Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 15 din 22 octombrie 1971  pentru organizarea si functionarea Consiliului Legislativ    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 15 din 22 octombrie 1971 pentru organizarea si functionarea Consiliului Legislativ

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 134 din 22 octombrie 1971
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste România adopta prezenta lege.

CAP. 1
Înfiinţarea şi atribuţiile Consilului Legislativ

ART. 1
Se înfiinţeazã Consiliul Legislativ, organ consultativ de specialitate pe lîngã Consiliul de Stat, avînd sarcina de a sprijini organele de stat în activitatea de pregãtire, coordonare şi sistematizare a legislaţiei, în scopul infaptuirii politicii legislative a partidului şi statului.
ART. 2
Consiliul Legislativ are urmãtoarele atribuţii principale:
a) întocmeşte studii asupra concordanţei reglementãrilor juridice existente cu cerinţele dezvoltãrii vieţii economice şi sociale; examineazã proiectele de reglementãri juridice propuse de organele iniţiatoare, sub asupectul necesitãţii şi fundamentarii lor, precum şi sub aspectul tehnicii legislative; întocmeşte studii şi face propuneri organelor competente cu privire la continua perfecţionare a legislaţiei, în vederea creãrii cadrului juridic corespunzãtor intaririi ordinii de drept socialiste;
b) întocmeşte şi supune spre aprobarea Consiliului de Stat metodologia generalã de tehnica legislativã privind pregãtirea şi sistematizarea tuturor proiectelor de acte normative - legi, decrete, hotãrîri ale Consiliului de Miniştri, instrucţiuni, ale administraţiei de stat, hotãrîri şi decizii ale organelor locale de stat;
c) avizeazã proiectele de legi, de decrete cuprinzînd norme cu putere de lege şi de hotãrîri ale Consiliului de Miniştri cu caracter normativ;
d) organizeazã evidenta oficialã a legislaţiei, semnalind organelor competente eventualele neconcordante în actele normative ce-i sînt comunicate spre evidenta;
e) publica colecţii şi repertorii legislative, precum şi buletine de informare legislativã.
ART. 3
Proiectele de acte normative prevãzute la artiocolul 2 litera c se trimit obligatoriu Consiliului Legislativ, spre consultare prealabilã.
Avizul Consiliului Legislativ are caracter consultativ.
Celelalte acte normative, adoptate sau emise de organele centrale de stat, în exercitarea atribuţiilor ce le revin, se comunica din oficiu Consiliului Legislativ spre evidenta.
ART.4
Consiliul Legislativ îşi îndeplineşte atribuţiile ce-i revin, atît prin personalul propriu de specialitate, cît şi cu consultarea larga, dupã caz, a altor specialişti din diferite ramuri ale economiei, ale cercetãrii ştiinţifice, ale tehnicii ori din domeniul social-cultural.

