Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 143 din 27 iulie 1999  privind ajutorul de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 143 din 27 iulie 1999 privind ajutorul de stat

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 370 din 3 august 1999

Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale
Scopul legii
Art. 1
Prezenta lege are ca scop reglementarea modalitãţilor de autorizare, acordare, control, inventariere, monitorizare şi raportare a ajutorului de stat, în vederea creãrii şi menţinerii unui mediu concurential normal.
Definirea ajutorului de stat
ART. 2
(1) În sensul prezentei legi, ajutorul de stat înseamnã orice sprijin, indiferent de forma, din surse de stat, acordat de autoritãţi publice sau de alte organisme care le administreazã în numele statului.
(2) Ajutorul de stat se concretizeazã fie într-un transfer de fonduri publice cãtre un agent economic, fie în renunţarea la unele venituri viitoare - certe sau posibile - şi care asigura unui agent economic un beneficiu de natura economicã sau financiarã, pe care nu l-ar fi obţinut în absenta acestor mãsuri. Beneficiile rezultate vor fi considerate ajutor de stat, dacã ele conferã un avantaj special numai anumitor agenţi economici sau anumitor bunuri, servicii sau regiuni.
(3) Ajutorul de stat poate lua forma unei scheme de ajutor de stat sau a unui ajutor individual.
(4) Schema de ajutor de stat este un sistem pe baza cãruia pot fi acordate alocari specifice de ajutoare agenţilor economici definiţi în mod general şi abstract.
(5) Ajutorul de stat individual este orice forma de ajutor de stat care nu este acordat pe baza unei scheme de ajutor.
(6) În ajutorul de stat se includ, printre altele: subvenţii, inclusiv subvenţii pentru export; anularea de datorii sau preluarea pierderilor; exceptari, reduceri sau amânãri de la plata taxelor şi impozitelor; renunţarea la obţinerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice, inclusiv acordarea unor împrumuturi cu dobânzi preferenţiale; garanţii acordate de stat sau de alte autoritãţi publice în condiţii preferenţiale; participari cu capital ale statului sau ale altor instituţii publice, dacã rata profitului acestor investiţii este mai mica decât cea normalã, anticipata de cãtre un investitor privat prudent; reduceri de preţ la bunurile furnizate şi la serviciile prestate de cãtre autoritãţi publice sau alte organisme care administreazã resurse ale statului, inclusiv vânzarea unor terenuri aparţinând domeniului privat al statului sub preţul pieţei.
Definirea ajutorului existent
ART. 3
(1) Ajutorul existent este un ajutor individual sau o schema de ajutor care îndeplineşte una dintre urmãtoarele condiţii:
a) exista înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi;
b) a fost autorizat de cãtre Consiliul Concurentei;
c) Consiliul Concurentei nu a luat, în termenul legal, una dintre deciziile prevãzute de prezenta lege.
(2) Alocarile specifice de ajutoare, acordate ca parte a unei scheme de ajutor existente, vor fi considerate ajutor existent, în afarã de cazul în care Consiliul Concurentei a solicitat în mod expres, în decizia sa privind schema de ajutor, notificarea unor astfel de alocari specifice de ajutoare.
Mãsuri şi ajutoare de stat care nu intra sub incidenta legii
ART. 4
(1) Mãsurile de natura fiscalã, care sunt parte a normelor fiscale interne, aplicabile tuturor agenţilor economici.
(2) Ajutoare sub forma serviciilor publice generale pentru activitate economicã, în termenii şi în condiţiile care nu favorizeazã anumite sectoare sau anumiti agenţi economici.
(3) Împrumuturi sau garanţii acordate de autoritãţi publice şi organisme care administreazã resursele statului, conform condiţiilor curente de pe piata.
(4) Participari cu capital ale statului sau ale altor organisme publice, dacã rata profitului este estimatã a fi cel puţin egala cu rata profitului anticipat de cãtre un investitor privat prudent.
(5) Ajutoare având un caracter social, acordate consumatorilor individuali, cu condiţia ca acestea sa fie date fãrã discriminare în ceea ce priveşte originea produselor sau serviciilor implicate.
(6) Ajutoare pentru înlãturarea efectelor cauzate de dezastre naturale sau de evenimente excepţionale.
CAP. 2
Reguli procedurale
Autorizarea ajutorului de stat
ART. 5
Orice ajutor de stat, sub orice forma şi indiferent de beneficiar, trebuie autorizat de Consiliul Concurentei din punct de vedere al efectelor asupra concurentei, cu excepţia cazurilor când prezenta lege prevede altfel.
