Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 171 din 16 iulie 2010  privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 171 din 16 iulie 2010 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 513 din 23 iulie 2010

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Constituie contravenţie silvicã fapta sãvârşitã cu vinovãţie, stabilitã şi sancţionatã prin prezenta lege.
(2) Sancţiunile aplicabile pentru sãvârşirea contravenţiilor silvice sunt:
a) sancţiunea contravenţionalã principalã - amenda;
b) sancţiunea contravenţionalã complementarã - reţinerea sau confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din sãvârşirea contravenţiei silvice şi/sau retragerea autorizaţiei/ atestatului, dupã caz.
ART. 2
În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) marca - amprenta dispozitivului special de marcat imprimatã în lemnul unui arbore prin lovire în locuri stabilite prin normele tehnice şi care conţine indicativul specific al dispozitivului special de marcat;
b) norme privind circulaţia materialelor lemnoase - normele referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund prevãzute la <>art. 73 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) ocol silvic nominalizat - ocolul silvic care deţine suprafaţa forestierã majoritarã în cadrul unei localitãţi şi care are obligaţia de a asigura, pe bazã de contract, serviciile silvice/administrarea la cererea proprietarilor din localitatea respectivã, conform arondãrii teritoriale aprobate de autoritatea publicã centralã care rãspunde de silviculturã;
d) semne amenajistice - semne de delimitare în pãduri, specifice amenajamentului silvic, care cuprind: linii subparcelare, linii parcelare, limite de unitate de producţie, limite de ocol silvic şi borne amenajistice.

CAP. II
Administrarea pãdurilor

ART. 3
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 500 lei pânã la 1.000 lei urmãtoarele fapte:
a) neasigurarea cu continuitate a administrãrii sau serviciilor silvice de cãtre proprietarii de pãdure prin ocoale silvice autorizate;
b) nedelimitarea de cãtre proprietari a terenurilor forestiere pe care le deţin în conformitate cu actele de proprietate şi/sau neîntreţinerea în stare corespunzãtoare a semnelor de hotar ale proprietãţii;
c) nedepunerea pentru înregistrare, de cãtre ocolul silvic contractant, în termen de 30 de zile de la data autentificãrii, la structura teritorialã competentã a autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã a contractului de administrare/servicii silvice încheiat cu proprietarii de pãduri sau a actelor modificatoare;
d) neînştiinţarea în scris, în termen de 5 zile de la data încetãrii contractului de administrare/servicii silvice, de cãtre ocolul silvic care a asigurat administrarea/serviciile silvice a structurii teritoriale competente a autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã cu privire la încetarea derulãrii contractului; în cazul repetãrii faptei, se suspendã pe o perioadã de 3 luni autorizaţia de practicã a personalului silvic care îndeplineşte funcţia de şef al ocolului silvic respectiv.
ART. 4
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei pânã la 2.000 lei urmãtoarele fapte:
a) neasigurarea de cãtre administratorii drumurilor şi ai cãilor ferate forestiere a întreţinerii şi reparãrii acestora;
b) neîndeplinirea de cãtre ocolul silvic nominalizat, la cererea proprietarului, a obligaţiilor ce îi revin cu privire la asigurarea serviciului public cu specific silvic pentru pãdurile situate în localitãţile aflate în raza administrativã a acestuia. Sancţiunea se aplicã şefului ocolului silvic. Fapta nu constituie contravenţie în situaţia în care limitele proprietãţii forestiere nu sunt materializate în teren din vina proprietarului solicitant.

CAP. III
Amenajarea pãdurilor

ART. 5
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei pânã la 5.000 lei urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea normelor tehnice de amenajare a pãdurilor la culegerea datelor din teren, care determinã modificarea mãsurilor de gospodãrire a pãdurilor;
b) depãşirea posibilitãţii stabilite de amenajamentele silvice în alte condiţii decât cele prevãzute de lege; sancţiunea se aplicã şefului ocolului silvic.
ART. 6
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 500 lei pânã la 1.000 lei urmãtoarele fapte:
a) necompletarea, anual, pânã la data de 31 ianuarie a anului urmãtor anului pentru care se face raportarea, a tuturor evidenţelor prevãzute în amenajamentul silvic; sancţiunea se aplicã şefului ocolului silvic;
b) nerespectarea de cãtre şeful de proiect a prevederilor consemnate în şedinţa de preavizare a soluţiilor tehnice consemnate în procesul-verbal de stabilire a soluţiilor tehnice pentru amenajament de cãtre echipa de teren, organizatã pentru un ocol silvic sau pentru un proprietar;
c) nematerializarea şi/sau neîntreţinerea semnelor amenajistice;
d) mutarea semnelor amenajistice.

