Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 135 din 15 mai 2007  privind arhivarea documentelor in forma electronica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 135 din 15 mai 2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 22 mai 2007


Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege stabileşte regimul juridic aplicabil creãrii, conservãrii, consultãrii şi utilizãrii documentelor în formã electronicã arhivate sau care urmeazã a fi arhivate într-o arhivã electronicã.
ART. 2
Operaţiunile de prelucrare arhivisticã a documentelor în formã electronicã se fac cu respectarea dispoziţiilor <>Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi a reglementãrilor în vigoare privind conservarea, accesul şi protecţia informaţiei cu caracter public sau privat.

CAP. II
Definiţii

ART. 3
În înţelesul prezentei legi, termenii şi noţiunile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
a) administrator al arhivei electronice - persoana fizicã sau juridicã acreditatã de autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu sã administreze sistemul electronic de arhivare şi documentele arhivate în cadrul arhivei electronice;
b) arhivã electronicã - sistemul electronic de arhivare, împreunã cu totalitatea documentelor în formã electronicã arhivate;
c) furnizor de servicii de arhivare electronicã - orice persoanã fizicã sau juridicã, acreditatã sã presteze servicii legate de arhivarea electronicã;
d) mediu de stocare - orice mediu pe care se poate înregistra sau de pe care se poate reda un document în formã electronicã;
e) mesaj electronic - documentul în formã electronicã ce conţine date de identificare privind expeditorul, destinatarul, precum şi momentul de timp la care acesta a fost expediat, realizat în scopul transmiterii la distanţã a unei informaţii prin mijloace electronice;
f) regim de acces la document - gradul în care se acordã drept de acces la document de cãtre titularul dreptului de dispoziţie asupra documentului;
g) sistem electronic de arhivare - sistemul informatic destinat colectãrii, stocãrii, organizãrii şi catalogãrii documentelor în formã electronicã în scopul conservãrii, consultãrii şi redãrii acestora;
h) titular al dreptului de dispoziţie asupra documentului - persoana fizicã sau juridicã proprietarã sau, dupã caz, emitentã a documentului, care are dreptul de a stabili şi modifica regimul de acces la document, conform legislaţiei în vigoare.

CAP. III
Furnizarea serviciilor de arhivare a documentelor în formã electronicã

ART. 4
Orice persoanã fizicã sau juridicã are dreptul de a depune spre pãstrare documente în formã electronicã în cadrul unei arhive electronice, în condiţiile prezentei legi.
ART. 5
Furnizarea serviciilor de arhivare electronicã nu este supusã niciunei autorizãri prealabile şi se desfãşoarã în concordanţã cu principiile concurenţei libere şi loiale, cu respectarea actelor normative în vigoare.
ART. 6
(1) Cu 30 de zile înainte de începerea activitãţilor legate de arhivarea documentelor în formã electronicã, persoanele care intenţioneazã sã furnizeze servicii de arhivare electronicã au obligaţia de a notifica autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu cu privire la data începerii acestor activitãţi.
(2) Odatã cu efectuarea notificãrii prevãzute la alin. (1), administratorul arhivei electronice are obligaţia de a comunica autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializate în domeniu toate informaţiile referitoare la procedurile de securitate şi de conservare utilizate, precum şi orice alte informaţii cerute de cãtre autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu.
(3) Administratorul arhivei electronice are obligaţia de a comunica autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializate în domeniu, cu cel puţin 10 zile înainte, orice intenţie de modificare a procedurilor de securitate şi de conservare, cu precizarea datei şi orei la care modificarea intrã în vigoare, precum şi obligaţia de a confirma, în termen de 24 de ore, modificarea efectuatã.
(4) În cazurile de urgenţã în care securitatea serviciilor de arhivare este afectatã, administratorul arhivei electronice poate efectua modificãri ale procedurilor de securitate şi de conservare, urmând sã comunice, în termen de 24 de ore, autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializate în domeniu, modificãrile efectuate şi justificarea deciziei luate.
(5) Administratorul arhivei electronice este obligat sã respecte, pe parcursul desfãşurãrii activitãţii, procedurile de securitate şi de conservare declarate potrivit alin. (2)-(4).

