Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 189 din 9 decembrie 1999 (*republicata*)  privind exercitarea initiativei legislative de catre cetateni    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 189 din 9 decembrie 1999 (*republicata*) privind exercitarea initiativei legislative de catre cetateni

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 516 din 8 iunie 2004
____________

*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 76/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de cãtre cetãţeni, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 300 din 6 aprilie 2004, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Legea nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de cãtre cetãţeni a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999.

ART. 1
Exercitarea iniţiativei
(1) Iniţiativa legislativã a cetãţenilor se exercitã cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi (2) sau, dupã caz, ale art. 150 din Constituţie, republicatã, în condiţiile prevãzute de prezenta lege.
(2) Iniţiativa legislativã a cetãţenilor se exercitã printr-o propunere legislativã întocmitã în temeiul art. 74 din Constituţie, republicatã, în domeniul legilor organice sau ordinare, iar în temeiul art. 150 din Constituţie, republicatã, în domeniul legilor constituţionale.
ART. 2
Comitetul de iniţiativã
(1) Promovarea iniţiativei legislative a cetãţenilor se asigurã de cãtre un comitet de iniţiativã alcãtuit din cel puţin 10 cetãţeni cu drept de vot.
(2) Nu pot face parte din comitetul de iniţiativã persoanele alese în funcţie prin vot universal, membrii Guvernului, persoanele numite în funcţie de primul-ministru sau care nu pot face parte, potrivit legii, din partide politice.
(3) Constituirea comitetului de iniţiativã se face printr-o declaraţie autentificatã la un notar public, cuprinzând scopul iniţiativei, numele, prenumele, calitatea de alegãtor şi domiciliul membrilor, precum şi declaraţia cã aceştia nu încalcã prevederile alin. (2). Rãspunderea pentru conţinutul declaraţiei este cea prevãzutã de lege pentru înscrisurile oficiale.
(4) Comitetul de iniţiativã reprezintã cetãţenii care susţin propunerea legislativã, dupã semnarea de cãtre aceştia a listelor de susţinãtori prevãzute în prezenta lege. Componenţa comitetului de iniţiativã se aduce la cunoştinţã, împreunã cu propunerea legislativã care face obiectul iniţiativei, prin publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I. Publicarea este scutitã de plata oricãrei taxe.
(5) Comitetul de iniţiativã asigurã înregistrarea propunerii legislative la Camera competentã a Parlamentului, în termen de cel mult 6 luni de la data publicãrii acesteia. Dupã împlinirea acestui termen, propunerea legislativã nu mai poate fi prezentatã decât ca o nouã iniţiativã legislativã, în condiţiile prezentei legi.
(6) Comitetul de iniţiativã va desemna dintre membrii sãi, cu majoritate de voturi, un preşedinte care sã rezolve problemele operative şi sã reprezinte comitetul în raporturile sale cu autoritãţile publice centrale şi locale.
ART. 3
Propunerea legislativã
(1) Propunerea legislativã care face obiectul iniţiativei legislative se întocmeşte de comitetul de iniţiativã în forma cerutã pentru proiectele de lege şi va fi însoţitã de o expunere de motive semnatã de toţi membrii comitetului.
(2) În vederea publicãrii, propunerea legislativã se avizeazã, în prealabil, de Consiliul Legislativ.
(3) Avizul se emite în cel mult 30 de zile de la sesizare şi se publicã o datã cu propunerea legislativã.
(4) Propunerea legislativã se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în maximum 30 de zile de la emiterea avizului de cãtre Consiliul Legislativ.
(5) Sesizarea Consiliului Legislativ se face de cãtre un membru al comitetului de iniţiativã, împuternicit în acest scop. Împuternicirea se semneazã de membrii comitetului de iniţiativã şi va fi însoţitã de actul de constituire a acestuia, prevãzut la art. 2 alin. (3). Împuternicitul rãspunde şi de publicarea propunerii legislative.
ART. 4
Semnãturile susţinãtorilor
(1) Promovarea propunerii legislative publicate potrivit art. 2 alin. (4) se face pe baza adeziunii cetãţenilor, prin semnarea de cãtre aceştia a listelor de susţinãtori.
(2) Listele de susţinãtori se întocmesc cu respectarea organizãrii administrativ-teritoriale a ţãrii şi cuprind: denumirea propunerii legislative ce face obiectul iniţiativei şi identificarea Monitorului Oficial al României, Partea I, în care aceasta a fost publicatã, judeţul şi localitatea în care îşi au domiciliul sau reşedinţa susţinãtorii; numele, prenumele şi domiciliul susţinãtorilor, menţionarea actului de identitate şi a codului numeric personal; semnãturile susţinãtorilor. Este interzis orice fel de delegare sau de reprezentare pentru semnarea listei de susţinãtori.
