Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 134 din 29 decembrie 1995  privind Legea petrolului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 134 din 29 decembrie 1995 privind Legea petrolului

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 301 din 29 decembrie 1995
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Resursele de petrol situate în subsolul tarii şi al platoului continental romanesc al Marii Negre, delimitat conform principiilor dreptului internaţional şi reglementãrilor din convenţiile internaţionale la care România este parte, fac obiectul exclusiv al proprietãţii publice şi aparţin statului roman.
Petrolul reprezintã substantele minerale combustibile constituite din amestecuri de hidrocarburi naturale, acumulate în scoarta terestra şi care, în condiţii de suprafata, se prezintã în stare gazoasa, sub forma de gaze naturale, sau lichidã, sub forma de ţiţei şi condensat.
Gazele naturale cuprind gazele libere din zãcãminte de gaz metan, gazele dizolvate în ţiţei, cele din capul de gaze asociat zãcãmintelor de ţiţei, precum şi gazele rezultate din extractia sau separarea hidrocarburilor lichide.
ART. 2
În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) zacamint înseamnã o acumulare naturala de hidrocarburi, unitarã sau separatã, valorificabila din punct de vedere tehnic sau economic;
b) explorare desemneazã ansamblul de studii şi operaţiuni care se realizeazã pentru cunoaşterea condiţiilor geologice de acumulare a petrolului şi cuprinde faza de prospectiune, identificarea zãcãmintelor, evaluarea cantitativã şi calitativã a acestora, precum şi determinarea condiţiilor tehnice şi economice de valorificare;
c) dezvoltare desemneazã ansamblul lucrãrilor care constau în realizarea sondelor de exploatare, construirea şi montarea instalaţiilor specifice, a echipamentelor şi a altor unitãţi necesare extractiei, transportului, tratarii şi stocãrii petrolului;
d) exploatare desemneazã ansamblul de lucrãri executate la şi de la suprafata pentru extragerea petrolului, captarea, tratarea şi transportul acestuia pînã la locul de livrare pe teritoriul României; termenul include şi transportul pe conducte magistrale;
e) perimetru de explorare şi/sau exploatare reprezintã aria corespunzãtoare proiectiei la suprafata a conturului partii în scoarta terestra în interiorul cãruia, pe un interval de adîncime determinat, se realizeazã lucrãri de explorare, respectiv de exploatare, precum şi suprafeţele necesare desfãşurãrii activitãţilor de exploatare a petrolului, situate în afarã acestei arii;
f) operaţiuni petroliere semnifica ansamblul de activitãţi privind explorarea, dezvoltarea şi exploatarea unui zacamint petrolier;
g) Cartea petroliera este instrumentul de evidenta care cuprinde totalitatea actelor juridice de orice natura privitoare la un perimetru petrolier sau în legatura cu acesta, precum şi toate datele privitoare la proprietatea terenurilor, la situaţia topografica a perimetrului şi a tuturor lucrãrilor şi facilitãţilor petroliere existente în cadrul acestuia, la situaţia rezervelor şi a producţiei pe substanţe;
h) Autoritatea competenta este Agenţia Nationala pentru Resurse Minerale, agenţie care reprezintã în domeniul resurselor de petrol interesele statului;
i) acord petrolier reprezintã orice act juridic încheiat, potrivit prevederilor prezentei legi, între Autoritatea competenta şi o persoana juridicã romana sau strãinã, în vederea realizãrii de operaţiuni petroliere;
j) titular semnifica orice persoana juridicã romana sau strãinã autorizata sa efectueze operaţiuni petroliere în virtutea unui acord petrolier;
k) concesiunea petroliera este dreptul acordat de cãtre stat prin Autoritatea competenta unei persoane juridice de a efectua operaţiuni petroliere în baza unui acord petrolier;
l) concesionar - titularul cãruia i se acorda concesiunea petroliera;
m) redeventa reprezintã o cota procentualã din producţia bruta realizatã de titular şi datoratã de el statului, pentru compensarea scaderii rezervelor de petrol;
n) producţia bruta de petrol reprezintã cantitãţile de ţiţei condensat şi de gaze naturale extrase din zacamint dupã trecerea prin instalaţiile de separare şi de tratare.
ART. 3
Operaţiunile petroliere se realizeazã de persoane juridice, romane sau strãine, în condiţiile legii.