Notificarea ajutorului de stat
ART. 6
(1) Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor de stat existent va fi notificatã de cãtre furnizorul ajutorului Consiliului Concurentei, cu excepţia cazului în care este altfel prevãzut în prezenta lege sau în regulamentele de aplicare a acesteia.
(2) Notificarea unui ajutor de stat trebuie sa cuprindã informaţiile exacte şi complete, cerute de Consiliul Concurentei pentru a evalua compatibilitatea ajutorului de stat cu prezenta lege. Consiliul Concurentei va adopta un regulament, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii, cu privire la forma, conţinutul şi alte detalii ale notificãrii.
(3) Consiliul Concurentei va înştiinţa Oficiul Concurentei în legatura cu primirea notificãrii, în termen de 15 zile.
(4) Notificarea va deveni efectivã la data când informaţiile cuprinse în notificare sunt exacte şi complete.
(5) În cazul în care Consiliul Concurentei constata ca informaţiile cuprinse în notificare sunt inexacte sau incomplete, va cere informaţii suplimentare în termen de 20 de zile de la primirea notificãrii.
Clauza suspensivã
ART. 7
Un ajutor de stat nou nu poate fi acordat, iar modificãrile la un ajutor de stat existent nu pot fi puse în aplicare pana când Consiliul Concurentei nu ia o decizie de autorizare sau pana când ajutorul nu este considerat ca fiind autorizat.
Examinarea notificãrii şi iniţierea procedurilor
ART. 8
(1) Consiliul Concurentei va examina notificarea de îndatã ce o primeşte.
(2) În cazul în care Consiliul Concurentei constata ca mãsura notificatã nu constituie ajutor de stat, va emite o decizie în acest sens.
(3) În cazul în care Consiliul Concurentei constata ca mãsura notificatã nu prezintã îndoieli privind compatibilitatea sa cu prezenta lege, va emite o decizie de autorizare.
(4) În cazul în care Consiliul Concurentei constata ca mãsura notificatã prezintã îndoieli cu privire la compatibilitatea sa cu prezenta lege, va decide deschiderea unei investigaţii.
Termenele stabilite pentru iniţierea procedurilor şi pentru decizii
ART. 9
(1) Consiliul Concurentei va lua una dintre deciziile menţionate la art. 8 alin. (2)-(4) în termen de 30 de zile de la data la care notificarea a devenit efectivã.
(2) În cazul în care Consiliul Concurentei decide sa deschidã o investigatie, va trebui sa ia decizia finala în termen de cel mult patru luni de la data deschiderii investigatiei.
(3) În cazul în care Consiliul Concurentei nu ia deciziile menţionate în termenele stabilite, ajutorul poate fi acordat în mod legal dupã înştiinţarea prealabilã a Consiliului Concurentei şi va deveni un ajutor existent.
(4) Termenele stabilite nu se aplica, dacã ajutorul de stat nu este notificat sau notificarea nu este efectivã.
Revocarea unei decizii
ART. 10
Pentru revocarea unei decizii luate anterior, pe baza unor informaţii incorecte primite pe parcursul procedurii, Consiliul Concurentei are obligaţia sa asculte argumentele furnizorului ajutorului de stat.
Puteri de investigatie
ART. 11
În aplicarea prezentei legi Consiliul Concurentei şi Oficiul Concurentei au puterile de investigatie prevãzute la <>art. 39-46 ale Legii concurentei nr. 21/1996 .
CAP. 3
Deciziile Consiliului Concurentei
Decizii privind un ajutor de stat nou sau modificarea unuia existent
ART. 12
(1) În cazul unui ajutor de stat nou sau al modificãrii unuia existent, Consiliul Concurentei evalueaza efectele pozitive ale acestuia asupra dezvoltãrii anumitor activitãţi economice sau a anumitor zone economice, cu luarea în considerare a riscului apariţiei unor efecte dãunãtoare asupra concurentei.
(2) Dupã o astfel de analiza, Consiliul Concurentei poate decide:
a) ca mãsura notificatã nu constituie ajutor de stat;
b) sa autorizeze ajutorul de stat;
c) sa autorizeze ajutorul de stat, impunând prin decizia sa condiţii sau obligaţii menite sa asigure ca aceasta nu denatureaza semnificativ mediul concurential normal şi nu afecteazã aplicarea corespunzãtoare a acordurilor internaţionale la care România este parte;
d) sa interzicã acordarea ajutorului de stat, în cazul în care acesta denatureaza semnificativ mediul concurential normal şi afecteazã aplicarea corespunzãtoare a acordurilor internaţionale la care România este parte.
