Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 158 din 18 iulie 2008
privind publicitatea înşelãtoare şi publicitatea comparativã
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 559 din 24 iulie 2008
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta lege are drept scop protecţia comercianţilor împotriva publicitãţii înşelãtoare şi a consecinţelor defavorabile ale acesteia, precum şi stabilirea condiţiilor în care publicitatea comparativã este permisã.
ART. 2
(1) Dispoziţiile prezentei legi se aplicã conţinutului materialelor publicitare şi mesajelor publicitare, oricare ar fi mijlocul de comunicare ce face posibil transferul informaţiei.
(2) Comunicaţiilor audiovizuale comerciale difuzate în cadrul serviciilor de programe audiovizuale le sunt aplicabile prevederile prezentei legi, ale <>Legii audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi normele de reglementare emise în aplicarea acesteia.
ART. 3
În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
a) publicitate - orice formã de prezentare a unei activitãţi comerciale, industriale, artizanale sau liberale, în scopul promovãrii vânzãrii de bunuri ori servicii, inclusiv bunuri imobile, drepturi şi obligaţii;
b) publicitate înşelãtoare - publicitatea care, în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cãrora i se adreseazã ori care iau contact cu aceasta şi care, din cauza caracterului înşelãtor, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciazã ori poate prejudicia un concurent;
c) publicitate comparativã - publicitatea care identificã în mod explicit sau implicit un concurent ori bunuri sau servicii oferite de acesta;
d) comerciant - persoana fizicã sau juridicã ce acţioneazã în scopuri care se încadreazã în activitatea sa comercialã, industrialã, artizanalã ori liberalã şi orice persoanã care acţioneazã în numele şi pe seama comerciantului;
e) responsabil de cod - orice entitate, inclusiv un comerciant sau un grup de comercianţi, responsabilã cu formularea şi revizuirea unui cod de conduitã şi/sau cu monitorizarea conformitãţii cu codul de cãtre cei care şi-au luat angajamentul de a-l respecta;
f) cod de conduitã - acordul sau ansamblul de reguli care nu este impus prin legislaţie ori dispoziţii administrative şi care defineşte comportamentul comercianţilor care se angajeazã sã îl respecte cu privire la una sau mai multe practici comerciale ori la unul sau mai multe sectoare de activitate;
g) comunicaţie comercialã audiovizualã - imaginea, cu sau fãrã sunet, care este destinatã sã promoveze, direct sau indirect, bunurile, serviciile ori imaginile unei persoane fizice sau juridice care desfãşoarã o activitate economicã. Imaginile respective însoţesc sau sunt incluse într-un program în schimbul unei plãţi ori retribuţii similare sau în scopul autopromovãrii. Formele de comunicaţii comerciale audiovizuale includ, printre altele, publicitatea televizatã, sponsorizarea, teleshoppingul şi poziţionarea de produse prin servicii de programe audiovizuale.
CAP. II
Publicitatea înşelãtoare şi publicitatea comparativã
ART. 4
Publicitatea înşelãtoare este interzisã.
ART. 5
Pentru a determina dacã publicitatea este înşelãtoare trebuie sã se ia în considerare toate aspectele acesteia, în special orice informaţie conţinutã de aceasta cu privire la:
a) caracteristicile bunurilor sau serviciilor, cum sunt: disponibilitatea, natura, modul de execuţie, compoziţia, metoda şi data fabricaţiei bunurilor ori a prestãrii serviciilor, dacã acestea corespund scopului lor, destinaţia, cantitatea, parametrii tehnico-funcţionali, originea geograficã sau comercialã, rezultatele aşteptate ca urmare a utilizãrii lor ori rezultatele şi caracteristicile esenţiale ale testelor sau ale controalelor efectuate asupra bunurilor ori a serviciilor;
b) preţul sau modul de calcul al preţului şi condiţiile în care se distribuie bunurile ori se presteazã serviciile;
c) natura, atribuţiile şi drepturile comerciantului care îşi face publicitate, cum ar fi: identitatea şi bunurile sale, calificãrile şi deţinerea drepturilor de proprietate industrialã, comercialã sau intelectualã ori premiile şi distincţiile acestuia.
