Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 191 din 13 mai 2003  privind infractiunile la regimul transportului naval    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 191 din 13 mai 2003 privind infractiunile la regimul transportului naval

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 16 mai 2003

Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege prevede infracţiunile la regimul transportului naval, astfel cum este reglementat prin <>Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 412/2002 , precum şi unele dispoziţii speciale de procedura referitoare la aceste infracţiuni.

CAP. 2
Infracţiuni contra siguranţei navigaţiei civile

ART. 2
(1) Conducerea unei nave de cãtre o persoana fãrã brevet sau fãrã certificat de capacitate corespunzãtor se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Cu aceeaşi pedeapsa se sancţioneazã fapta comandantului sau a altei persoane care încredinţeazã cu ştiinţa conducerea navei unei persoane fãrã brevet sau certificat de capacitate corespunzãtor ori cãreia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendatã.
(3) Cu pedeapsa prevãzutã la alin. (1) se sancţioneazã şi fapta persoanei care încredinţeazã cu ştiinţa conducerea navei unei persoane care suferã de o boala psihicã ori se afla sub influenta unor produse stupefiante.
ART. 3
Punerea în navigaţie a unei nave fãrã a avea echipaj minim de siguranta se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani.
ART. 4
(1) Exercitarea atribuţiilor de serviciu sub influenta bãuturilor alcoolice sau a altor substanţe interzise de autoritatea de reglementare se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda.
(2) Dacã fapta prevãzutã la alin. (1) este sãvârşitã de cãtre personalul navigant care asigura direct siguranta navigaţiei, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 2 ani sau amenda.
(3) Este consideratã sub influenta bãuturilor alcoolice persoana care are o îmbibaţie alcoolicã în sânge de pana la 0,80 g/l alcool pur în sânge ori o concentraţie de pana la 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat.
ART. 5
(1) Exercitarea atribuţiilor de serviciu în stare de ebrietate sau sub influenta unor substanţe ori produse stupefiante sau medicamente cu efecte similare stãrii de ebrietate se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani.
(2) Dacã fapta prevãzutã la alin. (1) este sãvârşitã de personalul navigant care asigura direct siguranta navigaţiei, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani.
(3) Este consideratã în stare de ebrietate persoana care are o îmbibaţie alcoolicã în sânge mai mare de 0,80 g/l alcool pur în sânge ori o concentraţie ce depãşeşte 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat sau chiar o îmbibaţie mai mica, dacã aceasta are drept consecinta micsorari manifeste ale facultãţilor de echilibru ori de mişcare ale acelei persoane, dificultate în exprimare ori incoerenta ideatica, constatate clinic sau prin orice alte mijloace de proba.
ART. 6
Refuzul, împotrivirea sau sustragerea persoanelor prevãzute la art. 4 şi 5 de a se supune recoltarii probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
ART. 7
(1) Pãrãsirea postului sau a navei fãrã aprobare, de cãtre un membru al echipajului ori de cãtre pilot, în timpul efectuãrii serviciului, dacã prin aceasta s-ar fi putut întrerupe navigaţia ori pune în pericol siguranta navei, a încãrcãturii sau a echipajului, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani.
(2) Dacã fapta prevãzutã la alin. (1) este sãvârşitã de comandant sau de inlocuitorul acestuia, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani.
ART. 8
Fapta de a dormi în timpul serviciului de cart sau de garda, dacã prin aceasta s-ar fi putut întrerupe navigaţia ori pune în pericol siguranta navei, a încãrcãturii sau a echipajului, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 3 ani.
ART. 9
Pãrãsirea navei de cãtre comandant în caz de pericol, înainte de a-şi fi exercitat îndatoririle de serviciu pentru salvarea navei şi a echipajului, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 4 ani.
ART. 10
Fapta comandantului unei nave de a nu-şi îndeplini obligaţiile de asistenta şi salvare a navelor şi a persoanelor aflate în pericol pe apa ori, în caz de abordaj, de a nu comunica celorlalte nave, în mãsura posibilitãţilor, datele necesare identificarii navei proprii se pedepseşte cu închisoare de la unu la 4 ani.
ART. 11
(1) Schimbarea poziţiei, scoaterea din funcţiune, avarierea grava sau distrugerea unui semnal de navigaţie costier sau plutitor se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 10 ani.
(2) Cu aceeaşi pedeapsa se sancţioneazã sustragerea unui semnal de navigaţie costier sau plutitor ori a unor componente ale acestuia.
ART. 12
