Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 19 din 8 aprilie 1994  pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Belarus, semnata la Bucuresti la 7 mai 1993    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 19 din 8 aprilie 1994 pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Belarus, semnata la Bucuresti la 7 mai 1993

EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 97 din 15 aprilie 1994
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se ratifica Convenţia consularã dintre România şi Republica Belarus, semnatã la Bucureşti la 7 mai 1993.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 17 februarie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 29 martie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
MARŢIAN DAN

CONVENŢIE CONSULARĂ
între România şi Republica Belarus
România şi Republica Belarus,
exprimindu-şi vointa de intarire a relaţiilor de prietenie şi de adincire a colaborãrii lor reciproc avantajoase,
animate de dorinta de a reglementa şi dezvolta relaţiile consulare dintre cele doua state,
au hotãrît sa încheie prezenta convenţie consularã şi au convenit asupra urmãtoarelor:

CAP. 1
Dispoziţii preliminare

ART. 1
Definiţii
1. În prezenta convenţie, expresiile de mai jos au urmãtorul înţeles:
(1) prin expresia post consular se înţelege orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consularã;
(2) prin expresia circumscripţie consularã se înţelege teritoriul atribuit postului consular pentru exercitarea funcţiilor consulare;
(3) prin expresia şef al postului consular se înţelege persoana care a primit însãrcinarea sa acţioneze în aceasta calitate;
(4) prin expresia funcţionar consular se înţelege orice persoana, inclusiv şeful postului consular, care a primit însãrcinarea sa exercite funcţiile consulare;
(5) prin expresia angajat consular se înţelege orice persoana care îndeplineşte sarcinile administrative sau tehnice ale postului consular;
(6) prin expresia membru al personalului de serviciu se înţelege orice persoana care îndeplineşte sarcinile de deservire ale postului consular;
(7) prin expresia membri ai postului consular se înţelege functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;
(8) prin expresia membrii personalului consular se înţelege functionarii consulari, cu excepţia şefului postului consular, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;
(9) prin expresia membru al personalului particular se înţelege persoana aflatã, în mod exclusiv, în serviciul particular al unui membru al postului consular;
(10) prin expresia membru de familie se înţelege sotia sau soţul, copiii şi pãrinţii membrului postului consular, cu condiţia ca ei sa locuiascã împreunã şi sa fie în întreţinerea acestuia;
(11) prin expresia localuri consulare se înţelege clãdirile sau pãrţile din clãdiri, inclusiv resedinta şefului postului consular, precum şi terenul aferent acestora, care sînt utilizate exclusiv pentru postul consular, indiferent în a cui proprietate se afla;
(12) prin expresia arhive consulare se înţelege toate hirtiile, documentele, corespondenta, cãrţile, filmele, mijloacele tehnice de acumulare şi utilizare a informaţiilor, registrele postului consular, precum şi cifrul, codurile, cartotecile şi orice alte mijloace destinate pentru asigurarea pãstrãrii şi conservãrii lor;
(13) prin expresia nava se înţelege orice mijloc civil de navigaţie, care are dreptul de a arbora drapelul statului trimiţãtor;
(14) prin expresia aeronava se înţelege orice aparat civil de zbor, înregistrat în statul trimiţãtor şi care are dreptul sa foloseascã însemnele de identificare ale acestui stat.
2. Dispoziţiile prezentei convenţii, referitoare la cetãţenii statului trimiţãtor, se aplica în mod corespunzãtor şi persoanelor juridice care au sediul permanent în statul trimiţãtor şi care sînt constituite conform legislaţiei acestui stat.

CAP. 2
Înfiinţarea posturilor consulare şi numirea funcţionarilor consulari

ART. 2
Înfiinţarea unui post consular
1. Un post consular poate fi stabilit pe teritoriul statului de resedinta numai cu consimţãmîntul acestui stat.
2. Sediul postului consular, rangul sau şi circumscripţia sa consularã sînt stabilite de statul trimiţãtor şi sînt supuse aprobãrii statului de resedinta.
3. Schimbarea ulterioara a sediului postului consular, a rangului acestuia sau a circumscripţiei sale consulare se poate face de cãtre statul trimiţãtor numai cu acordul statului de resedinta.
ART. 3
Numirea şi admiterea şefului de post consular
1. Şeful postului consular este numit de statul trimiţãtor şi este admis sa-şi exercite funcţiile sale de cãtre statul de resedinta.
2. Statul trimiţãtor transmite Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta, pe canale diplomatice sau pe o alta cale potrivita, patenta consularã privind numirea şefului postului consular. În patenta consularã se indica numele şi prenumele şefului postului consular, cetãţenia sa, clasa acestuia, circumscripţia consularã în care îşi va exercita funcţiile consulare, precum şi sediul postului consular.
3. Dupã primirea patentei consulare, statul de resedinta elibereazã şefului postului consular exequaturul, în cel mai scurt timp posibil.
4. Dacã statul de resedinta refuza eliberarea exequaturului, el nu este obligat sa comunice statului trimiţãtor motivele refuzului sau.
5. Pînã la eliberarea exequaturului, statul de resedinta poate da acordul sau ca şeful postului consular sa exercite, temporar, funcţiile sale.
6. Şeful postului consular poate sa înceapã exercitarea funcţiilor sale numai dupã ce statul de resedinta i-a eliberat exequaturul sau şi-a dat acordul în alta forma.
7. De îndatã ce şeful postului consular este admis, chiar cu titlu temporar, sa-şi exercite funcţiile, autoritãţile statului de resedinta întreprind mãsurile necesare pentru ca acesta sa-şi poatã îndeplini funcţiile.
ART. 4
Exercitarea cu titlu temporar a funcţiilor şefului postului consular
1. Dacã şeful postului consular nu-şi poate exercita funcţiile sale sau dacã postul sau a devenit vacant, funcţiile sale pot fi exercitate temporar de un gerant interimar.
2. Numele şi prenumele gerantului interimar sînt notificate, în prealabil, Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta sau altei autoritãţi desemnate de acest minister, de cãtre misiunea diplomaticã a statului trimiţãtor sau, în lipsa acestuia, de cãtre însuşi şeful postului consular, ori, în cazul cînd acesta nu este în mãsura sa o facã, de cãtre orice alta autoritate competenta a statului trimiţãtor. Şeful de resedinta poate conditiona acordarea consimtamintului sau pentru admiterea gerantului intermediar de calitatea sa de agent diplomatic sau de funcţionar consular al statului trimiţãtor în statul de resedinta.