(3) Atunci când Consiliul Concurentei ia o decizie de interzicere a unui ajutor de stat, acesta, în cazul în care a fost acordat, trebuie sa fie anulat şi recuperat de cãtre furnizorul ajutorului sau rambursat de cãtre beneficiar.
Decizii privind un ajutor existent
ART. 13
(1) Consiliul Concurentei şi Oficiul Concurentei vor supraveghea permanent toate ajutoarele existente. Dacã se considera ca un ajutor existent denatureaza semnificativ mediul concurential normal şi afecteazã aplicarea corespunzãtoare a acordurilor internaţionale la care România este parte, Consiliul Concurentei va solicita furnizorului de ajutor sa ia mãsuri corespunzãtoare pentru eliminarea incompatibilitatii acestuia cu prezenta lege. Aceste mãsuri pot sa includã o recomandare de anulare sau de modificare a ajutorului existent. Aceste recomandãri vor fi transmise şi Oficiului Concurentei în vederea monitorizarii de cãtre acesta a realizãrii mãsurilor impuse.
(2) Dacã mãsurile nu sunt luate de cãtre furnizorul de ajutor, în perioada de timp indicatã în solicitare, Consiliul Concurentei poate decide oprirea acordãrii ajutorului existent sau poate impune condiţii şi obligaţii menite sa asigure compatibilitatea ajutorului cu dispoziţiile prezentei legi. Decizia nu va avea efect retroactiv şi trebuie sa permitã furnizorului de ajutor o perioada rezonabila de timp pentru a se supune acesteia.
Ajutorul care poate fi autorizat sau interzis
ART. 14
(1) Consiliul Concurentei poate autoriza mãsuri ce constituie ajutor de stat, cum sunt:
a) ajutor pentru cercetare şi dezvoltare, cu condiţia sa fie destinat pentru una dintre urmãtoarele activitãţi:
- cercetarea fundamentalã, inteleasa ca acea activitate orientata spre dobândirea de cunoştinţe ştiinţifice noi, precum şi spre formularea şi verificarea de noi ipoteze şi teorii, fãrã a avea însã scop industrial sau comercial, asigurând o larga diseminare a rezultatelor;
- cercetarea aplicativa, inteleasa ca acea activitate orientata spre lãrgirea cunoştinţelor, cu scopul de a utiliza aceste cunoştinţe pentru dezvoltarea de noi produse, procese sau servicii sau pentru a îmbunãtãţi semnificativ produsele, procesele sau serviciile existente;
- cercetarea precompetitiva, inteleasa ca acea activitate orientata spre transformarea rezultatelor cercetãrii aplicative în planuri, scheme sau documentaţii pentru noi produse, procese sau servicii, chiar dacã acestea sunt destinate vânzãrii sau utilizãrii şi care include fabricarea modelului experimental şi a primului prototip, care nu pot fi utilizate în scopuri comerciale;
- gradul de subventionare trebuie sa scada pe mãsura ce proiectul respectiv este mai apropiat de piata.
- în cazul cercetãrii fundamentale ajutorul poate sa acopere pana la 100% din valoarea investiţiei brute.
- în cazul cercetãrii de baza ajutorul poate sa acopere pana la 50% din valoarea investiţiei brute.