ART. 6
Publicitatea comparativã este consideratã legalã dacã îndeplineşte, în mod cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) nu este înşelãtoare, potrivit dispoziţiilor art. 3 lit. b) şi ale art. 5 din prezenta lege, precum şi ale <>art. 5-7 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementãrilor cu legislaţia europeanã privind protecţia consumatorilor;
b) comparã bunuri sau servicii care rãspund aceloraşi nevoi ori sunt destinate aceloraşi scopuri;
c) comparã, în mod obiectiv, una sau mai multe caracteristici esenţiale, relevante, verificabile şi reprezentative ale respectivelor bunuri ori servicii, care pot include şi preţul;
d) nu discrediteazã sau denigreazã mãrcile, denumirile comerciale, alte semne distinctive, bunuri, servicii, activitãţi ori situaţia unui concurent;
e) în cazul produselor cu denumire de origine, se referã, în fiecare caz, la produse cu aceeaşi denumire;
f) nu profitã în mod neloial de reputaţia unei mãrci, a unei denumiri comerciale sau a altor semne distinctive ale unui concurent ori a denumirii de origine a produselor concurente;
g) nu prezintã bunuri sau servicii ca imitaţii ori reproduceri ale bunurilor sau serviciilor purtând o marcã ori o denumire comercialã protejatã;
h) nu creeazã confuzie între comercianţi, între cel care îşi face publicitate şi un concurent sau între mãrci, denumiri comerciale, alte semne distinctive, bunuri ori servicii ale celui care îşi face publicitate şi cele ale unui concurent.
CAP. III
Sesizare, competenţã, sancţiuni
ART. 7
(1) În vederea combaterii şi stopãrii publicitãţii înşelãtoare şi a respectãrii dispoziţiilor privind publicitatea comparativã, persoanele fizice şi juridice, asociaţiile şi organizaţiile care au un interes legitim pot sã sesizeze Ministerul Economiei şi Finanţelor sau, dupã caz, Consiliul Naţional al Audiovizualului.
(2) La sesizarea persoanelor prevãzute la alin. (1) sau din oficiu, Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin reprezentanţii sãi, constatã încãlcarea dispoziţiilor prevãzute la art. 4 şi 6 şi aplicã sancţiunile corespunzãtoare.
ART. 8
Sesizarea adresatã Ministerului Economiei şi Finanţelor poate fi îndreptatã:
a) împotriva unuia sau a mai multor comercianţi din acelaşi sector economic;
b) împotriva responsabilului de cod, în cazul în care respectivul cod încurajeazã nerespectarea dispoziţiilor legale în materie.
ART. 9
(1) La sesizarea persoanelor fizice şi juridice, a asociaţiilor şi a organizaţiilor care au interes legitim sau din oficiu, Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin reprezentanţii sãi, va solicita comerciantului care îşi face publicitate sã furnizeze toate dovezile necesare privind exactitatea afirmaţiilor, a indicaţiilor ori a prezentãrilor din anunţul publicitar.
(2) Reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor solicitã comercianţilor care îşi fac publicitate, dovezi potrivit prevederilor alin. (1) şi (3), luând în considerare interesele legitime ale acestor comercianţi, precum şi cele ale comercianţilor prejudiciaţi.
(3) Comerciantul care îşi face publicitate este obligat sã punã la dispoziţia reprezentanţilor Ministerului Economiei şi Finanţelor, la termenele şi în forma stabilite de acesta, toate documentele, datele şi informaţiile care sã probeze exactitatea afirmaţiilor conţinute în anunţul publicitar.
(4) În cazul publicitãţii comparative, comerciantul care îşi face publicitate este obligat sã prezinte, cu celeritate, reprezentanţilor Ministerului Economiei şi Finanţelor dovezile, documentele, datele şi informaţiile prevãzute în prezentul articol.
(5) În cazul în care dovezile solicitate nu sunt prezentate de comerciant sau prezentarea dovezilor se face de cãtre acesta dupã expirarea termenului stabilit de Ministerul Economiei şi Finanţelor ori dacã aceste dovezi sunt considerate incomplete sau insuficiente, afirmaţiile din anunţul publicitar în cauzã vor fi considerate inexacte.
