Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 189 din 20 mai 2004  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 189 din 20 mai 2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 463 din 24 mai 2004
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. I
<>Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativã pentru elaborarea actelor normative, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 31 martie 2000, cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (1) al articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Normele de tehnica legislativã sunt obligatorii la elaborarea proiectelor de lege de cãtre Guvern şi a propunerilor legislative aparţinând deputaţilor, senatorilor sau cetãţenilor, în cadrul exercitãrii dreptului la initiativa legislativã, la elaborarea şi adoptarea ordonanţelor şi hotãrârilor Guvernului, precum şi la elaborarea şi adoptarea actelor normative ale celorlalte autoritãţi cu asemenea atribuţii."
2. Dupã articolul 10 se introduce articolul 10^1 cu urmãtorul cuprins:
"Intrarea în vigoare a actelor normative
Art. 10^1. - (1) Legile şi ordonanţele emise de Guvern în baza unei legi speciale de abilitare intra în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, sau la o data ulterioara prevãzutã în textul lor. Termenul de 3 zile se calculeazã pe zile calendaristice, începând cu data publicãrii în Monitorul Oficial al României, şi expira la ora 24,00 a celei de-a treia zi de la publicare.
(2) Ordonanţele de urgenta ale Guvernului intra în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, sub condiţia depunerii lor prealabile la Camera competenta sa fie sesizatã, dacã în cuprinsul lor nu este prevãzutã o data ulterioara.
(3) Actele normative prevãzute la art. 10 alin. (1), cu excepţia legilor şi a ordonanţelor, intra în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, dacã în cuprinsul lor nu este prevãzutã o data ulterioara. Atunci când nu se impune ca intrarea în vigoare sa se producã la data publicãrii, în cuprinsul acestor acte normative trebuie sa se prevadã ca ele intra în vigoare la o data ulterioara stabilitã prin text."
3. Alineatul (1) al articolului 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) În procesul de legiferare este interzisã instituirea aceloraşi reglementãri în mai multe articole sau alineate din acelaşi act normativ ori în doua sau mai multe acte normative. Pentru sublinierea unor conexiuni legislative se utilizeazã norma de trimitere."
4. Alineatul (2) al articolului 17 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Codexul se elaboreazã de Consiliul Legislativ, din proprie initiativa sau la solicitarea unuia dintre birourile permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului ori a Guvernului."
5. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Activitatea de documentare
Art. 18. - (1) Elaborarea proiectelor de acte normative trebuie precedatã, în funcţie de importanta şi complexitatea acestora, de o activitate de documentare şi analiza ştiinţificã, pentru cunoaşterea temeinica a realitatilor economico-sociale care urmeazã sa fie reglementate, a istoricului legislaţiei din acel domeniu, precum şi a reglementãrilor similare din legislaţia strãinã, în special a ţãrilor Uniunii Europene.
(2) Iniţiatorii proiectelor de acte normative pot solicita, pentru documentarea lor legislativã, informaţii suplimentare de la Consiliul Legislativ şi alte autoritãţi sau instituţii cu atribuţii de informare în materia respectiva."
6. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Raportul cu legislaţia comunitara şi cu tratatele internaţionale
Art. 20. - (1) Soluţiile legislative preconizate prin noua reglementare trebuie sa aibã în vedere reglementãrile în materie ale Uniunii Europene, asigurând compatibilitatea cu acestea.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica în mod corespunzãtor şi în ceea ce priveşte dispoziţiile cuprinse în tratatele internaţionale la care România este parte.
(3) Când este cazul, se vor face propuneri de modificare şi completare a actelor normative interne ale cãror dispoziţii nu sunt concordante cu cele ale actelor internaţionale la care România este parte sau nu asigura compatibilitatea cu dreptul comunitar."
7. Litera g) a alineatului (1) al articolului 29 va avea urmãtorul cuprins:
"g) pentru ordonanţele de urgenta vor fi prezentate distinct elementele obiective ale situaţiei extraordinare care impune reglementare imediata, nefiind suficienta utilizarea procedurii parlamentare de urgenta, precum şi eventualele consecinţe care s-ar produce în lipsa luãrii mãsurilor legislative propuse."
8. Alineatele (2), (3) şi (4) ale articolului 29 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru fiecare proiect de act normativ, motivarea trebuie sa cuprindã o menţiune expresã cu privire la compatibilitatea acestuia cu reglementãrile comunitare în materie, determinarea exactã a acestora şi, dacã este cazul, mãsurile viitoare de armonizare care se impun.
(3) În situaţia în care reglementarea propusã se elaboreazã în executarea unui act normativ, motivarea trebuie sa cuprindã referiri la actul pe baza şi în executarea cãruia se emite.
