Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 148 din 26 iulie 2000  privind publicitatea    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 148 din 26 iulie 2000 privind publicitatea

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 359 din 2 august 2000
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege are drept scop protecţia consumatorilor de produse şi servicii, protecţia persoanelor care desfãşoarã o activitate de producţie, de comerţ, presteazã un serviciu sau practica o meserie ori o profesie, precum şi protecţia interesului public general impotriva publicitãţii inselatoare, a consecinţelor negative ale publicitãţii şi stabileşte condiţiile în care este permisã publicitatea comparativa.
ART. 2
Dispoziţiile prezentei legi se aplica conţinutului materialelor publicitare şi mesajelor publicitare transmise de acestea, oricare ar fi mijlocul de comunicare ce face posibil transferul informatiei.
ART. 3
Publicitatea difuzatã în cadrul programelor de radiodifuziune şi televiziune, transmise pe cale radioelectrica sau prin cablu ori printr-un alt sistem tehnic asimilat acestuia, se supune prevederilor privind publicitatea în domeniul audiovizualului din <>Legea audiovizualului nr. 48/1992 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi prevederilor prezentei legi.
ART. 4
În sensul prezentei legi, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) publicitate - orice forma de prezentare a unei activitãţi comerciale, industriale, artizanale sau liber-profesioniste, având ca scop promovarea vânzãrii de bunuri şi servicii, de drepturi şi obligaţii;
b) publicitate inselatoare - orice publicitate care, în orice fel, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare orice persoana cãreia îi este adresatã sau care ia contact cu aceasta şi îi poate afecta comportamentul economic, lezandu-i interesul de consumator, sau care poate leza interesele unui concurent;
c) publicitate comparativa - orice publicitate care identifica explicit sau implicit un concurent sau bunurile ori serviciile oferite de acesta;
d) publicitate subliminala - orice publicitate care utilizeazã stimuli prea slabi pentru a fi perceputi în mod constient, dar care pot influenta comportamentul economic al unei persoane;
e) persoana - orice persoana fizica sau juridicã;
f) minor - orice persoana fizica în varsta de pana la 18 ani;
g) autoreglementare - orice activitate, cu caracter voluntar, de elaborare a unor reguli de buna practica în domeniul publicitãţii şi de control al respectãrii acestora de cãtre reprezentanţi ai persoanelor implicate în aceasta activitate, inclusiv ai agentiilor de publicitate şi media, în condiţiile legii.
ART. 5
Publicitatea trebuie sa fie decenta, corecta şi sa fie elaborata în spiritul responsabilitãţii sociale.
ART. 6
Se interzice publicitatea care:
a) este inselatoare;
b) este subliminala;
c) prejudiciazã respectul pentru demnitatea umanã şi morala publica;
d) include discriminãri bazate pe rasa, sex, limba, origine, origine socialã, identitate etnicã sau naţionalitate;
e) atenteazã la convingerile religioase sau politice;
f) aduce prejudicii imaginii, onoarei, demnitãţii şi vieţii particulare a persoanelor;
g) exploateazã superstitiile, credulitatea sau frica persoanelor;
h) prejudiciazã securitatea persoanelor sau incita la violenta;
i) încurajeazã un comportament care prejudiciazã mediul înconjurãtor;
j) favorizeazã comercializarea unor bunuri sau servicii care sunt produse ori distribuite contrar prevederilor legale.

