Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 129 din 16 octombrie 1996  privind transportul pe caile ferate romane    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 129 din 16 octombrie 1996 privind transportul pe caile ferate romane

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 268 din 30 octombrie 1996
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) În sensul prezentei legi, prin transport public feroviar se înţelege transportul de cãlãtori, bagaje, mãrfuri şi alte bunuri, efectuat pe cãile ferate.
(2) Transporturile publice feroviare de cãlãtori, bagaje, mãrfuri şi alte bunuri se efectueazã pe baza de contract de transport.
(3) Contractul de transport se încheie şi se executa în conformitate cu prevederile Codului comercial, ale Regulamentului de transport al cãilor ferate romane şi ale convenţiilor internaţionale la care România este parte.
ART. 2
Transportul public feroviar constituie, prin natura sa, un sector strategic, de interes naţional, reprezintã un serviciu esenţial pentru societate, contribuie la satisfacerea dreptului la libera circulaţie, la rezolvarea unor interese majore ale economiei, asigura transportul persoanelor, al mãrfurilor şi al altor bunuri în interiorul tarii şi în trafic internaţional, cu înalt grad de siguranta, în condiţii ecologice, eficiente, şi îndeplineşte sarcini specifice pentru nevoile de apãrare a tarii, potrivit legii.
ART. 3
(1) Transportul public feroviar se organizeazã şi se efectueazã pe principii comerciale de piata, în principal de cãtre Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane, denumita prescurtat S.N.C.F.R., cu sigla C.F.R., care are statut de regie autonomã de interes naţional, sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Aceasta funcţioneazã pe baza de gestiune economicã şi autonomie financiarã şi beneficiazã de alocaţii de la bugetul de stat în condiţiile contractului de activitate prevãzut la art. 45.
(2) Alocaţiile bugetare se atribuie pentru infrastructura cãilor ferate romane şi pentru realizarea proiectelor de importanta nationala care asigura integrarea României în sistemul de transport feroviar european. Pentru serviciile sociale, efectuate din dispoziţia autoritãţilor publice competente, prin actul normativ care a prevãzut efectuarea acestor servicii se vor asigura S.N.C.F.R. compensaţiile corespunzãtoare.
ART. 4
S.N.C.F.R. are în administrare infrastructura cãilor ferate romane, proprietate publica a statului, şi deţine în proprietatea sa bunurile pe care le are în dotare şi pe cele dobîndite în nume propriu cu orice titlu.
ART. 5
În condiţiile prezentei legi, pot fi autorizate sa realizeze transport public feroviar şi alte persoane juridice pe infrastructura cãilor ferate romane de interes local, aflatã în administrarea S.N.C.F.R.

CAP. 2
Autoritatea de stat în domeniul transporturilor feroviare
ART. 6
Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat în domeniul transporturilor feroviare, care, în aceasta calitate, exercita urmãtoarele atribuţii:
a) aproba normele şi regulamentele general obligatorii de siguranta a circulaţiei în transporturile feroviare şi asigura supravegherea respectãrii acestora;
b) exercita controlul de stat, prin organ propriu de inspecţie, control şi supraveghere, privind respectarea reglementãrii interne şi internaţionale în activitãţile specifice transporturilor feroviare;
c) exercita autoritatea de registru prin Registrul feroviar roman;
d) autorizeaza persoanele juridice pentru efectuarea transportului public şi asigura autorizarea, din punct de vedere tehnic, a agenţilor care efectueazã lucrãrile de construcţie, întreţinere şi reparatie a elementelor infrastructurii cãilor ferate romane şi a materialului rulant;
e) aproba norme şi regulamente obligatorii pentru deţinãtorii de linii ferate industriale şi de mijloace de transport pe calea feratã care au acces pe infrastructura cãilor ferate romane, şi, dupã caz, pentru beneficiarii de transport;
f) aproba instrucţiuni de exploatare tehnica cu privire la funcţionarea infrastructurii cãilor ferate romane;
g) aproba parametrii minimi ai infrastructurii cãilor ferate romane, corespunzatori normelor interne, internaţionale sau stabiliţi prin acorduri la care România este parte;
h) stabileşte norme tehnice obligatorii de proiectare, de construcţie şi de reparare a mijloacelor de transport, astfel încît acestea sa corespundã şi în cazurile de apãrare nationala;
i) aproba norme specifice de protecţie a muncii în transporturile feroviare în concordanta cu legislaţia interna şi cu acordurile internaţionale la care România este parte;
j) coordoneazã sistemul de securitate a transporturilor publice feroviare şi activitãţile de prevenire şi combatere a faptelor ilicite;
k) aproba studii de fezabilitate, finanţate de la bugetul de stat, pentru modernizãri şi obiective noi, care privesc activitatea de transport public feroviar, în limita competentelor stabilite de legislaţia în vigoare;
l) aproba, în condiţiile legii, norme de efectuare a transporturilor speciale.

CAP. 3
Infrastructura cãilor ferate romane şi asigurarea functionarii acesteia
ART. 7
(1) Infrastructura cãilor ferate romane constituie proprietate publica a statului, fiind formatã din ansamblul elementelor necesare circulaţiei materialului rulant în scopul efectuãrii serviciului public de transport feroviar, în condiţii de siguranta, potrivit tehnologiilor şi reglementãrilor specifice transportului feroviar.