(3) Lista de susţinãtori întocmitã, precum şi semnãtura datã, cu încãlcarea prevederilor alin. (2), nu vor fi luate în considerare. Semnãtura valabilã la data când a fost acordatã nu poate fi infirmatã ulterior.
(4) Pentru municipiul Bucureşti în loc de localitate se va trece sectorul; prevederile acestui alineat se aplicã şi altor municipii alcãtuite din subdiviziuni administrativ-teritoriale.
(5) Formularele pentru listele de susţinãtori se imprimã pe coli de hârtie format A4, detaşabile şi numerotate. Formularele se imprimã pe o singurã faţã a colii şi cuprind prevederile menţionate la alin. (2), cu excepţia celor referitoare la susţinãtori, care se completeazã de mânã, atunci când aceştia semneazã lista.
(6) Fiecare paginã imprimatã a listei de susţinãtori se semneazã de cãtre un membru al comitetului de iniţiativã sau de o altã persoanã împuternicitã în scris de comitet pentru a întocmi lista. Persoana împuternicitã nu poate fi desemnatã decât dintre susţinãtori.
(7) Listele semnate de susţinãtori se pãstreazã în dosare, pe localitãţi, şnuruite şi semnate pentru atestarea conţinutului, pe coperta a doua, de cãtre persoanele prevãzute la alin. (6).
(8) Exemplarul în original al listelor se pãstreazã la Curtea Constituţionalã, iar o copie a acestuia, la Parlament.
ART. 5
Atestarea listelor de susţinãtori
(1) Atestarea calitãţii de cetãţean cu drept de vot şi a domiciliului susţinãtorilor se face de cãtre primarul localitãţii fie personal, fie, în localitãţile urbane, şi prin funcţionarii primãriei împuterniciţi de primar în acest scop. Atestarea se face prin verificarea listei de susţinãtori, iar în ceea ce priveşte domiciliul, în colaborare cu organul local de poliţie, dacã este cazul.
(2) În vederea atestãrii, dosarul cuprinzând listele în original cu datele şi semnãturile susţinãtorilor din localitate se depune la primãrie. Orice persoanã interesatã poate consulta dosarul şi poate contesta realitatea semnãturii sau o altã prevedere cuprinsã în liste. Contestaţia se face numai în scris şi se adreseazã primarului. Acesta, în cazul în care contestaţia priveşte realitatea semnãturii, o soluţioneazã, solicitând susţinãtorului sã confirme semnãtura. Dacã susţinãtorul nu poate sã confirme semnãtura sau refuzã sã o facã, se aplicã prevederile art. 4 alin. (3). Dispoziţia primarului poate fi contestatã la judecãtorie, care o va soluţiona cu citarea pãrţilor, potrivit procedurii ordonanţei preşedinţiale.
(3) Atestarea de cãtre primar a listei de susţinãtori se face prin semnãtura persoanei care a efectuat controlul, cu indicarea actului de împuternicire, dacã este cazul, şi a datei când s-a fãcut atestarea, precum şi prin aplicarea ştampilei. Dacã primarul a solicitat sprijinul organului local de poliţie, va semna şi reprezentantul acestuia, cu precizarea aspectelor pe care le-a verificat. Semnãtura se aplicã pe ultima copertã a dosarului cuprinzând listele verificate, aflat la comitetul de iniţiativã, dupã ce a fost confruntat cu cel depus la primãrie. Aspectele neatestate se eliminã din listã, fãcându-se aplicarea dispoziţiilor art. 4 alin. (3).
(4) Termenul de atestare este de cel mult 15 zile lucrãtoare de la înregistrarea dosarului la primãrie. Dupã atestare lista de susţinãtori nu mai poate fi contestatã potrivit alin. (2).
ART. 6
Înregistrarea propunerii legislative
(1) Propunerea legislativã care face obiectul iniţiativei legislative a cetãţenilor, însoţitã de expunerea de motive şi de originalele listelor de susţinãtori, se înregistreazã la Camera competentã a Parlamentului, la cererea semnatã de membrii comitetului de iniţiativã. Cererea cuprinde şi împuternicirea a cel mult 5 membri care reprezintã comitetul de iniţiativã în vederea promovãrii şi susţinerii iniţiativei dupã înregistrare.
