Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 155 din 12 iulie 2010  politiei locale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 155 din 12 iulie 2010 politiei locale

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 488 din 15 iulie 2010

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Poliţia localã se înfiinţeazã în scopul exercitãrii atribuţiilor privind apãrarea drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale persoanei, a proprietãţii private şi publice, prevenirea şi descoperirea infracţiunilor, în urmãtoarele domenii:
a) ordinea şi liniştea publicã, precum şi paza bunurilor;
b) circulaţia pe drumurile publice;
c) disciplina în construcţii şi afişajul stradal;
d) protecţia mediului;
e) activitatea comercialã;
f) evidenţa persoanelor;
g) alte domenii stabilite prin lege.
(2) Poliţia localã îşi desfãşoarã activitatea pe baza principiilor: legalitãţii, încrederii, previzibilitãţii, proximitãţii şi proporţionalitãţii, deschiderii şi transparenţei, eficienţei şi eficacitãţii, rãspunderii şi responsabilitãţii, imparţialitãţii şi nediscriminãrii.
ART. 2
(1) Poliţia localã îşi desfãşoarã activitatea:
a) în interesul comunitãţii locale, exclusiv pe baza şi în executarea legii, precum şi a actelor autoritãţii deliberative şi ale celei executive ale administraţiei publice locale;
b) în conformitate cu reglementãrile specifice fiecãrui domeniu de activitate, stabilite prin acte administrative ale autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale.
(2) Poliţia localã comunicã, de îndatã, organelor abilitate datele cu privire la aspectele de încãlcare a legii, altele decât cele stabilite în competenţa sa, de care a luat cunoştinţã cu ocazia îndeplinirii misiunilor şi activitãţilor specifice.
(3) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, poliţia localã coopereazã cu unitãţile, respectiv cu structurile teritoriale ale Poliţiei Române, ale Jandarmeriei Române, ale Poliţiei de Frontierã Române şi ale Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã, cu celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale şi colaboreazã cu organizaţii neguvernamentale, precum şi cu persoane fizice şi juridice, în condiţiile legii.
(4) Poliţia localã solicitã intervenţia unitãţilor/structurilor teritoriale competente ale Poliţiei Române sau ale Jandarmeriei Române pentru orice alte situaţii ce excedeazã atribuţiilor ce îi revin, potrivit prezentei legi.
(5) Poliţia localã poate încheia cu alte autoritãţi şi instituţii publice protocoale de cooperare având ca obiect detalierea modalitãţilor prin care, în limitele competenţelor legale ale fiecãrei structuri, acestea îşi oferã sprijin în îndeplinirea activitãţilor sau a misiunilor specifice.
ART. 3
(1) La nivelul comunei, al oraşului, al municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, dupã caz, unde este înfiinţatã poliţia comunitarã conform prevederilor <>Legii nr. 371/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Poliţiei Comunitare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aceasta se reorganizeazã ca structurã de poliţie localã, potrivit prevederilor art. 4.
(2) La nivelul comunei, al oraşului, al municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, dupã caz, unde nu este înfiinţatã poliţie comunitarã conform prevederilor <>Legii nr. 371/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se poate organiza structurã de poliţie localã, potrivit prevederilor art. 4.

CAP. II
Organizarea poliţiei locale

ART. 4
(1) Poliţia localã se organizeazã şi funcţioneazã, prin hotãrâre a autoritãţii deliberative a administraţiei publice locale, ca un compartiment funcţional în cadrul aparatului de specialitate al primarului/primarului general sau ca instituţie publicã de interes local, cu personalitate juridicã.
(2) În municipiul Bucureşti, poliţia localã se organizeazã şi funcţioneazã dupã cum urmeazã:
a) prin hotãrâre a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pentru Poliţia Localã a Municipiului Bucureşti;
b) prin hotãrâre a fiecãrui consiliu local al sectorului municipiului Bucureşti, pentru poliţia localã a sectorului respectiv.
(3) Poliţia localã dintr-o unitate/subdiviziune administrativteritorialã poate detaşa poliţişti locali la poliţia localã dintr-o altã unitate/subdiviziune administrativ-teritorialã, în condiţiile prevãzute de hotãrârile adoptate de consiliile locale interesate şi în baza acordurilor încheiate între unitãţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale respective. Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorialã de la nivelul cãreia se detaşeazã poliţiştii locali încheie acorduri cu fiecare unitate/subdiviziune administrativ-teritorialã care beneficiazã de serviciile poliţiştilor locali ce fac obiectul detaşãrii. Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorialã la care se detaşeazã poliţiştii locali prevede în buget sursele de finanţare.
(4) Modul de organizare, structura funcţionalã, statul de funcţii, numãrul de posturi şi categoriile de personal încadrat, normele de înzestrare şi consum de materiale ale poliţiei locale se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, elaborat pe baza Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a poliţiei locale.
(5) Numãrul de posturi pentru personalul contractual cu atribuţii de pazã se stabileşte în funcţie de numãrul şi importanţa obiectivelor care trebuie asigurate cu pazã.
(6) Poliţia localã din comunele, oraşele, municipiile şi sectoarele municipiului Bucureşti se organizeazã prin preluarea posturilor şi personalului poliţiei comunitare, precum şi ale structurilor din aparatul de specialitate al primarului/primarului general responsabil cu controlul privind disciplina în construcţii, protecţia mediului şi comerţ, dupã caz, cu încadrarea în numãrul de posturi stabilit în condiţiile prevãzute la alin. (4) şi (5).
(7) Regulamentul de organizare şi funcţionare a poliţiei locale se aprobã prin hotãrâre a autoritãţii deliberative a administraţiei publice locale, în conformitate cu prevederile <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu avizul consultativ al comisiei locale de ordine publicã, constituitã potrivit prevederilor art. 28.
ART. 5
Poliţia localã se organizeazã pe compartimente funcţionale, la nivel de direcţii generale, direcţii, servicii şi/sau birouri, conform prevederilor Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a poliţiei locale.

