Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 177 din 18 octombrie 2000  pentru modificarea si completarea   Legii protectiei muncii nr. 90/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 177 din 18 octombrie 2000 pentru modificarea si completarea Legii protectiei muncii nr. 90/1996

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 522 din 24 octombrie 2000
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
<>Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din 23 iulie 1996, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În sensul prezentei legi, prin persoane juridice şi fizice se înţelege: agenţii economici din sectorul public, privat şi cooperatist, inclusiv cu capital strãin, care desfãşoarã activitãţi pe teritoriul României; autoritãţile şi instituţiile publice, precum şi agenţii economici romani care efectueazã lucrãri cu personal roman pe teritoriul altor tari în baza unor convenţii internaţionale sau contracte bilaterale; asociaţiile, fundaţiile şi organizaţiile nonprofit, respectiv membrii asociaţiilor familiale constituite cu respectarea prevederilor legale, persoanele fizice autorizate sa desfãşoare activitãţi independente şi persoanele fizice care angajeazã personal prin încheierea unui contract individual de munca sau prin încheierea unei convenţii civile de prestãri de servicii, potrivit legii."
2. La articolul 5, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Activitãţile din economia nationala pentru care se elaboreazã norme specifice de securitate a muncii sunt cuprinse în anexa nr. 2 la prezenta lege."
3. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Desfãşurarea activitãţilor de producţie sau a prestaţiilor de servicii este condiţionatã de obţinerea autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii, emisã de inspectoratele teritoriale de munca, cu excepţia activitãţilor desfãşurate de unitãţile din subordinea organelor şi a serviciilor prevãzute la art. 4 alin. (2).
(2) Persoanele juridice şi persoanele fizice au obligaţia sa confirme anual la inspectoratul teritorial de munca faptul ca se pãstreazã condiţiile iniţiale pentru care s-a eliberat autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii."
4. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Cheltuielile aferente realizãrii mãsurilor de protecţie a muncii vor fi suportate de la capitolul <<Alte cheltuieli de exploatare>> ale persoanelor juridice şi persoanelor fizice, precum şi din sumele prevãzute cu aceasta destinaţie în bugetele instituţiilor publice sau, dupã caz, din fondurile de investiţii."
5. La articolul 12, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Echipamentele tehnice pot fi fabricate, importate, comercializate şi utilizate numai dacã îndeplinesc condiţiile de protecţie a muncii certificate de organisme recunoscute de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale."
6. La articolul 14, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Cheltuielile necesare pentru achiziţionarea echipamentului individual de lucru sunt suportate în proporţie de 50% de la capitolul <<Alte cheltuieli de exploatare>> ale persoanelor juridice sau din sumele prevãzute cu aceasta destinaţie în buget pentru unitãţile finanţate de la bugetul de stat, respectiv din bugetele locale, iar diferenţa se suporta de cãtre beneficiari."
7. La articolul 15, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Importul şi introducerea în fabricaţie a sortimentelor de echipament individual de protecţie şi echipament individual de lucru se pot face numai dupã avizarea prototipurilor de cãtre Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale."
8. La articolul 15, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Sortimentele de echipament individual de protecţie pot fi comercializate şi utilizate numai dupã certificarea calitãţii de protecţie a acestora de cãtre organisme recunoscute de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale."
9. La articolul 20, dupã litera c) se introduc literele c^1) şi c^2) cu urmãtorul cuprins:
"c^1) atesta persoane fizice şi abiliteaza persoane juridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii;
c^2) recunoaşte laboratoare şi organisme, în scopul certificãrii calitãţii de protecţie a muncii a echipamentelor tehnice şi a echipamentelor individuale de protecţie;"
10. La articolul 20, litera n) va avea urmãtorul cuprins:
"n) efectueazã studii, analize, expertize tehnice şi acorda consultaţii şi asistenta tehnica în probleme de protecţie a muncii, pe baza de contracte încheiate cu persoane juridice şi persoane fizice din ţara şi din strãinãtate, plata lucrãrilor fãcându-se pe baza de tarife stabilite prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale, iar sumele rezultate vor fi gestionate în regim extrabugetar şi se vor utiliza pentru acoperirea cheltuielilor curente, de capital şi de personal;"
11. Dupã articolul 20 se introduce articolul 20^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 20^1. - (1) Veniturile gestionate în regim extrabugetar se pãstreazã la trezoreria statului, sunt purtãtoare de dobanda, iar cele rãmase neutilizate la finele anului se reporteazã în anul urmãtor, fiind utilizate cu aceeaşi destinaţie.
