Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 179 din 9 iunie 2005  privind infiintarea, organizarea si functionarea institutelor de teorie politica si educatie democratica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 179 din 9 iunie 2005 privind infiintarea, organizarea si functionarea institutelor de teorie politica si educatie democratica

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 502 din 14 iunie 2005

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. 1
(1) Partidele şi formaţiunile politice cu reprezentare parlamentarã pot înfiinţa în afara structurilor lor statutare, în condiţiile prezentei legi, institute de studii şi cercetãri, denumite în continuare institute de teorie politicã.
(2) Partidele şi formaţiunile politice menţionate la alin. (1) pot înfiinţa, în condiţiile prezentei legi, câte un singur institut de teorie politicã fiecare. În cazul în care partidul în cauzã îşi pierde calitatea de partid parlamentar dupã înfiinţarea institutului respectiv, acesta îşi va putea continua activitatea beneficiind de toate prevederile prezentei legi, cu excepţia celor vizând subvenţiile de la bugetul de stat.
(3) Partidele şi formaţiunile politice fãrã reprezentare parlamentarã pot înfiinţa asemenea institute cu condiţia de a fi afiliate la una dintre formaţiunile politice reprezentate în Parlamentul European.
ART. 2
Institutele de teorie politicã au personalitate juridicã proprie şi nu înregistreazã ori distribuie profit.
ART. 3
Institutele de teorie politicã sunt, din punct de vedere profesional, autonome în raport cu partidele care le-au înfiinţat. Ele nu desfãşoarã activitãţi de organizare sau propagandã politicã.
ART. 4
Institutele de teorie politicã au de la înfiinţare statutul de fundaţie de utilitate publicã, beneficiind de toate drepturile prevãzute de lege pentru acestea, completate cu drepturile care rezultã din dispoziţiile prezentei legi.
ART. 5
Obiectul de activitate al institutelor de teorie politicã constã în:
a) realizarea de cercetãri în domeniul teoriei sociale şi politice;
b) elaborarea de programe doctrinare şi de planificare politicã;
c) elaborarea de studii asupra guvernãrii;
d) elaborarea de programe şi furnizarea de consultaţii pentru susţinerea actului de guvernare;
e) proiectarea şi organizarea de cursuri adresate militanţilor, membrilor şi simpatizanţilor partidelor politice, ca şi personalului salariat al acestora, precum şi celor care aspirã sã desfãşoare activitãţi cu caracter public, inclusiv sã candideze pentru funcţii politice eligibile sau acordate prin desemnare, în instituţiile statului;
f) desfãşurarea de activitãţi publicistice şi editoriale legate de profilul competenţelor acordate prin prezenta lege;
g) dezvoltarea de contacte şi organizarea de relaţii de cooperare cu instituţii de acelaşi profil din ţarã şi din strãinãtate, cu personalitãţi ale vieţii publice interne şi internaţionale şi cu organizaţii ale societãţii civile.
ART. 6
(1) Activitatea institutelor de teorie politicã se bazeazã pe principiile legalitãţii şi transparenţei, ea trebuind sã fie orientatã cãtre servirea interesului public general, prin contribuţia adusã la profesionalizarea şi democratizarea dezbaterii politice din România, la modernizarea societãţii româneşti şi creşterea coeziunii sale, la racordarea gândirii şi practicii politice româneşti la discursul politic şi procesul de reflecţie ideologicã contemporane din Europa şi din spaţiul euroatlantic.
(2) Institutelor de teorie politicã le sunt interzise orice activitãţi care ar tinde în plan teoretic sau practic cãtre limitarea libertãţilor democratice şi a pluralismului politic, cãtre promovarea oricãror forme de intoleranţã, naţionalism şovin, xenofobie, rasism sau antisemitism, precum şi a discriminãrilor negative indiferent pe ce criteriu.
ART. 7
(1) înfiinţarea institutelor de teorie politicã se face prin hotãrâre judecãtoreascã pronunţatã de judecãtoria în a cãrei competenţã teritorialã îşi au sediul institutele, la cererea unui partid politic interesat. Instanţa sesizatã va lua hotãrârea pe baza verificãrii conformitãţii existente între dosarul prezentat de petenţi şi condiţiile legale ale creãrii institutelor de teorie politicã. În acest sens, prezenta lege se completeazã cu dispoziţiile legale în vigoare privind înfiinţarea fundaţiilor, care nu sunt contrare literei sau spiritului sãu.
(2) Hotãrârea primei instanţe poate fi atacatã cu apel şi recurs, dupã caz, de cãtre orice persoanã care probeazã un interes legitim în acest sens.
ART. 8
În vederea constituirii institutelor de teorie politicã, partidele interesate vor redacta statutul acestora ţinând seama de prevederile legale, precum şi de obiectivele specifice în fiecare caz.
ART. 9
Reprezentantul institutului de teorie politicã participã de drept la întrunirile tuturor instanţelor de conducere colectivã a partidului pe lângã care funcţioneazã institutul. El are statutul de invitat permanent, cu dreptul de a lua cuvântul, dar fãrã vot deliberativ.
ART. 10
Dupã înregistrarea oficialã a institutului de teorie politicã se vor întocmi un regulament de ordine interioarã, o organigramã şi un stat de funcţiuni, precum şi fişe ale principalelor posturi de execuţie.
ART. 11
Institutele de teorie politicã pot încheia, în limitele fondurilor de care dispun, contracte de colaborare pentru realizarea unor lucrãri sau proiecte concrete din planul lor de activitate.
ART. 12
(1) Anual, institutele de teorie politicã întocmesc şi aprobã, conform prevederilor statutare, un buget propriu.
(2) La sfârşitul fiecãrui exerciţiu bugetar institutele de teorie politicã au obligaţia de a solicita unei instituţii independente de specialitate realizarea unei verificãri asupra modului în care a fost asiguratã gestiunea bugetarã. Raportul rezultat din aceastã verificare se transmite spre aprobare conducerii institutului şi spre informare partidului care a înfiinţat institutul şi Curţii de Conturi.
ART. 13
Finanţarea institutelor de teorie politicã înfiinţate potrivit prezentei legi se asigurã prin:
a) transferuri din bugetele partidelor sau formaţiunilor politice care le-au înfiinţat;
b) sponsorizãri şi donaţii obţinute de la agenţi economici sau orice alte persoane care, în condiţiile legii, pot face acest lucru;
c) fonduri aferente gestionãrii unor programe interne sau internaţionale destinate promovãrii valorilor culturii şi civilizaţiei europene, ale democraţiei pluraliste, statului de drept şi drepturilor omului;
d) fonduri asigurate prin programele de asistenţã nerambursabilã provenite din ţarã sau strãinãtate;
e) venituri proprii realizate prin preluarea şi executarea unor proiecte sau servicii de profil, pe bazã de contracte încheiate cu beneficiari din ţarã şi din strãinãtate; aceste venituri sunt scutite de orice taxe sau impozite;
f) alte surse, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 14
Statul sprijinã institutele de teorie politicã în condiţiile legii privind asociaţiile şi fundaţiile. Metodologia privind acordarea acestui sprijin va fi stabilitã prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NĂSTASE

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 9 iunie 2005.
Nr. 179.

--------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016