3. Autoritãţile competente ale statului de resedinta acorda asistenta şi protecţie gerantului interimar. Pe timpul activitãţii sale, dispoziţiile prezentei convenţii sînt aplicabile gerantului interimar în aceeaşi mãsura ca şi titularului şefului de post consular.
Totuşi statul de resedinta nu este obligat sa acorde gerantului interimar privilegiile şi imunitãţile de care şeful postului consular se bucura numai în baza unor condiţii pe care gerantul interimar nu le îndeplineşte.
4. Membrul personalului diplomatic al reprezentantei diplomatice a statului trimiţãtor în statul de resedinta, care este numit gerant interimar de cãtre statul trimiţãtor, în condiţiile prevãzute în paragraful 1 al prezentului articol, continua sa se bucure de privilegiile şi imunitãţile diplomatice.
ART. 5
Notificarea cãtre statul de resedinta a numirilor, sosirilor şi plecarilor
Statul trimiţãtor notifica Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta sau autoritãţii desemnate de acesta:
(1) numirea membrilor postului consular, sosirea, dupã numirea lor la postul consular, plecarea definitiva sau încetarea funcţiilor lor, precum şi orice alte schimbãri referitoare la statutul lor, care s-au produs în timpul serviciului lor;
(2) sosirea şi plecarea definitiva a unui membru de familie a unui membru al postului consular şi, dacã este cazul, faptul ca o persoana devine sau înceteazã de a mai fi membru de familie al acestuia;
(3) sosirea şi plecarea definitiva a membrilor personalului particular şi, dacã este cazul, sfîrşitul serviciului lor în aceasta calitate;
(4) angajarea sau concedierea în şi din calitatea de membri ai postului consular sau ca membri ai personalului particular a persoanelor care au domiciliul sau resedinta în statul de resedinta, care au dreptul la privilegii şi imunitãţi.
ART. 6
Eliberarea documentelor de identitate
1. Autoritãţile competente ale statului de resedinta elibereazã, gratuit, fiecãrui funcţionar consular un document care atesta identitatea şi funcţia acestuia.
2. Prevederile alin. 1 se referã, de asemenea, şi la angajaţii consulari, la membrii personalului de serviciu şi la membrii personalului particular, cu condiţia ca aceste persoane sa nu fie cetãţeni ai statului de resedinta şi sa nu aibã domiciliul permanent în acest stat.
3. Prevederile alin. 1 şi 2 se referã, în mod corespunzãtor, şi la membrii de familie ai persoanelor menţionate.
ART. 7
Cetãţenia funcţionarilor consulari
Functionarii consulari pot fi numai cetãţeni ai statului trimiţãtor, care nu au domiciliul permanent în statul de resedinta şi nu exercita în acest stat, în afarã atribuţiilor de serviciu, nici o alta activitate aducatoare de venituri.
ART. 8
Consuli onorifici
Statele contractante pot sa numeascã consuli onorifici, conducindu-se dupã prevederile corespunzãtoare ale Convenţiei privind relaţiile consulare de la Viena din anul 1963 şi dupã legile lor interne.
ART. 9
Încetarea funcţiilor unui membru al unui post consular
1. Funcţiile unui membru al postului consular înceteazã, îndeosebi, prin:
(1) notificarea statului trimiţãtor cãtre statul de resedinta ca funcţiile membrului postului consular au încetat;
(2) retragerea exequaturului;
(3) notificarea statului de resedinta facuta statului trimiţãtor, ca el a încetat sa mai considere persoana în cauza ca membru al personalului consular.
2. Statul de resedinta poate oricind, fãrã a fi obligat sa motiveze decizia sa, sa înştiinţeze statul trimiţãtor, pe cale diplomaticã sau în orice alt mod, ca exequaturul eliberat şefului postului consular a fost retras sau, ca un funcţionar consular ori un alt membru al postului consular, a devenit inacceptabil.
Într-un asemenea caz, statul trimiţãtor trebuie sa recheme persoana în cauza, dacã aceasta este deja în activitate. Dacã statul trimiţãtor nu îndeplineşte aceasta cerinta într-un termen raţional, atunci statul de resedinta poate refuza recunoaşterea unei asemenea persoane în calitate de membru al postului consular.

CAP. 3
Facilitãţi, privilegii şi imunitãţi

ART. 10
Înlesniri acordate activitãţii postului consular
1. Statul de resedinta acorda postului consular toate facilitãţile pentru îndeplinirea funcţiilor sale, pentru ca lucrãtorii postului consular sa-şi poatã exercita activitatea oficialã şi sa beneficieze de drepturile, facilitãţile, privilegiile şi imunitãţile prevãzute de prezenta convenţie.
2. Statul de resedinta întreprinde mãsurile corespunzãtoare pentru asigurarea protecţiei postului consular.
ART. 11
Localurile consulare şi locuintele membrilor postului consular
1. Statul trimiţãtor are dreptul, în conformitate cu prevederile prevãzute în legislaţia statului de resedinta:
(1) sa foloseascã sau sa arendeze terenuri, sa dobindeasca în proprietate, sa detina, sa foloseascã sau sa închirieze clãdirile sau pãrţile din clãdiri necesare pentru localurile postului consular sau pentru resedinta şefului postului consular, precum şi pentru spaţiile de locuit ale celorlalţi membri ai postului consular;
(2) în aceleaşi scopuri, sa construiascã sau sa amenajeze clãdirile existente, conform cu regimul juridic al terenului;
(3) sa transmitã dreptul de proprietate asupra clãdirilor sau pãrţilor din clãdiri, dobîndite sau construite în acest mod.
2. Prevederile alin. 1 al prezentului articol nu scutesc statul trimiţãtor de obligaţia de a respecta legile şi reglementãrile referitoare la construcţii şi sistematizarea urbana, la protecţia monumentelor, aplicabile zonelor unde sînt situate sau se vor afla terenurile, clãdirile sau pãrţile din clãdiri respective.