CAP. IV
Integritatea fondului forestier, paza şi protecţia pãdurilor

ART. 7
(1) Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei pânã la 10.000 lei urmãtoarele fapte:
a) schimbarea fãrã aprobare legalã a categoriei de folosinţã a terenurilor din fondul forestier naţional, în mãsura în care fapta nu constituie infracţiune în condiţiile prevãzute la <>art. 106-108 din Legea nr. 46/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) trecerea terenurilor forestiere din domeniul public al unitãţilor administrativ-teritoriale în domeniul privat al acestora prin hotãrâre a consiliului local, a consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
c) includerea pãdurilor în intravilan;
d) neredarea terenurilor forestiere în circuitul silvic la termenul şi/sau în condiţiile prevãzute în aprobarea de ocupare temporarã;
e) exploatarea agregatelor minerale de pe terenuri din fondul forestier naţional fãrã aprobãrile legale;
f) neîmpãdurirea în termenul prevãzut de lege a suprafeţelor de pãdure afectate de incendii.
(2) Sancţiunile pentru faptele prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c) se aplicã consiliului local/consiliului judeţean sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz. Hotãrârea prin care s-a sãvârşit fapta contravenţionalã este nulã de drept. Nulitatea se constatã de instanţa de contencios administrativ competentã, la cererea oricãrei persoane interesate sau, dupã caz, a instituţiei din care face parte agentul constatator.
ART. 8
(1) Constituie contravenţii silvice urmãtoarele fapte:
a) tãierea, ruperea sau scoaterea din rãdãcini a arborilor, fãrã drept, precum şi distrugerea ori vãtãmarea de arbori, puieţi sau lãstari, dacã valoarea prejudiciului adus pãdurii, stabilitã conform legii, este de pânã la de 5 ori preţul mediu al unui metru cub de masã lemnoasã pe picior, la data constatãrii faptei, dacã nu sunt întrunite elementele constitutive ale infracţiunii prevãzute la <>art. 108 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 46/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Se excepteazã seminţişul utilizabil vãtãmat în limitele admise prin normele tehnice în vigoare în parchetele autorizate la exploatare;
b) sustragerea ori însuşirea fãrã drept a materialului lemnos, a puieţilor ori lãstarilor din fondul forestier naţional, dacã valoarea prejudiciului stabilitã conform legii este de pânã la de 5 ori preţul mediu al unui metru cub de masã lemnoasã pe picior, la data constatãrii faptei.
(2) Faptele prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei dacã valoarea prejudiciului stabilitã conform legii este de pânã la preţul mediu al unui metru cub de masã lemnoasã pe picior, la data constatãrii faptei;
b) cu amendã de la 800 lei la 2.000 lei dacã valoarea prejudiciului stabilitã conform legii este de la 1 pânã la de 3 ori preţul mediu al unui metru cub de masã lemnoasã pe picior, la data constatãrii faptei;
c) cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei dacã valoarea prejudiciului stabilitã conform legii este de la 3 pânã la de 5 ori preţul mediu al unui metru cub de masã lemnoasã pe picior, la data constatãrii faptei.
ART. 9
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei urmãtoarele fapte:
a) inundarea terenurilor din fondul forestier naţional fãrã drept prin construirea de baraje, praguri sau altele asemenea, pe albiile pâraielor ori ale vãilor;
b) aprinderea focului în fondul forestier naţional în alte locuri decât cele special amenajate şi marcate ori la o distanţã mai micã de 30 metri de limita pãdurii;
c) deteriorarea drumurilor sau a cãilor ferate forestiere, a lucrãrilor de artã aferente acestora, a amenajãrilor, instalaţiilor, construcţiilor civile, vânãtoreşti, piscicole din apele de munte, a împrejmuirilor, a amenajãrilor de propagandã silvicã ori a celor pentru protecţia pãdurilor, a barierelor sau a altor lucrãri asemãnãtoare din fondul forestier naţional;
d) deteriorarea, distrugerea lucrãrilor de ameliorare a terenurilor degradate şi/sau a lucrãrilor de corectare a torentelor din fondul forestier naţional sau neîntocmirea documentaţiei în vederea lucrãrilor de reabilitare a acestora;
e) ştergerea sau deteriorarea în orice fel a mãrcilor sau a numerelor curente de pe arborii marcaţi ori de pe cioate.
ART. 10
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei urmãtoarele fapte:
a) încãlcarea normelor de apãrare împotriva incendiilor specifice fondului forestier, în zonele limitrofe acestuia, precum şi în vegetaţia forestierã din afara fondului forestier;
b) neefectuarea de cãtre ocoalele silvice a lucrãrilor necesare pentru prognoza, prevenirea şi combaterea la sol a bolilor şi dãunãtorilor pãdurilor, la termenele şi în condiţiile stabilite prin normele tehnice.
ART. 11
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 600 lei pânã la 1.000 lei urmãtoarele fapte:
a) prelevarea solului fertil, a humusului sau a brazdelor de iarbã din fondul forestier, prin orice mijloace;
b) refuzul persoanelor care desfãşoarã activitãţi în fondul forestier naţional sau în vegetaţia forestierã din afara acestuia de a participa, la solicitarea personalului silvic, la acţiunile de stingere a incendiilor;
c) nepermiterea de cãtre proprietarii şi/sau deţinãtorii cu orice titlu de pãduri a accesului în pãdurile pe care le deţin al persoanelor împuternicite sã efectueze observaţii şi mãsurãtori necesare în vederea realizãrii Programului naţional de monitorizare sol-vegetaţie forestierã sau realizãrii inventarului forestier naţional;
d) pãşunatul în pãdurile în care este interzis acesta, dacã valoarea prejudiciului adus pãdurii, stabilitã conform legii, este de pânã la 5 ori preţul mediu al unui metru cub de masã lemnoasã pe picior, la data constatãrii faptei.
ART. 12
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 500 lei pânã la 800 lei urmãtoarele fapte:
a) instalarea în fondul forestier de corturi, tonete, rulote, fãrã drept sau în alte locuri decât cele aprobate şi delimitate de deţinãtorul terenului forestier respectiv;
b) amplasarea stupilor sau stupinelor în fondul forestier proprietate publicã în alte locuri şi în alte condiţii decât cele aprobate;
c) aducerea şi menţinerea pe vetrele de stupinã instalate în fondul forestier de animale domestice şi pãsãri;
d) efectuarea de împrejmuiri în pãduri fãrã aprobare legalã; e) trecerea animalelor domestice neînsoţite prin pãduri.

CAP. V
Regenerarea pãdurilor şi punerea în valoare a masei lemnoase

ART. 13
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 2.000 lei pânã la 5.000 lei urmãtoarele fapte:
a) neexecutarea de cãtre proprietar sau de cãtre ocolul silvic care administreazã fondul forestier respectiv a lucrãrilor de împãdurire în terenurile goale destinate împãduririi şi/sau în cele intrate cu acte legale în fondul forestier în perioada de aplicare a amenajamentului;
b) neconstituirea şi/sau nealimentarea de cãtre administratorul fondului forestier sau de cãtre proprietarii de pãduri a fondului de conservare şi regenerare a pãdurilor în condiţiile legii;
c) nerespectarea compoziţiilor de regenerare prevãzute în amenajamente sau în studiile de specialitate aprobate.
ART. 14
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei pânã la 3.000 lei urmãtoarele fapte:
a) verificarea, aprobarea, modificarea sau casarea unui act de punere în valoare cu încãlcarea normelor tehnice specifice şi/sau a prevederilor legale, dacã nu sunt întrunite elementele constitutive ale unei infracţiuni;
b) efectuarea serviciului public de punere în valoare a masei lemnoase la proprietarii de pãduri care nu au încheiat contracte de prestãri servicii silvice/administrare în condiţiile legii ori ale cãror astfel de contracte au fost suspendate sau au încetat fãrã asigurarea continuitãţii;
c) punerea în valoare a masei lemnoase cu încãlcarea normelor tehnice specifice în vigoare;
d) punerea în valoare şi extragerea exemplarelor de cireş cu încãlcarea reglementãrilor specifice în vigoare, dacã nu sunt întrunite elementele constitutive ale infracţiunii prevãzute la <>art. 108 din Legea nr. 46/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. VI
Exploatarea masei lemnoase şi recoltarea produselor nelemnoase