(4) Documentele de motivare a proiectelor de acte normative trebuie sa cuprindã obligatoriu referiri la avizul Consiliului Legislativ şi, dupã caz, al Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii, Curţii de Conturi sau Consiliului Economic şi Social."
9. Alineatele (3), (4) şi (5) ale articolului 31 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul în care initiativa legislativã este exercitatã de cetãţeni, expunerea de motive trebuie însoţitã de punctul de vedere al Curţii Constituţionale, întocmit potrivit prevederilor art. 146 lit. j) din Constituţia României, republicatã.
(4) Notele de fundamentare la proiectele de ordonanţe şi de hotãrâri ale Guvernului se semneazã de ministrul sau de miniştrii initiatori, precum şi de cei care le-au avizat.
(5) Expunerile de motive la legi şi notele de fundamentare la ordonanţe şi hotãrâri ale Guvernului, elaborate de initiator, se publica împreunã cu actul normativ în cauza în Monitorul Oficial al României, Partea I, sau se prezintã pe Internet de cãtre autoritatea emitenta. Dacã în cursul dezbaterilor parlamentare proiectul de lege sau propunerea legislativã a suferit modificãri de fond, expunerea de motive va fi refãcutã, dupã promulgarea legii, de cãtre initiator, la sesizarea secretarului general al Camerei Deputaţilor."
10. Alineatul (1) al articolului 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Actele normative trebuie redactate într-un limbaj şi stil juridic specific normativ, concis, sobru, clar şi precis, care sa excludã orice echivoc, cu respectarea stricta a regulilor gramaticale şi de ortografie."
11. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Pãrţile constitutive ale actului normativ
Art. 37. - Actul normativ are urmãtoarele pãrţi constitutive: titlul şi, dacã este cazul, preambulul, formula introductivã, partea dispozitiva, formula de atestare a autenticitatii actului."
12. Alineatele (3) şi (4) ale articolului 39 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Pentru actele Guvernului formula introductivã este: "În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, Guvernul României adopta prezenta hotãrâre" sau, dupã caz, "ordonanta". La ordonanţe se face referire şi la legea de abilitare. La ordonanţele de urgenta, formula introductivã este: "În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţie, republicatã, Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta". La hotãrârile date în executarea expresã a unor legi se adauga şi temeiul din legea respectiva.
(4) La celelalte categorii de acte normative formula introductivã cuprinde autoritatea emitenta, denumirea generica a actului, în funcţie de natura sa juridicã, precum şi temeiurile juridice pe baza şi în executarea cãrora actul a fost emis."
13. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Preambulul
Art. 40. - (1) Preambulul enunta, în sinteza, scopul şi, dupã caz, motivarea reglementãrii. El nu poate cuprinde nici directive, nici reguli de interpretare. Preambulul preceda formula introductivã.
(2) Includerea preambulului în cuprinsul actului normativ se apreciazã de la caz la caz.
(3) La ordonanţele de urgenta preambulul este obligatoriu şi cuprinde prezentarea elementelor de fapt şi de drept ale situaţiei extraordinare ce impune recurgerea la aceasta cale de reglementare.
(4) În cazul actelor normative ale administraţiei publice centrale de specialitate sau ale administraţiei publice locale, în preambul se menţioneazã şi avizele prevãzute de lege."
14. Dupã articolul 41 se introduce articolul 41^1 cu urmãtorul cuprins:
"Menţiunea privind transpunerea normelor comunitare
Art. 41^1. - (1) În situaţia actelor normative care transpun direct norme comunitare în dreptul intern, dupã partea dispozitiva a acestora se face o menţiune care sa cuprindã elementele de identificare a actului comunitar care a fost preluat, dupã modelul urmãtor: "Prezenta/prezentul... (se menţioneazã tipul actului normativ) transpune Directiva nr. .../... privind ..., publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. .../..."
(2) Dacã printr-un act normativ se transpune doar parţial un act comunitar, menţiunea prevãzutã la alin. (1) trebuie sa specifice în detaliu textele (secţiuni/articole/paragrafe, dupã caz) transpuse."
15. Alineatul (6) al articolului 42 va avea urmãtorul cuprins:
"(6) Formula de atestare a legalitãţii adoptãrii proiectului de lege, utilizata de fiecare Camera, în ordinea adoptãrii, este:
a) "Acest proiect de lege a fost adoptat de Camera Deputaţilor/Senat în şedinţa din..., cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) sau, dupã caz, art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã." - în cazul în care Camera Deputaţilor/Senatul adopta proiectul de lege sau propunerea legislativã, cu sau fãrã amendamente;
b) "Acest proiect de lege se considera adoptat de Camera Deputaţilor/Senat în forma iniţialã, în condiţiile art. 75 alin. (2) teza a III-a sau ale art. 115 alin. (5) teza a III-a, dupã caz, din Constituţia României, republicatã." - în cazul în care se depãşeşte termenul prevãzut pentru adoptare."
