Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 151 din 15 iulie 1998  privind dezvoltarea regionala in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 151 din 15 iulie 1998 privind dezvoltarea regionala in Romania

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 265 din 16 iulie 1998
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prin prezenta lege se stabilesc cadrul institutional, obiectivele, competentele şi instrumentele specifice politicii de dezvoltare regionala în România.
ART. 2
Obiectivele de baza ale politicii de dezvoltare regionala în România sunt urmãtoarele:
a) diminuarea dezechilibrelor regionale existente, prin stimularea dezvoltãrii echilibrate, prin recuperarea accelerata a intarzierilor în dezvoltarea zonelor defavorizate ca urmare a unor condiţii istorice, geografice, economice, sociale, politice, şi preîntâmpinarea producerii de noi dezechilibre;
b) pregãtirea cadrului institutional pentru a rãspunde criteriilor de integrare în structurile Uniunii Europene şi de acces la fondurile structurale şi la Fondul de coeziune ale Uniunii Europene;
c) corelarea politicilor şi activitãţilor sectoriale guvernamentale la nivelul regiunilor, prin stimularea iniţiativelor şi prin valorificarea resurselor locale şi regionale, în scopul dezvoltãrii economico-sociale durabile şi al dezvoltãrii culturale a acestora;
d) stimularea cooperãrii interregionale, interne şi internaţionale, a celei transfrontiere, inclusiv în cadrul euroregiunilor, precum şi participarea regiunilor de dezvoltare la structurile şi organizaţiile europene care promoveazã dezvoltarea economicã şi institutionala a acestora, în scopul realizãrii unor proiecte de interes comun, în conformitate cu acordurile internaţionale la care România este parte.
ART. 3
Finanţarea programelor pentru realizarea obiectivelor prevãzute la art. 2 se asigura prin Fondul naţional pentru dezvoltare regionala, care se constituie potrivit prevederilor prezentei legi.

CAP. 2
Regiunile de dezvoltare

ART. 4
(1) Consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot hotãrî, cu acordul consiliilor locale interesate, ca zona care cuprinde teritoriile judeţelor în cauza, respectiv al municipiului Bucureşti, sa constituie regiune de dezvoltare.
(2) Regiunile de dezvoltare nu sunt unitãţi administrativ-teritoriale şi nu au personalitate juridicã.
ART. 5
(1) Constituirea regiunii de dezvoltare se face printr-o convenţie semnatã de reprezentanţii consiliilor judeţene şi, respectiv, al Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(2) Regiunile de dezvoltare astfel constituite vor deveni, cu avizul Guvernului, cadrul de implementare şi de evaluare a politicii de dezvoltare regionala.