CAP. 2
Organizare şi funcţionare

ART. 5
Consiliul Legislativ este condus de un colegiu ştiinţific, organ deliberativ, alcãtuit din preşedintele consiliului, şefii de secţie, precum şi din cîte un consilier permanent din partea fiecãrei secţii.
Preşedintele Consiliului Legislativ este preşedinte al consiliului ştiinţific.
Numirea în colegiu a consilierilor permanenţi se face de Colegiul de Stat, la propunerea preşedintelui Consiliului Legislativ.
Colegiul ştiinţific rãspunde în fata Consiliului de Stat, cãruia îi prezintã dãri de seama cu privire la activitatea Consiliului Legislativ; fiecare membru al colegiului rãspunde în fata colegiului şi a preşedintelui acestuia pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i sînt încredinţate.
ART. 6
Preşedintele Consiliului Legislativ este numit de Consiliul de Stat.
ART. 7
Preşedintele, împreunã cu şefii de secţie, rezolva problemele curente ale activitãţii Consiliului Legislativ şi stabileşte mãsurile necesare pentru aducerea la îndeplinire a hotãrîrilor colegiului.
Preşedintele reprezintã Consiliul Legislativ în raporturile cu celelalte organe şi organizaţii.
În lipsa preşedintelui, atribuţiile sale se îndeplinesc de unul dintre şefii de secţie, desemnat de preşedinte.
ART. 8
Consiliul Legislativ este organizat pe secţii de specialitate, alcãtuite fiecare din consilieri permanenţi, consilieri temporari, experţi, precum şi din consultanţi de specialitate.
Secţiile de specialitate sînt conduse de cîte un şef de secţie, desemnat dintre consilierii permanenţi.
ART. 9
Şefii de secţie, consilierii permanenţi, experţii, precum şi consultanţii de specialitate sînt numiţi, pe baza hotãrîrii colegiului, de preşedintele Consiliului Legislativ
Deasemenea consilierilor temporari se face în condiţiile alineatului precedent, cu acordul conducatorului instituţiei sau organizaţiei în care aceştia sînt încadraţi.
Personalul tehnic-administrativ este numit de preşedintele Consiliului Legislativ.
ART. 10
Structura organizatoricã a Consiliului Legislativ este urmãtoarea:
a) Secţia I, pentru dreptul consitutional, dreptul administrativ, dreptul penal şi procesual penal, precum şi pentru dreptul internaţional public;
b) Secţia a II-a, pentru dreptul civil, legislaţia economicã, dreptul procesual civil, dreptul familiei, precum şi pentru dreptul internaţional privat;
c) Secţia a III-a, pentru dreptul financiar, dreptul muncii, dreptul cooperatist şi legislaţia funciarã;
d) Direcţia de documentare şi informare legislativã;
e) Direcţia secretariat-administrativã.
În funcţie de necesitaţi, la propunerea sefilor de secţie, preşedintele Consiliului Legislativ poate constitui grupe de lucru, pe specialitãţi sau pe probleme, formate din personalul de specialitate al consiliului, precum şi din specialişti din alte domenii de activitate.
ART. 11
Colegiul ştiinţific al Consiliului Legislativ asigura îndeplinirea tuturor atribuţiilor prevãzute în prezenta lege şi adopta lucrãrile efectuate în exercitarea acestora. El lucreazã în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul total de membri şi hotãrãşte cu majoritatea membrilor ce-l compun.
La şedinţele colegiului ştiinţific în care se dezbat avizele la proiectele de acte normative vor fi invitaţi şi reprezentanţi ai organelor iniţiatoare.
La şedinţele de colegiu în care se dezbat proiectele de coduri, precum şi studiile şi propunerile de interes general privind sistematizarea şi perfecţionarea legislaţiei, vor putea fi invitaţi ministrul justiţiei, preşedintele Tribunalului Suprem şi procurorul general al Republicii Socialiste România.
ART. 12
Lucrãrile pentru îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 2 lit. a-c se efectueazã şi se dezbat în secţii sau în grupele de lucru constituite în conformitate cu art. 10 alineat final.
Lucrãrile interesind activitatea mai multor secţii sau grupe de lucru se dezbat în şedinţa comuna.
Pe baza concluziilor rezultate din dezbateri se întocmeşte raportul definitiv al sectiei sau, dupã caz, al grupei de lucru, care se supune, spre aprobare, colegiului ştiinţific al Consiliului Legislativ.
În procesul-verbal al şedinţei colegiului, a sectiei sau grupei de lucru se va face menţiunea despre opiniile separate care au fost exprimate.

CAP. 3
Avizarea de cãtre Consiliul Legislativ a proiectelor de acte normative
ART. 13
Avizul Consiliului Legislativ la proiectele de acte normative se va cere dupã ce aceste proiecte au fost avizate de toate organele interesate şi au fost definitivate pe baza acestor avize.
Pentru proiectele de legi sau decrete cuprinzînd norme cu putere de lege, propuse a fi iniţiate de Consiliul de Stat sau de Consiliul de Miniştri, avizul Consiliului Legislativ va fi cerut prin secretarul Consiliului de Stat sau, dupã caz, prin secretarul general al Consiliului de Miniştri, înainte ca aceste proiecte sa fie supuse aprobãrii organelor iniţiatoare.
În cazul în care initiativa legislativã se exercita de o comisie permanenta a Marii Adunãri Naţionale ori de un gurp de deputaţi ai acesteia, intrunind numãrul prevãzut de regulamentul ei de funcţionare, avizul va fi cerut prin Biroul Marii Adunãrii Naţionale.
Pentru proiectele de hotãrîri ale Consiliului de Miniştri cu caracter normativ, avizul Consiliului Legislativ va fi cerut prin secretarul general al Consiliului de Miniştri.
ART. 14
Proiectul de act normativ trimis spre avizare va fi însoţit de expunerea de motive, cuprinzînd justificarea reglementãrii propuse, de studiile sau lucrãrile documentare care au stat la baza acestuia, precum şi de avizele tuturor organelor interesate.
Consiliul Legislativ verifica dacã au fost obţinute toate avizele necesare şi, în caz contrar, cere organului de stat care a initiat proiectul sa obţinã deindata pe cele care lipsesc. De asemenea, în vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Consiliul Legislativ va putea cere organului initiator completarea documentaţiei cu datele şi informaţiile necesare.
ART. 15
Proiectele de legi, de decrete cuprinzînd norme cu putere de lege, precum şi proiectele de hotãrîri ale Consiliului de Miniştri cu caracter normativ vor fi supuse, spre adoptare, organelor competente, totdeauna însoţite de avizul Consiliul Legislativ.
ART. 16
În cazul cînd, dupã avizarea de cãtre Consiliul Legislativ a unui proiect normativ, dar înainte de adoptarea acestuia, se aduc modificãri textelor iniţiale, prin care se schimba fondul reglementãrii ori soluţii preconizate, sau se schimba substanţial structura proiectului, se va cere, în mod obligatoriu, Consiliului Legislativ, un nou aviz privind toate aceste modificãri.
Pentru modificãrile din categoria celor menţionate în alineatul precedent, care se propun în cursul dezbaterilor Marii Adunãri Naţionale, Consiliul Legislativ va întocmi şi transmite avizul de urgenta, în termenul stabilit de Marea Adunare Nationala.

