau pregãtite pentru uzine de conversie a plutoniului; 5. echipament aferent special conceput sau fabricat pentru fabrici de combustibil nuclear; 6. echipament aferent special conceput sau fabricat pentru uzine de separare a izotopilor de uraniu; 7. echipament aferent pentru uzine sau instalaţii pentru separarea izotopilor de litiu; 8. echipamente aferente special concepute pentru uzine, pentru producerea sau concentrarea apei grele, a deuteriului, a tritiului şi a compusilor lor; 9. echipament de testare şi mãsurare folosit la producerea dispozitivelor nucleare explozive; 10. componente pentru dispozitive nucleare explozive; 11. echipamente industriale special concepute şi pregãtite pentru a fi utilizate în fabricarea materialelor, dispozitivelor şi echipamentelor menţionate la pct. 1-10, inclusiv a materialelor nucleare; 12. informaţii specifice nepublicate care se referã la materialele, dispozitivele şi echipamentele menţionate la pct. 1-11. Lista detaliatã a materialelor, dispozitivelor, echipamentelor şi informaţiilor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare şi a altor dispozitive nucleare explozive, prevãzute în prezenta anexa, va fi stabilitã prin hotãrâre a Guvernului, cu respectarea prevederilor din tratatele, acordurile, convenţiile şi înţelegerile internaţionale la care România este parte."
45. Anexa nr. 2 va avea urmãtorul cuprins: "ANEXA Nr. 2 DEFINIŢIILE la care se face referire în art. 3 din lege
1. accident nuclear - evenimentul nuclear care afecteazã instalatia şi provoacã iradierea ori contaminarea populaţiei sau a mediului peste limitele permise de reglementãrile în vigoare; 2. activitate nucleara - orice practica umanã care introduce surse sau cai de expunere suplimentare, extinde expunerea la un numãr mai mare de persoane sau modifica reţeaua de cai de expunere, plecand de la sursele existente, marind astfel expunerea ori probabilitatea expunerii persoanelor sau numãrul de persoane expuse; 3. autoritate nationala competenta în domeniul nuclear - autoritatea, stabilitã de lege, cu competenta legalã de a elibera autorizaţii, de a efectua controale şi de a reglementa amplasarea, proiectarea, construcţia, punerea în funcţiune, exploatarea sau dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice; 4. autorizaţie - document emis de autoritatea nationala competenta în domeniul nuclear, în baza unei evaluãri de securitate nucleara şi control, cãtre o persoana juridicã, la cererea acesteia, pentru desfãşurarea unei activitãţi nucleare; 5. ciclu de combustibil nuclear - ansamblul de operaţiuni care cuprinde extractia şi prelucrarea minereurilor şi imbogatirea uraniului şi toriului, fabricarea combustibilului nuclear, exploatarea reactorilor nucleari, retratarea combustibilului nuclear, dezafectarea, orice activitate de gospodãrire a deşeurilor radioactive sau orice activitate de cercetare-dezvoltare asociata uneia dintre operaţiunile sus-menţionate; 6. combustibil nuclear - material sau un ansamblu mecanic care conţine materie prima ori material fisionabil, special destinat folosirii într-un reactor nuclear, în scopul producerii energiei nucleare; 7. deşeuri radioactive - acele materiale rezultate din activitãţile nucleare, pentru care nu s-a prevãzut nici o întrebuinţare, care conţin sau sunt contaminate cu radionuclizi în concentratii superioare limitelor de exceptare; 8. dispozitive generatoare de radiatii ionizante - dispozitivele care produc radiatii X, neutroni sau particule încãrcate; 9. instalatie radiologica - generator de radiaţie nucleara, instalatia, aparatul ori dispozitivul care extrage, produce, prelucreaza sau conţine materiale radioactive, altele decât cele definite la pct. 10; 10. instalatie nucleara: a) orice reactor nuclear, cu excepţia aceluia cu care este echipat un mijloc de transport maritim ori aerian spre a fi folosit ca o sursa de putere, dacã este pentru propulsie sau în orice alt scop; b) orice uzina care foloseşte combustibil nuclear pentru producerea de materiale nucleare, inclusiv orice uzina de retratare a combustibilului nuclear iradiat; c) orice instalatie în care sunt stocate materiale nucleare, cu excepţia depozitarilor în vederea transportului de materiale nucleare. Instalaţiile nucleare aparţinând unui singur operator, care se afla pe acelaşi amplasament, vor fi considerate o singura instalatie nucleara; 11. institut tehnic - suport - unitate cu atribuţii de expertiza, studii privind amplasamentele instalaţiilor nucleare, fizica reactorilor, examinari nedistructive, analize şi evaluãri de securitate nucleara, dezafectarea instalaţiilor nucleare, managementul calitãţii în domeniul nuclear, evaluãri ale instalaţiilor de deşeuri radioactive, precum şi studii de cercetare-dezvoltare în domeniul securitãţii nucleare, radioprotectiei, managementului deşeurilor radioactive, radioactivitatii