(2) Elementele ansamblului care formeazã infrastructura cãilor ferate romane
sînt:
a) liniile ferate deschise circulaţiei publice, terenul aferent pe care acestea sînt efectiv construite şi terenurile situate de o parte şi de alta a axei caii ferate, necesare exploatãrii, în limitele concrete stabilite prin standarde de stat şi prin hotãrîri ale Guvernului, pe baza propunerilor S.N.C.F.R., însuşite de Ministerul Transporturilor;
b) lucrãrile de arta: poduri, tunele, viaducte şi altele asemenea, aferente liniilor ferate deschise circulaţiei publice;
c) lucrãrile geotehnice de protecţie şi de consolidare, plantaţiile de protecţie a liniilor ferate şi terenurile aferente pe care sînt amplasate;
d) instalaţiile de siguranta şi de conducere operativã a circulaţiei feroviare;
e) triajele de reţea ale caii ferate şi terenurile aferente acestora;
f) instalaţiile de electrificare, staţiile de transformare şi terenurile aferente acestora;
g) instalaţiile de telecomunicaţii care asigura transmiterea informatiei pentru siguranta şi conducerea operativã a circulaţiei;
h) clãdirile care conţin numai instalaţii de centralizare, electrificare şi telecomunicaţii feroviare, inclusiv construcţiile de orice fel afectate lor şi terenurile aferente;
i) dotãrile care sînt utilizate pentru întreţinerea, repararea şi modernizarea infrastructurii cãilor ferate romane.
(3) Elementele concrete ale ansamblului care formeazã infrastructura cãilor ferate romane se va stabili prin hotãrîre a Guvernului.
(4) Nu fac parte din infrastructura cãilor ferate romane:
a) instalaţiile de siguranta a circulaţiei, de control al vitezei, de schimb de date cale-tren şi de telecomunicaţii, aflate pe materialul rulant;
b) construcţiile de orice fel, terenurile şi liniile ferate utilizate pentru activitatea tehnologicã de transport feroviar;
c) instalaţiile, echipamentele şi terminalele de telecomunicaţii şi de prelucrare electronica a datelor, care sînt utilizate numai pentru exploatarea comercialã a serviciilor de transport public pe cãile ferate.
ART. 8
Funcţionarea infrastructurii cãilor ferate romane se asigura în mod neintrerupt de cãtre S.N.C.F.R. şi se realizeazã prin:
a) asigurarea stãrii de funcţionare a tuturor liniilor, instalaţiilor şi celorlalte elemente ale infrastructurii, la parametrii stabiliţi conform art. 6 lit. g);
b) conducerea operativã a circulaţiei trenurilor şi a manevrei acestora pentru miscarea materialului rulant de la şi cãtre liniile de garare, liniile industriale, tiraje, depouri, remize şi alte zone care dau acces materialului rulant pe liniile deschise circulaţiei publice;
c) dotãrile cu material rulant care se suporta de la bugetul de stat, dupã folosirea resurselor financiare proprii, în condiţiile prevãzute de reglementãrile legale.
ART. 9
Parametrii elementelor infrastructurii cãilor ferate romane trebuie sa corespundã normelor interne, internaţionale sau stabilite prin acorduri specifice la care România este parte. Aceşti parametrii trebuie sa asigure compatibilitatea infrastructurii cãilor ferate romane, în întregul ei sau pe direcţii şi culoare de transport, cu ansamblul internaţional al cãilor ferate feroviare.
ART. 10
Parametrii elementelor infrastructurii cãilor ferate romane, stabiliţi conform art. 9, se specifica în contractul de activitate al S.N.C.F.R., prevãzut la art. 44.
ART. 11
Elementele infrastructurii cãilor ferate romane, inclusiv terenurile pe care sînt amplasate aceste bunuri, precum şi terenurile destinate acestui scop, din momentul intrãrii lor în posesie, sînt scutite de orice taxe şi impozite.
ART. 12
(1) Accesul şi circulaţia pe infrastructura sînt permise în condiţiile respectãrii normelor şi prescripţiilor feroviare specifice şi numai cu avizul S.N.C.F.R.
(2) Grupurile internaţionale care realizeazã transport combinat sînt acceptate pentru circulaţie pe infrastructura cãilor ferate romane în condiţiile legii şi ale acordurilor internaţionale la care România este parte.
ART. 13
Gestiunea infrastructurii cãilor ferate romane se realizeazã de cãtre S.N.C.F.R. prin îndeplinirea ansamblului funcţiilor economice şi tehnice necesare pentru:
a) evidenta şi conducerea circulaţiei şi manevrei materialului rulant pe infrastructura;
b) evidenta tuturor lucrãrilor în domeniul infrastructurii, oricare ar fi faza acestora;
c) evidenta financiar-contabila a infrastructurii cãilor ferate romane, cu reflectarea tuturor cheltuielilor aferente acesteia.
ART. 14
Realizarea unei noi infrastructuri a cãilor ferate romane sau de proiecte majore de modificãri structurale şi/sau tehnologice ale infrastructurii cãilor ferate romane se supune legislaţiei privind lucrãrile publice şi se avizeazã de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale, în scopul încadrãrii acestora în infrastructura sistemului naţional de apãrare.
ART. 15
Execuţia lucrãrilor de modernizare şi adaptare a infrastructurii cãilor ferate romane la cerinţe tehnice şi tehnologice impuse de considerente de siguranta sau de rentabilitate economicã se avizeazã de cãtre S.N.C.F.R. şi se aproba potrivit legii.
ART. 16
(1) Lucrãrile de întreţinere, reparaţii capitale, modernizare şi investiţii din domeniul infrastructurii cãilor ferate romane, asa cum este definitã la art. 7, se finanţeazã de la bugetul de stat potrivit legii.
(2) Promovarea proiectelor pentru construcţii şi tronsoane noi de cale feratã, pentru modernizarea şi/sau dezvoltarea unor tronsoane existente, precum şi pentru magistralele destinate vitezelor ridicate se face de cãtre Ministerul Transporturilor, la propunerea fundamentatã a S.N.C.F.R.
(3) Cheltuielile pentru proiectele de construcţii, modernizãri şi/sau dezvoltãri de tronsoane de cale feratã vor fi finanţate de la bugetul de stat, din tarife sau din credite interne şi externe garantate de stat, dupã caz.