CAP. III
Atribuţiile poliţiei locale

ART. 6
În domeniul ordinii şi liniştii publice, precum şi al pazei bunurilor, poliţia localã are urmãtoarele atribuţii:
a) menţine ordinea şi liniştea publicã în zonele şi locurile stabilite prin planul de ordine şi siguranţã publicã al unitãţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, aprobat în condiţiile legii;
b) menţine ordinea publicã în imediata apropiere a unitãţilor de învãţãmânt publice, a unitãţilor sanitare publice, în parcãrile auto aflate pe domeniul public sau privat al unitãţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, în zonele comerciale şi de agrement, în parcuri, pieţe, cimitire, precum şi în alte asemenea locuri publice aflate în proprietatea şi/sau în administrarea unitãţilor/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau a altor instituţii/servicii publice de interes local, stabilite prin planul de ordine şi siguranţã publicã;
c) participã, împreunã cu autoritãţile competente prevãzute de lege, potrivit competenţelor, la activitãţi de salvare şi evacuare a persoanelor şi bunurilor periclitate de calamitãţi naturale ori catastrofe, precum şi de limitare şi înlãturare a urmãrilor provocate de astfel de evenimente;
d) acţioneazã pentru identificarea cerşetorilor, a copiilor lipsiţi de supravegherea şi ocrotirea pãrinţilor sau a reprezentanţilor legali, a persoanelor fãrã adãpost şi procedeazã la încredinţarea acestora serviciului public de asistenţã socialã în vederea soluţionãrii problemelor acestora, în condiţiile legii;
e) constatã contravenţii şi aplicã sancţiuni, potrivit competenţei, pentru nerespectarea legislaţiei privind regimul de deţinere a câinilor periculoşi sau agresivi, a celei privind programul de gestionare a câinilor fãrã stãpân şi a celei privind protecţia animalelor şi sesizeazã serviciile specializate pentru gestionarea câinilor fãrã stãpân despre existenţa acestor câini şi acordã sprijin personalului specializat în capturarea şi transportul acestora la adãpost;
f) asigurã protecţia personalului din aparatul de specialitate al primarului/primarului general, din instituţiile sau serviciile publice de interes local la efectuarea unor controale ori acţiuni specifice;
g) participã, împreunã cu alte autoritãţi competente, la asigurarea ordinii şi liniştii publice cu ocazia mitingurilor, marşurilor, demonstraţiilor, procesiunilor, acţiunilor de pichetare, acţiunilor comerciale promoţionale, manifestãrilor culturalartistice, sportive, religioase sau comemorative, dupã caz, precum şi a altor asemenea activitãţi care se desfãşoarã în spaţiul public şi care implicã aglomerãri de persoane;
h) asigurã paza bunurilor şi obiectivelor aflate în proprietatea unitãţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale şi/sau în administrarea autoritãţilor administraţiei publice locale sau a altor servicii/instituţii publice de interes local, stabilite de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
i) constatã contravenţii şi aplicã sancţiuni pentru nerespectarea normelor legale privind convieţuirea socialã stabilite prin legi sau acte administrative ale autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale, pentru faptele constatate în raza teritorialã de competenţã;
j) executã, în condiţiile legii, mandatele de aducere emise de organele de urmãrire penalã şi instanţele de judecatã care arondeazã unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorialã, pentru persoanele care locuiesc pe raza de competenţã;
k) participã, alãturi de Poliţia Românã, Jandarmeria Românã şi celelalte forţe ce compun sistemul integrat de ordine şi siguranţã publicã, pentru prevenirea şi combaterea infracţionalitãţii stradale;
l) coopereazã cu centrele militare zonale în vederea înmânãrii ordinelor de chemare la mobilizare şi/sau de clarificare a situaţiei militare a rezerviştilor din Ministerul Apãrãrii Naţionale;
m) asigurã mãsuri de protecţie a executorilor judecãtoreşti cu ocazia executãrilor silite;
n) acordã, pe teritoriul unitãţilor/subdiviziunilor administrativteritoriale, sprijin imediat structurilor competente cu atribuţii în domeniul menţinerii, asigurãrii şi restabilirii ordinii publice.
ART. 7
În domeniul circulaţiei pe drumurile publice, poliţia localã are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã fluenţa circulaţiei pe drumurile publice din raza teritorialã de competenţã, având dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducãtorilor de autovehicul exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor conferite de prezenta lege în domeniul circulaţiei pe drumurile publice;
b) verificã integritatea mijloacelor de semnalizare rutierã şi sesizeazã nereguli constatate privind funcţionarea semafoarelor, starea indicatoarelor şi a marcajelor rutiere şi acordã asistenţã în zonele unde se aplicã marcaje rutiere;
c) participã la acţiuni comune cu administratorul drumului pentru înlãturarea efectelor fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundentã, viscol, vânt puternic, ploaie torenţialã, grindinã, polei şi alte asemenea fenomene, pe drumurile publice;
d) participã, împreunã cu unitãţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române, la asigurarea mãsurilor de circulaţie ocazionate de adunãri publice, mitinguri, marşuri, demonstraţii, procesiuni, acţiuni de pichetare, acţiuni comerciale promoţionale, manifestãri cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, dupã caz, precum şi de alte activitãţi care se desfãşoarã pe drumul public şi implicã aglomerãri de persoane;
e) sprijinã unitãţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române în asigurarea mãsurilor de circulaţie în cazul transporturilor speciale şi al celor agabaritice pe raza teritorialã de competenţã;
f) acordã sprijin unitãţilor/structurilor teritoriale ale Poliţiei Române în luarea mãsurilor pentru asigurarea fluenţei şi siguranţei traficului;
g) asigurã, în cazul accidentelor soldate cu victime, paza locului acestor accidente şi ia primele mãsuri ce se impun pentru conservarea urmelor, identificarea martorilor şi a fãptuitorilor şi, dacã se impune, transportul victimelor la cea mai apropiatã unitate sanitarã;
h) constatã contravenţii şi aplicã sancţiuni pentru încãlcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune mãsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar;
i) constatã contravenţii şi aplicã sancţiuni pentru încãlcarea normelor legale privind masa maximã admisã şi accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire a conducãtorilor acestor vehicule;
j) constatã contravenţii şi aplicã sancţiuni pentru încãlcarea normelor rutiere de cãtre pietoni, biciclişti, conducãtori de mopede şi vehicule cu tracţiune animalã;
k) constatã contravenţii şi aplicã sancţiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la circulaţia în zona pietonalã, în zona rezidenţialã, în parcuri şi zone de agrement, precum şi pe locurile de parcare adaptate, rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional pentru persoanele cu handicap;
l) aplicã prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fãrã stãpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unitãţilor/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale;
m) coopereazã cu unitãţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române pentru identificarea deţinãtorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staţionãrii neregulamentare sau al autovehiculelor abandonate pe domeniul public.
ART. 8
În domeniul disciplinei în construcţii şi al afişajului stradal, poliţia localã are urmãtoarele atribuţii:
a) efectueazã controale pentru identificarea lucrãrilor de construcţii executate fãrã autorizaţie de construire sau desfiinţare, dupã caz, inclusiv a construcţiilor cu caracter provizoriu;