CAP. 4
Personalul Consiliului Legislativ

ART. 17
Poate fi consilier permanent persoana care:
a) este cetãţean roman;
b) este absolvent cu diploma al unei facultãţi de drept;
c) are 14 ani vechime în munca juridicã şi a desfãşurat o valoroasa activitate în domeniul cercetãrii ştiinţifice sau al aplicãrii dreptului.
ART. 18
Poate fi consilier temporar persoana, avînd cetãţenia romana, a carei colaborare, datoritã specialitatii sale, este apreciatã ca utila pentru efectuarea unei anumite lucrãri de cãtre Consiliul Legislativ.
ART. 19
Poate fi expert sau consultant de specialiate gradul I şi II persoana care, indeplinind condita prevãzutã la art. 17 lit. a, are studii superioare, a desfãşurat o valoroasa activitate de specialitate şi are o vechime de 14, 10 şi respectiv 8 ani în aceasta activitate. În cazul experţilor şi consultantilor specialişti în domeniile economiei şi tehnicii, cel puţin 1/3 din aceasta vechime trebuie sa fi fost efectuatã în unitãţi direct productive.
ART. 20
Numãrul de posturi, nomenclatorul funcţiilor şi salariilor tarifare ale personalului Consiliului Legislativ se aproba de cãtre Consiliul de Stat.

CAP. 5
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 21
În scopul organizãrii evidentei oficiale a legislaţiei, Consiliului de Miniştri, ministerele şi celelalte organe centrale ale administraţiei de stat vor comunica Consiliului Legislativ actele normative pe care le-au emis înainte de adoptarea prezentei legi şi care sînt în vigoare.
ART. 22
În vederea sistematizãrii, perfecţionãrii şi simplificarii legislaţiei în vigoare la data publicãrii prezentei legi, Consiliul Legislativ va întocmi şi inainta Consiliului de Miniştri proiectul de îndrumãri privind modul în care ministerele şi celelalte organe centrale ale administraţiei de stat vor proceda la reexaminarea legislaţiei în vigoare în ramurile sau în domeniile lor de activitate.
Consiliul de Miniştri va dispune ca ministerele şi celelalte organe centrale ale administraţiei de stat sa ia mãsurile necesare pentru:
a) înlocuirea, modificarea sau abrogarea expresã a acelor acte normative sau a prevederilor acestora care sînt în neconcordanta cu dispoziţiile legii sau depasite de actualul stadiu de dezvoltare a relaţiilor sociale;
b) înlãturarea eventualelor paralelisme sau necorelari constatate în legislaţie şi concentrarea în reglementãri unitare a dispoziţiilor cuprinse în actele normative rãmase parţial în vigoare ori care sînt cuprinse în reglementãri legale deosebite, dar care se referã la aceeaşi activitate;
c) adoptarea de reglementãri noi, necesare în unele sectoare de activitate.
ART. 23
Consiliul Legislativ va examina modul în care ministerele şi celelalte organe centrale ale administraţiei de stat îşi îndeplinesc sarcinile prevãzute în prezentul capitol şi va face propunerile corespunzãtoare, pe care le va inainta Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri.
ART. 24
Prin derogare de la prevederile art. 9 alin. 1 şi 2, pînã la constituirea colegiului ştiinţific al Consiliului Legislativ, numirea sefilor de secţie, a consilierilor permanenţi şi temporari, a experţilor, precum şi a consultantilor de specialitate se face de preşedintele Consiliului Legislativ.
ART. 25
Prevederile capitolului III din prezenta lege intra în vigoare la data de 1 ianuarie 1972.

Aceasta lege a fost votatã de Marea Adunare Nationala în şedinţa din 22 octombrie 1971, cu unanimitatea voturilor celor 442 deputaţi prezenţi la şedinţa.

Preşedintele
Marii Adunãri Naţionale
ŞTEFAN VOITEC


În conformitate cu articolul 57 din Constituţia Republicii Socialiste România, semnam aceasta lege.

Preşedintele
Consiliului de Stat,
NICOLAE CEAUŞESCU

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016