ART. 12
Folosirea drapelului de stat şi a stemei
1. Scutul cu stema statului trimiţãtor şi denumirea postului consular, scrisã în limba statului trimiţãtor şi în limba statului de resedinta, pot fi fixate pe clãdirea oficiului consular şi pe clãdirea reşedinţei şefului postului consular.
2. Drapelul statului trimiţãtor poate fi arborat pe clãdirea unde funcţioneazã postul consular, precum şi la resedinta şefului postului consular.
3. Şeful postului consular poate, de asemenea, sa arboreaza drapelul statului trimiţãtor pe mijloacele sale de transport, cînd acestea sînt folosite în interes oficial.
4. În exercitarea dreptului acordat de prezentul articol trebuie sa ţinã seama de legile, regulamentele şi uzanţele statului de resedinta.
ART. 13
Inviolabilitatea localurilor consulare şi a locuinţelor funcţionarilor consulari
1. Localurile consulare sînt inviolabile. Autoritãţile statului de resedinta nu pot pãtrunde în localurile consulare fãrã acordul expres al şefului postului consular, al şefului reprezentantei diplomatice a statului trimiţãtor sau al persoanei desemnate de unul dintre aceştia.
2. Prevederile alin. 1 al prezentului articol se aplica şi spaţiilor de locuit ale funcţionarilor consulari.
ART. 14
Scutirea de rechiziţie
Localurile consulare, mobilierul sau bunurile postului consular, mijloacele sale de transport nu pot face obiectul vreunei forme de rechiziţie în scopuri de apãrare nationala sau de utilitate publica.
ART. 15
Scutirea localurilor consulare de impozite
1. Localurile consulare şi locuintele membrilor postului consular, asupra cãrora statul trimiţãtor sau orice alta persoana, actionind în numele acestui stat, este proprietar sau locatar, sînt scutite de orice impozite şi taxe de orice fel, naţionale, regionale sau comunale, cu excepţia taxelor ca remunerare pentru serviciile concret prestate.
2. Scutirea fiscalã prevãzutã la alin. 1 al prezentului articol nu se aplica acelor impozite şi taxe cînd, dupã legile şi regulamentele statului de resedinta, ele cad în sarcina persoanei care a contractat cu statul trimiţãtor sau cu persoana care acţioneazã în numele acestui stat.
3. Prevederile alin. 1 din prezentul articol se referã, de asemenea, şi la mijloacele de transport, proprietate a statului trimiţãtor şi destinate activitãţilor postului consular.
ART. 16
Inviolabilitatea arhivelor şi documentelor consulare
Arhivele şi documentele consulare sînt inviolabile în orice moment şi indiferent unde s-ar afla.
ART. 17
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta trebuie sa permitã şi sa protejeze libera comunicare a postului consular pentru toate scopurile sale oficiale. Postul consular poate folosi toate mijloacele de comunicare potrivite, inclusiv curieri diplomatici sau consulari, valiza diplomaticã sau consularã şi mijloace în cod sau cifrate pentru a comunica cu guvernul sau, cu misiunile diplomatice ale tarii sale sau cu alte posturi consulare ale statului trimiţãtor, oriunde s-ar gãsi ele.
Totuşi, postul consular nu poate instala şi utiliza o statie de radioemisie decît cu consimţãmîntul statului de resedinta.
2. Corespondenta oficialã a postului consular este inviolabilã. Prin expresia corespondenta oficialã se înţelege intreaga corespondenta a postului consular.
3. Valiza consularã nu poate fi nici deschisã şi nici reţinutã. Totuşi, dacã autoritãţile competente ale statului de resedinta au motive serioase sa creadã ca valiza consularã conţine alte obiecte decît corespondenta, documentele sau obiectele vizate în paragraful 4 din prezentul articol, ele pot cere ca valiza sa fie deschisã în prezenta lor de cãtre un împuternicit al statului trimiţãtor.
Dacã autoritãţile statului trimiţãtor refuza sa satisfacã cererea, valiza se înapoiazã la locul de unde a fost trimisa.
4. Coletele care constituie valiza consularã trebuie sa poarte semne exterioare vizibile ale caracterului lor şi ele pot conţine numai corespondenta oficialã sau documente şi obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficialã.
5. Curierul consular trebuie sa poarte un document oficial care sa-i ateste calitatea sa şi în care sa se precizeze numãrul de colete care constituie valiza consularã. Afarã de cazul cînd statul de resedinta consimte la aceasta, curierul consular nu trebuie sa fie cetãţean al statului de resedinta sau, cu excepţia cînd el este cetãţean al statului trimiţãtor, o persoana cu resedinta permanenta în statul de resedinta. În exercitarea funcţiilor sale, curierul consular este protejat de cãtre statul de resedinta.
El se bucura de inviolabilitatea persoanei şi nu poate fi supus nici unei forme de arestare sau de reţinere.
6. Statul trimiţãtor, misiunile diplomatice şi posturile consulare pot desemna curieri consulari ad-hoc. În acest caz se aplica, de asemenea, prevederile alin. 5 al prezentului articol, sub rezerva ca imunitãţile menţionate acolo înceteazã în momentul în care curierul a remis valiza consularã, pe care o avea în grija, destinatarului.
7. Valiza consularã poate fi încredinţatã comandantului unei nave sau al unei aeronave, care soseste într-un punct de intrare autorizat. Comandantul trebuie sa aibã document oficial care sa indice numãrul de colete care constituie valiza consularã, dar el nu este considerat curier consular. Printr-o înţelegere cu autoritãţile locale competente, postul consular poate trimite pe unul dintre membrii sãi sa predea sau sa preia valiza, în mod direct şi liber, de la comandantul navei sau al aeronavei.
ART. 18
Inviolabilitatea personalã a funcţionarilor consulari şi imunitatea de jurisdicţie
1. Functionarii consulari beneficiazã de imunitatea de jurisdicţie a statului de resedinta în materie penalã, civilã şi administrativã. Ei beneficiazã de inviolabilitatea personalã şi nu pot fi arestaţi sau supuşi nici unei mãsuri de restringere a libertãţii personale.
2. Angajaţii consulari beneficiazã de imunitatea de jurisdicţie a statului de resedinta în materie penalã, civilã şi administrativã numai pentru actele îndeplinite în exercitarea funcţiilor oficiale.