ART. 4
Operaţiunile petroliere se realizeazã numai în cadrul unor perimetre stabilite în acest scop de cãtre Autoritatea competenta.
ART. 5
Toate datele şi informaţiile, indiferent de modalitatea de stocare, obţinute ca urmare a efectuãrii de operaţiuni asupra resurselor petroliere româneşti, determinate conform art. 1 alin. 1, aparţin statului roman.
ART. 6
Lucrãrile de dezvoltare şi explorare a zãcãmintelor de petrol se pot executa numai pentru rezerve confirmate de Autoritatea competenta, în conformitate cu normele elaborate de aceasta, ţinînd cont şi de practicile internaţionale.
ART. 7
Accesul la terenurile necesare efectuãrii operaţiunilor petroliere se face în condiţiile legii.
Operaţiunile petroliere de efectuat în limitele perimetrului de exploatare constituie lucrãri de utilitate publica, iar terenurile necesare pentru aceste operaţiuni, precum şi construcţiile situate pe astfel de terenuri pot face obiectul exproprierii pentru cauza de utilitate publica, în condiţiile legii.
Asupra terenurilor necesare operaţiunilor petroliere de realizat în afarã perimetrului de exploatare, altele decît cele declarate de utilitate publica, prevãzute la alineatul precedent, precum şi asupra terenurilor necesare lucrãrilor de exploatare şi oricãror alte operaţiuni pe care acestea le implica, inclusiv cele privind asigurarea exploatãrii şi protecţiei sistemului naţional de transport al petrolului, se instituie, în favoarea titularului operaţiunilor, un drept de servitute legalã.
Exercitarea dreptului de servitute legalã stabilitã la alin. 3 se face contra plãţii unei rente anuale cãtre proprietarii terenurilor afectate de acesta.
Durata servituţii legale stabilitã la alin. 3 este cea a operaţiunilor petroliere, iar terenurile ce urmeazã a fi afectate vor fi determinate, în ce priveşte suprafeţele şi proprietarii, dupã principiul celei mai mici atingeri posibile aduse dreptului de proprietate.
Accesul la terenurile afectate de servitutea legalã prevãzutã la alin. 3 se stabileşte prin negocieri între titularul operaţiunii petroliere şi proprietarii de terenuri cu respectarea principiului egalitãţii de tratament şi a echitãţii.
Orice neintelegeri între titularii operaţiunilor petroliere şi proprietarii terenurilor se soluţioneazã de cãtre instanţele judecãtoreşti competente, potrivit legii.
Dacã statul vinde bunurile expropriate în condiţiile alin. 2, foştii proprietari sau, dupã caz, succesorii lor au drept de preemptiune, în care scop vor fi înştiinţaţi despre condiţiile vinzarii, pe cale administrativã sau prin publicitate.
ART. 8
Sistemul naţional de transport al petrolului face parte din domeniul public de interes naţional şi este de importanta strategica.
În sistemul naţional de transport al petrolului se cuprind conductele magistrale care asigura colectarea petrolului extras din perimetrele de exploatare sau a celui provenit din import şi dirijarea lui de la punctele de predare de cãtre producãtori la unitãţile de prelucrare, spre centrele de distribuţie şi consum sau la export, precum şi toate instalaţiile, echipamentele şi dotãrile aferente acestora.
Exploatarea sistemului naţional de transport al petrolului se face de unitãţi specializate, care vor presta servicii beneficiarilor în schimbul unor tarife stabilite de Autoritatea competenta, în condiţii egale pentru toţi producãtorii.
Pentru a asigura întreţinerea sistemului naţional de transport a petrolului şi pentru a elimina apariţia posibilelor pericole în exploatarea acestuia se stabilesc zone de protecţie şi siguranta, în conformitate cu normativele şi prescripţiile tehnice specifice aprobate de Autoritatea competenta.
Unitãţile care se ocupa cu transportul prin conducte au dreptul sa realizeze lucrãri de intervenţii la conducte numai cu anunţarea proprietarului terenului. Despãgubirile pentru intervenţiile executate în caz de avarii se stabilesc ulterior, prin negocieri cu proprietarul terenului.

CAP. 2
Regimul de punere în valoare a resurselor de petrol
ART. 9
Resursele de petrol se pun în valoare prin operaţiuni petroliere, în care scop acestea se dau în administrarea regiilor autonome sau se concesioneaza de cãtre Autoritatea competenta, potrivit legii.
Durata concesiunii nu poate fi mai mare de 30 de ani.