ART. 15
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei pânã la 10.000 lei urmãtoarele fapte:
a) autorizarea la exploatare a partizilor constituite din tãieri cu restricţie, în epocile în care exploatarea este interzisã prin normele tehnice în vigoare;
b) realizarea tãierii rase prin alãturare cu altã tãiere rasã, cu încãlcarea prevederilor legale în vigoare;
c) refuzul/tergiversarea de cãtre deţinãtor, astfel cum este definit la pct. 11 din anexa la <>Legea nr. 46/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de a permite personalului silvic împuternicit pentru control accesul şi/sau exercitarea controlului în condiţiile legii. În cazul în care fãptuitorul este personal silvic, acestuia i se suspendã pe 3 luni autorizaţia de practicã, iar dacã fapta se sãvârşeşte în mod repetat, autorizaţia de practicã se anuleazã de cãtre emitent, la sesizarea agentului constatator.
ART. 16
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei pânã la 3.000 lei urmãtoarele fapte:
a) exploatarea masei lemnoase din parchete fãrã autorizaţie de exploatare. În cazul persoanei juridice atestate pentru exploatarea masei lemnoase care sãvârşeşte o astfel de faptã, comisia emitentã anuleazã atestatul de exploatare;
b) exploatarea masei lemnoase din parchete în afara termenelor prevãzute în autorizaţia de exploatare;
c) lãsarea în parchet, la expirarea termenului de reprimire prevãzut în autorizaţia de exploatare, de material lemnos şi/sau resturi de exploatare pe vãi sau de-a lungul instalaţiilor de scosapropiat şi transport. Dacã fapta se sãvârşeşte în mod repetat, se solicitã comisiei emitente anularea atestatului de exploatare;
d) autorizarea la exploatare a partizilor constituite în pãduri ai cãror proprietari nu au încheiat contracte de prestãri servicii silvice/administrare în condiţiile legii;
e) aprobarea executãrii de instalaţii de scos-apropiat cu încãlcarea prevederilor legale.
ART. 17
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 800 lei pânã la 1.000 lei urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea tehnologiilor şi traseelor de scos-apropiat prevãzute în autorizaţia de exploatare;
b) scoaterea din rãdãcini sau ridicarea din fondul forestier naţional fãrã aprobare legalã a cioatelor şi/sau a resturilor de exploatare;
c) recoltarea din fondul forestier naţional a produselor nelemnoase specifice, fãrã acordul proprietarului şi/sau al ocolului silvic care asigurã administrarea pãdurii;
d) executarea neautorizatã a drumurilor de tractor sau fãrã respectarea traseelor aprobate;
e) neexecutarea la termen şi în condiţiile prevãzute în autorizaţia de exploatare a lucrãrilor de curãţare a parchetelor.
ART. 18
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 200 lei pânã la 500 lei urmãtoarele fapte:
a) neîndeplinirea obligaţiei ca la exploatarea pãdurilor de rãşinoase sã se cojeascã cioatele de pin şi molid, în întregime, iar la brad şi la celelalte rãşinoase, prin curelare;
b) menţinerea în pãdure şi în depozite pe o perioadã de peste 30 de zile, în intervalul 1 aprilie-1 octombrie, a lemnului de rãşinoase necojit.

CAP. VII
Controlul aplicãrii normelor privind circulaţia materialelor lemnoase, al depozitelor şi instalaţiilor de prelucrare a lemnului

ART. 19
(1) Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 2.000 lei pânã la 5.000 lei şi confiscarea materialelor lemnoase în cauzã urmãtoarele fapte:
a) expedierea sau transportul materialelor lemnoase fãrã provenienţã legalã;
b) transportul materialelor lemnoase fãrã avizele de însoţire ori fãrã documentele comunitare echivalente acestora, prevãzute de normele privind circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
c) transportul şi/sau comercializarea pomilor de Crãciun nemarcaţi cu sigiliul-crotaliu prevãzut de normele privind circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
d) transportul materialelor lemnoase cu aviz de însoţire care nu are înscrisã provenienţa legalã a acestora;
e) transportul materialelor lemnoase cu aviz de însoţire a cãrui valabilitate a expirat. Termenul de valabilitate a avizului de însoţire, în funcţie de distanţele de transport al materialelor lemnoase, este de maximum 72 de ore de la ora plecãrii transportului, datã şi orã ce se consemneazã obligatoriu în acest document;
f) refuzul de a se supune controlului circulaţiei materialelor lemnoase, al depozitelor de materiale lemnoase şi instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase ori împiedicarea efectuãrii acestui control;
g) primirea de cãtre personalul operatorului de transport feroviar, al administratorului şi/sau gestionarului infrastructurii cãii ferate în vederea expedierii şi/sau expedierea materialelor lemnoase fãrã avizele de însoţire ori fãrã documentele comunitare echivalente acestora, prevãzute de normele privind circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
h) primirea de cãtre operatorii portuari a materialelor lemnoase fãrã avizele de însoţire ori fãrã documentele comunitare echivalente acestora, prevãzute de normele privind circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
i) primirea, depozitarea şi/sau prelucrarea de cãtre deţinãtorii depozitelor, ai altor spaţii destinate depozitãrii temporare şi/sau ai instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase cu aviz de însoţire din care nu rezultã provenienţa legalã;
j) depunerea declaraţiei vamale de export pentru materiale lemnoase fãrã avizul de însoţire sau, dupã caz, fãrã documentul comunitar echivalent avizului de însoţire, prevãzut de normele privind circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
k) primirea, depozitarea şi/sau prelucrarea de cãtre deţinãtorii depozitelor, ai altor spaţii destinate depozitãrii temporare şi/sau ai instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase fãrã avizele de însoţire ori fãrã documentele comunitare echivalente acestora, prevãzute de normele privind circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
l) vânzarea şi/sau cumpãrarea materialelor lemnoase fãrã provenienţã legalã sau fãrã avizele de însoţire ori documentele echivalente acestora, prevãzute în normele privind circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
m) deţinerea de material lemnos fãrã documente legale de provenienţã;
n) transportul materialelor lemnoase care nu corespund din punct de vedere cantitativ şi/sau calitativ ori din punctul de vedere al speciei cu datele înscrise în avizul de însoţire.
(2) Se excepteazã de la prevederile alin. (1) avizele de însoţire care însoţesc transportul de materiale lemnoase realizat cu mijloace de transport feroviare şi navale, precum şi cele care au ca destinaţie exportul, cazuri în care termenele de valabilitate sunt termenele legale de executare a contractului de transport.
ART. 20
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei şi reţinerea în vederea stabilirii provenienţei materialelor lemnoase în cauzã urmãtoarele fapte:
a) transportul materialelor lemnoase cu aviz de însoţire în care nu sunt precizate/completate corect data, aceeaşi cu data emiterii avizului, şi ora plecãrii ori care prezintã ştersãturi sau adãugãri necertificate ori este completat cu încãlcarea dispoziţiilor legale;
b) primirea, depozitarea şi/sau prelucrarea de cãtre deţinãtorii depozitelor, ai altor spaţii destinate depozitãrii temporare şi/sau ai instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase cu aviz de însoţire a cãrui valabilitate a expirat;
c) primirea, depozitarea şi/sau prelucrarea de cãtre deţinãtorii depozitelor, ai altor spaţii destinate depozitãrii temporare şi/sau ai instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase cu aviz de însoţire în care nu sunt precizate/completate corect data, aceeaşi cu data emiterii avizului, şi ora plecãrii ori cu ştersãturi sau adãugãri necertificate;
d) comercializarea materialelor lemnoase în afara pieţelor, târgurilor, oboarelor, burselor de mãrfuri şi altora asemenea, autorizate conform normelor privind circulaţia materialelor lemnoase.
ART. 21
Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei urmãtoarele fapte:
a) permiterea comercializãrii materialelor lemnoase şi/sau pomilor de Crãciun în pieţe, târguri, oboare, burse de mãrfuri şi altele asemenea, neautorizate conform normelor privind circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
b) neîmprejmuirea de cãtre deţinãtori a depozitelor, a altor spaţii destinate depozitãrii temporare şi/sau a instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase;
c) nedeţinerea sau necompletarea la zi a registrului de evidenţã a intrãrilor-ieşirilor de materiale lemnoase de cãtre deţinãtorii depozitelor, ai altor spaţii destinate depozitãrii temporare şi/sau ai instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase;
d) nerespectarea de cãtre emitenţi a prevederilor legale privind modul de completare şi eliberare a avizelor de însoţire a materialelor lemnoase;
e) prezentarea la autoritatea vamalã a avizului de însoţire ori a documentului echivalent acestuia întocmit cu încãlcarea prevederilor normelor privind circulaţia materialelor lemnoase sau conţinând neconcordanţe cu datele înscrise în declaraţia vamalã ori în permisele vamale eliberate sau în documentele anexate la acestea;
f) neprezentarea de cãtre transportator a avizului de însoţire în vederea efectuãrii controlului vamal al materialelor lemnoase exportate;
g) nepredarea în custodie la structura teritorialã competentã a autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã a dispozitivelor dreptunghiulare de marcat lemn de cãtre persoanele juridice care le deţin, în cazul încetãrii activitãţii pentru care au fost confecţionate aceste dispozitive, dizolvãrii sau reorganizãrii persoanei juridice, pierderii autorizãrii, fie ca urmare a expirãrii certificatului de atestare în activitatea de exploatare forestierã, fie ca urmare a retragerii avizului structurii teritoriale competente a autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã;
h) nerespectarea prevederilor legale privind declararea pierderii, furtului sau distrugerii formularelor cu regim special ori documentelor de provenienţã, a celor de însoţire, precum şi a registrului de intrãri-ieşiri de materiale lemnoase, prevãzute de normele privind circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
i) transportul de la locul de recoltare a materialelor lemnoase nemarcate cu amprenta dispozitivului dreptunghiular prevãzut de normele privind circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
j) refuzul expeditorului de a plãti cheltuielile de transport al materialelor lemnoase confiscate în condiţiile legii, la locul de pãstrare în custodie stabilit de agentul constatator;
k) refuzul transportatorului de a transporta materialele lemnoase confiscate/reţinute în vederea confiscãrii la locul indicat de agentul constatator.

