Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 15 din 24 martie 1994  privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 15 din 24 martie 1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale

EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 80 din 29 martie 1994
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Unitãţile care desfãşoarã activitãţi economice, denumite în continuare agenţi economici, şi care imobilizeaza capital în active corporale şi necorporale supuse deprecierii, prin utilizare sau în timp, vor calcula, inregistra în contabilitate şi recupera uzura fizica şi morala a acestora, pentru refacerea capitalului angajat.
Aceste operaţiuni sînt denumite generic amortizarea capitalului imobilizat.
ART. 2
Capitalul angajat supus amortizarii este reflectat în patrimoniul agenţilor economici prin bunurile şi valorile destinate sa deserveasca activitatea pe o perioada mai mare de un an şi care se consuma treptat.
ART. 3
Activele corporale aferente capitalului imobilizat sînt:
a) terenurile, inclusiv investiţiile pentru amenajarea acestora;
b) mijloacele fixe.
Sînt considerate mijloace fixe obiectul sau complexul de obiecte ce se utilizeazã ca atare şi îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) are o valoare de intrare mai mare de 200.000 lei;
b) are o durata normalã de utilizare mai mare de un an.
Pentru obiectele care sînt folosite în loturi, seturi sau care formeazã un singur corp, la încadrarea lor ca mijloace fixe se are în vedere valoarea întregului corp, lot sau set.
Prin hotãrîri ale Guvernului, valoarea prevãzutã la alin. 2 lit. a) din prezentul articol poate fi corectatã în funcţie de evoluţia preţurilor în economie.
ART. 4
Sînt, de asemenea, considerate mijloace fixe supuse amortizarii:
a) investiţiile efectuate la mijloacele fixe luate cu chirie;
b) capacitatile puse în funcţiune parţial, pentru care nu s-au întocmit formele de înregistrare ca mijloace fixe. Acestea se cuprind în grupele în care urmeazã a se inregistra, la valoarea rezultatã prin însumarea cheltuielilor efective ocazionate de realizarea lor;
c) investiţiile efectuate pentru descoperta, în vederea valorificãrii de substanţe minerale utile.
ART. 5
Sînt considerate active corporale, dar nu se supun amortizarii: lacurile, baltile, iazurile, care nu sînt rezultatul unei investiţii, precum şi terenurile, inclusiv cele împãdurite, cu excepţia terenurilor cu destinaţie economicã obţinute prin acte de vînzare - cumpãrare, inclusiv prin despãgubiri în cazul exproprierilor.
ART. 6
Nu sînt considerate mijloace fixe:
a) motoarele, aparatele şi alte subansambluri ale mijloacelor fixe procurate în scopul înlocuirii componentelor uzate cu ocazia reparaţiilor de orice fel sau în scopul efectuãrii unor mici modernizãri în cadrul reparaţiilor capitale;
b) sculele, instrumentele şi dispozitivele speciale ce se folosesc fie la fabricarea anumitor produse în serie, fie la executarea unei anumite comenzi, indiferent de valoarea şi durata lor de funcţionare normalã;
c) construcţiile şi instalaţiile provizorii executate din fondurile de investiţii;
d) animalele care nu au îndeplinit condiţiile pentru a fi trecute la animale adulte, animalele de ingrasat, pasarile şi coloniile de albine;
e) pãdurile;
f) investiţiile efectuate pentru realizarea lucrãrilor miniere din afarã perimetrelor de exploatare, precum şi cele pentru foraj executate pentru explorari, prospecţiuni geologice şi geofizice, forajele pentru alimentarea cu apa care nu au dat rezultate, sondele situate în gaz - capul unor zãcãminte de ţiţei, precum şi sondele de cercetare geologica care au pus în evidenta acumulari de hidrocarburi, dar care, din motive geologo - tehnice şi economice obiective, nu pot fi exploatate;
g) prototipurile, atît timp cît servesc ca model la executarea producţiei de serie, inclusiv seria zero, sau sînt supuse încercãrilor în vederea omologãrii la producãtor;
h) echipamentul de protecţie şi de lucru, inbracamintea specialã, precum şi accesoriile de pat, indiferent de valoarea şi durata lor de utilizare.
ART. 7
Activele necorporale aferente capitalului imobilizat cuprind:
a) cheltuielile de constituire: taxele şi alte cheltuieli de înscriere şi înmatriculare, cheltuielile privind emiterea şi vînzarea de acţiuni, cheltuielile de prospectare a pieţei şi de publicitate şi alte cheltuieli de aceasta natura legate de înfiinţarea şi dezvoltarea activitãţii unitãţii patrimoniale;
b) cheltuielile de cercetare-dezvoltare;
c) cheltuielile cu descoperirea rezervelor de substanţe minerale utile, neconcretizate în mijloace fixe, la zacamintele puse în exploatare;
d) concesiuni, brevetele şi alte drepturi şi valori asimilate;
e) alte imobilizari necorporale, inclusiv programe informatice create de agenţii economici sau achiziţionate de la terţi.
ART. 8
Duratele normelor de funcţionare, precum şi clasificatia mijloacelor fixe se aproba prin hotãrîre a Guvernului, pe baza consultãrii reprezentanţilor asociaţiilor patronale constituite la nivel naţional, conform legii. La determinarea lor se va tine seama de duratele tehnico-economice stabilite de proiectanţi şi producãtori prin cãrţile sau documentaţiile tehnice ale mijloacelor fixe respective, precum şi de efectele uzurii morale.
Aceste durate vor fi revizuite periodic, dar nu mai tirziu de 5 ani.