ART. 10
În faza de prospectiune, lucrãrile de explorare pot fi executate şi numai pe baza de permise, acordate de Autoritatea competenta.
ART. 11
Autoritatea competenta stabileşte anual lista perimetrelor care se dau în administrare sau în concesiune şi o publica în Monitorul Oficial al României.
ART. 12
Initiativa concesionarii poate aparţine şi persoanelor juridice romane sau strãine care probeazã interesul de a li se acorda dreptul efectuãrii de operaţiuni petroliere în acest regim.
Initiativa dãrii în administrare sau în concesiune aparţine Autoritãţii competente.
Initiativa solicitãrii dãrii în administrare aparţine regiilor autonome abilitate pentru operaţiuni petroliere.
ART. 13
Darea în concesiune sau în administrare se realizeazã prin acord petrolier, încheiat de Autoritatea competenta cu persoane juridice romane sau strãine.
În vederea concesionarii, persoanele juridice romane şi/sau strãine vor fi selecţionate prin apel public de oferta.
În ofertele prezentate, ofertanţii vor face dovada capacitãţii financiare şi a competentei tehnice necesare îndeplinirii prestaţiilor, asa cum sînt ele propuse prin apelul public de oferta.
Acordul petrolier se încheie în forma scrisã şi intra în vigoare dupã aprobarea lui de cãtre Guvern.
Prevederile acordului petrolier rãmîn valabile pe toatã durata acestuia, în condiţiile existente la data încheierii.
ART. 14
Începerea operaţiunilor petroliere în perimetrul dat în administrare sau concesiune se autorizeaza în scris de Autoritatea competenta.
ART. 15
Persoanele juridice strãine care au obţinut dreptul de a efectua operaţiuni petroliere sînt obligate ca, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a acordului petrolier, sa înfiinţeze şi sa menţinã, pe toatã durata concesiunii şi în condiţiile acordului petrolier, o sucursala sau o filiala în România.
În cazul în care doi sau mai mulţi parteneri strãini dobîndesc drepturi petroliere cu privire la acelaşi perimetru, obligaţia infiintarii şi menţinerii unei sucursale sau filiale în România revine numai companiei desemnate sa reprezinte interesele lor.
ART. 16
Titularul unui acord petrolier poate transfera altei persoane juridice drepturile dobîndite şi obligaţiile asumate numai cu aprobarea scrisã a Autoritãţii competente.
Orice transfer fãcut fãrã aprobare este lovit de nulitate.
ART. 17
În limitele unui perimetru de explorare sau de exploatare petroliera se pot acorda, în condiţiile legii, unor persoane juridice, altele decît titularul acordului petrolier, dreptul de explorare şi/sau exploatare pentru substanţe minerale utile, altele decît cele prevãzute la art. 1, cu condiţia ca aceste activitãţi sa nu influenteze în mod negativ operaţiunile petroliere.
ART. 18
Dreptul obţinut prin dare în administrare sau în concesionare este un drept distinct de cel de proprietate asupra terenurilor şi nu poate fi nicicum afectat de cãtre titular în beneficiul vreunui terţ.
ART. 19
Administrarea sau concesionarea înceteazã:
a) prin expirarea duratei pentru care a fost acordatã;
b) prin renunţarea de cãtre titularul acordului petrolier, în condiţiile stabilite la art. 21;
c) prin retragerea administrãrii sau concesiunii de cãtre Autoritatea competenta, conform prevederilor art. 22, 23 şi 24;
d) în caz de survenire a unor evenimente care constituie cauze de forta majorã, definite în acordul petrolier, şi care fac definitiv imposibila iniţierea sau, dupã caz, continuarea operaţiunilor petroliere.
ART. 20
Administrarea sau concesionarea înceteazã la data expirãrii acordului petrolier, dacã acesta nu a fost prelungit de pãrţi înainte de expirare şi cu obţinerea aprobãrii Guvernului, conform art. 13 alin. 4.
ART. 21
Titularul acordului petrolier poate renunţa la el, dacã la data notificãrii renunţãrii cãtre Autoritatea competenta îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) pune la dispoziţia Autoritãţii competente toatã documentaţia privind activitatea desfasurata pînã la data notificãrii renunţãrii, precum şi rezultatele acesteia;
b) pune la dispoziţia Autoritãţii competente suma reprezentind contravaloarea lucrãrilor prevãzute în programul minimal de explorare stabilit prin acordul petrolier şi al celor de dezvoltare şi exploatare, scadenta la data notificãrii renunţãrii şi neexecutata din motive imputabile titularului acordului petrolier.