b) efectueazã controale pentru identificarea persoanelor care nu respectã autorizaţia de executare a lucrãrilor de reparaţii ale pãrţii carosabile şi pietonale;
c) verificã respectarea normelor legale privind afişajul publicitar, afişajul electoral şi orice altã formã de afişaj/reclamã, inclusiv cele referitoare la amplasarea firmei la locul de desfãşurare a activitãţii economice;
d) participã la acţiunile de demolare/ dezmembrare/ dinamitare a construcţiilor efectuate fãrã autorizaţie pe domeniul public sau privat al unitãţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale ori pe spaţii aflate în administrarea autoritãţilor administraţiei publice locale sau a altor instituţii/servicii publice de interes local, prin asigurarea protecţiei perimetrului şi a libertãţii de acţiune a personalului care participã la aceste operaţiuni specifice;
e) constatã, dupã caz, conform atribuţiilor stabilite prin lege, contravenţiile privind disciplina în domeniul autorizãrii executãrii lucrãrilor în construcţii şi înainteazã procesele-verbale de constatare a contravenţiilor, în vederea aplicãrii sancţiunii, şefului compartimentului de specialitate care coordoneazã activitatea de amenajare a teritoriului şi de urbanism sau, dupã caz, preşedintelui consiliului judeţean, primarului unitãţii administrativ-teritoriale ori al sectorului municipiului Bucureşti în a cãrui razã de competenţã s-a sãvârşit contravenţia sau persoanei împuternicite de aceştia.
ART. 9
În domeniul protecţiei mediului, poliţia localã are urmãtoarele atribuţii:
a) controleazã respectarea prevederilor legale privind condiţiile de ridicare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere şi industriale;
b) sesizeazã autoritãţilor şi instituţiilor publice competente cazurile de nerespectare a normelor legale privind nivelul de poluare, inclusiv fonicã;
c) participã la acţiunile de combatere a zoonozelor deosebit de grave şi a epizootiilor;
d) identificã bunurile abandonate pe domeniul public sau privat al unitãţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau pe spaţii aflate în administrarea autoritãţilor administraţiei publice locale ori a altor instituţii/servicii publice de interes local şi aplicã procedurile legale pentru ridicarea acestora;
e) verificã igienizarea surselor de apã, a malurilor, a albiilor sau cuvetelor acestora;
f) verificã asigurarea salubrizãrii strãzilor, a cãilor de acces, a zonelor verzi, a rigolelor, îndepãrtarea zãpezii şi a gheţii de pe cãile de acces, dezinsecţia şi deratizarea imobilelor;
g) verificã existenţa contractelor de salubrizare încheiate de cãtre persoane fizice sau juridice, potrivit legii;
h) verificã ridicarea deşeurilor menajere de operatorii de servicii de salubrizare, în conformitate cu graficele stabilite;
i) verificã şi soluţioneazã, potrivit competenţelor specifice ale autoritãţilor administraţiei publice locale, sesizãrile cetãţenilor privind nerespectarea normelor legale de protecţie a mediului şi a surselor de apã, precum şi a celor de gospodãrire a localitãţilor;
j) constatã contravenţii şi aplicã sancţiuni pentru încãlcarea normelor legale specifice realizãrii atribuţiilor prevãzute la lit. a)-i), stabilite în sarcina autoritãţilor administraţiei publice locale.
ART. 10
În domeniul activitãţii comerciale, poliţia localã are urmãtoarele atribuţii:
a) acţioneazã pentru respectarea normelor legale privind desfãşurarea comerţului stradal şi a activitãţilor comerciale, respectiv a condiţiilor şi a locurilor stabilite de autoritãţile administraţiei publice locale;
b) verificã legalitatea activitãţilor de comercializare a produselor desfãşurate de operatori economici, persoane fizice şi juridice autorizate şi producãtori particulari în pieţele agroalimentare, târguri şi oboare, precum şi respectarea prevederilor legale de cãtre administratorii pieţelor agroalimentare;
c) verificã existenţa la locul de desfãşurare a activitãţii comerciale a autorizaţiilor, a aprobãrilor, a documentelor de provenienţã a mãrfii, a buletinelor de verificare metrologicã pentru cântare, a avizelor şi a altor documente stabilite prin legi sau acte administrative ale autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale;
d) verificã respectarea normelor legale privind comercializarea obiectelor cu caracter religios;
e) verificã respectarea normelor legale privind amplasarea materialelor publicitare şi a locurilor de comercializare a produselor din tutun şi a bãuturilor alcoolice;
f) verificã respectarea prevederilor legale privind orarul de aprovizionare şi funcţionare al operatorilor economici;
g) identificã mãrfurile şi produsele abandonate pe domeniul public sau privat al unitãţii administrativ-teritoriale şi pe raza sectoarelor municipiului Bucureşti sau pe spaţii aflate în administrarea autoritãţilor administraţiei publice locale ori a altor servicii/instituţii de interes local şi aplicã procedurile legale de ridicare a acestora;
h) verificã respectarea regulilor şi normelor de comerţ şi prestãri de servicii stabilite prin acte normative în competenţa autoritãţilor administraţiei publice locale;
i) coopereazã şi acordã sprijin autoritãţilor de control sanitar, de mediu şi de protecţie a consumatorilor în exercitarea atribuţiilor de serviciu specifice domeniului de activitate al acestora;
j) verificã respectarea obligaţiilor ce revin operatorilor economici cu privire la afişarea preţurilor, a produselor comercializate şi a serviciilor şi sesizeazã autoritãţile competente în cazul în care identificã nereguli;
k) verificã şi soluţioneazã, în condiţiile legii, petiţiile primite în legãturã cu actele şi faptele de comerţ desfãşurate în locuri publice cu încãlcarea normelor legale;
l) constatã contravenţii şi aplicã sancţiuni pentru încãlcarea normelor legale specifice realizãrii atribuţiilor prevãzute la lit. a)-j), stabilite în sarcina autoritãţilor administraţiei publice locale.
ART. 11
În domeniul evidenţei persoanelor, poliţia localã are urmãtoarele atribuţii:
a) înmâneazã cãrţile de alegãtor persoanelor la împlinirea vârstei de 18 ani;
b) coopereazã cu alte autoritãţi competente în vederea verificãrii, la cererea acestora, a unor date cu caracter personal, dacã solicitarea este justificatã prin necesitatea îndeplinirii unei atribuţii prevãzute de lege, cu respectarea reglementãrilor legale privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date;
c) constatã contravenţii şi aplicã sancţiuni pentru nerespectarea normelor legale privind domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetãţenilor români, inclusiv asupra obligaţiilor pe care le au persoanele prevãzute la <>art. 37 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetãţenilor români, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 290/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) coopereazã cu serviciile publice comunitare de evidenţã a persoanelor pentru punerea în legalitate a persoanelor cu acte de identitate expirate şi a minorilor cu vârstã peste 14 ani, care nu au acte de identitate.
ART. 12
În cazul infracţiunilor flagrante, personalul poliţiei locale imobilizeazã fãptuitorul, ia mãsuri pentru conservarea locului faptei, identificã martorii oculari, sesizeazã imediat organele competente şi predã fãptuitorul, pe bazã de procesverbal, în vederea continuãrii cercetãrilor.
ART. 13
În cazul executãrii în comun cu unitãţile/structurile Poliţiei Române sau cu cele ale Jandarmeriei Române a unor misiuni în domeniul menţinerii sau asigurãrii ordinii publice ori pentru dirijarea circulaţiei rutiere, efectivele poliţiei locale acţioneazã sub coordonarea directã a Poliţiei Române sau a Jandarmeriei Române, dupã caz.

