Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 146 din 27 iulie 1999  privind organizarea, functionarea si finantarea spitalelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 146 din 27 iulie 1999 privind organizarea, functionarea si finantarea spitalelor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 370 din 3 august 1999

Parlamentul României adopta prezenta lege.


CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Spitalul este unitatea sanitarã cu paturi, publica sau privatã, cu personalitate juridicã, care asigura servicii medicale de specialitate.
ART. 2
Spitalul trebuie sa îndeplineascã condiţiile de autorizare sanitarã, de funcţionare şi de competenta prevãzute de lege.
ART. 3
(1) În raport cu gradul de specializare a personalului medico-sanitar şi cu dotarea cu mijloace de investigaţii şi tratament, spitalele publice asigura pregãtirea studenţilor şi elevilor din învãţãmântul superior medico-farmaceutic şi mediu sanitar, specializarea şi formarea continua a personalului medico-sanitar, precum şi desfãşurarea unor activitãţi de cercetare ştiinţificã medicalã. Spitalele private pot desfasura astfel de activitãţi, în condiţiile mai sus menţionate, în mod optional.
(2) Pregãtirea studenţilor şi a elevilor în spitale este admisã atât pentru cei din învãţãmântul de stat, cat şi pentru cei din învãţãmântul privat, autorizat provizoriu sau acreditat, potrivit legii.
(3) Aceste activitãţi se desfãşoarã conform contractului, pe perioada determinata, încheiat de spital cu unitãţile de învãţãmânt respective, pe baza metodologiei elaborate de cãtre Ministerul Sãnãtãţii, Ministerul Educaţiei Naţionale şi de Colegiul Medicilor din România.
ART. 4
Spitalul rãspunde, potrivit legii, pentru prejudicii cauzate pacientilor, inclusiv din culpa medicalã, stabilite de cãtre organele competente.
CAP. 2
Organizarea spitalelor
ART. 5
(1) Spitalele pot fi organizate, în raport cu specificul patologiei, în spitale generale sau spitale de specialitate şi pot avea în structura lor secţii distincte pentru tratamentul şi îngrijirea bolnavilor cu afecţiuni acute şi afecţiuni cronice.
(2) Secţiile pentru cazurile de bolnavi acuti sau pentru cazurile de bolnavi cronici pot funcţiona în regim de spitalizare continua sau discontinua.
ART. 6
Spitalele pot avea în componenta lor structuri care acorda servicii ambulatorii de specialitate.
ART. 7
(1) Dupã autorizarea sanitarã de funcţionare a spitalelor acestea intra, în mod obligatoriu, în procesul de acreditare, care se va derula pana la o data limita stabilitã de cãtre Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor.
(2) Acreditarea garanteazã funcţionarea spitalelor la un standard corespunzãtor complexitatii serviciilor medicale, certificând calitatea serviciilor.
(3) Acreditarea se acorda de cãtre Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor pe baza criteriilor de evaluare aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor este alcãtuitã din reprezentanţi desemnaţi, dupã cum urmeazã: 2 reprezentanţi din partea Ministerului Sãnãtãţii, 2 reprezentanţi din partea Colegiului Medicilor din România, 2 reprezentanţi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi un reprezentant al Asociaţiei Spitalelor din România.
(5) În cazul în care un spital nu mai întruneşte criteriile prevãzute la alin. (3), acreditarea se retrage de cãtre Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor.
ART. 8
Spitalele se ierarhizeaza, cu prilejul acreditãrii, în raport cu competenta profesionalã a personalului, cu gradul de dotare şi cu alte criterii stabilite de cãtre Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor.
ART. 9
Înfiinţarea, reorganizarea sau desfiinţarea spitalelor se face cu avizul Ministerului Sãnãtãţii.
ART. 10
Spitalele se structureaza, funcţioneazã şi se conduc distinct, pe urmãtoarele activitãţi:
a) diagnostic şi terapie;
b) îngrijire a bolnavului;
c) management.
ART. 11
(1) Spitalul public este condus de cãtre un consiliu de administraţie alcãtuit din 3-7 membri, numit de cãtre proprietar.
(2) Conducerea executivã a spitalului este alcãtuitã din:
a) director general;
b) director medical, obligatoriu este medic;
c) director de îngrijiri, asistenta coordonatoare a ingrijirilor din spital;
d) director administrativ, financiar-contabil.
(3) Conducerea executivã a spitalului se face pe baza de contract de administrare pe termen limitat. Funcţiile directoriale se obţin prin concurs, susţinut în prezenta membrilor consiliului de administraţie. Criteriile de eligibilitate, condiţiile generale de organizare a concursului, precum şi prevederile-cadru ale contractului de administrare se elaboreazã de cãtre Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor.