(2) Organizarea şi funcţionarea compartimentelor prevãzute la art. 20 lit. n) se stabilesc prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale, cu avizul Ministerului Finanţelor."
12. La articolul 23, litera e) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins:
"e) accidentul cauzat de activitãţi care nu au legatura cu procesul muncii, dacã are loc la sediul persoanei juridice sau la adresa persoanei fizice, în calitate de angajator, ori în alt loc de munca organizat de aceştia, în timpul programului de munca şi nu se datoreazã culpei exclusive a accidentatului."
13. La articolul 25, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Accidentul de munca urmat de incapacitate temporarã de munca ori, dupã caz, urmat de invaliditate sau deces, precum şi accidentul de munca colectiv vor fi comunicate de îndatã de cãtre conducerea persoanei juridice sau, dupã caz, de persoana fizica, în calitate de angajator, inspectoratului teritorial de munca şi, dupã caz, organelor de urmãrire penalã competente, potrivit legii."
14. La articolul 25, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) În cazul prevãzut la alin. (3) organele Ministerului de Interne competente, potrivit legii, vor trimite organelor prevãzute la art. 26, în termen de 5 zile de la data solicitãrii, un exemplar al procesului-verbal de cercetare la fata locului, la cererea acestora."
15. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - Repunerea în funcţiune a instalaţiilor, maşinilor şi utilajelor anterior eliminãrii tuturor deficienţelor pentru care s-a dispus oprirea acestora constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda."
16. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Constituie contravenţii faptele sãvârşite de persoanele juridice şi persoanele fizice, aflate într-una dintre situaţiile prevãzute de prezenta lege, dacã nu au fost comise în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni.
(2) Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 15.000.000 lei la 30.000.000 lei încãlcarea dispoziţiilor art. 18 alin. (1) lit. o).
(3) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei nerespectarea prevederilor art. 9 şi ale art. 18 alin. (1) lit. b), precum şi nerespectarea de cãtre persoana fizica şi juridicã a dispoziţiilor art. 21 lit. a), b) şi e) privind exercitarea atribuţiilor de cãtre inspectorul de munca.
(4) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda de la 3.500.000 lei la 7.000.000 lei urmãtoarele:
a) încãlcarea dispoziţiilor art. 8 alin. (2), ale art. 12 alin. (2)-(4), ale art. 13 alin. (2) şi (3) şi ale art. 18 alin. (1) lit. a) şi m);
b) neluarea mãsurilor prevãzute în norme, care sa previnã prezenta, peste limitele admise în norme, a factorilor nocivi chimici, fizici sau biologici, precum şi suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului uman, în procesul de munca;
c) darea în exploatare sau repunerea în funcţiune, parţialã sau totalã, a construcţiilor, echipamentelor tehnice noi sau reparate, precum şi aplicarea unor procese tehnologice care nu corespund normelor de protecţie a muncii;
d) neintocmirea sau nerespectarea documentaţiilor tehnice pentru executarea lucrãrilor care necesita mãsuri speciale de siguranta;
e) neluarea mãsurilor pentru prevenirea şi lichidarea avariilor;
f) folosirea surselor de foc deschis şi fumatul în locurile în care acestea sunt interzise prin norme;
g) neluarea mãsurilor de protecţie a muncii pentru prevenirea accidentelor prin electrocutare, la executarea, exploatarea, întreţinerea şi repararea instalaţiilor şi a echipamentelor electrice, precum şi a mãsurilor pentru prevenirea efectelor electricitatii statice şi a descarcarilor atmosferice;
h) nerespectarea mãsurilor de protecţie a muncii privind depozitarea, manipularea, transportul sau utilizarea materialelor toxice, corosive, inflamabile, a pesticidelor, precum şi a deşeurilor rezultate;
i) neasigurarea sau nefolosirea instalaţiilor electrice de construcţie adecvate, la locurile de munca unde exista pericole de incendiu sau de explozie;
j) nerespectarea normelor de protecţie a muncii privind asigurarea celei de-a doua surse de alimentare cu energie electrica a echipamentelor tehnice;
k) încãlcarea dispoziţiilor legale referitoare la asigurarea şi utilizarea fondului necesar pentru realizarea mãsurilor de protecţie a muncii.