CAP. 3
Structuri teritoriale pentru dezvoltarea regionala

ART. 6
(1) Pentru coordonarea activitãţilor de promovare a obiectivelor care decurg din politicile de dezvoltare regionala, la nivelul fiecãrei regiuni de dezvoltare, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi se înfiinţeazã Consiliul pentru dezvoltare regionala ca organ deliberativ.
(2) Consiliul pentru dezvoltare regionala are urmãtoarele atribuţii principale:
a) analizeazã şi hotãrãşte strategia şi programele de dezvoltare regionala;
b) aproba proiectele de dezvoltare regionala;
c) prezintã Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala propuneri privind constituirea Fondului pentru dezvoltare regionala;
d) aproba criteriile, prioritãţile, alocarea şi destinatiile resurselor Fondului pentru dezvoltare regionala;
e) urmãreşte utilizarea fondurilor alocate agentiilor pentru dezvoltare regionala din Fondul naţional pentru dezvoltare regionala;
f) urmãreşte respectarea obiectivelor regionale.
(3) Consiliul pentru dezvoltare regionala este alcãtuit din preşedinţii consiliilor judeţene şi câte un reprezentant al consiliilor locale municipale, orãşeneşti şi comunale, desemnaţi din fiecare judeţ, pe durata mandatului. În cazul municipiului Bucureşti, în Consiliul pentru dezvoltare regionala va fi desemnat un reprezentant al Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi câte un reprezentant al consiliilor locale de sector.
(4) Consiliul pentru dezvoltare regionala va avea un preşedinte şi un vicepreşedinte. Aceste funcţii vor fi îndeplinite, prin rotaţie, pentru câte un mandat de un an, de cãtre reprezentanţii judeţelor, desemnaţi de acestea.
(5) La lucrãrile Consiliului pentru dezvoltare regionala participa, fãrã drept de vot, prefectii judeţelor. De asemenea, pot fi invitaţi şi reprezentanţi ai consiliilor locale, municipale, orãşeneşti şi comunale, precum şi ai instituţiilor şi organizaţiilor cu atribuţii în domeniul dezvoltãrii regionale, în funcţie de problematica supusã dezbaterii.
(6) Consiliul pentru dezvoltare regionala adopta propriul regulament de funcţionare, pe baza regulamentului-cadru elaborat de Guvern.
ART. 7
(1) În cadrul fiecãrei regiuni de dezvoltare, în termen de 30 de zile de la înfiinţarea Consiliului pentru dezvoltare regionala, se va constitui o agenţie pentru dezvoltare regionala, coordonata de acesta.
(2) Agenţiile pentru dezvoltare regionala sunt organisme neguvernamentale, nonprofit, de utilitate publica, cu personalitate juridicã, care acţioneazã în domeniul specific dezvoltãrii regionale. Acestea se organizeazã şi funcţioneazã în condiţiile prezentei legi şi ale statutului de organizare şi funcţionare, aprobat de Consiliul pentru dezvoltare regionala.
(3) Directorul Agenţiei pentru dezvoltare regionala este numit pe baza de concurs şi este eliberat din funcţie de cãtre Consiliul pentru dezvoltare regionala.
(4) Finanţarea cheltuielilor de organizare şi funcţionare a Agenţiei pentru dezvoltare regionala se asigura din Fondul pentru dezvoltare regionala, nivelul acestora fiind aprobat de Consiliul pentru dezvoltare regionala.
(5) Consiliul pentru dezvoltare regionala aproba organigrama, astfel încât fiecare judeţ sa fie reprezentat în mod egal.
ART. 8
Agenţia pentru dezvoltare regionala are urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã şi propune Consiliului pentru dezvoltare regionala, spre aprobare, strategia de dezvoltare regionala, programele de dezvoltare regionala şi planurile de gestionare a fondurilor;
b) pune în aplicare programele de dezvoltare regionala şi planurile de gestionare a fondurilor, în conformitate cu hotãrîrile adoptate de Consiliul pentru dezvoltare regionala, cu respectarea legislaţiei în vigoare, şi rãspunde fata de acesta pentru realizarea lor;
c) identifica zonele defavorizate din cadrul regiunii de dezvoltare, împreunã cu consiliile locale sau judeţene, dupã caz, şi înainteazã documentaţiile necesare, aprobate, în prealabil, de Consiliul pentru dezvoltare regionala, Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala şi Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala;
d) asigura asistenta tehnica de specialitate, împreunã cu consiliile locale sau judeţene, dupã caz, persoanelor fizice sau juridice, cu capital de stat sau privat, care investesc în zonele defavorizate;
e) înainteazã Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala propuneri de finanţare, din Fondul naţional pentru dezvoltare regionala, a proiectelor de dezvoltare aprobate;
f) acţioneazã pentru atragerea de surse financiare la Fondul pentru dezvoltare regionala;
g) gestioneazã Fondul pentru dezvoltare regionala, în scopul realizãrii obiectivelor prevãzute în programele de dezvoltare regionala;
h) rãspunde fata de Consiliul pentru dezvoltare regionala şi fata de organele abilitate prin lege pentru corecta gestionare a fondurilor alocate.
ART. 9
(1) Programele de dezvoltare regionala se finanţeazã din Fondul pentru dezvoltare regionala, administrat de Agenţia pentru dezvoltare regionala.
(2) Fondul pentru dezvoltare regionala se constituie, anual, din:
a) alocaţii de la Fondul naţional pentru dezvoltare regionala;
b) contribuţii de la bugetele locale şi judeţene, în limitele aprobate de consiliile locale sau judeţene, dupã caz;
c) surse financiare atrase din sectorul privat, de la bãnci, investitori strãini, Uniunea Europeanã şi de la alte organizaţii internaţionale.
(3) Operaţiunile financiare privind executarea proiectelor de investiţii sunt derulate de agenţiile pentru dezvoltare regionala, prin unitãţile teritoriale ale trezoreriei statului.
(4) Fondurile pentru dezvoltare regionala nu pot avea alta destinaţie decât cea prevãzutã de prezenta lege.
(5) Fondurile neutilizate în execuţia bugetarã curenta se reporteazã în anul urmãtor.