Autoritatea competenta verifica îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. 1 în termen de 60 de zile de la data notificãrii renunţãrii.
La împlinirea termenului de 60 de zile prevãzut la alin. 2 acordul petrolier este reziliat dacã Autoritatea competenta nu a comunicat refuzul sau, aceasta fiind obligatã sa emita decizia de încetare a administrãrii sau concesiunii, cu efect de la data implinirii termenului.
În caz de refuz al Autoritãţii competente, titularul poate cere instanţei judecãtoreşti sau arbitrale, dupã caz, constatarea îndeplinirii condiţiilor rezilierii unilaterale a acordului petrolier.
În cazul în care instanta judecãtoreascã sau arbitralã constata îndeplinirea condiţiilor rezilierii unilaterale a acordului petrolier, Autoritatea competenta emite decizia de încetare a administrãrii sau concesionarii, cu efect de la data rãmînerii definitive şi irevocabile a hotãrîrii.
ART. 22
Autoritatea competenta poate retrage administrarea sau concesionarea cînd titularul acordului petrolier, în pofida sanctionarii contravenţionale şi/sau a notificãrii ce i-a fost facuta, nici dupã 30 de zile de la primirea acesteia:
a) nu-şi îndeplineşte obligaţiile asumate cu privire la termenul de începere a operaţiunilor petroliere;
b) nu realizeazã volumul minim de lucrãri sau de cheltuieli prevãzute în acordul petrolier pentru o perioada data şi expiratã;
c) continua sistarea lucrãrilor pe o perioada mai mare de 30 de zile fãrã acordul Autoritãţii competente;
d) utilizeazã metode sau tehnologii de exploatare, altele decît cele aprobate de Autoritatea competenta;
e) executa operaţiuni petroliere fãrã autorizaţie.
ART. 23
Autoritatea competenta retrage administrarea sau concesionarea cînd constata ca titularul acordului petrolier:
a) nu respecta decizia unei instanţe judecãtoreşti sau arbitrale cu privire la operaţiunile petroliere;
b) este supus procedurii de lichidare judiciarã prin insolvabilitate;
c) furnizeazã, cu buna ştiinţa, Autoritãţii competente date şi informaţii false cu privire la operaţiunile sale petroliere sau incalca clauzele de confidenţialitate prevãzute în acordul petrolier;
d) nu respecta o clauza prevãzutã prin acordul petrolier, cu sancţiunea retragerii administrãrii sau concesiunii;
e) pericliteazã, prin modul de executare a operaţiunilor petroliere, posibilitatea exploatãrii viitoare a zacamintului sau incalca normele privind protecţia şi exploatarea raţionalã a zãcãmintelor ori normele privind protecţia mediului înconjurãtor.
ART. 24
Retragerea administrãrii sau concesiunii petroliere prin oricare dintre motivele prevãzute la art. 22 şi art. 23 produce efect asupra titularului acordului petrolier dupã împlinirea a 30 de zile de la data notificãrii fãcute acestuia de cãtre Autoritatea competenta.
În limita termenului stabilit la alin. 1 titularul acordului petrolier poate cere instanţei judecãtoreşti sau arbitrale, dupã caz, anularea mãsurii de retragere a administrãrii sau concesiunii petroliere.
La cererea titularului acordului petrolier şi cu audierea Autoritãţii competente, instanta poate dispune suspendarea mãsurii revocãrii pînã la rãmînerea definitiva a hotãrîrii.
ART. 25
În cazul în care survine un eveniment prevãzut la art. 19 lit. d), titularul acordului petrolier notifica Autoritãţii competente situaţia, în termen de 15 zile de la producerea evenimentului, cu prezentarea documentelor certificind forta majorã, eliberate de instanta legal abilitata în acest scop. Încetarea administrãrii sau concesiunii petroliere produce efect dupã 30 de zile de la data notificãrii forţei majore.
Dacã în limita termenului de 30 de zile prevãzut la alin. 1, Autoritatea competenta notifica titularului acordului petrolier refuzul sau de a accepta evenimentul invocat de titular ca fiind o circumstanţã constitutivã de forta majorã, provocind imposibilitatea definitiva a initierii sau continuãrii executãrii operaţiunilor petroliere, neimputabila acestuia, titularul acordului petrolier poate cere instanţei judecãtoreşti sau arbitrale, dupã caz, pronunţarea rezilierii unilaterale a acordului petrolier pentru caz de forta majorã, fãrã obligarea la plata de daune-interese.