(5) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda de la 3.000.000 lei la 5.000.000 lei urmãtoarele:
a) încãlcarea dispoziţiilor art. 15 şi ale art. 18 alin. (1) lit. c)-l);
b) încãlcarea dispoziţiilor art. 16 şi ale art. 17 alin. (1);
c) nerespectarea normelor de protecţie a muncii privind transportul, manipularea şi depozitarea echipamentelor tehnice, materialelor şi produselor;
d) nerespectarea mãsurilor de siguranta prevãzute în normele privind lucrul la înãlţime, în spaţii închise şi în condiţii de izolare;
e) nerespectarea normelor privind delimitarea, îngrãdirea şi semnalizarea zonelor periculoase, golurilor, sapaturilor, puţurilor şi luminatoarelor;
f) nerespectarea mãsurilor de protecţie a muncii pentru asigurarea exploatãrii fãrã pericole a instalaţiilor de sudare, a recipientelor-butelii cu gaze comprimate sau lichefiate, a instalaţiilor mecanice sub presiune, a conductelor prin care circula fluide sub presiune şi a altor asemenea echipamente tehnice;
g) nerespectarea normelor privind întreţinerea, revizia şi repararea periodicã a echipamentelor tehnice;
h) nerespectarea normelor privind exploatarea în condiţii de siguranta a mijloacelor de transport şi a celor de ridicat;
i) nerespectarea normelor de protecţie a muncii privind aplicarea metodelor de exploatare miniera, execuţia, exploatarea şi întreţinerea lucrãrilor miniere, realizarea şi funcţionarea sistemului de aeraj, corespunzãtor clasificarii minelor din punct de vedere al emanatiilor de gaze.
(6) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda de la 2.000.000 lei la 4.000.000 lei urmãtoarele:
a) încãlcarea dispoziţiilor art. 7 alin. (2) şi (3), ale art. 8 alin. (1), ale art. 18 alin. (1) lit. p) şi r), ale art. 19 lit. b) şi e) şi ale art. 25 alin. (2);
b) încãlcarea normelor de protecţie a muncii privind timpul de munca, munca în schimburi şi intensitatea muncii;
c) nerespectarea normelor privind asigurarea, marcarea şi întreţinerea cãilor de acces şi de circulaţie;
d) neasigurarea iluminatului de siguranta la locurile de munca prevãzute în normele de protecţie a muncii;
e) pãrãsirea echipamentelor tehnice aflate în funcţiune sau încredinţarea supravegherii acestora unor persoane neautorizate;
f) nerespectarea normelor privind organizarea şi desfãşurarea activitãţii de salvare.
(7) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda de la 1.500.000 lei la 2.500.000 lei urmãtoarele:
a) încãlcarea dispoziţiilor art. 18 alin. (1) lit. n), ale art. 19 lit. a), c), d), f) şi g), ale art. 25 alin. (1) şi (3), ale art. 26 alin. (1) lit. a) şi alin. (3), ale art. 27 alin. (1)-(5) şi ale art. 28;
b) încãlcarea dispoziţiilor art. 32 alin. (1) şi (2);
c) accesul persoanelor neautorizate la locurile de munca ce prezintã pericol deosebit;
d) nerespectarea normelor privind organizarea activitãţii de pãstrare, întreţinere şi denocivizare a echipamentului de protecţie;
e) neintocmirea documentelor de urmãrire a parametrilor funcţionali ai echipamentelor tehnice şi a rapoartelor de serviciu pentru instalaţiile cu regim special de exploatare;
f) nerespectarea prevederilor referitoare la întocmirea şi trimiterea în termen a rapoartelor şi datelor în legatura cu situaţia protecţiei muncii."
