Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 169 din 27 octombrie 1997  pentru modificarea si completarea   Legii fondului funciar nr. 18/1991     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 169 din 27 octombrie 1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 299 din 4 noiembrie 1997
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. I
<>Legea fondului funciar nr. 18/1991 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 20 februarie 1991, cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Alineatul (2) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Terenurile care fac parte din domeniul public sunt inalienabile, insesizabile şi imprescriptibile. Ele nu pot fi introduse în circuitul civil decât dacã, potrivit legii, sunt dezafectate din domeniul public."

2. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6 - Domeniul privat al statului şi, respectiv, al comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor este alcãtuit din terenurile dobândite de acestea prin modurile prevãzute de lege, precum şi din terenurile dezafectate, potrivit legii, din domeniul public. El este supus dispoziţiilor de drept comun, dacã prin lege nu se prevede altfel."

3. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9 - (1) Persoanele cãrora li s-a reconstituit dreptul de proprietate în limita suprafeţei de teren de 10 ha de familie, în echivalent arabil, pot cere reconstituirea dreptului de proprietate şi pentru diferenţa dintre aceasta suprafata şi cea pe care au adus-o în cooperativa agricolã de producţie sau care a fost preluatã în orice mod de aceasta, pana la limita suprafeţei prevãzute la <>art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945 pentru înfãptuirea reformei agrare, de familie, indiferent dacã reconstituirea urmeazã sa se facã în mai multe localitãţi sau de la autori diferiţi.
(2) Persoanele cãrora li s-a reconstituit dreptul de proprietate, potrivit legii, în limita suprafeţei de teren de pana la 10 ha de familie şi cãrora li s-a aplicat cota de reducere potrivit art. 13 alin. (3) din lege pot formula cerere pentru suprafeţele de teren care au constituit aceasta cota. Cererile se formuleazã în cazul în care cota de reducere a depãşit procentul de 5% .
(3) Cererea se depune la primãria localitãţii sau, dupã caz, la primãriile localitãţilor în raza cãrora se afla terenul pentru care urmeazã sa se reconstituie dreptul de proprietate, personal sau prin posta, cu confirmare de primire, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, sub sancţiunea decãderii.
(4) Cererea va cuprinde:
a) numele şi prenumele persoanei solicitante şi domiciliul acesteia;
b) calitatea de titular sau de moştenitor al dreptului de proprietate pentru care li s-a reconstituit sau urmeazã sa li se reconstituie acest drept, potrivit prezentei legi;
c) suprafata de teren care li s-a reconstituit şi diferenţa pe care o solicita.
(5) La cerere se va anexa:
a) copie xerox de pe titlul de proprietate care s-a emis sau, dupã caz, de pe procesul-verbal ori fişa de punere în posesie;
b) copii xerox de pe actele doveditoare ale dreptului de proprietate pentru suprafeţele de teren solicitate în plus;
c) o declaraţie în care se va mentiona, pe propria rãspundere, suprafata totalã de teren atribuitã în proprietate, prin reconstituire sau prin constituire, de familie, potrivit prezentei legi, chiar dacã acestea s-au fãcut în mai multe localitãţi sau de la mai mulţi autori.
(6) Primarul va constitui un registru special, parafat, numerotat şi sigilat, în care se vor inregistra, în ordine cronologicã, cererile depuse de persoanele îndreptãţite, şi va emite, la cerere, un bon cu numãrul de înregistrare.
(7) Pentru cererile depuse prin posta, pe confirmarea de primire se vor mentiona numãrul de înregistrare a cererii şi data acesteia.
(8) Primarul sau secretarul consiliului local este obligat sa primeascã cererea şi sa o înregistreze, indiferent dacã aceasta cuprinde sau nu toate menţiunile precizate în alin. (4) şi dacã nu este însoţitã de toate actele prevãzute la alin. (5). În acest caz, primarul sau secretarul este obligat sa comunice solicitantului ca, înlãuntrul termenului de 90 de zile, sa depunã toate actele menţionate la alin. (5), sub sancţiunea decãderii acestuia din termen.
(9) Nerespectarea obligaţiilor prevãzute la alin. (6) de cãtre primar sau secretar atrage dupã sine atât rãspunderea administrativã şi disciplinarã a acestora, potrivit legii, cat şi plata de daune cominatorii sau, dupã caz, şi de daune-interese.
(10) Dupã expirarea termenului de 90 de zile prevãzut la alin. (3), primarul este obligat ca, în termen de 30 de zile, sa întocmeascã situaţia privind categoriile de persoane, terenurile agricole solicitate şi balanţa fondului funciar pe localitate - comuna, oraş, municipiu -, în vederea reconstituirii dreptului de proprietate, potrivit legii. Înlãuntrul acestui termen, primarul le va transmite prefectului, sub semnatura.
(11) În termen de 15 zile de la primire, prefectul va întocmi situaţia privind categoriile de persoane solicitante şi balanţa fondului funciar pe judeţ, pe care o va transmite, în acelaşi termen, Departamentului pentru Administraţie Publica Localã.
(12) Dupã întocmirea balanţei fondului funciar la nivel de ţara, prin lege se vor stabili suprafeţele de teren agricol care vor fi reconstituite."

3 bis. Dupã articolul 9 se introduce articolul 9^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 9^1. - (1) Persoanele fizice şi persoanele juridice cãrora li s-a reconstituit sau li s-a constituit dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole, potrivit prezentei legi, precum şi persoanele juridice care au în patrimoniu sau în administrare terenuri agricole ori deţin în orice mod asemenea terenuri au obligaţia de a da secretarului consiliului local o declaraţie în care vor mentiona suprafata de teren agricol atribuitã sau, respectiv, detinuta efectiv, în una sau mai multe localitãţi, iar pentru persoanele fizice, şi de la mai mulţi autori.
(2) Persoanele fizice vor face declaraţia pe propria rãspundere, iar persoanele juridice, prin reprezentanţii lor."