CAP. 4
Structuri naţionale pentru dezvoltarea regionala

ART. 10
(1) În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi se înfiinţeazã Consiliul Naţional pentru Dezvoltare Regionala, în vederea promovãrii obiectivelor politicii de dezvoltare regionala prevãzute la art. 2.
(2) Consiliul Naţional pentru Dezvoltare Regionala are în componenta sa preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor pentru dezvoltare regionala şi, la paritate cu numãrul acestora, reprezentanţi ai Guvernului, desemnaţi prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Preşedintele Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala este primul-ministru.
ART. 11
Consiliul Naţional pentru Dezvoltare Regionala are urmãtoarele atribuţii:
a) aproba strategia nationala pentru dezvoltare regionala şi Programul naţional pentru dezvoltare regionala;
b) prezintã Guvernului propuneri privind constituirea Fondului naţional pentru dezvoltare regionala;
c) aproba criteriile, prioritãţile şi modul de alocare a resurselor Fondului naţional pentru dezvoltare regionala;
d) urmãreşte utilizarea fondurilor alocate agentiilor pentru dezvoltare regionala din Fondul naţional pentru dezvoltare regionala;
e) aproba utilizarea fondurilor de tip structural, alocate României de cãtre Comisia Europeanã în perioada de preaderare, precum şi a fondurilor structurale dupã aderarea la Uniunea Europeanã;
f) urmãreşte realizarea obiectivelor dezvoltãrii regionale, inclusiv în cadrul activitãţilor de cooperare externa a regiunilor de dezvoltare, de tip transfrontalier, interregional, la nivelul euroregiunilor.
ART. 12
Consiliul Naţional pentru Dezvoltare Regionala funcţioneazã pe baza unui regulament propriu de organizare şi funcţionare, elaborat în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 13
(1) În scopul promovãrii şi coordonãrii politicii de dezvoltare regionala, se înfiinţeazã Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala, organ executiv al Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala, cu personalitate juridicã, condusã de un preşedinte, cu rang de secretar de stat.
(2) Statutul, sediul, modul de organizare şi funcţionare ale Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala se aproba prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la înfiinţarea Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala, la propunerea acestuia.
(3) Finanţarea cheltuielilor de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala se asigura, anual, din Fondul naţional de dezvoltare regionala, nivelul acestora fiind aprobat prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala.
ART. 14
Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala are urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã strategia nationala pentru dezvoltare regionala şi Programul naţional pentru dezvoltare regionala;
b) elaboreazã principiile, criteriile, prioritãţile şi modul de alocare a resurselor Fondului naţional pentru dezvoltare regionala;
c) propune Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala constituirea Fondului naţional pentru dezvoltare regionala;
d) asigura managementul financiar şi tehnic al Fondului naţional pentru dezvoltare regionala;
e) promoveazã diferite forme de cooperare între judeţe, municipii, oraşe, comune;
f) asigura asistenta de specialitate consiliilor pentru dezvoltare regionala în procesul de construcţie institutionala;
g) propune Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala nominalizarea unor zone drept zone defavorizate, pentru a fi susţinute economic şi financiar prin instrumentele specifice politicii de dezvoltare regionala;