În caz de pronunţare a rezilierii acordului petrolier, dupã rãmînerea definitiva a hotãrîrii judecãtoreşti sau arbitrale, dupã caz, Autoritatea competenta va emite decizia de încetare a administrãrii sau concesionarii petroliere, cu efect de la data prevãzutã la alin. 1.
ART. 26
Decizia de încetare a administrãrii sau concesiunii petroliere se publica în Monitorul Oficial al României, cu menţiunea datei la care produce efect şi se înscrie în Cartea petroliera de cãtre Autoritatea competenta.
La încetarea administrãrii sau concesiunii petroliere pentru oricare dintre cauzele prevãzute la art. 19, exploatarea - cu toate dependintele şi anexele sale - trece în proprietatea statului fãrã vreo indemnizaţie şi libera de orice drepturi sau sarcini, indiferent de natura acestora.
În cazul în care administrarea sau concesionarea petroliera înceteazã din cauza de forta majorã, conform art. 19 lit. d), titularul are dreptul la despãgubiri în condiţiile stabilite prin acordul petrolier.
În termen de maximum 3 luni de la încetarea administrãrii sau concesiunii petroliere, Autoritatea competenta va stabili mãsurile ce urmeazã a fi luate cu privire la perimetrul petrolier şi la dotãrile aferente acestuia.
Titularul acordului petrolier rãmîne ţinut, potrivit regulilor rãspunderii civile extracontractuale, la repararea prejudiciilor cauzate terţilor din culpa sa prin operaţiunile petroliere efectuate pînã la data renunţãrii, chiar dacã asemenea prejudicii sînt constatate dupã încetarea administrãrii sau concesiunii petroliere.

CAP. 3
Drepturile şi obligaţiile titularului
ART. 27
Titularul acordului petrolier are urmãtoarele drepturi:
a) de acces, în condiţiile legii, la terenurile sau la suprafeţele necesare desfãşurãrii operaţiunilor petroliere, în limitele perimetrului prevãzut în acordul petrolier;
b) sa execute, în limitele perimetrului acordat, toate operaţiunile petroliere prevãzute în acordul petrolier;
c) sa foloseascã, în condiţiile legii, surse de apa de suprafata sau subterane necesare desfãşurãrii operaţiunilor petroliere;
d) sa dispunã asupra cantitãţilor de petrol ce îi revin, conform clauzelor acordului petrolier, care nu au fost achiziţionate de statul roman, inclusiv sa le exporte;
e) de prioritate, în condiţiile legii, pentru extinderea perimetrului, în cazul în care se dovedeşte continuitatea dezvoltãrii zacamintului în afarã limitelor perimetrului acordat iniţial;
f) de acces, cu plata taxelor şi a tarifelor, dupã caz, în condiţiile legii, la conductele petroliere, porturile, docurile şi la alte instalaţii ale statului, în cazul în care folosirea acestora îi este necesarã pentru realizarea operaţiunilor petroliere;
g) sa monteze conducte şi instalaţii proprii pentru transportul produselor sale petroliere la staţii de separare şi tratare, la rampe de încãrcare şi la sistemul naţional de transport al produselor petroliere, cu respectarea reglementãrilor în vigoare;
h) sa construiascã drumuri, poduri şi cai ferate necesare efectuãrii operaţiunilor petroliere şi transportului produselor rezultate din exploatare, în condiţiile legii;
i) de prioritate pentru concesionarea exploatãrii unor substanţe minerale utile, altele decît petrolul, descoperite prin operaţiunile sale petroliere, în cazul în care acestea pot face obiectul exploatãrii şi al valorificãrii;
j) sa se asocieze, cu acordul Autoritãţii competente, cu persoane juridice romane sau strãine în vederea executãrii operaţiunilor petroliere prevãzute în acorduri;
k) sa obţinã de la Autoritatea competenta, în condiţiile legii, datele necesare operaţiunilor petroliere de realizat, sa detina şi sa utilizeze aceste date, precum şi pe cele obţinute din operaţiunile proprii, pe durata valabilitãţii acordului petrolier.
ART. 28
Titularul acordului petrolier are urmãtoarele obligaţii:
a) sa respecte normele, regulamentele şi instrucţiunile emise în aplicarea prezentei legi şi prevederile acordului petrolier;
b) sa elaboreze, pe baza acordului petrolier, documentaţii tehnice şi economice pentru realizarea operaţiunilor petroliere şi sa le supunã aprobãrii Autoritãţii competente;
c) sa obţinã, sa întocmeascã, sa ţinã la zi şi sa transmitã la termenele fixate toate datele, informaţiile şi documentaţiile stabilite de Autoritatea competenta referitoare la operaţiunile petroliere executate şi la rezultatele obţinute;
d) sa pãstreze confidenţialitatea asupra datelor obţinute de la Autoritatea competenta şi din activitatea proprie şi sa nu le difuzeze fãrã acordul acesteia;
e) sa se asocieze, la solicitarea Autoritãţii competente, cu titularii unor perimetre adiacente, în cazul în care se constata, prin lucrãrile executate, continuitatea hidrodinamica a zacamintului în acele perimetre, pentru a se asigura o valorificare eficienta a rezervelor;
f) sa utilizeze cu prioritate, în executarea operaţiunilor petroliere, forta de munca autohtona cu calificarea corespunzãtoare, precum şi echipamente şi materiale produse în România, în condiţii de competitivitate;
g) pentru partea din producţia de petrol ce-i revine, sa acorde statului roman dreptul de preemptiune la achiziţionarea acesteia, în condiţiile prevãzute în acordul petrolier;
h) în termen de 60 de zile de la încetarea administrãrii sau concesionarii prin oricare dintre modurile prevãzute la art. 19, sa procedeze la predarea cãtre Autoritatea competenta a perimetrului acordat, în condiţiile prevãzute de art. 26 alin. 5;
i) sa îndeplineascã, în termenele stabilite, mãsurile dispuse în scris de Autoritatea competenta în exercitarea atribuţiilor ce-i revin potrivit legii.

CAP. 4
Taxe, tarife şi redevenţe petroliere
ART. 29
Titularii dreptului de administrare sau de concesiune sînt supuşi la plata cãtre bugetul de stat a unei taxe pe activitatea de exploatare a resurselor minerale şi a unei redevenţe petroliere stabilite legal conform acordului petrolier.
Taxa pe activitatea de exploatare a resurselor minerale se stabileşte la o cota de 3% din valoarea producţiei brute realizate, se calculeazã şi este datoratã anual cu scadenta pînã la 31 ianuarie a anului urmãtor.
Prin bugetul de stat, fondurile realizate din încasarea taxei vor fi reinvestite în domeniul petrolier.
ART. 30
Redeventa petroliera se stabileşte sub forma de cota procentualã din producţia bruta realizatã. Cota va fi convenitã între Autoritatea competenta şi titularul acordului petrolier, pentru fiecare zacamint în parte, la încheierea acordului petrolier.
Redeventa petroliera este datoratã din ziua începerii realizãrii producţiei şi platibila în natura, trimestrial, cu scadenta pînã la data de 20 a primei luni a trimestrului urmãtor.
ART. 31
Gazele naturale reinjectate în zacamint sînt exceptate de la plata oricãrei taxe şi redevenţe. Gazele extrase prin sonde concomitent cu titeiul, neutilizate şi nici valorificate de cãtre concesionar, se predau statului fãrã plata şi sînt scutite de taxa şi de redeventa.
Cheltuielile de preluare şi riscurile de utilizare aparţin statului.
ART. 32
Verificarea exactitatii datelor pe baza cãrora se calculeazã taxa pe activitatea de exploatare a resurselor minerale şi redeventa petroliera se face de Autoritatea competenta, precum şi de organele de stat cu atribuţii în domeniul controlului financiar.
Pentru neplata în termen a taxei pe activitatea de exploatare a resurselor minerale se percep majorãri de intirziere conform legii fiscale, iar pentru neplata la termen a redeventei petroliere vor fi stipulate în acordul petrolier daune-interese, moratorii şi compensatorii.
ART. 33
Pentru actele eliberate în exercitarea atribuţiilor sale - avize, permise de prospecţiuni, documente de confirmare a rezervelor, autorizaţii şi altele -, precum şi pentru consultarea şi utilizarea unor documente şi informaţii referitoare la resursele petroliere, Autoritatea competenta percepe tarife, stabilite cu avizul Ministerului Finanţelor.