- în cazul cercetãrii în stadiul preconcurential ajutorul poate sa acopere pana la 25% din valoarea investiţiei brute sau prin reduceri de taxe şi impozite, în cote diferenţiate, având un efect echivalent;
b) ajutor pentru întreprinderi mici şi mijlocii care au cel mult 250 de angajaţi, dacã se urmãreşte înlãturarea dezavantajelor legate direct de mãrimea firmei în cauza;
c) ajutor pentru protecţia mediului înconjurãtor, cu condiţia respectãrii principiului "poluatorul plãteşte"; investiţiile destinate reducerii poluarii şi/sau reducerii consumului energetic pe unitate de produs pot fi subvenţionate cu pana la 25% din totalul sumei brute sau prin reduceri de taxe şi impozite, în cote diferenţiate, cu efect echivalent;
d) ajutor pentru instruirea angajaţilor şi pentru crearea de noi locuri de munca, cu condiţia ca acesta sa nu fie acordat în sectoarele în care exista o supradimensionare a capacitãţilor. Ajutorul pentru menţinerea locurilor de munca va fi considerat ajutor de restructurare;
e) ajutor acordat sectoarelor în care exista probleme de supracapacitate, pentru rationalizarea structurii ramurii, prin asigurarea unei reduceri treptate a producţiei şi a locurilor de munca, cu condiţia ca asemenea mãsuri sa fie strict limitate ca durata şi însoţite de un program de restructurare. În evaluarea supradimensionarii capacitãţilor va fi luatã în considerare şi situaţia internationala;
f) ajutor pentru dezvoltare regionala, în mãsura în care acesta nu influenţeazã concurenta şi numai dacã scopul acestui ajutor este de a asigura agenţilor economici din zona avutã în vedere aceleaşi sanse de dezvoltare ca şi celor din alte zone ale tarii, cu condiţia ca acest fapt sa nu conducã la o marire a capacitãţii de producţie în sectoarele în care exista deja probleme legate de supracapacitate. Ajutorul pentru dezvoltare regionala poate fi în legatura cu investiţia iniţialã sau cu crearea de locuri de munca ori poate lua forma unui ajutor având caracter de continuitate, conceput în scopul depãşirii unor dezavantaje regionale sau permanente;
g) ajutor general pentru promovarea exporturilor, prin acţiuni ca: sãptãmâni naţionale, târguri internaţionale, magazine de prezentare şi altele asemenea, cu condiţia ca de acesta sa poatã beneficia toţi agenţii economici interesaţi;
h) ajutor pentru promovarea culturii şi conservarea patrimoniului cultural;
i) ajutor pentru promovarea sãnãtãţii şi învãţãmântului.
(2) În evaluarea efectelor unui ajutor de stat, Consiliul Concurentei trebuie sa ia în considerare efectele cumulate ale tuturor tipurilor de ajutor acordate aceluiaşi beneficiar.
(3) Consiliul Concurentei poate interzice mãsuri ce constituie ajutor de stat, cum sunt:
a) ajutor pentru export sau orice ajutor care este condiţionat, de drept sau de fapt, de performanta la export, în mãsura în care un astfel de ajutor poate sa afecteze aplicarea corespunzãtoare a acordurilor internaţionale la care România este parte;
b) ajutor pentru compensarea pierderilor rezultate din activitatea agenţilor economici, direct sau prin scutirea de la plata obligaţiilor datorate statului;
c) ajutor pentru sectoarele cu probleme structurale de supradimensionare a capacitãţilor sau pentru întreprinderi aflate în dificultate, dacã nu este însoţit de un program de restructurare şi nu este strict limitat ca durata. Ajutorul de restructurare trebuie sa facã parte dintr-un plan individual de redresare într-o perioada de timp rezonabila, care sa asigure viabilitatea agentului economic pe termen lung. În cazul unei supradimensionari a capacitãţilor pe piata relevanta, trebuie sa se prevadã o reducere ireversibila a capacitãţii, în mod proporţional cu volumul ajutorului primit;
d) ajutorul acordat ca o mãsura de salvare a unor agenţi economici, cu excepţia cazului în care este destinat asigurãrii unei perioade de timp necesare pentru elaborarea unui plan de restructurare care sa includã soluţii pe termen lung şi evitarea unor probleme sociale acute;
e) mãsurile de ajutor, care sunt astfel aplicate, încât creeazã discriminãri în favoarea produselor realizate la intern, fata de bunurile similare produse în tari participante la acorduri internaţionale la care România este parte şi în care sunt prohibite astfel de discriminãri.
Participarea Oficiului Concurentei la deliberãrile
Consiliului Concurentei
ART. 15
Şeful Oficiului Concurentei sau persoana delegatã de acesta va reprezenta Guvernul la deliberãrile Consiliului Concurentei şi poate face recomandãri pentru a fi luate în considerare de cãtre acesta.
CAP. 4
Recuperarea ajutorului ilegal şi a ajutorului interzis
Definirea ajutorului ilegal
ART. 16
În sensul prezentei legi, ajutorul ilegal este un ajutor de stat, altul decât unul existent sau exceptat de la obligaţia notificãrii conform prezentei legi, acordat fãrã a fi fost autorizat de Consiliul Concurentei sau acordat dupã ce a fost notificat, dar înainte de emiterea unei decizii de cãtre Consiliul Concurentei în termenul legal.