17. La articolul 41, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor prevãzute la art. 40 alin. (2)-(7) se fac de cãtre inspectorii de munca din cadrul Inspecţiei Muncii, sumele încasate cu titlu de amenda se fac venit la bugetul de stat în procent de 85%, iar 15% constituie fond de stimulare a personalului angajat la Inspecţia Muncii."
18. Articolul 42 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - Sancţiunile contravenţionale se aplica persoanelor juridice şi persoanelor fizice, angajatori sau angajaţi."
19. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - (1) Persoanele juridice şi persoanele fizice care îşi desfãşoarã activitatea fãrã a fi autorizate din punct de vedere al protecţiei muncii, la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, sunt obligate sa solicite inspectoratelor teritoriale de munca emiterea autorizaţiei de funcţionare.
(2) Termenul privind obligaţia de a solicita emiterea autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii, pentru persoanele fizice şi persoanele juridice prevãzute la alin. (1), este de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi."
20. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta lege, se modifica şi se completeazã prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de apariţia unor domenii sau activitãţi noi în economia nationala."
21. La anexa nr. 1, punctul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"5. Mediul de munca:
- valorile componentelor microclimatului, în funcţie de efortul fizic depus şi de sezon;
- noxe chimice la locul de munca, concentratii maxime admise;
- concentratii maxime admise de pulberi şi fibre;
- natura agenţilor biologici periculosi;
- condiţiile şi mãsurile de prevenire a contaminarii;
- ventilarea industriala;
- iluminatul industrial;
- zgomot, vibratii şi ultrasunete: intensitate şi punct de expunere;
- radiatii electromagnetice: câmpuri electromagnetice, radiatii laser, radiatii ultraviolete, plasma;
- bolile profesionale - clasificare."
22. Titlul anexei nr. 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Activitãţile din economia nationala pentru care se elaboreazã norme specifice de securitate a muncii"
23. La anexa nr. 2, punctul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"4. Industria extractiva:
- Prospecţiuni şi explorari geologice
- Extragerea substanţelor minerale utile în cariere cu mijloace mecanizate
- Mine de cãrbune, sisturi şi nisipuri bituminoase
- Prepararea carbunilor
- Mine de petrol
- Lucrãri de foraj sonde
- Foraj cu platforme marine
- Foraje speciale
- Lucrãri speciale în activitatea de foraj-extracţie a hidrocarburilor
- Extractia ţiţeiului
- Extractia ţiţeiului şi a gazelor prin sonde marine
- Extractia gazelor naturale
- Transportul prin conducte al gazelor naturale
- Exploatarea în subteran a minereurilor feroase, neferoase, rare, radioactive şi a nemetaliferelor
- Prepararea minereurilor
- Exploatarea substanţelor minerale în cariere, prin derocare cu explozivi
- Transportul ţiţeiului, al gazolinei şi al etanului prin conducte
- Excavaţii şi construcţii subterane
- Exploatarea şi prelucrarea sarii"
24. La anexa nr. 2, punctul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"13. Alte activitãţi
- Lucrul la înãlţime
- Lucrul în spaţii închise
- Semnalizarea de securitate şi/sau sãnãtate la locul de munca
- Organizarea santierelor temporare sau mobile."
ART. 2
(1) Termenul inspectorat de stat teritorial pentru protecţia muncii prevãzut în cuprinsul <>Legii nr. 90/1996 se înlocuieşte cu termenul inspectorat teritorial de munca.
(2) Termenul inspector de protecţie a muncii prevãzut în cuprinsul <>Legii nr. 90/1996 se înlocuieşte cu termenul inspector de munca.
ART. 3
<>Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din 23 iulie 1996, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se articolelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 19 septembrie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
CONSTANTIN DAN VASILIU

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 19 septembrie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VASILE LUPU

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016