ART. 17
În condiţiile legii, se pot concesiona sau închiria porţiuni ale infrastructurii cu avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
ART. 18
(1) Liniile ferate pe care, din considerente de rentabilitate economicã, nu se desfãşoarã transport public pot fi închise pentru circulaţia feroviara publica.
(2) Hotãrîrea privind menţinerea în exploatare a liniei respective, a regimului exploatãrii sau închiderea acesteia pentru circulaţia publica prin conservare sau dezafectare se aproba de cãtre Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor şi cu avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale, pe baza documentaţiei elaborate de cãtre S.N.C.F.R. în colaborare cu organele administraţiei publice locale.
(3) Pierderile rezultate prin menţinerea în exploatare a liniilor nerentabile, hotarita conform prevederilor art. 18 alin. (2), se suporta de la bugetul de stat.
ART. 19
În cazul unor calamitati naturale, dezastre sau evenimente de cale feratã, elementele afectate ale infrastructurii cãilor ferate romane vor fi repuse în funcţiune în cel mai scurt timp, utilizîndu-se resursele ce pot fi mobilizate în acest scop în condiţiile legii, ale ordinelor şi ale instrucţiunilor specifice caii ferate.

CAP. 4
Protecţia infrastructurii cãilor ferate romane
ART. 20
(1) În scopul desfãşurãrii în bune condiţii a circulaţiei feroviare şi al prevenirii evenimentelor de cale feratã, se instituie zona de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane.
(2) Prin zona de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane se înţelege terenurile limitrofe, situate de o parte şi de alta a axei caii ferate, indiferent de proprietar, în limita a maximum 100 de metri de la zona caii ferate, marcata corespunzãtor, precum şi terenurile destinate sau servind, sub orice forma, la asigurarea functionarii infrastructurii cãilor ferate romane. Limitele concrete ale zonelor de protecţie ale infrastructurii cãilor ferate romane se stabilesc pe baza normativelor emise de Ministerul Transporturilor privind construcţia şi protecţia caii ferate, prin standarde de stat şi sînt aprobate prin hotãrîre a Guvernului.
(3) În zona de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane se pot executa lucrãri numai pe baza avizului S.N.C.F.R. şi cu aprobarea Ministerului Transporturilor.
ART. 21
În zona de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane se interzic:
a) amplasarea oricãror construcţii, fie şi cu caracter temporar, depozitarea de materiale sau înfiinţarea de plantaţii care impiedica vizibilitatea liniei şi a semnalelor feroviare;
b) utilizarea indicatoarelor şi a luminilor de culoare roşie, galbena, verde sau albastra, care ar putea crea confuzie cu semnalizarea feroviara;
c) efectuarea oricãror lucrãri care prin natura lor ar putea provoca alunecãri de teren, surpari sau afectarea stabilitatii solului, inclusiv prin taierea copacilor, arbustilor, extragerea de materiale de construcţii sau modificarea echilibrului freatic;
d) depozitarea de materiale, substanţe sau deşeuri care ar putea provoca degradarea infrastructurii cãilor ferate romane, a zonei de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane, precum şi a condiţiilor de desfãşurare normalã a traficului.
ART. 22
(1) În zona de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane, S.N.C.F.R. poate amplasa temporar materiale şi utilaje necesare întreţinerii infrastructurii cãilor ferate romane, în scopul eliminãrii consecinţelor evenimentelor de cale feratã sau prevenirii oricãrui pericol iminent pentru asigurarea circulaţiei feroviare. În cazul producerii de pagube, S.N.C.F.R. va acorda proprietarilor bunurilor afectate o justa despãgubire, corespunzãtoare pagubei, stabilitã pe baza de negocieri, în termen de maximum 30 de zile de la terminarea lucrãrii. În caz de neînţelegere, acordarea de despãgubiri, şi cuantumul acestora se stabilesc prin hotãrîre judecãtoreascã.
(2) Dreptul de ocupare temporarã a terenului nu este condiţionat de plata prealabilã a despãgubirii.
ART. 23
Pe traseul liniilor ferate supus inzapezirilor, S.N.C.F.R. este în drept sa utilizeze zona de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane pentru instalarea de parazapezi. În cazul producerii de pagube, cu aceasta ocazie, sînt aplicabile dispoziţiile art. 22.
ART. 24
Traversarea caii ferate de cãtre alte cai de comunicaţie se înfiinţeazã, se amenajeaza, se doteaza şi se menţine în conformitate cu prevederile standardelor de stat şi cu reglementãrile emise de cãtre Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne şi de cãtre organele administraţiei publice locale.
ART. 25
(1) Traversarea caii ferate de cãtre pietoni, vehicule sau animale se face numai prin locurile special amenajate şi numai cu respectarea normelor şi a prescripţiilor în vigoare.
(2) S.N.C.F.R. nu rãspunde în cazul producerii de accidente sau de alte pagube cauzate de nerespectarea dispoziţiilor prevãzute la alin. (1).

CAP. 5
Organizarea transporturilor publice feroviare
Secţiunea 1
Dispoziţii comune
ART. 26
Transporturile publice pe cãile ferate vor fi organizate astfel încît sa asigure un sistem unitar, echilibrat şi funcţional, potrivit specificului siguranţei circulaţiei, confortului şi tehnologiilor de transport pe calea feratã, în care sa fie realizatã functionalitatea infrastructurii cãilor ferate romane în scopul dezvoltãrii întregii game de oferte pentru serviciile de transport public pe cãile ferate, compatibile cu cele realizate pe plan internaţional.
ART. 27
Transporturile publice de interes naţional pe cãile ferate romane se organizeazã de cãtre S.N.C.F.R.