Recuperarea, rambursarea sau suspendarea ajutorului
ART. 17
(1) Consiliul Concurentei poate cere Curţii de apel în a carei circumscripţie teritorialã se afla sediul principal al furnizorului sau beneficiarului de ajutor de stat anularea actului administrativ prin care s-a acordat acesta şi, pe cale de consecinta, sa dispunã recuperarea, rambursarea sau suspendarea plãţii oricãrui ajutor ilegal.
(2) Preşedintele Curţii de apel poate dispune, prin ordonanta preşedinţialã, recuperarea, rambursarea sau suspendarea acordãrii ajutorului ilegal. Ordonanta poate fi atacatã cu recurs la Curtea Suprema de Justiţie.
Recuperarea ajutorului de stat interzis
ART. 18
(1) Când un ajutor de stat, pentru care Consiliul Concurentei a emis o decizie de interzicere, a fost totuşi acordat, Consiliul Concurentei va cere Curţii de apel în a carei circumscripţie teritorialã se afla sediul principal al furnizorului sau al beneficiarului de ajutor anularea actului administrativ prin care s-a acordat acesta şi, pe cale de consecinta, sa dispunã recuperarea ajutorului de cãtre furnizor sau rambursarea acestuia de cãtre beneficiar.
(2) Consiliul Concurentei poate cere Curţii de apel sa dispunã recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat şi în cazul în care nu au fost respectate condiţiile sau obligaţiile prevãzute în decizia de autorizare.
(3) Hotãrârea Curţii de apel poate fi atacatã cu recurs la Curtea Suprema de Justiţie.
(4) Acţiunile prevãzute în acest capitol sunt judecate dupã procedura de contencios administrativ.
Recuperarea dobânzii şi a prejudiciilor cauzate de un ajutor ilegal sau interzis
ART. 19
(1) În cazul unui ajutor ilegal sau interzis, Consiliul Concurentei poate solicita, de asemenea, Curţii de apel sa dispunã recuperarea de cãtre furnizorul ajutorului sau rambursarea de cãtre beneficiarul acestuia a dobânzii aferente sumei ajutorului de stat, la o rata propusã de Consiliul Concurentei. O astfel de dobanda poate fi impusa:
a) în cazul ajutorului interzis, de la data la care ajutorul a fost la dispoziţia beneficiarului şi pana la recuperarea sa;
b) în cazul ajutorului ilegal, dar autorizat ulterior de Consiliul Concurentei, de la data la care ajutorul a fost la dispoziţia beneficiarului şi pana la autorizarea sa de cãtre Consiliul Concurentei.
(2) În afarã prevederilor de mai sus, orice persoana are dreptul sa pretindã despãgubiri pentru prejudiciul cauzat prin acordarea ajutorului de stat cu încãlcarea obligaţiei de a nu se acorda un astfel de ajutor pana la autorizarea sa de cãtre Consiliul Concurentei.
CAP. 5
Categorii exceptate
Pragul minim
ART. 20
Ajutorul acordat unui agent economic, într-o perioada de pana la 3 ani, în valoare totalã de un miliard lei, este considerat a fi autorizat şi nu cade sub incidenta obligaţiei de notificare, în condiţiile stabilite prin regulamentul Consiliului Concurentei.
Exceptari pe categorii
ART. 21
(1) Consiliul Concurentei va adopta un regulament de exceptari pe categorii, prin care vor fi stabilite categoriile de ajutor de stat considerate a fi autorizate şi care, în consecinta, nu sunt supuse cerinţelor de notificare. Acest regulament va specifica, în mod distinct, pentru fiecare categorie de ajutor:
a) scopul ajutorului;
b) categoriile de beneficiari;
c) pragurile valorice exprimate fie ca intensitate, fie ca mãrime absolutã;
d) condiţiile legate de cumularea ajutoarelor acordate aceluiaşi beneficiar;
e) condiţiile monitorizarii de cãtre Oficiul Concurentei.
(2) Regulamentul poate stabili:
a) fixarea de praguri valorice sau alte condiţii care sa determine necesitatea notificãrii unor alocari specifice de ajutoare;
b) excluderea anumitor sectoare din domeniul de aplicare a unor astfel de reglementãri;
c) includerea de prevederi care sa fie luate în considerare la analiza compatibilitatii ajutorului exceptat.
