Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 178 din 17 mai 2004  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 178 din 17 mai 2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 489 din 1 iunie 2004
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 25 februarie 2002, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (2) al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Fondul se constituie ca persoanã juridicã de drept public. Organizarea şi funcţionarea acestuia se stabilesc prin statut propriu aprobat de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României, la propunerea Consiliului de administraţie al Fondului, cu avizul consultativ al Asociaţiei Române a Bãncilor."
2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Scopul Fondului este:
a) garantarea depozitelor constituite la instituţiile de credit autorizate în condiţiile legii şi efectuarea plãţilor sub forma compensaţiilor cãtre persoane fizice, persoane juridice ori entitãţi fãrã personalitate juridicã, potrivit condiţiilor şi limitelor stabilite în prezenta ordonanţã;
b) desfãşurarea activitãţii, în cazul desemnãrii sale ca administrator special ori ca lichidator al instituţiilor de credit; modul de desemnare şi activitatea Fondului în astfel de calitãţi sunt cele stabilite de lege.
(2) În înţelesul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) depozit - orice sold creditor, inclusiv dobânda datoratã, aflate într-un cont bancar de orice tip, inclusiv cont comun, ori din situaţii tranzitorii provenind din operaţiuni bancare şi pe care o instituţie de credit îl datoreazã titularului de cont, în conformitate cu condiţiile legale şi contractuale aplicabile, precum şi orice datorie a instituţiei de credit evidenţiatã printr-un certificat emis de aceasta, cu excepţia obligaţiunilor cumpãrate de organismele de plasament colectiv. În scopul calculãrii soldului creditor, se aplicã regulile şi reglementãrile privind compensarea conform condiţiilor legale şi contractuale aplicabile unui depozit;
b) depozit garantat - depozitul a cãrui restituire este garantatã pânã la concurenţa plafonului de garantare;
c) depozit negarantat - depozitul a cãrui restituire nu este garantatã de Fond - depozit exclus - şi care se recupereazã din averea instituţiei de credit declarate în stare de faliment în procesul lichidãrii, în conformitate cu dispoziţiile legale;
d) depozit indisponibil - depozitul datorat şi plãtibil, care nu a fost onorat de o instituţie de credit pânã la data deschiderii procedurii falimentului instituţiei de credit;
e) data indisponibilizãrii depozitelor - data deschiderii procedurii falimentului instituţiei de credit debitoare;
f) compensaţie - suma depozitului garantat care, în cazul indisponibilitãţii sale, se plãteşte de cãtre Fond deponentului garantat, pânã la concurenţa obligaţiei totale a unei instituţii de credit faţã de deponentul garantat, dar nu mai mult de limita maximã a plafonului de garantare, indiferent de moneda, numãrul sau mãrimea depozitelor garantate, deschise la o instituţie de credit;
g) deponent garantat - titularul depozitului garantat;
h) plafon de garantare - nivelul maxim al garantãrii per deponent, stabilit conform legii;
i) baza de calcul a contribuţiei - soldul total în lei, reprezentând depozitele garantate, în lei şi în valutã convertibilã, aflate în evidenţa bãncilor, persoane juridice române, a sucursalelor din România ale bãncilor, persoane juridice strãine, a reţelelor organizaţiilor cooperatiste de credit, respectiv a caselor centrale ale cooperativelor de credit şi ale cooperativelor de credit afiliate acestora, a altor instituţii de credit.
Soldul total în lei este stabilit pentru data de 31 decembrie a fiecãrui an. Echivalentul în lei al depozitelor în valutã se calculeazã prin utilizarea cursurilor de schimb valutar pentru valutele respective, cursuri comunicate de Banca Naţionalã a României pentru aceastã datã;
j) contribuţie - suma nerambursabilã datoratã Fondului, conform legii, de cãtre instituţiile de credit autorizate sã atragã depozite, care se calculeazã prin aplicarea unei cote procentuale asupra bazei de calcul definite la lit. i), stabilitã pentru anul precedent plãţii contribuţiei;
k) cont comun - contul deschis în numele a douã sau mai multor persoane ori contul asupra cãruia douã sau mai multe persoane au drept de operare, drept ce poate fi exercitat sub semnãtura a cel puţin uneia dintre aceste persoane;
l) instituţia de credit, sucursala, statul membru au înţelesul prevãzut de <>Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Toate instituţiile de credit autorizate de cãtre autoritatea competentã românã sã primeascã depozite de la public, inclusiv sucursalele acestora cu sediul în strãinãtate, sunt obligate sã participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului, în conformitate cu prevederile art. 7. Excepţie fac instituţiile de credit pentru care existã garanţia statului pentru depozitele atrase.