ART. 28
(1) Pentru efectuarea de servicii de transport public pe cãile ferate de interes local pot fi autorizate şi alte persoane juridice, cu respectarea prevederilor prezentei legi.
(2) Autorizarea se poate obţine, dacã sînt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) au ca obiect de activitate, în principal, transporturile de cãlãtori, mãrfuri şi alte bunuri;
b) deţin material rulant de tracţiune necesar pentru remorcarea trenurilor şi trenuri automotoare cu caracteristicile tehnice şi de dotare impuse de prescripţiile de siguranta a circulaţiei feroviare şi de calitatea cerutã de serviciul de transport;
c) respecta întocmai prescripţiile tehnice, tehnologice, de organizare şi de desfãşurare a circulaţiei şi a manevrei trenurilor, stabilite pentru accesul şi circulaţia pe infrastructura cãilor ferate romane în condiţii de deplina siguranta;
d) dispun de personal atestat de S.N.C.F.R. pentru conducerea trenurilor şi a materialului rulant motor şi de personal atestat pentru efectuarea operaţiunilor de pregãtire şi de verificare a trenurilor şi a materialului rulant motor introdus în circulaţie în conformitate cu prescripţiile specifice în vigoare;
e) au încheiatã cu S.N.C.F.R. o convenţie care reglementeazã regimul circulaţiei, obligaţiile şi drepturile de utilizare a infrastructurii cãilor ferate romane şi a altor dotãri.
ART. 29
Autorizarea persoanelor juridice pentru efectuarea serviciilor de transport public pe cãile ferate de interes local se acorda de cãtre Ministerul Transporturilor, pe baza metodologiei stabilite prin ordin al ministrului şi numai dupã confirmarea de cãtre S.N.C.F.R. şi Registrul feroviar roman a îndeplinirii condiţiilor prevãzute la art. 28.
ART. 30
Pe parcursul desfãşurãrii activitãţii, persoanele juridice autorizate sînt obligate sa realizeze, la termenele şi la parametrii tehnici prevãzuţi în prescripţiile pentru siguranta circulaţiei feroviare, toate operaţiunile de verificare, întreţinere şi reparaţii pentru materialul rulant aflat sau introdus în circulaţie.
ART. 31
Personalul cu sarcini în siguranta circulaţiei al persoanelor juridice autorizate pentru efectuarea de servicii de transport public pe cãile ferate se supune regimului de lucru şi atribuţiilor prevãzute în normele de siguranta a circulaţiei feroviare şi în prescripţiile de siguranta a circulaţiei privind selecţionarea, şcolarizarea, examinarea periodicã a cunoştinţelor şi aptitudinilor şi atestarea pentru sarcinile specifice în siguranta circulaţiei feroviare.
ART. 32
Autorizarea obţinutã potrivit art. 28 se menţine numai dacã persoana juridicã respectiva prezintã organului de specialitate pentru siguranta circulaţiei feroviare, la termenele prevãzute, documentele cerute în instrucţiunile specifice care atesta îndeplinirea obligaţiilor prevãzute la art. 28 şi 30.

Secţiunea a 2-a
Organizarea S.N.C.F.R.
ART. 33
(1) S.N.C.F.R. are ca obiect de activitate efectuarea transportului de cãlãtori, de bagaje, de mãrfuri şi de alte bunuri pe calea feratã şi administrarea infrastructurii cãilor ferate romane în scopul satisfacerii interesului public şi de apãrare a tarii.
(2) S.N.C.F.R. exercita atribuţii în conformitate cu prezenta lege, precum şi cu alte dispoziţii legale.
ART. 34
(1) Conducerea S.N.C.F.R. se asigura, în condiţiile legii, de cãtre preşedinte şi de cãtre consiliul de administraţie compus din 11-15 persoane.
(2) Preşedintele S.N.C.F.R. este şi preşedintele consiliului de administraţie.
(3) Preşedintele S.N.C.F.R. şi consiliul de administraţie se numesc de cãtre ministrul transporturilor.
ART. 35
Structura organizatoricã, funcţionarea şi atribuţiile S.N.C.F.R. se aproba de cãtre consiliul de administraţie, cu avizul ministrului transporturilor.
ART. 36
(1) Structura organizatoricã a S.N.C.F.R. se stabileşte astfel încît domeniul de activitate care cuprinde funcţionarea, gestiunea şi dezvoltarea infrastructurii cãilor ferate romane sa fie organizat distinct, cu contabilitate separatã, în cadrul contabilitãţii generale a regiei autonome.
(2) Domeniile de activitate care realizeazã serviciul de transport public feroviar trebuie sa fie organizate pe compartimente care sa corespundã principalelor segmente de piata ale transportului public feroviar de cãlãtori şi de mãrfuri.
(3) S.N.C.F.R. îşi stabileşte structura proprie interna, atribuţiile şi dimensiunea compartimentelor functionale şi stabileşte structura, gradul de autonomie decizionala şi atribuţiile subunitatilor, filialelor, sucursalelor, agentiilor şi reprezentantelor.
(4) În structura S.N.C.F.R. funcţioneazã o direcţie generalã pentru infrastructura care întocmeşte bilanţ propriu, privind gestionarea infrastructurii, parte integrantã a bilanţului încheiat de S.N.C.F.R.