3. Dispoziţiile alin. 1 şi 2 de mai sus nu se aplica acţiunilor civile care:
(1) rezulta din încheierea de cãtre un funcţionar consular sau de un angajat consular a unui contract pe care aceştia nu l-au încheiat în mod expres sau implicit în calitatea lor de reprezentanţi ai statului trimiţãtor;
(2) sînt intentate pentru o paguba rezultatã dintr-un accident cauzat în statul de resedinta, indiferent de felul mijlocului de transport care a fost implicat în accident;
(3) se referã la succesiuni, în care funcţionarul consular sau angajatul consular este considerat ca persoana particularã şi acţioneazã în calitate de moştenitor, de legatar, de executor testamentar, de administrator sau curator al unei succesiuni.
ART. 19
Obligaţia de a depune ca martor
1. Membrii personalului consular pot fi chemaţi sa depunã mãrturie în fata tribunalelor sau a altor autoritãţi competente ale statului de destinatã. Dacã funcţionarul consular refuza sa depunã mãrturie, fata de acesta nu pot fi aplicate nici un fel de mãsuri coercitive sau sancţiuni.
Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu nu pot refuza sa depunã mãrturie, cu excepţia cazurilor enumerate la alin. 3 din prezentul articol.
2. Autoritatea statului de resedinta, cãreia îi este necesarã mãrturia unui funcţionar consular, trebuie sa evite împiedicarea îndeplinirii de cãtre aceasta persoana a funcţiilor sale. Ea poate lua asemenea mãrturii de la funcţionarul consular în chiar sediul postului consular, la resedinta sau în locuinta acestuia.
3. Membrii postului consular nu sînt obligaţi sa depunã mãrturie despre faptele care se referã la îndeplinirea sarcinilor lor consulare şi nici despre corespondenta oficialã sau alte documente din arhivele consulare.
Ei au, de asemenea, dreptul de a refuza sa depunã mãrturie în calitate de experţi asupra legislaţiei statului trimiţãtor.
ART. 20
Renunţarea la privilegii şi imunitãţi
1. Statul trimiţãtor poate renunţa la privilegiile şi imunitãţile enumerate în art. 18 şi 19. Renunţarea, în toate cazurile, trebuie sa fie expres exprimatã şi facuta în forma scrisã.
2. Intentarea unei acţiuni de cãtre un membru al postului consular, cînd acesta ar putea sa beneficieze de imunitate de jurisdicţie, îl lipseşte de dreptul de a invoca imunitatea fata de orice acţiune reconvenţionalã, legatã direct de acţiunea principala.
3. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie în cazul unei acţiuni civile sau administrative nu înseamnã renunţarea la imunitate în ceea ce priveşte executarea hotãrîrii pentru care este necesarã o renunţare distinctã.
ART. 21
Scutirea de prestaţii personale
Statul de resedinta este obligat sa scuteascã membrii postului consular de orice prestaţie personalã şi de orice serviciu de interes public, indiferent de caracterul acestora, ca şi de sarcinile militare cum ar fi rechizitiile, contribuţiile şi incartiruirile.
ART. 22
Scutirea de înmatriculare a strãinilor şi de eliberare a permiselor de şedere
Membrii postului consular şi membrii lor de familie sînt scutiţi de îndeplinirea oricãror obligaţii prevãzute de legile şi regulamentele statului de resedinta privind înregistrarea, obţinerea permiselor de şedere şi a altor asemenea cerinţe formulate fata de strãini.
ART. 23
Scutirea de impozite
1. Membrii postului consular sînt scutiţi de orice impozite şi taxe personale sau reale, naţionale şi locale, cu excepţia:
(1) impozitelor indirecte, încorporate în mod normal în preţul mãrfurilor şi al serviciilor;
(2) impozitelor şi taxelor pe bunurile imobile particulare, situate pe teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispoziţiilor art. 15;
(3) drepturilor de succesiune şi de mutaţie percepute de cãtre statul de resedinta, sub rezerva prevederilor alin. (2) al art. 27;
(4) impozitelor şi taxelor pe veniturile particulare, inclusiv cistigurile în capital, care îşi au izvorul în statul de resedinta şi a impozitelor pe capital prelevate asupra investiţiilor efectuate în întreprinderi comerciale sau financiare situate în statul de resedinta;
(5) impozitelor şi taxelor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;
(6) taxelor de înregistrare, de grefa, de ipoteca şi de timbru, sub rezerva dispoziţiilor art. 15.
2. Membrii postului consular, care angajeazã persoane ale cãror retribuţii sau salarii nu sînt scutite de impozitul pe venit în statul de resedinta, trebuie sa respecte obligaţiile pe care legile şi regulamentele acestui stat le impun celor care angajeazã în materia perceperii impozitului pe venit.
ART. 24
Scutire de taxe vamale şi de control vamal
1. În conformitate cu legile şi regulamentele sale, statul de resedinta autorizeaza intrarea şi acorda scutirea de orice taxe vamale, impozite şi alte redevenţe conexe, cu excepţia cheltuielilor de încãrcare, descãrcare, depozitare, de transport şi a cheltuielilor pentru servicii similare pentru:
(1) obiectele destinate folosirii oficiale a postului consular;
(2) obiectele, mijloacele de transport şi bunurile de consum destinate folosinţei personale a funcţionarului consular, inclusiv efectele destinate instalãrii sale.
2. Angajaţii consulari beneficiazã de privilegiile şi scutirile prevãzute la alin. 1 al prezentului articol numai în ceea ce priveşte obiectele importate cu ocazia primei lor instalãri.
3. Bagajele personale, însoţite de functionarii consulari, sînt scutite de control vamal. Ele nu vor fi supuse controlului decît dacã exista motive serioase sa se presupunã ca ele conţin alte obiecte decît cele menţionate la alin. 2 pct. (1) al prezentului articol sau obiecte al cãror import sau export este interzis de cãtre legile şi regulamentele statului de resedinta sau de regulile impuse în cazuri de carantina. Acest control nu poate avea loc decît în prezenta funcţionarului consular.