CAP. 2
Publicitate inselatoare şi publicitate comparativa

ART. 7
Pentru determinarea caracterului inselator al publicitãţii se vor lua în considerare toate caracteristicile acesteia şi, în mod deosebit, elementele componente referitoare la:
a) caracteristicile bunurilor şi serviciilor, cum sunt: disponibilitatea, natura, modul de execuţie şi de ambalare, compozitia, metoda şi data fabricaţiei sau a aprovizionarii, mãsura în care acestea corespund scopului destinat, destinaţia, cantitatea, parametrii tehnico-funcţionali, producãtorul, originea geograficã sau comercialã ori rezultatele testelor şi încercãrilor asupra bunurilor sau serviciilor, precum şi rezultatele care se asteapta de la acestea;
b) preţul sau modul de calcul al preţului, precum şi condiţiile în care sunt distribuite produsele sau sunt prestate serviciile;
c) condiţiile economice şi juridice de achizitionare sau de prestare a serviciilor;
d) natura serviciilor ce urmeazã a fi asigurate dupã vânzarea produselor sau prestarea serviciilor;
e) natura, atribuţiile şi drepturile celui care îşi face publicitate, cum ar fi: identitatea, capitalul social, calificarea, dreptul de proprietate industriala, premii şi distincţii primite;
f) omiterea unor informaţii esenţiale cu privire la identificarea şi caracterizarea bunurilor sau serviciilor, cu scopul de a induce în eroare persoanele cãrora le sunt adresate.
ART. 8
Publicitatea comparativa este interzisã dacã:
a) comparatia este inselatoare, potrivit prevederilor art. 4 lit. b) şi ale art. 7;
b) se compara bunuri sau servicii având scopuri sau destinaţii diferite;
c) nu se compara, în mod obiectiv, una sau mai multe caracteristici esenţiale, relevante, verificabile şi reprezentative - între care poate fi inclus şi preţul - ale unor bunuri sau servicii;
d) se creeazã confuzie pe piata între cel care îşi face publicitate şi un concurent sau între mãrcile de comerţ, denumirile comerciale sau alte semne distinctive, bunuri sau servicii ale celui care îşi face publicitate şi cele aparţinând unui concurent;
e) se discrediteaza sau se denigreaza mãrcile de comerţ, denumirile comerciale, alte semne distinctive, bunuri, servicii sau situaţia materialã a unui concurent;
f) nu se compara, în fiecare caz, produse cu aceeaşi indicaţie, în cazul produselor care au indicaţie geograficã;
g) se profita în mod incorect de renumele unei mãrci de comerţ, de denumirea comercialã sau de alte semne distinctive ale unui concurent ori de indicaţia geograficã a unui produs al unui concurent;
h) se prezintã bunuri sau servicii drept imitatii sau replici ale unor bunuri sau servicii purtând o marca de comerţ sau o denumire comercialã protejata;
i) se incalca orice alte prevederi ale <>Legii concurentei nr. 21/1996 .
ART. 9
Comparatiile care se referã la o oferta specialã trebuie sa indice, în mod clar şi neechivoc, data la care înceteazã oferta sau, dacã este cazul, faptul ca oferta specialã se referã la stocul de bunuri sau de servicii disponibil, iar dacã oferta specialã nu a început încã, data de începere a perioadei în care se aplica preţul special sau alte condiţii specifice.

CAP. 3
Dispoziţii speciale privind publicitatea anumitor produse

ART. 10
Se interzice publicitatea explicita pentru produsele din tutun:
a) difuzatã în cadrul programelor de radiodifuziune şi televiziune;
b) în presa scrisã, pe prima şi pe ultima coperta sau pagina a materialelor tipãrite;
c) pe biletele de cãlãtorie pentru transportul public.
ART. 11
Se interzice publicitatea pentru bãuturile alcoolice şi pentru produsele din tutun în incinta unitãţilor de învãţãmânt şi a unitãţilor de asistenta medicalã sau la o distanta mai mica de 200 metri de intrarea acestora, masurata pe drum public.
ART. 12
Publicitatea pentru bãuturi alcoolice şi pentru produsele din tutun nu este permisã în publicaţii destinate în principal minorilor, în sãlile de spectacole înainte, în timpul şi dupã spectacolele destinate minorilor.
ART. 13
(1) Publicitatea pentru bãuturile alcoolice şi pentru produsele din tutun nu este permisã nici în condiţiile în care:
a) se adreseazã minorilor;
b) înfãţişeazã minori consumand aceste produse;
c) sugereaza ca bãuturile alcoolice sau produsele din tutun sunt dotate cu proprietãţi terapeutice sau ca au un efect stimulativ, sedativ ori ca pot rezolva probleme personale;
d) da o imagine negativa despre abstinenta;
e) evidenţiazã conţinutul în alcool al bãuturilor alcoolice, în scopul stimulãrii consumului, sau face legatura între alcool şi conducerea unui vehicul;
f) nu conţine inscripţii-avertisment, în limba romana, pentru produsele din tutun.
(2) Textul avertismentului şi dimensiunile acestuia vor fi stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii, în termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 14
Se interzice publicitatea substanţelor stupefiante şi psihotrope.
ART. 15
Se interzice publicitatea, în alte locuri decât cele de comercializare, pentru orice tip de arme, muniţii, explozivi, metode şi mijloace pirotehnice, cu excepţia armelor destinate vanatorii sau sportului şi a celor de panoplie.
ART. 16
Pentru produsele şi serviciile destinate minorilor este interzisã publicitatea care:
a) conţine elemente ce dauneaza acestora din punct de vedere fizic, moral, intelectual sau psihic;
b) încurajeazã în mod indirect copiii sa cumpere produse sau servicii, profitând de lipsa de experienta sau de credulitatea lor;
c) afecteazã relaţiile speciale care exista între minori, pe de o parte, şi pãrinţi sau cadre didactice, pe de alta parte;
d) prezintã, în mod nejustificat, minori în situaţii periculoase.
ART. 17
Publicitatea este permisã numai pentru produsele medicamentoase care se elibereazã fãrã prescripţie medicalã, pentru care materialele publicitare vor fi aprobate de Agenţia Nationala a Medicamentului.