ART. 37
S.N.C.F.R. trebuie sa asigure efectuarea transportului de cãlãtori şi de mãrfuri în condiţii de rentabilitate economicã, în care scop:
a) stabileşte şi adapteaza, în condiţiile reglementãrilor în vigoare, tarifele pentru transporturile publice feroviare de cãlãtori şi de mãrfuri, precum şi alte prestaţii şi servicii din domeniul sau de activitate;
b) elaboreazã prescripţiile, stabileşte tehnologiile, normativele şi normele de munca specifice activitãţii proprii;
c) iniţiazã şi încheie, în condiţiile legii, convenţii şi contracte de transport internaţional potrivit reglementãrilor internaţionale în vigoare;
d) participa în nume propriu la organismele similare internaţionale de cooperare în domeniul feroviar sau în domenii conexe;
e) înfiinţeazã sucursale, filiale, agenţii şi reprezentante în ţara şi în strãinãtate;
f) negociaza obţinerea de credite curente, garantate cu bunurile pe care le are în proprietate;
g) poate sa detina sau sa participe cu capital social la alte persoane juridice, sa decidã, în condiţiile legii, asocierea cu persoane juridice romane sau strãine, fãrã a se infiinta o noua persoana juridicã;
h) se poate asocia cu terţe persoane fizice sau juridice, romane sau strãine, în scopul creãrii de noi societãţi comerciale;
i) poate acorda unor persoane fizice sau juridice facilitãţi şi gratuitãţi de cãlãtorie sau transport pe cãile ferate romane, la propunerea Consiliului de administraţie al S.N.C.F.R şi cu aprobarea Guvernului;
j) poate organiza funcţionarea autonomã a unor activitãţi constituite în structura sa organizatoricã, inclusiv prin asociere cu societãţi comerciale cu capital privat;
k) în scopul organizãrii judicioase a transportului public feroviar, are dreptul sa introducã sau sa retragã servicii de transport, sa introducã sau sa retragã serviciul din staţii de cãlãtori sau de mãrfuri, cu respectarea condiţiilor contractului de activitate prevãzut la art. 44 şi a prevederilor prezentei legi;
l) organizeazã şi asigura funcţionarea propriilor structuri de paza şi pãstrare a ordinii, în condiţiile prezentei legi;
m) elaboreazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se aproba de cãtre Guvern, cu avizul Ministerului Transporturilor.
ART. 38
(1) S.N.C.F.R. poate organiza şi poate efectua şi activitãţi de producţie, turism, comerţ intern şi internaţional, prestãri de servicii, precum şi de transport bazat pe alte tehnologii decît cea feroviara, cu respectarea normelor legale în vigoare care reglementeazã aceste activitãţi. Desfãşurarea activitãţilor respective se face pe principiul autogestiunii economice.
(2) De asemenea, S.N.C.F.R. poate organiza activitatea proprie de cercetare, proiectare, informatica, învãţãmînt, asistenta medicalã, medicina şi psihologia muncii, psihologie aplicatã, perfecţionare profesionalã, luind mãsuri pentru inzestrarea cu mijloace tehnico-materiale necesare; editeazã publicaţii şi lucrãri privitoare la producţie, ştiinţa şi tehnica, specifice activitãţilor pe care le desfãşoarã; face propuneri privind standardele de stat în domeniul transporturilor feroviare, al construcţiilor şi realizarilor tehnice în domeniu.

Secţiunea a 3-a
Personalul S.N.C.F.R.
ART. 39
(1) Personalul S.N.C.F.R. este supus prevederilor Statutului personalului Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, aprobat prin hotãrîre a Guvernului, contractului colectiv de munca încheiat anual, la nivelul S.N.C.F.R., precum şi ordinelor şi instrucţiunilor specifice transportului pe cãile ferate.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica şi personalului unitãţilor de asistenta medicalã, medicina şi psihologie a muncii, psihologie aplicatã şi al unitãţilor de învãţãmînt organizate în structura S.N.C.F.R.

CAP. 6
Siguranta circulaţiei feroviare
ART. 40
Transportul public pe cãile ferate trebuie sa se desfãşoare într-un climat de disciplina ferma, asigurindu-se condiţiile necesare pentru deplina siguranta a cãlãtorilor şi a bunurilor transportate.
ART. 41
În scopul realizãrii siguranţei circulaţiei feroviare, S.N.C.F.R. exercita, în limita competentelor aprobate, urmãtoarele atribuţii:
a) asigura condiţiile generale de transport public feroviar şi aplica mãsurile de siguranta a circulaţiei pe calea feratã, în scopul prevenirii evenimentelor de cale feratã;
b) elaboreazã şi propune norme, instrucţiuni şi regulamente privind activitãţile pe care le desfãşoare, obligatorii, dupã caz, şi pentru beneficiarii de transport, pentru persoanele juridice autorizate sa presteze activitãţi de transport public pe cãile ferate de interes local şi pentru deţinãtorii de linii industriale şi de mijloace de transport pe calea feratã cu acces pe infrastructura cãilor ferate romane;
c) elaboreazã şi aproba instrucţiuni de exploatare tehnica;
d) organizeazã şi exercita, prin organe proprii specializate, controlul permanent al activitãţii de exploatare, producţie şi siguranta a circulaţiei feroviare;
e) exercita controlul permanent în probleme legate de buna funcţionare, întreţinere, reparare a mijloacelor de transport, a liniilor de cale feratã, instalaţiilor, utilajelor şi maşinilor şi acţioneazã pentru prevenirea oricãror cauze care pot produce perturbatii în desfãşurarea transportului public feroviar şi a proceselor de producţie;
f) ia mãsuri pentru folosirea raţionalã şi în condiţii de siguranta a mijloacelor de transport feroviar, a instalaţiilor, utilajelor şi maşinilor, pentru respectarea normativelor tehnice privind întreţinerea şi repararea acestora;