(1) Dacã faptele prevãzute la art. 2-5 şi art. 7-10 au avut ca urmare un accident de navigaţie, constând în abordaj cu pagube materiale importante, avarierea grava a unei nave ori distrugerea sau degradarea importanta de instalaţii şi bunuri de orice fel, pedeapsa este închisoarea de la 5 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Dacã s-a produs scufundarea navei proprii sau a altei nave ori moartea sau vãtãmarea corporalã grava a uneia sau a mai multor persoane, pedeapsa este închisoarea de la 15 la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi.
(3) Dacã faptele prevãzute la art. 2-5, art. 7 şi art. 9-11, care au produs una dintre urmãrile prevãzute la alin. (2), au fost sãvârşite în acest scop, pedeapsa este închisoarea pe viata sau închisoarea de la 15 la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi.
(4) Dacã fapta prevãzutã la art. 8 a avut una dintre urmãrile prevãzute la alin. (1) şi (2), pedeapsa este închisoarea de la unu la 6 ani, în cazul alin. (1), respectiv de la 3 la 12 ani, în cazul alin. (2).
ART. 13
Preluarea fãrã drept a comenzii sau a controlului unei nave se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 12 ani şi interzicerea unor drepturi.
ART. 14
(1) Sãvârşirea uneia dintre urmãtoarele fapte, şi anume:
a) împiedicarea îndeplinirii atribuţiilor de serviciu ale personalului navigant prevãzut la <>art. 31 lit. a)-c) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 412/2002 , privind conducerea navei;
b) falsificarea unui ordin scris sau a jurnalului de bord;
c) comunicarea unor informaţii, cunoscând ca sunt false, se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Distrugerea ori avarierea unei nave sau a încãrcãturii acesteia, a echipamentelor de navigaţie sau perturbarea functionarii acestora se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 10 ani, dacã fapta nu constituie o infracţiune mai grava.
(3) Cu pedeapsa prevãzutã la alin. (1) se sancţioneazã distrugerea jurnalelor de bord şi de maşini.
(4) Dacã prin faptele prevãzute la alin. (1)-(3) s-a pus în pericol siguranta navigaţiei, pedeapsa este închisoarea de la 5 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi.
ART. 15
Plasarea pe o nava, prin orice mijloace, a unui dispozitiv, obiect ori substanta apta sa distruga nava sau sa cauzeze acesteia ori încãrcãturii pagube de natura sa punã în pericol siguranta navigaţiei se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi.
ART. 16
Faptele prevãzute de la art. 13-15, sãvârşite în scopul devierii navei de la itinerarul sau, se pedepsesc cu închisoare de la 5 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi.
ART. 17
(1) Luarea în stapanire a unei platforme fixe sau exercitarea controlului asupra acesteia prin violenta ori ameninţare cu violenta se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Distrugerea unei platforme fixe sau cauzarea unor pagube de natura sa punã în pericol securitatea acesteia se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 10 ani, dacã fapta nu constituie o infracţiune mai grava.
ART. 18
(1) Plasarea sau dispunerea de a se plasa pe o platforma fixa, prin orice mijloc, a unui dispozitiv sau a unei substanţe apte sa distruga platforma fixa ori de natura sa punã în pericol siguranta acesteia se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) În înţelesul prezentei legi, platforma fixa desemneazã o insula artificiala, o instalatie sau o lucrare ataşatã permanent de fundul marii ori de cel al unei ape interioare, în vederea explorãrii sau exploatãrii resurselor ori pentru alte scopuri economice.
ART. 19
Dacã faptele prevãzute la art. 13-18 au avut ca urmare consecinţe deosebit de grave, inclusiv scufundarea navei sau a platformei fixe, pedeapsa este închisoarea de la 10 la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi, iar dacã au avut ca urmare moartea sau vãtãmarea grava a integritãţii corporale ori sãnãtãţii mai multor persoane, pedeapsa este închisoarea pe viata sau închisoarea de la 15 la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi.
ART. 20
(1) Tentativa infracţiunilor prevãzute la art. 13-18 se pedepseşte.
(2) Se considera tentativa şi producerea sau procurarea mijloacelor ori instrumentelor, precum şi luarea de mãsuri în vederea sãvârşirii infracţiunilor prevãzute la alin. (1).
ART. 21
(1) Blocarea senalului navigabil, a unei dane sau zone a bazinului portuar şi neexecutarea ordinului cãpitanului portului privind mãsurile de deblocare se pedepsesc cu închisoare de la 2 la 7 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Dacã fapta a avut ca urmare întreruperea navigaţiei ori a activitãţii portuare sau punerea în pericol a siguranţei navigaţiei ori a portului, pedeapsa este închisoarea de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi.
ART. 22
Transportul de mãrfuri periculoase la bordul navelor în apele naţionale navigabile fãrã respectarea prevederilor legale cu privire la stivuire, ambalare, etichetare, mãsuri de protecţie, dacã a fost pusã în pericol sau s-ar fi putut pune în pericol siguranta navigaţiei, se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.