(2) Camera Parlamentului la care a fost înregistratã iniţiativa legislativã a cetãţenilor va trimite originalele listelor de susţinãtori la Curtea Constituţionalã, pãstrându-şi o copie a acestora.
(3) Înregistrarea propunerii ca iniţiativã legislativã se face numai cu respectarea termenului prevãzut la art. 2 alin. (5).
(4) În cazul în care, la data înregistrãrii, nu sunt atestate toate listele de susţinãtori ca urmare a nerespectãrii termenului prevãzut la art. 5 alin. (4), preşedintele Camerei Parlamentului va solicita Guvernului urgentarea operaţiunilor de atestare. În acest caz, listele de susţinãtori depuse în completare, dar nu mai târziu de 7 zile de la atestare, se considerã în termen.
(5) Pentru verificarea de cãtre Curtea Constituţionalã a condiţiilor de exercitare a iniţiativei se vor trimite acesteia numai liste de susţinãtori atestate.
ART. 7
Verificarea iniţiativei de cãtre Curtea Constituţionalã
(1) Curtea Constituţionalã, din oficiu sau pe baza sesizãrii preşedintelui Camerei Parlamentului la care s-a înregistrat iniţiativa, va verifica:
a) caracterul constituţional al propunerii legislative ce face obiectul iniţiativei;
b) îndeplinirea condiţiilor referitoare la publicarea acestei propuneri şi dacã listele de susţinãtori prezentate sunt atestate potrivit art. 5;
c) întrunirea numãrului minim de susţinãtori pentru promovarea iniţiativei, prevãzut la art. 74 şi, dupã caz, la art. 150 din Constituţie, republicatã, precum şi respectarea dispersiei teritoriale în judeţe şi în municipiul Bucureşti, prevãzutã de aceleaşi articole.
(2) Primind sesizarea, preşedintele Curţii Constituţionale va desemna un judecãtor ca raportor şi va stabili termenul pentru întrunirea judecãtorilor, în vederea verificãrii iniţiativei.
(3) Curtea Constituţionalã se pronunţã în termen de 30 de zile de la sesizare asupra propunerii legislative şi în termen de 60 de zile de la sesizare asupra propunerii de revizuire a Constituţiei.
(4) Decizia sau, dupã caz, hotãrârea Curţii Constituţionale se comunicã preşedintelui Camerei Parlamentului care a sesizat-o şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) De la data primirii hotãrârii Curţii Constituţionale, Camera Parlamentului sesizatã cu iniţiativa legislativã începe procedura parlamentarã de legiferare. În acest din urmã caz Curtea Constituţionalã se pronunţã şi asupra constituţionalitãţii propunerii de revizuire a Constituţiei, potrivit art. 146 lit. a) din Constituţie, republicatã.
ART. 8
Rãspunderi
În îndeplinirea obligaţiilor prevãzute de prezenta lege membrii comitetului de iniţiativã şi persoanele împuternicite de acesta sunt considerate funcţionari publici şi se bucurã de protecţia legii, acordatã celor care exercitã o funcţie implicând exerciţiul autoritãţii de stat. De asemenea, acestora le revine şi rãspunderea prevãzutã de lege pentru funcţionarii publici.
ART. 9
Şantajul
Constrângerea unei persoane sau inducerea ei în eroare ori determinarea ei în orice alt mod ca împotriva voinţei sale sã semneze lista de susţinãtori constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
ART. 10
Uzurparea de calitãţi oficiale
Folosirea fãrã drept a calitãţii de membru al comitetului de iniţiativã sau de împuternicit al acestuia se pedepseşte, în condiţiile prevãzute la art. 240 din Codul penal privind uzurparea de calitãţi oficiale, dacã fapta nu constituie o infracţiune mai gravã.
ART. 11
Refuzul nejustificat de a atesta listele de susţinãtori
Refuzul primarului de a atesta listele de susţinãtori în termenul prevãzut la art. 5 alin. (4) se sancţioneazã cu amendã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.
ART. 12
Punerea în mişcare a acţiunii penale
Punerea în mişcare a acţiunii penale, în cazul infracţiunilor prevãzute la art. 9 şi 10, se face din oficiu.
ART. 13
Dispoziţii finale
Legea nu se aplicã iniţiativelor legislative ale cetãţenilor, cu privire la care Curtea Constituţionalã s-a pronunţat pânã la data intrãrii ei în vigoare.

________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016