(2) Sucursalele din România ale instituţiilor de credit având sediul în state membre ale Uniunii Europene vor înceta sã participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului, începând cu data aderãrii României la Uniunea Europeanã. Participarea poate continua, la cerere, numai în cazul în care respectiva sucursalã participã la o schemã de garantare în ţara de origine, membrã a Uniunii Europene, care asigurã un nivel de garantare inferior celui prevãzut de prezenta ordonanţã; participarea va fi numai pentru diferenţa de garanţie pentru cele douã niveluri.
(3) Sucursalele din strãinãtate ale instituţiilor de credit cu sediul în România, începând cu data aderãrii României la Uniunea Europeanã, pot participa, la cerere, pentru diferenţa de garanţie, la schema de garantare a depozitelor din statul unde îşi desfãşoarã activitatea, în cazul în care Fondul asigurã un nivel de garantare inferior celui din statul în care opereazã sucursala."
4. Alineatul (2) al articolului 4 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Lista depozitelor negarantate este prevãzutã în anexa care face parte integrantã din legea de aprobare a prezentei ordonanţe."
5. Dupã alineatul (2) al articolului 4 se introduc alineatele (3)-(6) cu urmãtorul cuprins:
"(3) La deschiderea conturilor, titularii de conturi vor declara, pe propria rãspundere, încadrarea sau nu în categoria de clienţi ale cãror depozite sunt garantate sau nu, conform legii.
(4) Titularii de conturi care au conturi deschise în evidenţa instituţiilor de credit, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, vor depune la ghişeul instituţiei de credit unde au deschis contul declaraţia pe propria rãspundere prevãzutã la alin. (3).
(5) Titularii de conturi care au conturi deschise în evidenţa instituţiilor de credit şi la care, ulterior depunerii declaraţiei pe propria rãspundere, au apãrut modificãri ce au condus la schimbarea încadrãrii iniţiale, au obligaţia ca, în termen de 30 de zile de la modificare, sã prezinte instituţiei de credit o nouã declaraţie în care sã menţioneze noua încadrare.
(6) Instituţiile de credit vor lua mãsurile necesare pentru ţinerea evidenţei declaraţiilor şi încadrarea în termenele prevãzute pentru depunerea acestora."
6. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 5 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) În cazul în care pentru o instituţie de credit s-a deschis procedura falimentului, Fondul plãteşte depozitele garantate în moneda naţionalã - leu, sub forma compensaţiilor, în limita plafonului de garantare, cãtre deponenţii garantaţi, indiferent de moneda de constituire a depozitului ori de numãrul depozitelor. Începând cu data de 1 iulie 2004, deponenţii garantaţi sunt atât persoanele fizice, cât şi persoanele juridice, inclusiv entitãţile fãrã personalitate juridicã, altele decât titularii depozitelor menţionaţi în anexa la legea de modificare şi completare a prezentei ordonanţe. Plafonul per deponent garantat se stabileşte dupã cum urmeazã:
a) începând cu data intrãrii în vigoare a legii de modificare şi completare a prezentei ordonanţe, echivalentul în lei a 6.000 euro;
b) începând cu 1 ianuarie 2005, echivalentul în lei a 10.000 euro;
c) începând cu 1 ianuarie 2006, echivalentul în lei a 15.000 euro;
d) începând cu 1 ianuarie 2007, echivalentul în lei a 20.000 euro.
(2) Echivalentul în lei al plafonului de garantare şi al depozitelor în valutã se calculeazã la data indisponibilizãrii depozitelor, respectiv la data deschiderii procedurii falimentului, prin utilizarea cursurilor de schimb valutar pentru valutele respective, cursuri comunicate de Banca Naţionalã a României pentru aceastã datã."
7. Alineatele (4) şi (5) ale articolului 6 vor avea urmãtorul cuprins:
"(4) În cazul unui cont comun, în situaţia în care existã mai mulţi deponenţi, cota-parte a fiecãrui deponent va fi luatã în considerare pentru determinarea limitelor prevãzute la alin. (1), art. 5 alin. (1) şi (2), şi art. 18 alin. (1). În absenţa unei prevederi contrare, soldul contului comun va fi divizat în pãrţi egale între deponenţi. Pentru calcularea limitelor menţionate, depozitele contului comun vor fi tratate ca şi când ar fi fost plasate de un singur deponent.
(5) Dacã deponentul nu este îndreptãţit la sumele aflate într-un cont, persoana care este îndreptãţitã este acoperitã de garanţie, cu condiţia ca aceastã persoanã sã fi fost identificatã sau sã fie identificabilã înaintea datei indisponibilizãrii depozitelor. Dacã existã mai multe persoane care sunt îndreptãţite, cota-parte a fiecãreia, conform mecanismelor prin care sunt administrate sumele, este luatã în considerare la stabilirea limitelor prevãzute la alin. (4). Aceastã prevedere nu se aplicã societãţilor de investiţii colective."