ART. 10
(1) Nerespectarea de cãtre comercianţi a prevederilor art. 4 şi 6 constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã de la 3.000 lei la 30.000 lei.
(2) Constatarea şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se fac de reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor.
ART. 11
(1) În cazul în care se constatã încãlcarea de cãtre comerciantul care îşi face publicitate a dispoziţiilor prevãzute la art. 4 şi 6, ţinând cont de toate interesele implicate în cauzã şi, în special, de interesul public, Ministerul Economiei şi Finanţelor poate dispune, odatã cu aplicarea sancţiunii contravenţionale prevãzute la art. 10 alin. (1), urmãtoarele mãsuri complementare:
a) încetarea publicitãţii înşelãtoare sau a publicitãţii comparative ilegale;
b) interzicerea publicitãţii înşelãtoare sau a publicitãţii comparative care contravine prevederilor prezentei legi, în cazul în care nu a fost încã adusã la cunoştinţã publicului, însã acest lucru este iminent.
(2) Mãsurile prevãzute la alin. (1) se aplicã fãrã a fi necesar sã existe o dovadã a unui prejudiciu real, a intenţiei ori a neglijenţei celui care îşi face publicitate.
(3) Mãsurile prevãzute la alin. (1) vor fi luate prin intermediul unei proceduri accelerate, în sensul cã acestea vor fi îndeplinite de comerciantul contravenient în termen de 5 zile de la data înmânãrii sau a comunicãrii procesului-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiei prin care mãsurile au fost dispuse.
ART. 12
(1) În vederea eliminãrii efectelor de duratã ale publicitãţii înşelãtoare sau ale publicitãţii comparative ilegale a cãrei încetare, respectiv interzicere, a fost dispusã printr-un proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, care nu a fost contestat, ori printr-o hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã prin care s-a dispus o astfel de mãsurã, Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin reprezentanţi împuterniciţi, va solicita comerciantului în cauzã:
a) publicarea procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei sau a hotãrârii judecãtoreşti, integral ori în extras;
b) publicarea unei declaraţii rectificative care sã cuprindã datele de identificare a comerciantului contravenient, contravenţia sãvârşitã, data la care a fost sãvârşitã, precum şi mãsurile dispuse.
(2) Publicarea se va face, în toate cazurile, de cãtre şi pe cheltuiala comerciantului contravenient, atât prin intermediul unui ziar de largã circulaţie, cât şi prin intermediul mijlocului de comunicare folosit pentru difuzarea anunţului publicitar interzis, în termen de 5 zile de la data comunicãrii.
ART. 13
(1) Nerespectarea mãsurilor prevãzute la art. 12, precum şi a obligaţiei prevãzute la art. 9 constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã de la 6.000 lei la 60.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se fac de reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Economiei şi Finanţelor.
ART. 14
(1) În situaţia în care Ministerul Economiei şi Finanţelor dispune, potrivit dispoziţiilor art. 11 alin. (1) lit. a), încetarea publicitãţii înşelãtoare sau a publicitãţii comparative ilegale, acesta va comunica de îndatã mãsura respectivã Consiliului Naţional al Audiovizualului.
(2) Potrivit competenţelor ce îi revin, Consiliul Naţional al Audiovizualului verificã dacã respectiva publicitate înşelãtoare sau comparativã ilegalã este difuzatã printr-un serviciu de programe audiovizuale, în cadrul unei comunicaţii comerciale audiovizuale.
(3) În situaţia prevãzutã la alin. (2), Consiliul Naţional al Audiovizualului va dispune, prin decizie, potrivit competenţelor ce îi revin, oprirea de la difuzare a respectivei comunicaţii comerciale audiovizuale, va monitoriza aplicarea deciziei şi, în caz de nerespectare, va aplica sancţiunile <>Legii nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) În situaţia în care Consiliul Naţional al Audiovizualului apreciazã cã o comunicaţie comercialã audiovizualã conţine elementele unei publicitãţi înşelãtoare ori comparative ilegale, acesta va sesiza Ministerul Economiei şi Finanţelor.