Veniturile realizate conform alin. 1 de cãtre Autoritatea competenta vor putea fi utilizate pentru alcãtuirea pachetelor de date şi lansarea apelurilor publice de oferte, organizarea rundelor de prezentare a condiţiilor de participare la oferta publica, dotãri, ţinerea licitaţiilor şi elaborarea de studii. Veniturile rãmase, neutilizate la sfîrşitul anului bugetar se preiau ca venituri în anul urmãtor, la dispoziţia Autoritãţii competente.
ART. 34
Plata taxelor şi redevenţelor prevãzute în prezenta lege nu scuteşte pe titularul acordului de obligaţiile fiscale, în mãsura în care acestea îi sînt aplicabile, ţinînd seama şi de prevederile art. 13 alin. 5.
Titularii acordurilor petroliere beneficiazã de urmãtoarele facilitãţi:
a) scutirea de plata impozitului pe profit pentru o perioada de un an de la ziua înregistrãrii producţiei de petrol;
b) plata impozitului pe profit la nivelul cotelor de impozit prevãzut de legea în vigoare la data încheierii acordului petrolier;
c) scutirea de taxe vamale a importurilor efectuate de titularii acordului sau de subcontractantii acestora de bunuri necesare pentru executarea operaţiunilor petroliere;
d) scutirea de taxe vamale a importului de bunuri de uz gospodãresc şi personal necesare personalului strãin al titularului de acord, al companiilor afiliate şi al subcontractanţilor strãini ai acestora; bunurile care sînt scutite de taxe vamale de import se nominalizeaza în anexe la acordul petrolier;
e) scutirea de taxe vamale a exportului cotelor de petrol cuvenite titularului acordului, precum şi a exportului bunurilor importate de acesta şi de personalul sau strãin, în condiţiile prevãzute la lit. d).
Titularii acordurilor petroliere, persoane juridice strãine, mai beneficiazã de urmãtoarele facilitãţi:
a) sa efectueze operaţiuni de încasãri în valuta, obţinutã din exportul petrolului din producţia ce-i revine, şi sa retina aceasta valuta în strãinãtate dupã achitarea obligaţiilor fata de statul roman;
b) în cazul în care vinzarile petrolului ce-i revine titularului se fac în România, acesta are dreptul sa transforme în valuta convertibilã sumele obţinute în lei, în condiţiile legislaţiei romane, şi sa dispunã liber asupra disponibilitãţilor în valuta care pot fi transferate în strãinãtate dupã achitarea obligaţiilor fata de statul roman.
Facilitãţile care se acorda titularului de acorduri, potrivit prezentei legi, se stabilesc pentru fiecare contact în parte şi rãmîn nemodificate pe intreaga durata a acordului petrolier.

CAP. 5
Autoritatea competenta
ART. 35
Autoritatea competenta insarcinata cu aplicarea dispoziţiilor prezentei legi este Agenţia Nationala pentru Resurse Minerale, organizatã în subordinea Guvernului.
ART. 36
În domeniul resurselor de petrol, Agenţia Nationala pentru Resurse Minerale are urmãtoarele competente:
a) gestioneazã resursele de petrol ale statului;
b) negociaza clauzele şi condiţiile acordurilor petroliere, încheie astfel de acorduri, reglementeazã operaţiunile petroliere desfãşurate în temeiul acestora, precum şi al normelor regulamentelor şi instrucţiunilor tehnice emise în aplicarea legii;
c) confirma rezervele de petrol şi organizeazã fondul de date geologice şi de exploatare, stocare, sistematizare şi valorificare a acestuia; constituie fondul naţional de rezerve de petrol; datele oficiale cu privire la rezervele de petrol sînt cele înscrise în fondul naţional;
d) efectueazã studii, pe baza cãrora fundamenteazã şi stabileşte, împreunã cu Ministerul Finanţelor, preţul petrolului extras în România, precum şi tarifele prevãzute la art. 8 alin. 3 şi al art. 33 alin. 1, în condiţiile legii;
e) urmãreşte şi verifica producţia petroliera pentru calcularea taxelor şi a redevenţelor;
f) urmãreşte aplicarea mãsurilor stabilite pentru protecţia suprafeţei şi a subsolului în cursul operaţiunilor petroliere;
g) controleazã respectarea de cãtre titular a prevederilor din acordul petrolier, precum şi a celor din normele, regulamentele şi instrucţiunile din domeniu şi dispune mãsuri pentru respectarea acestora;
h) ordonã sistarea lucrãrilor geologice sau de exploatare executate în afarã perimetrului instituit, a celor fãrã documentaţii tehnice aprobate, precum şi a celor care, prin modul de desfãşurare, pot conduce la exploatarea nerationala şi la degradarea zãcãmintelor, pînã la înlãturarea cauzelor care le-au produs;
i) emite regulamente şi instrucţiuni tehnice cu caracter obligatoriu pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor legii;
j) elaboreazã şi tine Cartea petroliera; actele juridice şi documentele neinregistrate în Cartea petroliera nu sînt opozabile terţilor;
k) constata şi notifica nerespectarea prevederilor prezentei legi.