4. Alineatul 1 al articolului 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Suprafata adusã în cooperativa este cea care rezulta din: actele de proprietate, cartea funciarã, cadastru, cererile de înscriere în cooperativa, registrul agricol de la data intrãrii în cooperativa, evidentele cooperativei sau, în lipsa acestora, din orice alte probe, inclusiv declaraţii de martori."

5. Alineatul (5) al articolului 10 se abroga.

6. Alineatele (4)- (10) ale articolului 11 se abroga.

7. Alineatul (3) al articolului 14 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) De prevederile alin. (2) beneficiazã şi persoanele deţinãtoare ale titlurilor de Cavaler al Ordinului "Mihai Viteazul", "Mihai Viteazul cu Spada" şi moştenitorii lor, care au optat şi cãrora li s-a atribuit, la data împroprietãririi, teren arabil, cu excepţia celor care l-au înstrãinat."

8. Alineatul (3) al articolului 17 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Terenurile neatribuite, rãmase la dispoziţia comisiei, trec în domeniul privat al comunei, oraşului sau municipiului, urmând a fi puse la dispoziţia celor care doresc sa întemeieze sau sa dezvolte exploataţii agricole, prin închiriere, concesionare sau vânzare, în condiţiile legii."

9. Alineatele (4), (5) şi (6) ale articolului 17 se abroga.

10. Dupã alineatul (3) al articolului 18 se introduce un nou alineat, care devine alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Atribuirea în folosinta nu se poate face în cazurile în care în localitatea respectiva s-au operat reducerile prevãzute la art. 13 alin. (3)."

11. La articolul 21 se introduc alineatele (3), (4), (5) şi (6), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Organele reprezentative ale unitãţilor de cult, recunoscute de lege, din mediul rural, pot cere reconstituirea dreptului de proprietate şi pentru suprafata de teren agricol care reprezintã diferenţa dintre suprafata de 5 ha, în cazul parohiilor, şi suprafata pe care au avut-o în proprietate dar nu mai mult de 10 ha, şi pentru suprafata ce reprezintã diferenţa dintre suprafata de 10 ha, în cazul mãnãstirilor şi schiturilor, şi suprafata pe care au avut-o în proprietate, dar nu mai mult de 50 ha.
(4) Dispoziţiile art. 9 rãmân aplicabile.
(5) Pentru parohiile, schiturile şi manastirile din mediul urban, consiliile şi organele reprezentative ale acestora pot cere reconstituirea dreptului de proprietate în condiţiile alin. (3) şi (4).
(6) Pot cere reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole care le-au aparţinut în proprietate, în limita suprafeţelor pe care le-au avut, şi organele reprezentative ale altor unitãţi de cult, astfel:
a) centrul patriarhal, pana la 200 ha;
b) centrele eparhiale, pana la 100 ha;
c) protoeriile, pana la 50 ha;
d) parohiile din mediul urban, pana la 10 ha;
e) filialele din mediul rural şi urban, pana la 10 ha."

12. Dupã alineatul (1) al articolului 22 se introduc doua noi alineate, care devin alineatele (2) şi (3), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Suprafeţele de terenuri aferente casei de locuit şi anexelor gospodãreşti, precum şi curtea şi gradina din jurul acestora sunt acelea evidentiate ca atare în actele de proprietate, în cartea funciarã, în registrul agricol sau în alte documente funciare, la data intrãrii în cooperativa agricolã de producţie.
(3) Pentru suprafata de teren agricol atribuitã de cooperativa ca lot de folosinta, potrivit prevederilor <>art. 4 din Decretul-lege nr. 42/1990 , nu se reconstituie sau nu se constituie dreptul de proprietate persoanei cãreia i s-a atribuit, indiferent dacã acest teren se afla în continuarea gradinii în intravilan sau în alt loc, în extravilan, cu excepţia celor stramutati, pentru realizarea unor investiţii de interes local sau de utilitate publica."

13. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Terenurile situate în intravilanul localitãţilor, care au fost atribuite de cooperative, potrivit legii, cooperatorilor sau altor persoane îndreptãţite pentru construcţia de locuinţe şi anexe gospodãreşti, pe care le-au edificat, rãmân şi se înscriu în proprietatea actualilor deţinãtori, chiar dacã atribuirea s-a fãcut din terenurile preluate în orice mod de la foştii proprietari.
(2) Foştii proprietari vor fi compensaţi cu o suprafata de teren echivalenta în intravilan sau, în lipsa, cu teren situat în extravilan, în imediata vecinãtate."

14. Alineatul (1) al articolului 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) În cazul în care cooperativa agricolã de producţie a atribuit loturi în folosinta unor cooperatori, în grãdinile din intravilan ale foştilor proprietari, asemenea terenuri revin, de drept, în proprietatea deţinãtorilor iniţiali sau moştenitorilor acestora."

15. Dupã alineatul (2) al articolului 24 se introduce alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Prin investiţii, în sensul alin. (2), se înţelege lucrãrile destinate exploatãrii agricole a terenului."

16. Alineatul (1) al articolului 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Punerea în posesie şi eliberarea titlurilor de proprietate celor îndreptãţiţi nu pot avea loc decât numai dupã ce s-au fãcut în teren delimitarile necesare pentru mãsurãtori, stabilirea vecinatatilor pe temeiul schitei, amplasamentului stabilit şi întocmirea documentelor constatatoare prealabile."