Regulamente şi instrucţiuni în aplicarea legii
ART. 22
(1) Consiliul Concurentei poate sa adopte şi sa punã în aplicare, de asemenea, regulamente şi instrucţiuni, altele decât cele menţionate la art. 20 şi 21, în vederea definirii criteriilor esenţiale care trebuie îndeplinite pentru autorizarea ajutorului de stat, în special cele referitoare la anumite sectoare ale economiei sau la obiective specifice ale ajutorului de stat.
(2) Regulamentul prevãzut la art. 6 alin. (2) şi (3) va fi adoptat în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(3) Pentru aplicarea art. 14 alin. (1) ministerele de resort vor elabora regulamente specifice în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(4) Regulamentele şi instrucţiunile prevãzute la art. 20, 21 şi la art. 22 alin. (1) din lege vor fi adoptate în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(5) Regulamentele, instrucţiunile şi modificãrile acestora necesita avizul Consiliului Legislativ, dupã care vor fi adoptate în plenul Consiliului Concurentei, vor fi puse în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României.
(6) Regulamentele Consiliului Concurentei pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de apel în a carei raza teritorialã domiciliazã petentul.
CAP. 6
Inventarierea, monitorizarea şi raportarea ajutoarelor de stat Inventarul ajutoarelor de stat acordate în anii precedenti
ART. 23
(1) Oficiul Concurentei va întocmi un inventar al ajutoarelor individuale şi al schemelor de ajutor pentru ultimii trei ani anteriori adoptãrii prezentei legi.
(2) Toate informaţiile necesare pentru realizarea acestui inventar vor fi furnizate Oficiului Concurentei de cãtre autoritãţile responsabile. Procedura de raportare cãtre Oficiul Concurentei va fi stabilitã printr-o hotãrâre a Guvernului, în termen de cel mult doua luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
Actualizarea anuala a inventarului ajutoarelor de stat
ART. 24
(1) Inventarul ajutoarelor de stat va fi actualizat, în fiecare an, de cãtre Oficiul Concurentei, ţinându-se seama de urmãtoarele elemente:
a) noile scheme de ajutor şi noile ajutoare individuale, care au fost notificate şi autorizate de Consiliul Concurentei;
b) noile scheme de ajutor şi noile ajutoare individuale exceptate de la obligaţia notificãrii cãtre Consiliul Concurentei;
c) schemele de ajutor de stat a cãror derulare se încheie în cursul anului de raportare;
d) ajutoarele de stat notificate la Consiliul Concurentei.
(2) Pentru actualizarea inventarului, autoritãţile care elaboreazã schemele de ajutor de stat şi furnizorii de ajutoare, precum şi beneficiarii de ajutoare de stat sunt obligaţi sa transmitã informaţii Oficiului Concurentei, dupã cum urmeazã:
a) autoritãţile care elaboreazã schemele de ajutor de stat şi furnizorii de ajutor vor transmite informaţii referitoare la:
- natura ajutorului acordat;
- condiţii impuse la acordarea ajutoarelor, dupã caz;
- originea ajutorului;
- suma estimatã a fiecãrui ajutor acordat;
- durata schemei ajutorului, dupã caz;
b) beneficiarii de ajutor vor raporta suma şi forma ajutoarelor pe care le-au primit; ei trebuie, de asemenea, sa transmitã informaţii necesare pentru identificarea unor astfel de ajutoare. Procedura de raportare va fi stabilitã prin hotãrâre a Guvernului în termen de cel mult doua luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(3) Oficiul Concurentei va fi, de asemenea, informat de cãtre autoritãţile publice sau organismele care administreazã fonduri în numele statului, pe de-o parte, şi de agenţii economici cãrora li s-a încredinţat executarea unor servicii publice de interes general, pe de alta parte, despre fluxurile financiare care au loc între ele, astfel încât sa se asigure deplina transparenta în acest domeniu.
(4) Procedurile privind modalitãţile de informare vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului în termen de cel mult doua luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(5) Consiliul Concurentei va comunica Oficiului Concurentei deciziile sale privind ajutoarele de stat, astfel încât inventarul sa poatã fi permanent actualizat.
Acordarea de asistenta de specialitate la elaborarea noilor scheme de ajutor de stat
ART. 25
În cazul elaborãrii unei noi scheme de ajutor de stat, precum şi al reînnoirii, prelungirii sau modificãrii unei scheme existente, autoritãţile implicate pot solicita asistenta tehnica de specialitate Oficiului Concurentei.