ART. 15
Prevederile art. 10, 11 şi 13 referitoare la contravenţii se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28 şi 29.
ART. 16
(1) În cazul în care se constatã cã faptele reclamate nu constituie publicitate înşelãtoare sau, dupã caz, publicitate comparativã ilegalã, Ministerul Economiei şi Finanţelor emite decizie motivatã de respingere a sesizãrii.
(2) Decizia datã conform alin. (1) poate fi atacatã în temeiul prevederilor <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 17
(1) În cazul încãlcãrii dispoziţiilor prezentei legi, rãspunderea revine comerciantului beneficiar al anunţului publicitar.
(2) În cazul în care comerciantul care îşi face publicitate nu are sediul social în România, rãspunderea revine reprezentantului sãu legal în România.
ART. 18
Dreptul de a sesiza faptele prevãzute la art. 4 şi 6 se prescrie în termen de 3 luni de la data la care persoanele, asociaţiile sau organizaţiile care au un interes legitim, potrivit prevederilor prezentei legi, au luat cunoştinţã de anunţul publicitar, dar nu mai târziu de 6 luni de la data apariţiei acestuia.
ART. 19
(1) Prezenta lege nu exclude controlul voluntar al publicitãţii de cãtre organizaţiile profesionale cu rol de autoreglementare în domeniul publicitãţii şi nici dreptul persoanelor fizice şi juridice, al asociaţiilor sau al organizaţiilor interesate de a se adresa direct acestor organizaţii.
(2) În aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, Ministerul Economiei şi Finanţelor, respectiv Consiliul Naţional al Audiovizualului pot solicita organizaţiilor profesionale cu rol de autoreglementare, prevãzute la alin. (1), formularea unui punct de vedere de specialitate.
CAP. IV
Dispoziţii finale
ART. 20
(1) În aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, Ministerul Economiei şi Finanţelor poate emite norme, care se aprobã prin ordin al ministrului.
(2) În aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, Consiliul Naţional al Audiovizualului va emite norme de reglementare ce se aprobã prin ordin al preşedintelui acestei autoritãţi.
ART. 21
Dispoziţiile legislative, regulamentare şi administrative adoptate de autoritãţile române, precum şi orice alte informaţii cu privire la publicitatea înşelãtoare şi comparativã se notificã de Ministerul Economiei şi Finanţelor cãtre Comisia Europeanã.
ART. 22
Prezenta lege se aplicã fãrã a aduce atingere dispoziţiilor privind publicitatea pentru anumite produse şi/sau servicii, precum şi restricţiilor sau interdicţiilor privind publicitatea în anumite medii, cuprinse în alte acte normative.
ART. 23
<>Legea nr. 148/2000 privind publicitatea, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 2 august 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Prezenta lege are drept scop protecţia consumatorilor de produse şi servicii, protecţia persoanelor care desfãşoarã o activitate de producţie, de comerţ, presteazã un serviciu sau practicã o meserie ori o profesie."
2. Articolele 2 şi 3 se abrogã.
3. La articolul 4, literele a), b), c) şi g) se abrogã.
4. La articolul 6, litera a) se abrogã.
5. Articolele 7 şi 8 se abrogã.
6. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - Autorul, realizatorul de publicitate şi reprezentantul legal al mijlocului de difuzare rãspund solidar cu persoana care îşi face publicitate, în cazul încãlcãrii prevederilor prezentei legi."
7. La articolul 23 alineatul (1), litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) încãlcarea prevederilor art. 9-14, cu amendã de la 1.500 lei la 4.000 lei."
8. La articolul 24 alineatul (1), literele a) şi e) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) reprezentanţii împuterniciţi ai Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor, în cazul încãlcãrii prevederilor art. 9 şi ale art. 13 lit. a) şi b);
.........................................................................
e) reprezentanţii împuterniciţi ai Consiliului Naţional al Audiovizualului, pentru încãlcarea prevederilor art. 10 lit. a)."
*
Prezenta lege transpune integral prevederile Directivei 2006/114/CE a Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene din data de 12 decembrie 2006, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L376 din 27 decembrie 2006.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE
CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TÃRÃCILÃ
Bucureşti, 18 iulie 2008.
Nr. 158.
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: