Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 134 din 21 iulie 2000 privind regimul parcurilor industriale
ART. 1 (1) Prezenta lege reglementeazã regimul de înfiinţare şi de funcţionare a parcurilor industriale. (2) Parcurile industriale reprezintã arii strict delimitate teritorial, în perimetrul cãrora se desfãşoarã activitãţi investitionale, de producţie industriala şi de servicii conexe, într-un regim de facilitãţi specifice. ART 2 (1) Parcurile industriale se constituie pentru stimularea dezvoltãrii economico-sociale, realizarea transferului tehnologic, atragerea de investiţii şi valorificarea resurselor umane ale zonei. (2) Prin instituirea regimului de parc industrial se asigura societãţilor comerciale care îşi desfãşoarã activitatea în perimetrul acestuia accesul la infrastructura necesarã desfãşurãrii activitãţilor economice.
CAP. 2 Cadrul institutional
ART. 3 Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala este organul de specialitate al administraţiei publice centrale, care, în scopul promovãrii şi instituirii regimului de parc industrial şi al gestionãrii resurselor necesare dezvoltãrii acestuia, are urmãtoarele atribuţii: a) analizeazã şi aproba propunerile de constituire a parcurilor industriale; b) gestioneazã toate fondurile bugetare şi extrabugetare destinate dezvoltãrii parcurilor industriale; c) stabileşte, în conformitate cu prevederile normelor metodologice de aplicare a prezentei legi, criteriile specifice de acordare a fondurilor menţionate la lit. b); d) organizeazã periodic concursuri de selecţie pentru acordarea fondurilor financiare; e) monitorizeazã modul de utilizare a fondurilor acordate în vederea dezvoltãrii parcurilor industriale; f) analizeazã şi evalueaza rapoartele elaborate de cãtre deţinãtorii titlului de parc industrial şi, dacã este cazul, poate hotãrî retragerea acestuia, în situaţiile prevãzute la art. 16; g) colaboreazã cu ministerele, cu celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autoritãţile administraţiei publice locale, cu camerele de comerţ şi industrie, cu organizaţiile care au drept scop sprijinirea dezvoltãrii regionale şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi cu experţi independenţi pentru analizarea propunerilor de creare a parcurilor industriale şi pentru identificarea oportunitatilor de creare a unor noi parcuri industriale; h) supune Guvernului, spre aprobare, proiecte de acte normative privind dezvoltarea parcurilor industriale. ART. 4 În vederea dezvoltãrii parcurilor industriale, Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala gestioneazã fondurile provenite din urmãtoarele surse: a) suma aprobatã anual prin legea bugetului de stat, ca poziţie distinctã, alocata din fondurile speciale aflate la dispoziţia Guvernului; b) fonduri alocate în cadrul Programului PHARE şi fondurile de tip structural, care vor fi asigurate României de cãtre Uniunea Europeanã; c) asistenta financiarã nerambursabila; d) alte surse de finanţare.
CAP. 3 Constituirea şi funcţionarea parcurilor industriale
ART. 5 (1) Initiativa constituirii unui parc industrial poate aparţine autoritãţilor administraţiei publice locale, camerelor de comerţ şi industrie, asociaţiilor patronale şi profesionale, precum şi societãţilor comerciale pe acţiuni, cu sediul în România, având ca unic obiect de activitate administrarea parcurilor industriale. (2) Propunerea fundamentatã de constituire a unui parc industrial se transmite de cãtre initiatori spre analiza Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala. (3) Cheltuielile legate de analiza şi evaluarea propunerilor vor fi suportate de initiator. Nivelul maxim al acestor cheltuieli va fi stabilit prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala, pana la data de 30 noiembrie a anului financiar anterior. Sumele încasate în conformitate cu prezentul alineat, neutilizate în execuţia curenta, se reporteazã pentru anul urmãtor. (4) Acordarea titlului de parc industrial se face prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala pentru toate initiativele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 6 şi 7, în termen de 90 de zile de la înregistrarea propunerii de fundamentare transmise în conformitate cu prevederile alin. (2). (5) Titlul de parc industrial este valabil pe durata, în perimetrul şi în condiţiile specificate în ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala. (6) Durata de existenta a parcului industrial va fi de minimum 25 de ani şi se va stabili în funcţie de obiectivele urmãrite prin programul naţional de dezvoltare economicã. ART. 6 Titlul de parc industrial se acorda oricãrei societãţi comerciale pe acţiuni, cu sediul în România, având ca obiect unic de activitate administrarea parcurilor industriale, care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii minimale: a) sa detina titlul de proprietate sau de folosinta, pe o perioada de cel puţin 25 de ani, asupra terenurilor aferente parcului industrial; b) sa prezinte un studiu de fezabilitate şi un plan de afaceri pe cel puţin 3 ani, privind exploatarea parcului industrial; c) numãrul persoanelor juridice care îşi vor desfasura activitatea în parcul industrial, conform documentaţiilor legale de intenţie sau angajament, sa fie de cel puţin 5, iar în urma dezvoltãrii activitãţilor specifice sa se creeze, într-o perioada de cel mult 3 ani, un numãr total de minimum 300 noi locuri de munca; d) sa prezinte un bilanţ de mediu cuprinzând obligaţiile ce trebuie sa fie îndeplinite pentru desfãşurarea activitãţilor în parcul industrial, în deplina conformitate cu cerinţele legale în vigoare privind protecţia mediului; e) sa prezinte acordul, valabil pe durata de funcţionare a parcului industrial, al consiliului local, al consiliului judeţean, al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, precum şi acordul de principiu al Consiliului pentru dezvoltare regionala privind programul de dezvoltare economico-socialã propus pentru obţinerea titlului de parc industrial, pentru desfãşurarea activitãţilor specifice, respectiv de implementare a obiectivelor regionale. ART. 7 Titlul de parc industrial nu poate fi obţinut de acele societãţi comerciale care se afla în una dintre urmãtoarele situaţii: a) sunt în procedura de dizolvare voluntara sau de drept, de lichidare, de reorganizare judiciarã sau de faliment; b) nu au îndeplinit obligaţiile, asumate anterior, în exploatarea altui parc industrial; c) au restante la plata impozitelor, taxelor şi a celorlalte sume datorate, dupã caz, bugetului de stat, bugetelor locale şi bugetelor fondurilor speciale. ART. 8 (1) Deţinãtorul titlului de parc industrial are urmãtoarele obligaţii: a) sa realizeze şi sa exploateze parcul industrial în conformitate cu studiul de fezabilitate şi cu planul de afaceri, prezentate în documentaţia de oferta, şi cu respectarea condiţiilor specificate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala, emis în conformitate cu art. 5 alin. (4); b) sa înainteze, pana la data de 31 martie a anului urmãtor, un raport anual privind activitatea parcului industrial; c) sa înainteze, în cazul în care beneficiazã de finantari din fondurile bugetare şi extrabugetare destinate dezvoltãrii parcurilor industriale gestionate de Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala, trimestrial, pana la data de 25 a lunii urmãtoare, rapoarte financiare şi, anual, pana la data de 31 martie a anului urmãtor, un raport auditat privind modul de utilizare a acestora. (2) Deţinãtorul titlului de parc industrial are dreptul sa reprezinte agentul economic care îşi desfãşoarã activitatea în parcul industrial pentru obţinerea avizelor necesare desfãşurãrii activitãţilor specifice. ART. 9 (1) Prin derogare de la prevederile legale, bunurile proprietate publica sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, incluse în amplasamentul parcului industrial, se concesioneaza, respectiv se subconcesioneaza sau se închiriazã, respectiv se subinchiriaza, prin încredinţare directa. (2) În cazul subconcesionarii sau subinchirierii, potrivit alin. (1), ca excepţie de la prevederile legale, nu este necesar acordul proprietarului. ART. 10 (1) Exploatarea parcului industrial se realizeazã prin contracte comerciale, încheiate între deţinãtorul titlului şi beneficiarii activitãţilor specifice ce se pot dezvolta, persoane juridice romane sau strãine, selectaţi, dacã este cazul, prin licitaţie publica. (2) Deţinãtorul titlului de parc industrial poate asigura antreprenoriatul lucrãrilor de construcţii-montaj şi de punere în funcţiune, reparaţii şi întreţinere de obiective, poate furniza serviciile şi utilitatile publice, precum şi serviciile aferente desfãşurãrii activitãţilor parcurilor. (3) În scopul promovãrii, la solicitarea Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala, deţinãtorul titlului de parc industrial are obligaţia, fãrã a leza interesele beneficiarilor, sa prezinte parcul industrial ca referinta pentru posibilii investitori.
CAP. 4 Facilitãţi
ART. 11 Agenţii economici care îşi desfãşoarã activitatea în parcul industrial beneficiazã de urmãtoarele facilitãţi: a) scutirea de la plata taxelor vamale şi a taxei pe valoarea adãugatã a importului pentru maşinile, utilajele, instalaţiile, echipamentele, mijloacele de transport, uneltele şi utilajele agricole, alte bunuri amortizabile necesare efectuãrii şi derulãrii de investiţii; b) scutirea de la plata taxelor vamale şi a taxei pe valoarea adãugatã a importului de materii prime şi materiale, piese de schimb şi componente care se utilizeazã pentru construcţia, reparaţia şi întreţinerea de obiective în teritoriul parcului; c) scutirea de la plata impozitului pentru profitul reinvestit în modernizarea tehnologiilor, dezvoltarea infrastructurii industriale, susţinerea obiectivelor de investiţii din cadrul parcului industrial, pe o perioada de 5 ani de la înfiinţare; d) cofinantarea, cu sau fãrã obligaţie de rambursare, din fondurile destinate dezvoltãrii parcurilor industriale, pana la limita a 25% din valoarea investiţiei necesare continuãrii lucrãrilor de infrastructura şi asigurãrii utilitãţilor din parcul industrial respectiv, cu excepţia finantarilor externe, caz în care limita cofinanţãrii este stabilitã de finantatorul extern; e) înlesniri de la plata impozitelor şi taxelor locale, pe baza hotãrârilor consiliilor locale şi judeţene pe a cãror raza administrativ-teritorialã se afla parcul industrial respectiv, pentru o perioada de cel mult 5 ani; f) camerele de comerţ şi industrie vor asigura, în colaborare cu instituţiile publice abilitate, obţinerea avizelor, autorizaţiilor şi licenţelor de funcţionare, necesare desfãşurãrii activitãţii în parcurile industriale. ART. 12 Deţinãtorul titlului de parc industrial beneficiazã de toate facilitãţile prevãzute la art. 11, precum şi de scutirea de la plata taxei pentru folosirea terenurilor proprietate de stat, în alte scopuri decât pentru agricultura sau silvicultura, şi de scutirea de la plata taxelor percepute pentru modificarea destinaţiei sau scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri destinate realizãrii investiţiei.
CAP. 5 Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 13 Prin derogare de la prevederile <>art. 1 din Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, în parcurile industriale, prin hotãrâre a Guvernului, se poate institui regimul de zona libera, în cazul în care societãţile comerciale care îşi desfãşoarã activitatea în perimetrul acestora realizeazã producţie şi/sau servicii destinate exclusiv exportului. ART. 14 (1) Utilizarea totalã sau parţialã a sumelor alocate de cãtre Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala deţinãtorului titlului de parc industrial, fãrã respectarea destinaţiei şi a termenelor pentru care au fost acordate, se constata de cãtre organele de control abilitate, potrivit legii. (2) Sumele prevãzute la alin. (1) se restituie în cuantum dublu, în termen de 60 de zile de la constatarea de cãtre organele de control a schimbãrii destinaţiei fondurilor, respectiv de la retragerea titlului de parc industrial, în conformitate cu prevederile art. 16, timp în care se instituie sechestrul asigurator, în regim de urgenta, în favoarea Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala. ART. 15 (1) În situaţia în care beneficiarii facilitãţilor din parcul industrial lichideazã voluntar investiţiile sau înceteazã activitãţile specifice, într-o perioada mai mica decât dublul perioadei în care au beneficiat de acestea, vor achitã cu prioritate sumele aferente facilitãţilor acordate, în conformitate cu prevederile prezentei legi cãtre bugetele respective, la care se adauga dobânzile şi majorãrile de întârziere prevãzute de lege. (2) Impozitele şi taxele datorate se plãtesc din rezultatele lichidãrii investiţiilor sau din celelalte drepturi cuvenite actionarilor. ART. 16 (1) Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala poate sa retragã titlul de parc industrial, dacã deţinãtorul acestuia se afla în una dintre urmãtoarele situaţii: a) nu realizeazã obiectivele şi condiţiile stabilite prin ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala, emis în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (5); b) nu îndeplineşte condiţiile minimale prevãzute la art. 6; c) nu respecta destinaţia şi termenele de utilizare totalã sau parţialã a sumelor alocate din fondurile destinate dezvoltãrii parcurilor industriale. (2) Facilitãţile acordate beneficiarilor înceteazã la data retragerii titlului, cu excepţia cazului în care acesta a fost retras din motive independente de unul sau mai mulţi beneficiari. În acest ultim caz, beneficiarii respectivi se vor bucura în continuare de facilitãţile acordate în conformitate cu prevederile prezentei legi, pe toatã durata menţionatã în ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala, prin care s-a aprobat constituirea parcului industrial. ART. 17 Prevederile prezentei legi se aplica şi parcurilor de dezvoltare a tehnologiei informatice. ART. 18 Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage rãspunderea administrativã, civilã sau penalã, dupã caz, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare. ART. 19 În termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala va elabora normele metodologice de aplicare a legii şi le va supune spre aprobare Guvernului. ART. 20 Prezenta lege intra în vigoare la 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I. La aceeaşi data se abroga orice dispoziţie contrarã.
Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 19 iunie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI, NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 20 iunie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR, VASILE LUPU
──────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email