(4) În unitãţile spitaliceşti care au şi structuri organizatorice de cercetare ştiinţificã, precum şi atribuţii de coordonare a programelor naţionale de sãnãtate, structura consiliului de administraţie şi, respectiv, a conducerii executive se adapteaza corespunzãtor specificului fiecãrei unitãţi.
ART. 12
Spitalul are obligaţia sa înregistreze, sa stocheze, sa prelucreze şi sa transmitã informaţiile legate de activitatea de îngrijire, conform normelor elaborate de cãtre Ministerul Sãnãtãţii.
CAP. 3
Finanţarea spitalelor
ART. 13
Spitalele publice şi private funcţioneazã pe principiul autonomiei financiare, elaboreazã şi executa bugete proprii de venituri şi cheltuieli.
ART. 14
(1) Finanţarea spitalelor publice şi private se asigura din veniturile realizate în raport cu serviciile medicale furnizate pe baza contractelor încheiate cu casele de asigurãri de sãnãtate, de la bugetul de stat, de la bugetele locale, din asocieri investitionale în profil medical sau medico-social, din donaţii şi sponsorizãri, precum şi din veniturile obţinute de la persoanele fizice şi juridice, în condiţiile legii.
(2) De la bugetul de stat se asigura finanţarea unor programe naţionale de sãnãtate, realizarea de construcţii noi, efectuarea unor reparaţii capitale, precum şi dotarea cu echipamente medicale de inalta performanta.
ART. 15
Condiţiile de contractare a serviciilor medicale furnizate de spital şi tarifele acestora se stabilesc în contractul-cadru, potrivit legii.
ART. 16
(1) Serviciile medicale furnizate de cãtre spital se stabilesc prin contractul care se încheie între spital şi casa de asigurãri de sãnãtate sau alţi contractanţi.
(2) Pentru spitalele care lucreazã în sistemul de asigurãri de sãnãtate, contractul-cadru pentru serviciile medicale furnizate de cãtre acestea se elaboreazã de cãtre Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate şi de Colegiul Medicilor din România, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii, şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 17
(1) Personalul încadrat în unitãţile sanitare va fi plãtit dupã cum urmeazã:
a) valoarea corespunzãtoare salariului minim pe economie, din bugetul de stat;
b) la salariul minim se adauga veniturile realizate din contractele încheiate cu casa de asigurãri de sãnãtate.
(2) Salarizarea personalului din spitalele private se stabileşte prin negociere între pãrţi.
CAP. 4
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 18
Ministerul Sãnãtãţii va lua mãsuri pentru reorganizarea spitalelor publice existente, în conformitate cu prevederile prezentei legi, în termen de 12 luni de la data intrãrii în vigoare a acesteia.
ART. 19
(1) Imobilele aflate în administrarea unor spitale publice, care se reorganizeazã şi devin disponibile, pot fi vândute, închiriate sau concesionate, dupã caz, în condiţiile legii, unor persoane fizice sau juridice, în scopul organizãrii şi functionarii unor spitale private sau pentru alte forme de asistenta medicalã. Criteriile pe baza cãrora vor putea fi vândute, închiriate sau concesionate imobilele disponibile se stabilesc de cãtre Comisia nationala paritara, formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi ai Colegiului Medicilor din România.
(2) De acelaşi regim beneficiazã şi bunurile mobile aflate în proprietatea spitalului public.
(3) Sumele obţinute în urma închirierii, vânzãrii sau concesionarii imobilelor şi a aparaturii medicale existente constituie venit care se include în bugetele locale şi se pune în întregime la dispoziţie direcţiilor judeţene de sãnãtate publica, respectiv a municipiului Bucureşti, numai în scopul achiziţionãrii de aparatura medicalã pentru spitalele publice reorganizate.
ART. 20
Prevederile prezentei legi se aplica şi spitalelor care aparţin ministerelor cu reţele sanitare proprii.
ART. 21
(1) Dispoziţiile prezentei legi intra în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe aceeaşi data se abroga <>art. 25-30 din Legea nr. 3/1978 privind asigurarea sãnãtãţii populaţiei, publicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54 din 10 iulie 1978, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei legi.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 30 iunie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE
CAMEREI DEPUTAŢILOR,
ANDREI IOAN CHILIMAN

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 30 iunie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ULM NICOLAE SPINEANU

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016