Monitorizarea ajutoarelor existente
ART. 26
(1) În sensul prezentei legi, prin monitorizare se înţelege activitatea de supraveghere a ajutoarelor, de evaluare a dimensiunilor lor şi propunerea de mãsuri pentru obţinerea rezultatelor anticipate la acordarea ajutoarelor de stat.
(2) Monitorizarea este un proces în continua derulare, care se finalizeazã printr-un raport cu periodicitate anuala.
(3) Obligaţia de monitorizare a ajutoarelor de stat revine Oficiului Concurentei.
(4) Pentru realizarea responsabilitãţilor sale Oficiul Concurentei poate solicita asistenta experţilor din cadrul autoritãţilor iniţiatoare, precum şi din cadrul autoritãţilor care le acorda.
(5) Oficiul Concurentei are urmãtoarele atribuţii:
a) determinarea diferenţei dintre suma alocarilor individuale efectiv acordate şi suma prevãzutã a se acorda în schemele de ajutor;
b) evaluarea sumei totale a ajutorului primit de cãtre agenţii economici prin intermediul diferitelor scheme;
c) supravegherea aplicãrii şi respectãrii modului de acordare a ajutoarelor de stat existente;
d) evaluarea impactului acordãrii ajutoarelor.
(6) Procedurile de monitorizare de cãtre Oficiul Concurentei se vor stabili prin hotãrâre a Guvernului în termen de cel mult doua luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
Raportul anual
ART. 27
(1) Oficiul Concurentei va întocmi un raport anual privind ajutoarele de stat acordate în România. Acest raport va fi publicat în Monitorul Oficial al României.
(2) Raportul cuprinde urmãtoarele:
(i) detalii privind schemele de ajutor şi ajutoarele individuale:
a) existente în cursul anului de raportare;
b) notificate Consiliului Concurentei şi autorizate de acesta în cursul anului de raportare;
c) acordate în cursul anului de raportare, fãrã obligaţia notificãrii;
(ii) comentarii privind:
a) totalul sumelor acordate ca ajutoare;
b) realizarea efectivã a schemelor de ajutor, comparativ cu impactul lor anticipat;
c) principalii beneficiari de ajutoare, pe sectoare economice şi regiuni. Aceste comentarii vor prezenta obiectivele urmãrite prin acordarea de ajutoare, pe fiecare beneficiar principal.
CAP. 6
Dispoziţii finale
Plafoane
ART. 28
Plafoanele exprimate în procente sau în sume la valoarea absolutã, menţionate la art. 14 şi 20, pot fi actualizate prin ordine ale preşedintelui Consiliului Concurentei.
Atacarea deciziilor Consiliului Concurentei
ART. 29
Deciziile Consiliului Concurentei, emise în baza prezentei legi, pot fi atacate de pãrţile interesate, în termen de 30 de zile de la publicare sau, dupã caz, de la comunicare, în procedura de contencios administrativ, la Curtea de Apel Bucureşti. Hotãrârea va fi pronunţatã fãrã drept de apel, impotriva ei putând fi declarat recurs la Curtea Suprema de Justiţie.
Confidenţialitate
ART. 30
(1) Consiliul Concurentei şi Oficiul Concurentei, personalul angajat al acestora sau alţi funcţionari publici nu vor dezvalui informaţiile sau documentele obţinute în aplicarea prezentei legi şi care conţin secrete de afaceri sau sunt protejate de obligaţia pãstrãrii secretului profesional.
(2) Orice persoana care utilizeazã sau divulga, în alte scopuri decât cele prevãzute de prezenta lege, documente sau informaţii cu caracter de secret profesional, primite sau de care a luat cunostinta în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu sau în legatura cu serviciul, rãspunde potrivit legii penale, putând fi obligatã şi la repararea prejudiciului cauzat.
(3) Informaţiile şi documentele pot fi date altor autoritãţi de concurenta, în conformitate cu acordurile internaţionale la care România este parte, cu condiţia ca aceste autoritãţi de concurenta sa fie supuse unor reguli de confidenţialitate similare.
Intrarea în vigoare a legii
ART. 31
(1) Aceasta lege intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2000.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi orice dispoziţii contrare se abroga.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 30 iunie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE
CAMEREI DEPUTAŢILOR,
PAULA IVANESCU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 30 iunie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ULM NICOLAE SPINEANU

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016