CAP. 3
Infracţiuni contra ordinii şi disciplinei la bordul navelor

ART. 23
(1) Refuzul de a executa un ordin cu privire la îndatoririle de serviciu privind siguranta navei şi a navigaţiei se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
(2) Când fapta este sãvârşitã de cãtre comandantul navei, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 3 ani.
ART. 24
(1) Lovirea superiorului de cãtre inferior se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an.
(2) Dacã fapta se sãvârşeşte asupra comandantului navei, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 2 ani.
(3) În cazul în care comandantul navei se gãseşte în exerciţiul atribuţiilor de serviciu, pedeapsa este închisoarea de la 1 la 3 ani.
(4) Lovirea inferiorului de cãtre superior se pedepseşte cu închisoare de la o luna la un an.
ART. 25
Fapta pasagerului de a nu se supune în timpul cãlãtoriei unui ordin dat de comandant sau secund ori de un alt ofiţer, pentru salvarea navei, se pedepseşte cu închisoare de la o luna la 6 luni sau cu amenda.
ART. 26
(1) Acţiunea penalã pentru infracţiunile prevãzute la art. 23 alin. (1), art. 24 alin. (1)-(3) şi art. 25 se pune în mişcare la sesizarea comandantului sau a proprietarului ori a operatorului navei, dupã caz.
(2) Acţiunea penalã pentru infracţiunea prevãzutã la art. 23 alin. (2) se pune în mişcare la sesizarea proprietarului sau a operatorului navei ori a organelor abilitate ale autoritãţii navale, dupã caz.
(3) Acţiunea penalã pentru infracţiunea prevãzutã la art. 24 se pune în mişcare şi la plângerea prealabilã a persoanei vãtãmate.

CAP. 4
Alte infracţiuni

ART. 27
(1) Folosirea carnetului de marinar, a brevetului sau a certificatului de capacitate aparţinând altei persoane se pedepseşte potrivit art. 293 alin. 1 din Codul penal.
(2) Încredinţarea carnetului de marinar, a brevetului sau a certificatului de capacitate altei persoane, spre a fi folosit fãrã drept, se pedepseşte potrivit art. 293 alin. 2 din Codul penal.
ART. 28
(1) Arborarea fãrã drept a pavilionului roman ori punerea în exploatare sau navigaţie a unei nave neinregistrate se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
(2) Cu aceeaşi pedeapsa se sancţioneazã şi arborarea fãrã drept a pavilionului unei alte tari decât cel înscris în actul de naţionalitate, de cãtre o nava strãinã sau romana care trece prin apele naţionale navigabile ale României.
ART. 29
Fapta comandantului ori a altui membru al echipajului care, în urma producerii unui accident de navigaţie, ordonã sau face ca nava sa pãrãseascã locul faptei se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 4 ani.
ART. 30
Folosirea navei sau a încãrcãturii navei ori dispunerea de acestea, fãrã drept, în tot sau în parte, pentru sine sau pentru altul, de cãtre comandant sau un alt membru al echipajului, se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
ART. 31
Omisiunea de a denunta de îndatã sãvârşirea uneia dintre infracţiunile prevãzute la art. 13-15, art. 17 şi 18 se pedepseşte în condiţiile prevãzute de art. 262 din Codul penal.
ART. 32
Ultrajul sãvârşit impotriva unui inspector de navigaţie civilã ori a personalului operativ al capitaniilor porturilor, aflat în exerciţiul funcţiunii ori pentru fapte îndeplinite în exerciţiul funcţiunii, se pedepseşte potrivit art. 239 din Codul penal.

CAP. 5
Dispoziţii speciale de procedura

ART. 33
(1) În cazul infracţiunilor prevãzute la art. 27-30, cercetarea penalã se efectueazã de cãtre capitanii porturilor.
(2) Pentru infracţiunile prevãzute la art. 32, urmãrirea penalã se efectueazã în mod obligatoriu de cãtre procuror.
ART. 34
Cercetarea la fata locului şi reconstituirea efectuate pe nave sau în incinta porturilor se fac în prezenta cãpitanului portului sau a reprezentantului acestuia.
ART. 35
Luarea de mãsuri şi efectuarea de cercetãri la bordul unei nave care arboreaza pavilionul unui alt stat cu care statul roman a încheiat convenţii se fac în conformitate cu prevederile acestora.
ART. 36
Infracţiunile prevãzute la art. 2-11, art. 22-25, art. 27, 28 şi 30 se judeca în prima instanta de secţiile maritime şi fluviale ale judecãtoriilor.
ART. 37
Infracţiunile prevãzute la art. 12-21, art. 31 şi la art. 32 se judeca în prima instanta de secţiile maritime şi fluviale ale tribunalelor.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 38
Prezenta lege intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 39
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga: <>Decretul nr. 443/1972 privind navigaţia civilã, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 132 din 23 noiembrie 1972; lit. a) de la lit. A a pct. 1 al art. 2 şi lit. a) de la pct. 1 al <>art. 3 din Decretul nr. 203/1974 pentru înfiinţarea şi organizarea de secţii maritime şi fluviale la unele instanţe judecãtoreşti şi unitãţi de procuratura, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 131 din 31 octombrie 1974.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 24 martie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 15 aprilie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Bucureşti, 13 mai 2003.
Nr. 191.



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016