CAP. 4
Sancţiuni

ART. 18
Autorul, realizatorul de publicitate şi reprezentantul legal al mijlocului de difuzare rãspund solidar cu persoana care îşi face publicitate, în cazul încãlcãrii prevederilor prezentei legi, cu excepţia încãlcãrii dispoziţiilor cuprinse în art. 6 lit. a) şi în art. 8, când rãspunderea revine numai persoanei care îşi face publicitate.
ART. 19
Dacã persoana care îşi face publicitate nu are sediul în România sau dacã nu poate fi identificata, rãspunderea revine, dupã caz, reprezentantului sau legal în România, autorului, realizatorului de publicitate sau reprezentantului legal al mijlocului de difuzare.
ART. 20
(1) Persoana care îşi face publicitate trebuie sa fie în mãsura sa probeze exactitatea afirmaţiilor, indicaţiilor sau prezentarilor din anunţul publicitar şi este obligatã, la solicitarea reprezentanţilor instituţiilor şi autoritãţilor prevãzute la art. 24, sa furnizeze documentele care sa probeze exactitatea acestora.
(2) În cazul în care documentele nu sunt furnizate în termen de maximum 7 zile de la solicitare sau dacã sunt considerate insuficiente, afirmatiile din anunţul publicitar în cauza vor fi considerate inexacte.
ART. 21
Prezenta lege nu exclude autocontrolul publicitãţii de cãtre organizaţiile profesionale cu rol de autoreglementare în domeniul publicitãţii şi nici dreptul persoanelor de a se adresa direct acestor organizaţii.
ART. 22
Încãlcarea prevederilor prezentei legi atrage rãspunderea materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
ART. 23
(1) Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni, şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) încãlcarea prevederilor art. 15-17, cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei;
b) încãlcarea prevederilor art. 6, 8, 9 şi ale art. 10-14, cu amenda de la 15.000.000 lei la 40.000.000 lei.
(2) Sancţiunile se pot aplica şi persoanelor juridice.
ART. 24
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 23 se constata şi se sancţioneazã la sesizarea persoanelor prejudiciate ori a asociaţiilor de consumatori sau din oficiu, de cãtre:
a) reprezentanţii împuterniciţi ai Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor, în cazul încãlcãrii prevederilor art. 6 lit. a), h) şi j), ale art. 8 lit. a), b) şi c), ale art. 9, ale art. 10 lit. b) şi ale art. 13 lit. a) şi b);
b) reprezentanţii împuterniciţi ai administraţiei publice locale, pentru încãlcarea prevederilor art. 6 lit. c), d), e), f), g) şi i), ale art. 10 lit. c), ale art. 11, ale art. 13 lit. f) şi ale art. 15;
c) reprezentanţii împuterniciţi ai Oficiului Concurentei, pentru încãlcarea prevederilor art. 8 lit. d), e), f), g), h) şi i);
d) reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Sãnãtãţii, pentru încãlcarea prevederilor art. 13 lit. c), d), e) şi f) şi ale art. 14, 16 şi 17;
e) reprezentanţii împuterniciţi ai Consiliului Naţional al Audiovizualului, pentru încãlcarea prevederilor art. 6 şi 8, în cazul publicitãţii difuzate în cadrul programelor audiovizuale, şi ale art. 10 lit. a).
(2) Organele abilitate sa constate şi sa sanctioneze contravenţiile pot solicita organizaţiilor profesionale cu rol de autoreglementare prevãzute la art. 21 formularea unui punct de vedere de specialitate.
ART. 25
Instituţiile şi autoritãţile prevãzute la art. 24 pot dispune, o data cu aplicarea sancţiunii contravenţionale, urmãtoarele mãsuri, dupã caz:
a) interzicerea publicitãţii, în cazul în care a fost difuzatã sau urmeazã sa fie difuzatã;
b) încetarea publicitãţii pana la data corectãrii ei;
c) publicarea deciziei autoritãţii publice, în totalitate sau parţial, şi stabilirea modului în care urmeazã sa se realizeze;
d) publicarea pe cheltuiala contravenientului a unuia sau mai multor anunţuri rectificative, cu fixarea conţinutului şi a modului de difuzare.
ART. 26
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 23 le sunt aplicabile şi dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia <>art. 25-27 din respectiva lege, precum şi cele ale Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 27
Guvernul, la propunerea organelor sale de specialitate, va aproba, în baza prezentei legi, reglementãri specifice privind publicitatea, cu excepţia celei din cadrul programelor audiovizuale.
ART. 28
(1) Prezenta lege intra în vigoare în termen de 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga orice dispoziţii contrare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 29 iunie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE
CAMEREI DEPUTAŢILOR,
MIRON TUDOR MITREA

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 29 iunie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ULM NICOLAE SPINEANU
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016