Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 157 din 14 mai 2004  privind instituirea bursei speciale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 157 din 14 mai 2004 privind instituirea bursei speciale "Guvernul Romaniei" pentru formarea managerilor din sectorul public

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 25 mai 2004
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. 1
Se instituie bursa specialã "Guvernul României", în scopul formãrii de manageri care se angajeazã sã desfãşoare activitãţi de rãspundere în cadrul instituţiilor publice, regiilor autonome, agenţilor economici cu capital majoritar de stat ori în cadrul structurilor sau organismelor internaţionale, în calitate de reprezentant al statului român. Bursa specialã "Guvernul României" se instituie începând cu anul universitar 2005-2006.
ART. 2
Bursa specialã "Guvernul României", denumitã în continuare bursã, se acordã tinerilor, denumiţi în continuare beneficiari, care se calificã în urma unui concurs naţional şi care sunt acceptaţi la studii de universitãţi de prestigiu, acreditate sau recunoscute în statele Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European, Statele Unite ale Americii sau în alte state relevante din perspectiva participãrii României în structurile europene şi euroatlantice.
ART. 3
(1) Se înfiinţeazã Comisia pentru bursa specialã "Guvernul României", denumitã în continuare Comisie, cu atribuţii privind organizarea concursului naţional, selecţia şi repartizarea beneficiarilor.
(2) Structura, componenţa, atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Comisiei se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(3) Comisia este constituitã din reprezentanţi ai instituţiilor publice implicate, ai mediului academic, ai sectorului neguvernamental, ai mediului de afaceri şi ai mediului bancar, precum şi ai unor instituţii sau organisme internaţionale.
(4) Secretariatul Comisiei se asigurã de cãtre Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii.
ART. 4
(1) Bursele se acordã pe baza rezultatelor concursului naţional, prin care se evalueazã capacitatea de performanţã academicã a candidaţilor, precum şi opţiunea acestora de a servi în sectorul public.
(2) Concursul naţional se organizeazã anual, iar rezultatele sunt aduse la cunoştinţã publicã pânã în luna noiembrie a anului premergãtor începerii anului universitar pentru care se acordã bursele.
(3) Selectarea candidaţilor în vederea acordãrii burselor se face de cãtre Comisie.
(4) Metoda de organizare a concursului naţional şi metodele de evaluare se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
ART. 5
(1) Bursa se acordã în vederea efectuãrii de studii în domeniile prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta lege, dupã cum urmeazã:
a) studii universitare, pe perioada minimã necesarã absolvirii şi obţinerii diplomei, conform instituţiei de învãţãmânt, dar nu mai mult de 5 ani;
b) studii pe perioada minimã necesarã finalizãrii cursurilor de masterat, conform instituţiei de învãţãmânt, dar nu mai mult de 2 ani;
c) studii de doctorat pe o perioadã care nu poate depãşi 4 ani.
(2) Bursa se acordã unei persoane o singurã datã în viaţã şi numai pentru efectuarea uneia dintre formele de studiu prevãzute la alin. (1).
ART. 6
(1) Bursa se acordã în limita fondurilor alocate anual cu aceastã destinaţie în bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii.
(2) Fondurile prevãzute la alin. (1) vor asigura atât acoperirea sumelor necesare pentru continuarea burselor acordate în anii precedenţi, în condiţiile prezentei legi, cât şi pentru acordarea de noi burse.
(3) Bursele noi se acordã în funcţie de criteriile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi, dupã acordarea cu prioritate a burselor pentru continuarea studiilor de cãtre beneficiarii care au fost acceptaţi în anii anteriori.
ART. 7
Prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii şi a Ministerului Afacerilor Externe, se stabilesc, cu un an calendaristic înaintea începerii anului universitar pentru care se acordã bursele:
a) fondurile alocate, cu respectarea prevederilor art. 6 alin. (2);
b) specializãrile pentru care se acordã burse;
c) categoriile de cheltuieli care se suportã din bursã;
d) cuantumul bursei, diferenţiat în funcţie de ţarã şi de instituţia de învãţãmânt superior.
ART. 8
(1) Bursa se acordã în numele Guvernului României, iar derularea operaţiunilor aferente bursei se realizeazã de cãtre Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii împreunã cu un partener de implementare, care poate fi, dupã caz, o instituţie bancarã internaţionalã selectatã de cãtre minister, în condiţiile legii, sau o organizaţie internaţionalã interguvernamentalã, pe baza unui acord încheiat cu România sau cu autoritãţile române competente.
(2) Sumele aferente programului de acordare a burselor, inclusiv avansul, se alocã partenerului de implementare în condiţiile legii.
(3) Comisioanele şi celelalte cheltuieli efectuate de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii sau de partenerul de implementare, ca urmare a efectuãrii operaţiunilor determinate de acordarea bursei, se includ în bugetul programului şi se suportã din sumele alocate de la bugetul de stat.
(4) În baza contractului încheiat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, partenerul de implementare efectueazã operaţiunile de încasãri şi plãţi aferente derulãrii bursei, încheie contracte cu beneficiarii, urmãreşte ducerea la îndeplinire a prevederilor contractuale, inclusiv în privinţa efectuãrii de cãtre aceştia, ulterior definitivãrii studiilor, a activitãţii în cadrul instituţiilor publice, regiilor autonome, agenţilor economici cu capital majoritar de stat şi al structurilor sau organismelor internaţionale.
ART. 9
Bursa se plãteşte din fondurile prevãzute în bugetul de stat, la începutul fiecãrei perioade universitare trimestru, semestru -, pe baza facturilor pro forma emise de instituţiile de învãţãmânt acceptante.