8. Alineatul (1) al articolului 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Fondul are urmãtoarele resurse financiare:
a) contribuţiile iniţiale, anuale, inclusiv contribuţiile majorate şi speciale ale instituţiilor de credit;
b) încasãrile din recuperarea creanţelor Fondului, provenite din plata de compensaţii la depozitele garantate, ca urmare a subrogãrii în drepturile deponenţilor garantaţi sau ca urmare a recuperãrilor din plãţile efectuate în calitate de administrator special sau în cadrul activitãţii de lichidare, în cazul în care Fondul a fost desemnat în aceste calitãţi;
c) împrumuturi:
1. de la instituţii de credit, de la societãţi financiare şi de la alte instituţii, cu excepţia Bãncii Naţionale a României;
2. împrumuturi obligatare, prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului;
d) alte resurse - donaţii, sponsorizãri, asistenţã financiarã;
e) venituri din investirea resurselor financiare disponibile;
f) alte venituri, stabilite conform legii."
9. Alineatele (1)-(3) ale articolului 8 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Instituţiile de credit plãtesc Fondului contribuţiile prevãzute la art. 7 alin. (1) în moneda naţionalã - leu.
(2) Plata contribuţiilor iniţiale anuale, a contribuţiilor anuale majorate şi a celor speciale ale instituţiilor de credit se efectueazã prin creditarea conturilor curente ale Fondului. Cuantumul contribuţiei iniţiale ce trebuie plãtitã de cãtre instituţiile de credit se stabileşte dupã cum urmeazã:
a) bãncile, persoane juridice române, plãtesc o contribuţie iniţialã echivalentã cu 1% din capitalul social subscris şi vãrsat, prevãzut în actul constitutiv;
b) sucursalele bãncilor, persoane juridice strãine, autorizate sã funcţioneze în România, plãtesc o contribuţie iniţialã echivalentã cu 1% din capitalul de dotare prevãzut în documentele de autorizare;
c) casele centrale ale cooperativelor de credit plãtesc o contribuţie iniţialã de 1% din capitalul agregat vãrsat al reţelei;
d) celelalte instituţii de credit plãtesc o contribuţie iniţialã echivalentã cu 1% din capitalul social subscris şi vãrsat, prevãzut în actul constitutiv.
(3) Contribuţia iniţialã se plãteşte în termen de 30 de zile calendaristice de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare emise de Banca Naţionalã a României."
10. Alineatele (1), (2), (3), (5) şi (6) ale articolului 9 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Fiecare instituţie de credit, cu excepţiile prevãzute la art. 3, va plãti Fondului o contribuţie anualã reprezentând urmãtoarele cote din baza de calcul a contribuţiei stabilite pentru anul precedent anului de platã, dupã cum urmeazã:
a) 0,5% în anul 2005;
b) 0,4% în anul 2006;
c) 0,3% începând cu anul 2007.
(2) Contribuţia anualã a fiecãrei instituţii de credit se stabileşte pe baza declaraţiilor transmise de cãtre aceasta Fondului, prin intermediul unui formular, ale cãrui format şi datã de raportare se vor stabili de cãtre Fond.
(3) Contribuaţia anualã pe care trebuie sã o plãteascã o instituţie de credit nou-autorizatã în cursul anului de raportare se va calcula prin înmulţirea cotei de 1/365 din contribuţia determinatã conform prevederilor alin. (1) cu numãrul de zile ce au trecut de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare de la Banca Naţionalã a României pânã la sfârşitul anului. În cazul în care o instituţie de credit este declaratã în stare de faliment, contribuţia anualã care trebuie plãtitã se calculeazã prin înmulţirea cotei de 1/365 din contribuţia determinatã conform prevederilor alin. (1) cu numãrul de zile de la începutul anului pânã la data deschiderii procedurii falimentului; în aceastã situaţie, dacã nu s-a plãtit, contribuţia anualã se recupereazã de cãtre Fond în condiţiile art. 8 alin. (4) ori din averea instituţiei de credit aflate în faliment, atunci când nu s-a putut recupera în condiţiile art. 8 alin. (4).
...................................................................
(5) Fondul este autorizat sã majoreze contribuţia anualã ce trebuie plãtitã de o instituţie de credit pânã la urmãtoarele niveluri din baza de calcul a contribuţiei stabilite pentru anul precedent anului de platã dacã, potrivit reglementãrilor emise de Fond şi reglementãrilor prudenţiale stabilite de Banca Naţionalã a României, rezultã cã aceasta s-a angajat în politici riscante şi nesãnãtoase:
a) 1,0% în anul 2005;
b) 0,8% în anul 2006;
c) 0,6% începând cu anul 2007.
(6) În cazul în care Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României va decide majorarea contribuţiei anuale în condiţiile prevãzute la alin. (5), instituţia de credit respectivã va fi înştiinţatã despre decizia sa cu cel puţin o lunã înainte de expirarea anului de raportare."
11. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 10 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) În cazul în care, la solicitarea Fondului, Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României apreciazã cã resursele Fondului sunt insuficiente pentru onorarea obligaţiilor de platã, acesta poate stabili plata unei contribuţii speciale de cãtre fiecare instituţie de credit, egalã cu pânã la nivelul contribuţiei anuale aferente exerciţiului financiar respectiv. În condiţiile în care plata contribuţiei speciale nu se va efectua la termen, se vor aplica prevederile art. 8 alin. (4).
(2) Cuantumul efectiv al contribuţiei speciale, precum şi termenul de platã a acesteia se stabilesc de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României."
12. Articolul 11 se abrogã.
13. Alineatul (1) al articolului 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) În situaţia în care Fondul a acumulat un nivel de resurse care depãşeşte 10% din totalul depozitelor garantate aflate în sistemul bancar la acea datã, Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României poate decide suspendarea plãţii contribuţiilor anuale."
14. Alineatul (1) al articolului 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Fondul poate contracta împrumuturile prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. c) numai dacã resursele sale nu sunt suficiente pentru acoperirea obligaţiilor de platã."
15. Alineatele (2) şi (4) ale articolului 14 se abrogã.
16. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Fondul poate sã deschidã conturi, dupã caz, la instituţii de credit şi instituţii financiare din ţarã şi din strãinãtate.
(2) Resursele financiare disponibile, prevãzute la art. 7 alin. (1), pot fi investite de Fond în:
a) titluri de stat, titluri garantate de stat şi titluri de valoare emise de Banca Naţionalã a României;
b) depozite la termen la instituţii de credit, depozite ce nu pot depãşi 25% din volumul resurselor disponibile. Selectarea instituţiilor de credit pentru depozitele la termen se va face urmãrindu-se minimizarea riscului plasamentelor respective potrivit normelor stabilite de Banca Naţionalã a României. Expunerea Fondului pentru fiecare instituţie de credit nu poate depãşi 10% din volumul resurselor disponibile;
c) titluri de stat emise de statele membre ale Uniunii Europene, titluri emise de bãncile centrale ale acestora şi titluri emise de Trezoreria Statelor Unite ale Americii, investiţii care pot fi efectuate începând cu data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
(3) Profitul Fondului, obţinut ca diferenţã între veniturile prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. e) şi cheltuielile acestuia, este neimpozabil şi este repartizat pentru constituirea unui fond anual de participare la profit, în limita unei cote de pânã la 1% din profit, cu aprobarea Consiliului de administraţie al Fondului, iar diferenţa va fi utilizatã în totalitate pentru reîntregirea resurselor Fondului destinate plãţii depozitelor garantate."
17. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Fondul va efectua plata compensaţiilor pentru depozitele garantate, atunci când acestea devin indisponibile.
(2) Depozitele sunt considerate indisponibile de la data deschiderii procedurii falimentului instituţiei de credit.
(3) Desemnarea instituţiilor de credit, potrivit criteriilor stabilite de Consiliul de administraţie al Fondului, se va face, în termen de pânã la 10 zile de la data deschiderii procedurii, prin licitaţie publicã."
18. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) În termen de 30 de zile de la data desemnãrii de cãtre instanţã a lichidatorului, altul decât Fondul, acesta transmite Fondului lista cuprinzând persoanele fizice şi persoanele juridice, conform legii, care au constituit depozite garantate, suma totalã a depozitelor garantate ale fiecãrui deponent şi a obligaţiilor acestuia faţã de instituţia de credit, în conformitate cu necesitãţile şi solicitãrile Fondului. Termenul de 30 de zile pentru întocmirea listei este valabil şi pentru Fond, în situaţia în care acesta a fost desemnat lichidator.
(2) Fondul este obligat sã publice la sediul tuturor unitãţilor teritoriale ale instituţiilor de credit pentru care s-a deschis procedura falimentului, pe site-ul Fondului şi în cel puţin douã ziare de circulaţie naţionalã atât informaţii privind indisponibilitatea depozitelor, cât şi informaţii privind plata compensaţiilor, perioada în cursul cãreia va avea loc plata compensaţiilor, instituţiile de credit, inclusiv unitãţile teritoriale ale acestora, care vor fi mandatate sã efectueze plata. De asemenea, vor fi fãcute publice, respectiv vor fi comunicate deponenţilor, la cerere, informaţii despre documentele şi condiţiile ce trebuie îndeplinite, precum şi formalitãţile de urmat pentru obţinerea compensaţiei."
19. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Pe baza datelor din lista întocmitã conform prevederilor art. 17 alin. (1) Fondul stabileşte pentru fiecare deponent compensaţia, respectiv lista de platã a compensaţiilor, ce va fi transmisã instituţiei/instituţiilor de credit mandatate sã efectueze plãţile cãtre deponenţii garantaţi. Plata compensaţiilor cãtre deponenţii garantaţi se va efectua în termen de cel mult douã luni de la data primirii de la lichidator a listei prevãzute la art. 17 alin. (1), dar nu mai mult de 3 luni de la data indisponibilizãrii depozitelor. Compensaţiile plãtite sunt exceptate de orice plãţi, precum comisioane, taxe ori impozite.