h) îndeplineşte funcţia de negociator naţional în relaţiile cu Direcţia de Politica Regionala şi Coeziune din cadrul Comisiei Europene pentru Fondul European de Dezvoltare Regionala şi Fondul de coeziune;
i) gestioneazã fondurile alocate României din Fondul European pentru Dezvoltare Regionala;
j) gestioneazã fondurile alocate României din Fondul de coeziune;
k) coordoneazã aplicarea Planului naţional de dezvoltare regionala, care sta la baza negocierilor cu Comisia Europeanã şi a finantarilor pentru diferite programe comunitare.
ART. 15
(1) Pentru finanţarea programelor de dezvoltare regionala în România, se constituie Fondul naţional pentru dezvoltare regionala din suma care se aloca anual prin bugetul de stat ca poziţie distinctã pentru politica de dezvoltare regionala.
(2) La Fondul naţional pentru dezvoltare regionala pot fi atrase şi alte surse de finanţare interne şi internaţionale:
a) asistenta financiarã permanenta din partea Uniunii Europene, în cadrul Programului PHARE;
b) sumele provenite din fondurile de tip structural, care vor fi asigurate României de cãtre Uniunea Europeanã în perioada în care va avea statutul de stat asociat;
c) sumele provenite din fondurile structurale, care vor fi asigurate României din momentul aderãrii sale la Uniunea Europeanã;
d) asistenta financiarã nerambursabila din partea unor guverne, organizaţii internaţionale, bãnci;
e) alte resurse financiare din fondurile aflate la dispoziţia Guvernului.
ART. 16
(1) La solicitarea consiliilor locale sau judeţene, dupã caz, şi în baza documentaţiilor prezentate de agenţiile pentru dezvoltare regionala, consiliile pentru dezvoltare regionala pot solicita Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala sa propunã Guvernului declararea unor zone drept zone defavorizate, pentru a fi susţinute economic prin instrumente specifice politicii de dezvoltare regionala.
(2) Facilitãţile de care beneficiazã zonele defavorizate, criteriile şi condiţiile în baza cãrora acestea pot fi acordate se stabilesc prin lege specialã.
(3) Pe baza criteriilor prevãzute la alin. (2), Guvernul, la propunerea Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala, stabileşte facilitãţile fiscale concrete de care va beneficia fiecare zona în parte.

CAP. 5
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 17
Comisia Nationala pentru Statistica colecteazã din regiunile de dezvoltare, constituite potrivit prezentei legi, datele statistice specifice, necesare fundamentarii şi monitorizarii politicilor de dezvoltare regionala.
ART. 18
Utilizarea sumelor primite din Fondul pentru dezvoltare regionala pentru proiectele de dezvoltare regionala, cu nerespectarea destinaţiei şi a termenelor pentru care au fost acordate beneficiarilor, se constata şi se sancţioneazã, potrivit legii, de cãtre organele de control abilitate.
ART. 19
Pentru anul 1998, finanţarea cheltuielilor de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala se asigura din bugetul de stat, pe seama Fondului de rezerva bugetarã la dispoziţia Guvernului, nivelul sumelor urmând a fi aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 20
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi Guvernul, va aproba prin hotãrâre, la propunerea Consiliului pentru Reforma şi a Departamentului pentru Administraţie Publica Localã, normele metodologice de aplicare a acesteia, precum şi regulamentul-cadru prevãzut la art. 6 alin. (6).

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 18 iunie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 6 iulie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
PETRE ROMAN

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016