CAP. 2
Calcularea amortizarii

ART. 9
Amortizarea se stabileşte prin aplicarea cotelor de amortizare asupra valorii de intrare a mijloacelor fixe şi se include în cheltuielile de exploatare.
ART. 10
Prin valoarea de intrare a mijloacelor fixe se înţelege:
a) valoarea rãmasã actualizatã aferentã fiecãrui mijloc fix care a fost reevaluat în conformitate cu hotãrîri ale Guvernului;
b) preţul de achiziţie pentru mijloacele fixe procurate cu titlu oneros;
c) costul de producţie pentru mijloacele fixe construite sau produse de unitatea patrimonialã;
d) valoarea actuala, pentru mijloacele fixe dobîndite cu titlu gratuit, estimatã la înscrierea lor în activ pe baza propunerilor fãcute de specialişti şi cu aprobarea adunãrii generale a asociaţilor la societãţile comerciale, respectiv a consiliului de administraţie la regiile autonome sau instituţii publice, ţinînd seama de valoarea mijloacelor fixe cu caracteristici identice sau similare;
e) valoarea de aport acceptatã de pãrţi, pentru mijloacele fixe intrate în patrimoniu cu ocazia asocierii, fuziunii etc., conform statutelor sau contractelor, determinata prin expertiza.
ART. 11
Amortizarea mijloacelor fixe se calculeazã de la data punerii acestora în funcţiune şi pînã la recuperarea integrala a valorii de intrare, conform duratelor normale de funcţionare şi condiţiilor de utilizare ale acestora.
Amortizarea mijlocelor fixe concesionate, închiriate sau date în locatie de gestiune se calculeazã de cãtre agentul economic care le are în proprietate.
Amortizarea mijloacelor fixe concesionate, închiriate sau date în locatie de gestiune de cãtre regiile autonome care au în administraţie, potrivit legii, asemenea bunuri din domeniul public, se calculeazã de cãtre acestea.
Amortizarea investiţiilor efectuate la mijloacele fixe concesionate, închiriate sau luate în locatie de gestiune este în sarcina agentului economic care a efectuat investiţia.
Amortizarea clãdirilor şi a construcţiilor speciale ale minelor, salinelor cu extracţie în soluţie prin sonde, carierelor, exploatarilor la zi, pentru substanţe minerale solide, a cãror durata de folosire este limitatã de durata rezervelor şi care nu pot primi alte utilizãri dupã epuizarea rezervelor, precum şi a investiţiilor pentru descoperta se calculeazã pe unitate de produs, în funcţie de rezerva exploatabila de substanta minerala utila.
Amortizarea pe unitatea de produs se recalculeazã:
a) din cinci în cinci ani la mine, cariere, precum şi la cheltuielile de investiţii pentru descoperta;
b) din zece în zece ani la saline.
Recalcularea se face anual în cazul cînd intervin schimbãri mai importante (de minimum 10%) în volumul rezervelor exploatabile.
ART. 12
Cheltuielile de constituire, precum şi cheltuielile de cercetare-dezvoltare se amortizeaza într-o perioada de cel mult 5 ani.
ART. 13