(2) În situaţii excepţionale şi în cazuri speciale Fondul poate solicita Bãncii Naţionale a României o prelungire a termenului de platã. Nici o astfel de prelungire nu poate depãşi 3 luni. Banca Naţionalã a României poate, la cererea Fondului, sã acorde cel mult douã prelungiri.
(3) Prelungirile de termene de platã prevãzute la alin. (2) nu vor putea fi invocate de Fond pentru a refuza beneficiul garanţiei unui deponent care nu a fost în mãsurã sã îşi valorifice dreptul sãu la plata unei compensaţii în termenele de mai sus. Fondul va putea plãti compensaţiile şi dupã expirarea termenelor de mai sus, dar nu mai târziu de 3 ani de la începerea plãţii compensaţiilor.
(4) Dacã un deponent sau orice persoanã îndreptãţitã ori interesatã de suma aflatã într-un cont se aflã în cercetare penalã în legãturã cu o infracţiune decurgând din sau având legãturã cu spãlarea banilor, Fondul poate suspenda orice platã, la solicitarea organelor abilitate legal, pânã la pronunţarea unei hotãrâri judecãtoreşti definitive."
20. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Fondul se subrogã în drepturile deponenţilor pentru o sumã egalã cu suma garantatã. În acest scop Fondul înregistreazã, potrivit <>art. 88 alin. (2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului, republicatã, în registrul grefei tribunalului, suma depozitelor pe care urmeazã a le plãti deponenţilor, rezultatã din situaţia întocmitã de lichidatorul bãncii, conform art. 17 alin. (1)."
21. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Fondul va furniza deponenţilor, prin cel puţin douã ziare de circulaţie naţionalã şi pe site-ul Fondului, informaţii referitoare la:
a) încheierea perioadei de platã prin unitãţile instituţiilor de credit mandatate;
b) posibilitatea obţinerii direct de la Fond a compensaţiilor neachitate, precum şi modalitãţile de platã;
c) termenul-limitã de obţinere a compensaţiilor;
d) documentele, condiţiile şi formalitãţile necesare pentru obţinerea compensaţiei."
22. Dupã articolul 24 se introduce articolul 24^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 24^1. - (1) Pentru realizarea obiectivelor procedurii de lichidare, Fondul poate angaja prin contract persoane fizice, firme sau instituţii specializate în activitatea de lichidare ori consultanţã în acest domeniu. Desemnarea instituţiei sau firmei se va face prin licitaţie publicã.
(2) În cazul persoanelor fizice, plata contravalorii prestaţiilor se va stabili prin negociere, sub forma unei sume forfetare ori a unor procente din valoarea recuperatã, procente ce pot fi diferenţiate în funcţie de condiţiile stabilite de Fond pentru prestaţiile respective."
23. Titlul capitolului VII va avea urmãtorul cuprins:
"Conducerea şi administrarea Fondului"
24. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Fondul este administrat de un consiliu de administraţie format din 7 membri.
(2) Consiliul de administraţie este compus din:
a) 3 membri numiţi de Banca Naţionalã a României, dintre care unul va fi numit preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului;
b) 2 membri numiţi de Asociaţia Românã a Bãncilor;
c) un membru numit de Ministerul Finanţelor Publice;
d) un membru numit de Ministerul Justiţiei.
(3) Membrii Consiliului de administraţie al Fondului sunt numiţi pentru un mandat de 3 ani, care poate fi reînnoit.
(4) Membrii consiliului de administraţie ale cãror mandate au expirat vor rãmâne în funcţie pânã la numirea succesorilor lor.
(5) Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului poate fi înlocuit, în caz de absenţã sau de imposibilitate temporarã de a participa, de un membru al consiliului de administraţie numit de el sau, în absenţa acestei numiri, de cel mai în vârstã membru al consiliului de administraţie.
(6) În caz de incompatibilitate sau imposibilitate definitivã de exercitare a mandatului de cãtre unul dintre membrii Consiliului de administraţie al Fondului, numirea înlocuitorului se face în condiţiile alin. (2) pentru durata rãmasã a mandatului. Se considerã imposibilitate definitivã de exercitare a mandatului orice împrejurare care creeazã o indisponibilitate cu o duratã de 90 de zile consecutive.
(7) Membrii Consiliului de administraţie al Fondului primesc o indemnizaţie în limita a 20% din salariul directorului general executiv al Fondului."
25. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Membrii Consiliului de administraţie al Fondului trebuie sã fie rezidenţi în România, licenţiaţi în domeniul economic sau juridic, cu o bunã reputaţie şi onorabilitate şi cu experienţã profesionalã de minimum 5 ani în domeniul financiar-bancar, sã nu li se fi retras în ultimii 5 ani aprobarea de conducãtori, în cazul celor care au fost numiţi anterior conducãtori de instituţii financiare."
26. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Calitatea de membru al Consiliului de administraţie al Fondului înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la încheierea mandatului;
b) prin demisie;
c) în caz de incompabilitate;
d) prin înlocuire, conform art. 26 alin. (6);
e) în cazurile prevãzute la art. 28 alin. (1);
f) prin revocare.
(2) Revocarea din funcţie a oricãrui membru al Consiliului de administraţie al Fondului se face în aceleaşi condiţii ca şi la numirea acestora, caz în care conducãtorul instituţiei al cãrei reprezentant a fost revocat va face o nouã propunere în termen de 10 zile."
27. Alineatul (9) al articolului 30 va avea urmãtorul cuprins:
"(9) Procesul-verbal al şedinţei, care conţine ordinea deliberãrilor, deciziile luate, numãrul de voturi întrunite şi opiniile separate, dacã este cazul, se semneazã de cãtre toţi membrii prezenţi la şedinţã."
28. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - Atribuţiile Consiliului de administraţie al Fondului sunt urmãtoarele:
a) analizeazã, avizeazã şi propune Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României spre aprobare:
1. statutul Fondului şi reglementãrile elaborate de Fond în aplicarea legii;
2. structura organizatoricã şi de personal, precum şi politica salarialã;
3. bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului;
4. majorarea contribuţiilor, în conformitate cu art. 9 alin. (5);
5. suspendarea şi reluarea contribuţiilor, în conformitate cu art. 12;
6. stabilirea contribuţiilor speciale, nivelul acestora şi termenul de platã, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1) şi (2);
7. propunerile cu privire la efectuarea împrumuturilor, inclusiv prin emiterea de titluri de valoare, de cãtre Fond;
8. raportul anual de activitate şi situaţiile financiare anuale;
b) analizeazã şi aprobã:
1. numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general şi a adjuncţilor acestuia;
2. modalitãţile, plafoanele maxime, termenele şi condiţiile de plasare, în scopul fructificãrii resurselor financiare disponibile ale Fondului, precum şi rapoartele referitoare la operaţiunile de investire a resurselor financiare ale acestuia;
3. desemnarea Fondului ca administrator special ori ca lichidator la instituţiile de credit;
4. contractarea, cu persoane fizice şi juridice, române sau strãine, de servicii privind activitatea de lichidare, servicii de asistenţã şi consultanţã de specialitate, pe bazã de licitaţie publicã;
5. cererile de ofertã şi ofertele instituţiilor de credit, în cazul tranzacţiilor privind achiziţionarea de active şi asumarea de pasive, conform reglementãrilor legale privind procedura falimentului instituţiilor de credit;
6. rapoartele întocmite de Fond, în calitate de lichidator sau de administrator special, conform prevederilor legale;
7. raportul cu privire la selectarea auditorilor financiari pe bazã de licitaţie;
8. sistemul de control intern, inclusiv auditul intern;
9. implicaţiile asupra Fondului ale hotãrârii judecãtoreşti privind începerea procedurii falimentului şi stabilirea mãsurilor de luat, pe baza propunerilor directorului general, cu privire la modalitãţile de lichidare a instituţiilor de credit declarate în stare de faliment, respectiv cu privire la plata compensaţiilor cãtre deponenţi;
10. solicitãrile Fondului cu privire la primirea de la Banca Naţionalã a României şi de la instituţiile de credit participante a documentelor şi informaţiilor necesare funcţionãrii în bune condiţii a acestuia;
11. exercitã orice alte sarcini prevãzute de lege sau date de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României."
29. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului are urmãtoarele atribuţii:
a) stabileşte ordinea de zi şi convoacã consiliul de administraţie în conformitate cu prevederile legii;
b) conduce lucrãrile şedinţelor Consiliului de administraţie al Fondului;
c) solicitã directorului general sau, în lipsa acestuia, înlocuitorilor sãi, prezentarea materialelor ce constituie obiectul ordinii de zi;
d) numeşte un membru al Consiliului de administraţie al Fondului, care îl înlocuieşte în cazul imposibilitãţii temporare de participare;
e) face propuneri de numire în funcţie pentru directorul general şi adjuncţii acestuia;
f) semneazã contractele de muncã cu membrii conducerii executive şi le stabileşte salariile de încadrare, precum şi indemnizaţiile respective;
g) acordã prime şi alte stimulente conducerii executive şi aprobã propunerile de premiere a personalului, prezentate de directorul general;
h) asigurã prezentarea la Consiliul de administraţie al Fondului a bugetului de venituri şi cheltuieli, situaţiilor financiare anuale, raportului anual de activitate, precum şi a propunerii privind alocarea profitului Fondului;
i) controleazã activitatea directorului general;
j) asigurã ducerea la îndeplinire a hotãrârilor Consiliului de administraţie al Fondului şi informarea în plen asupra modului de realizare a acestora;
k) exercitã orice alte sarcini în aplicarea prevederilor legale sau date de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României ori Consiliul de administraţie al Fondului.