g) propune spre aprobare sau aproba, în condiţiile legii, studiile de fezabilitate pentru modernizãri şi obiective de investiţii noi care privesc transporturile pe cãile ferate, proiectarea sau execuţia de obiective de investiţii noi şi participa la recepţia şi la punerea în funcţiune a acestora, în conformitate cu programele aprobate;
h) stabileşte caracteristicile de construcţie ale mijloacelor de transport feroviar şi soluţii tehnice pentru lucrãrile de construcţie şi de dare în exploatare a liniilor de cale feratã noi şi a instalaţiilor de transport pe cãile ferate, precum şi în cazul modernizãrii celor existente;
i) avizeazã funcţionarea mijloacelor de transport feroviar şi exercita controlul tehnic pe liniile de cale feratã care au acces la infrastructura cãilor ferate romane, verifica pregãtirea şi capacitatea personalului care le deserveste, în condiţiile stabilite de regulamentele în vigoare, proprii cãilor ferate romane;
j) avizeazã caracteristicile tehnice ale instalaţiilor complexe ce urmeazã a fi importate, precum şi ale maşinilor şi instalaţiilor unicat, de mare importanta, ce urmeazã a fi procurate din ţara sau din strãinãtate, pentru transporturile pe cãile ferate; avizeazã, în conformitate cu reglementãrile în vigoare, executarea de orice fel de lucrãri de construcţii şi instalaţii care se executa în zona infrastructurii cãilor ferate romane sau care pot afecta stabilitatea şi siguranta cãilor şi instalaţiilor feroviare;
k) propune spre aprobare norme tehnice privind exploatarea, întreţinerea şi repararea mijloacelor de transport;
l) aproba normative, regulamente şi instrucţiuni de serviciu pentru exploatare, întreţinere, siguranta a circulaţiei feroviare, proiectare şi reparare a liniilor de cale feratã, instalaţiilor, materialului rulant, construcţiilor şi tuturor utilajelor din dotare;
m) asigura şi urmãreşte executarea lucrãrilor de construcţii-montaj şi de reparatie a mijloacelor din dotare;
n) organizeazã recepţia materialului rulant, a liniilor de cale feratã, instalaţiilor, echipamentelor etc., la unitãţile furnizoare şi reparatoare, în scopul asigurãrii unei calitãţi corespunzãtoare şi siguranţei acestora pentru circulaţia feroviara;
o) stabileşte, cu respectarea prevederilor legale, normele de munca, normativele de personal, funcţiile şi meseriile din activitatea de cai ferate, precum şi rasunderea acestora fata de siguranta circulaţiei;
p) elaboreazã şi propune spre aprobare criteriile de clasificare a echipamentelor, materialului şi componentelor în raport cu importanta lor în siguranta circulaţiei feroviare;
r) elaboreazã şi propune spre aprobare normele metodologice pentru verificarea şi atestarea calitãţii, în condiţii de siguranta în sens feroviar, a tuturor echipamentelor, materialului şi componentelor care se utilizeazã în circulaţia cãilor ferate romane şi care au importanta pentru siguranta circulaţiei feroviare;
s) elaboreazã şi propune spre aprobare normele metodologice pentru selecţionarea, şcolarizarea, verificarea cunoştinţelor şi a aptitudinilor psihofizice ale întregului personal cu atribuţii în siguranta circulaţiei pe cãile ferate romane;
t) elaboreazã şi propune normele metodologice şi de calitate pentru întreţinerea şi repararea tuturor echipamentelor, materialului şi componentelor utilizate, cu relevanta în siguranta circulaţiei pe cãile ferate;
u) omologheaza toate echipamentele, materialele şi componentele care trebuie sa îndeplineascã condiţii de siguranta în sens feroviar şi avizeazã tehnologiile de producţie, de reparaţii şi de întreţinere pentru instalaţii, echipamente şi material rulant;
v) autorizeaza personalul cu raspunderi în siguranta circulaţiei pe calea feratã, precum şi pe cel care îndeplineşte sarcini de verificare şi îndrumare metodologicã pentru siguranta circulaţiei feroviare;
x) exercita controlul propriu permanent în orice probleme legate de siguranta circulaţiei feroviare şi acţioneazã pentru prevenirea oricãror cauze care pot provoca abateri de la aceasta;
z) coopereazã, prin organele proprii de specialitate, în conformitate cu reglementãrile specifice feroviare, dupã caz, cu organele Parchetului, Ministerului de Interne, Ministerului Sãnãtãţii şi cu alte organe prevãzute de lege, pentru salvarea şi evacuarea persoanelor şi a bunurilor periclitate de evenimentele de cale feratã, pentru limitarea şi înlãturarea urmãrilor provocate de acestea şi pentru reluarea traficului feroviar, precum şi pentru stabilirea cauzelor, împrejurãrilor şi vinovatiilor care au condus la producerea unor astfel de evenimente.
ART. 42
În cadrul exercitãrii atribuţiilor privind siguranta circulaţiei feroviare, S.N.C.F.R. aplica reglementãrile legale în vigoare pentru autorizarea şi controlul activitãţii de transport feroviar pe liniile industriale.
ART. 43
S.N.C.F.R. este depozitara normelor, metodologiilor, prescripţiilor şi instrucţiunilor cu specific feroviar, care se aplica în mod unitar pe cãile ferate romane.

CAP. 7
Raporturile dintre S.N.C.F.R. şi instituţiile publice
ART. 44
Raporturile dintre S.N.C.F.R. şi instituţiile publice se reglementeazã pe baza contractului de activitate al Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, încheiat între Ministerul Transporturilor, în calitate de reprezentant al Guvernului şi S.N.C.F.R.