17. Dupã alineatul (1) al articolului 26 se introduc patru alineate, care devin alineatele (2), (3), (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(2) În toate cazurile în care reconstituirea dreptului de proprietate se face pe vechile amplasamente, cu ocazia mãsurãtorilor comisia ia act de recunoaşterea reciprocã a limitelor proprietãţii de cãtre vecini şi le consemneazã în documentele constatatoare.
(3) Pentru terenurile aflate în exploatarea societãţilor agricole de tip privat, constituite în temeiul <>Legii nr. 36/1991 privind societãţile agricole şi alte forme de asociere în agricultura, comisiile locale şi cele judeţene, în termen de 12 luni, vor efectua toate operaţiunile prevãzute la alin. (1) şi (2) şi vor elibera titlurile de proprietate.
(4) Membrii şi conducerea acestor societãţi agricole au obligaţia de a solicita imediat comisiilor locale sa efectueze operaţiunile prevãzute la alineatul precedent, iar comisiile judeţene, sa solicite eliberarea titlurilor de proprietate.
(5) Încãlcarea prevederilor alineatelor precedente atrage desfiinţarea, de drept, a societãţilor agricole în cauza."

18. Alineatul (5) al articolului 29 se abroga.

19. Alineatul (2) al articolului 30 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Terenurile neatribuite, rãmase la dispoziţia comisiei, vor trece în domeniul privat al comunei, oraşului sau municipiului."

20. Alineatul (1) al articolului 33 se abroga.

21. Alineatul (2) al articolului 34 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Terenurile proprietate de stat, administrate de institutele şi staţiunile de cercetãri ştiinţifice, agricole şi silvice, destinate cercetãrii şi producerii de seminţe şi material sãditor din categorii biologice superioare şi animalelor de rasa, precum şi din administrarea Institutului pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor de Plante de Cultura şi a centrelor sale teritoriale, aparţin domeniului public şi rãmân în administrarea acestora. În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Guvernul, la propunerea Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, va delimita suprafeţele de teren strict necesare cercetãrii şi producerii de seminţe şi material sãditor din categorii biologice superioare şi animalelor de rasa şi pe cele destinate producţiei, din administrarea institutelor şi staţiunilor de cercetare şi producţie agricolã."

22. Alineatul (5) al articolului 35 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Terenurile fãrã construcţii, neafectate de lucrãri de investiţii aprobate potrivit legii, din intravilanul localitãţilor, aflate în administrarea consiliilor locale, considerate proprietate de stat prin aplicarea dispoziţiilor <>Decretului nr. 712/1966 şi a altor acte normative speciale, se restituie foştilor proprietari sau moştenitorilor acestora, dupã caz, la cerere."

23. Dupã articolul 36 se introduc articolele 36^1, 36^2 şi 36^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 36^1. - (1) Persoanele fizice cãrora li s-a stabilit calitatea de acţionar în temeiul art. 36 din lege, persoanele cãrora li s-au stabilit drepturi la institutele şi staţiunile de cercetare agricole şi la regiile autonome cu profil agricol, potrivit <>Legii nr. 46/1992 privind stabilirea unor drepturi în favoarea persoanelor fizice care deţin acţiuni în temeiul <>art. 36 din Legea nr. 18/1991 , precum şi persoanele care au calitatea de locatori, potrivit <>art. 25 din Legea arendãrii nr. 16/1994 , pot cere reconstituirea dreptului de proprietate şi pentru diferenţa de peste 10 ha de familie, pana la limita suprafeţei prevãzute la <>art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945 , indiferent dacã reconstituirea urmeazã sa se facã în mai multe localitãţi sau de la autori diferiţi, în termenul, cu procedura şi în condiţiile prevãzute la art. 9 din prezenta lege.
(2) Persoanele prevãzute la alin. (1), cãrora li s-a stabilit dreptul în acţiuni, în limita suprafeţei de pana la 10 ha în echivalent arabil, pot face cerere, în cazul în care prin aplicarea coeficientului de echivalare, prevãzut în regulamentul aprobat de <>Hotãrârea Guvernului nr. 131/1991 , suprafata de teren putea depãşi, ca echivalenta, 10 ha teren arabil, în termenul, cu procedura şi în condiţiile prevãzute la art. 9 alin. (3)-(9) din prezenta lege.
Art. 36^2. - Persoanele fizice ale cãror terenuri agricole au fost trecute în proprietatea statului prin efectul <>Decretului nr. 83/1949 , precum şi al oricãror alte acte normative de expropriere, sau moştenitorii acestora pot cere reconstituirea dreptului de proprietate pentru suprafata de teren trecutã în proprietatea statului, pana la limita suprafeţei prevãzute la <>art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945 , de familie, indiferent dacã reconstituirea urmeazã a se face în mai multe localitãţi sau de la autori diferiţi, în termenul, cu procedura şi în condiţiile prevãzute la art. 9 din prezenta lege.
Art. 36^3. - (1) Dupã expirarea termenului de 90 de zile, în cazurile prevãzute la art. 36^1 şi 36^2, primarul va întocmi situaţia privind terenurile agricole solicitate de categoriile de persoane prevãzute şi balanţa fondului funciar pe localitate şi pe fiecare societate comercialã şi institut sau staţiune de cercetare şi producţie agricolã ori regie autonomã cu profil agricol, din raza teritorialã a localitãţii.
(2) Dispoziţiile art. 9 alin. (9) rãmân aplicabile."