naturale şi induse a mediului, radioecologiei şi radiobiologiei, urgentelor radiologice în caz de accident nuclear, în conformitate cu cerinţele naţionale şi internaţionale; 12. materie prima nucleara - uraniu conţinând un amestec al izotopilor aflat în natura; uraniu saracit în izotopul 235; toriu; orice forma a acestora, metal, aliaj, compoziţie chimica sau concentraţie; 13. materiale de interes nuclear - apa grea, grafitul, zirconiul şi alte materiale care, datoritã unor proprietãţi nucleare specifice, sunt de interes deosebit pentru domeniul nuclear; 14. material fisionabil special - plutoniu, uraniu 233, uraniu imbogatit în izotopul 233 sau în izotopul 235; orice material imbogatit artificial în oricare dintre izotopii mentionati anterior; 15. material radioactiv - orice material, în orice stare de agregare, care prezintã fenomenul de radioactivitate, inclusiv deşeurile radioactive; 16. material nuclear - orice materie prima nucleara şi orice material fisionabil special; 17. minereu de uraniu şi toriu - substanta minerala în zacamant sau extrasa prin metode miniere care are un conţinut de uraniu şi/sau toriu mai mare de 0,004%; 18. mineritul uraniului şi toriului - prospectarea, explorarea, deschiderea, pregãtirea şi exploatarea minereului de uraniu şi toriu, conservarea şi dezafectarea minelor de uraniu şi toriu, inclusiv restaurarea mediului contaminat de mineritul uraniului şi toriului; 19. plan de intervenţie - ansamblul de mãsuri care se aplica în caz de accident nuclear; 20. prepararea minereurilor de uraniu şi toriu - prelucrarea minereurilor de uraniu şi toriu în laboratoare de analize fizico-chimice, laboratoare tehnologice, staţii-pilot şi instalaţii industriale, conservarea şi dezafectarea instalaţiilor de prelucrare, inclusiv depozitarea finala a deşeurilor radioactive şi restaurarea mediului contaminat; 21. produs radioactiv - orice material radioactiv obţinut în cursul procesului de producere ori de utilizare a unui combustibil nuclear sau orice material care a devenit radioactiv prin expunere la radiatii, cu excepţia radioizotopilor care au atins stadiul final de preparare şi sunt susceptibili de a fi utilizaţi în scopuri ştiinţifice, medicale, speciale, sociale, comerciale sau industriale; 22. punct de lucru vital - o zona în care se afla materiale nucleare, echipamente, dispozitive sau sisteme care pot fi vulnerabile la acţiuni de sabotaj sau furt; 23. radiaţie ionizanta - oricare dintre urmãtoarele radiatii: alfa, beta, gama, X, neutroni, electroni, protoni sau alte particule încãrcate (nu se includ undele radio, radiatiile vizibile, infrarosii, ultraviolete, precum şi radiatiile laser, ultrasunetele etc.); 24. reglementãri - norme tehnice, metodologice, ghidurile, instrucţiunile, procedurile sau condiţiile tehnico-organizatorice privind autorizarea şi controlul activitãţilor nucleare, obligatorii în domeniul nuclear, emise de autoritatea competenta conform art. 5 din lege; 25. risc radiologic deosebit al unei instalaţii nucleare, material nuclear, material radioactiv, deseu radioactiv sau generator de radiatii - posibilitatea ca în cazul pierderii controlului sa se încaseze în urma unui singur eveniment de acest fel o doza individualã mai mare decât limita anuala de doza pentru o persoana din populaţie sau o doza colectivã de zece ori mai mare decât limita anuala de doza pentru o persoana din populaţie; 26. risc nuclear deosebit al unui material nuclear - un material nuclear este considerat a avea un risc nuclear dacã se afla în cantitãţi totale ce depãşesc de zece ori valorile de exceptare de la autorizare prevãzute de Normele fundamentale de securitate radiologica; 27. securitate nucleara - ansamblul de mãsuri tehnice şi organizatorice destinate sa asigure funcţionarea instalaţiilor nucleare în condiţii de siguranta, sa previnã şi sa limiteze deteriorarea acestora şi sa asigure protecţia personalului ocupat profesional, a populaţiei, mediului şi bunurilor materiale impotriva iradierii sau a contaminarii radioactive; 28. sistem controlat de management al calitãţii - sistemul de management al calitãţii instituit şi menţinut în conformitate cu reglementãrile specifice emise de comisie şi care este controlat de aceasta; 29. surse - emitatorul de radiatii ionizante şi orice material radioactiv; 30. surse orfane - sursele provenind din practici din trecut, trafic ilicit sau pierdute, care nu se afla sub controlul unui titular de autorizaţie.
ART. 2 <>Legea nr. 111/1996 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 78 din 18 februarie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 3 aprilie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 15 aprilie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR VALER DORNEANU
Bucureşti, 13 mai 2003. Nr. 193.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email