ART. 45
(1) Contractul de activitate al S.N.C.F.R. se întocmeşte de cãtre S.N.C.F.R. împreunã cu Ministerul Transporturilor şi va cuprinde, în principal, urmãtoarele:
a) principalii indicatori cantitativi şi calitativi ai activitãţii de transport de mãrfuri şi de cãlãtori, ce urmeazã a fi indepliniti de S.N.C.F.R.;
b) activitãţile S.N.C.F.R. în exercitarea atribuţiilor de asigurare a functionarii, întreţinerii şi dezvoltãrii infrastructurii cãilor ferate romane;
c) lista completa a serviciilor sociale ce urmeazã a fi executate de S.N.C.F.R., în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare;
d) activitatea S.N.C.F.R. în asigurarea de servicii privind asistenta specifica medico-sanitarã, de învãţãmînt şi cultural-sportiva;
e) rãspunderile Guvernului privind buna funcţionare a transportului public feroviar, incluzind transferurile din bugetul de stat pentru infrastructura feroviara, pentru activitatea de învãţãmînt şi de asistenta medico-sanitarã, precum şi sumele necesare compensãrii S.N.C.F.R. pentru servicii sociale, în limita în care actele normative prevãd necesitatea acordãrii de facilitãţi la transportul pe calea feratã.
(2) Este interzisã prevederea în contractul de activitate a efectuãrii transporturilor feroviare pe segmente de infrastructura care nu corespund normelor de siguranta a circulaţiei pe calea feratã.
(3) Diferenţa dintre tarifele transportului public feroviar, stabilite cu acordul Guvernului, şi costurile efective se suporta de la bugetul de stat, potrivit legii.
ART. 46
Contractul de activitate al S.N.C.F.R. se încheie pentru o durata de 4 ani, se aproba de cãtre Guvern şi se actualizeazã anual, dupã aprobarea bugetului de stat.
ART. 47
S.N.C.F.R. poate încheia convenţii cu autoritãţile administraţiei publice locale şi cu persoane juridice, pentru activitãţi de transport de interes local, solicitate de aceştia, cu obligaţia de acoperire de cãtre solicitantul transportului a diferenţei de cost, în cazul în care veniturile din efectuarea transportului nu acoperã costurile.
ART. 48
Persoanele juridice autorizate, care desfãşoarã activitãţi de transport public pe calea feratã de interes local, încheie convenţii cu beneficiarii, în condiţii similare, nediscriminatorii, în raport cu cele încheiate de cãtre S.N.C.F.R.

CAP. 8
Asigurarea pazei, ordinii publice şi combaterea faptelor antisociale în
transportul public pe cãile ferate romane
ART. 49
Ordinea publica, potrivit dispoziţiilor legale, în trenuri, gãri şi alte locuri de pe teritoriul cãilor ferate, precum şi paza unor transporturi se asigura de cãtre inspectoratele de poliţie-transporturi, din structura Poliţiei Romane, pe baza de protocol încheiat între Ministerul Transporturilor şi Ministerul de Interne, precum şi de cãtre Corpul de gardieni feroviari, constituit potrivit legii.
ART. 50
(1) Paza obiectivelor de importanta strategica din administrarea şi dotarea S.N.C.F.R. se asigura de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale şi/sau Ministerul de Interne pe baza de convenţie încheiatã cu S.N.C.F.R.
(2) Ministerul Apãrãrii Naţionale asigura paza transporturilor militare şi a celor de importanta strategica, potrivit programelor stabilite împreunã cu Ministerul Transporturilor şi cu S.N.C.F.R.
ART. 51
(1) S.N.C.F.R. are în structura sa Corpul de gardieni feroviari, a cãrui activitate se desfãşoarã pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare aprobat prin hotãrîre a Guvernului.
(2) Personalul Corpului de gardieni feroviari asigura paza bunurilor şi a altor valori ale caii ferate romane, a bunurilor încredinţate de persoanele juridice sau fizice, beneficiari ai transportului feroviar, participa nemijlocit la combaterea manifestãrilor de violenta, a furturilor şi distrugerilor de bunuri, la neutralizarea acţiunilor de natura sa împiedice desfãşurarea normalã a activitãţii pe cãile ferate romane, în gãri, trenuri şi în alte spaţii feroviare, precum şi la combaterea oricãror alte fapte care aduc atingere ordinii şi liniştii publice pe teritoriul cãilor ferate romane.
(3) În cazul infracţiunilor flagrante, personalul Corpului de gardieni feroviari are dreptul şi obligaţia sa-l imobilizeze pe fãptuitor şi sa-l predea, de îndatã, celui mai apropiat organ de poliţie, împreunã cu mijloacele materiale de proba şi cu procesul-verbal privind luarea acestor mãsuri.
ART. 52
Personalul Corpului de gardieni feroviari nu poate organiza sau participa la acţiuni greviste.
ART. 53
(1) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul Corpului de gardieni feroviari are în dotare uniforma, însemne C.F.R., distinctive potrivit funcţiei, echipament de protecţie, arme de foc şi munitie aferentã, arme albe, catuse, staţii de radio emisie-recepţie, bastoane din cauciuc, dispozitive cu substanţe iritant-lacrimogene şi alte mijloace de apãrare individualã, precum şi ciini, conform prevederilor legale şi normelor stabilite în regulamentul de organizare şi funcţionare.
(2) Armele de foc şi munitia aferentã necesare pentru dotarea personalului Corpului gardienilor feroviari se asigura, în mod gratuit, de cãtre organele Ministerului de Interne, iar fondurile necesare pentru uniforme, însemne, echipament şi mijloace de protecţie şi de apãrare individualã şi munitia folositã se asigura din fondurile proprii ale S.N.C.F.R.
ART. 54
Personalul S.N.C.F.R. cu atribuţii de serviciu privind paza, ordinea publica şi controlul trenurilor, garilor şi altor unitãţi de pe teritoriul cãilor ferate este asimilat, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, persoanelor care îndeplinesc o funcţie ce implica exerciţiul autoritãţii publice.