Brevetele, licentele, know-how-ul, mãrcile de fabrica, de comerţ şi de servicii şi alte drepturi de proprietate industriala şi comercialã similare subscrise ca aport, achiziţionate pe alte cai, se amortizeaza pe durata prevãzutã pentru utilizarea lor de cãtre agentul economic care le deţine.
ART. 14
Programele informatice create de agentul economic sau achiziţionate de la terţi se amortizeaza în funcţie de durata probabila de utilizare, care nu poate depãşi o perioada de 5 ani.
ART. 15
Terenurile se înregistreazã în contabilitate la intrarea în patrimoniu, la valoarea stabilitã, în funcţie de clasele de calitate, suprafata, amplasare şi/sau alte criterii legale, la valoarea de achiziţie sau la valoarea aportului în natura, dupã caz.
Valoarea terenurilor cu destinaţie economicã obţinute prin acte de vînzare-cumpãrare, inclusiv prin despãgubiri în cazul exproprierilor, se amortizeaza prin aplicarea unei cote de 25% din cuantumul dobinzii curente la disponibilitati bãneşti de valoare egala cu preţul de achiziţie al terenurilor respective, acordatã de unitatea bancarã la care are deschis contul principal agentul economic.
ART. 16
Guvernul poate aproba, în situaţii justificate, scutiri totale sau parţiale de la calculul amortizarii, solicitate de ministere şi alte organe centrale şi locale ale administraţiei publice pentru active corporale, precum:
a) minele trecute în conservare sau scoase definitiv din funcţiune, precum şi sondele de ţiţei şi gaze care nu se dau în producţie, potrivit intereselor economiei naţionale;
b) mijloacele fixe din cadrul obiectivelor economice de interes naţional care sînt propuse a fi trecute în conservare pe o durata mai mare de 30 de zile;
c) lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare şi de gospodãrire a apelor, cu caracter general de deservire, destinate apãrãrii contra inundatiilor şi inlaturarii excesului de umiditate, şi anume: diguri şi canale principale, de desecare, precum şi lucrãrile de combatere a eroziunii solului, de regularizare a scurgerii apelor pe versanţi şi de corectare a torenţilor, destinate apãrãrii terenurilor agricole şi silvice şi obiectivelor social-economice din zona apãratã, efectuate din fondurile statului;
d) senalele navigabile, tunelele de metrou, infrastructura caii ferate, precum şi celelalte cai de comunicaţie.
ART. 17
În cazul nerecuperarii integrale, pe calea amortizarii, a valorii de intrare a mijloacelor fixe scoase din funcţiune, agenţii economici cu capital integral sau majoritar de stat vor asigura acoperirea valorii neamortizate din sumele rezultate în urma valorificãrii acestora, conform procedurilor legale, iar diferenţa rãmasã neacoperita se include eşalonat în cheltuielile de exploatare.
Durata recuperãrii şi anuitatile de acoperire a valorii neamortizate se stabilesc de cãtre adunarea generalã a asociaţilor la societãţile comerciale şi, respectiv, de cãtre consiliul de administraţie la regiile autonome, fãrã a depãşi 5 ani.