ART. 25
Respectarea legilor şi regulamentelor statului de resedinta
Toate persoanele care, în conformitate cu prezenta convenţie, beneficiazã de privilegii şi imunitãţi, au datoria, fãrã a aduce daune propriilor privilegii şi imunitãţi, sa respecte legislaţia statului de resedinta, inclusiv normele care reglementeazã circulaţia şi asigurarea autoturismelor.
ART. 26
Libertatea de deplasare
În mãsura în care aceasta nu contravine legilor şi normelor privind zonele în care accesul strãinilor este interzis sau este reglementat pentru considerente de securitate de stat, statul de resedinta asigura membrilor postului consular libertatea de deplasare pe teritoriul sau.
ART. 27
Succesiunea unui membru al postului consular
În caz de deces al unui membru al postului consular, statul de resedinta:
(1) permite exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu excepţia celor care au fost dobîndite în statul de resedinta şi care fac obiectul unei prohibiţii de export în momentul decesului;
(2) nu percepe nici un fel de taxe naţionale sau locale, de succesiune sau de mutaţie asupra bunurilor mobile a cãror prezenta în statul de resedinta se datora exclusiv prezentei în acest stat a defunctului în calitatea sa de membru al postului consular.
ART. 28
Privilegii şi imunitãţi ale membrilor de familie
Membrii de familie ai unui membru al postului consular beneficiazã de privilegiile şi imunitãţile prevãzute în art. 18, 19, 21, 22, 23, 24, 26 şi 27 din prezenta convenţie, cu condiţia ca aceştia sa nu fie cetãţeni ai statului de resedinta, sa nu domicilieze în acest stat şi sa nu exercite nici o activitate lucrativã, aducatoare de venituri.
ART. 29
Începutul şi încetarea privilegiilor şi imunitãţilor consulare
1. Fiecare membru al postului consular beneficiazã de privilegiile şi imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie de la data intrãrii lui pe teritoriul statului de resedinta pentru a ajunge la postul sau, sau dacã se gãseşte deja pe acest teritoriu, din momentul intrãrii sale în funcţie.
2. Membrii de familie ai unui membru al postului consular, precum şi membrii personalului sau particular, beneficiazã de privilegiile şi imunitãţile prevãzute de prezenta convenţie începînd cu una din urmãtoarele date: data de cînd membrul respectiv al postului consular se bucura de privilegiile şi imunitãţile prevãzute la alin. 1 al prezentului articol; data intrãrii lor pe teritoriul statului de resedinta; data la care ei au devenit membri de familie sau membri ai personalului particular respectiv.
3. Cînd funcţiile unui membru al postului consular înceteazã, privilegiile şi imunitãţile sale, precum şi acelea ale membrilor familiei sale sau ale membrilor personalului sau particular, înceteazã, în mod normal, în momentul în care persoana în cauza pãrãseşte teritoriul statului de resedinta sau la expirarea unui termen rezonabil, care i-a fost acordat în acest scop. În ceea ce priveşte persoanele menţionate la alin. 2 al prezentului articol, privilegiile şi imunitãţile lor înceteazã din momentul cînd acestea înceteazã sa mai locuiascã împreunã cu membrul postului consular sau sa mai fie în serviciul acestuia, în cazul membrilor personalului particular, cu rezerva, totuşi ca, dacã aceste persoane intenţioneazã sa pãrãseascã teritoriul statului de resedinta într-un termen rezonabil, privilegiile şi imunitãţile lor subzistã pînã în momentul plecãrii lor.
4. Totuşi, în ceea ce priveşte actele sãvîrşite de un funcţionar consular sau de un angajat consular în exercitarea funcţiilor sale, imunitatea de jurisdicţie subzistã fãrã limita de durata.
5. În caz de deces al unui membru al postului consular, membrii familiei sale continua sa se bucure de privilegiile şi imunitãţile ce le au, pînã la data la care ei pãrãsesc teritoriul statului de resedinta sau pînã la expirarea unui termen rezonabil, care le va fi fost acordat în acest scop.
ART. 30
Persoane asupra cãrora nu se extind privilegiile şi imunitãţile
1. Privilegiile şi imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie, cu excepţia celor prevãzute la alin. 3 al art. 18 nu se extind asupra membrilor postului consular care sînt cetãţeni ai statului de resedinta sau au domiciliul permanent în acest stat.
2. Statul de resedinta îşi exercita jurisdicţia fata de persoanele prevãzute la alin. 1 al acestui articol, astfel încît sa nu împiedice, fãrã motiv, exercitarea funcţiilor postului consular.

CAP. 4
Funcţii consulare

ART. 31
Exercitarea funcţiilor consulare
1. Funcţiile consulare sînt îndeplinite de functionarii consulari ai statului trimiţãtor.
2. În caz de necesitate, funcţiile consulare pot fi îndeplinite de un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimiţãtor din statul de resedinta.
Numele şi prenumele membrului personalului diplomatic, cãruia i se încredinţeazã îndeplinirea de funcţii consulare, trebuie comunicate, în prealabil, Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta.
3. Funcţiile consulare se îndeplinesc în cadrul circumscripţiei consulare. Exercitarea lor în afarã circumscripţiei consulare se poate face numai cu consimţãmîntul statului de resedinta.
ART. 32
Funcţiile principale ale postului consular
Funcţiile principale ale postului consular constau în:
(1) apãrarea în statul de resedinta a drepturilor şi intereselor statului trimiţãtor, ale cetãţenilor şi persoanelor sale juridice, în conformitate cu normele dreptului internaţional;
(2) favorizarea dezvoltãrii în continuare a bunelor relaţii dintre cele doua state în sectoarele economice, comerciale, culturale, ştiinţifice şi turistice, întãrirea legãturilor prieteneşti dintre ele, în toate domeniile.
ART. 33
Comunicarea cu autoritãţile statului de resedinta
Funcţionarul consular are dreptul ca, în exercitarea funcţiilor sale, prevãzute în prezenta convenţie, sa se adreseze:
(1) autoritãţilor locale din circumscripţia consularã;
(2) autoritãţilor centrale ale statului de resedinta, în mãsura în care legile statului de resedinta permit aceasta.