ART. 55
Personalul Corpului de gardieni feroviari are dreptul şi obligaţia sa constate şi sa sanctioneze, în condiţiile legii şi ale hotãrîrilor Guvernului, şi contravenţiile date în competenta de constatare şi sancţionare gardienilor publici, potrivit Legii nr. 26/1993, dacã faptele sînt sãvîrşite în trenuri, gãri sau în alte unitãţi de pe teritoriul cãilor ferate romane.

CAP. 9
Elementele de patrimoniu ale S.N.C.F.R.
ART. 56
(1) Elementele de patrimoniu ale S.N.C.F.R. sînt constituite din bunuri aflate în proprietatea sa şi din structura cãilor ferate romane, proprietate publica a statului, data acesteia în administrare.
(2) Nominalizarea şi evaluarea elementelor de patrimoniu se fac potrivit legii, pe baza evidentelor legale privind provenienta şi a titlurilor care justifica temeiurile juridice ale dobîndirii.
ART. 57
În scopul ţinerii evidentei bunurilor imobiliare aflate în proprietatea sau în administrarea S.N.C.F.R., al asigurãrii opozabilitatii titlurilor acestora fata de terţi şi al initierii acţiunilor necesare pentru recuperarea sau dobindirea de noi valori patrimoniale, S.N.C.F.R. întocmeşte evidente şi documentaţii proprii de cadastru, în condiţiile legii.

CAP. 10
Sancţiuni
ART. 58
Deteriorarea şi/sau afectarea sub orice forma a liniei ferate, a instalaţiilor de siguranta a circulaţiei feroviare, a celor de telecomunicaţii, a oricãror bunuri sau dotãri aferente infrastructurii cãilor ferate romane se pedepseşte conform legii penale.
ART. 59
În cazul nerespectãrii prevederilor art. 21, S.N.C.F.R. va acţiona imediat, pe cãile legale, pentru oprirea oricãror lucrãri sau pentru desfiinţarea construcţiilor interzise de lege fãrã plata nici unei despãgubiri, precum şi pentru recuperarea pagubelor produse în zona de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane.
ART. 60
Neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute la art. 30 şi 32 atrage dupã sine retragerea totalã sau parţialã a autorizãrii efectuãrii de servicii de transport public, precum şi rãspunderea penalã sau contravenţionalã, dupã caz, a persoanei juridice sau fizice responsabile pentru consecinţele generate de astfel de situaţii.
ART. 61
Faptele care constituie contravenţii la normele privind transporturile pe cãile ferate romane, inclusiv cele care constituie contravenţii la normele de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane, sancţiunile care se aplica şi organele împuternicite sa sanctioneze aceste fapte se stabilesc prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 62
Pentru nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în cap. VI şi VII, S.N.C.F.R. rãspunde potrivit legii.

CAP. 11
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 63
(1) În termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României a prezentei legi, S.N.C.F.R. împreunã cu Ministerul Transporturilor întocmesc şi înainteazã spre aprobare Guvernului contractul de activitate al Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane.
(2) În acelaşi termen, Ministerul Transporturilor va inainta Guvernului proiectul de statut al personalului S.N.C.F.R.
ART. 64
(1) Prezenta lege intra în vigoare dupã 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României. Pe aceeaşi data se abroga: Legea privind exploatarea şi poliţia Cãilor Ferate Romane nr. 118/1937 , publicatã în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 76 din 1 aprilie 1937; <>Decretul nr. 523/1973 privind aprobarea tarifelor etalon reasezate, precum şi unele mãsuri pentru stabilirea tarifelor reasezate, pentru transporturile de mãrfuri pe calea feratã şi cu mijloace auto, publicat în Buletinul Oficial nr. 146 din 28 septembrie 1973; Decretul nr. 311/1987 privind aprobarea tarifelor în transporturi, posta şi telecomunicaţii; H.C.M. nr. 57/1952 privind planificarea operativã a transporturilor, publicatã în Buletinul Oficial nr. 3 din 15 ianuarie 1952; H.C.M. nr. 2.026/1952 privind micşorarea termenului de încãrcare, descãrcare a mãrfurilor, precum şi majorarea contrastaliilor şi taxelor de locatie pentru depãşirea termenelor libere de încãrcare, descãrcare cu mijloace feroviare, navale şi auto, publicatã în Colecţia de hotãrîri şi dispoziţii ale Consiliului de Miniştri nr. 1 din 10 octombrie 1952; H.C.M. nr. 2.138 din 30 octombrie 1954 privind preluarea îndeplinirii formalitãţilor de vamuire de cãtre Întreprinderea de stat pentru transport şi expeditiuni internaţionale "Romtrans"; <>H.C.M. nr. 941/1959 privind unele mãsuri referitoare la circulaţia mãrfurilor între organizaţiile socialiste, în scopul asigurãrii integritãţii mãrfurilor la expediţie, transport şi destinaţie, publicatã în Colecţia de hotãrîri şi dispoziţii al Consiliului de Miniştri nr. 26 din 25 iulie 1959; <>H.C.M. nr. 362/1960 pentru aprobarea modificãrii Regulamentului privind recepţia, expediţia şi primirea mãrfurilor, precum şi stabilirea rãspunderii expeditorului, cãrãuşului şi destinatarului în circulaţia mãrfurilor între Organizaţiile socialiste, aprobat prin <>H.C.M. nr. 941 din 25 iulie 1959 şi publicatã în Colecţia de hotãrîri şi dispoziţii ale Consiliului de Miniştri nr. 17 din 18 mai 1960; H.C.M. nr. 1.034 din 15 iulie 1970 privind unele mãsuri în vederea optimizarii transporturilor pe calea feratã ale materiilor prime şi materialelor de masa, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
(2) În termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentei legi, Ministerul Transporturilor va prezenta Guvernului proiectul legii privind regulamentul de transport pe calea feratã.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 30 septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI
ION SOLCANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 30 septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NASTASE

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016