CAP. IV
Statutul personalului poliţiei locale

ART. 14
(1) Personalul poliţiei locale este compus din:
a) funcţionari publici care ocupã funcţii publice specifice de poliţist local;
b) funcţionari publici care ocupã funcţii publice generale;
c) personal contractual.
(2) Pot ocupa funcţii publice specifice de poliţist local funcţionarii publici care îndeplinesc atribuţii de natura celor prevãzute la art. 6, cu excepţia art. 6 lit. h), şi la art. 7-11.
(3) Personalul din cadrul poliţiei locale care îndeplineşte atribuţiile prevãzute la art. 6 lit. h) are statut de personal contractual.
(4) Încadrarea în clase şi pe grade profesionale a funcţiei publice specifice de poliţist local se face conform prevederilor referitoare la funcţiile publice generale din <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 15
Şeful poliţiei locale şi adjunctul acestuia sunt numiţi în funcţia de conducere în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 215/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Legii nr. 188/1999 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 16
(1) Raporturile de serviciu ale poliţiştilor locali şi ale funcţionarilor publici care ocupã funcţii publice generale se stabilesc, se modificã, se suspendã şi înceteazã în condiţiile stabilite potrivit prevederilor prezentei legi şi ale <>Legii nr. 188/1999 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Raporturile de muncã ale personalului contractual din cadrul poliţiei locale se stabilesc, se modificã, se suspendã şi înceteazã în condiţiile prevãzute de legislaţia muncii, iar cele ale personalului contractual cu atribuţii în domeniul pazei bunurilor şi a obiectivelor de interes local şi cu respectarea condiţiilor prevãzute de <>Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 17
(1) În timpul serviciului, poliţiştii locali şi personalul contractual din poliţia localã cu atribuţii în domeniul pazei bunurilor şi a obiectivelor de interes local poartã uniformã şi exercitã atribuţiile prevãzute în fişa postului, potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Poliţistul local este învestit cu exerciţiul autoritãţii publice, pe timpul şi în legãturã cu îndeplinirea atribuţiilor şi a îndatoririlor de serviciu, în limitele competenţelor stabilite prin lege, şi beneficiazã de dispoziţiile legii penale cu privire la persoanele care îndeplinesc o funcţie ce implicã exerciţiul autoritãţii de stat.
ART. 18
(1) Dupã numirea în funcţie, poliţiştii locali care au atribuţii în domeniul ordinii şi liniştii publice, precum şi cei cu atribuţii în domeniul circulaţiei rutiere, proveniţi din structurile poliţiei comunitare sunt obligaţi ca, în termen de 5 ani, sã urmeze un program de formare iniţialã organizat într-o instituţie de învãţãmânt din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2) Dupã numirea în funcţie, poliţiştii locali care au atribuţii în domeniul ordinii şi liniştii publice, precum şi cei cu atribuţii în domeniul circulaţiei rutiere, selecţionaţi ulterior operaţionalizãrii structurilor poliţiei locale, în condiţiile art. 3 alin. (1), precum şi cei selecţionaţi în vederea încadrãrii posturilor structurilor de poliţie localã înfiinţate în condiţiile art. 3 alin. (2) sunt obligaţi ca, în termen de un an, sã urmeze un program de formare iniţialã organizat într-o instituţie de învãţãmânt din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2) poliţiştii locali care provin din structurile de ordine şi siguranţã publicã ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, precum şi cei care au urmat un program de pregãtire iniţialã într-o instituţie de învãţãmânt din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(4) Durata programelor de formare prevãzute la alin. (1) şi (2) este de minimum 3 luni.
(5) Finalizarea programelor de formare prevãzute la alin. (1) şi (2) se face prin examen de absolvire, conform planului de învãţãmânt. În urma promovãrii examenului, poliţiştii locali obţin un certificat de absolvire eliberat, în condiţiile legii, de cãtre instituţia organizatoare.
(6) Prin derogare de la prevederile <>Legii nr. 188/1999 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dacã, dupã expirarea perioadei de 5 ani prevãzute la alin. (1), respectiv a celei de un an prevãzute la alin. (2), poliţistul local nu a absolvit programul de formare iniţialã, acesta este eliberat din funcţia publicã.
(7) Contravaloarea cheltuielilor de şcolarizare individuale ale poliţiştilor locali aferente programelor de formare prevãzute la alin. (1) şi (2) se suportã din bugetul poliţiei locale sau din bugetul local, dupã caz.
(8) Modul de organizare a programelor de formare prevãzute la alin. (1) şi (2) şi structura programelor de învãţãmânt se stabilesc prin Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a poliţiei locale.
(9) Formarea profesionalã a personalului cu atribuţii în domeniul pazei bunurilor şi a obiectivelor de interes local se realizeazã în condiţiile <>Legii nr. 333/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(10) Condiţiile de încadrare pentru personalul din compartimentele responsabile cu protecţia mediului şi activitatea comercialã, precum şi a personalului cu atribuţii de control pe linia disciplinei în construcţii se stabilesc prin regulamentul propriu de organizare şi funcţionare, pe baza prevederilor legale în domeniu şi ale Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a poliţiei locale.
ART. 19
Pentru reprezentarea propriilor interese în relaţiile cu autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, funcţionarii publici şi personalul contractual din poliţia localã se pot asocia, în condiţiile legii.