ART. 34
Exercitarea funcţiilor consulare într-un stat terţ sau în numele unui stat terţ
1. Statul trimiţãtor poate, dupã notificarea cãtre statele interesate, dacã nici unul dintre acestea nu se opune în mod expres, sa insarcineze un post consular stabilit într-un stat sa-şi asume exercitarea de funcţii consulare într-un alt stat.
2. Dupã notificarea corespunzãtoare cãtre statul de resedinta şi dacã acesta nu se opune, un post consular al statului trimiţãtor poate exercita funcţii consulare în statul de resedinta în numele unui stat terţ.
ART. 35
Evidenta cetãţenilor statului trimiţãtor
1. Funcţionarul consular are dreptul sa ţinã evidenta cetãţenilor statului trimiţãtor, aflaţi în circumscripţia sa consularã.
2. Înregistrarea de cãtre funcţionarul consular a cetãţenilor statului trimiţãtor nu-i scuteşte pe aceştia de obligaţia respectãrii formalitãţilor prevãzute de legile statului de resedinta pentru strãini.
ART. 36
Reprezentarea intereselor legale ale cetãţenilor în fata autoritãţilor statului de resedinta
1. Funcţionarul consular are dreptul sa întreprindã mãsuri, în conformitate cu legile statului de resedinta, pentru asigurarea reprezentãrii intereselor legale ale cetãţenilor statului trimiţãtor în fata instanţelor judecãtoreşti şi a altor autoritãţi ale statului de resedinta. El poate, în conformitate cu legile statului de resedinta, sa solicite adoptarea de mãsuri temporare pentru apãrarea drepturilor şi intereselor legale ale cetãţenilor statului trimiţãtor, dacã aceştia absenteazã sau, din alte cauze credibile, nu sînt în mãsura sa-şi apere drepturile şi interesele lor.
2. Funcţionarul consular are, de asemenea, dreptul sa solicite instanţelor judecãtoreşti sau autoritãţilor amînarea examinãrii cauzei, care priveşte pe cetãţeanul statului trimiţãtor, pînã cînd acesta nu va fi informat şi va avea posibilitatea de a se apara, singur sau prin reprezentant.
3. Reprezentarea prevãzutã la alin. 1 al prezentului articol înceteazã cînd persoanele reprezentate numesc împuternicitul lor sau preiau, personal, apãrarea drepturilor şi intereselor lor.
ART. 37
Apãrarea intereselor legale ale cetãţenilor statului trimiţãtor
1. Autoritãţilor competente ale statului de resedinta informeazã pe funcţionarul consular despre arestarea sau reţinerea, sub orice forma, a unui cetãţean al statului trimiţãtor, într-un termen cît mai scurt, dar nu mai tirziu de 3 zile de la data arestãrii sau reţinerii acestuia.
2. Funcţionarul consular are dreptul, în conformitate cu legile statului de resedinta, sa primeascã corespondenta sau alte comunicãri de la cetãţeanul aflat în stare de arest, în asteptarea judecãrii, sau de la acela care este reţinut, în orice alta forma, şi sa facã demersurile necesare pentru a-i aproba asistenta juridicã.
Funcţionarul consular are dreptul, în conformitate cu legile statului de resedinta, sa viziteze şi sa comunice cu cetãţeanul statului trimiţãtor, aflat în arest sau reţinut sub orice forma, sau cu cel care executa o pedeapsa privativã de libertate în termen de 5 zile de la data arestãrii sau reţinerii.
3. La cererea funcţionarului consular autoritãţile competente ale statului de resedinta trebuie sa asigure vizitarea cetãţeanului statului trimiţãtor, în cauza, în termen de 3 zile de la înştiinţarea menţionatã la alin. 1 al prezentului articol.
4. Autoritãţile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze, neîntîrziat, pe cetãţeanul statului trimiţãtor despre dreptul sau de a lua legatura cu funcţionarul consular, conform prevederilor acestui articol.
ART. 38
Funcţii referitoare la paşapoarte şi vize
Funcţionarul consular are dreptul:
(1) sa elibereze cetãţenilor statului trimiţãtor paşapoarte sau alte documente care le înlocuiesc, sa le reînnoiascã, sa le prelungeascã, sa le anuleze sau sa facã orice modificãri în acestea;
(2) sa acorde vize de intrare-ieşire şi de tranzit persoanelor care doresc sa viziteze sau sa tranziteze statul trimiţãtor.
ART. 39
Funcţii în legatura cu cetãţenia şi cu actele de stare civilã
1. Funcţionarul consular are dreptul:
(1) sa primeascã declaraţii referitoare la cetãţenie;
(2) sa înregistreze nasterile şi decesele cetãţenilor statului trimiţãtor şi sa elibereze certificatele corespunzãtoare;
(3) sa încheie cãsãtorii şi sa înregistreze divorturi, potrivit legilor statului trimiţãtor, dacã legea statului de resedinta nu se opune.
2. Funcţionarul consular va comunica autoritãţilor competente ale statului de resedinta înregistrarea naşterilor, cãsãtoriilor şi divorturilor, deceselor, dacã aceasta este cerutã de legile statului de resedinta.
3. Dispoziţiile paragrafului 1 al prezentului articol nu scutesc persoanele în cauza de obligaţia de a întocmi formalitãţile prevãzute de legile statului de resedinta.
4. Dacã autoritãţile statului de resedinta sînt informate ca pe teritoriul acestui stat a decedat un cetãţean al statului trimiţãtor, ele trebuie sa anunţe despre aceasta, fãrã intirziere, postul consular corespunzãtor.
ART. 40
Funcţii referitoare la tutela şi curatela
1. Funcţionarul consular are dreptul sa solicite autoritãţilor statului de resedinta instituirea tutelei sau curatelei pentru cetãţenii statului trimiţãtor, aflaţi în statul de resedinta, şi sa propunã persoana care sa fie numita tutore sau curator.
2. Dacã autoritãţile statului de resedinta au cunostinta ca trebuie instituitã o tutela sau o curatela pentru un cetãţean al statului trimiţãtor, ele vor informa funcţionarul consular despre aceasta, într-un termen cît mai scurt posibil.