24. Alineatul (2) al articolului 39 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Terenurile prevãzute la alineatul precedent se atribuie din domeniul privat al comunei, oraşului sau municipiului, dupã caz."

25. Alineatul (1) al articolului 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Terenurile provenite din fostele izlazuri comunale, transmise unitãţilor de stat, şi care în prezent sunt folosite ca pãşuni, fanete şi arabil, vor fi restituite în proprietatea comunelor, oraşelor şi municipiilor, dupã caz, şi în administrarea primãriilor, pentru a fi folosite ca pãşuni comunale şi pentru producerea de furaje sau seminţe de culturi furajere. Fac excepţie suprafeţele ocupate cu vii, pomi, seminceri furajeri, heleşteie, lacuri sau cele destinate producerii de legume, fructe ori alta materie prima pentru fabricile de conserve, orezãrii şi câmpuri experimentale, destinate cercetãrii agricole, ce vor fi compensate în suprafata egala cu teren de aceeaşi calitate de cãtre societãţile comerciale pe acţiuni, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi."

26. Dupã alineatul (1) al articolului 40 se introduce alineatul (2), care va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Nerespectarea dispoziţiilor alineatului precedent duce la trecerea de drept în proprietatea comunelor, oraşelor sau municipiilor, dupã caz, a acestor terenuri."

27. Alineatul (1) al articolului 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - (1) Persoanele fizice sau, dupã caz, moştenitorii acestora, ale cãror terenuri cu vegetaţie forestierã, pãduri, zãvoaie, tufãrişuri, pãşuni şi fanete împãdurite au trecut în proprietatea statului prin efectul unor acte normative speciale, pot cere reconstituirea dreptului de proprietate şi pentru diferenţa de peste 1 ha, dar nu mai mult de 30 ha, de familie."

28. Alineatul (2) al articolului 41 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Dacã pe suprafeţele de teren ce urmeazã a fi atribuite în condiţiile alineatului precedent se afla construcţii sau amenajãri forestiere, ori sunt în curs de execuţie sau în faza de proiectare, sau terenurile sunt defrisate, se vor atribui alte suprafeţe de teren, cu respectarea aceloraşi condiţii, în imediata apropiere."

29. Alineatul (3) al articolului 41 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Persoanele prevãzute la alin. (1) vor formula cererile în termenul, cu procedura şi în condiţiile prevãzute la art. 9 alin. (3)."

30. Alineatul (4) al articolului 41 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Terenurile prevãzute la alin. (1), precum şi la art. 41^1 şi 41^2 vor fi gospodãrite şi exploatate în regim silvic, potrivit legii. Regimul silvic pentru pãdurile proprietate privatã se va elabora şi se va aproba în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, prin grija Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului. Punerea în posesie a pãdurilor, zavoaielor, tufarisurilor, a pasunilor şi fanetelor împãdurite se va face numai dupã stabilirea regimului silvic al acestora."

31. Dupã articolul 41 se introduc articolele 41^1 şi 41^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 41^1. - (1) Foştii composesori sau, dupã caz, moştenitorii acestora pot cere reconstituirea dreptului de proprietate privatã asupra terenurilor prevãzute la art. 41, pe baza actelor care le atesta aceasta calitate şi în limitele suprafeţelor prevãzute în acele acte.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplica şi în cazul terenurilor exploatate în devãlmãşie de cãtre foştii moşneni sau rãzeşi, în cadrul obstilor nedivizate.
(3) Dispoziţiile alin. (2) ale art. 41 rãmân aplicabile.
(4) În cazurile în care terenurile care au aparţinut composesoratelor şi obstiilor sunt situate pe raza teritorialã a mai multor localitãţi, cererea se face la fiecare dintre ele, pentru suprafata situata pe raza acestora.
(5) Persoanele prevãzute la alin. (1) vor formula cererile în termenul, cu procedura şi în condiţiile prevãzute la art. 9 alin. (3)-(9).
Art. 41^2. - (1) Consiliile parohiale sau organele reprezentative ale schiturilor şi mãnãstirilor, precum şi ale instituţiilor de învãţãmânt, pot cere restituirea terenurilor cu vegetaţie forestierã, pãduri, zãvoaie, tufãrişuri, fanete şi pãşuni împãdurite, care le-au aparţinut în proprietate, în limita suprafeţelor pe care le-au avut în proprietate, dar nu mai mult de 30 ha, indiferent dacã sunt situate pe raza mai multor localitãţi.
(2) Cererile împreunã cu actele doveditoare de proprietate se fac în termenul, cu procedura şi în condiţiile prevãzute la art. 9 alin. (3)-(9).
(3) Consiliile locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor pot cere restituirea în proprietate privatã a terenurilor cu vegetaţie forestierã, pãduri, zãvoaie, tufãrişuri, fanete şi pãşuni împãdurite, în baza actelor care le atesta aceasta calitate, cu procedura şi în condiţiile prevãzute la art. 9 alin. (3)-(9).
(4) Dispoziţiile art. 41 alin. (2) rãmân aplicabile."

32. Articolul 42 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - Cetãţenii romani cu domiciliul în strãinãtate, precum şi foştii cetãţeni romani care şi-au redobândit cetãţenia romana, indiferent dacã şi-au stabilit sau nu domiciliul în ţara, pot face cerere de reconstituire a dreptului de proprietate pentru suprafeţele de terenuri agricole sau terenuri cu destinaţie forestierã, prevãzute la art. 41, care le-au aparţinut în proprietate, dar numai pana la limita prevãzutã la <>art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945 , de familie, pentru terenurile agricole, şi nu mai mult de 30 ha de familie, pentru terenurile cu destinaţie forestierã, în termenul, cu procedura şi în condiţiile prevãzute la art. 9 alin. (3)-(9)."