CAP. V
Drepturile şi obligaţiile poliţistului local

ART. 20
(1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, potrivit legii, poliţistul local are urmãtoarele drepturi principale:
a) sã efectueze control preventiv asupra persoanei şi/sau bagajului acesteia în urmãtoarele situaţii: existã indicii clare cã s-a sãvârşit, se sãvârşeşte sau se pregãteşte sãvârşirea unei infracţiuni sau persoana participã la manifestãri publice organizate în locuri în care este interzis accesul cu arme, produse ori substanţe periculoase;
b) sã invite la sediul poliţiei locale persoanele a cãror prezenţã este necesarã pentru îndeplinirea atribuţiilor, prin aducerea la cunoştinţã, în scris, a scopului şi a motivului invitaţiei;
c) sã solicite sprijinul cetãţenilor pentru identificarea, urmãrirea şi prinderea persoanelor care au comis fapte de naturã penalã sau contravenţionalã;
d) sã poarte şi sã foloseascã, în condiţiile prezentei legi şi numai în timpul serviciului, armamentul, muniţia şi celelalte mijloace de apãrare şi intervenţie din dotare;
e) sã circule gratuit, pe baza legitimaţiei de serviciu, în timpul serviciului, în zona de competenţã, cu mijloacele de transport în comun locale, pentru executarea unor misiuni care nu pot fi îndeplinite altfel;
f) sã foloseascã forţa, în condiţiile legii, proporţional cu starea de fapt care justificã utilizarea acesteia, în cazul nerespectãrii dispoziţiilor pe care le-a dat în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
g) sã legitimeze şi sã stabileascã identitatea persoanelor care încalcã dispoziţiile legale ori sunt indicii cã acestea pregãtesc sau au comis o faptã ilegalã;
h) sã conducã la sediul poliţiei locale sau al unitãţilor/ structurilor teritoriale ale Poliţiei Române pe cei care prin acţiunile lor pericliteazã integritatea corporalã, sãnãtatea sau viaţa persoanelor, ordinea publicã ori alte valori sociale, precum şi persoanele suspecte de sãvârşirea unor fapte ilegale, a cãror identitate nu a putut fi stabilitã în condiţiile legii. Verificarea situaţiei acestor categorii de persoane şi luarea mãsurilor legale, dupã caz, se realizeazã în cel mult 12 ore din momentul depistãrii, ca mãsurã administrativã.
(2) Pentru exercitarea atribuţiilor de serviciu, poliţiştii locali au acces, în condiţiile legii, la bazele de date ale Ministerului Administraţiei şi Internelor. În acest scop, poliţia localã sau unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorialã, dupã caz, şi structurile abilitate din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor încheie protocoale de colaborare în care se reglementeazã infrastructura de comunicaţii, mãsurile de securitate, protecţie şi de asigurare a confidenţialitãţii datelor, nivelul de acces şi regulile de folosire.
ART. 21
(1) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, poliţistul local este obligat:
a) sã respecte drepturile şi libertãţile fundamentale ale cetãţenilor, prevãzute de Constituţia României, republicatã, şi de Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale;
b) sã respecte principiile statului de drept şi sã apere valorile democraţiei;
c) sã respecte prevederile legilor şi ale actelor administrative ale autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale;
d) sã respecte şi sã aducã la îndeplinire ordinele şi dispoziţiile legale ale şefilor ierarhici;
e) sã respecte normele de conduitã profesionalã şi civicã prevãzute de lege;
f) sã îşi decline, în prealabil, calitatea şi sã prezinte insigna de poliţist şi legitimaţia de serviciu, cu excepţia situaţiilor în care rezultatul acţiunii este periclitat. La intrarea în acţiune sau la începutul intervenţiei ce nu suferã amânare, poliţistul local este obligat sã se prezinte, iar dupã încheierea oricãrei acţiuni sau intervenţii sã se legitimeze şi sã declare funcţia şi unitatea de poliţie localã din care face parte;
g) sã intervinã şi în afara orelor de program, în limita mijloacelor aflate la dispoziţie, pentru exercitarea atribuţiilor de serviciu, în raza teritorialã de competenţã, când ia la cunoştinţã de existenţa unor situaţii care justificã intervenţia sa;
h) sã se prezinte de îndatã la sediul poliţiei locale sau acolo unde este solicitat, în situaţii de catastrofe, calamitãţi ori tulburãri de amploare ale ordinii şi liniştii publice sau alte asemenea evenimente, precum şi în cazul instituirii stãrii de urgenţã ori a stãrii de asediu sau în caz de mobilizare şi de rãzboi;
i) sã respecte secretul profesional, precum şi confidenţialitatea datelor dobândite în timpul desfãşurãrii activitãţii, în condiţiile legii, cu excepţia cazurilor în care îndeplinirea sarcinilor de serviciu, nevoile justiţiei sau legea impun dezvãluirea acestora;
j) sã manifeste corectitudine în rezolvarea problemelor personale, în aşa fel încât sã nu beneficieze şi nici sã nu lase impresia cã beneficiazã de datele confidenţiale obţinute în calitatea sa oficialã.
(2) Poliţistului local îi este interzis:
a) sã facã parte din partide, formaţiuni sau organizaţii politice ori sã desfãşoare propagandã în favoarea acestora;
b) sã exprime opinii sau preferinţe politice la locul de muncã sau în public;
c) sã participe la mitinguri, demonstraţii, procesiuni sau orice alte întruniri cu caracter politic;
d) sã adere la secte, organizaţii religioase sau la orice alte organizaţii interzise de lege;
e) sã efectueze, direct sau prin persoane interpuse, activitãţi de comerţ ori sã participe la administrarea sau conducerea unor operatori economici, cu excepţia calitãţii de acţionar;
f) sã exercite activitãţi de naturã sã lezeze onoarea şi demnitatea poliţistului local sau a instituţiei din care face parte;
g) sã deţinã orice altã funcţie publicã sau privatã pentru care este salarizat, cu excepţia funcţiilor didactice din cadrul instituţiilor de învãţãmânt, a activitãţilor de cercetare ştiinţificã şi creaţie literar-artisticã;
h) sã participe la efectuarea oricãrei forme de control în vreo entitate publicã sau privatã, în cazul în care, direct ori prin intermediari, este implicat sau are interese de naturã contrarã activitãţii specifice de poliţie;
i) sã provoace suferinţe fizice sau psihice unor persoane, în scopul obţinerii de la acestea ori de la o terţã persoanã de informaţii sau mãrturisiri;
j) sã primeascã, sã solicite, sã accepte, direct sau indirect, ori sã facã sã i se promitã, pentru sine sau pentru alţii, în considerarea calitãţii sale oficiale, daruri ori alte avantaje;
k) sã rezolve cereri care nu sunt de competenta sa ori care nu i-au fost repartizate de şefii ierarhici sau sã intervinã pentru soluţionarea unor asemenea cereri, în scopurile prevãzute la lit. j);
l) sã colecteze sume de bani de la persoane fizice sau juridice;
m) sã redacteze, sã imprime sau sã difuzeze materiale ori publicaţii cu caracter politic, imoral sau ilegal.
(3) Poliţistul local cu funcţie de conducere rãspunde pentru ordinele şi dispoziţiile date subordonaţilor. El este obligat sã verifice dacã acestea au fost transmise şi înţelese corect şi sã controleze modul de aducere la îndeplinire.
(4) Poliţistul local cu funcţie de conducere este obligat sã sprijine propunerile şi iniţiativele motivate ale personalului din subordine, în vederea îmbunãtãţirii activitãţii poliţiei locale în care îşi desfãşoarã activitatea, precum şi a calitãţii serviciilor publice oferite cetãţenilor.
(5) Poliţistul local rãspunde, în condiţiile legii, pentru modul în care îşi exercitã atribuţiile de serviciu. Încãlcarea de cãtre poliţistul local a atribuţiilor de serviciu angajeazã rãspunderea sa disciplinarã, patrimonialã, civilã sau penalã, dupã caz, potrivit legii.
(6) Poliţistul local are obligaţia sã se abţinã de la orice faptã care ar putea aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice ori prestigiului poliţiei locale şi/sau autoritãţilor publice.
ART. 22
În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute de prezenta lege, personalul poliţiei locale îşi exercitã competenţa pe raza unitãţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale unde îşi desfãşoarã activitatea.
ART. 23
Pentru contribuţii deosebite la apãrarea ordinii şi liniştii publice, a drepturilor şi a libertãţilor fundamentale ale cetãţenilor şi la prevenirea faptelor antisociale, pentru îndeplinirea exemplarã a atribuţiilor de serviciu, poliţiştilor locali li se pot acorda recompense morale sau materiale, în condiţiile stabilite prin Regulamentul-cadru de organizare si funcţionare a poliţiei locale.