ART. 10
Beneficiarii încheie cu partenerul de implementare un contract, al cãrui model se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi. Prin contract beneficiarii se obligã:
a) sã menţinã pe toatã durata studiilor un nivel minim de performanţã echivalent calificativului "Bine";
b) sã revinã în ţarã, la sfârşitul bursei, şi sã desfãşoare activitate o perioadã minimã, stabilitã în funcţie de durata studiilor şi de cuantumul bursei, prin hotãrâre a Guvernului, în cadrul unei instituţii publice, al regiilor autonome şi agenţilor economici cu capital majoritar de stat ori în cadrul unor structuri sau organisme internaţionale, în calitate de reprezentant al statului român.
ART. 11
(1) În cazul nerespectãrii clauzelor contractuale, beneficiarul restituie partenerului de implementare sumele acordate, precum şi penalizãrile şi dobânzile stabilite prin contract.
(2) La rândul sãu, partenerul de implementare vireazã Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, în vederea restituirii cãtre bugetul de stat, fondurile aferente obligaţiilor nerespectate de beneficiari şi recuperate de la aceştia.
(3) Pentru cazul neexecutãrii de cãtre beneficiarul bursei a obligaţiilor prevãzute în contractul încheiat cu partenerul de implementare, alãturi de beneficiar se obligã solidar 3 garanţi, la plata lunarã a 50% din venitul net pânã la concurenţa sumei totale acordate de la bugetul de stat, precum şi a penalitãţilor şi dobânzilor stabilite prin contract. Nu pot fi acceptaţi garanţi al cãror venit se situeazã sub nivelul salariului mediu pe economie.
ART. 12
Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii împreunã cu Ministerul Afacerilor Externe comunicã oficiilor consulare şi reprezentanţelor diplomatice ale României din strãinãtate, precum şi universitãţilor strãine acceptante lista nominalã a beneficiarilor bursei, precum şi condiţiile de acordare a acesteia.
ART. 13
(1) Instituţiile publice, regiile autonome, agenţii economici şi structurile sau organismele internaţionale prevãzute la art. 10 lit. b), în care îşi pot desfãşura activitatea beneficiarii, se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(2) Încadrarea pe posturile vacante din instituţiile publice, regiile autonome, agenţii economici şi structurile sau organismele internaţionale prevãzute la alin. (1) se face prin derogare de la prevederile legale referitoare la încadrarea pe post, pe bazã de concurs sau examen, aplicabile funcţionarilor publici şi personalului contractual. Prin derogare de la aceleaşi prevederi, Guvernul va încadra beneficiarii în poziţii de conducere sau de rãspundere, cu condiţia îndeplinirii criteriilor de performanţã prevãzute în fişa postului.
(3) Posturile vacante existente la instituţiile publice, regiile autonome, agenţii economici şi structurile sau organismele internaţionale prevãzute la alin. (1) se solicitã de cãtre Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici, Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã, respectiv de cãtre Ministerul Afacerilor Externe, se centralizeazã şi se transmit Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii pentru a fi puse la dispoziţie Comisiei.
(4) Repartizarea beneficiarilor se face de cãtre Comisie în funcţie de posturile vacante existente la instituţiile publice, regiile autonome, agenţii economici şi structurile sau organismele internaţionale prevãzute la alin. (1), pe baza opţiunilor formulate de beneficiari şi a specializãrilor dobândite, potrivit unei proceduri stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
ART. 14
În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi Ministerul Afacerilor Externe vor supune spre adoptare Guvernului proiectul de hotãrâre pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prezentei legi, prin care se stabilesc:
a) structura, componenţa, atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Comisiei;
b) metodologia de organizare şi desfãşurare a concursului naţional;
c) fondurile alocate acestei burse;
d) cuantumul maxim al bursei, în funcţie de ţarã şi de instituţia de învãţãmânt;
e) modelul contractului care se încheie între beneficiar şi partenerul de implementare care acţioneazã în numele Guvernului;
f) instituţiile publice, regiile autonome, agenţii economici şi structurile sau organismele internaţionale prevãzute la art. 10 lit. b), în care îşi vor desfãşura activitatea beneficiarii, şi perioada în care îşi vor desfãşura activitatea;
g) procedura de repartizare prevãzutã la art. 13 alin. (4).

Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 11 martie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 27 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VIOREL HREBENCIUC

Bucureşti, 14 mai 2004.
Nr. 157.


ANEXĂ
DOMENIILE
pentru care se acordã bursa specialã "Guvernul României"

A. Domenii pentru care se acordã bursa specialã "Guvernul României" pentru studii universitare şi de master
1. Economie (management, finanţe etc.)
2. Drept*)
3. Studii europene*)
4. Relaţii publice, comunicare
5. Administraţie publicã
6. Diplomaţie, studii politice, relaţii internaţionale
7. Inginerie: energie, protecţia mediului, chimie sau petrochimie, inginerie economicã, construcţii, transporturi, inginerie industrialã sau producţie, tehnologia informaţiei, comunicaţii
8. Educaţie
9. Agriculturã, agronomie
10. Apãrare naţionalã, ordine publicã
11. Sociologie.
B. Domenii pentru care se acordã bursa specialã "Guvernul României" pentru studii doctorale
1. Economie
2. Drept
3. Studii europene*)
4. Administraţie publicã
5. Diplomaţie, studii politice, relaţii internaţionale
6. Apãrare naţionalã, ordine publicã.
________
*) Doar în universitãţile din statele membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European.

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016