CAP. IV
Crearea arhivei electronice

ART. 7
Primirea unui document în formã electronicã în arhiva electronicã este condiţionatã de îndeplinirea urmãtoarelor cerinţe:
a) semnarea documentelor în formã electronicã, cu semnãtura electronicã extinsã a titularului dreptului de dispoziţie asupra documentului, denumitã în continuare semnãturã electronicã;
b) valabilitatea semnãturii electronice a titularului dreptului de dispoziţie asupra documentului;
c) depunerea cheii de criptare şi decriptare pentru documentele criptate care cad sub incidenţa <>Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) transmiterea informaţiilor prevãzute la art. 8 alin. (2).
ART. 8
(1) Documentul în formã electronicã ce îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 7 este semnat electronic de cãtre administratorul arhivei electronice, cu semnãtura electronicã, în care se atestã şi faptul cã documentul respectiv are valoare de original sau copie, conform hotãrârii titularului dreptului de dispoziţie asupra documentului. Documentul în formã electronicã, astfel identificat, este arhivat în locaţia stabilitã de administratorul arhivei electronice.
(2) Administratorul arhivei electronice ataşeazã, pentru fiecare document în formã electronicã arhivat, o fişã în formã electronicã, ce va conţine cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) proprietarul documentului în formã electronicã;
b) emitentul documentului în formã electronicã;
c) titularul dreptului de dispoziţie asupra documentului;
d) istoricul documentului în formã electronicã;
e) tipul documentului în formã electronicã;
f) nivelul de clasificare a documentului în formã electronicã;
g) formatul digital în care este arhivat documentul în formã electronicã;
h) cuvintele-cheie necesare identificãrii documentului în formã electronicã;
i) elementele de localizare a suportului fizic;
j) identificatorul unic al documentului în formã electronicã, în cadrul arhivei electronice;
k) data emiterii documentului;
l) data arhivãrii;
m) termenul de pãstrare a documentului.
(3) În cazul în care documentul în formã electronicã a fost generat prin transferarea informaţiei de pe suport analog pe suport digital, fişa va conţine în plus urmãtoarele informaţii:
a) referiri la proprietarul originalului şi locaţia în care se gãseşte originalul;
b) metoda de transfer utilizatã;
c) dispozitivul hardware utilizat;
d) programul de calculator utilizat.
ART. 9
(1) Administratorul arhivei electronice este obligat sã înregistreze şi sã ţinã evidenţa tuturor documentelor în formã electronicã, intrate în arhiva electronicã în cadrul unui registru în formã electronicã.
(2) Accesul la registrul arhivei electronice este public numai pentru documentele pentru care titularul dreptului de dispoziţie asupra documentului a stabilit un regim de acces public.
(3) Referinţa, în registrul arhivei, la un document care face parte din categoria documentelor clasificate, poate fi obţinutã în funcţie de drepturile de acces ale solicitantului.
ART. 10
(1) Administratorul arhivei electronice trebuie sã dispunã de resurse financiare pentru acoperirea prejudiciilor pe care le-ar putea cauza cu prilejul desfãşurãrii activitãţilor de arhivare electronicã. Modalitatea asiguratorie se stabileşte prin decizie a autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu.
(2) În cazul în care arhiva electronicã conţine sau urmeazã sã conţinã documente clasificate, administratorul arhivei electronice trebuie sã îndeplineascã condiţiile legale privind protecţia informaţiilor clasificate.
ART. 11
Fişa de însoţire a documentului va fi arhivatã separat de document şi înregistratã în registrul electronic al arhivei electronice. În cazul în care fişa face referire la un document clasificat, referinţa în registru va fi criptatã.

CAP. V
Conservarea arhivei electronice

ART. 12
(1) Administratorul arhivei electronice este obligat sã pãstreze codul-sursã al tuturor programelor utilizate pentru construirea şi exploatarea arhivei electronice, în fişiere semnate electronic şi clasificate, dupã caz.
(2) Administratorul arhivei electronice este obligat sã depunã la Arhivele Naţionale o copie a codului-sursã al tuturor programelor utilizate pentru construirea şi exploatarea arhivei electronice.
(3) În cazul în care administratorul arhivei electronice nu dispune de codul-sursã, prevederile alin. (1) şi (2) se aplicã pentru codul-sursã executabil.
ART. 13
(1) Administratorul arhivei electronice are obligaţia sã asigure întreţinerea şi sã punã la dispoziţie programe informatice, care sã permitã translatarea oricãrui document în formã electronicã, arhivat din formatul în care a fost generat într-un format care sã permitã vizualizarea, reproducerea şi stocarea documentului respectiv la nivelul tehnologiilor în uz curent.
(2) În momentul arhivãrii unui document generat într-un format nerecunoscut de produsele existente în biblioteca de algoritmi şi programe informatice, administratorul arhivei electronice are obligaţia ca, odatã cu arhivarea documentului, sã adauge în bibliotecã descrierea formatului acestuia, precum şi programele informatice cu care documentul a fost generat şi poate fi vizualizat.