33. Alineatul (3) al articolului 43 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Organul împuternicit sa constate situaţiile prevãzute la alin. (2) este prefectul, care, prin ordin, atesta pierderea dreptului de proprietate şi trecerea acestuia, dupã caz, în proprietatea privatã a comunei, a oraşului sau a municipiului în a cãrui raza teritorialã este situat terenul."

34. Dupã capitolul III se introduce capitolul III^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III^1
Dispoziţii procedurale

Art. 44^1. - Comisia judeteana este competenta sa soluţioneze contestaţiile şi sa valideze ori sa invalideze mãsurile stabilite de comisiile locale.
Art. 44^2. - (1) În sensul prezentei legi, comisia localã este autoritate publica cu activitate administrativã, iar comisia judeteana este autoritate publica cu autoritate administrativ-jurisdicţionalã.
(2) Comisia judeteana şi cea localã au, în limitele competentei lor şi prin derogare de la dispoziţiile Codului de procedura civilã, calitate procesuala pasiva şi, când este cazul, activa, fiind reprezentate legal prin prefect, respectiv primar sau, pe baza unui mandat convenţional, de cãtre unul dintre membri, nefiind obligatorie asistarea prin avocat.
Art. 44^3. - (1) Hotãrârile comisiei judeţene asupra contestaţiilor persoanelor care au cerut reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate privatã asupra terenului, conform dispoziţiilor cuprinse în cap. II din lege, şi cele asupra mãsurilor stabilite de comisiile locale se comunica celor interesaţi prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire.
(2) Impotriva hotãrârii comisiei judeţene se poate face plângere la judecãtoria în a carei circumscripţie este situat terenul, în termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 44^4. - (1) Dispoziţiile art. 44^3 alin. (1) se aplica şi în cazul în care plângerea este îndreptatã impotriva ordinului prefectului sau oricãrui act administrativ al unui organ administrativ care a refuzat atribuirea terenului sau propunerile de atribuire a terenului, în condiţiile prevãzute în cap. III din prezenta lege.
(2) Dispoziţiile alin. (2) al art. 44^3 rãmân aplicabile.
Art. 44^5. - (1) Poate face obiectul plângerii modificarea sau anularea propriei hotãrâri de cãtre comisie.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplica şi în cazul în care comisia judeteana a emis, dupã încheierea procedurii de definitivare a activitãţii sale, acte administrative contrare propriei hotãrâri, dispoziţiile alin. (2) al art. 44^3 rãmânând aplicabile.
Art. 44^6. - Plângerea prevãzutã la art. 44^3 poate fi îndreptatã şi impotriva mãsurilor de punere în aplicare a art. 36 din prezenta lege, cu privire la stabilirea dreptului de a primi acţiuni în unitãţile agricole de stat, reorganizate în societãţi comerciale conform <>Legii nr. 15/1990 , dispoziţiile alin. (2) al art. 44^3 rãmânând aplicabile.
Art. 44^7. - Plângerea formulatã potrivit art. 44^3 - 44^6 suspenda executarea.
Art. 44^8. - Instanta soluţioneazã cauza potrivit regulilor prevãzute în Codul de procedura civilã şi în Legea pentru organizarea judecãtoreascã. Pe baza hotãrârii judecãtoreşti definitive, comisia judeteana, care a emis titlul de proprietate, îl va modifica, îl va înlocui sau îl va desfiinta.
Art. 44^9. - Sentinta civilã pronunţatã de instanta menţionatã la art. 44^8 este supusã cãilor de atac prevãzute în Codul de procedura civilã, cu respectarea dispoziţiilor legale în materie.
Art. 44^10. - Terţii care au fost vãtãmaţi în drepturile lor prin hotãrârea comisiei judeţene sau prin ordinul prefectului ori în alt mod, prin acte administrative prealabile ordinului, cum este cazul propunerilor primarului, şi care nu aveau interes de a se adresa acestor organe, având deja un titlu de proprietate privatã asupra terenului, ori li se recunoscuse un asemenea drept, potrivit legii, nu pot folosi decât calea acţiunilor de drept comun, petitorii sau, dupã caz, posesorii, în special revendicarea, şi nu procedura prevãzutã în acest capitol.
Art. 44^11. - Dispoziţiile art. 44^10 se aplica şi în cazul încãlcãrii dreptului de proprietate publica sau privatã al statului ori, dupã caz, al unitãţilor administrativ-teritoriale.
Art. 44^12. - Persoanelor prevãzute la art. 44^10 şi art. 44^11 nu le sunt opozabile hotãrârile date de comisiile judeţene.
Art. 44^13. - În toate cazurile în care legea prevede nulitatea unor operaţiuni sau acte juridice, litigiul se judeca potrivit dreptului comun şi nu conform procedurii speciale prevãzute în prezentul capitol.
Art. 44^14. - (1) În cazul în care comisia localã refuza înmânarea titlului de proprietate emis de comisia judeteana sau punerea efectivã în posesie, persoana nemultumita poate face plângere la instanta în circumscripţia cãreia este situat terenul.
(2) Dacã instanta admite plângerea, primarul va fi obligat sa execute de îndatã înmânarea titlului de proprietate sau, dupã caz, punerea efectivã în posesie, sub sancţiunea condamnãrii la daune cominatorii pentru fiecare zi de întârziere, anume stabilite de instanta.
(3) Dispoziţiile alin. (2) al art. 44^3 se aplica în mod corespunzãtor.
Art. 44^15. - Litigiile în curs se vor judeca în continuare de cãtre instanţele sesizate, indiferent de faza procesuala în care se afla, potrivit regulilor procedurale aplicabile la data sesizãrii, ţinând însã seama, când este cazul, şi de dispoziţiile prezentei legi."