ART. 41
Funcţii notariale
1. Funcţionarul consular are dreptul, în conformitate cu legile statului de resedinta:
(1) sa primeascã, sa întocmeascã, sa înregistreze şi sa autentifice declaraţii ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
(2) sa întocmeascã, sa înregistreze, sa primeascã spre pãstrare şi sa autentifice testamente de la cetãţenii statului trimiţãtor;
(3) sa primeascã, sa întocmeascã, sa înregistreze şi sa autentifice înscrisuri care privesc acte juridice ale cetãţenilor statului trimiţãtor, cu excepţia celor care se referã la naşterea, stingerea sau modificarea, sub orice forma, a drepturilor reale asupra imobilelor situate în statul de resedinta;
(4) sa legalizeze sigiliul şi semnãturile de pe actele cu caracter juridic şi de pe alte înscrisuri care emana de la autoritãţile statului trimiţãtor sau de la statul de resedinta;
(5) sa autentifice copiile şi traducerile actelor şi înscrisurilor cu caracter juridic, precum şi a extraselor din acestea;
(6) sa primeascã, spre pãstrare, actele sau înscrisurile aparţinînd cetãţenilor statului trimiţãtor sau adresate acestora.
2. Funcţiile prevãzute la alin. 1 al prezentului articol pot fi îndeplinite la sediul postului consular sau în alt loc, dacã persoana interesatã nu se poate prezenta la postul consular, din cauze credibile.
ART. 42
Primirea în depozit
1. Funcţionarul consular are dreptul sa primeascã în depozit sume de bani şi valori de la cetãţenii statului trimiţãtor, dacã aceasta nu contravine legislaţiei statului de resedinta.
2. De asemenea, funcţionarul consular are dreptul sa primeascã spre pãstrare sumele de bani şi bunurile pierdute de cetãţenii statului trimiţãtor, pentru a le restitui proprietarilor.
ART. 43
Funcţii în materie de succesiuni
1. Autoritãţile statului de resedinta vor informa, fãrã intirziere, postul consular despre decesul unui cetãţean al statului trimiţãtor şi îi vor comunica toate datele de care dispun privind activul succesoral, moştenitorii legali, legatorii, precum şi despre existenta unui testament.
2. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa, cît mai curînd posibil, postul consular al statului trimiţãtor, despre deschiderea unei succesiuni în statul de resedinta, dacã moştenitorul legal sau legatorul este cetãţean al statului trimiţãtor.
3. Dacã postul consular afla de existenta succesiunilor menţionate la alin. 1 şi 2 ale prezentului articol, înainte ca ele sa fie cunoscute de autoritãţile competente ale statului de resedinta, el va informa, cît mai curînd posibil, aceste autoritãţi.
4. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa, cît mai curînd posibil, postul consular despre mãsurile luate sau pe care intenţioneazã sa le întreprindã pentru evaluarea şi conservarea succesiunilor menţionate la alin. 1 şi 2 ale prezentului articol.
Funcţionarul consular poate solicita autoritãţile statului de resedinta sa adopte mãsurile corespunzãtoare pentru conservarea succesiunii.
5. Funcţionarul consular poate, de asemenea, în concordanta cu legile statului de resedinta:
(1) sa ia mãsuri pentru conservarea şi administrarea bunurilor succesorale, care aparţin cetãţenilor statului trimiţãtor;
(2) sa urmãreascã transferul sumelor de bani sau transmiterea bunurilor cãtre cetãţenii statului trimiţãtor.
6. Funcţionarul consular are dreptul sa primeascã, în scopul transmiterii cãtre moştenitorii, cetãţeni ai statului trimiţãtor, care nu au domiciliul în statul de resedinta, moştenirea sau o parte a acesteia, precum şi cotele-pãrţi care revin moştenitorilor din compensaţii, pensii, salarii neîncasate şi poliţe de asigurare.
7. Dacã un cetãţean al statului trimiţãtor, aflat temporar sau în tranzit pe teritoriul statului de resedinta, a decedat, sumele de bani şi bunurile sale personale se transmit postului consular al statului trimiţãtor.
8. Exportarea din statul de resedinta a bunurilor personale ale defunctului şi a sumelor de bani se face în conformitate cu legile statului de resedinta.
9. Postul consular al statului trimiţãtor elibereazã autoritãţilor sau persoanelor interesate un document care confirma primirea banilor sau bunurilor predate, în conformitate cu alin. 6 şi 7 ale acestui articol.
ART. 44
Transmiterea documentelor
Funcţionarul consular are dreptul sa inmineze acte judiciare şi extrajudiciare şi sa efectueze comisii rogatorii în conformitate cu convenţiile internaţionale sau, în lipsa acestora, conform legislaţiei statului de resedinta.
ART. 45
Accidentele de circulaţie
Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa neîntîrziat pe funcţionarul consular al statului trimiţãtor despre accidentele grave în care sînt implicaţi ca vinovaţi sau victime, cetãţeni ai statului trimiţãtor. La cererea funcţionarului consular aceste autoritãţi transmit documentele întocmite cu privire la accidentul în care a fost implicat un cetãţean al statului trimiţãtor, vinovat sau victima.
ART. 46
Funcţii în materie de navigaţie
1. Funcţionarul consular are dreptul sa acorde orice sprijin şi asistenta navei statului trimiţãtor care intra în port sau în apele teritoriale ori în apele interne ale statului de resedinta.
2. Funcţionarul consular se poate urca la bordul navei imediat ce este aprobatã comunicarea libera cu coasta, iar capitanul vasului şi membrii echipajului pot sa ia legatura cu funcţionarul consular.
3. Funcţionarul consular se poate adresa pentru sprijin autoritãţilor competente ale statului de resedinta în orice probleme legate de îndeplinirea funcţiilor sale în privinta navei statului trimiţãtor, a cãpitanului şi a membrilor echipajului acestei nave.