(2) Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului împreunã cu directorul general înainteazã şi prezintã, dupã caz, Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României materialele prevãzute la art. 31 lit. a). Propune spre aprobare Consiliului de administraţie al Fondului mãsurile ce se impun pentru ducerea la îndeplinire a sarcinilor trasate de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României."
30. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - Directorul general al Fondului conduce operativ activitatea curentã a acestuia, asigurã îndeplinirea hotãrârilor Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României şi Consiliului de administraţie al Fondului şi informeazã asupra modului de realizare a acestora. Directorul general al Fondului are urmãtoarele atribuţii:
a) reprezintã Fondul în raporturile cu Banca Naţionalã a României, instituţiile de credit, ministerele şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, autoritãţile administraţiei publice locale, alte persoane fizice şi juridice, române sau strãine, precum şi în faţa instanţelor judecãtoreşti şi arbitrale;
b) propune Consiliului de administraţie al Fondului, spre avizare, respectiv spre aprobare, documentele prevãzute la art. 31 lit. a) şi b);
c) asigurã publicarea listei instituţiilor de credit ai cãror clienţi beneficiazã de garantarea rambursãrii depozitelor şi a modificãrilor ulterioare ale acesteia;
d) asigurã îndeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea plãţilor prevãzute de lege, în cazul indisponibilizãrii depozitelor;
e) supravegheazã procesele de administrare specialã, de lichidare şi de platã a compensaţiilor deponenţilor garantaţi şi dispune asupra mãsurilor de luat;
f) încheie, modificã şi desface contractele individuale de muncã ale salariaţilor Fondului;
g) angajeazã cheltuielile legate de funcţionarea Fondului;
h) asigurã organizarea şi exercitarea controlului intern şi auditului intern, în conformitate cu normele emise de Fond;
i) încheie contracte de servicii privind activitatea de lichidare, servicii de asistenţã şi de consultanţã de specialitate cu persoane fizice şi juridice române şi strãine;
j) îndeplineşte orice altã atribuţie datã în aplicarea prevederilor legale ori datã în sarcina sa de Consiliul de administraţie al Fondului."
31. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Fondul are obligaţia organizãrii şi conducerii contabilitãţii, potrivit prevederilor <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, şi ale reglementãrilor proprii în domeniu avizate de Banca Naţionalã a României şi de Ministerul Finanţelor Publice."
32. Dupã articolul 34 se introduce articolul 34^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 34^1. - În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Fondul trebuie sã dispunã de mecanisme adecvate de control intern şi audit intern, care se vor stabili prin norme proprii, în concordanţã cu reglementãrile legale."
33. Articolul 35 se abrogã.
34. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - (1) În scopul auditãrii situaţiilor financiare, Fondul va încheia contract cu un auditor financiar, persoanã juridicã autorizatã de Camera Auditorilor Financiari din România, potrivit legii.
(2) Raportul auditorului financiar, împreunã cu opinia sa, va fi prezentat Consiliului de administraţie al Fondului, respectiv Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României."
35. Articolul 37 se abrogã.
36. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - Exerciţiul financiar al Fondului începe la data de 1 ianuarie şi se terminã la data de 31 decembrie ale fiecãrui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii Fondului."
37. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - (1) Situaţiile financiare anuale se aprobã de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României, la propunerea Consiliului de administraţie al Fondului.
(2) Raportul anual de activitate, împreunã cu situaţiile financiare anuale, aprobate de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României, precum şi raportul auditorului financiar se vor da publicitãţii potrivit legii."
38. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) La cererea Consiliului de administraţie al Fondului, Banca Naţionalã a României va comunica orice informaţii disponibile pe care le apreciazã ca necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor Fondului.
(2) La cererea Consiliului de administraţie al Fondului, instituţiile de credit vor comunica orice informaţii necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor Fondului şi care nu sunt disponibile la Banca Naţionalã a României.
(3) Informaţiile obţinute vor fi utilizate de cãtre Fond, exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor sale."
39. Alineatul (1) al articolului 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, Fondul va putea sã încheie contracte cu auditori financiari, persoane juridice, membre ale Camerei Auditorilor Financiari din România, pentru examinarea evidenţelor contabile ale unei instituţii de credit. Necesitatea examinãrii şi desemnãrii auditorilor vor fi supuse aprobãrii Bãncii Naţionale a României."