CAP. VIII
Constatarea contravenţiilor silvice şi aplicarea sancţiunilor

ART. 22
(1) În cazul în care agenţii constatatori constatã cã în timpul transportului cu mijloace feroviare sau navale materialele lemnoase nu sunt însoţite de avizul de însoţire ori de documentul comunitar echivalent acestuia, prevãzut în normele privind circulaţia materialelor lemnoase, sau cã nu au provenienţã legalã, confiscarea materialelor lemnoase se realizeazã dupã sosirea lor în staţia/portul de destinaţie, la locul prevãzut pentru descãrcare, cu anunţarea în scris a destinatarului despre confiscare, de cãtre personalul autorizat al operatorului de transport feroviar, administratorului şi/sau gestionarului infrastructurii/cãpitanul portului, dupã caz.
(2) Materialele lemnoase reţinute/confiscate în condiţiile legii de agenţi constatatori vor fi date în custodie ocolului silvic celui mai apropiat de locul confiscãrii.
(3) În cazul în care la ocolul silvic prevãzut la alin. (2) nu existã spaţii adecvate şi/sau mijloace de încãrcare-descãrcare, agentul constatator stabileşte de comun acord cu ocolul silvic respectiv un alt spaţiu pentru deţinerea în custodie a materialului lemnos confiscat sau reţinut în vederea confiscãrii, inclusiv în spaţiile deţinãtorului, cu acceptul acestuia.
(4) Dacã materialele lemnoase reţinute/confiscate se aflã în mijloace de transport, transportatorul este obligat sã le transporte, pe cheltuiala expeditorului, la locul de predare în custodie stabilit de agentul constatator.
(5) Dacã materialele lemnoase reţinute/confiscate nu se aflã în mijloace de transport, agentul constatator va înştiinţa cel mai apropiat ocol silvic, care asigurã ridicarea, transportarea şi depozitarea acestora. Cheltuielile efectuate pentru ridicarea, transportarea şi depozitarea materialelor lemnoase reţinute/confiscate se acoperã din sumele rezultate în urma valorificãrii materialelor lemnoase reţinute/confiscate.
(6) În cazul aplicãrii sancţiunii complementare a confiscãrii, pentru materialele lemnoase care nu se gãsesc sau care nu pot fi identificate, contravenientul este obligat la plata contravalorii lor în lei în termenul legal, în numerar sau prin virament, în contul indicat în procesul-verbal.
(7) Calculul contravalorii materialelor lemnoase prevãzute la alin. (6) se face la preţuri de referinţã, pe specii şi sortimente, stabilite anual în raport cu valoarea de circulaţie a materialelor lemnoase, prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã, pe baza preţului pieţei, rezultat prin calcularea mediei ultimelor preţuri de vânzare, comunicate de administratorii fondului forestier proprietate publicã, care au vândut sortimentul respectiv în ultimele 6 luni.
(8) În cazul neachitãrii contravalorii materialelor lemnoase prevãzute la alin. (6), instituţia din care face parte agentul constatator comunicã debitul la organul fiscal teritorial competent în vederea executãrii silite, în termen de 30 de zile de la expirarea termenului de contestare.
ART. 23
Sancţiunea amenzii contravenţionale se aplicã şi persoanelor juridice, limitele minime şi maxime ale amenzilor majorându-se de 5 ori, cu excepţia acelora prevãzute numai pentru persoane juridice.
ART. 24
(1) Au obligaţia şi dreptul sã efectueze controlul, sã constate contravenţiile silvice şi sã aplice sancţiunile prevãzute în prezenta lege urmãtorii agenţi constatatori:
a) personalul silvic din cadrul autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã şi al structurilor sale teritoriale cu specific silvic, împuternicit în acest scop;
b) personalul silvic din cadrul Regiei Naţionale a Pãdurilor - Romsilva şi al structurilor sale teritoriale cu specific silvic - pentru contravenţiile silvice sãvârşite în fondul forestier pe care îl administreazã/presteazã servicii silvice sau pe care îl preia în vederea administrãrii/asigurãrii serviciilor silvice, precum şi pentru exercitarea controlului aplicãrii normelor privind circulaţia materialelor lemnoase;
c) personalul silvic din cadrul structurilor de rang superior şi al ocoalelor silvice private - pentru contravenţiile silvice sãvârşite în fondul forestier pe care îl administreazã/presteazã servicii silvice, precum şi pentru exercitarea controlului aplicãrii normelor privind circulaţia materialelor lemnoase;
d) ofiţerii şi agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei Române şi Poliţiei de Frontierã Române - pentru constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru faptele prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. a) şi b), art. 8 alin. (1) lit. a) şi b), art. 9, 11, 12 şi 19-21;
e) ofiţerii şi subofiţerii din cadrul Jandarmeriei Române pentru constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru faptele prevãzute la art. 9 lit. a) şi b), art. 11 lit. a)-d), art. 12, art. 17 lit. b) şi c), art. 20 lit. d) şi art. 21 lit. a) şi b);
f) personalul silvic din cadrul structurilor de administrare a parcurilor naţionale şi a parcurilor naturale, împuternicit în acest scop - pentru contravenţiile silvice sãvârşite în parcul pe care îl administreazã, precum şi pentru exercitarea controlului aplicãrii normelor privind circulaţia materialelor lemnoase;
g) ofiţerii şi subofiţerii din cadrul serviciilor profesioniste - pentru situaţii de urgenţã, pentru constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru faptele prevãzute la art. 9 lit. b), art. 10 lit. a) şi art. 11 lit. c).
(2) Agenţii constatatori prevãzuţi la alin. (1) lit. a)-c) şi f) îndeplinesc o funcţie care implicã exerciţiul autoritãţii de stat şi primesc o legitimaţie de control de la instituţia din care fac parte.
(3) Legitimaţia de serviciu a agenţilor constatatori prevãzuţi la alin. (1) lit. d), e) şi g) constituie legitimaţia de control, prevãzutã de prezenta lege.
ART. 25
(1) Agentul constatator care aplicã sancţiunea dispune şi reţinerea/confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenţiile silvice, în condiţiile legii. În toate situaţiile agentul constatator descrie în procesul-verbal de constatare a contravenţiei silvice bunurile supuse confiscãrii şi ia în privinţa lor mãsurile de conservare sau de valorificare, fãcând menţiunile corespunzãtoare în procesul-verbal.