CAP. VI
Folosirea mijloacelor din dotare şi uzul de armã

ART. 24
(1) Pentru descurajarea, împiedicarea şi neutralizarea acţiunilor agresive ale persoanelor care tulburã ordinea şi liniştea publicã, acţiuni ce nu au putut fi înlãturate sau anihilate prin utilizarea altor mijloace, poliţiştii locali pot folosi arme neletale destinate pentru autoapãrare, bastoane din cauciuc sau tomfe, bastoane cu energie electrostaticã, dispozitive cu substanţe iritant-lacrimogene şi paralizante, cãtuşe, câini de serviciu, precum şi alte mijloace de imobilizare care nu pun în pericol viaţa sau nu produc o vãtãmare corporalã gravã.
(2) Mijloacele prevãzute la alin. (1) pot fi folosite împotriva persoanelor care:
a) întreprind acţiuni care pun în pericol integritatea corporalã, sãnãtatea sau bunurile altor persoane;
b) blocheazã, în afara condiţiilor legii, cãile publice de circulaţie, încearcã sã pãtrundã, pãtrund fãrã drept sau refuzã sã pãrãseascã sediile autoritãţilor publice, ale partidelor politice, ale instituţiilor şi organizaţiilor de interes public ori privat, pericliteazã în orice mod integritatea sau securitatea acestora ori a personalului sau tulburã desfãşurarea normalã a activitãţii;
c) ultragiazã persoanele cu funcţii ce implicã exerciţiul autoritãţii publice;
d) se opun sau nu se supun, prin orice mijloace, îndeplinirii solicitãrilor legale ale poliţiştilor locali, numai dacã existã o temere legitimã cã prin acţiunile lor pot pune în pericol integritatea corporalã sau viaţa poliţiştilor locali.
(3) Folosirea mijloacelor prevãzute la alin. (1) împotriva participanţilor la acţiunile agresive se va face în mod gradual, dupã avertizarea prealabilã asupra utilizãrii unor asemenea mijloace şi acordarea timpului necesar pentru încetarea acţiunilor şi conformarea la solicitãrile legale ale poliţiştilor locali. Orice acţiune în public se face prin anunţare: "Poliţia!".
(4) Folosirea mijloacelor prevãzute la alin. (1) nu trebuie sã depãşeascã nevoile reale pentru împiedicarea sau neutralizarea acţiunilor agresive.
ART. 25
(1) Poliţistul local dotat cu arme letale de apãrare şi pazã poate face uz de armã în caz de legitimã apãrare, stare de necesitate potrivit legii ori pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu.
(2) Personalul contractual care desfãşoarã activitãţi de pazã, dotat cu arme letale de apãrare şi pazã, poate face uz de armã în caz de legitimã apãrare ori stare de necesitate potrivit legii.
(3) În sensul prezentei legi, prin uz de armã se înţelege tragerea cu arma letalã de apãrare şi pazã asupra persoanelor, animalelor sau bunurilor.
(4) Atunci când folosirea altor mijloace de imobilizare sau constrângere nu a dat rezultate, poliţistul local poate face uz de armã în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, în urmãtoarele situaţii:
a) pentru asigurarea apãrãrii oricãrei persoane împotriva unor violenţe iminente, prin care se poate provoca moartea sau rãnirea gravã ori care constituie ameninţare gravã asupra vieţii sau integritãţii corporale a unei persoane;
b) pentru imobilizarea unei persoane care, dupã comiterea unei infracţiuni prin violenţã, se opune sau încearcã sã fugã, iar rãmânerea acesteia în stare de libertate poate pune în pericol viaţa sau integritatea corporalã a persoanelor.
(5) Uzul de armã se face numai dupã somaţia "Poliţia, stai!". În caz de nesupunere, se someazã din nou prin cuvintele: "Stai, cã trag!". Dacã cel în cauzã nu se supune nici de aceastã datã, se someazã prin tragerea focului de armã în sus, în plan vertical.
(6) În cazul în care, dupã executarea somaţiei legale, potrivit alin. (5), persoana în cauzã nu se supune, se poate face uz de armã împotriva acesteia.
(7) Uzul de armã, în condiţiile şi în situaţiile prevãzute de alin. (4)-(6), se face în aşa fel încât sã ducã la imobilizarea celor împotriva cãrora se foloseşte arma, trãgându-se, pe cât posibil, la picioare, pentru a evita cauzarea morţii acestora.
(8) În cazurile de legitimã apãrare sau stare de necesitate se pot folosi armele letale de apãrare şi pazã, fãrã somaţie, dacã nu existã timpul necesar pentru aceasta.
ART. 26
Fiecare situaţie în care s-a fãcut uz de armã se raporteazã de urgenţã ierarhic. De îndatã ce va fi posibil, raportul se întocmeşte în scris. Dacã în urma uzului de armã s-a produs moartea sau vãtãmarea unei persoane, fapta se comunicã de îndatã procurorului competent, potrivit legii.
ART. 27
(1) Se interzice folosirea mijloacelor prevãzute la art. 24 şi 25:
a) împotriva copiilor, femeilor cu semne vizibile de sarcinã şi a persoanelor cu semne vizibile de invaliditate, cu excepţia cazurilor în care aceştia sãvârşesc un atac armat sau în grup, care pune în pericol viaţa ori integritatea corporalã a persoanei;
b) în situaţiile în care s-ar primejdui viaţa altor persoane ori s-ar viola teritoriul, spaţiul aerian sau apele naţionale ale unui stat vecin.
(2) Folosirea mijloacelor prevãzute la art. 24 şi 25 pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, în condiţiile şi în situaţiile prevãzute de prezenta lege, înlãturã caracterul penal al faptei.
(3) Persoanelor rãnite li se dã primul ajutor şi se iau imediat mãsuri pentru acordarea îngrijirilor medicale.

CAP. VII
Atribuţiile autoritãţilor administraţiei publice locale în privinţa organizãrii şi funcţionãrii poliţiei locale

ART. 28
(1) La nivelul fiecãrei comune, al fiecãrui oraş, municipiu şi sector al municipiului Bucureşti unde funcţioneazã poliţia localã se organizeazã şi funcţioneazã comisia localã de ordine publicã, prin hotãrâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, denumitã în continuare comisia localã, care este un organism cu rol consultativ.
(2) Comisia localã este constituitã, dupã caz, din: primar, respectiv primarul general în cazul municipiului Bucureşti, şeful unitãţii/structurii teritoriale a Poliţiei Române sau reprezentantul acestuia, şeful poliţiei locale, secretarul unitãţii administrativteritoriale şi 3 consilieri locali, respectiv consilieri generali în cazul municipiului Bucureşti, desemnaţi de autoritatea deliberativã.
(3) Şedinţele comisiei locale sunt conduse de primar, respectiv de primarul general în cazul municipiului Bucureşti.
(4) Modul de funcţionare a comisiei locale se stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare a acesteia, adoptat de consiliul local, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
ART. 29
(1) Comisia localã are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã cooperarea dintre instituţiile şi serviciile publice cu atribuţii în domeniul ordinii şi al siguranţei publice la nivelul unitãţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
b) avizeazã proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare a poliţiei locale;
c) elaboreazã proiectul planului de ordine şi siguranţã publicã al unitãţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, pe care îl actualizeazã anual;
d) analizeazã periodic activitãţile de menţinere a ordinii şi siguranţei publice la nivelul unitãţii/subdiviziunii administrativteritoriale şi face propuneri pentru soluţionarea deficienţelor constatate şi pentru prevenirea faptelor care afecteazã climatul social;
e) evalueazã cerinţele specifice şi face propuneri privind necesarul de personal al poliţiei locale;
f) prezintã autoritãţii deliberative rapoarte anuale asupra modului de îndeplinire a prevederilor planului de ordine şi siguranţã publicã al unitãţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale. În baza concluziilor desprinse din analizele efectuate, propune autoritãţilor administraţiei publice locale iniţierea unor proiecte de hotãrâri prin care sã se previnã faptele care afecteazã climatul social.
(2) Secretariatul comisiei locale este asigurat de persoane cu atribuţii în acest sens din aparatul de specialitate al primarului, respectiv al primarului general al municipiului Bucureşti.
(3) Comisia localã se reuneşte trimestrial sau ori de câte ori este necesar, la convocarea primarului/primarului general al municipiului Bucureşti sau a unei treimi din numãrul consilierilor locali/consilierilor generali.
ART. 30
În privinţa organizãrii şi funcţionãrii poliţiei locale, autoritatea deliberativã a administraţiei publice locale are urmãtoarele atribuţii:
a) aprobã regulamentul de organizare şi funcţionare a poliţiei locale, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 215/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale prezentei legi;
b) stabileşte, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 215/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, procedurile şi criteriile pentru organizarea concursului, în vederea ocupãrii funcţiei de şef al poliţiei locale, acolo unde la data intrãrii în vigoare a prezentei legi nu este ocupatã funcţia de şef al poliţiei comunitare, ca urmare a promovãrii concursului organizat în acest scop;
c) stabileşte, în condiţiile legii, criterii specifice pentru evaluarea activitãţii poliţiei locale;
d) aprobã, potrivit competenţelor sale, condiţiile materiale şi financiare necesare pentru funcţionarea poliţiei locale;
e) analizeazã, împreunã cu comisia localã, activitatea poliţiei locale, în condiţiile legii, şi stabileşte mãsuri de îmbunãtãţire a activitãţii acesteia;
f) stabileşte, la propunerea comisiei locale, mãsurile necesare pentru buna funcţionare a poliţiei locale şi pentru încadrarea activitãţii acesteia în normele şi procedurile stabilite de unitatea de reglementare;
g) aprobã, la propunerea comisiei locale, planul de ordine şi siguranţã publicã al unitãţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
ART. 31
(1) În privinţa organizãrii şi funcţionãrii poliţiei locale, primarul/primarul general al municipiului Bucureşti are urmãtoarele atribuţii:
a) numeşte, sancţioneazã şi dispune suspendarea, modificarea şi încetarea raporturilor de serviciu sau, dupã caz, ale raporturilor de muncã ale personalului poliţiei locale, inclusiv ale şefului acesteia, în cazul organizãrii poliţiei locale în aparatul propriu de specialitate, şi numai pentru şeful poliţiei locale şi adjunctul acestuia, în situaţia organizãrii acesteia ca instituţie publicã de interes local;
b) supune spre aprobare autoritãţii deliberative resursele materiale şi financiare necesare desfãşurãrii activitãţii poliţiei locale;
c) îndrumã, supravegheazã, controleazã şi analizeazã activitatea poliţiei locale, ca serviciu public de interes local;
d) asigurã aducerea la îndeplinire a hotãrârilor consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti privind organizarea şi funcţionarea poliţiei locale;
e) evalueazã activitatea poliţiei locale, potrivit criteriilor specifice stabilite de autoritatea deliberativã a administraţiei publice locale;
f) prezintã autoritãţii deliberative, anual sau ori de câte ori este necesar, informãri privind modul de funcţionare a poliţiei locale;
g) supune spre aprobare autoritãţii deliberative regulamentul de organizare şi funcţionare a poliţiei locale;
h) supune spre aprobare autoritãţii deliberative procedurile şi criteriile pentru organizarea concursului în vederea ocupãrii funcţiei de şef al poliţiei locale;
i) organizeazã periodic consultãri cu membrii comunitãţii locale, cu participarea reprezentanţilor unitãţii/structurii teritoriale a Poliţiei Române şi ai organizaţiilor neguvernamentale, cu privire la prioritãţile şi activitatea poliţiei locale;
j) primeşte şi soluţioneazã sesizãrile cu privire la deficienţele constatate în activitatea poliţiei locale, precum şi cu privire la îmbunãtãţirea activitãţii de pazã şi menţinere a ordinii şi liniştii publice;
k) împuterniceşte, prin dispoziţie, poliţiştii locali ca agenţi constatatori, în oricare dintre situaţiile în care aceastã calitate îi este stabilitã, prin acte normative, primarului/primarului general al municipiului Bucureşti.
(2) În cazul poliţiei locale organizate ca instituţie publicã de interes local cu personalitate juridicã, şeful poliţiei locale, în condiţiile legii, numeşte, sancţioneazã şi dispune suspendarea, modificarea şi încetarea raporturilor de serviciu sau, dupã caz, a raporturilor de muncã ale personalului, cu excepţia sa şi a adjunctului sãu.