CAP. 3
Regimuri de amortizare

ART. 18
Amortizarea calculatã conform prevederilor art. 9 se include în cheltuielile de exploatare ale agenţilor economici, în directa corelatie cu gradul de utilizare a mijloacelor fixe aflate în patrimoniu.
ART. 19
Agenţii economici sînt obligaţi sa amortizeze mijlocele fixe potrivit prevederilor prezentei legi, utilizînd unul dintre urmãtoarele regimuri de amortizare:
A. Amortizarea liniara - se realizeazã prin includerea uniforma în cheltuielile de exploatare a unor sume fixe, stabilite proporţional cu numãrul de ani ai duratei normale de utilizare a mijlocului fix.
Amortizarea liniara se calculeazã prin aplicarea cotei anuale de amortizare la valoarea de intrare a mijlocelor fixe.
B. Amortizarea degresiva - consta în multiplicarea cotelor de amortizare liniara cu unul dintre coeficienţii urmãtori:
a) 1,5, dacã durata normalã de utilizare a mijlocului fix de amortizat este între 2 şi 5 ani;
b) 2,0, dacã durata normalã de utilizare a mijlocului fix de amortizat este între 5 şi 10 ani;
c) 2,5, dacã durata normalã de utilizare a mijlocului fix de amortizat este mai mare de 10 ani.
Aceşti coeficienţi pot fi modificati numai prin hotãrîre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanţelor.
C. Amortizarea accelerata - consta în includerea, în primul an de funcţionare, în cheltuielile de exploatare, a unei amortizari de pînã la 50% din valoarea de intrare a mijlocului fix respectiv.
Amortizarile anuale pentru exerciţiile urmãtoare sînt calculate la valoarea rãmasã de amortizat, dupã regimul liniar, prin raportare la numãrul de ani de utilizare rãmaşi.
ART. 20
Competentele de aprobare a utilizãrii regimului de amortizare liniara sau degresiva revin adunãrii generale a asociaţilor la societãţile comerciale, respectiv consiliului de administraţie la regiile autonome.
Utilizarea regimului de amortizare accelerata se aproba de cãtre Ministerul Finanţelor, la propunerea adunãrii generale a asociaţilor la societãţile comerciale, respectiv a consiliului de administraţie la regiile autonome.
ART. 21
În cazurile justificate, altele decît cele prevãzute la art. 17 din prezenta lege, consiliul de administraţie, pentru regia autonomã, respectiv adunarea generalã a asociaţilor, pentru societatea comercialã cu capital majoritar de stat, pot aproba trecerea în conservare a mijloacelor fixe pe o perioada de maximum un an, fãrã calcularea amortizarii pentru respectiva perioada. În asemenea cazuri, amortizarea anuala aferentã perioadei de conservare se va recupera din profitul net al anului în care expira durata normalã de utilizare a mijlocului fix trecut în conservare.
Dacã perioada de conservare se prelungeşte peste durata de un an, iar mijloacele fixe în cauza nu sînt cuprinse în programul de restructurare, agenţii economici cu capital integral sau majoritar de stat sînt obligaţi sa vinda mijloacele fixe respective prin licitaţie, conform prevederilor legale în vigoare.

CAP. 4
Contabilitatea şi destinaţia amortizarii mijloacelor fixe

ART. 22
Agenţii economici, indiferent de forma de organizare şi tipul de proprietate, precum şi instituţiile publice au obligaţia evidenţierii în contabilitate, în conturi distincte, a mijloacelor fixe, a amortizarii acestora şi a sumelor nete rezultate din dezmembrarea şi valorificarea mijloacelor fixe scoase din funcţiune.
Sumele reprezentind amortizarea calculatã pentru mijloacele fixe, precum şi cele rezultate din valorificarea mijloacelor fixe scoase din funcţiune, în condiţiile legii, reprezintã surse de constituire a fondului de dezvoltare.
Dacã agenţii economici cu capital majoritar de stat nu au prevãzut realizarea în anul curent a unor lucrãri de investiţii sau rambursarea de credite pentru investiţii, aceştia pot folosi sumele respective pentru investiţii financiare pe termen scurt sau mediu, cu obligaţia ca la finele anului sa reconstituie sumele respective.
ART. 23
Sumele realizate din valorificarea ansamblurilor, subansamblurilor, pieselor componente şi a altor materiale provenite din dezmembrarea mijloacelor fixe scoase din funcţiune - înainte de amortizarea lor integrala - diminuate cu cheltuielile efectuate cu demolarea, demontarea, dezmembrarea şi valorificarea acestora, se înregistreazã în contabilitate în contul amortizarii mijloacelor fixe respective, în limita valorii de intrare rãmasã de amortizat.