(2) Agentul constatator are obligaţia sã stabileascã cine este proprietarul bunurilor confiscate şi, dacã acestea aparţin unei alte persoane decât contravenientul, în procesul-verbal se vor menţiona, dacã este posibil, datele de identificare a proprietarului sau se vor preciza motivele pentru care identificarea nu a fost posibilã.
ART. 26
(1) Contravenţia silvicã se constatã printr-un proces-verbal încheiat de agentul constatator.
(2) Agentul constatator este obligat sã aducã la cunoştinţa contravenientului dreptul de a face obiecţiuni cu privire la conţinutul actului de constatare a contravenţiei silvice. Obiecţiunile contravenientului se consemneazã distinct în procesul-verbal de constatare a contravenţiei silvice la rubrica "Obiecţiuni", sub sancţiunea nulitãţii procesului-verbal.
(3) Procesul-verbal de constatare a contravenţiei silvice se semneazã pe fiecare paginã de agentul constatator şi de contravenient. În cazul în care contravenientul nu este de faţã, refuzã sau nu poate sã semneze, agentul constatator face menţiune despre aceste împrejurãri, care trebuie sã fie confirmate de cel puţin un martor, sub semnãturã.
(4) În lipsa unui martor, agentul constatator va preciza motivele care au condus la încheierea procesului-verbal de constatare a contravenţiei silvice în acest mod.
ART. 27
(1) Procesul-verbal de constatare a contravenţiei silvice se înmâneazã sau se comunicã în copie contravenientului şi, dacã este cazul, pãrţii vãtãmate şi proprietarului bunurilor confiscate.
(2) Comunicarea se face de cãtre instituţia din care face parte agentul constatator, în termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la data constatãrii, prin poştã, cu aviz de primire, sau prin afişare la sediul contravenientului. Afişarea se consemneazã într-un proces-verbal semnat de cel puţin un martor.
(3) În situaţia în care contravenientul a fost sancţionat cu amendã, precum şi dacã a fost obligat la plata despãgubirilor pentru prejudiciul adus pãdurii, odatã cu procesul-verbal i se înmâneazã/comunicã şi înştiinţarea de platã.
(4) În înştiinţarea de platã se face menţiunea cu privire la obligativitatea achitãrii amenzii şi, dupã caz, a despãgubirilor, în termen de 30 de zile de la comunicare sau de 15 zile de la soluţionarea contestaţiei, în caz contrar urmând sã se procedeze la executarea silitã în condiţiile legii.
(5) În cazul neachitãrii amenzii, instituţia din care face parte agentul constatator comunicã debitul la organul fiscal teritorial competent în vederea executãrii silite, în termen de 30 de zile de la expirarea termenului de contestare.
(6) În cazul neachitãrii despãgubirilor pentru pagube aduse pãdurii, ocolul silvic care administreazã/asigurã serviciile silvice comunicã debitul la organul fiscal teritorial competent, în vederea executãrii silite, în termen de 30 de zile de la expirarea termenului de contestare a procesului-verbal de constatare a contravenţiei.
(7) Punerea în executare a sancţiunii amenzii contravenţionale se face astfel:
a) de cãtre instituţia din care face parte agentul constatator, dacã nu se exercitã calea de atac împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei silvice în termenul prevãzut de lege;
b) de cãtre instanţa judecãtoreascã, în celelalte cazuri.
ART. 28
(1) Contravenientul poate achita în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii/comunicãrii procesului-verbal jumãtate din minimul amenzii prevãzute în prezenta lege, agentul constatator fãcând menţiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal.
(2) În procesele-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor silvice se indicã atât contul de venituri al bugetului de stat, în care se vireazã suma, cât şi codul fiscal al persoanei juridice din care face parte agentul constatator.
ART. 29
(1) Plata amenzii se face la casieria ocolului silvic în al cãrui teritoriu de competenţã s-a sãvârşit contravenţia silvicã, la unitãţile Trezoreriei Statului în raza cãrora contravenienţii îşi au sediul sau domiciliul fiscal ori la casieriile autoritãţilor administraţiei publice, atât în numerar, cât şi prin virament.
(2) Contravenientul este obligat sã depunã la instituţia din care face parte agentul constatator chitanţa de platã a amenzii stabilite prin procesul-verbal de contravenţie silvicã şi sã plãteascã despãgubirile pentru prejudiciile produse prin sãvârşirea contravenţiei silvice.
ART. 30
(1) Sancţiunea contravenţionalã se stabileşte şi se aplicã de cãtre agentul constatator.
(2) În situaţia în care prin contravenţia sãvârşitã s-a produs un prejudiciu, contravenientul este obligat la plata valorii despãgubirii.
(3) Valoarea despãgubirii se calculeazã de cãtre:
a) agentul constatator, dacã acesta este personal silvic;
b) ocolul silvic pe al cãrui teritoriu de competenţã a fost sãvârşitã fapta, în celelalte cazuri.
(4) În cazul prevãzut la alin. (3) lit. b), instituţia din care face parte agentul constatator solicitã în scris ocolului silvic sã efectueze calculul valorii despãgubirilor, care are obligaţia de a rãspunde solicitãrii în termen de 5 zile lucrãtoare de la primirea acesteia.
(5) Calculul despãgubirilor pentru prejudicii aduse pãdurii se face potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 85/2006 privind stabilirea modalitãţilor de evaluare a pagubelor produse vegetaţiei forestiere din pãduri şi din afara acestora, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 84/2007 .
(6) Pe lângã sancţiunea aplicatã şi plata valorii despãgubirilor, în cazul contravenţiilor silvice pentru faptele prevãzute la art. 6 lit. d), art. 7 alin. (1) lit. a), b), e) şi f), art. 9 lit. a), c) şi d), art. 11 lit. a) şi d), art. 12, art. 13, art. 16 lit. a), art. 17 lit. a), d) şi e), contravenientul este obligat sã realizeze lucrãrile necesare pentru readucerea la starea iniţialã a fondului forestier sau, dupã caz, sã suporte costurile necesare pentru realizarea acestor lucrãri.
(7) Lucrãrile necesare pentru readucerea la starea iniţialã a fondului forestier şi valoarea estimatã a acestora se stabilesc de cãtre agentul constatator sau, dupã caz, de cãtre ocolul silvic pe al cãrui teritoriu de competenţã a fost sãvârşitã fapta.