CAP. VIII
Dotarea şi finanţarea poliţiei locale

ART. 32
(1) Poliţia localã poate deţine, administra şi/sau folosi, dupã caz, în condiţiile legii, imobile, mijloace de transport personalizate şi dotate cu dispozitive de avertizare sonore şi luminoase de culoare albastrã, mijloace de transport anume destinate transporturilor bunurilor şi valorilor dotate potrivit legii, armament, muniţie, echipamente şi aparaturã tehnicã specificã, necesare pentru exercitarea atribuţiilor prevãzute de lege.
(2) Proprietatea asupra oricãror bunuri materiale din dotarea poliţiei locale aparţine unitãţii administrativ-teritoriale, cu excepţia celor închiriate, luate în administrare sau în folosinţã de la alte entitãţi publice sau private, dupã caz.
(3) Personalizarea echipamentelor, a mijloacelor, a uniformelor şi a însemnelor distinctive ale poliţiei locale cuprinde obligatoriu denumirea unitãţii/subdiviziunii administrativteritoriale pe raza cãreia se organizeazã şi funcţioneazã.
(4) Poliţia localã poate constitui, în condiţiile stabilite prin Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a poliţiei locale, dispecerate pentru coordonarea activitãţii personalului şi intervenţie, cu echipaje proprii, la obiectivele date în competenţã.
ART. 33
(1) Personalul poliţiei locale este dotat cu uniformã, însemne distinctive şi, dupã caz, cu:
a) arme letale de apãrare şi pazã sau arme neletale destinate pentru autoapãrare;
b) mijloace individuale de apãrare, intervenţie şi imobilizare prevãzute la art. 24 alin. (1), în cazul poliţiştilor locali, sau cele prevãzute de <>art. 45 din Legea nr. 333/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în cazul personalului contractual.
(2) Structurile de poliţie localã sunt autorizate sã procure şi sã deţinã arme letale de apãrare şi pazã şi arme neletale destinate pentru autoapãrare, precum şi muniţia corespunzãtoare, pentru înarmarea personalului propriu, în condiţiile <>art. 68 din Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor şi al muniţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Poliţiştii locali cu atribuţii în domeniul asigurãrii ordinii şi liniştii publice care au obţinut certificatul de absolvire a programului de formare iniţialã prevãzut la art. 18 alin. (1) şi (2), precum şi personalul contractual care desfãşoarã activitãţi de pazã şi care a fost atestat profesional potrivit prevederilor <>Legii nr. 333/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pot fi dotaţi cu arme letale de apãrare şi pazã sau cu arme neletale destinate pentru autoapãrare, în vederea desfãşurãrii activitãţilor specifice, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor <>art. 69 şi 70 din Legea nr. 295/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Pânã la completarea prin achiziţii proprii a întregului necesar de armament şi muniţii, dotarea poliţiei locale cu aceste categorii de mijloace tehnice se poate asigura prin închiriere de la Ministerul Administraţiei şi Internelor, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, sau de la Ministerul Apãrãrii Naţionale, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale.
(5) Prin Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a poliţiei locale se stabilesc, potrivit legii, normele de dotare, categoriile de personal care sunt dotate cu mijloace individuale de apãrare, intervenţie, imobilizare, armament şi muniţie, tipurile de arme, portul, modul de pãstrare, manipulare, securitate şi evidenţã ale acestora.
ART. 34
Drepturile salariale ale personalului poliţiei locale se stabilesc potrivit prevederilor legale aplicabile personalului din aparatul de specialitate al primarului, respectiv al primarului general al municipiului Bucureşti.
ART. 35
În afara drepturilor salariale prevãzute la art. 34, poliţistul local mai are dreptul şi la:
a) decontarea cheltuielilor de transport în cazul deplasãrii în interesul serviciului;
b) încadrarea activitãţii în condiţii deosebite, speciale sau alte condiţii de muncã, potrivit legii;
c) asigurarea de cãtre consiliul local al unitãţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, a asistenţei juridice a poliţistului local pentru fapte sãvârşite de acesta în exercitarea, potrivit legii, a atribuţiilor de serviciu, în condiţiile stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare a poliţiei locale;
d) asigurarea despãgubirilor de viaţã, de sãnãtate şi de bunuri în condiţiile stabilite prin Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a poliţiei locale şi în limita bugetului aprobat de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
ART. 36
În cazul decesului unui poliţist local în timpul sau în legãturã cu exercitarea atribuţiilor de serviciu, se acordã familiei acestuia sau persoanei care a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dupã caz, un ajutor suplimentar de deces egal cu 3 salarii de bazã avute la data decesului.
ART. 37
(1) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, poliţistul local beneficiazã de protecţie specialã, în condiţiile legii, similarã cu a poliţistului din cadrul Poliţiei Române.
(2) Poliţistul local şi membrii familiei sale au dreptul la protecţie, în condiţiile legii, din partea structurilor specializate ale statului faţã de ameninţãrile sau violenţele la care ar putea fi supuşi ca urmare a exercitãrii atribuţiilor de serviciu.
ART. 38
(1) Poliţistului local şi personalului contractual din poliţia localã, cu atribuţii în domeniul pazei bunurilor şi obiectivelor de interes local, li se asigurã gratuit uniforma şi echipamentul de protecţie adecvat misiunilor specifice pe care le îndeplinesc, iar în cazul în care, ca urmare a exercitãrii atribuţiilor de serviciu, li s-a degradat sau distrus îmbrãcãmintea ori alte bunuri personale, au dreptul la despãgubiri corespunzãtoare.
(2) Uniforma personalului prevãzut la alin. (1), forma şi conţinutul însemnelor, precum şi ale documentelor de legitimare ale acestuia sunt cele prevãzute în Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a poliţiei locale.
(3) La încetarea raporturilor de serviciu sau de muncã, personalul prevãzut la alin. (1) are obligaţia de a preda, de îndatã, uniforma, însemnele, echipamentul de protecţie şi documentele de legitimare.
(4) Încetarea raporturilor de serviciu ale poliţistului local din motive imputabile acestuia, în termen de 5 ani de la absolvirea programului de formare iniţialã prevãzut la art. 18 alin. (1) şi (2), atrage plata de cãtre acesta a contravalorii cheltuielilor de şcolarizare, proporţional cu perioada rãmasã.
ART. 39
(1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale poliţiei locale care funcţioneazã ca instituţie publicã cu personalitate juridicã se asigurã din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul local.
(2) În cazul în care poliţia localã se organizeazã ca un compartiment funcţional în cadrul aparatului de specialitate al primarului/primarului general al municipiului Bucureşti, activitatea acesteia se finanţeazã integral din bugetul local.