CAP. 5
Scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe

ART. 24
Scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe amortizate integral se face cu aprobarea adunãrii generale a asociaţilor la societãţile comerciale, respectiv a consiliului de administraţie la regiile autonome.
ART. 25
La scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe care nu au fost amortizate integral agenţii economici cu capital majoritar de stat vor proceda în conformitate cu prevederile art. 17 şi art. 24 din prezenta lege.
În cazul instituţiilor publice, scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe înainte de expirarea duratei normale de utilizare se face cu aprobarea ministerului de resort şi cu avizul prealabil al Ministerului Finanţelor, pe baza unor justificãri temeinic argumentate.
ART. 26
La scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe aparţinînd agenţilor economici unde statul deţine peste 50% din capitalul social se va urmãri valorificarea la maximum a ansamblurilor, subansamblurilor şi pieselor componente prin executarea unor mijloace fixe noi, ca piese de schimb în cadrul unitãţii respective sau prin vînzare, pe baza de licitaţie publica, organizatã potrivit legii.

CAP. 6
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 27
Valoarea rãmasã de amortizat, actualizatã, aferentã mijloacelor fixe cu valori unitare cuprinse între 501 şi 200.000 lei, care, potrivit prezentei legi, nu mai sînt considerate mijloace fixe, se include în cheltuielile de exploatare într-o perioada de pînã la 3 ani, stabilitã de adunarea generalã a asociaţilor, la societãţile comerciale, respectiv de consiliul de administraţie la regiile autonome.
ART. 28
Pentru cunoaşterea modificãrilor intervenite în structura mijloacelor fixe şi a duratei medii de utilizare, agenţii economici vor raporta anual valoarea rãmasã a mijloacelor fixe pe categorii, precum şi amortizarea totalã a mijloacelor fixe printr-o dare de seama statistica, potrivit modelului şi normelor ce vor fi stabilite de Ministerul Finanţelor şi Comisia Nationala pentru Statistica.
ART. 29
Constituie contravenţii la normele privind calcularea şi înregistrarea amortizarii capitalului imobilizat în active corporale sau necorporale urmãtoarele fapte, dacã nu sînt sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
a) înregistrarea ca mijloace fixe a unor obiecte care, conform prezentei legi, nu se încadreazã în aceasta categorie;
b) calcularea şi înregistrarea în contabilitate a amortizarii mijloacelor fixe exceptate conform art. 5 din prezenta lege;
c) aplicarea unor durate normale de utilizare a mijloacelor fixe altele decît cele stabilite conform prevederilor legale;
d) înregistrarea unor valori de intrare a mijloacelor fixe altele decît cele stabilite conform prevederilor legale;
e) modificarea, pe parcursul duratei normale de funcţionare a mijloacelor fixe, a duratelor şi a regimului de amortizare stabilite conform art. 8, art. 19 şi art. 20 din prezenta lege;
f) nereconstituirea, pînã la finele anului, a sumelor rezultate din amortizare, utilizate pentru investiţii financiare conform art. 22 alin. 3 din prezenta lege.
ART. 30
Contravenţiile prevãzute la art. 29 din prezenta lege se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cele de la lit. c), d) şi f), cu amenda de la 200.000 lei la 500.000 lei;
b) cele de la lit. a), b) şi e), cu amenda de la 300.000 lei la 600.000 lei.
ART. 31
Contravenţiilor prevãzute în prezenta lege li se aplica dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25-27.
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor.
ART. 32
Declasarea şi casarea unor bunuri materiale, altele decît mijloacele fixe, sînt de competenta consiliilor de administraţie ale agenţilor economici cu capital majoritar de stat.
La instituţiile publice, în afarã aprobãrii consiliului de administraţie, este necesar şi avizul Ministerului Finanţelor pentru valorile ce depãşesc 1.000 lei pe unitatea de mãsura.
ART. 33
Guvernul va aproba clasificatia şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe în termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României a prezentei legi.
Ministerul Finanţelor va elabora, în termenul prevãzut la alin. 1, norme metodologice de aplicare a prezentei legi.
ART. 34
Prezenta lege se aplica începînd cu data de 1 ianuarie 1994.
Pe aceeaşi data se abroga <>Legea nr. 62/1968 , cu modificãrile ulterioare, <>H.C.M. nr. 139/1969 , <>Decretul nr. 49/1982 , <>Decretul-lege nr. 50/1990 , precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat şi de Camera Deputaţilor în şedinţa comuna din 2 martie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NASTASE

p. PREŞEDINTELE SENATULUI
DORU IOAN TARACILA
-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016