ART. 31
(1) În caz de constatare a nulitãţii procesuluiverbal de constatare a contravenţiei silvice, bunurile confiscate se restituie de îndatã celui în drept.
(2) Dacã bunurile prevãzute la alin. (1) au fost valorificate, instanţa va dispune sã se achite celui în drept o despãgubire care se stabileşte în raport cu valoarea de circulaţie a bunurilor.
ART. 32
Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei silvice şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânãrii sau comunicãrii acestuia.
ART. 33
(1) Plângerea, însoţitã de copia procesului-verbal de constatare a contravenţiei silvice, se depune la judecãtoria în a cãrei circumscripţie a fost sãvârşitã fapta, în condiţiile legii.
(2) Plângerea şi celelalte acte de procedurã privind soluţionarea acesteia sunt scutite de taxa judiciarã de timbru şi timbru judiciar.
ART. 34
Sumele încasate din plata amenzilor la contravenţiile silvice se distribuie dupã cum urmeazã:
a) 20% se varsã în contul persoanei juridice în structura cãreia îşi desfãşoarã activitatea agentul constatator care a aplicat amenda;
b) 80% se varsã la bugetul de stat, în cazul contravenţiilor sãvârşite de cãtre persoanele juridice sau, dupã caz, la bugetul local pentru contravenţiile sãvârşite de cãtre persoanele fizice.
ART. 35
Valorificarea bunurilor confiscate, cu excepţia materialelor lemnoase, se face conform reglementãrilor privind modul şi condiţiile de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privatã a statului.
ART. 36
(1) Materialele lemnoase confiscate, precum şi cele abandonate se valorificã prin licitaţie, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data confiscãrii, de cãtre ocolul silvic pe raza cãruia s-au depozitat materialele lemnoase în custodie. Agentul fiscal local va fi invitat sã facã parte din comisia de licitaţie.
(2) Pentru desfãşurarea licitaţiei prevãzute la alin. (1), ocolul silvic are obligaţia de a întocmi documentaţia de vânzare, de a încasa contravaloarea materialelor lemnoase şi de a distribui sumele încasate conform prevederilor prezentei legi. Licitaţia se anunţã în mass-media localã şi prin afişe la sediile unitãţilor administrativ-teritoriale şi al ocolului silvic pe raza cãruia s-au depozitat materialele lemnoase în custodie, într-un termen de maximum 3 zile lucrãtoare de la data confiscãrii. Licitaţia se organizeazã în termen de minimum 10 zile de la data anunţãrii, iar materialul lemnos confiscat care nu s-a vândut la o licitaţie se poate vinde prin negociere.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) lemnul de foc şi pomii de Crãciun confiscaţi. Lemnul de foc confiscat se valorificã în urmãtoarea ordine de prioritãţi: creşe, grãdiniţe, şcoli, case de copii, cãmine de bãtrâni, spitale, primãrii, pentru nevoile proprii ale acestora. Pomii de Crãciun confiscaţi se valorificã de urgenţã, prin licitaţie sau prin negociere, fãrã a fi obligatorie publicitatea prevãzutã la alin. (2).
(4) Valorificarea materialelor lemnoase prevãzute la alin. (3) se face la preţuri stabilite în raport cu valoarea de circulaţie a materialelor lemnoase confiscate, aprobate anual de conducerea structurii teritoriale competente a autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã.
(5) Sumele încasate din vânzarea materialelor lemnoase confiscate, rãmase dupã deducerea cheltuielilor de custodie, organizare a licitaţiei şi transport, dupã caz, precum şi sumele încasate din plata contravalorii materialelor lemnoase confiscate care nu se gãsesc sau care nu pot fi identificate, prevãzute la art. 22 alin. (5), se distribuie astfel:
a) 35% din contravaloarea materialelor lemnoase confiscate rãmân la dispoziţia persoanei juridice în structura cãreia îşi desfãşoarã activitatea agentul constatator care a aplicat amenda sau a realizat confiscarea;
b) 65% la bugetul de stat, în fondul de ameliorare a fondului funciar cu destinaţie silvicã, în cazul în care materialul lemnos provine din fondul forestier proprietate publicã a statului, sau la bugetele locale, în cazul în care materialul lemnos provine din fondul forestier proprietate publicã/privatã a unitãţilor administrativ-teritoriale ori din cel proprietate privatã dacã proprietarul este contravenient, precum şi în cazul materialelor lemnoase abandonate a cãror provenienţã nu poate fi stabilitã.
ART. 37
(1) Materialul lemnos confiscat a cãrui provenienţã se identificã se pune la dispoziţia proprietarului de drept, dacã acesta nu este contravenient.
(2) Contravenientul este obligat la plata cheltuielilor de depozitare şi pazã pe perioada custodiei pentru materialele lemnoase prevãzute la alin. (1).
ART. 38
(1) Pentru motive temeinice instanţa poate acorda un termen de platã a amenzii de cel mult 30 de zile sau poate dispune eşalonarea plãţii într-un termen de cel mult 3 luni.
(2) Hotãrârea instanţei este definitivã şi executorie.
ART. 39
(1) Dacã agentul constatator apreciazã cã fapta a fost sãvârşitã în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, constituie infracţiune, sesizeazã organul de urmãrire penalã competent.
(2) În cazul în care fapta a fost urmãritã ca infracţiune şi ulterior s-a stabilit de cãtre procuror sau de cãtre instanţã cã ea constituie contravenţie, actul de sesizare ori de constatare a faptei, împreunã cu o copie de pe rezoluţia, ordonanţa sau, dupã caz, de pe hotãrârea judecãtoreascã, se trimite de îndatã organului în drept sã constate contravenţia silvicã, pentru a lua mãsurile ce se impun conform legii.
(3) Aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale se prescrie în termen de 6 luni de la data sãvârşirii faptei.
ART. 40
(1) Sumele prevãzute la art. 34 lit. a) şi art. 36 alin. (5) lit. a), în cadrul fiecãrei persoane juridice din care fac parte agenţii constatatori, se constituie un fond de stimulare a personalului silvic/agenţilor constatatori, în condiţiile legii.
(2) Norma metodologicã privind constituirea şi utilizarea fondului de premiere prevãzut la alin. (1) se aprobã prin ordin al ministrului autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã.