16. Dupã alineatul (6) al articolului 42 se introduc alineatele (7), (8), (9) şi (10) cu urmãtorul cuprins:
"(7) Formula de atestare a legalitãţii adoptãrii legii va avea urmãtorul cuprins: Aceasta lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) sau (2), dupã caz, din Constituţia României, republicatã.
(8) În cazul în care legea este adoptatã în şedinţa comuna a celor doua Camere, formula de atestare a legalitãţii adoptãrii acesteia va avea urmãtorul cuprins: Aceasta lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 65 alin. (2) şi ale art. 76 alin. (1) sau (2), ori art. 148 alin. (1) sau art. 149, dupã caz, din Constituţia României, republicatã.
(9) În cazul legilor de revizuire a Constituţiei României, formula de atestare a legalitãţii adoptãrii acestora va avea urmãtorul cuprins: Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor şi de Senat, cu respectarea prevederilor art. 151 alin. (1) sau alin. (2), dupã caz, din Constituţia României, republicatã.
(10) Formula de atestare este urmatã de semnãturile preşedinţilor celor doua Camere sau ale vicepreşedinţilor care au condus şedinţele."
17. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Dispoziţiile finale
Art. 51. - (1) Dispoziţiile finale cuprind mãsurile necesare pentru punerea în aplicare a actului normativ, data intrãrii în vigoare a acestuia conform art. 10^1, implicatiile asupra altor acte normative, ca: abrogãri, modificãri, completãri, precum şi dispoziţia de republicare, dacã este cazul.
(2) La actul normativ cu caracter temporar se prevede şi perioada de aplicare sau data încetãrii aplicãrii sale.
(3) Pentru legile prevãzute de art. 115 alin. (8) din Constituţia României, republicatã, în cadrul dispoziţiilor finale se prevãd, dacã este cazul, mãsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonanţei."
18. Alineatul (3) al articolului 60 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Abrogarea unei dispoziţii sau a unui act normativ are caracter definitiv. Nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior sa se repuna în vigoare actul normativ iniţial. Fac excepţie prevederile din ordonanţele Guvernului care au prevãzut norme de abrogare şi au fost respinse prin lege de cãtre Parlament."
19. Alineatul (3) al articolului 66 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Republicarea legilor, a ordonanţelor şi hotãrârilor Guvernului se face în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija autoritãţii publice care a emis actul de modificare, respectiv de completare. Republicarea se face în cel mult 45 de zile de la data publicãrii actului care a dispus aceasta mãsura. Transmiterea formei republicabile a actului pentru obţinerea avizului Consiliului Legislativ se face în termen de 30 de zile de la data publicãrii actului care a dispus republicarea. În cazul codurilor, termenele se prelungesc cu 15 zile."
20. Articolul 73 va avea urmãtorul cuprins:
"Actele date în executarea unui act normativ
Art. 73. - Ordinele cu caracter normativ, instrucţiunile şi alte asemenea acte ale conducãtorilor ministerelor şi ai celorlalte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate sau ale autoritãţilor administrative autonome se emit numai pe baza şi în executarea legilor, a hotãrârilor şi a ordonanţelor Guvernului. În formula introductivã a acestor acte normative vor fi cuprinse toate temeiurile juridice prevãzute la art. 39 alin. (4)."
21. Alineatul (2) al articolului 77 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Reglementãrile cuprinse în hotãrârile consiliilor locale şi ale consiliilor judeţene, precum şi cele cuprinse în ordinele prefecţilor sau în dispoziţiile primarilor nu pot contraveni Constituţiei şi reglementãrilor din actele normative de nivel superior."
22. Articolul 78 va avea urmãtorul cuprins:
"Temeiul legal
Art. 78. - În formula introductivã a proiectului de act normativ adoptat sau emis de autoritãţile administraţiei publice locale se menţioneazã, pe lângã temeiurile juridice, prevãzute la art. 39 alin. (4), şi temeiul legal din <>Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
23. Articolul 79 va avea urmãtorul cuprins:
"Publicarea
Art. 79. - În vederea intrãrii lor în vigoare, actele normative adoptate de autoritãţile administraţiei publice locale se aduc la cunostinta publica, în condiţiile <>Legii nr. 215/2001 , prin afişare în locuri autorizate şi prin publicare într-un cotidian local de mare tiraj."
ART. II
<>Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativã pentru elaborarea actelor normative, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 31 martie 2000, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica, dându-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 25 martie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 11 mai 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Bucureşti, 20 mai 2004.
Nr. 189.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016