4. Funcţionarul consular are dreptul:
(1) fãrã a aduce atingere drepturilor autoritãţilor statului de resedinta, sa efectueze cercetãri în legatura cu orice fapte petrecute pe nava statului trimiţãtor în timp ce aceasta se afla în cursa sau ancorata, sa punã întrebãri cãpitanului sau oricãrui membru al echipajului navei statului trimiţãtor, sa verifice documentele de bord, sa primeascã declaraţii în legatura cu cursa navei şi locul de destinaţie şi sa facã demersuri pentru facilitarea intrãrii, stationarii şi plecãrii navei din port;
(2) fãrã a aduce atingere competentei autoritãţilor statului de resedinta, sa ia mãsurile necesare pentru soluţionarea neintelegerilor dintre comandant şi orice membru al echipajului, inclusiv cele referitoare la condiţiile de munca pe nava, în mãsura în care legislaţia statului trimiţãtor prevede acestea;
(3) sa ia mãsuri pentru acordarea asistenţei medicale şi pentru repatrierea cãpitanului sau a oricãrui membru al echipajului navei;
(4) sa primeascã, sa înregistreze, sa întocmeascã sau sa autentifice orice declaraţie sau document, prevãzute de legislaţia statului trimiţãtor în privinta navelor;
(5) sa elibereze certificate provizorii care dau dreptul navei achiziţionate sau construite sa navigheze sub pavilionul statului trimiţãtor, în conformitate cu legislaţia acestui stat.
5. În cazul în care organele judecãtoreşti sau alte autoritãţi competente ale statului de resedinta intenţioneazã sa ia mãsuri de constringere sau sa efectueze acte de urmãrire penalã la bordul navei statului trimiţãtor, autoritãţile competente ale statului de resedinta vor înştiinţa funcţionarul consular. Aceasta înştiinţare va fi facuta înainte de începerea unor asemenea mãsuri, astfel încît funcţionarul consular sa poatã fi prezent la efectuarea acestora. Dacã funcţionarul consular nu a fost de fata, autoritãţile competenta ale statului de resedinta îi vor prezenta, la cerere, o informare completa în legatura cu cele petrecute.
Funcţionarul consular va fi înştiinţat, în prealabil, şi în cazul în care capitanul sau un membru al echipajului navei urmeazã sa fie interogat pe uscat de cãtre autoritãţile competente ale statului de resedinta.
Prevederile acestui articol nu se aplica în ceea ce priveşte controlul vamal, sanitar sau controlul documentelor de trecere a frontierei, precum şi în privinta oricãror acţiuni întreprinse la rugamintea sau cu acordul cãpitanului navei.
6. Dacã nava statului trimiţãtor naufragiaza, esueaza în largul sau la ţãrm ori suferã orice alta avarie în statul de resedinta sau dacã orice obiect, fãcînd parte din incarcatura navei avariate, fiind proprietatea unui cetãţean al statului trimiţãtor, este gãsit pe ţãrm sau în apropierea coastei statului de resedinta sau este adus în portul acestui stat, autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa, în timpul cel mai scurt, pe funcţionarul consular. De asemenea, ele vor comunica funcţionarului consular mãsurile luate pentru salvarea membrilor echipajului şi pasagerilor, încãrcãturii şi a altor bunuri aflate la bordul navei, care aparţin navei sau care fac parte din incarcatura acesteia şi care au fost separate de nava.
7. Funcţionarul consular poate acorda orice asistenta unei asemenea nave, membrilor echipajului şi pasagerilor; în acest scop, el se poate adresa autoritãţilor competente ale statului de resedinta, care vor acorda sprijinul necesar.
Funcţionarul consular poate sa întreprindã mãsuri pentru repararea navei sau se poate adresa autoritãţilor competente ale statului de resedinta cu rugamintea de a-l sprijini în realizarea acestora sau ca ele sa întreprindã ori sa continue asemenea mãsuri.
8. Dacã nava avariata sau orice obiect, care a aparţinut unei asemenea nave, a fost gãsit pe coasta, în apropierea coastei statului de resedinta sau a fost adus în portul acestui stat, iar capitanul navei, proprietarul ei sau împuternicitul acestuia sau organizaţiile de asigurare corespunzãtoare nu au posibilitatea de a întreprinde mãsuri pentru pãstrarea sau dispunerea de o asemenea nava sau obiect, funcţionarul consular este considerat împuternicit sa întreprindã, în numele proprietarului navei, asemenea mãsuri pe care le-ar fi putut întreprinde însuşi proprietarul. Aceste prevederi se aplica, de asemenea, oricãrui obiect care face parte din incarcatura navei şi care este proprietatea unui cetãţean al statului trimiţãtor.
9. Dacã orice obiect, care face parte din incarcatura navei avariate a unui stat terţ şi este proprietatea unui cetãţean al statului trimiţãtor, este gãsit pe mal sau în apropierea malului statului de resedinta şi nici capitanul navei, nici proprietarul obiectului, nici împuternicitul sau, nici organizaţiile de asigurare nu pot întreprinde mãsuri pentru pãstrarea sau dispunerea de asemenea obiect, funcţionarul consular este considerat împuternicit sa întreprindã în numele proprietarului asemenea mãsuri pe care le-ar fi putut întreprinde însuşi proprietarul.
ART. 47
Funcţii în materie de navigaţie aerianã
Prevederile art. 46 al prezentei convenţii se aplica în mod corespunzãtor aeronavelor statului trimiţãtor cu condiţia ca acestea sa nu contravina convenţiilor multilaterale sau bilaterale din domeniul navigaţiei aeriene la care cele doua state contractante sînt pãrţi.
ART. 48
Îndeplinirea altor funcţii consulare
Funcţionarul consular poate îndeplini şi alte funcţii consulare încredinţate de statul trimiţãtor, dar neprevãzute în prezenta convenţie, cu condiţia ca statul de resedinta, care trebuie încunoştinţat despre aceasta, sa fie de acord sau sa nu aibã obiecţii.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 49
Ratificarea, intrarea în vigoare şi încetarea efectelor
1. Prezenta convenţie este supusã ratificãrii şi va intra în vigoare în a 30-a zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare, care va avea loc la Minsk.
2. Prezenta convenţie se încheie pe termen nelimitat şi va rãmîne în vigoare 6 luni dupã ce una dintre pãrţile contractante va notifica, în forma scrisã, celeilalte pãrţi contractante, intenţia sa de a o denunta.
3. Încheiatã azi, 7 mai 1993 la Bucureşti, în doua exemplare, fiecare în limba romana, limba belarusa şi limba rusa, toate textele avînd aceeaşi valoare.
În caz de divergenţe de interpretare, prevaleazã textul în limba rusa.

Pentru România,
Teodor Viorel Melescanu,
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe

Pentru Republica Belarus,
P. Krauceanka,
ministrul afacerilor externe
----------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016