ART. 37
Înfiinţarea, organizarea şi obiectul de activitate al Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale se stabilesc prin hotãrîre a Guvernului.

CAP. 6
Sancţiuni
ART. 38
Nerespectarea de cãtre titularul acordului petrolier a obligaţiilor prevãzute în prezenta lege constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda, dupã cum urmeazã:
a) de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei pentru încãlcarea obligaţiilor stabilite prin art. 15 şi prin art. 28 lit. b), c) şi i);
b) de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru sãvîrşirea faptelor prevãzute la art. 22 lit. a), c), d) şi e), precum şi pentru încãlcarea obligaţiilor stabilite la art. 6 şi al art. 28 lit. a), e) şi f);
c) de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei pentru încãlcarea obligaţiilor stabilite la art. 4 şi al art. 28 lit. d) şi g).
ART. 39
Sãvîrşirea pentru a doua oara a vreuneia dintre contravenţiile sancţionate prin prevederile art. 38 şi pentru care legea nu prevede retragerea administrãrii sau concesiunii, se sancţioneazã cu amenda, limitele amenzii prevãzute pentru contravenţia respectiva fiind fixatã la dublu.
Încãlcarea în continuare a dispoziţiilor pentru care sînt stabilite sancţiuni prin art. 38 atrage dupã sine aplicarea prevederilor art. 36 lit. h).
ART. 40
Amenzile se fac venit la bugetul de stat. Contravenţiilor prevãzute la art. 38 le sînt aplicabile, în mãsura în care prezenta lege nu dispune altfel, dispoziţiile cuprinse în <>Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25, 26 şi 27.
Limitele amenzilor vor putea fi modificate prin hotãrîre de Guvern în funcţie de indicele de inflaţie.
ART. 41
Constatarea nerespectãrii obligaţiilor şi a sãvîrşirii contravenţiilor, precum şi aplicarea amenzilor se fac prin proces-verbal încheiat de personalul împuternicit al Autoritãţii competente.

CAP. 7
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 42
Prevederile acordurilor petroliere, încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi şi aprobate de Guvern, rãmîn valabile în condiţiile în care au fost încheiate pe intreaga lor durata.
ART. 43
Regiile autonome "Petrom" şi "Romgaz" îşi vor continua activitatea la acele obiective unde, la data publicãrii prezentei legi, desfãşoarã lucrãri de explorare, dezvoltare şi exploatare. În termen de un an de la intrarea în vigoare a prezentei legi, regiile autonome vor finaliza acţiunea de delimitare a perimetrelor de explorare, dezvoltare şi exploatare pentru aceste obiective şi vor solicita Autoritãţii competente atribuirea lor în administrare, potrivit legii.
Ceilalţi agenţi economici romani care desfãşoarã activitãţi de explorare la unele obiective la data intrãrii în vigoare a prezentei legi îşi vor continua activitatea pînã la finalizarea lor, în condiţiile stabilite de Autoritatea competenta.
ART. 44
Soluţionarea litigiilor în legatura cu interpretarea şi executarea prevederilor acordurilor petroliere este de competenta instanţelor judecãtoreşti, dacã pãrţile nu au convenit soluţionarea pe cale arbitralã.
În termen de 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României a prezentei legi, Autoritatea competenta va elabora normele de aplicare a acesteia, care vor fi supuse aprobãrii prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 45
Prezenta lege intra în vigoare la 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
ART. 46
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga Legea petrolului din anul 1942, <>Legea nr. 66/1992 , precum şi alte dispoziţii contrare sau incompatibile.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 18 decembrie 1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 18 decembrie 1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NASTASE

-------------------



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016