CAP. IX
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 40
(1) În vederea operaţionalizãrii structurilor de poliţie localã înfiinţate potrivit prevederilor prezentei legi, se pot detaşa funcţionari publici cu statut special, în condiţiile Statutului poliţistului, de la unitãţile teritoriale ale Poliţiei Române, pânã la ocuparea posturilor, pe o perioadã de pânã la un an.
(2) Numãrul funcţionarilor publici cu statut special detaşaţi se stabileşte în urma unei analize comune efectuate de unitatea/structura teritorialã a Poliţiei Române şi de autoritãţile administraţiei publice locale respective.
(3) Detaşarea funcţionarilor publici cu statut special se face în baza protocolului încheiat între consiliul local al unitãţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale respective, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, şi unitatea/structura teritorialã a Poliţiei Române, în conformitate cu prevederile Statutului poliţistului.
(4) Atribuţiile funcţionarilor publici cu statut special, detaşaţi potrivit alin. (1), se stabilesc în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(5) Funcţionarilor publici cu statut special, detaşaţi de la unitãţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române, li se aplicã prevederile Statutului poliţistului şi ale actelor normative care reglementeazã salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor.
ART. 41
Poliţia localã din unitãţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale în care aceasta se organizeazã ca instituţie publicã de interes local cu personalitate juridicã preia, în condiţiile legii, patrimoniul actualelor structuri de poliţie comunitarã.
ART. 42
Bugetul poliţiei locale se stabileşte conform reglementãrilor în vigoare şi se aprobã prin hotãrâre a autoritãţii deliberative, la propunerea primarului/primarului general al municipiului Bucureşti.
ART. 43
(1) Poliţia localã care are în structurã compartimente funcţionale cu atribuţii în domeniul circulaţiei rutiere încheie protocoale cu administratorul bazei de date, asigurã mijloacele tehnice necesare şi instruirea personalului destinat acestei activitãţi, în vederea introducerii în baza de date a punctelor de penalizare aplicate ca urmare a constatãrii unor abateri la regimul circulaţiei rutiere, în termen de cel mult un an de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(2) Pânã când compartimentele prevãzute la alin. (1) pun în aplicare mãsurile prevãzute la alin. (1), procesele-verbale de constatare a contravenţiilor încheiate de poliţiştii locali cu atribuţii în domeniul circulaţiei rutiere pentru abateri care presupun aplicarea de puncte de penalizare se comunicã în termen de 24 de ore, în copie, la unitãţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române, pentru a fi introduse în baza de date, în baza protocolului încheiat între pãrţi. În municipiul Bucureşti, toate procesele-verbale care cuprind sancţiunile contravenţionale complementare, prin aplicarea de puncte de penalizare, în condiţiile legislaţiei privind circulaţia pe drumurile publice, se comunicã brigãzii de poliţie rutierã, respectiv secţiilor de poliţie competente teritoriale, pentru a fi introduse în baza de date.
(3) Structurile de poliţie localã desemneazã personalul însãrcinat cu introducerea punctelor de penalizare în baza de date, care va lucra timp de un an împreunã cu persoanele desemnate din cadrul poliţiei rutiere, în vederea specializãrii.
(4) Poliţiştii locali specializaţi în domeniul circulaţiei rutiere îşi exercitã atribuţiile împreunã cu structurile specializate ale Poliţiei Române, pe o perioadã de un an de la data înfiinţãrii poliţiei locale în unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorialã respectivã.
ART. 44
(1) În situaţia în care primarul/primarul general al municipiului Bucureşti apreciazã cã sarcinile ce revin autoritãţilor administraţiei publice locale pe linie de poliţie localã nu sunt îndeplinite corespunzãtor sau are indicii/sesizãri cu privire la încãlcarea prevederilor legale de cãtre poliţiştii locali, poate solicita prefectului sprijinul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor, în vederea efectuãrii unui control de specialitate.
(2) Controlul asupra activitãţii poliţiei locale se poate dispune şi prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, la iniţiativa acestuia, sau, dupã caz, a prefectului, a directorului general al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti ori a inspectorului-şef al inspectoratului de poliţie judeţean, numai dupã încunoştinţarea prealabilã a primarului/primarului general al municipiului Bucureşti.
(3) Orice control se rezumã strict la asigurarea respectãrii principiilor constituţionale şi a legalitãţii specifice. Rezultatele controlului se transmit primarului/primarului general al municipiului Bucureşti şi se prezintã în proxima şedinţã a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
ART. 45
(1) Prezenta lege intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2011.
(2) În termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Administraţiei şi Internelor elaboreazã, cu consultarea structurilor asociative ale autoritãţilor administraţiei publice locale, Regulamentulcadru de organizare şi funcţionare a poliţiei locale, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
(3) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã <>Legea nr. 371/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Poliţiei Comunitare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 878 din 27 septembrie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 20 şi 21 referitoare la serviciile publice destinate asigurãrii pazei obiectivelor de interes judeţean.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE

PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ

Bucureşti, 12 iulie 2010.
Nr. 155.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016