35. Alineatul (2) al articolului 54 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Persoanele care nu dau curs somaţiei şi nu executa obligaţiile în termenul stabilit de primar, din motive imputabile lor, vor fi sancţionate, anual, cu plata unei sume de la 50.000 lei la 100.000 lei/ha, în raport cu categoria de folosinta a terenului."

36. Alineatul (2) al articolului 55 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Cei care nu dau curs somaţiei pierd dreptul de folosinta asupra terenului la sfârşitul anului în curs."

37. Dupã alineatul (1) al articolului 57 se introduce un nou alineat, care devine alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Persoanele fizice care au schimbat categoria de folosinta a terenurilor agricole pe care le deţin în proprietate sunt obligate sa comunice, în termen de 30 de zile de la data la care a avut loc aceasta operaţiune, modificarea intervenita oficiului de cadastru agricol şi organizare a teritoriului agricol, judeţean sau al municipiului Bucureşti, care are obligaţia sa le înregistreze."

38. Alineatul (2) al articolului 57, care devine alineatul (3), va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Schimbarea categoriei de folosinta silvicã - pãduri, rãchitãrii, culturi de arbuşti, deţinute de persoane juridice - se aproba de Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului."

39. Alineatul (2) al articolului 61 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Grupele de terenuri care intra în perimetrele de ameliorare se stabilesc de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi de Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, la propunerile ce au la baza situaţiile înaintate de comune, oraşe şi municipii."

40. Alineatul (3) al articolului 61 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Delimitarea perimetrelor de ameliorare se face de cãtre o comisiei de specialişti, al carei regulament de organizare şi funcţionare se aproba de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi de Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului."

41. Alineatul (2) al articolului 62 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Includerea de cãtre primãrie a unui anumit teren în categoria menţionatã la alin. (1) se poate face cu acordul proprietarului. Dacã proprietarul nu este de acord, primãria face propuneri motivate prefecturii, care va decide."

42. Dupã alineatul (2) al articolului 62 se introduc alineatele (3) şi (4), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Dacã prefectul decide includerea terenului prevãzut la alin. (2) în perimetrul de ameliorare, consiliul local este obligat sa-i atribuie în folosinta, titularului terenului în cauza, o suprafata de teren corespunzãtoare, pe toatã durata realizãrii lucrãrilor de ameliorare.
(4) În cazul în care statul nu dispune în localitatea respectiva de un alt teren asemãnãtor pentru rezolvarea situaţiei menţionate la alin. (1), iar proprietarul nu este de acord sa primeascã un alt teren la distanta mai mare, se va aplica procedura de expropriere pentru cauza de utilitate publica, prevãzutã de <>Legea nr. 33/1994 ."

43. Alineatul (1) al articolului 67 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 67. - (1) Fondurile necesare pentru cercetarea, proiectarea şi executarea lucrãrilor prevãzute în proiectele de amenajare, ameliorare şi punere în valoare a terenurilor degradate şi poluate, cuprinse în perimetru, se asigura, în funcţie de specificul lucrãrilor, de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei împreunã cu Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi cu alte ministere interesate, din Fondul de ameliorare a fondului funciar şi prin alocaţiile bugetare."

44. Alineatul (3) al articolului 67 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul în care se constata ca anumite suprafeţe au fost scoase din producţia agricolã sau silvicã prin degradare sau poluare a solului, datoritã faptei culpabile a unor persoane fizice sau juridice, proprietarii, primãria sau organul agricol ori silvic pot cere suportarea de cãtre cel vinovat a cheltuielilor necesitate de lucrãrile de refacere şi de ameliorare a solului."

45. Articolul 68 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68. - Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, împreunã cu Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice, vor lua mãsuri pentru dezvoltarea sistemului naţional de supraveghere, evaluare, prognoza şi avertizare cu privire la starea calitãţii solurilor agricole şi silvice, pe baza unui sistem informaţional, cu asigurarea de bãnci de date, la nivelul tarii şi al judeţului, şi vor propune mãsurile necesare pentru protecţia şi ameliorarea terenurilor, în scopul menţinerii şi creşterii capacitãţii de producţie."

46. Articolul 69 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69. - Folosirea temporarã sau definitiva a unor terenuri agricole şi silvice în alte scopuri decât producţia agricolã şi silvicã se face numai în condiţiile prevãzute de prezenta lege."

47. Alineatul (2) al articolului 70 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prin excepţie, unele construcţii, care, prin natura lor, pot genera efecte poluante factorilor de mediu, pot fi amplasate în extravilan. În acest caz, amplasamentele se vor stabili pe baza de studii ecologice de impact, prealabile, avizate de organele de specialitate, privind protecţia mediului înconjurãtor."

48. Dupã alineatul (2) al articolului 71 se introduce un nou alineat, care devine alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Scoaterea definitiva din circuitul agricol a terenurilor agricole din extravilan, de clasa I şi a II-a de calitate, a celor amenajate cu lucrãri de îmbunãtãţiri funciare, precum şi a celor plantate cu vii şi livezi, prin extinderea intravilanului localitãţilor, se face la propunerea consiliilor locale, prin hotãrâre a Guvernului şi cu avizul Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei."