CAP. IX
Dispoziţii finale

ART. 41
Prevederile prezentei legi se completeazã cu cele ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în mãsura în care prezenta lege nu dispune altfel.
ART. 42
(1) Contravenţiile silvice se constatã de agenţii constatatori prin procese-verbale de constatare a contravenţiei silvice, încheiate în 3 exemplare pe formulare tipizate cu regim special, care circulã astfel: exemplarul 1 la contravenient, exemplarul 2 la organul fiscal teritorial competent în vederea executãrii silite, dacã nu au fost achitate în termen amenda şi eventualele despãgubiri, iar exemplarul 3 rãmâne la instituţia din care face parte agentul constatator.
(2) Modelul şi conţinutul formularului tipizat de proces-verbal de constatare a contravenţiei silvice sunt prevãzute în anexa nr. 1.
(3) Modelul şi conţinutul formularului de înştiinţare de platã sunt prevãzute în anexa nr. 2.
(4) În cazul reţinerii în vederea stabilirii provenienţei şi/sau confiscãrii materialelor lemnoase sau altor produse nelemnoase, precum şi în cazul dãrii în custodie a materialelor lemnoase reţinute/confiscate, agentul constatator încheie procesul-verbal de reţinere/confiscare/dare în custodie, dupã caz, pe formular tipizat.
(5) Pentru probarea provenienţei materialelor lemnoase reţinute, agentul constatator stabileşte un termen care nu poate fi mai mare de 3 zile calendaristice de la data încheierii procesului-verbal de reţinere.
(6) Modelul şi conţinutul formularului tipizat de proces-verbal de reţinere/confiscare/dare în custodie este prevãzut în anexa nr. 3.
(7) Tipãrirea formularelor prevãzute la alin. (2), (3) şi (6) se realizeazã de cãtre Compania Naţionalã "Imprimeria Naţionalã" S.A. care va asigura distribuirea acestora contra cost instituţiilor din care fac parte agenţii constatatori prevãzuţi la art. 24 alin. (1).
(8) Pânã la confecţionarea şi distribuirea formularelor prevãzute la alin. (7), agenţii constatatori folosesc în activitatea de constatare a contravenţiilor silvice formularele tipizate utilizate anterior intrãrii în vigoare a prezentei legi de cãtre instituţiile din care fac parte agenţii constatatori.
(9) Modelul şi conţinutul legitimaţiei de control prevãzute la art. 24 alin. (2) sunt prevãzute în anexa nr. 4.
ART. 43
(1) În scopul urmãririi modului de soluţionare a contravenţiilor silvice şi pentru a asigura posibilitatea identificãrii de cãtre agenţii constatatori a situaţiilor de repetare a aceleiaşi fapte de cãtre contravenient, pentru aplicarea sancţiunilor majorate/complementare, dupã caz, se constituie o bazã de date în sistem electronic la care au acces toţi agenţii constatatori prevãzuţi la art. 24 alin. (1).
(2) Elementele necesare constituirii bazei de date prevãzute la alin. (1), competenţele de acces la aceastã bazã de date, precum şi orice alte proceduri referitoare la gestionarea ei se stabilesc prin protocoale încheiate între autoritatea publicã centralã care rãspunde de silviculturã şi instituţiile din care fac parte agenţii constatatori, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(3) Furnizarea datelor cu caracter personal în cazul persoanelor fizice sancţionate în temeiul prezentei legi se asigurã prin grija serviciilor publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor, la cererea agenţilor constatatori, în scopul exercitãrii atribuţiilor legale, fãrã plata vreunei taxe sau a vreunui tarif şi cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 44
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta lege.
ART. 45
Prezenta lege intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 46
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se abrogã <>Legea nr. 31/2000 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 144 din 6 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE

PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ

Bucureşti, 16 iulie 2010.
Nr. 171.


ANEXA 1

(sigla)
Ministerul Mediului şi Pãdurilor
Direcţia de inspecţii silvice şi cinegetice/Inspectoratul teritorial de regim silvic şi de vânãtoare
Adresa: .............................................................................

Seria ....... Nr. .......

PROCES - VERBAL
de constatare a contravenţiei silvice

Încheiat astãzi ...... luna .............
anul ....... în localitatea ....................

Subsemnaţii: Funcţia: Locul de muncã:
1. .....................................................................
2. .....................................................................
3. .....................................................................
în temeiul <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al .........................., am constatat cã:
Fãptuitorul ........................, cu sediul ........................., înregistrat în registrul comerţului cu nr. .................., cod fiscal ................, reprezentat prin numitul ..........................., zis ......................., domiciliat în judeţul ................, localitatea ................., adresa ......................., fiul lui ................. şi al .................., ocupaţia .................., loc de muncã .........................., posesor al BI (CI)/paşaportului seria ....... nr. ................., CNP │_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│, eliberat de ................... la data de ................, în ziua de ............... luna ................ anul ........., în jurul orelor ........., în locul numit ................. din raza Ocolului Silvic .............................., de pe raza comunei ............................, judeţul .....................
a sãvârşit faptele: ......................................................
..........................................................................
..........................................................................
în urmãtoarele împrejurãri/detalii/circumstanţe agravante .................................,
prin încãlcarea prevederilor ........................................., cauzând o pagubã de ............. lei, conform fişei de calcul anexate, care face parte integrantã din prezentul proces-verbal.
Au fost reţinute în vederea confiscãrii, în baza art. .................., urmãtoarele lucruri (bunuri): .........................................., care aparţin ............................... şi se predau în custodie numitului .............................., domiciliat în ........................., judeţul ......................, funcţia ..................... la .........................., posesor al BI (CI) seria ......... nr. ......................, CNP │_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│.
Depozitarea se face în locul .............................................................................
În conformitate cu art. ......................, operatorul economic este obligat la plata contravalorii urmãtoarelor materiale lemnoase, conform calculaţiei anexate, care face parte integrantã din prezentul proces-verbal:
..........................................................................
........................................................................ .
Organul constatator propune/aplicã: 1. amenda de ........... lei, conform art. .......... din .....................;
2. amenda de .......... lei, conform art. ......... din .................; 3. amenda de ............. lei, conform art. ......... din ............., în total o amendã de .............. lei.
Deoarece sunt/nu sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de art. .......... din ............, fãptuitorul poate/nu poate achita în termen de 48 de ore jumãtate din minimul legal al amenzii, respectiv suma de ............ lei. O copie de pe chitanţã, în acest caz, se predã de cãtre contravenient agentului constatator sau se trimite prin poştã instituţiei din care face parte agentul constatator.
Alte menţiuni (obiecţiunile contravenientului) ......................................................................
Contravenientul nu este de faţã/refuzã/nu poate sã semneze procesul-verbal.
De faţã a fost martor (dacã nu sunt martori se aratã motivul) ..........................................., domiciliat în ..............., funcţia ................., locul de muncã .................., BI/CI seria ........ nr. .................., CNP │_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│. Amenda va fi achitatã în contul nr. ........................, iar despãgubirea în contul nr. .................., în termen de 15 zile de la comunicare, iar o copie de pe dovada plãţii va fi comunicatã prin poştã sau fax instituţiei noastre.
Cu drept de plângere în termen de 15 zile de la data comunicãrii la judecãtoria în raza cãreia s-a sãvârşit fapta.


