Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 142 din 9 iulie 1998  privind acordarea tichetelor de masa    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 142 din 9 iulie 1998 privind acordarea tichetelor de masa

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 260 din 13 iulie 1998
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
(1) Salariaţii din cadrul societãţilor comerciale, regiilor autonome şi din sectorul bugetar, precum şi din cadrul unitãţilor cooperatiste şi al celorlalte persoane juridice sau fizice care încadreazã personal prin încheierea unui contract individual de munca, denumite în continuare angajator, pot primi o alocatie individualã de hrana, acordatã sub forma tichetelor de masa, suportatã integral pe costuri de angajator.
(2) Tichetele de masa se acorda în limita prevederilor bugetului de stat sau, dupã caz, ale bugetelor locale, pentru unitãţile din sectorul bugetar, şi în limita bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori.
ART. 2
(1) Tichetele de masa se emit de cãtre unitãţile cu activitate specializatã în domeniul care face obiectul prezentei legi, denumite în continuare unitãţi emitente, sau de cãtre angajatorii care au organizate cantine-restaurant sau bufete.
(2) Unitãţile emitente desfãşoarã aceasta activitate numai în baza autorizaţiei de funcţionare, acordatã de Ministerul Finanţelor. Autorizaţia de funcţionare se acorda potrivit criteriilor stabilite de cãtre Ministerul Finanţelor, astfel încât sa se asigure dezvoltarea concurentiala a serviciilor prevãzute de prezenta lege.
(3) Unitãţile care emit tichete de masa sunt obligate sa ia mãsurile necesare pentru asigurarea circulaţiei acestora în condiţii de siguranta.
(4) Fiecare tichet de masa este valabil numai dacã are înscris numãrul sub care a fost inseriat de cãtre unitatea emitenta şi dacã cuprinde, cel puţin, urmãtoarele menţiuni:
a) numele şi adresa emitentului;
b) valoarea nominalã a tichetului de masa;
c) date referitoare la perioada de valabilitate;
d) interdicţia de a fi utilizat pentru achiziţionarea de tigari sau de produse alcoolice;
e) spaţiu pentru înscrierea numelui şi a prenumelui salariatului care este în drept sa utilizeze tichetul de masa;
f) spaţiu destinat înscrierii datei şi aplicãrii ştampilei unitãţii la care tichetul de masa a fost utilizat.
ART. 3
(1) Valoarea nominalã a unui tichet de masa nu poate depãşi suma de 15.000 lei la data aplicãrii prevederilor prezentei legi.
(2) Valoarea nominalã a unui tichet de masa, prevãzutã la alin. (1), se indexeazã semestrial cu indicele preţurilor de consum, înregistrat la mãrfurile alimentare, comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica.
ART. 4
Angajatorul care achiziţioneazã direct de la o unitate emitenta necesarul de tichete de masa achitã atât contravaloarea nominalã a tichetelor de masa, cat şi costul imprimatului reprezentând tichetul de masa.
ART. 5
(1) Angajatorul distribuie salariaţilor tichetele de masa, lunar, în ultima decada a fiecãrei luni, pentru luna urmãtoare.
(2) În condiţiile prevãzute la alin. (1), angajatorul distribuie, pe salariat, un numãr de tichete de masa corespunzãtor numãrului de zile lucrãtoare din luna pentru care se face distribuirea.
ART. 6
(1) Salariatul poate utiliza, lunar, un numãr de tichete de masa cel mult egal cu numãrul de zile în care este prezent la lucru în unitate.
(2) Tichetele de masa pot fi utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achiziţionarea de produse alimentare.
(3) Salariatul poate utiliza într-o zi maximum doua tichete de masa. În cazul în care activitatea se desfãşoarã la puncte de lucru situate în afarã localitãţilor, iar aprovizionarea cu produse alimentare nu se poate face zilnic, salariatul poate utiliza numãrul de tichete de masa corespunzãtor perioadei în care se afla la punctul de lucru respectiv.
(4) Tichetele de masa pot fi utilizate în unitãţi de alimentaţie publica, cantine-restaurant, bufete, cu care unitãţile emitente au contractat prestarea serviciilor respective.
(5) În cazurile în care suma corespunzãtoare produselor alimentare solicitate de salariat este mai mica decât valoarea nominalã a tichetelor de masa, utilizarea acestora este consideratã integrala. Se interzice acordarea unui rest de bani la tichetul de masa.
ART. 7
(1) Angajatorul, împreunã cu organizaţiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantul salariaţilor, stabilesc de comun acord unitatea emitenta a tichetelor de masa cu care vor contracta prestarea serviciilor corespunzãtoare.
(2) Unitãţile emitente au obligaţia de a transmite angajaţilor lista unitãţilor de alimentaţie publica corespunzãtoare reţelei utilizate, la care salariaţii pot folosi tichete de masa. La stabilirea acestor unitãţi vor fi avute în vedere calitatea serviciilor şi un nivel cat mai redus al preţurilor prin practicarea unor adaosuri comerciale minime.
(3) Decontarea tichetelor de masa între unitãţile de alimentaţie publica şi unitãţile emitente ale tichetelor de masa se face numai prin intermediul unitãţilor bancare. Acelaşi regim de decontare se va aplica şi în cazul relatiei dintre angajator şi unitatea emitenta.
(4) Sumele derulate prin operaţiunile cu tichetele de masa de cãtre unitãţile emitente ale acestora nu pot fi utilizate pentru reinvestirea în alte scopuri.
ART. 8
(1) Sumele corespunzãtoare tichetelor de masa acordate de angajator, în limitele valorii nominale prevãzute la art. 3, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, iar pentru salariat sunt scutite de plata impozitului pe venitul sub forma de salariu.
(2) Sumele prevãzute la alin. (1) nu se iau în calcul nici pentru angajator, nici pentru salariat la stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determina în raport cu venitul salarial.
ART. 9
Salariatul are obligaţia sa restituie angajatorului, la finele fiecãrei luni, precum şi la încetarea contractului individual de munca, tichetele de masa neutilizate.
ART. 10
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
a) comercializarea de cãtre salariaţi şi de cãtre unitãţile de alimentaţie publica a tichetelor de masa contra unei fracţiuni de preţ sau a altor produse decât cele alimentare;
b) utilizarea de cãtre salariaţi a unui numãr de tichete de masa mai mare decât numãrul de zile în care sunt prezenţi la lucru în unitate.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. a) se sancţioneazã cu amenda de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei, iar cele prevãzute la alin. (1) lit. b), cu amenda de la 200.000 lei la 500.000 lei.
ART. 11
Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 10, precum şi aplicarea amenzilor contravenţionale se fac de cãtre personalul împuternicit al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi al direcţiilor generale de munca şi protecţie socialã judeţene şi a municipiului Bucureşti.
ART. 12
Prevederile <>art. 10 şi 11 se completeazã cu dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 13
În termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va elabora norme de aplicare, aprobate prin hotãrâre a Guvernului.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţa comuna din 5 mai 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR
PAULA MARIA IVANESCU

p. PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016