49. Alineatul (3) al articolului 71, care devine alineatul (4), va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Scoaterea definitiva din circuitul agricol şi silvic a terenurilor situate în extravilanul localitãţilor se face cu plata, de cãtre persoanele fizice sau juridice solicitante, a taxelor prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 la prezenta lege. Din aceste taxe se constituie Fondul de ameliorare a fondului funciar, aflat la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei şi, respectiv, a Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului."

50. Dupã alineatul (4) al articolului 71 se introduce un nou alineat, care devine alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Dispoziţiile alin. (4) se aplica şi în cazul terenurilor agricole care au fost trecute, potrivit legii, în intravilanul localitãţii, în vederea realizãrii construcţiilor de orice fel."

51. Dupã alineatul (5) al articolului 71, care devine alineatul (6), se introduce alineatul (7), cu urmãtorul cuprins:
"(7) De asemenea, se excepteazã de la plata taxelor prevãzute la alin. (3) perimetrele agricole din satele sau catunele demolate, aflate în curs de reconstrucţie."

52. Alineatul (1) al articolului 72 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 72. - (1) Pentru scoaterea temporarã a terenurilor din producţia agricolã şi silvicã, titularul aprobãrii este obligat sa depunã o garanţie în bani egala cu taxa prevãzutã pentru scoaterea definitiva a terenurilor din circuitul agricol sau silvic, într-un cont special al Fondului de ameliorare a fondului funciar."

53. Dupã alineatul (1) al articolului 72 se introduce un nou alineat, care devine alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru taxa prevãzutã la art. 71 alin. (4) şi pentru garanţia prevãzutã la alin. (1), depuse la Fondul de ameliorare a fondului funciar, se primeşte de cãtre titular o dobanda aplicatã de banca pentru perioada de depozit."

54. Alineatul (2) al articolului 72, care devine alineatul (3), va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Dupã îndeplinirea obligaţiilor prevãzute cu privire la redarea terenurilor, la confirmarea organelor judeţene agricole sau silvice şi a proprietarului terenului, titularul va primi garanţia depusa şi dobanda bancarã."

55. Dupã alineatul (1) al articolului 75 se introduce alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Refuzul nejustificat al deţinãtorului terenului de a-şi da acordul prevãzut la alin. (1) va putea fi soluţionat de instanta de judecata, hotãrârea acesteia inlocuind consimţãmântul celui în cauza."

56. Alineatul (1) al articolului 80 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 80. - (1) Titularii lucrãrilor de investiţii sau de producţie, care deţin terenuri pe care nu le mai folosesc în procesul de producţie, cum sunt cele rãmase în urma excavãrii de materii prime - cãrbune, caolin, argila, pietriş - de la sondele abandonate şi altele asemenea, sunt obligaţi sa ia mãsurile necesare de amenajare şi de nivelare, dându-le o folosinta agricolã, iar dacã aceasta nu este posibil, o folosinta piscicolã sau silvicã, în termen de 2 ani de la încheierea procesului de producţie."

57. Alineatul (3) al articolului 80 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Execuţia acestor lucrãri se face de unitãţi specializate ale Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei şi ale Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, din fondurile prevãzute de beneficiari, în condiţiile legii."

58. Alineatul (2) al articolului 81 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Aprobarea ocupãrii terenurilor în astfel de cazuri se da de cãtre oficiul de cadastru agricol şi organizare a teritoriului agricol, judeţean sau al municipiului Bucureşti, dupã caz, indiferent de mãrimea suprafeţei necesare, pe baza acordului deţinãtorilor şi cu plata despãgubirilor convenite."

59. Articolul 87 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 87. - (1) Ocuparea în întregime sau în parte a terenurilor de orice fel, înfiinţarea sau mutarea semnelor de hotar şi a reperelor de marcare, fãrã aprobarea primitã în condiţiile legii, sau refuzul de a elibera terenul astfel ocupat fãrã drept constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani.
(2) Dacã fapta prevãzutã la alin. (1) se sãvârşeşte prin violenta, ameninţãri ori de doua sau de mai multe persoane împreunã, pedeapsa este închisoare de la 2 la 7 ani."

60. Dupã articolul 87 se introduc articolele 87^1 şi 87^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 87^1. - Fapta persoanei fizice, care are calitatea de membru al comisiei locale sau judeţene de aplicare a prezentei legi, de a impiedica în orice mod reconstituirea dreptului de proprietate sau eliberarea titlului de proprietate cãtre persoanele îndreptãţite constituie abuz în serviciu şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani.
Art. 87^2. - Încãlcarea prevederilor art. 9 alin. (5) lit. c) şi ale art. 9^1, prin declararea unei suprafeţe de teren mai mici decât suprafeţele pe care le deţin, sau nedeclararea unei suprafeţe de teren, deţinute efectiv, constituie infracţiune de fals în declaraţii şi se pedepseşte potrivit prevederilor art. 292 din Codul penal*)."
-----------
*) Codul penal a fost republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 16 aprilie 1997.

61. Articolul 89 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 89. - Contravenţiile prevãzute la art. 88 se sancţioneazã astfel:
a) cele de la lit. a) - c), cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei;
b) cele de la lit. d) - h), cu amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei."

62. Articolul 90 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 90. - Sancţiunile se pot aplica şi persoanelor juridice, dupã cum urmeazã:
a) cele de la art. 88 lit. a) - c), cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
b) cele de la lit. d) - h), cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei."

63. Articolul 91 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 91. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre specialiştii împuterniciţi în acest scop de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi, dupã caz, de Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, de împuterniciţii prefectului şi specialişti împuterniciţi de directorul general al direcţiei generale pentru agricultura şi alimentaţie sau, dupã caz, de inspectorul şef al inspectoratului silvic judeţean, precum şi de cãtre primar.
(2) Prin actul de constatare se dispune cu privire la suportarea pagubelor de cãtre cei vinovaţi şi, dupã caz, restabilirea situaţiei anterioare."

64. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 93 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 93. - (1) Comisiile comunale, orãşeneşti şi municipale, constituite potrivit prevederilor art. 11, vor efectua lucrãrile şi operaţiunile stabilite de lege, din competenta lor, indiferent dacã se reconstituie sau se constituie dreptul de proprietate ori se restituie terenuri prin ordinul prefectului, înaintând aceste lucrãri, dupã caz, comisiilor judeţene sau prefectului în vederea eliberãrii titlurilor de proprietate, respectiv emiterii ordinului prefectului.
(2) Comisiile prevãzute la alin. (1) vor efectua operaţiunile de punere în posesie, întocmind în acest scop procese-verbale, pe care le vor inainta comisiilor judeţene."

65. Articolul 97 alineatele (1) şi (2), articolul 98 şi articolul 99 se abroga.

ART. II
Dispoziţiile modificatoare sau de completare ori de abrogare ale prezentei legi nu aduc atingere în nici un fel titlurilor şi altor acte de proprietate eliberate, cu respectarea prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 , la data întocmirii lor.
ART. III
(1) Sunt lovite de nulitate absolutã, potrivit dispoziţiilor legislaţiei civile aplicabile la data încheierii actului juridic, urmãtoarele acte emise cu încãlcarea prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 :
a) actele de reconstituire sau de constituire a dreptului de proprietate, în favoarea persoanelor fizice care nu erau îndreptãţite, potrivit legii, la astfel de reconstituiri sau constituiri;
b) actele de constituire a dreptului de proprietate pe terenurile agricole aflate în domeniul public sau privat al statului, ori în domeniul public al comunelor, oraşelor sau municipiilor;
c) actele de reconstituire sau de constituire a dreptului de proprietate în intravilanul localitãţilor, pe terenurile revendicate de foştii proprietari, cu excepţia celor atribuite conform art. 23 din lege;
d) actele de constituire a dreptului de proprietate pe terenurile agricole constituite ca izlaz comunal;
e) actele de constituire a dreptului de proprietate, în condiţiile art. 20, în localitãţile în care s-a aplicat cota de reducere prevãzutã de lege;
f) actele de constituire a dreptului de proprietate, în condiţiile art. 20 şi în cazul în care în localitatea respectiva nu s-a constituit dreptul de proprietate persoanelor îndreptãţite de lege;
g) transferurile de terenuri dintr-o localitate în alta, efectuate cu încãlcarea condiţiilor prevãzute de lege, în scopul ilicit de a spori prin aceasta valoarea terenului primit ca urmare a transferului;
h) actele de vânzare-cumpãrare privind construcţiile afectate unei utilizãri sociale sau culturale - case de locuit, crese, grãdiniţe, cantine, cãmine culturale, sedii şi altele asemenea - ce au aparţinut cooperativelor agricole de producţie, cu încãlcarea dispoziţiilor imperative prevãzute la ultimul alineat al art. 28 din lege.
(2) Nulitatea poate fi invocatã de primar, prefect, procuror şi de alte persoane care justifica un interes legitim, iar soluţionarea cererilor este de competenta instanţelor judecãtoreşti de drept comun, care au plenitudine de jurisdicţie.
(3) În situaţia în care, pe terenurile care au fãcut obiectul unor acte juridice, constatate nule potrivit alin. (1), s-au edificat construcţii de orice fel, sunt aplicabile dispoziţiile art. 494 din Codul civil.
ART. IV
(1) Persoanele care nu au depus cereri în termenul prevãzut de <>Legea fondului funciar nr. 18/1991 , pentru reconstituirea dreptului de proprietate, ori aceste cereri s-au pierdut sau cu privire la care nu au primit nici un rãspuns, se pot adresa cu o noua cerere comisiilor comunale, orãşeneşti sau municipale, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile persoanelor care, potrivit <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 , nu aveau vocaţie sa solicite şi, respectiv, sa li se reconstituie dreptul de proprietate.
ART. V
Prin lege specialã, dupã întocmirea balanţei fondului funciar se va reglementa atribuirea în folosinta sau, dupã caz, în proprietate de terenuri agricole din domeniul privat al statului, familiilor ţinere, specialiştilor din mediul rural, veteranilor de rãzboi cãrora li s-au atribuit terenuri potrivit <>Legii nr. 44/1994 , precum şi personalului didactic, în condiţiile <>Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic.
ART. VI
Anexa nr. 1 la <>Legea fondului funciar nr. 18/1991 se modifica şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta lege.
ART. VII
<>Legea fondului funciar nr. 18/1991 , cu modificãrile ulterioare şi cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, dându-se textelor o noua numerotare

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 30 iunie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 16 septembrie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
PETRE ROMAN

ANEXA



TAXA PROCENTUALĂ
datoratã pentru scoaterea definitiva din circuitul agricol a terenurilor aflate în extravilan


Clasa terenului agricol
---------------------------------------
1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------

Taxa procentualã care se aplica 400 350 300 250 200
la preţul de vânzare
-------------------------------------------------------------------------------

NOTA:
Procentul se aplica la valoarea terenului, declarata ca preţ de pãrţile din contractul de înstrãinare.
În situaţia în care terenul nu a fãcut obiectul vânzãrii-cumpãrãrii şi acesta este proprietatea investitorului sau provine din concesionare, donaţie, asociere, taxa se calculeazã la valoarea de circulaţie a terenului din zona respectiva.

----------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016