ANEXA 2

*1)
...........................................
...........................................
...........................................

ÎNŞTIINŢARE DE PLATĂ
pentru debitorul:

Numele şi prenumele ....................., prenumele pãrinţilor .........................., data şi locul naşterii .............................., domiciliul actual stabil ................................., CNP ........................, BI/CI seria ........ nr. ..........., emis(ã) de Poliţia ......................... la data de ....................., ocupaţia ...................., locul de muncã ...........................
În baza procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor silvice încheiat în ziua de ........... luna .............. anul ......... la .............., vã comunicãm prezenta înştiinţare de platã pentru suma totalã de ............ lei, constituitã debit la instituţia noastrã pe numele dumneavoastrã.
Dupã trecerea termenului-limitã prevãzut în procesul-verbal sus-menţionat, acesta devine titlu executoriu, fãrã nicio altã formalitate, şi se supune executãrii silite, în condiţiile dispoziţiilor legale imperative privind executarea silitã a creanţelor bugetare.
Aceastã înştiinţare de platã se comunicã dumneavoastrã, în calitate de debitor bugetar, conform actelor normative în vigoare, pentru opozabilitate, împreunã cu procesul-verbal în cauzã.
Contravenientul nu se aflã de faţã/refuzã/nu poate sã semneze.
Se confirmã de martorul:
Numele şi prenumele ..................., prenumele pãrinţilor .............. şi .................., data şi locul naşterii ..................., domiciliul actual stabil ........................, CNP ........................., BI/CI seria ........ nr. ............., emis(ã) de Poliţia ..................... la data de ..........., ocupaţia ......................., locul de muncã ................................. .

Agenţii constatatori,
1. ...........................
2. ...........................

Mi s-a înmânat şi am primit o copie a înştiinţãrii de platã, astãzi, ziua ....... luna ............ anul ........... .
.............................................................
(numele, prenumele şi semnãtura contravenientului)
___________
*1) Denumirea instituţiei din care face parte agentul constatator.


ANEXA 3

*1)
..........................................
..........................................
...........................................

PROCES - VERBAL
(de dare în custodie a bunurilor reţinute
în vederea stabilirii provenienţei/confiscate)

1. Data încheierii ............./.........../............
2. Locul încheierii ...................................
3. Agenţi constatatori:


┌────┬────────────────────────────────┬───────────────────┬──────────────────┐
│ │ Numele şi prenumele │ Funcţia │ Locul de muncã │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ a) │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ b) │ │ │ │
└────┴────────────────────────────────┴───────────────────┴──────────────────┘


4. Am constatat cu ocazia .................................. urmãtoarele:
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
5. Aspectele constatate constituie contravenţii silvice şi s-au sancţionat în conformitate cu actul normativ ................., prin Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei silvice nr. .............. .
6. S-a procedat la reţinerea în vederea stabilirii provenienţei/confiscarea urmãtoarelor bunuri:
6.1. dobândite prin fapta comisã:


┌────┬────────────────────┬──────────┬───────────┬────────────┬──────────────┐
│Nr. │ Sortiment │ U.M. │ Cantitãţi │Preţ unitar │Valoare totalã│
│crt.│ │ │ │ (lei/U.M.) │ (lei) │
├────┼────────────────────┼──────────┼───────────┼────────────┼──────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
└────┴────────────────────┴──────────┴───────────┴────────────┴──────────────┘


6.2. care au servit la sãvârşirea faptei: ................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
7. Bunurile au fost reţinute/confiscate de la numitul ........................, cu domiciliul în comuna (oraşul) ..................., str. ........................ nr. ..........., judeţul ....................., care are calitatea de contravenient/însoţitor al transportului/reprezentant al S.C. ........................./cumpãrãtor.
8. Obiecţiunile celui de la care s-a fãcut reţinerea/confiscarea sunt: ...
..........................................................................
..........................................................................
9. Bunurile reţinute/confiscate au fost date în custodie dnei/dlui ....................., având funcţia de ................ la .............., posesoare/posesor a/al B.I./C.I. seria .......... nr. ................, emis(ã) de Poliţia .................... la data de ......../........./.........., cu domiciliul în comuna (oraşul) ................ str. ................. nr. .........., judeţul ............... .
10. Pentru probarea provenienţei bunurilor reţinute se dã termen pânã la data de ........../........../..........., când se vor prezenta organelor de constatare actele legale doveditoare. În caz contrar, se dispune de cãtre organele de constatare confiscarea bunurilor reţinute.
11. Bunurile reţinute în vederea stabilirii provenienţei s-au restituit proprietarului din urmãtoarele motive:
..........................................................................
..........................................................................
12. În urma analizei documentelor s-a dispus CONFISCAREA la data de ................. de cãtre ..................., având funcţia de ................... la ................. .
13. Dupã valorificarea bunurilor confiscate conform pct. 6.1, dupã control rãmân în gestiunea/custodia numitului ..................... urmãtoarele bunuri:




┌────┬──────────┬──────┬────────────────────────────────┬────────────────────────────────┐
│Nr. │Sortiment │ U.M. │ Cantitate │ Valoare │
│crt.│ │ ├──────────┬────────────┬────────┼──────────┬────────────┬────────┤
│ │ │ │Confiscatã│Valorificatã│Gestiune│Confiscatã│Valorificatã│Gestiune│
├────┼──────────┼──────┼──────────┼────────────┼────────┼──────────┼────────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────┼──────────┼────────────┼────────┼──────────┼────────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────┼──────────┼────────────┼────────┼──────────┼────────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────┼──────────┼────────────┼────────┼──────────┼────────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴──────────┴──────┴──────────┴────────────┴────────┴──────────┴────────────┴────────┘



Bunurile au fost valorificate conform chitanţelor nr. ..................................
14. Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 4 (patru) exemplare, din care:
- unul la agentul constatator;
- unul la fãptuitor;
- unul la custode;
- unul la contabilitatea*1) ......................., pentru urmãrirea gestionarã a bunurilor confiscate.
__________
*1) Denumirea şi adresa instituţiei din care face parte agentul constatator.

Agenţi constatatori,
a) ..........................
b) ..........................

Contravenient,
........................

Custode,
........................


ANEXA 4
__________
NOTĂ (CTCE)
Anexa 4 se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 23 iulie 2010, la pagina 12 (a se vedea imaginea asociatã).

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016