40. Articolul 42 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - Membrii Consiliului de administraţie al Fondului, salariaţii Fondului, precum şi celelalte persoane angajate de cãtre Fond au obligaţia de a nu dezvãlui secretul profesional asupra informaţiilor obţinute în cursul activitãţii lor, decât în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
41. Alineatul (1) al articolului 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) Instituţiile de credit sunt obligate sã comunice deponenţilor toate informaţiile referitoare la schema de garantare de care aceştia au nevoie, în special cele privind tipurile de depozite garantate, respectiv tipurile de depozite excluse de la plata compensaţiilor - depozite negarantate -, nivelul plafonului de garantare, modul de calcul al compensaţiei, documentele, condiţiile şi formalitãţile ce trebuie îndeplinite pentru a beneficia de compensaţiile plãtite de cãtre Fond, intervalul de timp în care pot fi plãtite compensaţiile pentru depozitele garantate."
42. Articolul 45 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 45. - (1) Dacã o instituţie de credit nu se conformeazã obligaţiilor care îi revin în calitate de participant la Fond, acesta va notifica Bãncii Naţionale a României, în vederea luãrii tuturor mãsurilor necesare, inclusiv limitarea dreptului instituţiei de credit de a atrage depozite de la public şi retragerea autorizaţiei de funcţionare.
(2) Depozitele constituite la instituţia de credit respectivã înaintea luãrii mãsurilor prevãzute la alin. (1) rãmân garantate de cãtre Fond pânã la data la care acestea devin indisponibile."
43. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - Instituţia de credit cãreia i s-au aplicat sancţiunile prevãzute la art. 45 alin. (1) va fi obligatã în continuare sã îşi plãteascã obligaţiile corespunzãtoare pentru exerciţiul financiar în cursul cãruia i s-au aplicat aceste sancţiuni."
44. Dupã articolul 46 se introduce articolul 46^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 46^1. - Fondul şi Banca Naţionalã a României, dupã caz, sunt împuternicite sã emitã reglementãrile necesare pentru a pune în aplicare şi a impune respectarea prevederilor legislaţiei referitoare la activitatea Fondului. Reglementãrile elaborate de Fond pot fi sub formã de regulamente, norme, ordine, circulare şi comunicate şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Reglementãrile sub formã de regulamente şi norme se aprobã de Banca Naţionalã a României."
45. Articolele 47 şi 49 se abrogã.
46. Articolul 50 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 50. - Prima întrunire a Consiliului de administraţie al Fondului se va ţine în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de modificare şi completare a prezentei ordonanţe."
47. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - Fondul va elabora statutul sãu şi reglementãri în aplicarea prevederilor legii de modificare şi completare a prezentei ordonanţe, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a acesteia."
48. Articolul 52 se abrogã.
ART. II
Sintagmele societate bancarã/bancã şi derivatele acestora din textul <>Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 , republicatã, vor fi înlocuite cu sintagma instituţie de credit.
ART. III
(1) Prezenta lege intrã în vigoare la data de 1 iulie 2004.
(2) <>Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, inclusiv cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 22 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ

Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 27 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VIOREL HREBENCIUC

Bucureşti, 17 mai 2004.
Nr. 178.

ANEXĂ

LISTA DEPOZITELOR NEGARANTATE

1. Depozite plasate de cãtre persoanele aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit în faliment, respectiv: administratorii, inclusiv conducãtorii, directorii, cenzorii, auditorii independenţi, acţionarii semnificativi, deponenţii cu statut similar în cadrul altor societãţi din acelaşi grup, familiile persoanelor fizice de mai sus - soţii, precum şi rudele şi afinii de gradul întâi, persoanele terţe care acţioneazã în numele deponenţilor menţionaţi, precum şi societãţile din acelaşi grup
2. Depozite ale persoanelor fizice şi juridice, inclusiv entitãţi fãrã personalitate juridicã care au obţinut, pe bazã individualã, rate de dobândã şi concesii financiare care au contribuit la agravarea situaţiei financiare a instituţiei de credit
3. Depozite ale instituţiilor de credit, inclusiv cele provenind din fondurile proprii ale acestora
4. Depozite ale instituţiilor financiare
5. Depozite ale societãţilor de asigurare-reasigurare, inclusiv intermediarii în asigurãri
6. Depozite ale organismelor de plasament colectiv, precum fonduri mutuale, societãţi de investiţii
7. Depozite ale fondurilor de pensii
8. Depozite ale autoritãţilor publice centrale şi locale
9. Depozite ale regiilor autonome, companiilor naţionale, societãţilor naţionale, societãţilor comerciale, altele decât microîntreprinderile, întreprinderile mici şi mijlocii
10. Depozite nenominative
11. Depozite colaterale, reprezentând garanţii constituite pentru operaţiunile care au fost desfãşurate de deponent cu instituţia de credit declaratã în stare de faliment
12. Datorii de naturã obligatarã, precum şi obligaţii care izvorãsc din accepte proprii şi bilete la ordin emise de instituţia de credit
13. Depozite rezultate din tranzacţii pentru care au fost pronunţate hotãrâri judecãtoreşti definitive de condamnare pentru infracţiunea de spãlare de bani.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016