CAP. VI
Consultarea arhivei electronice

ART. 14
(1) Regimul de acces la un document în formã electronicã, precum şi modificarea acestuia se stabilesc exclusiv de cãtre titularul dreptului de dispoziţie asupra documentului printr-un act, care va fi semnat atât de titularul dreptului de dispoziţie asupra documentului, cât şi de administratorul arhivei electronice.
(2) Regimul de acces la documentul în formã electronicã, stabilit în conformitate cu alin. (1), va fi înscris în fişa de format electronic a documentului, iar actul prin care s-a stabilit acest regim, generat electronic sau transferat în format electronic, va constitui o anexã a documentului arhivat.
(3) Administratorul arhivei electronice este obligat sã respecte regimul de acces la document, stabilit conform alin. (1), atât la arhivare, cât şi la acordarea accesului la documentul în formã electronicã din arhivã.
(4) Rãspunderea pentru stabilirea regimului de acces la un document în formã electronicã revine în exclusivitate titularului dreptului de dispoziţie asupra documentului, iar rãspunderea pentru respectarea regimului de acces la documentul în formã electronicã, atât la arhivare, cât şi la acordarea accesului la document, revine administratorului arhivei electronice.
ART. 15
Administratorul arhivei electronice va asigura, în condiţiile prevãzute la art. 14 şi în concordanţã cu prevederile legislaţiei în vigoare, modul de acces permanent sau la cerere, pentru fiecare document în formã electronicã în parte.
ART. 16
Administratorul arhivei electronice are urmãtoarele obligaţii:
a) întreţinerea arhivei electronice;
b) crearea unei arhive electronice de siguranţã, care sã cuprindã toate documentele în formã electronicã arhivate şi care se actualizeazã permanent off-line;
c) utilizarea unui sistem de securitate omologat, care sã garanteze integritatea, securitatea şi, unde este cazul, confidenţialitatea documentelor în formã electronicã arhivate;
d) asigurarea redãrii oricãrui document în formã electronicã conţinut în arhivã;
e) asigurarea distrugerii documentelor a cãror perioadã de arhivare a expirat;
f) notificarea autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializate în domeniu, cu cel puţin 60 de zile înainte, a intenţiei de încetare a activitãţii, cu excepţia cazurilor de forţã majorã. În acest caz, administratorul arhivei electronice are obligaţia de a transfera arhiva electronicã cãtre alt furnizor de servicii de arhivare electronicã, cu acordul autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializate în domeniu.
ART. 17
(1) Arhivele electronice sunt depozitate în centre de date supuse autorizãrii prealabile, cu respectarea normelor privind asigurarea:
a) integritãţii şi securitãţii documentelor în formã electronicã;
b) securitãţii şi integritãţii spaţiului ocupat de echipamentele care gãzduiesc arhivele electronice;
c) recuperãrii informaţiei în urma dezastrelor naturale, conform reglementãrilor în vigoare.
(2) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu va emite norme metodologice privind autorizarea centrelor de date.

CAP. VII
Infracţiuni şi contravenţii

ART. 18
Nerespectarea dispoziţiilor prezentei legi atrage, dupã caz, rãspunderea contravenţionalã, civilã sau penalã.
ART. 19
Divulgarea, de cãtre administratorul arhivei electronice, a cheii de criptare constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la 3 ani.
ART. 20
Accesarea neautorizatã a documentelor din arhiva electronicã constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani.
ART. 21
Copierea neautorizatã a documentelor din arhiva electronicã constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la 12 ani.
ART. 22
Modificarea neautorizatã a documentelor din arhiva electronicã constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la 15 ani.
ART. 23
Distrugerea arhivei electronice constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 la 15 ani.
ART. 24
Constituie contravenţie dacã, potrivit legii, nu constituie infracţiuni, nerespectarea de cãtre administratorul arhivei electronice a prevederilor art. 6, 8, 9, 11, 15 şi 16.
ART. 25
Contravenţiile prevãzute la art. 24 se sancţioneazã cu amendã de la 3.000 lei la 10.000 lei.
ART. 26
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute în cadrul prezentului capitol sunt de competenţa personalului cu atribuţii de control din cadrul autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializate în domeniu.
(2) Contravenţiilor prevãzute în prezentul capitol le sunt aplicabile prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 27
(1) Responsabilitatea aplicãrii dispoziţiilor prezentei legi şi a reglementãrilor legate de aceasta revine autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializate în domeniu, prevãzutã la <>cap. IV din Legea nr. 455/2001 privind semnãtura electronicã.
(2) În termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu, în colaborare cu Arhivele Naţionale, va elabora reglementãri şi metodologii în aplicarea prezentei legi, procedura acordãrii, suspendãrii, retragerii deciziei de acreditare a administratorului arhivei electronice, precum şi a autorizãrii centrelor de date.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 15 mai 2007.
Nr. 135.

--------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016